Elektrisch rijden is de afgelopen jaren flink gegroeid. Dat betekent ook dat je lang niet altijd terecht kunt bij een openbaar oplaadpunt. Steeds meer mensen kiezen dan ook voor een slimme laadpaal in Baard aan huis. Door middel van een particulier laadstation geniet je iedere morgen van een opgeladen accu van jouw MG ZS EV + Renault Zoe ZE50 R135. Je hoeft nooit meer te wachten bij openbare laadstations en het is een stuk voordeliger. Hier check je extra informatie over meerdere type laadstations, helpen we je bij het kiezen van het juiste product en kun je direct een offerte aanvragen bij installateurs uit jouw gemeente.
- Met behulp van jouw eigen elektrische laadpaal zul je extra besparen op de kilometerprijs.
- Niet afhankelijk van de beschikbaarheid van een openbare laadpaal.
- Iedere morgen wegrijden met een opgeladen accu, zo beschik je dus altijd over een goede actieradius.
- Gratis rijden wanneer jij zelf thuis zonnepanelen hebt.
- Een slimme laadpaal aan huis bestel je al voor €895.
- Een privé laadstation aan huis heeft normaal gesproken een terugverdientijd van zo’n 7 jaar.
Inhoudsopgave
- Een eigen laadpaal voor thuis installeren
- Beste laadpaal leveranciers Baard vergelijken november 2024
- Kosten elektrisch rijden en besparing t.o.v. benzine
- Een laadstation voor jouw EV in de openbare ruimte aanvragen bij de gemeente Leeuwarden
- Overzicht met alle openbare oplaadpunten
- Laadpalen bij je bedrijf
- Vaak gestelde vragen (FAQ) over elektrisch laden
Laadstation thuis plaatsen Baard
Elektrisch rijden wordt steeds populairder. Jouw elektrische auto opladen zoals bijvoorbeeld de Dacia Spring Electric kan op diverse manieren. Een extra goedkope laadpaal Baard kopen is steeds meer in trek. Het werkt snel en veilig en je bent altijd verzekerd van een goed geladen accu. Tevens is het een stuk goedkoper dan een openbaar laadstation in de wijk. Je hebt te maken met de volgende kosten: de initiële aanschaf + installatie en de stroom / verbruikskosten (het meest ideaal is om extra zonnepanelen op je dak te leggen). Het enige wat je nodig hebt is een eigen oprit of parkeerplaats (garage). Welk laadstation is geschikt voor mijn auto en mijn situatie? Hieronder bespreken we tips en adviezen rondom laadpaal laten installeren in Baard. Of klik door voor meer informatie over Betrouwbare laadpaal.
Montage: wallbox of laadpaal
Een laadstation Baard installeren kan op 2 manieren. Het kan als een wandbox aan een muur gemonteerd worden of je installeert het op een paal. Voor de laadsnelheid maakt het geen verschil. Bekijk altijd goed de afstand tussen de auto en de laadplek, zo heb je niet al te veel laadkabels nodig.
1- of 3-fasen aansluitingen
De 1 fase aansluiting maakt gebruik van de standaard 230 voltage. Het systeem werkt dan op standaard 16A. Reken dan op z’n 3.7 kW laadvermogen. Elke woning in Nederland heeft minimaal een 1-fase aansluiting (1x30a). De 3-fase installatie biedt je tot wel 3x 230V aan capaciteit. Dit geeft een laadvermogen van +/- 11 kW. Een 3-fase laadzuil is dus in staat om veel sneller auto’s op te laden. Heb je geen 3-fase groepenkast? Je kunt de meterkast laten voldoen aan de eisen door een elektricien in Baard. Tenslotte moet de netbeheerder een aanpassing doen aan jouw aansluiting.
Een eigen oplaadpunt aan huis
Goedkoop en snel laden en nooit meer wachten op een vrije plek
Losse of vaste laadkabel
Je hebt de opties voor een laadzuil met een zogeheten vaste kabel of een afneembare/losse kabel. Het gemak van een vaste kabel is dat je niet steeds de kabel uit jouw auto hoeft te halen. Een ander voordeel is dat je ze in XL-formaat kunt bestellen, vaak wel 6 – 8 meter. Het minpunt is dat de levensduur van de kabel minder is omdat deze sneller nat wordt (uitzondering is natuurlijk als je binnen kunt laden). Een ander minpunt is dat het er wat rommelig bij hangt. Als laatste is het in de praktijk zo dat elke EV weer net een andere stekker nodig heeft.
Het grote gemak van een losse kabel (net als een socket) is dat dit geschikt is voor meer verschillende auto’s. Het laadproces doe je met de stekker die je in de auto hebt liggen. Evenzeer ziet het er wat netter uit en profiteer je van een langere levensduur. Een punt van kritiek is dat er een extra stap is als jij de EV even snel wil bijladen. Je haalt de kabel eerst uit de kofferbak, en aansluiten op zowel je auto als de EVbox. Een losse kabel krijgt tegenwoordig vaak de voorkeur. Neem je over een tijdje een nieuwe EV? Dan ben je geen extra geld kwijt aan een aanpassing van het laadstation. Advies: rijdt ook eens langs de snelladers in Baard.
Advies: enkele of dubbele laadpaal
Er zijn twee opties: een enkelvoudige of dubbele laadpaal. Het onderscheid zit ‘m in het aantal auto’s dat aangesloten kunnen worden. Een enkele paal heeft stroomcapaciteit voor 1 EV, een dubbel systeem biedt de mogelijkheid om 2 auto’s van stroom te voorzien. Nuttig als je meerdere elektrische voertuigen in het gezin hebt of juist voor bedrijven.
Slimme toepassingen
De nieuwe generatie laadoplossingen hebben steeds vaker slimme laadfuncties. In het gedeelte hieronder lees jij meer achtergrondinfo over slimme laadpunten en de praktische functies voor thuis.
- Dynamic Load Balancing: genoeg stroom in huis en voor je auto zonder dat de meterkast overbelast raakt.
- Peak shaving: zorgt dat het gebruik tijdens de piekmomenten binnen de grenzen blijft.
- Gezichtsherkenning: zo kan je hands-free jouw laadpaal ontgrendelen.
- Gebarenherkenning: gebruik handgebaren om een laadsessie te openen (zonder pasjes).
- AutoStart / Plug&Charge: direct laden wanneer de kabel wordt aangesloten.
- Abonnementen & Laadpas: automatische verrekening laadkosten.
Laadpaal installateur Baard vergelijken
De tarieven van laadpalen lopen zeer uiteen. De investering van een laadstation voor thuis wisselt tussen de €625 – €3175. Een groot deel van onkosten kunnen we toeschrijven aan het totale laadvermogen van de installatie. Hoe krachtiger het vermogen, hoe sneller de batterij van de auto laadt. Bovendien zijn er allerlei slimme systemen met extra features als gezichts- en gebarenherkenning die kostbaarder zijn. In de bijgaande tabel tref je de kosten laadpaal Baard. Soort laadstation Laadcapaciteit Laadtijd Onkosten 1-fase laadpaal 3,7 kW 10 – 12 uur €550- €620 1-fase laadpaal 7,4 kW 5,4 uur €540- €605 3-fase laadpaal 11 kW 4 uur €695- €760 3-fase laadpaal 22 kW 1,7 uur €875- €1035
Populaire merken
- EVBox:Standaard 3 jaar garantie.
- Wallbox (wandlader): Geavanceerd design en maximale flexibiliteit.
- NewMotion: gecertificeerde boxen die weerbestendig zijn.
- Alfen: DEKRA (voorheen KEMA), CE en Z.E. Ready gecertificeerd.
- Mennekes: Altijd optimaal op de hoogte met de Charge App.
- EVhub: Een van de voordeligste aanbieders in de markt.
- Webasto: Betaalbare en eenvoudige laadsystemen.
- Ecotap: Stevige, gebruiksvriendelijke en zelfvoorzienende palen.
- Blue Current: Simpel en gemakkelijk bedienen.
- Chargepoint: Laden en afrekenen via een persoonlijke laadpas.
- Myenergi / Zappi: Geschikt voor 1-fase, 2-fase en 3-fase voertuigen.
- Tesla Wall Connector: Aanbevolen voor Model X, Model S en Model 3.
- NRGkick: Flexibel en eenvoudig de laadstroom aanpassen.
- Andere merken: ABB, Eaton, Etrel, Delta, Etrel, Flexicharge, Schneider Electric , Keba en Tritium, Xcharge, Zaptec, Efacec.
Kosten voor installatie 2024
De kosten voor een voordelige laadpaal installeren in Baard wisselen tussen de €370 & €1875. De totale kosten hangen af van of er iets in de meterkast omgezet moet worden en afstand tussen meterkast en de locatie van de laadpaal. Hoe groter het terrein, hoe meer er gegraven moet worden en zal ook het aantal kabelmeters toenemen.
Abonnementsprijzen laadpassen
Hedendaags wordt bij de installatie van jouw laadpaal voor een elektrische auto een speciaal abonnement gekozen. Het is absoluut niet verplicht, maar dan mis je wel enkele voordelen. De kosten van een laadpaal abonnement zijn zo’n €2,50 (maandelijks).
- Altijd inzicht in je laadgebruik.
- Laadkosten automatisch gefactureerd aan werkgever.
- Zelf tarief instellen eigen laadpunt.
- Helpdesk 24/7 bereikbaar + software updates.
Laadpaal voor thuis kopen?
Check goede vakmannen in de regio.
Hoeveel voordeel behaal ik met een elektrische auto?
Elektrisch rijden is financieel erg interessant. Het kopen van een elektrische auto en het thuislaadpunt hebben een korte terugverdientijd. Onderstaand hebben wij een rekenvoorbeeld. Een gemiddelde Nederlander rijdt per jaar zo’n 1061 kilometer op maandbasis. Met dit gemiddelde als uitgangspunt begroten we wat de verwachte kostenbesparing is. In ons geval gebruiken we de volgende prijzen (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in Baard):
- Benzine rijden 2024: €0,115/km
- Elektrisch rijden 2024: €0,043/km
Aandrijving | Tarieven p/km | Per maand | Per jaar |
---|---|---|---|
Benzine | €0,115 | €122,02 | €1464,18 |
Elektrisch rijden | €0,043 | €45,62 | €547,48 |
Besparing | €0,072 | €76,39 | €916,70 |
Laadpaal aanvragen gemeente Leeuwarden
Rijd je elektrisch, maar ontbreekt het je aan de ruimte voor een eigen laadplek? En kan je nog niet laden bij een openbaar laadpunt in de straat? Je kunt dan een openbaar oplaadpunt in Baard aanvragen bij de gemeente. Hiervoor gelden wel een aantal voorwaarden:
- Er kan geen laadpunt op jouw eigen terrein aangesloten worden.
- In de directe omgeving is er nog geen openbaar laadstation beschikbaar.
- Je bezit een elektrische of hybride auto met een noemenswaardige actieradius.
Mits je voldoet aan de eisen bekijkt de gemeente jouw aanvraag. De gemeente beslist uiteindelijk of en op welke plek de laadzuil komt te staan. Ze overwegen daarbij factoren als zichtbaarheid en of het technisch kan. Iedere woningbezitter mag het gebruiken. Alle details is beschikbaar gesteld op www.leeuwarden.nl. Hier lees je bovendien of je in aanmerking komt voor een subsidie. Veel gemeenten schieten de aanvraag in bij Openbaarladen.nl. Op dit portaal kan je vrij simpel een openbare laadpaal aanvragen. Op EVplan.nl lees je ook alles over Hybride voertuigen.
Vind openbare oplaadpunten in de buurt (november 2024)
Laadstations in Baard vind je op steeds meer plekken. Iedere EV-bezitter kan hier parkeren en laden. Let op: het is wel vrij prijzig. De kosten lopen uiteen tussen de €0,265 en €0,565 p/kWh. Hiervoor is een laadpas abonnement van bijvoorbeeld Eflux nodig. In het volgende schema zie je alle openbare laadstations in Baard. Bekijk ook oplaadplekken en aanbieders in Leons, Húns, Winsum, Lollum en Arum.
Laadpunten voor bedrijven
Een laadpaal voor zakelijke toepassingen is een prettige service voor bezoekers, klanten en eigen personeelsleden. Heb je een pand met tenminste 10 parkeerplaatsen? Wanneer we kijken naar de actuele regelgeving moet 10% van de parkeervakken een laadplaats zijn. Zakelijke laadpalen kunnen relatief goedkoop geplaatst worden dankzij de huidige subsidieregelingen vanuit de overheid. Je kunt tot wel 75% van de investeringskosten afschrijven.
- Milieu Investeringsaftrek (MIA): Profiteren van een investeringsaftrek 13,5%, 27% of maar liefst 36%.
- Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Tot 75% van de investeringskosten afschrijven op een tijdstip dat je zelf kiest.
- Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): Een interessante optie voor bepaalde investeringen, vooral toegepast voor startende bedrijven.
- Daarnaast kan je iets bijverdienen door externe gebruikers te laten betalen voor het opladen.
Informatie over thuis elektrisch laden
Een eigen laadstation aan huis, wat kost dat?
Een privé laadpaal aan huis en laten installeren varieert kostentechnisch tussen de €875 en €2500. De prijsindicatie wordt berekend aan de hand van het soort systeem (eventuele slimme functies), de benodigde capaciteit (laadvermogen), de totale afstand tussen meterkast en de laadplek en of er iets in jouw meterkast omgezet moet worden zoals een extra groep aanleggen.
Wat kost het om mijn auto thuis op te laden?
Je elektrische auto thuis laden is financieel gunstig. De kilowattuurprijs betaal je gewoon via de normale energierekening aan je stroomleverancier voor je woning zoals Eneco, Engie, NLE, Essent, Budget energie en Pure energie, Oxxio, Vandebron, Vattenfall. Gemiddeld is dat +/- €0,220 per kWh. De kosten van elektrisch autorijden komen daarmee uit op ongeveer €4,00 per 100 kilometer. Ter illustratie: een normale auto op benzine kost al gauw €10,30 per 100 kilometer. Als je laadt met eigen zonnepanelen kan je jouw EV na verloop van tijd echt gratis laden. Een normale EV vergt 10 – 16 zonnepanelen om een heel jaar lang de kunnen rijden op zonnestroom in de provincie Friesland.
Hoe gaat de installatie in z’n gang?
De expert zal indien nodig eerst wat groepen plaatsen in de stroomkast in de woning. Zo zal het stroomnet in huis niet overbelast raken. Via de meterkast legt men de benodigde kabels aan richting de installatie plek. In samenspraak met de vakman bepaal je waar het laadpunt het beste kan komen om zo de graafwerkzaamheden te minimaliseren. De laadpaal installateur in Baard zet het laadstation vast tegen de muur of op een losse paal.
Welke aanpassingen in mijn meterkast zijn nodig?
Uiteindelijk is ieder huis geschikt voor het opladen van een elektrische auto. Soms moet er wel eerst een installateur bij komen. Het is daarbij wel essentieel dat de groepenkast beschikt over een 1-fase of 3-fase-aansluiting. De eerste elektrische voertuigen kon men nog opladen op 220V (1-fase). Nieuwere elektrische voertuigen vereisen een 3-fasen aansluiting. Dit noemen we ook wel krachtstroom. Het snelladen heeft heel veel voordelen. Een laadpunt installatiebedrijf in Baard kan jou hierin ontzorgen. De totale onkosten liggen rond de €800. Let op: het kan zijn dat je hogere maandelijkse kosten betaalt door een hoger vastrecht.
Moet ik een type 1 of type 2 stekker hebben?
Stekkers (van laadkabels) heb je in 2 soorten: type 1 (Yazaki) en type 2 (Mennekes). Model 1 is vooral te zien bij Amerikaanse en Japanse merken. Model 2 zien we vooral terug bij de Europese merken. Veel favoriete elektrische auto’s in Baard kunnen opgeladen worden met de type 2 stekker. Ook openbare laadpunten in Nederland zijn voorzien van type 2 stekkers (Mennekes).
Kan ik subsidie aanvragen als ik thuis een laadpaal plaats?
Nee, er is geen landelijke subsidiebeleid voor een thuislaadpunt. Elke regio heeft de vrijheid om hier anders mee op te gaan. De gemeente Leeuwarden biedt op het ogenblik geen subsidieregelingen voor een particuliere laadpaal aan huis. Het alternatief is om een openbaar laadpunt aan te vragen. Je kunt aanvragen of het openbare laadpunt vlakbij jouw huis kan komen te staan. Voor meer informatie zie www.leeuwarden.nl.