Laadpaal De Pol

START KEUZEHULP DIRECT AANVRAGEN

Elektrisch rijden is de toekomst. Dat betekent ook dat de openbare oplaadplekken steeds voller raken. Het is dan mogelijk om te gaan voor een handige laadpaal in De Pol aan huis. D.m.v. een zelfvoorzienend laadstation rijd je elke ochtend weg met een volle accu in jouw Aiways U5 en/of DS 3 Crossback E-Tense. Niet langer zoeken naar een vrij laadstation en het is ook nog eens een stuk goedkoper. Op deze website zoek je bruikbare informatie over populaire laadpunten, geven we een duidelijk stappenplan en vind je ervaren leveranciers en installateurs bij jou in de regio.

  • Dankzij een elektrische laadpaal bespaar je fors op de energiekosten.
  • Je bent niet afhankelijk van andere weggebruikers.
  • Iedere morgen wegrijden met een opgeladen accu, geen zorgen meer over de actieradius.
  • Voordelige autorijden op je eigen groene stroom met zonnepanelen.
  • Zo’n slimme laadpaal aan huis laat je al plaatsen voor €950.
  • Een particulier laadstation heeft normaal gesproken een terugverdientijd van zo’n 7 jaar.

thuis-elektrisch-auto-laden

Laadstation thuis plaatsen De Pol

Elektrisch rijden is klaar voor een doorbraak. Het opladen van jouw EV zoals de Audi Q4 e-tron kan op verschillende manieren. Een eigen goedkope laadpaal De Pol kopen is een zeer interessante optie. Nooit meer in de rij bij een laadstation en je hebt dan de zekerheid van een goed geladen accu. Bovendien is het een stuk goedkoper dan een openbaar laadstation in de wijk. Wat betreft kosten heb je te maken met de aanschaf en installatie van de paal en de stroom / verbruikskosten (met zonnepanelen wordt het helemaal voordelig rijden). Uitgangspunt hierbij is wel dat je beschikt over een eigen parkeerplaats. Welk laadstation is geschikt voor mijn voertuig en mijn woning? In het gedeelte hieronder kan je aan de slag met bruikbare informatie ten aanzien van laadpaal laten installeren in De Pol. Zie ook onze informatie over Milieuvriendelijke EV.

Vaste laadpaal of wallbox
Een laadstation De Pol kan op 2 manieren worden aangebracht. Je zet ‘m vast aan de muur als wandbox of op een vrijstaande paal. Dat is ook het enige verschil, de rest werkt hetzelfde. Bekijk altijd goed de afstand tot de parkeerplaats van jouw EV (zo kun je besparen op de kabellengte).

1-fase of 3-fasen installatie
De 1 fase aansluiting kan laden met de reguliere 230V aansluiting. Dit kan met 16A (of soms ook 32A). Je kunt dan uitgaan van 3.7 kW laadvermogen. In principe heeft elke woning sowieso een 1-fase aansluiting (1x30a). Een 3-fase laadzuil biedt je tot wel 3x 230V aan capaciteit. Het maximale vermogen is 11 kW. Het 3-fase systeem heeft dus een oplaadkracht die 3 keer hoger ligt. Heb je thuis nog niet de beschikking over 3-fase groepen? Je kunt dan de benodigde werkzaamheden laten uitvoeren door een elektricien in De Pol. Tenslotte moet de netbeheerder een aanpassing doen aan jouw aansluiting.

Jouw eigen oplaadpunt laten plaatsen

De goedkoopste oplossing en altijd verzekerd van een vrije plek

Laadkabel: vast of los
Er kan gekozen worden uit 2 opties: een laadzuil met een vaste kabel/verbinding of een losse stekker. De meerwaarde van een vastzittende kabel is dat je niet steeds de kabel uit jouw auto hoeft te halen. Verder is het zo dat je ze in XL-formaat kunt bestellen, vaak wel 6 – 8 meter. Een punt van kritiek is dat de kabel vaker gereinigd moet worden omdat deze sneller nat wordt (uitzondering is natuurlijk als je binnen kunt laden). Waar je ook rekening mee moet houden is dat het veel ruimte inneem (staat slordig). Als laatste kan het zijn dat sommige (oudere) EV’s weer een andere stekker nodig hebben.

Waarom er gekozen moet worden voor een losse kabel (alsook voor een socket) is dat elke soort EV kan opladen. Daarvoor neem je de kabel die af-fabriek is geleverd. Eveneens oogt het netter en zal de levensduur van de stekker flink toenemen. Waar je op moet letten is dat je een stap extra moet uitvoeren als jij de EV even snel wil bijladen. Je moet eerst de kabel uit de koffer halen, pas daarna kan je ‘m aansluiten. De oplossing met een losse kabel wordt aangeraden door de meeste EV-rijders. Krijg je later een andere elektrische auto met een andere aansluiting? In dat geval hoef je jouw laadzuil niet weer opnieuw aan te passen. Advies: probeer ook eens de snelladers in De Pol.

Enkele of dubbele laadpaal
Er bestaan twee types: een enkel of een dubbel laadstation. Het enige verschil zit hem in het aantal EV’s dat op hetzelfde moment kunnen worden geladen. Een paal met 1 aansluiting kan voor 1 EV de benodigde stroom leveren, met een dubbel laadsysteem kun je 2 EV’s op het station aansluiten. Ideaal als je buren de laadpaal bijvoorbeeld ook willen gebruiken of voor zakelijke doeleinden.

Innovatieve toepassingen
De huidige oplossingen hebben vaak ingebouwde slimme laadfuncties. In de volgende paragraaf check jij extra details over slimme laadpunten en de nieuwste innovaties.

  • Dynamic Load Balancing: voorkomt dat er teveel stroom wordt gebruikt op 1 moment.
  • Peak shaving: met Peak Shaving kunt u voor uw laadstations een maximale capaciteit instellen.
  • Gezichtsherkenning: uitsluitend opladen wanneer jij zelf het systeem hebt ontgrendeld.
  • Gebarenherkenning: Geen pasje of sleutel meer nodig, enkel een simpel gebaar.
  • AutoStart / Plug&Charge: direct laden zonder pasje of sleutel.
  • Abonnementen & Laadpas: Ontvang automatisch een vergoeding voor laadtransacties op jouw eigen adres.

Laadpaal installateur De Pol vergelijken

De tarieven van laadpalen zijn nogal verschillend. De adviesprijs van een laadstation voor thuis wisselt tussen de €875 tot en met €3325. De prijs wordt bepaald door het vermogen van de laadpaal. Des te hoger het vermogen, hoe sneller de batterij weer op volledige capaciteit zit. Daarnaast zijn er allerlei slimme systemen met leuke functies als Hub/Satellite die in aanschaf duurder zijn. Hieronder tref je de huidige kosten laadpaal De Pol.

Soort laadpaalLaadcapaciteitTijd volle batterijTarief
1-fase laadpaal3,7 kW10 – 12 uur€550- €615
1-fase laadpaal7,4 kW5,6 uur€500- €615
3-fase laadpaal11 kW4 uur€650- €765
3-fase laadpaal22 kW1,8 – 2 uur€840- €1070
Gemiddelde kosten laadpaal aan huis excl. installatie.

Betrouwbare producten

  1. EVBox:Veiligste manier van laden voor jouw auto en huis.
  2. Wallbox (wandlader): Meest betrouwbare en veilige optie voor het opladen van je auto.
  3. NewMotion: onderdeel van de shell group (veel expertise).
  4. Alfen: Standaard energiemeter voor het verrekenen van de laadkosten.
  5. Mennekes: Slim kabelbeheer voor vaste kabels.
  6. EVhub: Leverancier van betaalbare laadstations.
  7. Webasto: Een aantrekkelijk instapmodel vanaf €595,00.
  8. Ecotap: Robuust en vandalismebestendig design.
  9. Blue Current: Slim en flexibel laden voor thuis.
  10. Chargepoint: Montage aan de wand of op een paal mogelijk.
  11. Myenergi / Zappi: Veilig laden dankzij loadbalancing.
  12. Tesla Wall Connector: Aanbevolen voor de Model X, Model S en Model 3.
  13. NRGkick: Ideaal op de campingplaats of bij een hotel.
  14. Andere leveranciers: ABB, Eaton, Etrel, Delta, Etrel, Keba, Flexicharge, Hypercharger en Tritium, Efacec, Xcharge, Zaptec.

laadstation-thuis-vergelijken

Installatiekosten 2024
De huidige kosten van een voordelige laadpaal installeren in De Pol lopen uiteen tussen de €420 tot €2000. Dit hangt af van de verschillende installatieonderdelen in de meterkast en de totale afstand qua kabels en graafwerk. Hoe hoger het aantal meters, hoe meer graafwerk er gedaan moet worden en des te meer (dure) kabels er nodig zijn.

Abonnementsprijzen laadpassen
Steeds vaker wordt bij de installatie van een laadpaal voor een elektrische auto ook een abonnement afgesloten. Het is absoluut niet verplicht, alleen loop je dan wel enkele voordelen mis. De kosten van een laadpaal abonnement zijn zo’n €5,50 p/maand.

  • Altijd inzicht in je laadgebruik.
  • Laadkosten automatisch gefactureerd aan werkgever.
  • Eventueel kun je andere EV-bezitter bij jou laten laden.
  • Profiteer van 24/7 service en updates.

Laadpaal thuis laten plaatsen?

Achterhaal betrouwbare deskundigen uit jouw regio.

Ben ik goedkoper uit met een elektrische auto?

Elektrisch rijden kan veel geld besparen. Zo’n elektrische auto en het thuislaadpunt zelf kennen een aantrekkelijke terugverdientijd. In het onderstaande gedeelte tonen we een rekenvoorbeeld. Een Nederlander rijdt zo’n 1117 kilometer op maandbasis. Met dit getal berekenen we wat jouw potentiële besparing is. In ons geval kiezen we voor de volgende tarieven (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in De Pol):

  • Benzine rijden 2024: €0,150/km
  • Elektrisch rijden 2024: €0,050/km
AandrijvingPrijzen p/kmPer maandPer jaar
Benzine€0,150€167,55€2010,60
Elektrisch€0,050€55,85€670,20
Besparing€0,100€111,70€1340,40
Dit kun je besparen met elektrisch rijden in november 2024.

Laadpaal aanvragen gemeente Steenwijkerland

Heb jij de beschikking over een EV, maar heb je geen ruimte voor een laadpaal? En ontbreekt het aan een openbaar laadpunt in jouw eigen wijk? Op dat moment kan jij zo’n openbaar oplaadpunt in De Pol aanvragen bij de gemeente. Er gelden hiervoor wel aanvullende voorwaarden:

  • Je hebt niet genoeg ruimte voor een eigen laadpunt.
  • Op dit moment is er nog geen openbaar laadstation in de straat.
  • De indiener beschikt over een EV/hybride auto met een aanzienlijke actieradius.

Mits je voldoet aan de eisen zal de gemeente jouw verzoek overwegen. De gemeente wijst uit of en op welke locatie de laadzuil neergezet wordt. Daarbij bekijkt de gemeente factoren als toegankelijkheid en aanwezigheid van andere laadpunten. Elke bewoner kan hier gebruik van maken. Extra achtergrondinfo kan je bekijken op www.steenwijkerland.nl. Hier kun je ook terecht voor vragen welke subsidiemogelijkheden er bestaan. Het merendeel van de gemeenten schieten de aanvraag in bij Openbaarladen.nl. Op dit portaal kan je heel eenvoudig een openbare laadpaal aanvragen. Op deze website lees je ook meer over Laadpassen vergelijken.

Kaart met openbare oplaadpunten (november 2024)

Laadstations in De Pol zijn aanwezig. Iedereen met een abonnement heeft de mogelijkheid daar te laden. Het is relatief wel duur. De tarieven bedragen tussen de €0,275 en €0,595 p/kWh. Vaak heb je een laadpas abonnement nodig. In de afbeelding hieronder bekijk je de openbare laadstations in De Pol. Bekijk ook laadmogelijkheden en aanbieders in Baars, Witte Paarden, Tuk, Steenwijk en Sint Jansklooster.

laadpaal-aan-huis-installeren

elektrisch autorijden de-pol-8337

Zakelijke laadpunten

Een laadpaal bij het bedrijfspand is een extra stukje service richting je eigen werknemers, maar ook voor zakelijke relaties. Bekijk je de mogelijkheden voor een kantoor of bedrijf met een parkeercapaciteit van 10 auto’s? Volgens de laatste regelgeving moet 1 op de 10 parkeerplaatsen geschikt zijn om een EV te laden. Zakelijke laadpalen kunnen ook aantrekkelijk worden aangeschaft d.m.v. een aantal subsidieregelingen. Zo is er een regeling waarmee je wel 75% van de investeringskoten kunt afschrijven.

  • Milieu Investeringsaftrek (MIA): Investeringen in milieuvriendelijke bedrijfsmiddelen tot 36% aftrekken.
  • Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Tot 75% van de investeringskosten afschrijven op een tijdstip dat je zelf kiest.
  • Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): Aftrek van kleine investeringen in bedrijfsmiddelen, voor starters een interessante fiscale mogelijkheid.
  • Bovendien kunnen bedrijven verdienen door het laadpunt openbaar te maken en derden te laten betalen voor het laden.


De meest gestelde vragen (FAQ) over elektrisch laden

Wat kost een eigen laadstation aan huis laten installeren?
Jouw eigen laadpaal voor huis inclusief installatie varieert kostentechnisch tussen de €1075 & €2225. De definitieve prijs wordt gecalculeerd a.d.h.v. welk merk je kiest (additionele slimme functies), het maximale laadvermogen, afstand tussen de meterkast en de locatie waar het station komt en het werk dat in de meterkast uitgevoerd moet worden zoals een extra groep aanleggen.

Hoe duur is het om de accu van mijn accu te laden?
Thuis een elektrische auto opladen is het goedkoopst. De kilowattuurprijs wordt in rekening gebracht bij jouw vaste energieleverancier zoals Essent, Budget energie, Energiedirect, Engie, NLE en Oxxio, Pure energie, PowerPeers, Vandebron. Gemiddeld is dat +/- €0,210 per kWh. De tarieven van elektrisch autorijden zijn omgerekend dus +/- €4,00 per 100 kilometer. Ter vergelijking: een benzineauto kost je al snel €10,40 p/100 km. Als je laadt met eigen zonnepanelen is opladen van jouw EV zelfs gratis. Een basis EV heeft zo’n 12 – 14 panelen nodig om per jaar op eigen zonne-energie in alle kilometers te kunnen voorzien in de provincie Overijssel.

Wie installeert het, en hoe werkt dat?
De monteur legt een nieuwe stroomgroep aan in het centrale stroompunt in je huis. Anders heb je kans dat op een gegeven moment de stroom uitvalt. Vanuit dit stroompunt gaat de kabel meestal via de kruipruimte naar buiten. In samenspraak met de vakman bepaal je wat de meest efficiënte route is om graafwerk en benodigde kabels te beperken. De laadpaal installateur in De Pol plaatst het oplaadpunt tegen de muur of op een bevestigingspaal.

Kan er een laadpaal aangesloten worden op mijn laadpaal?
Over het algemeen is elke meterkast geschikt te maken om een elektrische auto op te laden. Met name bij oudere huizen moet er wel wat gebeuren. Achterhaal of de groepenkast is uitgevoerd met een 1-fase of 3-fase-aansluiting. De eerste modellen konden nog overweg met 1-fase 220V stroom. De actuele elektrische wagens vereisen wat meer capaciteit (3-fasen laadpunt). Dit noemen we ook wel krachtstroom. Zo kan je veel sneller laden. Een laadpunt installatiebedrijf in De Pol kan dit allemaal regelen. De geschatte kosten van zo’n service zijn zo’n €1000. Let op: door deze verzwaring betaal je mogelijk een hoger vastrecht.

Heb ik een type 1 of type 2 stekker nodig?
Laadkabel stekkers verdelen we onder intype 1 (Yazaki) en type 2 (Mennekes). Model 1 wordt met name toegepast bij Japanse & Amerikaanse automerken. Model 2 zien we vooral terug bij de merken die binnen de EU worden gemaakt. Veel beschikbare elektrische auto’s in De Pol dien je op te laden met een type 2 stekker. Ook openbare laadpalen in Nederland hebben doorgaans ook een type 2 mennekes aansluiting.

Kan ik gebruik maken van subsidie voor een thuis laadpaal?
Helaas kun je nu geen gebruik maken van landelijke subsidieregelingen voor een thuislaadpunt op eigen terrein. Elke regio kan hier wel een eigen beleid op maken. De gemeente Steenwijkerland verstrekt op het ogenblik geen financiële regelingen voor een particuliere laadpaal. Eventueel kun je wel proberen om een openbaar laadstation aan te vragen. Je kunt specifiek verzoeken of het laadpunt dichtbij jouw woning kan komen te staan. Zie ook de website van de gemeente www.steenwijkerland.nl.

Plaats een reactie