Elektrisch rijden is de toekomst. Dat betekent ook dat openbare oplaadpunten meer en meer bezet raken. Het alternatief is een privé laadpaal in Koekange aan huis. Op basis van jouw eigen laadstation rijd je elke ochtend weg met een volle accu in jouw Volkswagen ID.4 1st of bijvoorbeeld de Porsche Taycan 4S Plus. Je hoeft nooit meer te wachten bij openbare laadstations en het is erg goedkoop. Op dit portaal tref je bruikbare informatie over diverse laadpunten, krijg je inzicht in de mogelijkheden en kom je in contact met leveranciers en installateurs die werken in jouw gemeente.
- Met een eigen elektrische laadpaal rijd je extreem voordelig.
- Niet meer wachten bij een bezette laadpaal.
- Iedere morgen wegrijden met een opgeladen accu, en dat betekent altijd een optimale actieradius.
- Rijden zonder kosten als je ook kiest voor zonnepanelen.
- Een slimme laadpaal aan huis bestel je al voor €970.
- Een eigen laadstation aan huis heeft een terugverdientijd van 7 à 8 jaar.
Inhoudsopgave
- Een eigen laadpaal aan huis laten plaatsen
- Beste laadpaal leveranciers Koekange vergelijken november 2024
- Wat zijn de besparingen bij elektrisch rijden?
- Laadstation aanvragen bij de gemeente De Wolden
- Openbare oplaadpunten in de regio
- Laadpalen voor kantoor
- FAQ met veelgestelde vragen over elektrisch laden
Laadstation thuis plaatsen Koekange
Elektrisch rijden wordt steeds populairder. Het opladen van de accu van een EV als o.a. een Audi e-tron GT kan op verschillende manieren. Een eigen goedkope laadpaal Koekange kopen is steeds meer in trek. Het werkt snel en eenvoudig en je hoeft niet onzeker te zijn over een lange actieradius. Daarbij is het veel betaalbaarder dan een laadpunt in de wijk. De kosten worden gevormd door de eenmalige aanschafprijs, installatie en de verbruikskosten (zonnepanelen kunnen deze tarieven verlagen). Je moet wel de beschikking hebben over een eigen parkeerplaats. Welk laadstation moet ik kiezen voor mijn EV en mijn woning/meterkast? In onze keuzehulp delen we handige tips en adviezen omtrent laadpaal laten installeren in Koekange. Bekijk ook meer info over Zero Emission.
Wallbox of vaste laadpaal
Een laadstation Koekange kan op verschillende manieren worden gemonteerd. Je kunt het laten plaatsen als wandbox aan de muur of op een speciale paal. Voor de laadsnelheid maakt het geen verschil. Bekijk altijd goed de afstand die er zit tussen de parkeerplek en het laadstation (zo kun je besparen op de kabellengte).
1-fase of 3-fasen installatie
Een 1-fase laadzuil werkt met de doorsnee 230V aansluiting. Daarmee behaal je standaard 16A. Je zit dan op maximaal 3.7 kW laadvermogen. Elke woning in Nederland heeft ten minste 1-fase(1x30a en/of 1x40a). Een 3-fase laadpaal onderscheidt zich doordat deze gebruik maakt van krachtstroom (400 v). Het maximale vermogen is 11 kW. Het 3-fase systeem kan je elektrische auto in beperkte tijd volledig laden. Is je meterkast nog niet geschikt voor een 3-fase aansluiting? Je kunt tegen geringe kosten je groepenkast laten aanpassen door een elektricien in Koekange. Als laatste dien je een verzoek in bij de netbeheerder om jouw energieaansluiting aan te passen.
Een eigen oplaadpunt aan huis
De goedkoopste oplossing en niet meer zoeken naar een vrij laadstation
Losse of vaste kabel
Je hebt de keuze uit een laadzuil met een vaste kabel of een afneembare/losse kabel. Het pluspunt van de vaste stekker is dat er weinig handelingen nodig zijn om op te laden. Wat hierbij ook handig is is dat je deze vaste kabels in allerlei lengtes hebt, tot wel 8 meter. Waar je op moet letten is dat de kabel wat sneller vies wordt omdat er water in de kabel kan komen (of je moet de auto binnen opladen). Een ander nadeel is dat het veel ruimte inneem (staat slordig). Ook moet ook opgemerkt worden dat je niet alle EV’s kunt laden met een vaste kabel.
Het gemak van een losse kabel (of socket) is dat elk type auto dan gebruikt kan worden. Je gebruikt namelijk de laadstekker die je overal gebruikt en die je altijd mee hebt. Ook ligt / staat de wallbox zo dus nooit in de weg en profiteer je van een langere levensduur. Belangrijk nadeel is dat er een extra handeling vereist is als je wilt laden. Eerst moet je de losse kabel erbij pakken, om daarna het geheel te connecten. Het station met een losse kabel krijgt tegenwoordig vaak de voorkeur. Koop je over een paar jaar een nieuw elektrisch voertuig? In dit geval hoef je geen (dure) aanpassingen door te voeren. Tip: zoek ook eens naar snelladers in Koekange.
Enkele vs dubbele laadpaal
Er zijn twee opties: een enkel of een dubbel laadstation. Hetgeen waar ze in verschillen is hoeveel voertuigen er aangesloten kunnen worden. Een paal met 1 stekker aansluiting is geschikt om 1 voertuig op te laden, met een dubbel laadsysteem kun je 2 EV’s op het station aansluiten. Nuttig voor huishoudens met 2 EV’s en natuurlijk voor zakelijke parkeerplaatsen.
Smart toepassingen
De huidige laadsystemen worden gekenmerkt door intuïtieve slimme laadfuncties. In het volgende hoofdstuk delen we een uiteenzetting over slimme laadpunten en de verschillende opties.
- Dynamic Load Balancing: stemt energieverbruik af met andere apparaten in huis.
- Peak shaving: voorkomt overcapaciteit kosten bij het elektrisch laden.
- Gezichtsherkenning: alleen bevoegde personen kunnen de laadpaal gebruiken.
- Gebarenherkenning: gebruik handgebaren om een laadsessie te openen (zonder pasjes).
- AutoStart / Plug&Charge: met autostart hoef je enkel een laadkabel in te pluggen om een laadsessie te starten.
- Abonnementen & Laadpas: eenvoudig jouw laadpaal openstellen voor derden.
Laadpaal installateur Koekange vergelijken
De huidige prijzen van laadpalen lopen zeer uiteen. De adviesprijs van een laadstation voor thuis varieert van €850 tot €3000. De prijzen worden voor een groot deel bepaald door het laadvermogen van het systeem. Hoe krachtiger je systeem, hoe sneller de batterij van een EV kan worden volgeladen. Ook onderscheiden we slimme laadpunten met speciale functies als gezichts- en gebarenherkenning die een stukje prijziger zijn. Hieronder tref je de huidige kosten laadpaal Koekange. Laadpaal type Laadvermogen Laadtijd Onkosten 1-fase laadpaal 3,7 kW 11 uur €535- €650 1-fase laadpaal 7,4 kW 5,5 uur €500- €645 3-fase laadpaal 11 kW 3 – 5 uur €670- €760 3-fase laadpaal 22 kW 1,7 uur €875- €945
Populaire systemen
- EVBox:Altijd automatische software-updates.
- Wallbox (wandlader): Compatibel met alle elektrische auto’s.
- NewMotion: altijd met zorgvuldige en deskundige installatie.
- Alfen: Standaard energiemeter voor het verrekenen van stroom.
- Mennekes: Ruim aanbod laadzuilen, wandladers en kabels.
- EVhub: Hoogwaardig en slagvast polycarbonaat.
- Webasto: Live-model met slimme Dynamic Load Balancing.
- Ecotap: Uniek ‘less is more’ design.
- Blue Current: Simpel en gemakkelijk bedienen.
- Chargepoint: Opladen en terugleveren van energie via smartgridkoppeling.
- Myenergi / Zappi: Laag tarief sensor om maximale besparingen te doen.
- Tesla Wall Connector: Ons advies voor de Model X, Model S en Model 3.
- NRGkick: Meest compacte en gemakkelijke systeem.
- Alternatieve marken: ABB, Eaton, Enovates, Delta, Etrel, Flexicharge, Hypercharger, Schneider Electric of Tritium, Zaptec, Circontrol, Xcharge.
Prijzen voor installatie 2024
De gemiddelde kosten van een voordelige laadpaal installeren in Koekange komen uit tussen de €400 en plus minus €1850. De totale kosten hangen af van een inschattingen van het installatiewerk (meterkast) en de afstand tussen de meterkast en de locatie waar het laadstation komt. Hoe groter het perceel, hoe meer graafwerk/boorwerk er bij komt en hoe meer meters kabel er benodigd is.
Informatie over laadpassen
Doorgaans wordt bij de installatie van jouw laadpaal voor een elektrische auto ook een abonnement afgesloten. Dit is (zeker als jij de enige gebruiker bent) geen noodzaak, maar geeft verschillende voordelen. De kosten van abonnementen voor laadpalen zijn circa €7,00 (maandelijks).
- Altijd inzicht in het verbruik van jouw laadstation.
- Laadsessies thuis verrekenen met werkgever.
- Zelf een kWh-prijs instellen voor gastgebruik.
- Je kunt rekenen op 24/7 support en actuele software.
Laadpaal thuis laten plaatsen?
Vind ervaren installatiebedrijven die werken in je omgeving.
Ben ik goedkoper uit met een elektrische auto?
Elektrisch rijden kan flink besparen op je autokosten. Het kopen van een elektrische auto en het thuislaadpunt zelf verdien je vrij vlot terug. Op deze pagina vind je een rekenvoorbeeld. Een gemiddelde Nederlander rijdt per jaar zo’n 1038 kilometer per maand. Met dit gemiddelde als uitgangspunt begroten we wat jouw potentiële besparing is. In ons geval zijn de volgende tarieven van toepassing (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in Koekange):
- Benzine rijden 2024: €0,140/km
- Elektrisch rijden 2024: €0,048/km
Type | Prijzen p/km | Per maand | P/jaar |
---|---|---|---|
Benzine rijden | €0,140 | €145,32 | €1743,84 |
Elektrisch | €0,048 | €49,82 | €597,89 |
Besparing | €0,092 | €95,50 | €1145,95 |
Laadpaal aanvragen gemeente De Wolden
Lease of koop jij een elektrische auto, maar ontbreekt het je aan de ruimte voor een eigen laadplek? En kan je nog niet laden bij een openbaar laadpunt in de straat? In deze gevallen mag jij zo’n openbaar oplaadpunt in Koekange aanvragen bij de gemeente. Hiervoor gelden wel een aantal voorwaarden:
- Je beschikt zelf niet over voldoende vrije ruimte voor een laadpunt.
- Er is nog geen openbaar laadstation aanwezig in jouw directe omgeving.
- De indiener beschikt over een EV/hybride auto met een minimale actieradius.
In de situaties waarin voldaan wordt aan de voorwaarden zal de gemeente jouw verzoek overwegen. De gemeente neemt een besluit over of en in welke omgeving de laadzuil aangesloten wordt. Ze checken daarvoor variabelen als zichtbaarheid en geschatte drukte. Iedereen met een elektrische auto kan hier gebruik van maken. Meer informatie is beschikbaar op www.dewolden.nl. Hier kun je ook terecht voor vragen of er eventueel subsidie beschikbaar is. Veel gemeenten hebben de uitvoering neergelegd bij Openbaarladen.nl. Op deze website kan je in een paar stappen een openbare laadpaal aanvragen. Of lees meer informatie over Elektriciteitsnet.
Lijst met openbare laadpunten (november 2024)
Laadstations in Koekange zijn er veel. Elke laadpashouder kan terecht bij deze punten. Het is een stuk duurder dan thuis laden. De tarieven variëren tussen de €0,245 tot wel €0,560 p/kWh. Hiervoor is een laadpas abonnement van bijvoorbeeld Eflux nodig. In het onderstaande kaartje bekijk jij de openbare laadstations in Koekange. Check tevens oplaadpunten en verkopers in Veeningen, de Wijk, IJhorst, Rouveen en Rogat.
Laadpunten voor bedrijven en kantoren
Een laadpaal bij je bedrijf is heel praktisch voor bijv. klanten, bezoekers en personeel. Beschik je over een parkeerterrein met tenminste 10 parkeerplaatsen? Wanneer we kijken naar de actuele regelgeving moet ten minste 10% beschikken over een laadpunt. Zakelijke laadpalen kunnen relatief goedkoop geplaatst worden dankzij de huidige subsidieregelingen vanuit de overheid. Zo is er een regeling waarmee je wel 75% van de investeringskoten kunt afschrijven.
- Milieu Investeringsaftrek (MIA): Tot 36% van de aanschafprijs van een laadpaal afschrijven.
- Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Tot 75% van de totale investering afschrijven in een willekeurig jaar.
- Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): Aftrek van kleine investeringen in bedrijfsmiddelen, vooral toegepast voor startende bedrijven.
- Ook kunnen bedrijven verdienen door andere gebruikers te laten betalen voor het opladen.
Informatie over thuis elektrisch laden
Wat kost een eigen laadstation aan huis laten installeren?
Een thuis-laadpaal inclusief installatie varieert qua prijs tussen de €1050 & €2525. De prijsindicatie hangt vooral af van het model laadzuil (wel/geen slimme functies), het maximale laadvermogen, afstand tussen de meterkast en de locatie waar het station komt en of er nog iets in de meterkast moet gebeuren zoals een extra groep aanleggen.
Wat kost een auto thuis opladen?
Thuis een elektrische auto opladen is het goedkoopst. Je betaalt de kilowattuurprijs direct aan je eigen energieleverancier zoals Essent, Eneco, Engie, Energiedirect, Budget energie en PowerPeers, Vandebron, Oxxio, Vattenfall. Rekenen op zo’n €0,245 per kWh. De prijzen van elektrisch autorijden liggen gemiddeld op €4,05 per 100 kilometer. Even om te vergelijken: een benzineauto komt uit op zo’n €10,25 p/100 km. Als de laadpaal draait op zonnepanelen kan je jouw EV na verloop van tijd echt gratis laden. Een reguliere EV behoeft 12 – 16 zonnepanelen om jaarlijks kostendekkend op zelfgeproduceerde zonne-energie te rijden in de provincie Drenthe.
Hoe gaat de installatie in z’n gang?
De monteur legt een nieuwe stroomgroep incl. aardlekautomaat aan in de stroomkast in de woning. Zo voorkom je dat de boel overbelast raakt. Van de stroomkast wordt er een kabel naar buiten getrokken (vaak via de kruipruimte). Samen met de monteur bespreek je waar de laadpaal wordt geplaatst om graafwerk en benodigde kabels te beperken. De laadpaal installateur in Koekange plaatst het oplaadpunt tegen de muur of op een speciale paal.
Welke aanpassingen in mijn meterkast zijn nodig?
Al met al is elke meterkast geschikt voor het opladen van een elektrische auto. Wel kunnen bepaalde aanpassingen nodig zijn. Achterhaal of de groepenkast beschikt over een 1-fase of 3-fase-aansluiting. De eerste elektrische voertuigen konden worden geladen op 1-fase stroom (220V). Innovatieve EV’s kunnen enkel worden opgeladen met een 3-fasen systeem. In de volksmond wordt het ook wel krachtstroom genoemd. Je kunt zo tot wel 3 keer sneller laden. Een laadpunt installatiebedrijf in Koekange kan dit allemaal regelen. De totale onkosten zijn circa €1125. Goed om te weten: door deze verzwaring betaal je mogelijk een hoger vastrecht.
Wat voor verschil zit er tussen een type 1 en type 2 stekker?
Stekkers (van laadkabels) heb je in 2 varianten: type 1 (Yazaki) en type 2 (Mennekes). Model 1 worden geproduceerd door Japanse & Amerikaanse automerken. Model 2 zien we vooral terug bij verschillende merken binnen de EU. Veruit de meest beschikbare elektrische auto’s in Koekange beschikken over een type 2 aansluiting. Ook vrijwel alle openbare laadpunten hebben doorgaans ook een type 2 mennekes aansluiting.
Is er een subsidie mogelijk voor een laadpaal bij mij thuis?
Op dit moment zijn er geen landelijke subsidies voor een thuislaadpunt. Elke provincie heeft een eigen beleid. De gemeente De Wolden verstrekt op het ogenblik geen financiële tegemoetkoming voor een particuliere laadpaal. Je kunt er wel over nadenken om een openbaar laadpunt aan te vragen. Je kunt daarbij het verzoek indienen of de laadzuil niet al te ver van jouw woning kan komen. Zie ook de website van de gemeente www.dewolden.nl.