Elektrisch rijden is de toekomst. Een gevolg is dat de aanwezige openbare oplaadpunten steeds meer in trek zijn. Dit probleem kan je omzeilen dankzij een eigen laadpaal in It Heidenskip aan huis. Middels een zelfvoorzienend laadstation geniet je iedere morgen van een opgeladen accu van jouw Volkswagen ID.4 1st + DS 3 Crossback E-Tense. Niet langer zoeken naar een vrij laadstation en je hebt het snel terugverdiend. Hier lees je praktische informatie over velerlei laadpalen, krijg je inzicht in de mogelijkheden en kom je in contact met leveranciers en installateurs uit jouw gemeente.
- Dankzij een elektrische laadpaal zul je extra besparen op de kilometerprijs.
- Je bent niet afhankelijk van andere weggebruikers.
- Elke dag opnieuw een volle accu, geen zorgen meer over de actieradius.
- Spotgoedkoop rijden door te laden op je eigen zonnepanelen.
- Een slimme laadpaal aan huis schaf je al aan vanaf €955.
- Een privé laadstation aan huis heeft een terugverdientijd van 7 à 8 jaar.
Thema’s
- Laadpaal aan huis installeren
- Beste laadpaal bedrijven It Heidenskip vergelijken november 2024
- Gemiddelde besparing elektrisch rijden
- Openbaar laadstation aanvragen bij de gemeente Súdwest-Fryslân
- Dichtstbijzijnde openbare oplaadpunten
- Offerte laadpalen voor je bedrijf
- Meer informatie in onze FAQ met veelgestelde vragen
Laadstation thuis plaatsen It Heidenskip
Elektrisch rijden is de afgelopen jaren flink gegroeid. Het laden van een elektrisch voertuig zoals bijvoorbeeld de Volvo XC40 P8 AWD Recharge kan op steeds meer plekken. Een eigen goedkope laadpaal It Heidenskip kopen is steeds meer in trek. Hij is altijd beschikbaar en je kunt rekenen op een lange actieradius. Ook is het laden van een accu vele malen goedkoper dan bij onderweg laden. De kosten worden gevormd door de eenmalige aanschafprijs, installatie en de verbruikskosten (het meest ideaal is om extra zonnepanelen op je dak te leggen). Je moet wel de beschikking hebben over een eigen oprit/parkeerplaats. Welke laadpaal is de beste keuze voor mijn auto en mijn situatie? Op deze pagina delen we een aantal zaken waar je rekening mee moet houden voor laadpaal laten installeren in It Heidenskip. Zie ook onze informatie over Laadpalen vergelijken.
Vrije laadpaal of wallbox
Een laadstation It Heidenskip installeren kan op 2 manieren. Je kunt ‘m vastzetten aan de muur (wandbox) of op een vrijstaande paal. Dat is ook het enige verschil, de rest werkt hetzelfde. Achterhaal de afstand van jouw EV en de laadplek zodat je geen lange laadkabels nodig hebt.
1-fase of 3-fasen installatie
De 1 fase aansluiting werkt met de reguliere 230V aansluiting. Het systeem werkt dan op standaard 16A. Het maximale laadvermogen is 3.7 kW per uur. Elke woning in Nederland heeft minstens (1x30a of 1x40a). Een 3-fase laadzuil maakt gebruik van 3x230V en heeft een vermogen van 16A of 32A. Het maximale laadvermogen van deze aansluiting is 11 kW. Een 3-fase laadpaal is dus in staat om veel sneller auto’s op te laden. Heeft je woning geen groepenkast met 3-fase? Je kunt tegen geringe kosten de meterkast geschikt laten maken door een elektricien in It Heidenskip. Ook dien je een aanvraag in bij de netbeheerder.
Een eigen oplaadpunt aan huis
Goedkoop laden en nooit meer wachten op een vrije plek
Laadkabel: vast of los
Er kan gekozen worden uit 2 opties: een laadzuil met een geïntegreerde vaste kabel of een losse variant. Het belangrijkste voordeel van de vaste stekker is dat je niet steeds de kabel uit jouw auto hoeft te halen. Verder is het zo dat je ze in XL-formaat kunt bestellen, tot wel 8 meter. Belangrijk nadeel is dat de kabel wat gevoeliger wordt voor slijtage omdat deze onderhevig is aan weersomstandigheden(of je moet de auto binnen opladen). Een ander nadeel is dat het er niet zo strak en georganiseerd uitziet. Tenslotte is het zo dat nieuwere modellen weer een ander type stekker gebruiken dan oudere.
Het grote voordeel van een losse kabel (als mede een socket) is dat elke soort EV kan opladen. Hiervoor gebruik je de kabel die standaard in je kofferbak ligt. Tevens oogt het een stuk georganiseerder en profiteer je van een langere levensduur. Het grote nadeel is dat er een extra handeling vereist is als je even kort wilt opladen. Je moet dan eerst de kabel uit je auto halen, daarna sluit je ‘m aan. Een laadzuil met losse kabel wordt aangeraden door de meeste EV-rijders. Ga je een ander elektrische auto rijden? Dan hoef je geen (dure) aanpassingen door te voeren. Tip: gebruik ook zeker een snelladers in It Heidenskip.
Verschil enkele en dubbele laadpaal
Er zijn twee keuzes: één aansluiting of twee aansluitingen. Het verschil zit hem in het aantal auto’s dat je kunt aansluiten. Een paal met 1 ingang kan voor 1 EV de benodigde stroom leveren, een dubbel uitgevoerd systeem is geschikt voor 2 EV’s. Heel erg praktisch als je een huishouden hebt met meerdere elektrische auto’s of als je een laadpunt beschikbaar wilt stellen aan bezoekers.
Slimme toepassingen
De huidige laadsystemen worden gekenmerkt door doorgaans geïntegreerde slimme laadfuncties. In het volgende hoofdstuk bekijk je extra uitleg over slimme laadpunten en de nieuwste snufjes.
- Dynamic Load Balancing: handige functie die overbelasting voorkomt.
- Peak shaving: Voorkom overmatig verbruik tijdens piekuren.
- Gezichtsherkenning: een veilige functie waardoor alleen jij de paal kan bedienen.
- Gebarenherkenning: Geen pasje of sleutel meer nodig, enkel een simpel gebaar.
- AutoStart / Plug&Charge: ook wel plug & charge, direct laden zonder pasje.
- Abonnementen & Laadpas: automatische verrekening laadkosten.
Laadpaal installateur It Heidenskip vergelijken
De huidige prijzen van laadpalen zijn heel divers. De kosten van een laadstation voor thuis schommelt tussen de €950 – €3025. De prijs hangt vooral af van het totale laadvermogen van de installatie. Hoe krachtiger het vermogen, hoe sneller de batterij van een EV kan worden volgeladen. In aanvulling hierop zijn er allerlei slimme systemen met leuke extra’s als Autostart die in aanschaf duurder zijn. In de bijgaande tabel tref je de kosten laadpaal It Heidenskip. Type laadstation Capaciteit Laadtijd Tarief 1-fase laadpaal 3,7 kW 11 – 12 uur €540- €615 1-fase laadpaal 7,4 kW 5,5 uur €505- €650 3-fase laadpaal 11 kW 3,5 uur €670- €795 3-fase laadpaal 22 kW 1,8 – 2 uur €875- €1060
Populaire producten
- EVBox:Standaard 3 jaar garantie.
- Wallbox (wandlader): Met handige mobiele en Smartwatch-app.
- NewMotion: profiteer van volledig inzicht in laadkosten via een online portal.
- Alfen: Betrouwbare laadpalen van Nederlandse bodem.
- Mennekes: Kompact, praktisch en premium.
- EVhub: Leverancier van betaalbare laadstations.
- Webasto: Populaire systemen al vanaf €595,00.
- Ecotap: Robuust en vandalismebestendig design.
- Blue Current: Geschikt voor 1-fase en 3-fase ladende auto’s.
- Chargepoint: Verkrijgbaar met verschillende laadsnelheden, max 2x22kWh.
- Myenergi / Zappi: Geschikt voor 1-fase, 2-fase en 3-fase voertuigen.
- Tesla Wall Connector: Compatibel met de Model X, Model S en Model 3.
- NRGkick: Slimme mobiele lader die je op afstand kunt bedienen.
- Andere mogelijkheden: ABB, Delta, Eaton, Etrel, Etrel, Hypercharger, Schneider Electric , Flexicharge of Tritium, Zaptec, Circontrol, Efacec.
Installatiekosten 2024
De kosten voor een voordelige laadpaal installeren in It Heidenskip schommelen tussen de € 400 tot €2100. Dat wordt gecalculeerd a.d.h.v. de verschillende installatieonderdelen in de meterkast en de totale afstand qua kabels en graafwerk. Hoe groter het perceel, hoe meer graafwerk er gedaan moet worden en hoe meer kabels benodigd zijn.
Informatie over laadpassen
Hedendaags wordt bij plaatsing van een laadpaal voor een elektrische auto een speciaal abonnement gekozen. Dit is niet verplicht, maar geeft verschillende voordelen. De tarieven van zo’n laadpaal abonnement zijn zo’n €4,75 p/maand.
- Online inzicht in laadsessies.
- De kosten worden automatisch verrekend met je werkgever.
- Gast Tarief instellen.
- Altijd goede support zoals software-updates en 24/7 helpdesk.
Laadpaal voor thuis aanschaffen?
Achterhaal ervaren installatiebedrijven die werken in je omgeving.
Rekenvoorbeeld besparing elektrisch rijden
Elektrisch rijden is goed voor een schone lucht, maar bespaart ook veel geld. Zo’n elektrische auto en het thuislaadpunt zelf hebben een korte terugverdientijd. Bijgaand illustreren we dit met een rekenvoorbeeld. Een gemiddelde Nederlander rijdt per jaar zo’n 1156 km per 4 weken. Met dit aantal kilometers calculeren we welke besparing er mogelijk is. Daarbij zijn de volgende tarieven van toepassing (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in It Heidenskip):
- Benzine rijden 2024: €0,110/km
- Elektrisch rijden 2024: €0,042/km
Aandrijving | Kosten p/km | P/maand | Per jaar |
---|---|---|---|
Benzine | €0,110 | €127,16 | €1525,92 |
Elektrisch rijden | €0,042 | €48,55 | €582,62 |
Besparing | €0,068 | €78,61 | €943,30 |
Laadpaal aanvragen gemeente Súdwest-Fryslân
Rijd je een elektrische auto, echter beschikt je niet over een eigen oprit? En is er nog geen openbaar laadpunt in de buurt? Je mag dan een openbaar oplaadpunt in It Heidenskip aanvragen bij de gemeente. Er zijn verschillende eisen en criteria van toepassing:
- Jouw woning is niet geschikt om zelf een laadpunt bij te installeren.
- Je kunt nog niet terecht bij een openbaar laadstation in de omgeving.
- De indiener beschikt over een EV/hybride auto met een minimale actieradius of accucapaciteit.
In de situaties waarin voldaan wordt aan de voorwaarden zal de gemeente jouw verzoek overwegen. De gemeente geeft aan of en waar precies de laadzuil geactiveerd wordt. Ze analyseren hiervoor zaken als toegankelijkheid en parkeerdruk. Elke inwoner kan hier gebruik van maken. Meer details is te vinden op www.sudwestfryslan.nl. Hier kan je ook lezen of je in aanmerking komt voor een subsidie. Meer en meer gemeenten laten alles uitvoeren door Openbaarladen.nl. Via deze omgeving kan je in 6 stappen een openbare laadpaal aanvragen. Op EVplan.nl lees je ook alles over Lease een elektrische auto.
Kaart met openbare oplaadpunten (november 2024)
Laadstations in It Heidenskip zijn 24/7 actief. Iedereen met een laadpas mag daar in principe gebruik van maken. Vergeleken met thuis laden is het vrij kostbaar. De tarieven schommelen tussen de €0,270 en €0,575 per kWh. Vaak heb je een laadpas abonnement nodig. In het onderstaande kaartje doorzoek jij de openbare laadstations in It Heidenskip. Vergelijk ook laadmogelijkheden en installatiebedrijven in Molkwerum, Warns, Stavoren, Hindeloopen en Workum.
Laadpunten voor bedrijven
Een laadpaal bij je werk biedt veel uitkomst voor je eigen werknemers, maar ook voor zakelijke relaties. Bekijk je de mogelijkheden voor een pand met minimaal 10 parkeerplaatsen? Wanneer we kijken naar de actuele regelgeving moet 10% van de parkeervakken een laadplaats zijn. Zakelijke laadpalen kennen daarnaast ook financiële pluspunten waaronder de huidige subsidieregelingen vanuit de overheid. Wist je dat je tot 75% van de investering kunt afschrijven?
- Milieu Investeringsaftrek (MIA): Speciale regeling voor groene investeringen vanaf €2.500 (tot 36% aftrekbaar).
- Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Investeringen in milieuvriendelijke bedrijfsmiddelen tot 75% aftrekbaar.
- Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): Een interessante optie voor bepaalde investeringen, vooral toegepast voor startende bedrijven.
- Bovendien verdient een zakelijke laadpaal zich terug door een tarief in te stellen voor derden voor het laden.
FAQ met veelgestelde vragen over elektrisch laden
Hoeveel geld kost een eigen laadstation aan huis?
Een laadpaal aan huis kopen inclusief plaatsing kost +/- tussen de €1025 – €2550. Het hele prijskaartje wordt bepaald door het soort laadsysteem (eventuele slimme functies), de benodigde capaciteit (laadvermogen), het aantal benodigde kabelmeters en of alle benodigde aansluitingen reeds aanwezig zijn of dat er nog wat moet gebeuren zoals het laten plaatsen van een extra stroomgroep of aardlekschakelaar.
Hoe duur is het om mijn auto thuis op te laden?
Het is het goedkoopste om thuis je elektrische auto op te laden. Je betaalt de kilowattuurprijs gewoon direct aan je eigen energieleverancier zoals Eneco, Essent, Energiedirect, NLE, Engie en Vandebron, Pure energie, Vattenfall, PowerPeers. Over het algemeen niet meer dan €0,235 per kWh. De onkosten van elektrisch autorijden liggen gemiddeld op €3,80 per 100 kilometer. Ter illustratie: een normale auto op benzine kost al gauw €10,05 per 100 kilometer. Wanneer je het combineert met zonnepanelen is opladen van jouw EV zelfs gratis. De huidige EV heeft tussen de 8 en 14 zonnepanelen nodig om een heel jaar lang de kunnen rijden op zonnestroom in de provincie Friesland.
Hoe wordt een laadpunt geïnstalleerd?
De vakman treft de nodige voorbereidingen in je stroomkast. Dit voorkomt overbelasting van het stroomnet. Van de meterkast vind de kabel via de kruipruimte de weg naar buiten. Samen met de monteur bespreek je waar het laadpunt het beste kan komen om graafwerk en benodigde kabels te beperken. De gecertificeerde laadpaal installateur in It Heidenskip zet het als wallbox tegen de muur of op een montagepaal.
Is mijn meterkast geschikt voor een laadpaal?
Doorgaans is elke meterkast geschikt voor het laden van een elektrische auto. Wel kunnen bepaalde aanpassingen nodig zijn. Het is daarbij wel essentieel dat de groepenkast de 1-fase of 3-fase-aansluiting voorgeïnstalleerd heeft. De eerste modellen waren geschikt voor een 1-fase 220v aansluiting. Nieuwere types vereisen een 3-fasen aansluiting. Je komt het ook vaak tegen als krachtstroom. Dit snelladen zal je de nodige uren besparen. Een laadpunt installatiebedrijf in It Heidenskip zal al dit werk voor je oplossen. De tarieven hiervan bedragen zo’n €1100. Goed om te weten: stroomkosten voor vastrecht stijgen dan wel.
Wat voor verschil zit er tussen een type 1 en type 2 stekker?
Laadkabel + stekkers kunnen we onderverdelen in type 1 (Yazaki) en type 2 (Mennekes). Model 1 wordt gebruikt door Amerikaanse en Japanse merken. Model 2 wordt doorgaans geïmplementeerd bij Europese leveranciers en fabrikanten. Veel populaire elektrische auto’s in It Heidenskip zijn compatibel met een type 2 stekker. Ook openbare laadpunten in Nederland zijn voorzien van type 2 stekkers (Mennekes).
Kan ik aanspraak maken op subsidie voor een laadzuil thuis?
Er zijn geen landelijke subsidies voor het laten plaatsen van een thuislaadpunt. Iedere provincie is vrij om hier eigen beleid voor te schrijven. De gemeente Súdwest-Fryslân heeft momenteel geen financiële ondersteuning voor de particuliere laadpaal. Eventueel kun je wel proberen om een verzoek in te dienen voor een openbaar laadpunt. Je kunt hierbij verzoeken of het openbare laadpunt niet al te ver van jouw huis kan komen te staan. Voor extra informatie en het aanvraagformulier zie www.sudwestfryslan.nl.