Elektrisch rijden is iets wat we steeds meer zien. Dat heeft als gevolg dat steeds meer auto’s de openbare oplaadplekken bezet houden. Dit probleem kan je omzeilen dankzij een 100% eigen laadpaal in Barger-Compascuum aan huis. Met behulp van jouw eigen laadstation geniet je iedere morgen van een opgeladen accu van jouw Mercedes EQA of bijvoorbeeld de Renault Twingo Electric. Je hoeft nooit meer te wachten bij openbare laadstations en op de lange termijn is het ook nog eens hartstikke goedkoop. Op deze website lees je waardevolle informatie over geschikte type laadpunten, vertellen we je waar je zoal op moet letten en kun je direct een offerte aanvragen bij installateurs uit jouw gemeente.
- Met een particuliere elektrische laadpaal kan je enorm veel besparen op de laadkosten.
- Opladen wanneer jij dat wil, geen wachtrij meer.
- Je beschikt altijd over een volle accu, zo profiteer je iedere dag van de maximale actieradius.
- Goedkope kilometer-tarieven wanneer jij zelf thuis zonnepanelen hebt.
- Een slimme laadpaal aan huis kun je al aanschaffen vanaf €895.
- Een privé laadstation aan huis heeft een terugverdientijd van 7 à 8 jaar.
Index
- Tips bij het kiezen van een laadpaal voor thuis
- Beste laadpaal aanbieders Barger-Compascuum vergelijken november 2024
- Hoeveel kan ik besparen met elektrisch rijden?
- Een openbaar laadstation aanvragen bij de gemeente Emmen
- Kaart met openbare oplaadpunten
- Laadpalen bij je bedrijf
- Meer informatie in onze FAQ met veelgestelde vragen
Laadstation thuis plaatsen Barger-Compascuum
Elektrisch rijden is sterk in opkomst. Het opladen van de accu van een EV zoals de Volkswagen ID.3 Pure kan je tegenwoordig op veel plekken doen. Een particuliere eigen goedkope laadpaal Barger-Compascuum kopen is iets wat je zeker moet overwegen. Laden gaat dan op een laagdrempelige manier en je rijdt elke ochtend weg met een optimale actieradius. Verder is het vele malen goedkoper dan een openbaar laadpunt. Je hebt te maken met de volgende kosten: de initiële aanschaf + installatie en de tarieven voor de elektriciteit (het gebruik van eigen zonnepanelen wordt aangeraden). Een belangrijke randvoorwaarde is dat je beschikt over een eigen oprit/parkeerplaats. Welk laadstation moet ik kiezen voor mijn woning (meterkast) en auto? In het gedeelte hieronder bieden wij aantal belangrijke aandachtspunten voor laadpaal laten installeren in Barger-Compascuum. Op EVplan.nl lees je ook meer over Elektrische autoverzekering.
Vrije laadpaal of wallbox
Een laadstation Barger-Compascuum installeren kan op 2 manieren. Je kunt ‘m vastzetten aan de muur (wandbox) of hij komt op een aparte paal. Er zit verder geen verschil tussen deze opties. Analyseer de afstand tussen de auto en de laadplek (dan heb je minder kabels nodig).
1- of 3-fasen aansluitingen
Het 1-fase laadstation maakt gebruik van de normale 230V aansluiting. Dit kan met 16A (of soms ook 32A). Het laadvermogen is dan max. 3.7 kW. Elke woning in Nederland heeft minimaal een 1-fase aansluiting (1x30a). De 3-fase variant biedt je tot wel 3x 230V aan capaciteit. Je kunt dan uitgaan van 11 kW laadvermogen. De 3-fase installatie heeft dus een oplaadkracht die 3 keer hoger ligt. Heeft je woning geen groepenkast met 3-fase? Je kunt dan deze krachtstroomaansluiting laten aanleggen door een erkende elektricien in Barger-Compascuum. Ook vraag je een verzwaring van de aansluiting aan bij jouw netbeheerder.
Een oplaadstation aan huis
Goedkoop laden en nooit meer in de rij bij een laadstation
Vaste of losse kabel
Je kunt kiezen voor een laadzuil met een vaste kabel en stekker of een losse kabel. Het gemak van een vaste kabel is dat je ‘m sneller kunt aansluiten op jouw EV. Een ander voordeel is dat ze verkrijgbaar zijn in verschillende lengtes, bij EV-box tot wel 8 meter. Het grote nadeel is dat de levensduur van de kabel minder is door de (soms) slechte weersomstandigheden (uitzondering is natuurlijk als je binnen kunt laden). Een ander nadeel is dat het veel ruimte inneem (staat slordig). Ook is het goed om je te bedenken dat elke EV weer net een andere stekker nodig heeft.
Het gemak van een losse kabel (net als een socket) is dat je er elke auto mee kan laden. Hiervoor gebruik je de laadstekker die je overal gebruikt en die je altijd mee hebt. Verder ligt / staat de wallbox zo dus nooit in de weg en hoef jij je niet druk te maken over slijtage. Belangrijk nadeel is dat je een stap extra moet uitvoeren als je jouw auto gaat laden. Eerst moet je de losse kabel erbij pakken, pas daarna kan je ‘m aansluiten. De oplossing met een losse kabel wordt meestal aanbevolen. Koop je over een paar jaar een nieuw elektrisch voertuig? In zo’n geval hoef je het laadpunt niet om te bouwen. Alternatief: kies ook eens voor snelladers in Barger-Compascuum.
Enkel of dubbel laadstation
Je kan kiezen uit een enkelvoudige of dubbele laadpaal. Hetgeen waar ze in verschillen is het aantal auto’s dat je op 1 moment kunt opladen. Een paal met 1 ingang biedt voldoende elektriciteit voor 1 EV, een dubbel uitgevoerd systeem is geschikt voor 2 EV’s. Dit biedt uitkomst als je 2 elektrische auto’s hebt of als je een laadpunt beschikbaar wilt stellen aan bezoekers.
Slimme toepassingen
Laadpalen hebben tegenwoordig milieuvriendelijke & slimme laadfuncties. In de volgende paragraaf vind je meer achtergrondinfo over slimme laadpunten en de toepassingen daarvan.
- Dynamic Load Balancing: laadvermogen is afgestemd op het elektriciteitsverbruik in huis.
- Peak shaving: met Peak Shaving kunt u voor uw laadstations een maximale capaciteit instellen.
- Gezichtsherkenning: voorkom misbruik van je station door een extra beveiliging in te stellen.
- Gebarenherkenning: gebruik handgebaren om een laadsessie te openen (zonder pasjes).
- AutoStart / Plug&Charge: ideaal als het stroomverbruik niet geregistreerd hoeft te worden.
- Abonnementen & Laadpas: automatische verrekening laadkosten.
Laadpaal installateur Barger-Compascuum vergelijken
De prijzen van laadpalen laten een grote variatie zien. De prijs van een laadstation voor thuis varieert van €525 tot +/- €3125. Een groot deel van onkosten kunnen we toeschrijven aan het totale laadvermogen van de installatie. Hoe hoger het vermogen, hoe sneller de batterij weer op 100% zit. Ook heb je de keuze uit slimme palen met innovatieve opties als Dynamic Load Balancing die een grotere investering vereisen. In de lijst hieronder staan de huidige kosten laadpaal Barger-Compascuum. Type station Laadcapaciteit Laadtijd Prijs 1-fase laadpaal 3,7 kW 11 – 12 uur €515- €620 1-fase laadpaal 7,4 kW 5 – 6 uur €515- €630 3-fase laadpaal 11 kW 4 uur €660- €770 3-fase laadpaal 22 kW 2 uur €825- €960
Goede leveranciers
- EVBox:Vakkundige en gecertificeerde.
- Wallbox (wandlader): Slimme Wifi & Bluetooth connectiviteit.
- NewMotion: toegang tot 180.000 openbare laadpunten in 35 landen.
- Alfen: Inzicht in gebruik en load balancing.
- Mennekes: Altijd inzicht in je laadgegevens via de App.
- EVhub: Smart laden met de EVhub laadpas.
- Webasto: Hoogwaardig en mooi vormgegeven laadstation.
- Ecotap: Uniek ‘less is more’ design.
- Blue Current: Compacte, betrouwbare en gemakkelijke laadstations.
- Chargepoint: Geschikt voor alle typen elektrische auto’s.
- Myenergi / Zappi: Middels de HUB constant up-to-date.
- Tesla Wall Connector: Dé laadpaal voor jouw Model X, Model S en Model 3.
- NRGkick: Een unieke mobiele oplader met bluetooth.
- Andere opties: ABB, Delta, Etrel, Eaton, Etrel, Keba, Hypercharger, Flexicharge of Tritium, Zaptec, Efacec, Xcharge.
Installatieprijzen 2024
De huidige kosten van een voordelige laadpaal installeren in Barger-Compascuum bedragen tussen de €300 en +/- €2125. De totale kosten hangen af van een verwachting van de diverse installatie-uren (arbeid), meterkast aanpassingen en de afstand tussen de meterkast en de plek waar de laadpaal geplaatst wordt. Hoe groter de te overbruggen afstand, hoe meer er gegraven moet worden en hoe meer kabels benodigd zijn.
Abonnementstarieven laadpassen
Vaak wordt bij plaatsing van een laadpaal voor een elektrische auto ook een abonnement afgesloten. Dit is niet verplicht, maar geeft verschillende voordelen. De kosten van abonnementen voor laadpalen bedragen ongeveer €4,25 op maandbasis.
- Inzicht in je dagelijks gebruik.
- Automatische facturering en verrekening.
- instellen van laadkosten voor gastgebruik.
- Profiteer van 24/7 service en updates.
Een goedkope laadpaal voor thuis?
Bekijk ervaren deskundigen in de regio.
Jaarlijkse besparing met elektrisch rijden
Elektrisch rijden leidt tot een forse kostenbesparing. De investering in een elektrische auto en het thuislaadpunt plus installatie heb je snel terugverdiend. In het onderstaande gedeelte bieden wij een rekenvoorbeeld. Een Nederlander rijdt zo’n 1160 kilometer per 4 weken. Hiermee becijferen we met welke kosten je rekening moet houden. In ons geval nemen we de volgende tarieven (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in Barger-Compascuum):
- Benzine rijden 2024: €0,105/km
- Elektrisch rijden 2024: €0,041/km
Soort | Prijzen p/km | P/maand | P/jaar |
---|---|---|---|
Benzine rijden | €0,105 | €121,80 | €1461,60 |
Elektrisch rijden | €0,041 | €47,56 | €570,72 |
Besparing | €0,064 | €74,24 | €890,88 |
Laadpaal aanvragen gemeente Emmen
Heb jij de beschikking over een EV, maar heb je thuis geen plek voor laadstations? En ontbreekt het aan een openbaar laadpunt in jouw eigen wijk? In die situaties mag je een openbaar oplaadpunt in Barger-Compascuum aanvragen bij de gemeente. Er gelden hiervoor wel aanvullende voorwaarden:
- Er is op je eigen kavel geen ruimte voor een laadpunt.
- In de directe omgeving is er nog geen openbaar laadstation beschikbaar.
- Je bezit een elektrische of hybride auto met een aanzienlijke actieradius.
Zodra je voldoet aan deze criteria bekijkt de gemeente jouw aanvraag. De gemeente heeft altijd de beslissingsbevoegdheid als het gaat om of en in welke straat de laadzuil werkzaam zal worden. Daarbij bekijkt de gemeente factoren als zichtbaarheid en geschatte drukte. Elke EV-rijder mag het gebruiken. Meer informatie is te vinden op www.emmen.nl. Daar kan je ook naartoe om te kijken of er eventueel subsidie beschikbaar is. Steeds meer gemeenten hebben de uitvoering neergelegd bij Openbaarladen.nl. Via deze website kan je in een paar stappen een openbare laadpaal aanvragen. Of klik door naar Duurzaam rijden.
Openbare oplaadpunten vergelijken (november 2024)
Laadstations in Barger-Compascuum zijn dagelijks beschikbaar. Iedereen kan terecht bij deze punten. Het is een stuk duurder dan thuis laden. De kosten schommelen tussen de €0,230 – €0,590 per kWh. Let op: een laadpas abonnement is een vereiste. In het onderstaande kaartje treft je de openbare laadstations in Barger-Compascuum. Op deze site vind je ook laadmogelijkheden en verkooppunten in Emmer-Compascuum, 2e Valthermond, Valthermond, Exloo en Odoornerveen.
Laadpunten voor bedrijven en kantoren
Een laadpaal naast kantoor kan worden gebruikt door klanten, bezoekers en personeel. Beschik je over een bedrijf met 10 parkeervakken of meer? Tegenwoordig moet 1 op de 10 parkeerplaatsen geschikt zijn om een EV te laden. Zakelijke laadpalen kennen daarnaast ook financiële pluspunten waaronder een aantal subsidiemogelijkheden. Zo kan je tot wel 75% van de investeringskosten afschrijven op een zelfgekozen moment.
- Milieu Investeringsaftrek (MIA): Investeringen in milieuvriendelijke bedrijfsmiddelen tot 36% aftrekken.
- Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Tot 75% van de investeringskosten afschrijven op een tijdstip dat je zelf kiest.
- Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): Een optie voor snelle afschrijvingen voor beperkte investeringen, zeer interessanten voor de beginnende ondernemers.
- Daarnaast kan je het laadpunt versneld terugverdienen door het laadpunt openbaar te maken en derden te laten betalen voor het opladen.
FAQ – Veelgestelde vragen m.b.t. thuis elektrisch laden
Een eigen laadstation aan huis, wat kost dat?
Een eigen laadpaal aan huis incl. de benodigde installatie varieert kostentechnisch tussen de €950 & €2550. De prijsindicatie wordt gecalculeerd a.d.h.v. het model laadzuil (additionele slimme functies), het totale laadvermogen, de afstand van de woning tot de laadzuil (kabelmeters) en de noodzakelijke hardware voor de meterkast zoals het plaatsen van een aardlekautomaat of nieuwe groep.
Welke prijzen gelden er voor het thuis opladen van de EV?
Het thuis opladen van een elektrische auto is erg aantrekkelijk. De kilowattuurprijs wordt in rekening gebracht bij je stroomleverancier voor je woning zoals NLE, Budget energie, Essent, Engie, Eneco en Oxxio, PowerPeers, Pure energie, Vandebron. Dat is doorgaans zo’n €0,245 per kWh. De tarieven van elektrisch autorijden liggen tegenwoordig rond de €3,70 p/100 km. Goed om te weten: een normale auto op benzine kost circa €9,90 per 100 kilometer. Als je laadt met eigen zonnepanelen kan je uiteindelijk zelfs gratis laden. Een EV anno 2024 vergt 10 – 16 zonnepanelen om een jaar lang op zonne-energie te rijden in de provincie Drenthe.
Hoe wordt het geïnstalleerd?
De leverancier plaatst een aardlekautomaat en een nieuwe stroomgroep in de stroomkast in de woning. Zo zal het stroomnet in huis niet overbelast raken. Vanuit de stroomkast wordt een kabel naar buiten gelegd onder de grond. In overeenstemming met de specialist bereken je wat de meest efficiënte route is om graafwerk en benodigde kabels te beperken. De gecertificeerde laadpaal installateur in Barger-Compascuum monteert jouw laadpunt tegen de muur (wallbox) of op een stevige paal.
Is mijn meterkast geschikt voor een laadpaal?
Al met al is elke meterkast geschikt voor het laden van een elektrische auto. Het kan wel zijn dat er eerst het e.e.a. moet worden omgezet. Let er wel op dat je groepenkast met een 1-fase of 3-fase-aansluiting is uitgevoerd. De vroegere modellen kon men nog opladen op 220V (1-fase). Moderne elektrische voertuigen worden opgeladen met een 3-fasen laadpaal. Dit noemen we ook wel krachtstroom. Hiermee wordt de auto veel sneller geladen. Een laadpunt installatiebedrijf in Barger-Compascuum zal je ondersteunen bij deze werkzaamheden. De kosten daarvoor zijn circa €900. Let op: een nieuwe aansluiting kan resulteren in een hoger vastrecht.
Heb ik een type 1 of type 2 stekker nodig?
Laadkabel + stekkers verdelen we onder intype 1 (Yazaki) en type 2 (Mennekes). Model 1 wordt doorgaans geïmplementeerd bij Amerikaanse en Japanse merken. Model 2 is vooral te zien bij merken uit de Europese Unie. De meeste beschikbare elektrische auto’s in Barger-Compascuum zijn geschikt voor de type 2 stekker. Ook openbare laadpunten in Nederland hebben ook standaard type 2 aansluitingen.
Krijg ik subsidie als ik thuis een laadpaal laat plaatsen?
Er bestaan geen landelijke subsidies voor een thuislaadpunt op eigen terrein. Elke regio heeft de vrijheid om hier anders mee op te gaan. De gemeente Emmen verschaft momenteel geen subsidieregelingen voor een particuliere laadpaal aan huis. Het alternatief is om een nieuw openbaar laadpunt aan te vragen. Je kunt vragen of het laadpunt in de buurt van jouw woning kan komen te staan. Voor extra informatie en het aanvraagformulier zie www.emmen.nl.