Elektrisch rijden is sterk in opkomst. Een gevolg is dat de aanwezige openbare oplaadpunten steeds meer in trek zijn. Het is dan mogelijk om te gaan voor een eigen laadpaal in Ried aan huis. Door gebruik te maken van een privé laadstation hoef je niet bang te zijn voor een lege accu van jouw Volkswagen ID.4 1st of bijvoorbeeld de Kia e-Soul 64 kWh. Altijd een vrije plek bij de laadpaal en het is een stuk voordeliger. Op dit portaal ontdek je praktische informatie over populaire type laadpalen, geven we een duidelijk stappenplan en kom jij in contact met vakkundige experts voor installatiewerk uit de buurt.
- Met een eigen elektrische laadpaal ben je veel goedkoper uit qua laadkosten.
- Je bent niet afhankelijk van het openbaar netwerk.
- Elke dag opnieuw een volle accu, zo beschik je dus altijd over een goede actieradius.
- Autorijden voor gunstige tarieven wanneer je er extra zonnepanelen bij neemt.
- Deze slimme laadpaal aan huis bestel je al voor €985.
- Een thuis-laadstation kan je al terugverdienen in 6 – 8 jaar.
Inhoudsopgave
Laadstation thuis plaatsen Ried
Elektrisch rijden wordt steeds populairder. Jouw elektrische auto opladen zoals bijv. een Mini Electric kan op diverse manieren. Een slimme eigen goedkope laadpaal Ried kopen is een goede investering. Het werkt snel en veilig en je bent altijd verzekerd van een 100% actieradius. Daarbij is het stukken betaalbaarder dan een openbaar laadpunt. Wat betreft kosten heb je te maken met de eenmalige aanschafprijs, installatie en de kosten van jouw eigen stroom (deze stroom kan je natuurlijk zelf opwekken middels zonnepanelen). Uitgangspunt hierbij is wel dat je beschikt over een eigen oprit/parkeerplaats. Welke laadpaal is nu handig voor mijn EV en mijn woning/meterkast? In onze keuzehulp vind je inhoudelijke informatie en tips wat betreft laadpaal laten installeren in Ried. Zie ook aanvullende informatie over Duurzame mobiliteit.
Wallbox of vrije laadpaal
Een laadstation Ried kun je op twee wijzen aanbrengen. Je kunt het bevestigen tegen een muur (wandbox) of hij komt op een aparte paal. Er zit verder geen verschil tussen deze opties. Onderzoek de afstand tot de parkeerplaats van jouw EV om lange dure laadkabels te vermijden.
1-fase aansluiting of 3-fasen aansluiting
De 1 fase installatie werkt met de doorsnee 230V aansluiting. Het systeem werkt dan op standaard 16A. Je kunt dan uitgaan van 3.7 kW laadvermogen. Elke woning in Nederland heeft minimaal een 1-fase aansluiting (1x30a). Een 3-fase laadzuil maakt gebruik van krachtstroom, een aparte 3-fase aansluiting is nodig. Het maximale laadvermogen van deze aansluiting is 11 kW. Het 3-fase systeem is dus in staat om veel sneller auto’s op te laden. Heb je geen 3-fase groepenkast? Je kunt hierin investeren en de meterkast geschikt laten maken door een elektricien in Ried. Ook dien je een aanvraag in bij de netbeheerder.
Een oplaadstation aan huis
Spotgoedkoop opladen en altijd verzekerd van een vrije plek
Vaste of losse laadkabel
Je hebt de keuze uit een laadzuil met een vaste kabel/verbinding of een kabel die afneembaar is. Het pluspunt van een vastzittende kabel is dat er weinig handelingen nodig zijn om op te laden. Verder is het zo dat je deze vaste kabels in allerlei lengtes hebt, tot wel 8 meter. Waar je op moet letten is dat de kabel wat gevoeliger wordt voor slijtage door de (soms) slechte weersomstandigheden (tenzij je binnen laadt). Waar je ook rekening mee moet houden is dat het er wat rommelig bij hangt. Ten derde moet ook opgemerkt worden dat oudere modellen weer een andere stekker gebruiken dan nieuwere modellen.
Het gemak van een losse kabel (als mede een socket) is dat elk type EV hier op aangesloten kan worden. Je pakt namelijk de kabel die af-fabriek is geleverd. Daarbovenop is het een strakker geheel en zal de levensduur van de stekker flink toenemen. Het grote nadeel is dat er een extra handeling vereist is als je jouw EV wilt laden. Je moet de kabel/stekker dan uit je koffer pakken, om vervolgens aan te sluiten op de EV en de wallbox. De oplossing met een losse kabel blijkt uit onderzoek het beste te werken. Koop je een nieuwe elektrische auto? In zo’n scenario zijn er geen aanpassingen nodig. Advies: probeer ook eens de snelladers in Ried.
Verschil enkele en dubbele laadpaal
Er zijn twee opties: een enkelvoudige of dubbele laadpaal. Het verschil zit hem in het aantal auto’s dat je kunt aansluiten. Een paal met 1 aansluiting heeft 1 ingang, en kan dus maar 1 auto laden, met een dubbel laadstation kun je 2 EV’s tegelijkertijd aansluiten. Erg handig als je meerdere elektrische voertuigen in het gezin hebt en natuurlijk voor zakelijke parkeerplaatsen.
Slimme toepassingen
De nieuwe generatie laadoplossingen hebben meer en meer slimme laadfuncties. In de opsomming hieronder check je meer info over slimme laadpunten en de nieuwste functies.
- Dynamic Load Balancing: handige functie die overbelasting voorkomt.
- Peak shaving: een maximale capaciteit instellen voor alle laadstations.
- Gezichtsherkenning: laadpaal wordt alleen ontgrendeld met jouw gezicht.
- Gebarenherkenning: bedien het systeem met eenvoudige handgebaren (soms ook met voice).
- AutoStart / Plug&Charge: ideaal als het stroomverbruik niet geregistreerd hoeft te worden.
- Abonnementen & Laadpas: eenvoudig jouw laadpaal openstellen voor derden.
Laadpaal installateur Ried vergelijken
Die consumentenprijzen van laadpalen zijn heel divers. De prijs van een laadstation voor thuis wisselt tussen de €750 tot +/- €3325. De aanschafkosten hangen vooral af van het vermogen van de laadpaal. Hoe meer vermogen het station heeft, des te sneller de batterij weer is opgeladen. Ook zijn er slimme wallboxen en palen met extra features als voice of gezichtsherkenning die in aanschaf duurder zijn. Hieronder vind je de gemiddelde kosten laadpaal Ried. Laadstation type Laadvermogen Oplaadtijd Tarief 1-fase laadpaal 3,7 kW 11 uur €500- €620 1-fase laadpaal 7,4 kW 5 – 6 uur €540- €650 3-fase laadpaal 11 kW 3,6 uur €670- €760 3-fase laadpaal 22 kW 1,5 uur €850- €1005
Populaire systemen
- EVBox:Flexibele laadoplossingen voor kantoor en thuis.
- Wallbox (wandlader): Compatibel met alle elektrische auto’s.
- NewMotion: toegang tot netwerk met meer dan 180.000 laadpalen.
- Alfen: Dynamisch loadbalancen mogelijk dankzij slimme meter.
- Mennekes: Ruim aanbod laadzuilen, wandladers en kabels.
- EVhub: Stevige en krachtige laadpalen voor een scherpe prijs.
- Webasto: Betaalbare en eenvoudige laadsystemen.
- Ecotap: Optioneel leverbaar met vaste kabel.
- Blue Current: Compacte, betrouwbare en gemakkelijke laadstations.
- Chargepoint: Een fraaie laadpaal in 11 kW of 22 kW uitvoering.
- Myenergi / Zappi: Variabel laden tussen 6A en 32A.
- Tesla Wall Connector: Het krachtige laadstation voor de Model X, Model S en Model 3.
- NRGkick: Flexibel en compact systeem, ideaal voor op reis.
- Andere merken: ABB, Delta, Etrel, Eaton, Etrel, Flexicharge, Keba, Hypercharger of Tritium, Zaptec, Circontrol, Efacec.
Installatietarieven 2024
De gemiddelde kosten van een voordelige laadpaal installeren in Ried lopen uiteen tussen de €380 en ongeveer €2000. Dit is afhankelijk van een verwachting van de diverse installatie-uren (arbeid), meterkast aanpassingen en de afstand tussen de meterkast en de plek waar de laadpaal geplaatst wordt. Hoe langer deze afstand, hoe meer graafwerk/boorwerk er bij komt en hoe meer prijzige kabels aangelegd moeten worden.
Laadpas bij laadpaal aan huis
Optioneel wordt na de aanschaf van een laadpaal voor een elektrische auto een extra abonnement genomen. Men hoeft dat niet af te nemen, maar geeft verschillende voordelen. De tarieven van zo’n laadpaal abonnement bedragen circa €5,50 per maand.
- Inzicht in laadsessies en laadgedrag.
- De kosten worden automatisch verrekend met je werkgever.
- instellen van laadkosten voor gastgebruik.
- Vaak zit er een 24/7 storing service inbegrepen bij het abonnement.
Een goedkope laadpaal voor thuis?
Check aangesloten specialisten uit jouw regio.
Wat zijn de besparingen bij elektrisch rijden?
Elektrisch rijden leidt tot een forse kostenbesparing. De elektrische auto zelf en jouw thuislaadpunt heb je snel terugverdiend. Bijgaand illustreren we dit met een rekenvoorbeeld. De Nederlander rijdt om en nabij de 1050 km (maandelijks). Op basis daarvan becijferen we met welke kosten je rekening moet houden. In onze calculatie kiezen we voor de volgende tarieven (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in Ried):
- Benzine rijden 2024: €0,115/km
- Elektrisch rijden 2024: €0,043/km
Type | Prijzen p/km | P/maand | Per jaar |
---|---|---|---|
Benzine rijden | €0,115 | €120,75 | €1449,00 |
Elektrisch | €0,043 | €45,15 | €541,80 |
Besparing | €0,072 | €75,60 | €907,20 |
Laadpaal aanvragen gemeente Waadhoeke
Rijd je elektrisch, maar heb je thuis geen plek voor laadstations? En ontbreekt het aan een openbaar laadpunt in jouw eigen wijk? Op dat moment kan jij een openbaar oplaadpunt in Ried aanvragen bij de gemeente. De gemeente hanteert strenge eisen:
- Je hebt niet genoeg ruimte voor een eigen laadpunt.
- Er is nog geen openbaar laadstation aanwezig in jouw directe omgeving.
- Je vraagt het aan voor een elektrisch/hybride voertuig met een actieradius boven de minimale aantal kilometers.
Op het moment dat jij hieraan voldoet neemt de gemeente de aanvraag in acht. De gemeente wijst uit of en op welke locatie de laadzuil geplaatst wordt. Hierbij bekijken zij aspecten zoals zichtbaarheid en parkeerdruk. Elke EV-eigenaar kan terecht bij dit oplaadpunt. Uitgebreide informatie is ook gepubliceerd op www.waadhoeke.nl. Hier lees je bovendien of er een subsidie mogelijk is. Steeds meer gemeenten hebben de uitvoering neergelegd bij Openbaarladen.nl. Op deze website kan je in een paar stappen een openbare laadpaal aanvragen. Of check aanvullende informatie over Betrouwbare laadpassen.
Openbare oplaadpunten in de buurt (november 2024)
Laadstations in Ried nemen in rap tempo toe. Elke laadpashouder heeft de mogelijkheid daar te laden. Let op: het is wel vrij prijzig. De tarieven variëren tussen de €0,255 tot wel €0,615 per kWh. Om te laden moet je een laadpas abonnement hebben. In het Google Maps overzicht bekijk je de openbare laadstations in Ried. Op deze site vind je ook laadstations en verkooppunten in Boer, Dongjum, Herbaijum, Achlum en Hitzum.
Mogelijkheden voor zakelijke laadpunten
Een laadpaal bij uw bedrijf is relevant voor je eigen werknemers, maar ook voor zakelijke relaties. Gaat het om een pand met minimaal 10 parkeerplaatsen? Naar de nieuwste wetgeving moet 1 op de 10 parkeerplaatsen geschikt zijn om een EV te laden. Zakelijke laadpalen zijn financieel ook erg interessant. Zo zijn er verschillende subsidieregelingen. Zo kan je tot wel 75% van de investeringskosten afschrijven op een zelfgekozen moment.
- Milieu Investeringsaftrek (MIA): Investeringen in milieuvriendelijke bedrijfsmiddelen tot 36% aftrekken.
- Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Tot 75% van de investeringskosten afschrijven op een tijdstip dat je zelf kiest.
- Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): Een manier om kleine investeringen af te schrijven, vooral toegepast voor startende bedrijven.
- Ook kan je als eigenaar van zakelijke laadpunten verdienen door het laadpunt openbaar te maken en derden te laten betalen voor het gebruik van de palen.
Vaak gestelde vragen (FAQ) over elektrisch laden
Een laadstation aan huis laten installeren, wat kost het?
Een laadpaal voor thuis incl. de benodigde installatie kost tussen de €750 & €2150. Het tarief hangt vooral af van het soort laadsysteem (eventuele slimme functies), de gewenste aansluiting (laadvermogen), de afstand tussen meterkast en laadstation en extra werkzaamheden in de meterkast zoals het laten plaatsen van een extra stroomgroep of aardlekschakelaar.
Wat kost het om mijn auto thuis op te laden?
Een elektrische auto opladen met je eigen lader is het meest voordelig. De kilowattuurprijs betaal je gewoon via de normale energierekening aan jouw vaste energieleverancier zoals Eneco, Engie, NLE, Essent, Energiedirect en Pure energie, Oxxio, Vandebron, PowerPeers. Dat is doorgaans zo’n €0,240 per kWh. De kosten van elektrisch autorijden komen hierdoor uit op zo’n €3,90 p/100 km. Belangrijk: een benzine aangedreven auto kost je zo’n €10,05 p/100 km. In combinatie met zonnepanelen kost de gebruikte stroom na verloop van tijd helemaal niks meer. Een reguliere EV heeft ongeveer 8 – 16 zonnepanelen nodig om per jaar op eigen zonne-energie in alle kilometers te kunnen voorzien in de provincie Friesland.
Hoe werkt de installatie?
De vakman zal enkele aanpassingen moeten doen in de meterkast. Dit voorkomt overbelasting van het stroomnet. Via de meterkast vind de kabel via de kruipruimte de weg naar buiten. In samenspraak met de vakman bepaal je wat de beste manier is om zo min mogelijk kabelmeters en graafwerk te realiseren. De laadpaal installateur in Ried monteert ‘m in overleg tegen de muur of op een losse paal.
Is mijn woning geschikt voor een laadpaal?
Uiteindelijk is ieder huis geschikt te maken om een elektrische auto op te laden. Soms moet er wel wat aangepast worden. Bekijk vooraf wel of je meterkast de 1-fase of 3-fase-aansluiting voorgeïnstalleerd heeft. De vroegere modellen waren geschikt voor een 1-fase 220v aansluiting. Nieuwere elektrische wagens vereisen wat meer capaciteit (3-fasen laadpunt). Dit noemen we ook wel krachtstroom. Je kunt zo tot wel 3 keer sneller laden. Een laadpunt installatiebedrijf in Ried zal al dit werk voor je oplossen. De tarieven hiervan bedragen circa €1000. Goed om te weten: het vastrecht van je energieleverancier kan hierdoor omhoog gaan.
Wat voor verschil zit er tussen een type 1 en type 2 stekker?
Stekkers verdelen we onder intype 1 (Yazaki) en type 2 (Mennekes). Model 1 wordt doorgaans geïmplementeerd bij Amerikaanse en Japanse merken. Model 2 zien we met name terug bij de Europese leveranciers. Veel favoriete elektrische auto’s in Ried kan je laden met zo’n type 2 stekker. Ook het gros van de openbare laadpalen in Nederland (en Europa) kun je gebruiken met deze type 2 mennekes stekker.
Kan ik subsidie aanvragen als ik thuis een laadpaal plaats?
Helaas, er zijn geen landelijke subsidieregelingen voor een thuislaadpunt. Elke provincie kan hier wel een eigen beleid op maken. De gemeente Waadhoeke biedt op het ogenblik geen subsidie voor een particuliere laadpaal. Wat mogelijk wel interessant is, is om een laadstation op een openbare plek aanvragen. Je kunt specifiek verzoeken of het oplaadpunt nabij jouw huis geïnstalleerd kan worden. Voor meer informatie zie www.waadhoeke.nl.