Elektrisch rijden is sterk in opkomst. Dit resulteert in het feit dat er soms geen openbare oplaadplek te vinden is. De oplossing is een 100% eigen laadpaal in Warten aan huis. D.m.v. een laadstation op eigen terrein geniet je iedere morgen van een opgeladen accu van jouw Tesla Model 3 Standard Range Plus & Skoda Enyaq iV 80X. Je hoeft niet meer te wachten op een vrije laadpaal en het is erg goedkoop. Hier bekijk je extra informatie over verschillende soorten laadpalen, bieden we een aantal handige kooptips en kan jij snel een vrijblijvende offerte opvragen bij leveranciers bij jou in de regio.
- Dankzij een elektrische laadpaal bespaar je fors op de energiekosten.
- Niet meer wachten bij een dure snellader.
- In de avond zet je hem aan de lader voor een volle accu, geen zorgen meer over de actieradius.
- Autorijden voor gunstige tarieven wanneer jij zelf thuis zonnepanelen hebt.
- Een slimme laadpaal aan huis bestel je al vanaf €960.
- Een laadstation bij de woning heeft normaal gesproken een terugverdientijd van zo’n 7 jaar.
Inhoudsopgave
- Laadpaal voor thuis laten plaatsen
- Beste laadpaal installatiebedrijven Warten vergelijken november 2024
- Kan ik veel geld besparen met elektrisch rijden?
- Aanvragen openbaar laadstation elektrisch rijden gemeente Leeuwarden
- Dichtstbijzijnde openbare oplaadpunten
- Laadpalen voor zakelijk gebruik
- Lees de veelgestelde vragen (FAQ)
Laadstation thuis plaatsen Warten
Elektrisch rijden is de afgelopen jaren flink gegroeid. Het opladen van de accu van een EV zoals bijv. een Audi Q4 e-tron gaat steeds eenvoudiger. Een 100% eigen goedkope laadpaal Warten kopen is iets wat we steeds meer zien. Het is gemakkelijk en snel en je hebt dan de zekerheid van een goede actieradius. Daarnaast is het stukken betaalbaarder dan onderweg laden. Wat betreft kosten heb je te maken met de aanschaf en installatie van de paal en de stroomprijzen (die je zelf kunt opwekken met zonnepanelen). Je moet wel de beschikking hebben over een eigen oprit of garage. Welke laadpaal is geschikt voor mijn woning (meterkast) en auto? Verderop delen we een aantal zaken waar je rekening mee moet houden voor laadpaal laten installeren in Warten. Op EVplan.nl lees je ook meer over Private lease elektrische auto.
Montage: wallbox of laadpaal
Een laadstation Warten kan op verschillende manieren worden gemonteerd. Je kunt het laten plaatsen als wandbox aan de muur of op een montagepaal. Voor het laadproces maakt het verder geen verschil. Onderzoek de afstand van jouw EV en de laadplek zodat je geen al te lange (dure) kabels hoeft te kopen.
1- of 3-fasen aansluitingen
De 1 fase aansluiting kan laden met de doorsnee 230V aansluiting. Standaard heeft ddit een vermogen van 16A. Het maximale laadvermogen is 3.7 kW. Elk woonadres in ons land heeft ten minste 1-fase(1x30a en/of 1x40a). De 3-fase installatie is vaak nodig voor nieuwe modellen, deze maakt gebruik van 400V (krachtstroom). Reken dan op z’n 11 kW laadvermogen per uur. Een 3-fase laadpaal kan dus veel sneller een auto opladen. Heb je thuis nog niet de beschikking over 3-fase groepen? Je kunt hierin investeren en de meterkast geschikt laten maken door een elektricien in Warten. Vervolgens doe je een aanvraag bij de netbeheerder om de capaciteit te vergroten.
Een oplaadstation aan huis
Goedkoop en snel laden en nooit meer wachten op een vrije plek
Losse of vaste kabel
Er zijn eigenlijk 2 mogelijkheden: een laadzuil met een zogeheten vaste kabel of een afneembare/losse kabel. Het gemak van de vaste variant is dat je niet eerst een losse kabel uit je koffer hoeft te halen. Een ander voordeel is dat ze beschikbaar zijn in allerlei lengtes, vaak wel 6 – 8 meter. Een negatief aspect is dat de kabel wat sneller vies wordt omdat er water in de kabel kan komen (tenzij je binnen laadt). Wat je ook vaak ziet is dat het er wat rommelig bij hangt. Bovendien kan het zijn dat elke EV weer net een andere stekker nodig heeft.
Het belangrijkste pluspunt van een losse kabel (dus met alleen een socket) is de mogelijkheid om elk type auto op te laden. Je gebruikt namelijk de laadstekker die je overal gebruikt en die je altijd mee hebt. Evenzeer ligt de kabel niet zo in het zicht en hoef je je geen zorgen te maken dat de kabel wordt aangetast door wind of regen. Een punt van kritiek is dat je een stap extra moet uitvoeren als jij de EV even snel wil bijladen. Je haalt de kabel eerst uit de kofferbak, om vervolgens aan te sluiten op de EV en de wallbox. De oplossing met een losse kabel is vaak de beste keuze. Neem je over een tijdje een nieuwe EV? In dat geval hoef je het laadpunt niet om te bouwen. Advies: probeer ook eens de snelladers in Warten.
Enkel of dubbel laadstation
We onderscheiden twee soorten: een enkel of een dubbel laadstation. Hetgeen waar ze in verschillen is hoeveel voertuigen er aangesloten kunnen worden. Een paal met 1 stekkeringang heeft 1 ingang, en kan dus maar 1 auto laden, een dubbel systeem biedt de mogelijkheid om 2 auto’s van stroom te voorzien. Erg handig wanneer je gezin over 2 voertuigen beschikt of voor zakelijke doeleinden.
Smart functies
De nieuwste laadsystemen herbergen intuïtieve slimme laadfuncties. In de opsomming hieronder tref je extra uitleg over slimme laadpunten en de verschillende opties.
- Dynamic Load Balancing: past laadvermogen automatisch aan op beschikbare hoeveelheid stroom.
- Peak shaving: helpt overmatig verbruik tijdens piekuren voorkomen.
- Gezichtsherkenning: dit zorgt ervoor dat niemand anders ongevraagd gebruik kan maken van jouw station.
- Gebarenherkenning: door middel van simpele gebaren een laadsessie starten of beëindigen.
- AutoStart / Plug&Charge: perfect als jij de enige bent die gebruik maakt van het laadstation.
- Abonnementen & Laadpas: jouw laadkosten automatisch verrekenen met je werkgever.
Laadpaal installateur Warten vergelijken
De kosten van laadpalen lopen zeer uiteen. De kosten van een laadstation voor thuis ligt tussen de €625 – €3075. De prijs hangt vooral af van het laadvermogen van het systeem. Des te hoger het vermogen, hoe optimaler het laadproces van de batterij. Tevens heb je de keuze uit slimme palen met speciale extra’s als Hub/Satellite die duurder zijn. Hieronder vind je de gemiddelde kosten laadpaal Warten. Laadstation type Capaciteit Laadtijd Prijzen 1-fase laadpaal 3,7 kW 10,8 uur €510- €615 1-fase laadpaal 7,4 kW 5,5 uur €515- €650 3-fase laadpaal 11 kW 4 uur €650- €770 3-fase laadpaal 22 kW 1,5 – 2 uur €870- €1075
Goede leveranciers
- EVBox:Veiligste manier van laden voor jouw auto en huis.
- Wallbox (wandlader): Realtime oplaadcontrole.
- NewMotion: altijd met Dynamic Power Management.
- Alfen: Betrouwbare laadpalen van Nederlandse bodem.
- Mennekes: Sterk, duurzaam en efficiënt.
- EVhub: Hoogwaardig en slagvast polycarbonaat.
- Webasto: Plug & Charge (aansluiten en direct laden).
- Ecotap: Stevige, gebruiksvriendelijke en zelfvoorzienende palen.
- Blue Current: Gemakkelijk te bedienen laadpunten.
- Chargepoint: Opladen en terugleveren van energie via smartgridkoppeling.
- Myenergi / Zappi: Altijd en overal inzicht via de mobiele App.
- Tesla Wall Connector: Model X, Model S en Model 3 laden met verschillende stroomsterkten.
- NRGkick: Slimme laadpaal die je kunt meenemen, tot 22kW.
- Andere opties: ABB, Etrel, Enovates, Eaton, Etrel, Flexicharge, Keba, Hypercharger of Tritium, Xcharge, Circontrol, Efacec.
Installatietarieven 2024
De uiteindelijke kosten van een voordelige laadpaal installeren in Warten wisselen tussen de €330 – €1850. De prijs wordt bepaald door of er iets in de meterkast omgezet moet worden en de geschatte afstand voor boren / graven en kabels. Hoe groter het terrein, hoe meer graafwerk/boorwerk er bij komt en des te meer kabel er aangeschaft moet worden.
Kosten van het laadpas abonnement
Soms wordt na de aanschaf van een laadpaal voor een elektrische auto een abonnement genomen. Het kan ook prima zonder, maar geeft verschillende voordelen. De kosten van abonnementen voor laadpalen bedragen zo’n €6,50 p/maand.
- Altijd inzicht in je laadgebruik.
- Automatische facturering en verrekening.
- Gastgebruik toestaan.
- Vaak zit er een 24/7 storing service inbegrepen bij het abonnement.
Laadpaal bij je thuis installeren?
Check goede installatiebedrijven uit jouw gemeente.
Jaarlijkse besparing met elektrisch rijden
Elektrisch rijden is goed voor een schone lucht, maar bespaart ook veel geld. De elektrische auto zelf en het thuislaadpunt heb je al gauw terugverdiend, daarna begint de winst. Bijgaand illustreren we dit met een rekenvoorbeeld. Een gemiddelde Nederlander rijdt per jaar zo’n 1089 km per maand. Met dit getal calculeren we wat de mogelijke besparing zal zijn. In het rekenvoorbeeld gebruiken we de volgende prijzen als uitgangspunt (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in Warten):
- Benzine rijden 2024: €0,145/km
- Elektrisch rijden 2024: €0,049/km
Aandrijving | Kosten p/km | P/maand | P/jaar |
---|---|---|---|
Benzine | €0,145 | €157,91 | €1894,86 |
Elektrisch | €0,049 | €53,36 | €640,33 |
Besparing | €0,096 | €104,54 | €1254,53 |
Laadpaal aanvragen gemeente Leeuwarden
Lease of koop jij een elektrische auto, maar is er geen ruimte voor een laadpaal? En heb je in jouw directe omgeving niet echt mogelijkheden van een openbaar laadpunt? In die situaties mag je zo’n openbaar oplaadpunt in Warten aanvragen bij de gemeente. Er gelden hiervoor wel aanvullende voorwaarden:
- Je kunt geen laadpunt op eigen terrein realiseren.
- Op dit moment is er nog geen openbaar laadstation in de straat.
- De aanvrager moet in het bezit zijn van een EV of hybride auto met een minimale actieradius of accucapaciteit.
Op het moment dat jij hieraan voldoet bekijkt de gemeente jouw aanvraag. De gemeente bepaalt of en op welke locatie de laadzuil geplaatst wordt. Ze onderzoeken aspecten zoals zichtbaarheid en doorstroming. Elke bewoner mag het gebruiken. Meer details is ook te lezen op www.leeuwarden.nl. Hier kan je ook lezen of je een subsidie kunt krijgen. Veel gemeenten kiezen ervoor de exploitatie te laten verlopen via Openbaarladen.nl. Via deze omgeving kan je in een paar stappen een openbare laadpaal aanvragen. Op deze website lees je ook meer over Bijtelling.
Dichtstbijzijnde openbare oplaadpunten (november 2024)
Laadstations in Warten zien we steeds meer. Elke laadpashouder heeft de mogelijkheid daar te laden. Het is een stuk duurder dan thuis laden. De prijzen schommelen tussen de €0,240 – €0,580 p/kWh. Een laadpas abonnement is noodzakelijk. In het volgende schema bekijk je de openbare laadstations in Warten. Vind ook oplaadpunten en installateurs in Grou, Oosterend, Hoorn, Lies en Formerum.
Mogelijkheden voor zakelijke laadpunten
Een laadpaal bij uw bedrijf kan worden gebruikt door bezoekers, klanten en eigen personeelsleden. Bekijk je de mogelijkheden voor een bedrijfspand met 10 parkeerplekken of meer? Tegenwoordig is het verplicht dat 10% van de parkeerplekken een laadpunt heeft. Zakelijke laadpalen hebben veel financiële voordelen waaronder een aantal subsidieregelingen. Je kunt tot wel 75% van de investeringskosten afschrijven.
- Milieu Investeringsaftrek (MIA): Dankzij deze regeling kan je tot 36% van milieuvriendelijke bedrijfsmiddelen aftrekken.
- Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Zelf beslissen wanneer en hoe snel jij de investering voor de laadpaal afschrijft (tot 75%).
- Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): Een interessante optie voor bepaalde investeringen, wordt vooral door startende ondernemingen gebruikt.
- Verder verdient een zakelijke laadpaal zich terug door de paal openbaar te stellen en anderen te laten betalen voor het gebruik van de palen.
FAQ – Veelgestelde vragen m.b.t. thuis elektrisch laden
Welke prijzen horen er bij een laadstation aan huis installeren?
Een laadpaal voor thuis aanschaffen en laten installeren zit qua kostprijs tussen de €1025 – €2575. De kosten van het hele pakket komt tot stand door het soort systeem (eventuele slimme functies), het maximale laadvermogen, afstand tussen de meterkast en de locatie waar het station komt en of er iets in jouw meterkast omgezet moet worden zoals een extra groep aanleggen.
Wat kost het om mijn auto thuis op te laden?
Het is het goedkoopste om thuis je elektrische auto op te laden. Je betaalt de kilowattuurprijs direct aan je stroomleverancier voor je woning zoals Essent, Eneco, Budget energie, Energiedirect, NLE en PowerPeers, Oxxio, Vattenfall, Vandebron. Rekenen op zo’n €0,225 per kWh. De prijzen van elektrisch autorijden kunnen we dan ramen op ongeveer €3,75 p/100 km. Goed om te weten: een gemiddelde benzineauto kost je al snel €9,65 per 100 kilometer. Wanneer je het combineert met zonnepanelen kost de stroom je helemaal niets meer. De huidige EV heeft zo’n 12 – 14 panelen nodig om jaarlijks kostendekkend op zelfgeproduceerde zonne-energie te rijden in de provincie Friesland.
Wie installeert het, en hoe werkt dat?
De leverancier legt een aparte stroomgroep aan in het centrale stroompunt in je huis. Zo zal het stroomnet in huis niet overbelast raken. Van dit stroompunt loopt de kabel ondergrond naar de gewenste plek. Samen met de monteur bespreek je wat een goede plek is om zo min mogelijk kabelmeters en graafwerk te realiseren. De laadpaal installateur in Warten monteert ‘m in overleg tegen de muur of op een speciale paal.
Moet er wat omgezet worden in mijn meterkast?
Uiteindelijk is iedere meterkast geschikt voor het laden van een elektrische auto. Wel kunnen bepaalde aanpassingen nodig zijn. Belangrijk is of de meterkast is uitgevoerd met een 1-fase of 3-fase-aansluiting. De allereerste elektrische auto’s waren geschikt voor een 1-fase 220v aansluiting. Innovatieve elektrische wagens hebben meer vermogen nodig (3-fasen laadpaal). Dit kennen we ook als krachtstroom. Hierdoor wordt het snelladen mogelijk gemaakt. Een laadpunt installatiebedrijf in Warten kan dit uit handen nemen. De kosten daarvoor liggen rond de €850. Bedenk wel: het kan zijn dat je hogere maandelijkse kosten betaalt door een hoger vastrecht.
Type 1 en type 2 stekkers, wat is het verschil?
Laadkabels / stekkers heb je als type 1 (Yazaki) en type 2 (Mennekes). Model 1 wordt met name toegepast bij Japanse en Amerikaanse merken. Model 2 wordt doorgaans geïmplementeerd bij Europese leveranciers en fabrikanten. Een groot deel van de bekende elektrische auto’s in Warten zijn geschikt voor de type 2 stekker. Ook openbare laadpunten in Nederland hebben deze type 2 Mennekes stekker.
Heb ik recht op subsidie bij een laadpaal thuis?
Op dit moment zijn er geen landelijke subsidies voor een eigen thuislaadpunt. Elke provincie heeft de vrijheid om hier anders mee op te gaan. De gemeente Leeuwarden verschaft op dit moment geen subsidies of korting op een particuliere laadpaal. Je kunt er wel over nadenken om een laadstation op een openbare plek aanvragen. Je kunt daarbij het verzoek indienen of het oplaadpunt in de buurt van jouw woning kan komen. Zie ook www.leeuwarden.nl.