Elektrisch rijden zien we steeds meer. Dit resulteert in het feit dat de openbare oplaadplekken steeds voller raken. Je kunt dan beter kiezen voor een handige laadpaal in Lemmer aan huis. Door gebruik te maken van een laadstation van jezelf ben je altijd verzekerd van een volle accu van jouw BMW i4 of jouw Renault Zoe ZE50 R135. Niet meer wachten op een vrije plek en je hebt het snel terugverdiend. Op deze pagina ontdek je praktische informatie over betrouwbare soorten laadpalen, krijg je inzicht in de mogelijkheden en vind je de beste installateurs uit de buurt.
- Door gebruik te maken van een elektrische laadpaal zul je extra besparen op de kilometerprijs.
- Niet meer wachten bij een bezette laadpaal.
- Iedere morgen wegrijden met een opgeladen accu, zo beschik je dus altijd over een goede actieradius.
- Voordelige autorijden door te laden op je eigen zonnepanelen.
- Zo’n slimme laadpaal aan huis laat je al plaatsen voor €965.
- Een laadstation op eigen grond heeft een gemiddelde terugverdientijd van 7-8 jaar.
Inhoudsopgave
- Laadpaal bij huis plaatsen
- Beste laadpaal bedrijven Lemmer vergelijken november 2024
- Klik hier voor jaarlijkse besparing met elektrisch rijden
- Openbaar laadstation aanvragen bij de gemeente De Fryske Marren
- Openbare oplaadpunten in de regio
- Laadpalen voor bedrijven
- Lees meer in de FAQ met veelgestelde vragen
Laadstation thuis plaatsen Lemmer
Elektrisch rijden is iets wat we steeds meer zien. Het opladen van jouw EV zoals bijv. de Mercedes EQA kan op diverse manieren. Een extra goedkope laadpaal Lemmer kopen biedt veel voordelen. Je kunt eenvoudig laden en je kunt rekenen op een optimale actieradius. Daarnaast is het een stuk voordeliger dan bij een openbaar laadstation in de wijk. De kosten waar je mee te maken krijgt zijn de laadpaal zelf, de installatiekosten en uiteraard de verbruikte stroom (eventueel zelf op te wekken met zonnepanelen). Het enige wat je nodig hebt is een eigen oprit/parkeerplaats. Welke laadpaal is de beste keuze voor mijn voertuig en mijn woning? Op deze pagina bespreken we een aantal zaken waar je rekening mee moet houden rondom laadpaal laten installeren in Lemmer. Op deze website lees je ook meer over Informatie over elektrisch rijden.
Vaste laadpaal of wallbox
Een laadstation Lemmer installeren kan op 2 manieren. Het kan tegen een muur worden bevestigd (wandbox) of hij komt op een aparte paal. De werking is verder helemaal identiek. Analyseer de afstand tot de parkeerplaats van jouw EV, zo heb je niet al te veel laadkabels nodig.
1- of 3-fasen aansluitingen
De 1-fase variant werkt met de normale 230V aansluiting. Het heeft een standaard vermogen van 16A. Het laadvermogen is dan max. 3.7 kW. Ieder huis in Nederland heeft minstens (1x30a of 1x40a). Een 3-fase laadstation biedt je tot wel 3x 230V aan capaciteit. Het maximale laadvermogen is 11 kW. Een 3-fase laadpaal heeft dus een oplaadkracht die 3 keer hoger ligt. Heb je geen 3-fase aansluiting? Je kunt hierin investeren en jouw meterkast in orde laten maken door een elektricien in Lemmer. De netbeheerder kan vervolgens de capaciteit van de energieaansluiting veranderen.
Jouw eigen oplaadpunt laten plaatsen
Voordelig opladen en niet langer zoeken naar een vrij laadstation
Laadkabel: los of vast
Er zijn grofweg 2 keuzes: een laadzuil met een zogeheten vaste kabel of een afneembare kabel. De meerwaarde van de vaste variant is dat er weinig handelingen nodig zijn om op te laden. Ook is het goed om te weten dat je ze in meerdere formaten en lengtes kunt kopen, tot wel 10 meter. Het grote nadeel is dat de kabel wat sneller vies wordt door de (soms) slechte weersomstandigheden (tenzij je binnen laadt). Een ander minpunt is dat het er niet zo netjes uit ziet. Bovendien is het in de praktijk zo dat sommige (oudere) EV’s weer een andere stekker nodig hebben.
Het handige van een losse kabel (net als socket) is de mogelijkheid om elk type auto op te laden. Het laadproces doe je met de laadstekker die je overal gebruikt en die je altijd mee hebt. Eveneens ligt / staat de wallbox zo dus nooit in de weg en profiteer je van een langere levensduur. Het grote nadeel is dat je een stap extra moet uitvoeren als je de accu gaat opladen. Je haalt de kabel eerst uit de kofferbak, en aansluiten op zowel je auto als de EVbox. Een paal met een losse laadkabel blijkt uit onderzoek het beste te werken. Neem je over een tijdje een nieuwe EV? Dan zijn er geen aanpassingen nodig. Alternatief: bekijk ook de snelladers in Lemmer.
Enkel of dubbel laadstation
Er zijn 2 opties: 1 aansluiting of 2 aansluitingen. Het verschil zit hem in het aantal auto’s dat aangesloten kunnen worden. Een paal met 1 ingang heeft stroomcapaciteit voor 1 EV, een dubbel laadstation heeft een dubbele capaciteit, en kan dus 2 auto’s laden. Dit biedt uitkomst voor huishoudens met 2 EV’s maar ook voor bedrijven en kantoren.
Slimme toepassingen
De nieuwe generatie laadoplossingen hebben intuïtieve slimme laadfuncties. Hierbij vind je extra uitleg over slimme laadpunten en de toepassingen daarvan.
- Dynamic Load Balancing: voorkomt dat de stroom uitvalt.
- Peak shaving: voorkom overmatig verbruik tijdens piekuren en onnodige kosten.
- Gezichtsherkenning: dit zorgt ervoor dat niemand anders ongevraagd gebruik kan maken van jouw station.
- Gebarenherkenning: door middel van simpele gebaren een laadsessie starten of beëindigen.
- AutoStart / Plug&Charge: met autostart hoef je enkel een laadkabel in te pluggen om een laadsessie te starten.
- Abonnementen & Laadpas: behoud het overzicht van al je wekelijkse laadsessies.
Laadpaal installateur Lemmer vergelijken
De tarieven van laadpalen lopen zeer uiteen. De kosten van een laadstation voor thuis ligt tussen de €850 tot €3350. De uiteindelijke prijs wordt voor het grootste gedeelte gevormd door de slimme functies, het abonnement en de laadcapaciteit. Hoe krachtiger je systeem, hoe sneller de batterij van een EV kan worden volgeladen. Verder zien we steeds meer slimme laadpunten met leuke functies als gebarenherkenning die een hogere verkoopprijs hebben. Onze experts geven hieronder een inschatting van de kosten laadpaal Lemmer. Type laadpaal Vermogen Tijd volle batterij Onkosten 1-fase laadpaal 3,7 kW 12 uur €530- €620 1-fase laadpaal 7,4 kW 5 uur €545- €645 3-fase laadpaal 11 kW 3,5 uur €675- €755 3-fase laadpaal 22 kW 1,8 – 2 uur €825- €965
Goede systemen
- EVBox:Geschikt voor elke elektrische auto.
- Wallbox (wandlader): Met handige App met uitgebreide statistieken.
- NewMotion: 24/7 ondersteuning van het serviceteam.
- Alfen: DEKRA (voorheen KEMA), CE en Z.E. Ready gecertificeerd.
- Mennekes: Sinds 2014 de standaardstekker voor EV’s in Europa.
- EVhub: Een van de voordeligste aanbieders in de markt.
- Webasto: Een aantrekkelijk instapmodel vanaf €595,00.
- Ecotap: Optioneel leverbaar met vaste kabel.
- Blue Current: Gecertificeerd laadpunt en voldoet aan alle Nederlandse veiligheidsnormen.
- Chargepoint: Milieuvriendelijk en volledig recyclebaar systeem.
- Myenergi / Zappi: Een volledig vrij programmeerbaar laadpaal.
- Tesla Wall Connector: Razendsnel opladen van de Model X, Model S en Model 3.
- NRGkick: Slimme laadpaal die je kunt meenemen, tot 22kW.
- Andere opties: ABB, Delta, Enovates, Etrel, Etrel, Flexicharge, Schneider Electric , Keba en Tritium, Efacec, Circontrol, Zaptec.
Installatiekosten 2024
De huidige kosten van een voordelige laadpaal installeren in Lemmer wisselen tussen de €420 en €1900. De totale kosten hangen af van een verwachting van de diverse installatie-uren (arbeid), meterkast aanpassingen en de geschatte afstand voor boren / graven en kabels. Des te groter deze afstand is, hoe meer graafwerk er gedaan moet worden en hoe meer kabelmeters gebruikt moeten worden.
Abonnementskosten laadpas
Hedendaags wordt bij het kopen van een laadpaal voor een elektrische auto een speciaal abonnement gekozen. Dit is niet verplicht, alleen loop je dan wel enkele voordelen mis. De kosten van zo’n backoffice abonnement voor jouw laadpaal bedragen zo’n €4,00 (maandelijks).
- Altijd inzicht in het verbruik van jouw laadstation.
- Automatische facturering en verrekening.
- instellen van laadkosten voor gastgebruik.
- 24/7 helpdesk support.
Een goedkope laadpaal voor thuis?
Vergelijk goede adviseurs in de regio.
Hoeveel voordeel behaal ik met een elektrische auto?
Elektrisch rijden leidt tot een forse kostenbesparing. Het kopen van een elektrische auto en het thuislaadpunt verdien je vrij vlot terug. In het onderstaande gedeelte illustreren we dit met een rekenvoorbeeld. De Nederlander rijdt om en nabij de 1093 kilometer (maandelijks). Met dit aantal kilometers becijferen we wat jouw potentiële besparing is. Hierbij gaan we uit van de volgende kosten (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in Lemmer):
- Benzine rijden 2024: €0,125/km
- Elektrisch rijden 2024: €0,045/km
Type | Prijzen p/km | Per maand | Per jaar |
---|---|---|---|
Benzine rijden | €0,125 | €136,63 | €1639,50 |
Elektrisch rijden | €0,045 | €49,19 | €590,22 |
Besparing | €0,080 | €87,44 | €1049,28 |
Laadpaal aanvragen gemeente De Fryske Marren
Lease of koop jij een elektrische auto, maar zelf aan huis geen opties voor opladen? En heb je in jouw directe omgeving niet echt mogelijkheden van een openbaar laadpunt? In dat geval kan je een openbaar oplaadpunt in Lemmer aanvragen bij de gemeente. De gemeente hanteert strenge eisen:
- Je hebt geen oprit of garage voor een laadpunt.
- Op dit moment is er nog geen openbaar laadstation in de straat.
- Je hebt een EV of hybride wagen in bezit met een minimale actieradius en/of accucapaciteit.
Mits je voldoet aan de eisen wordt jouw verzoek meegenomen. De gemeente geeft aan of en waar precies de laadzuil werkzaam zal worden. Ze onderzoeken relevante zaken als zichtbaarheid en doorstroming. Iedereen met een elektrische auto kan hier gebruik van maken. Meer details is ook gepubliceerd op www.defryskemarren.nl. Hier lees je bovendien of je een subsidie kunt krijgen. Veel gemeenten laten alles uitvoeren door Openbaarladen.nl. Op die site kan je heel eenvoudig een openbare laadpaal aanvragen. Of klik door naar Elektrisch of benzine.
Lijst met openbare oplaadpunten in de buurt (november 2024)
Laadstations in Lemmer zijn er voldoende. Iedere EV-bezitter mag daar in principe gebruik van maken. Vergeleken met thuis laden is het vrij kostbaar. De tarieven wisselen tussen de €0,245 tot wel €0,570 per kWh. Om te laden moet je een laadpas abonnement hebben. In onze maps kaart vind je de openbare laadstations in Lemmer. Check tevens laadstations en aanbieders in Koufurderrige, Dijken, Legemeer, Boornzwaag en Langweer.
Informatie over laadpunten voor bedrijven (zakelijk)
Een laadpaal op de parkeerplaats bij kantoor is een extra stukje service richting personeel of bezoekers. Zoek je naar opties voor een bedrijf met minimaal 10 parkeerplaatsen? Overeenkomstig de nieuwste wetgeving moet 10% van de parkeervakken een laadplaats zijn. Zakelijke laadpalen zijn financieel ook nog eens het overwegen waard. Als ondernemer kun je profiteren van een aantal subsidieregelingen. Op deze site lees je hoe je tot wel 75% van de investeringskosten mag afschrijven.
- Milieu Investeringsaftrek (MIA): Tot 36% van de investeringskosten aftrekken van de fiscale winst.
- Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Tot 75% van de investeringskosten afschrijven op een tijdstip dat je zelf kiest.
- Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): Een manier om kleine investeringen af te schrijven, voor starters een interessante fiscale mogelijkheid.
- Ook kan je iets bijverdienen door derden te laten betalen voor het opladen.
Veelgestelde vragen over thuis elektrisch laden
Wat zijn de installatiekosten voor een laadstation aan huis?
Een laadpaal bij de woning inclusief installatie kost tussen de €875 – €2275. De totaalprijs hangt af van het type en model (additionele slimme functies), het maximale laadvermogen, de totale afstand tussen meterkast en de laadplek en de noodzakelijke hardware voor de meterkast zoals een nieuwe groepenkast (of losse extra groep).
Wat kost het om mijn auto thuis op te laden?
Het thuis opladen van een elektrische auto is erg aantrekkelijk. De kilowattuurprijs betaal je gewoon via de normale energierekening aan je eigen energieleverancier zoals Eneco, Engie, Budget energie, NLE, Essent en Pure energie, PowerPeers, Vattenfall, Vandebron. Over het algemeen niet meer dan €0,215 per kWh. De kosten van elektrisch autorijden zijn omgerekend dus +/- €4,00 p/100 km. Om een indicatie te geven: een auto met benzinemotor kost circa €9,70 per 100 kilometer. Wanneer je het combineert met zonnepanelen kan je na een aantal jaren zelfs zo goed als gratis laden. De standaard EV heeft ongeveer 8 – 16 zonnepanelen nodig om een heel jaar lang de kunnen rijden op zonnestroom in de provincie Friesland.
Wie installeert het, en hoe werkt dat?
De installateur legt een nieuwe stroomgroep aan in de stroomvoorziening van je woning. Anders heb je kans dat op een gegeven moment de stroom uitvalt. Via dit stroompunt gaat de kabel meestal via de kruipruimte naar buiten. In overeenstemming met de specialist bereken je waar het station moet komen om graafwerk en benodigde kabels te beperken. De ervaren laadpaal installateur in Lemmer plaatst het als wallbox aan de muur of op een losse paal.
Moet er wat omgezet worden in mijn meterkast?
Onderaan de streep is elke stroomkast aan te passen om een elektrische auto van stroom te voorzien. Wel kunnen bepaalde aanpassingen nodig zijn. Bekijk vooraf wel of je meterkast de 1-fase of 3-fase-aansluiting voorgeïnstalleerd heeft. De allereerste elektrische auto’s konden nog overweg met 1-fase 220V stroom. Innovatieve types hebben meer vermogen nodig (3-fasen laadpaal). We spreken ook wel over krachtstroom. Zo kan je veel sneller laden. Een laadpunt installatiebedrijf in Lemmer kan het allemaal juist aansluiten. De totale onkosten zijn zo’n €925. Let op: het vastrecht van je energieleverancier kan hierdoor omhoog gaan.
Heb ik een type 1 of type 2 stekker nodig?
Stekkers van laadkabels verdelen we onder intype 1 (Yazaki) en type 2 (Mennekes). Model 1 wordt doorgaans geïmplementeerd bij Japanse en Amerikaanse auto’s. Model 2 wordt met name toegepast bij de Europese merken. De bekende elektrische auto’s in Lemmer zijn compatibel met een type 2 stekker. Ook de openbare (snel)laadpunten in Nederland en onze buurlanden hebben deze type 2 Mennekes stekker.
Is er een subsidie mogelijk voor een laadpaal bij mij thuis?
Helaas, er zijn geen landelijke subsidieregelingen voor een thuislaadpunt op je oprit. Elke regio heeft de vrijheid om hier anders mee op te gaan. De gemeente De Fryske Marren biedt op het ogenblik geen financiële ondersteuning voor de particuliere laadpaal. Je kunt het wel overwegen om een openbaar laadpunt aan te vragen. Je kunt specifiek verzoeken of deze laadpaal nabij jouw huis geïnstalleerd kan worden. Voor meer informatie zie www.defryskemarren.nl.