Elektrisch rijden zien we steeds meer. Dat betekent ook dat de openbare oplaadplekken steeds voller raken. Het alternatief is een eigen laadpaal in Oosterend aan huis. Middels een laadstation van jezelf rijd je elke ochtend weg met een volle accu in jouw Audi e-tron GT en/of Porsche Taycan 4S. Altijd een vrije plek bij de laadpaal en het is een stuk voordeliger. Op deze pagina lees je extra informatie over diverse type laadpunten, geven we een duidelijk stappenplan en kom jij in contact met vakkundige experts voor installatiewerk uit jouw omgeving.
- Door te investeren in een eigen elektrische laadpaal ben je veel goedkoper uit qua laadkosten.
- Opladen wanneer jij dat wil, geen wachtrij meer.
- Elke dag opnieuw een volle accu, zo profiteer je iedere dag van de maximale actieradius.
- Spotgoedkoop rijden in combinatie met eigen zonnepanelen op je woning.
- Een slimme laadpaal aan huis kun je al aanschaffen vanaf €915.
- Een privé laadstation aan huis kan je al terugverdienen in 6 – 8 jaar.
Index
Laadstation thuis plaatsen Oosterend
Elektrisch rijden is de toekomst. Het opladen van een elektrisch voertuig zoals bijvoorbeeld de Skoda Enyaq iV 80 kan op steeds meer plekken. Een particuliere eigen goedkope laadpaal Oosterend kopen is iets wat je zeker moet overwegen. Nooit meer in de rij bij een laadstation en je hebt dan de zekerheid van een goed geladen accu. Ook is het een stuk goedkoper dan laden bij openbare stations. De kosten bestaan uit: de initiële aanschaf + installatie en de tarieven voor de elektriciteit (eventueel zelf op te wekken met zonnepanelen). Het enige wat je verder moet hebben is een eigen oprit of parkeerplaats (garage). Welke laadpaal is nu handig voor mij EV en woning? Op deze pagina kan je aan de slag met inhoudelijke informatie en tips ten aanzien van laadpaal laten installeren in Oosterend. Zie ook aanvullende informatie over Beste laadpaal.
Wallbox of laadpaal
Een laadstation Oosterend kan op 2 manieren worden geplaatst. Het kan als een wandbox aan een muur gemonteerd worden of hij komt op een aparte paal. Verder zijn er geen verschillen. Bekijk kritisch de afstand tot de parkeerplaats van jouw EV (zo kun je besparen op de kabellengte).
1-fase of 3-fasen installatie
Een 1-fase laadpaal werkt met een standaard 230V aansluiting. Hiermee heb je een minimaal vermogen van 16A. Je zit dan op maximaal 3.7 kW laadvermogen. Elke woning in Nederland heeft zo’n 1-fase aansluiting (1x30a of 1x40a). De 3-fase installatie maakt gebruik van krachtstroom (400V). Dit geeft een laadvermogen van +/- 11 kW. Een 3-fase laadstation is dus in staat om veel sneller auto’s op te laden. Is je meterkast nog niet geschikt voor een 3-fase aansluiting? Je kunt eenvoudig de meterkast laten voldoen aan de eisen door een elektricien in Oosterend. De netbeheerder kan vervolgens de capaciteit van de energieaansluiting veranderen.
Een oplaadpaal aan huis?
Voordelig opladen en altijd verzekerd van een vrije plek
Vaste of losse kabel
Je kunt kiezen voor een laadzuil met een zogeheten vaste kabel of een losse stekker. Het grote voordeel van de vaste stekker is dat er weinig handelingen nodig zijn om op te laden. Wat hierbij ook handig is is dat de vaste kabels in meerdere maten verkrijgbaar zijn, bij Alfen bijvoorbeeld tot wel 8 meter. Een punt van kritiek is dat de kabel wat gevoeliger wordt voor slijtage omdat deze onderhevig is aan weersomstandigheden(dit is natuurlijk niet het geval als je binnen laadt). Een ander nadeel is dat het veel ruimte inneem (staat slordig). Ten derde is het goed om je te bedenken dat de ene auto weer net een andere kabel nodig heeft dan de andere.
Het grote voordeel van een losse kabel (dus met alleen een socket) is dat je er elke auto mee kan laden. Daarvoor neem je de reguliere meegeleverde kabel. Daarnaast oogt het een stuk georganiseerder en hoef je je geen zorgen te maken dat de kabel wordt aangetast door wind of regen. Het belangrijkste nadeel is dat je steeds een extra handeling moet uitvoeren als je jouw EV wilt laden. Je moet dan altijd alles uit de auto halen, om daarna het geheel te connecten. De oplossing met een losse kabel is vaak de beste keuze. Koop je een nieuwe elektrische auto? Dan hoef je geen (dure) aanpassingen door te voeren. Advies: probeer ook eens de snelladers in Oosterend.
Enkel of dubbel laadpaal: wat zijn de verschillen
Je kan kiezen uit een enkelvoudige of dubbele laadpaal. Hetgeen waar ze in verschillen is het aantal EV’s dat op hetzelfde moment kunnen worden geladen. Een paal met 1 stekkeringang kan maximaal 1 auto tegelijk opladen, een dubbel uitgevoerd systeem is geschikt voor 2 EV’s. Dit is praktisch als je een huishouden hebt met meerdere elektrische auto’s en natuurlijk voor zakelijke parkeerplaatsen.
Smart toepassingen
Laadstations hebben milieuvriendelijke & slimme laadfuncties. Bijgaand tref jij extra uitleg over slimme laadpunten en de verschillende opties.
- Dynamic Load Balancing: laadvermogen is afgestemd op het elektriciteitsverbruik in huis.
- Peak shaving: Voorkom overmatig verbruik tijdens piekuren.
- Gezichtsherkenning: uitsluitend opladen wanneer jij zelf het systeem hebt ontgrendeld.
- Gebarenherkenning: je hebt geen pasje, tag of sleutel nodig om een sessie te starten of stoppen.
- AutoStart / Plug&Charge: ook wel plug & charge, direct laden zonder pasje.
- Abonnementen & Laadpas: houd overzicht over jouw laadstation(s) en laadsessies.
Laadpaal installateur Oosterend vergelijken
De huidige prijzen van laadpalen laten een grote variatie zien. De kosten van een laadstation voor thuis ligt tussen de €750 – €3425. De tarieven worden o.a. gecalculeerd op basis van de laadcapaciteit van het station. Hoe meer vermogen het station heeft, hoe optimaler het laadproces van de batterij. In aanvulling hierop heb je de keuze uit slimme wallboxen en palen met speciale extra’s als gezichtsherkenning die een hogere verkoopprijs hebben. In de bijgaande tabel tref je de kosten laadpaal Oosterend. Laadpaal type Laadvermogen Laadtijd Prijs 1-fase laadpaal 3,7 kW 10,6 uur €520- €635 1-fase laadpaal 7,4 kW 5 – 7 uur €520- €600 3-fase laadpaal 11 kW 4 uur €665- €795 3-fase laadpaal 22 kW 1,5 – 2 uur €875- €1040
Goede merken
- EVBox:Energieverbruik veilig verdeeld.
- Wallbox (wandlader): Compatibel met alle elektrische auto’s.
- NewMotion: toegang tot 180.000 openbare laadpunten in 35 landen.
- Alfen: Inzicht in gebruik en load balancing.
- Mennekes: Comfortabel, slim en veilig je elektrische auto opladen.
- EVhub: Dashboard voor facturatie, verrekening en stroomverbruik.
- Webasto: Hoogwaardig en mooi vormgegeven laadstation.
- Ecotap: Populaire Homebox voor thuisgebruik.
- Blue Current: Geschikt voor 3,7 tot 22 kW laden.
- Chargepoint: Een fraaie laadpaal in 11 kW of 22 kW uitvoering.
- Myenergi / Zappi: Dankzij Loadbalancing blijven apparaten in huis altijd functioneren.
- Tesla Wall Connector: Razendsnel opladen van de Model X, Model S en Model 3.
- NRGkick: Tot 3-fasen opladen, overal waar je wilt.
- Alternatieven: ABB, Etrel, Delta, Enovates, Etrel, Flexicharge, Keba, Schneider Electric en Tritium, Circontrol, Xcharge, Zaptec.
Prijzen voor installatie 2024
De kosten voor een voordelige laadpaal installeren in Oosterend variëren van €370 & €2200. De prijs wordt bepaald door of er bijvoorbeeld een 3-fase aansluiting aangelegd moet worden en afstand tussen meterkast en de locatie van de laadpaal. Hoe groter het terrein, hoe meer er gegraven moet worden en hoe meer kabels benodigd zijn.
Heb ik een laadpas nodig?
Eventueel wordt na de aanschaf van een laadpaal voor een elektrische auto een Backoffice abonnement gekozen. Dit is niet verplicht, maar dan mis je wel enkele voordelen. De kosten van zo’n backoffice abonnement voor jouw laadpaal liggen rond de €5,50 op maandbasis.
- Inzicht in laadsessies en laadgedrag.
- Automatische facturering en verrekening.
- instellen van laadkosten voor gastgebruik.
- Vaak zit er een 24/7 storing service inbegrepen bij het abonnement.
Laadpaal voor thuis aanschaffen?
Vergelijk ervaren specialisten uit jouw gemeente.
Hoeveel voordeel behaal ik met een elektrische auto?
Elektrisch rijden is behalve goed voor het milieu ook goed voor de portemonnee. Zo’n elektrische auto en het thuislaadpunt heb je snel terugverdiend. Op deze pagina maken we het duidelijk middels een rekenvoorbeeld. Een gemiddelde Nederlander rijdt per jaar zo’n 1087 kilometer per maand. Hiermee berekenen we wat je kunt besparen. In ons voorbeeld hanteren we de actuele prijzen (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in Oosterend):
- Benzine rijden 2024: €0,135/km
- Elektrisch rijden 2024: €0,047/km
Type | Tarieven p/km | Per maand | P/jaar |
---|---|---|---|
Benzine rijden | €0,135 | €146,75 | €1760,94 |
Elektrisch rijden | €0,047 | €51,09 | €613,07 |
Besparing | €0,088 | €95,66 | €1147,87 |
Laadpaal aanvragen gemeente Terschelling
Lease of koop jij een elektrische auto, maar is er geen ruimte voor een laadpaal? Zijn er in de wijk geen nog openbaar oplaadpunt Je mag dan een openbaar oplaadpunt in Oosterend aanvragen bij de gemeente. Er gelden hiervoor wel aanvullende voorwaarden:
- Jouw woning is niet geschikt om zelf een laadpunt bij te installeren.
- Op dit moment is er nog geen openbaar laadstation in de straat.
- De aanvrager moet in het bezit zijn van een EV of hybride auto met een noemenswaardige actieradius.
In de situaties waarin voldaan wordt aan de voorwaarden neemt de gemeente de aanvraag in acht. De gemeente bepaalt of en op welke locatie de laadzuil gemonteerd wordt. Ze analyseren hiervoor variabelen als bereikbaarheid en parkeerdruk. Elke EV-rijder mag gebruik maken van het oplaadpunt. Updates en informatie is beschikbaar gesteld op www.terschelling.nl. Hier kan je ook lezen of er eventueel subsidie beschikbaar is. Steeds meer gemeenten kiezen ervoor de exploitatie te laten verlopen via Openbaarladen.nl. Op deze website kan je simpel en snel een openbare laadpaal aanvragen. Of check aanvullende informatie over Hybride auto’s.
Openbare oplaadpunten zoeken (november 2024)
Laadstations in Oosterend zijn er veel. Iedere EV-bezitter heeft de mogelijkheid daar te laden. Het is relatief wel duur. De kosten lopen uiteen tussen de €0,285 tot wel €0,555 per kWh. Vaak heb je een laadpas abonnement nodig. In het onderstaande kaartje bekijk je de openbare laadstations in Oosterend. Vergelijk ook laadplekken en verkopers in Hoorn, Lies, Formerum, Landerum en Striep.
Informatie over laadpunten voor bedrijven (zakelijk)
Een laadpaal bij je bedrijf biedt veel uitkomst voor klanten, bezoekers en personeel. Heb je een kantoorpand met 10 parkeerplekken of meer? Volgens de nieuwe regels vanuit het Europees Parlement moet 1 op de 10 parkeerplaatsen geschikt zijn om een EV te laden. Zakelijke laadpalen zijn financieel ook erg interessant. Zo zijn er verschillende subsidieregelingen. Je kunt tot wel 75% van de investeringskosten afschrijven.
- Milieu Investeringsaftrek (MIA): Tot 36% van de aanschafprijs van een laadpaal afschrijven.
- Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Tot 75% van de totale investering afschrijven in een willekeurig jaar.
- Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): De mogelijkheid voor het aftrekken van kleine investeringen, met name interessant voor startende ondernemers.
- Daarnaast verdient een zakelijke laadpaal zich terug door derden te laten betalen voor het gebruik van de palen.
Veelgestelde vragen aangaande thuis elektrisch laden
Een eigen laadstation aan huis, wat kost dat?
Een privé laadpaal aan huis inclusief installatie kost +/- tussen de €850 en €2200. De kosten van het hele pakket wordt gecalculeerd a.d.h.v. het type en model (met of juist zonder slimme functies), het minimale laadvermogen, het aantal benodigde kabelmeters en het werk dat in de meterkast uitgevoerd moet worden zoals een extra groep of een extra aardlekschakelaar.
Welke prijzen gelden er voor het thuis opladen van de EV?
Thuis een elektrische auto opladen is het goedkoopst. Je ontvangt een factuur met het verbruik X de kilowattuurprijs van je eigen energieleverancier zoals Energiedirect, Engie, NLE, Budget energie, Essent en Pure energie, PowerPeers, Vattenfall, Vandebron. Dit is nu ongeveer €0,235 per kWh. De tarieven van elektrisch autorijden zijn omgerekend dus +/- €3,70 per 100 kilometer. Ter vergelijking: een benzine aangedreven auto kost je zo’n €10,20 p/100 km. Met zonnepanelen kan je na een aantal jaren zelfs zo goed als gratis laden. Een EV anno 2024 eist 10 – 16 zonnepanelen om een jaar lang op zonne-energie te rijden in de provincie Friesland.
Hoe werkt de installatie?
De leverancier zal enkele aanpassingen moeten doen in de stroomvoorziening van je woning. Het lokale stroomnetwerk raakt zo niet overbelast. Vanuit de meterkast wordt een kabel naar buiten gelegd onder de grond. In samenspraak met de vakman bepaal je wat de meest efficiënte route is om zo de graafwerkzaamheden te minimaliseren. De laadpaal installateur in Oosterend plaatst het als wallbox aan de muur of op een paal.
Moet er iets gebeuren in mijn meterkast?
Onderaan de streep is elke woning geschikt om elektrische voertuigen te laden. Soms moet er wel eerst een installateur bij komen. Belangrijk is of de meterkast de 1-fase of 3-fase-aansluiting voorgeïnstalleerd heeft. De vroegere modellen werden geladen op 1-fase stroom (220V). De actuele modellen hebben meer vermogen nodig (3-fasen laadpaal). Dit noemen we ook wel krachtstroom. Zo kan je veel sneller laden. Een laadpunt installatiebedrijf in Oosterend kan dit uit handen nemen. De onkosten van deze installatieservice bedragen circa €975. Bedenk wel: Het kan zijn dat hiervoor extra kosten voor vastrecht gelden.
Moet ik een type 1 of type 2 stekker hebben?
Stekkers (van laadkabels) zijn verkrijgbaar in type 1 (Yazaki) en type 2 (Mennekes). Model 1 wordt gebruikt door Japanse en Amerikaanse merken. Model 2 stekkers worden met name gebruikt door verschillende merken binnen de EU. Een groot deel van de gangbare elektrische auto’s in Oosterend kunnen opgeladen worden met de type 2 stekker. Ook het gros van de openbare laadpalen in Nederland (en Europa) kun je gebruiken met deze type 2 mennekes stekker.
Is er voor een laadstation aan huis subsidie beschikbaar?
Helaas kun je nu geen gebruik maken van landelijke subsidieregelingen voor een thuislaadpunt. Elke gemeente heeft de vrijheid om hier anders mee op te gaan. De gemeente Terschelling biedt momenteel geen subsidies of korting op een particuliere laadpaal. Je kunt er wel over nadenken om een verzoek in te dienen voor een openbaar laadpunt. Je kunt aanvragen of deze laadpaal niet al te ver van jouw huis geplaatst mag worden. Voor meer info en aanvragen zie www.terschelling.nl.