Elektrisch rijden is klaar voor een doorbraak. Door deze trend zien we ook dat steeds meer auto’s de openbare oplaadplekken bezet houden. Steeds meer mensen kiezen dan ook voor een privé laadpaal in Iens aan huis. Op basis van een laadstation op eigen terrein hoef je niet bang te zijn voor een lege accu van jouw Mercedes EQA & Mercedes EQV 300 Lang. Je kunt altijd direct je auto aan de lader zetten en op de lange termijn is het ook nog eens hartstikke goedkoop. Op deze website vind je waardevolle informatie over verschillende soorten laadpunten, geven we een duidelijk stappenplan en kan jij snel een vrijblijvende offerte opvragen bij leveranciers werkzaam in jouw regio.
- Door het toepassen van een eigen elektrische laadpaal rijd je extreem voordelig.
- Een exclusieve paal voor je eigen wagen.
- Elke ochtend beginnen met een volle accu, altijd 100% actieradius.
- Autorijden voor gunstige tarieven als je ook kiest voor zonnepanelen.
- Een slimme laadpaal aan huis koop je al voor €920.
- Een individueel laadstation verdien je terug in 5 – 10 jaar.
Inhoudsopgave
Laadstation thuis plaatsen Iens
Elektrisch rijden zien we steeds meer. Het opladen van jouw EV zoals bijvoorbeeld de Volvo XC40 P8 AWD Recharge is op dit moment mogelijk op veel manieren. Een particuliere eigen goedkope laadpaal Iens kopen is steeds meer in trek. Hij is altijd beschikbaar en je kunt rekenen op een goede actieradius. Verder is het veel betaalbaarder dan een publiek toegankelijk laadstation. De kosten bestaan uit: de installatie, hardware, kabels en de stroomprijzen (het meest ideaal is om extra zonnepanelen op je dak te leggen). Een belangrijke randvoorwaarde is dat je beschikt over een eigen parkeerplaats. Welke laadpaal past bij mijn auto en mijn situatie? Op deze pagina bieden wij een aantal zaken waar je rekening mee moet houden wat betreft laadpaal laten installeren in Iens. Bekijk ook meer info over Voordeligste laadpaal.
Montage: wallbox of laadpaal
Een laadstation Iens installeren kan op 2 manieren. Het kan als een wandbox aan een muur gemonteerd worden of je installeert het op een paal. Voor het laadproces maakt het verder geen verschil. Bekijk altijd goed de afstand die er zit tussen de parkeerplek en het laadstation zodat je geen al te lange (dure) kabels hoeft te kopen.
1-fase aansluiting of 3-fasen aansluiting
Het 1 fase systeem functioneert met de normale 230V aansluiting. Hiermee heb je een minimaal vermogen van 16A. Het laadvermogen is dan max. 3.7 kW. Elke meterkast heeft de beschikking over minstens (1x30a of 1x40a). De 3-fase variant maakt gebruik van krachtstroom, een aparte 3-fase aansluiting is nodig. Het maximale laadvermogen is dan 11 kW. De 3-fase variant is dus in staat om veel sneller auto’s op te laden. Heeft je woning geen groepenkast met 3-fase? Je kunt hierin investeren en jouw meterkast in orde laten maken door een elektricien in Iens. De netbeheerder kan vervolgens de capaciteit van de energieaansluiting veranderen.
Een eigen oplaadpunt op de oprit?
Goedkoop laden en altijd verzekerd van een vrije plek
Vaste of losse laadkabel
Er zijn grofweg 2 keuzes: een laadzuil met een zogenaamde vaste kabel of een losse variant. De meerwaarde van de vastzittende kabel is dat je ‘m heel snel kunt aansluiten op jouw auto. Een bijkomend voordeel is dat je ze in XL-formaat kunt bestellen, bij EV-box tot wel 8 meter. Waar je op moet letten is dat de kabel vaker gereinigd moet worden omdat er door wind en regen water in kan komen (dit is natuurlijk niet het geval als je binnen laadt). Een ander nadeel is dat het veel ruimte inneem (staat slordig). Als laatste is het in de praktijk zo dat nieuwere modellen weer een ander type stekker gebruiken dan oudere.
Het belangrijkste pluspunt van een losse kabel (of socket) is dat elke soort EV kan opladen. Je gebruikt namelijk de kabel die standaard in je kofferbak ligt. Daarbij ziet het er niet zo chaotisch uit en is de kwaliteit van de stekker gewaarborgd. Waar je op moet letten is dat er een extra stap is als je even snel wilt laden. Je haalt de kabel eerst uit de kofferbak, pas daarna kan je ‘m aansluiten. De oplossing met een losse kabel wordt aangeraden door de meeste EV-rijders. Ga je een ander elektrische auto rijden? Dan hoef je het laadpunt niet om te bouwen. Alternatief: bekijk ook de snelladers in Iens.
Enkele vs dubbele laadpaal
Er bestaan twee types: één aansluiting of twee aansluitingen. Hetgeen waar ze in verschillen is het aantal EV’s dat op hetzelfde moment kunnen worden geladen. Een paal met 1 aansluiting biedt voldoende elektriciteit voor 1 EV, een dubbel uitgevoerd systeem kan 2 EV’s gelijktijdig opladen. Heel erg praktisch wanneer je gezin over 2 voertuigen beschikt of voor zakelijke doeleinden.
Slimme toepassingen
Laadstations hebben doorgaans geïntegreerde slimme laadfuncties. In de opsomming hieronder check jij alles wat je moet weten over slimme laadpunten en de nieuwste snufjes.
- Dynamic Load Balancing: automatische optimalisering en verdeling van stroom.
- Peak shaving: zorgt dat de maximale stroomcapaciteit van de parkeervoorziening niet wordt overschreden.
- Gezichtsherkenning: zo kan je hands-free jouw laadpaal ontgrendelen.
- Gebarenherkenning: gebruik handgebaren om een laadsessie te openen (zonder pasjes).
- AutoStart / Plug&Charge: perfect als jij de enige bent die gebruik maakt van het laadstation.
- Abonnementen & Laadpas: houd overzicht over jouw laadstation(s) en laadsessies.
Laadpaal installateur Iens vergelijken
De kosten van laadpalen liggen nogal uiteen. De adviesprijs van een laadstation voor thuis bedraagt tussen de €850 – €3000. Een groot deel van onkosten kunnen we toeschrijven aan de capaciteit en functies van het laadstation. Hoe meer vermogen, hoe sneller de batterij weer op 100% zit. Tevens zijn er allerlei slimme stations met innovatieve snufjes als Peak Shaving die een hogere verkoopprijs hebben. In het schema hieronder vind je de gemiddelde kosten laadpaal Iens. Laadpaal type Vermogen Oplaadtijd Kosten 1-fase laadpaal 3,7 kW 10,5 uur €530- €640 1-fase laadpaal 7,4 kW 6 uur €545- €615 3-fase laadpaal 11 kW 3,6 uur €660- €780 3-fase laadpaal 22 kW 1,8 – 2 uur €865- €995
Populaire producten
- EVBox:Flexibele laadoplossingen voor kantoor en thuis.
- Wallbox (wandlader): Compatibel met alle elektrische auto’s.
- NewMotion: altijd met Dynamic Power Management.
- Alfen: Inzicht in gebruik en load balancing.
- Mennekes: Ruim aanbod laadzuilen, wandladers en kabels.
- EVhub: Smart laden met de EVhub laadpas.
- Webasto: Plug & Charge (aansluiten en direct laden).
- Ecotap: Thuisladers met Load Balancing.
- Blue Current: Laden met alle gebruikelijke laadpassen via RFID.
- Chargepoint: Milieuvriendelijk en volledig recyclebaar systeem.
- Myenergi / Zappi: Laag tarief sensor om maximale besparingen te doen.
- Tesla Wall Connector: Aanpasbare vermogensniveaus, compatibel met elke netaansluiting.
- NRGkick: Met automatische maximale laadstroomdetectie.
- Alternatieven: ABB, Eaton, Delta, Etrel, Etrel, Flexicharge, Hypercharger, Schneider Electric of Tritium, Zaptec, Xcharge, Circontrol.
Tarieven voor installatie 2024
De geschatte kosten van een voordelige laadpaal installeren in Iens liggen tussen de €400 en plus minus €2200. De totale kosten hangen af van of er iets in de meterkast omgezet moet worden en afstand tussen meterkast en de locatie van de laadpaal. Hoe hoger het aantal meters, hoe meer graafwerk/boorwerk er bij komt en hoe meer meters kabel er benodigd is.
Heb ik een laadpas nodig?
Doorgaans wordt bij het plaatsen van een laadpaal voor een elektrische auto een extra abonnement genomen. Je hoeft dit niet te nemen, maar dan mis je wel enkele voordelen. De kosten van zo’n backoffice abonnement voor jouw laadpaal bedragen circa €3,00 per maand.
- Online inzicht in laadsessies.
- Eenvoudig laadkosten verrekenen met werkgever.
- Laat je gasten ook bij je thuis hun auto opladen.
- Je kunt rekenen op 24/7 support en actuele software.
Laadpaal bij je thuis installeren?
Zoek de beste specialisten die werken in je omgeving.
Kostenoverzicht elektrisch rijden
Auto rijden is duur, met elektrisch rijden kan je flink besparen. De aanschaf van een elektrische auto en jouw thuislaadpunt verdien je vrij vlot terug. In de tabel hieronder hebben wij een rekenvoorbeeld. Een Nederlandse automobilist rijdt gemiddeld 1159 kilometer op maandbasis. Op basis van dit gemiddelde ramen we hoeveel goedkoper je uiteindelijk uit bent. In onze calculatie gebruiken we de volgende prijzen als uitgangspunt (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in Iens):
- Benzine rijden 2024: €0,125/km
- Elektrisch rijden 2024: €0,045/km
Type | Kosten p/km | P/maand | P/jaar |
---|---|---|---|
Benzine rijden | €0,125 | €144,88 | €1738,50 |
Elektrisch | €0,045 | €52,16 | €625,86 |
Besparing | €0,080 | €92,72 | €1112,64 |
Laadpaal aanvragen gemeente Súdwest-Fryslân
Heb je een EV, maar kan je thuis geen laadpaal kwijt? En kan je nog niet laden bij een openbaar laadpunt in de straat? In deze gevallen mag jij zo’n openbaar oplaadpunt in Iens aanvragen bij de gemeente. Er gelden hiervoor wel aanvullende voorwaarden:
- Er is op je eigen kavel geen ruimte voor een laadpunt.
- Je kunt nog niet terecht bij een openbaar laadstation in de omgeving.
- Je bezit een elektrische of hybride auto met een aanzienlijke actieradius.
Op het moment dat jij hieraan voldoet bekijkt de gemeente jouw aanvraag. De gemeente heeft altijd de beslissingsbevoegdheid als het gaat om of en waar de laadzuil werkzaam zal worden. Ze overwegen daarbij zaken als toegankelijkheid en parkeerdruk. Elke bewoner kan er laden (hij is dus niet exclusief voor jou). Meer informatie kun je terugvinden op www.sudwestfryslan.nl. Daar kom je er ook achter of er eventueel subsidie beschikbaar is. Steeds meer gemeenten schieten de aanvraag in bij Openbaarladen.nl. Via deze website kan je in een paar stappen een openbare laadpaal aanvragen. Of bezoek onze pagina over Overzicht elektrische auto’s.
Openbare laadpunten bekijken (november 2024)
Laadstations in Iens zijn elke dag werkzaam. Iedereen kan hier parkeren en laden. Vergeleken met thuis laden is het vrij kostbaar. De kosten schommelen tussen de €0,290 tot wel €0,580 p/kWh. Een laadpas abonnement is noodzakelijk. In het Google Maps overzicht vind je de openbare laadstations in Iens. Bekijk ook laadzuilen en installatiebedrijven in Kûbaard, Wommels, It Heidenskip, Molkwerum en Warns.
Alles over laadpunten voor zakelijk gebruik
Een laadpaal bij uw bedrijf biedt veel uitkomst voor klanten, bezoekers en personeel. Bekijk je de mogelijkheden voor een parkeerterrein met tenminste 10 parkeerplaatsen? Volgens de laatste regelgeving zal je 10% van de plekken moeten reserveren voor EV-rijders. Zakelijke laadpalen kunnen ook aantrekkelijk worden aangeschaft d.m.v. verschillende subsidieregelingen. Je kunt tot wel 75% van de investeringskosten afschrijven.
- Milieu Investeringsaftrek (MIA): Profiteren van een investeringsaftrek 13,5%, 27% of maar liefst 36%.
- Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Tot 75% van de investeringskosten in een bedrijfsmiddel dat op de Milieulijst afschrijven.
- Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): De mogelijkheid voor het aftrekken van kleine investeringen, voor starters een interessante fiscale mogelijkheid.
- Ook kan je als eigenaar van zakelijke laadpunten verdienen door de paal openbaar te stellen en anderen te laten betalen voor het laden.
Alles wat je moet weten over thuis elektrisch laden
Hoe duur is een eigen laadstation aan huis laten plaatsen?
Een particulier laadpaal voor huis en laten installeren zit qua kostprijs tussen de €825 – €2100. De totaalprijs komt tot stand door het soort systeem (met of juist zonder slimme functies), de laadcapaciteit, de afstand tussen meterkast en locatie van de laadbox en of alle benodigde aansluitingen reeds aanwezig zijn of dat er nog wat moet gebeuren zoals een extra groep aanleggen.
Wat kost een auto thuis opladen?
Een elektrische auto thuis opladen is de voordeligste manier. Je betaalt de kilowattuurprijs direct aan jouw leveranciers van energie zoals Budget energie, NLE, Essent, Engie, Energiedirect en Vattenfall, Vandebron, Pure energie, PowerPeers. Dat is om en nabij de €0,250 per kWh. De kosten van elektrisch autorijden zijn omgerekend dus +/- €3,70 per 100 kilometer. Ter vergelijking: een doorsnee benzinewagen komt uit op zo’n €9,65 p/100 km. Als je kiest voor zonnepanelen kost de gebruikte stroom na verloop van tijd helemaal niks meer. De gemiddelde EV heeft ongeveer 8 – 16 zonnepanelen nodig om jaarlijks van zonne-energie rond te kunnen rijden in de provincie Friesland.
Hoe wordt een laadpunt geïnstalleerd?
De installateur zal indien nodig eerst wat groepen plaatsen in de stroomvoorziening van je woning. Dit zorgt voor een optimale stroomverdeling in huis. Vanaf dit stroompunt vind de kabel via de kruipruimte de weg naar buiten. Samen met de monteur bespreek je waar het laadpunt het beste kan komen om het graafwerk te beperken. De laadpaal installateur in Iens zet het als wallbox tegen de muur of op een montagepaal.
Is mijn woning geschikt voor een laadpaal?
Uiteindelijk is elke meterkast in staat om een elektrische auto te voorzien van stroom. Soms moet er wel eerst een installateur bij komen. Let er wel op dat je groepenkast is uitgevoerd met een 1-fase of 3-fase-aansluiting. De vroegere modellen werden geladen op 220V (1-fase). De nieuwste EV’s vergen een zogenaamde 3-fasen aansluiting. We spreken ook wel over krachtstroom. Je kunt zo tot wel 3 keer sneller laden. Een laadpunt installatiebedrijf in Iens zal al dit werk voor je oplossen. De tarieven hiervan zijn circa €825. Let op: het kan zijn dat je hogere maandelijkse kosten betaalt door een hoger vastrecht.
Moet ik een type 1 of type 2 stekker hebben?
Laadkabel stekkers heb je als type 1 (Yazaki) en type 2 (Mennekes). Model 1 zien we met name terug bij Amerikaanse en Japanse merken. Model 2 wordt vooral gebruikt door merken uit de Europese Unie. Veruit de meest favoriete elektrische auto’s in Iens zijn compatibel met een type 2 stekker. Ook de openbare (snel)laadpunten in Nederland en onze buurlanden kun je gebruiken met deze type 2 mennekes stekker.
Kan ik aanspraak maken op subsidie voor een laadzuil thuis?
Helaas kun je nu geen gebruik maken van landelijke subsidieregelingen voor een eigen thuislaadpunt. Iedere gemeente vult dit op zijn eigen manier in. De gemeente Súdwest-Fryslân heeft op dit ogenblik geen subsidieregelingen voor een particuliere laadpaal aan huis. Eventueel kun je wel proberen om een aanvraag te doen voor een openbaar laadpunt. Je kunt specifiek verzoeken of het laadpunt in de buurt van jouw huis geplaatst mag worden. Zie ook www.sudwestfryslan.nl.