Laadpaal Rijs

START KEUZEHULP DIRECT AANVRAGEN

Elektrisch rijden is klaar voor een doorbraak. Een gevolg is dat je lang niet altijd terecht kunt bij een openbaar oplaadpunt. Het is dan mogelijk om te gaan voor een eigen laadpaal in Rijs aan huis. Dankzij jouw eigen laadstation hoef je niet bang te zijn voor een lege accu van jouw Mini Electric of Renault Twingo Electric. Altijd verzekerd van een laadpaal op jouw eigen oprit en het is veel voordeliger. Op deze website lees je handige informatie over geschikte laadpunten, een handige keuzehulp en kun je direct een offerte aanvragen bij installateurs die werken in jouw gemeente.

  • Door gebruik te maken van een elektrische laadpaal rijd je extreem voordelig.
  • Altijd een vrije plek, nooit meer wachten.
  • Je beschikt altijd over een volle accu, altijd 100% actieradius.
  • Spotgoedkoop rijden door te laden op je eigen zonnepanelen.
  • Zo’n slimme laadpaal aan huis koop je al voor €960.
  • Een individueel laadstation kan je al terugverdienen in 6 – 8 jaar.

thuis-elektrisch-auto-laden

Laadstation thuis plaatsen Rijs

Elektrisch rijden is sterk in opkomst. Het opladen van jouw EV zoals een Polestar 2 kan op verschillende manieren. Een eigen goedkope laadpaal Rijs kopen is een goede investering. Laden gaat dan op een laagdrempelige manier en je hebt dan de zekerheid van een volle accu. Daarnaast is het stukken betaalbaarder dan een publiek laadpunt. Wat betreft kosten heb je te maken met de prijs van de wallbox, de aansluitkosten en de kosten van jouw eigen stroom (zonnepanelen kunnen deze tarieven verlagen). Je moet wel de beschikking hebben over een parkeerplaats/garage of oprit. Welke laadpaal is nu handig voor mijn auto en mijn situatie? Hierbij vind je belangrijke aspecten om over na te denken met betrekking tot laadpaal laten installeren in Rijs. Zie ook aanvullende informatie over Hybride voertuigen.

Type montage: wallbox of laadpaal
Een laadstation Rijs kan je op twee verschillende manieren plaatsen. Het kan tegen een muur worden bevestigd (wandbox) of op een paal. Verder zijn er geen verschillen. Analyseer de afstand die er zit tussen de parkeerplek en het laadstation, zo heb je niet al te veel laadkabels nodig.

1-fase of 3-fasen apparaat
Een 1-fase laadzuil gaat via de normale 230V aansluiting. Dit kan met 16A (of soms ook 32A). Het maximale laadvermogen is dan 3.7 kW. Iedere woning heeft ten minste 1-fase(1x30a en/of 1x40a). Het 3-fase systeem maakt gebruik van 3x230V en heeft een vermogen van 16A of 32A. Het maximale laadvermogen van deze aansluiting is 11 kW. De 3-fase installatie kan dus wel 3 keer sneller laden dan een 1-fase laadpunt. Heb je geen 3-fase aansluiting? Je kunt eenvoudig je groepenkast laten aanpassen door een elektricien in Rijs. Als laatste dien je een verzoek in bij de netbeheerder om jouw energieaansluiting aan te passen.

Jouw eigen oplaadpunt laten plaatsen

Goedkoop en snel laden en nooit meer wachten op een vrije plek

Vaste of losse laadkabel
Je hebt de opties voor een laadzuil met een zogeheten vaste kabel of een verplaatsbare kabel. De meerwaarde van een vastzittende kabel is dat je ‘m heel snel kunt aansluiten op jouw auto. Een ander pluspunt is dat je ze in meerdere formaten en lengtes kunt kopen, bij Alfen bijvoorbeeld tot wel 8 meter. Een punt van kritiek is dat je de kabel regelmatig moet schoonmaken omdat deze sneller nat wordt (behalve als je de luxe hebt dat je binnen kan laden). Wat je ook vaak ziet is dat het er niet zo strak en georganiseerd uitziet. Daarbij is het zo dat elke EV weer net een andere stekker nodig heeft.

Het grote voordeel van een losse kabel (net als socket) is de vrijheid in het opladen. Daarvoor neem je de standaard kabel die is meegeleverd vanaf de fabriek. Evenzeer oogt het minder rommelig en zal de levensduur van de stekker flink toenemen. Het grote nadeel is dat er een extra handeling vereist is als je gaat laden. Je moet dan altijd alles uit de auto halen, daarna sluit je ‘m aan. Het station met een losse kabel is vaak de beste keuze. Ga je een ander elektrische auto rijden? In dat geval hoef je jouw laadzuil niet weer opnieuw aan te passen. Tip: gebruik ook zeker een snelladers in Rijs.

Enkel of dubbel laadstation
Men kan kiezen voor een enkele of een dubbele laadpaal. Hetgeen waar ze in verschillen is het aantal EV’s dat op hetzelfde moment kunnen worden geladen. Een paal met 1 stekker aansluiting heeft 1 ingang, en kan dus maar 1 auto laden, een dubbel uitgevoerd systeem is geschikt voor 2 EV’s. Erg handig als je 2 elektrische auto’s hebt of juist voor bedrijven.

Innovatieve toepassingen
De nieuwste laadsystemen herbergen intuïtieve slimme laadfuncties. In de volgende paragraaf bekijk jij extra details over slimme laadpunten en de praktische functies voor thuis.

  • Dynamic Load Balancing: laadvermogen is afgestemd op het elektriciteitsverbruik in huis.
  • Peak shaving: een maximale capaciteit instellen voor alle laadstations.
  • Gezichtsherkenning: De laadpaal kan alleen door geautoriseerde personen gebruikt worden.
  • Gebarenherkenning: Geen pasje of sleutel meer nodig, enkel een simpel gebaar.
  • AutoStart / Plug&Charge: direct laden zonder pasje of sleutel.
  • Abonnementen & Laadpas: altijd een goed overzicht van al je oplaadmomenten.

Laadpaal installateur Rijs vergelijken

Die consumentenprijzen van laadpalen lopen zeer uiteen. De kosten van een laadstation voor thuis varieert van €575 tot +/- €3350. De prijzen worden voor een groot deel bepaald door de laadcapaciteit van het station. Hoe hoger het vermogen, hoe sneller de batterij weer op volledige capaciteit zit. Bovendien onderscheiden we slimme wallboxen en palen met innovatieve features als Dynamic Load Balancing die een grotere investering vereisen. In de bijgaande tabel tref je de kosten laadpaal Rijs.

Soort laadpaalVermogenLaadtijdOnkosten
1-fase laadpaal3,7 kW10 – 12 uur€535- €650
1-fase laadpaal7,4 kW5,6 uur€520- €600
3-fase laadpaal11 kW3,6 uur€695- €765
3-fase laadpaal22 kW1,5 uur€845- €1060
Gemiddelde kosten laadpaal aan huis excl. installatie.

Populaire leveranciers

  1. EVBox:Standaard 3 jaar garantie.
  2. Wallbox (wandlader): Compatibel met alle elektrische auto’s.
  3. NewMotion: altijd met Dynamic Power Management.
  4. Alfen: Standaard energiemeter voor het verrekenen van de laadkosten.
  5. Mennekes: Altijd inzicht in je laadgegevens via de App.
  6. EVhub: Betaalbare no-nonsense laadstations voor de particulier.
  7. Webasto: Uitstekende prijs/kwaliteit verhouding.
  8. Ecotap: Montage op paal of aan de wand, degelijk design.
  9. Blue Current: Geschikt voor 3,7 – 22 kW laden.
  10. Chargepoint: Zeer eenvoudige bediening en degelijk ontwerp.
  11. Myenergi / Zappi: Slimme aanpasbare maximale stroom limiet.
  12. Tesla Wall Connector: Aanbevolen voor de Model X, Model S en Model 3.
  13. NRGkick: Met App voor inzicht in stroomverbruik en laadkosten.
  14. Ook interessant: ABB, Delta, Etrel, Eaton, Etrel, Keba, Schneider Electric , Hypercharger of Tritium, Circontrol, Xcharge, Efacec.

laadstation-thuis-vergelijken

Tarieven voor installatie 2024
De huidige kosten van een voordelige laadpaal installeren in Rijs wisselen tussen de €370 & €1875. Dat wordt gecalculeerd a.d.h.v. een inschattingen van het installatiewerk (meterkast) en de totale afstand qua kabels en graafwerk. Hoe groter het terrein, hoe meer boor- en graafwerk er uitgevoerd moet worden en hoe meer meters kabel er benodigd is.

Abonnementsprijzen laadpassen
Soms wordt bij het kopen van een laadpaal voor een elektrische auto een abonnement genomen. Je kunt natuurlijk zonder, echter mis je dan wel wat handige toepassingen. De kosten van zo’n backoffice abonnement voor jouw laadpaal bedragen ongeveer €3,50 (maandelijks).

  • Inzicht in laadsessies en laadgedrag.
  • Automatische verrekening werkgever.
  • Tarief instellen voor externe gebruikers.
  • Je kunt rekenen op 24/7 support en actuele software.

Laadpaal bij je thuis installeren?

Vergelijk populaire specialisten uit jouw gemeente.

Kostenoverzicht elektrisch rijden

Elektrisch rijden kan flink besparen op je autokosten. Zo’n elektrische auto en het thuislaadpunt plus installatie kennen een aantrekkelijke terugverdientijd. In het onderstaande gedeelte kan je een rekenvoorbeeld zien. Nederlandse automobilisten rijden elk jaar circa 1113 km op maandbasis. Met dit gemiddelde als uitgangspunt begroten we wat je kunt besparen. Hierbij kiezen we voor de volgende tarieven (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in Rijs):

  • Benzine rijden 2024: €0,115/km
  • Elektrisch rijden 2024: €0,043/km
SoortPrijzen p/kmP/maandPer jaar
Benzine€0,115€128,00€1535,94
Elektrisch rijden€0,043€47,86€574,31
Besparing€0,072€80,14€961,63
Dit kun je besparen met elektrisch rijden in november 2024.

Laadpaal aanvragen gemeente De Fryske Marren

Heb jij de beschikking over een EV, echter heb je thuis geen parkeerplek beschikbaar? Zijn er in de wijk geen nog openbaar oplaadpunt Je mag dan een openbaar oplaadpunt in Rijs aanvragen bij de gemeente. Hiervoor gelden wel een aantal voorwaarden:

  • Je kunt geen laadpunt op eigen terrein realiseren.
  • Er is nog geen openbaar laadstation aanwezig in jouw directe omgeving.
  • Je dient een aanvraag in voor een elektrische- of hybride auto met een minimale elektrische actieradius.

Op het moment dat jij hieraan voldoet neemt de gemeente de aanvraag in acht. De gemeente beslist uiteindelijk of en waar precies de laadzuil aangesloten wordt. Hierbij bekijken zij relevante zaken als zichtbaarheid en doorstroming. Elke EV-rijder mag het gebruiken. Meer details is ook gepubliceerd op www.defryskemarren.nl. Hier kun je ook terecht voor vragen of de gemeente subsidies verstrekt. Veel Nederlandse gemeenten laten alles uitvoeren door Openbaarladen.nl. Via deze website kan je vrij simpel een openbare laadpaal aanvragen. Of check aanvullende informatie over Elektrische autoverzekering.

Openbare oplaadpunten in de buurt (november 2024)

Laadstations in Rijs zijn 24/7 actief. Iedereen met een laadpas heeft de mogelijkheid daar te laden. Het is echter wel redelijk aan de prijs. De tarieven lopen uiteen tussen de €0,245 tot €0,615 p/kWh. Je moet een laadpas abonnement van bijv. Eflux of Vandebron hebben. In de onderstaande kaart doorzoek je de openbare laadstations in Rijs. Vergelijk ook laadstations en leveranciers in Harich, Nijemirdum, Sondel, Ruigahuizen en Wijckel.

laadpaal-aan-huis-installeren

elektrisch autorijden rijs-8572

Mogelijkheden voor zakelijke laadpunten

Een laadpaal bij het bedrijfspand kan worden gebruikt door bezoekers, klanten en eigen personeelsleden. Gaat het om een kantoorpand met 10 parkeervakken of meer? Volgens de nieuwe regels vanuit het Europees Parlement moet minimaal 10% een laadpunt hebben. Zakelijke laadpalen kunnen relatief goedkoop geplaatst worden dankzij de huidige subsidieregelingen vanuit de overheid. Zo is er een regeling waarmee je wel 75% van de investeringskoten kunt afschrijven.

  • Milieu Investeringsaftrek (MIA): Tot 36% van de investeringskosten aftrekken van de fiscale winst.
  • Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Tot 75% van de investeringskosten in een bedrijfsmiddel dat op de Milieulijst afschrijven.
  • Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): Een interessante optie voor bepaalde investeringen, wordt vooral door startende ondernemingen gebruikt.
  • Verder kunnen bedrijven verdienen door derden te laten betalen voor het gebruik.


FAQ – Veelgestelde vragen m.b.t. thuis elektrisch laden

Wat kost een eigen laadstation aan huis laten installeren?
Een laadpaal voor thuis aanschaffen en laten installeren kost tussen de €1050 – €2375. De uiteindelijke kostprijs hangt af van het type en model (wel of geen slimme functies), het minimale laadvermogen, het aantal benodigde kabelmeters en of er nog iets in de meterkast moet gebeuren zoals het aanleggen van een extra stroomgroep.

Hoe duur is het om de accu van mijn accu te laden?
Thuis een elektrische auto opladen is het goedkoopst. De kilowattuurprijs wordt in rekening gebracht bij jouw huidige energieleverancier zoals Budget energie, Essent, Energiedirect, Engie, NLE en Vandebron, PowerPeers, Pure energie, Vattenfall. Gemiddeld is dat +/- €0,250 per kWh. De kosten van elektrisch autorijden kunnen we dan ramen op ongeveer €3,75 p/100 km. Ter illustratie: een gemiddelde benzineauto kost je zo’n €9,60 p/100 km. Als je het integreert met zonnepanelen kan je jouw EV na verloop van tijd echt gratis laden. De standaard EV heeft ongeveer 8 – 16 zonnepanelen nodig om per jaar op eigen zonne-energie in alle kilometers te kunnen voorzien in de provincie Friesland.

Hoe gaat de installatie in z’n gang?
De monteur legt een nieuwe stroomgroep aan in jouw meterkast. Anders heb je kans dat op een gegeven moment de stroom uitvalt. Vanaf dit stroompunt wordt een kabel naar buiten gelegd onder de grond. Samen met de installateur overleg je wat de meest efficiënte route is om zo de graafwerkzaamheden te minimaliseren. De laadpaal installateur in Rijs plaatst het oplaadpunt tegen de muur of op een stevige paal.

Is mijn woning geschikt voor een laadpaal?
Uiteindelijk is iedere meterkast geschikt om elektrische voertuigen te laden. Soms moet er wel eerst een installateur bij komen. Hierbij is van belang of de woning een 1-fase of 3-fase-aansluiting heeft. De allereerste elektrische auto’s werden geladen op 220V (1-fase). Innovatieve elektrische wagens hebben meer vermogen nodig (3-fasen laadpaal). Je komt het ook vaak tegen als krachtstroom. Hiermee wordt de auto veel sneller geladen. Een laadpunt installatiebedrijf in Rijs kan dit uit handen nemen. De tarieven hiervan bedragen circa €1000. Belangrijk: een nieuwe aansluiting kan resulteren in een hoger vastrecht.

Wat voor verschil zit er tussen een type 1 en type 2 stekker?
Stekkers van laadkabels verdelen we onder intype 1 (Yazaki) en type 2 (Mennekes). Model 1 wordt vooral gebruikt door Amerikaanse en Japanse merken. Model 2 zien we met name terug bij merken uit de Europese Unie. Veel gangbare elektrische auto’s in Rijs beschikken over een type 2 aansluiting. Ook openbare laadpalen in Nederland hebben ook standaard type 2 aansluitingen.

Is er subsidie beschikbaar voor een laadpaal aan huis?
Helaas, er zijn geen landelijke subsidieregelingen voor een thuislaadpunt. Elke gemeente kan hier wel een eigen beleid op maken. De gemeente De Fryske Marren verstrekt op het ogenblik geen financiële tegemoetkoming voor een particuliere laadpaal. Wat mogelijk wel interessant is, is om een aanvraag te doen voor een openbaar laadpunt. Vraag daarbij gerust of het openbare laadpunt vlakbij jouw huis geïnstalleerd kan worden. Voor extra informatie en het aanvraagformulier zie www.defryskemarren.nl.

Plaats een reactie