Laadpaal Marsum

START KEUZEHULP DIRECT AANVRAGEN

Elektrisch rijden zien we steeds meer. Een gevolg is dat de aanwezige openbare oplaadpunten steeds meer in trek zijn. Steeds meer mensen kiezen dan ook voor een 100% eigen laadpaal in Marsum aan huis. Middels een privé laadstation weet je altijd zeker dat je de accu kunt opladen van jouw Mini Electric & Skoda Enyaq iV 80X. Altijd een vrije plek bij de laadpaal en het is veel voordeliger. Op dit portaal ontdek je bruikbare informatie over velerlei laadstations, krijg je inzicht in de mogelijkheden en kom je in contact met leveranciers en installateurs werkzaam in jouw regio.

  • Door te investeren in een eigen elektrische laadpaal bespaar je fors op de energiekosten.
  • Een exclusieve paal voor je eigen wagen.
  • Iedere morgen wegrijden met een opgeladen accu, geen zorgen meer over de actieradius.
  • Autorijden zonder onkosten als je ook kiest voor zonnepanelen.
  • Een slimme laadpaal aan huis is al te bestellen vanaf €970.
  • Een individueel laadstation kan je al terugverdienen in 6 – 8 jaar.

thuis-elektrisch-auto-laden

Laadstation thuis plaatsen Marsum

Elektrisch rijden is de toekomst. Jouw elektrische auto opladen zoals een Skoda Enyaq iV 80 kan je tegenwoordig op veel plekken doen. Een eigen goedkope laadpaal Marsum kopen is een goede investering. Laden gaat dan op een laagdrempelige manier en je kunt rekenen op een optimale actieradius. Bovendien is het een stuk voordeliger dan bij een openbaar laadstation in de wijk. De kosten bestaan uit: een eenmalige investering (aanschaf & plaatsing) en de stroom / verbruikskosten (zonnepanelen kunnen deze tarieven verlagen). Je moet wel de beschikking hebben over een parkeerplaats/garage of oprit. Welk laadstation is geschikt voor mijn EV en mijn woning/meterkast? In onze keuzehulp vind je belangrijke aspecten om over na te denken m.b.t. laadpaal laten installeren in Marsum. Op EVplan.nl lees je ook meer over Laadpaal plaatsen.

Vaste laadpaal of wallbox
Een laadstation Marsum kan op verschillende manieren worden gemonteerd. Je zet ‘m vast aan de muur als wandbox of op een losse paal. Verder zijn er geen verschillen. Houd rekening met de afstand tot de parkeerplek zodat je geen lange laadkabels nodig hebt.

1-fase of 3-fasen systeem
Het 1 fase systeem werkt met de normale 230V aansluiting. Het systeem werkt dan op standaard 16A. Het laadvermogen is dan max. 3.7 kW. Ieder huis in Nederland heeft ten minste 1-fase(1x30a en/of 1x40a). Het 3-fase systeem maakt gebruik van krachtstroom, een aparte 3-fase aansluiting is nodig. Het maximale laadvermogen is dan 11 kW. De 3-fase variant heeft dus een oplaadkracht die 3 keer hoger ligt. Heb je geen 3-fase groepenkast? Je kunt eenvoudig jouw meterkast in orde laten maken door een elektricien in Marsum. Als laatste dien je een verzoek in bij de netbeheerder om jouw energieaansluiting aan te passen.

Een oplaadstation aan huis

Voordelig opladen en nooit meer in de rij bij een laadstation

Vaste of losse laadkabel
Er kan gekozen worden uit 2 opties: een laadzuil met een zogeheten vaste kabel of een verplaatsbare kabel. Het grootste gemak van een vaste kabel is dat de drempel om even snel op te laden lager is. Verder is het zo dat de vaste kabels in meerdere maten verkrijgbaar zijn, tot wel 8 meter. Een punt van kritiek is dat de levensduur van de kabel minder is door de (soms) slechte weersomstandigheden (of je moet de auto binnen opladen). Wat we ook vaak horen is dat het er niet zo strak en georganiseerd uitziet. Bovendien moet je er rekening mee houden dat sommige (oudere) EV’s weer een andere stekker nodig hebben.

Het belangrijkste pluspunt van een losse kabel (dus met alleen een socket) is dat je er elke auto mee kan laden. Je gebruikt namelijk de standaard kabel die is meegeleverd vanaf de fabriek. Ook oogt het netter en hoef je je geen zorgen te maken dat de kabel wordt aangetast door wind of regen. Een punt van kritiek is dat je een stap extra moet uitvoeren als je gaat laden. Eerst moet je de losse kabel erbij pakken, om alles vervolgens aan te sluiten. Een laadzuil met losse kabel wordt door de meeste EV-gebruikers aanbevolen. Ga je een ander elektrische auto rijden? Dan hoef je jouw laadzuil niet weer opnieuw aan te passen. Alternatief: kies ook eens voor snelladers in Marsum.

Advies: enkele of dubbele laadpaal
Je kan kiezen uit 1 aansluiting of 2 aansluitingen. Het verschil zit hem in het aantal auto’s dat aangesloten kunnen worden. Een paal met 1 aansluiting kan maximaal 1 auto tegelijk opladen, een dubbel station heeft 2 ingangen voor 2 auto’s. Nuttig als je meerdere elektrische voertuigen in het gezin hebt of als je een laadpunt beschikbaar wilt stellen aan bezoekers.

Innovatieve toepassingen
De huidige oplossingen hebben vaak ingebouwde slimme laadfuncties. Hierbij bekijk je alles wat je moet weten over slimme laadpunten en de nieuwste snufjes.

  • Dynamic Load Balancing: voorkomt dat de stroom uitvalt.
  • Peak shaving: zorgt dat de maximale stroomcapaciteit van de parkeervoorziening niet wordt overschreden.
  • Gezichtsherkenning: zo kan je hands-free jouw laadpaal ontgrendelen.
  • Gebarenherkenning: door middel van simpele gebaren een laadsessie starten of beëindigen.
  • AutoStart / Plug&Charge: ook wel plug & charge, direct laden zonder pasje.
  • Abonnementen & Laadpas: automatische verrekening laadkosten.

Laadpaal installateur Marsum vergelijken

De tarieven van laadpalen zijn heel divers. De kostprijs van een laadstation voor thuis wisselt tussen de €875 tot €3000. De kosten worden tot stand door o.a. de slimme functies, het abonnement en de laadcapaciteit. Des te hoger het vermogen, hoe sneller je de batterij maximale hebt geladen. Daarnaast zijn er allerlei slimme stations met innovatieve features als gebarenherkenning die kostbaarder zijn. Onze experts geven hieronder een inschatting van de kosten laadpaal Marsum.

Type stationLaadcapaciteitLaadtijdOnkosten
1-fase laadpaal3,7 kW10,6 uur€500- €625
1-fase laadpaal7,4 kW5 – 6 uur€520- €635
3-fase laadpaal11 kW3,6 uur€700- €795
3-fase laadpaal22 kW1,5 uur€860- €955
Tabel met gemiddelde kosten laadpaal aan huis (zonder installatie).

Goede producten

  1. EVBox:Geschikt voor elke elektrische auto.
  2. Wallbox (wandlader): Altijd inzicht in je laadsessies.
  3. NewMotion: laad probleemloos overal op in het grootste publieke laadnetwerk van Europa.
  4. Alfen: Montage aan wand of losstaand met optionele montagepaal.
  5. Mennekes: Comfortabel, slim en groen.
  6. EVhub: No-nonsense laadoplossingen voor een scherpe prijs.
  7. Webasto: Flexibele laadoplossing voor thuis, bedrijf en VVE’s.
  8. Ecotap: Slimme oplaadsystemen met Dynamic Load Balancing.
  9. Blue Current: Veelzijdig laadpunt met minimale afmetingen.
  10. Chargepoint: Montage aan de wand of op een paal mogelijk.
  11. Myenergi / Zappi: Middels de HUB constant up-to-date.
  12. Tesla Wall Connector: Model X, Model S en Model 3 laden met verschillende stroomsterkten.
  13. NRGkick: De perfecte oplossing om te laden op de camping.
  14. Overweeg ook: ABB, Etrel, Delta, Eaton, Etrel, Hypercharger, Keba, Flexicharge & Tritium, Efacec, Zaptec, Circontrol.

laadstation-thuis-vergelijken

Installatiekosten 2024
De kosten voor een voordelige laadpaal installeren in Marsum lopen uiteen tussen de €340 en plus minus €2125. Dit hangt vooral af van of er bijvoorbeeld een 3-fase aansluiting aangelegd moet worden en de geschatte afstand voor boren / graven en kabels. Hoe langer deze afstand, hoe meer er uitgegraven moet worden en hoe meer prijzige kabels aangelegd moeten worden.

Informatie over laadpassen
Optioneel wordt bij het plaatsen van een laadpaal voor een elektrische auto ook een abonnement afgesloten. Dit is (zeker als jij de enige gebruiker bent) geen noodzaak, maar kan het een hoop werk en administratie schelen. De kosten van zo’n laadpaal abonnement bedragen ongeveer €3,00 per maand.

  • Inzicht in je dagelijks gebruik.
  • Automatische verrekening werkgever.
  • Laat je gasten ook bij je thuis hun auto opladen.
  • 24/7 helpdesk support.

Laadpaal thuis laten plaatsen?

Zoek erkende vakmannen die werken in je omgeving.

Hoeveel kan ik besparen met elektrisch rijden?

Elektrisch rijden is behalve goed voor het milieu ook goed voor de portemonnee. Zo’n elektrische auto en het thuislaadpunt zelf heb je snel terugverdiend. In het onderstaande gedeelte maken we het duidelijk middels een rekenvoorbeeld. In het voorbeeld gaan we uit van een kilometrage van 1110 km per 4 weken. Met dit getal begroten we wat jouw potentiële besparing is. Daarbij gaan we uit van de volgende kosten (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in Marsum):

  • Benzine rijden 2024: €0,140/km
  • Elektrisch rijden 2024: €0,048/km
AandrijvingPrijzen p/kmPer maandP/jaar
Benzine€0,140€155,40€1864,80
Elektrisch€0,048€53,28€639,36
Besparing€0,092€102,12€1225,44
Tabel met besparing elektrisch rijden t.o.v. benzine in november 2024.

Laadpaal aanvragen gemeente Waadhoeke

Heb je een EV, maar zelf aan huis geen opties voor opladen? Zijn er in de wijk geen nog openbaar oplaadpunt In die situaties mag je zo’n openbaar oplaadpunt in Marsum aanvragen bij de gemeente. Je moet wel voldoen aan verschillende criteria:

  • Je hebt niet genoeg ruimte voor een eigen laadpunt.
  • In je direct wijk zijn slechts beperkte openbare laadstations beschikbaar.
  • De aanvrager moet in het bezit zijn van een EV of hybride auto met een noemenswaardige actieradius.

Zodra je voldoet aan deze criteria bekijkt een ambtenaar jouw aanvraag. De gemeente heeft altijd de beslissingsbevoegdheid als het gaat om of en waar de laadzuil werkzaam zal worden. Ze analyseren hiervoor invalshoeken zoals zichtbaarheid en technische haalbaarheid. Elk huishouden mag gebruik maken van het oplaadpunt. Uitgebreide informatie is beschikbaar gesteld op www.waadhoeke.nl. Daar lees je ook of je in aanmerking komt voor een subsidie. Flink wat gemeenten kiezen ervoor de exploitatie te laten verlopen via Openbaarladen.nl. Daar kan je in 6 stappen een openbare laadpaal aanvragen. Of klik door naar Elektrische auto prive rijden.

Openbare oplaadpunten in de omgeving (november 2024)

Laadstations in Marsum zijn aanwezig. Iedereen kan hier laden. De onkosten liggen daar wel hoger. De prijzen variëren tussen de €0,300 – €0,575 p/kWh. Een laadpas abonnement is noodzakelijk. In het onderstaande kaartje zie jij alle openbare laadstations in Marsum. Op deze site vind je ook laadzuilen en verkopers in Deinum, Blessum, Boksum, Hilaard en Jellum.

laadpaal-aan-huis-installeren

elektrisch autorijden marsum-9034

Alles over laadpunten voor zakelijk gebruik

Een laadpaal naast kantoor is een prettige service voor personeel of bezoekers. Heb je een locatie met meer dan 10 parkeervakken? Tegenwoordig moet je rekening houden dat 10% van de plekken geschikt is voor EV’s. Zakelijke laadpalen zijn financieel ook erg interessant. Zo zijn er een aantal subsidiemogelijkheden. Dit maakt het mogelijk om als ondernemer tot 75% van de investeringskosten af te schrijven.

  • Milieu Investeringsaftrek (MIA): Tot 36% extra van de investeringskosten in mindering brengen op het bedrijfsresultaat.
  • Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Tot 75% van de aanschafprijs van een laadpaal afschrijven.
  • Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): Een manier om kleine investeringen af te schrijven, voor starters een interessante fiscale mogelijkheid.
  • Verder kan je het laadpunt versneld terugverdienen door externe gebruikers te laten betalen voor het opladen.


Veelgestelde vragen over thuis elektrisch laden

Hoeveel geld kost een eigen laadstation aan huis?
Een laadpaal voor thuis inclusief installatie varieert kostentechnisch tussen de €950 & €2475. De prijsindicatie is afhankelijk van het soort systeem (softwarematige slimme functies), het maximale laadvermogen, de afstand tussen meterkast en laadstation en extra werkzaamheden in de meterkast zoals het plaatsen van een aardlekautomaat of nieuwe groep.

Wat betaal ik voor een volle accu?
Het is het meest voordelig om thuis je elektrische auto te laden. Je betaalt de kilowattuurprijs direct aan je stroomleverancier voor je woning zoals Essent, Engie, Eneco, Budget energie, Energiedirect en Vandebron, PowerPeers, Vattenfall, Oxxio. Dat is om en nabij de €0,225 per kWh. De onkosten van elektrisch autorijden komen daarmee uit op ongeveer €4,00 per 100 kilometer. Ter illustratie: een gemiddelde benzineauto komt uit op zo’n €9,70 per 100 kilometer. Als je het integreert met zonnepanelen is opladen van jouw EV zelfs gratis. Een basis EV behoeft 12 – 16 zonnepanelen om elk jaar op eigen zonne-energie rond te rijden in de provincie Friesland.

Hoe wordt een laadpunt geïnstalleerd?
De leverancier kan indien noodzakelijk een stroomgroep aanleggen in jouw meterkast. Dit voorkomt overbelasting van het stroomnet. Van de meterkast wordt een kabel naar buiten gelegd onder de grond. In samenspraak met de vakman bepaal je waar het station moet komen om zo min mogelijk kabelmeters en graafwerk te realiseren. De gecertificeerde laadpaal installateur in Marsum plaatst het oplaadpunt tegen de muur of hij komt op een aparte paal.

Welke aanpassingen in mijn meterkast zijn nodig?
Meestal is elke stroomkast geschikt om elektrische voertuigen te laden. Bij oudere woningen moet er vaak wel wat omgezet worden. Hierbij is van belang of de woning met een 1-fase of 3-fase-aansluiting is uitgerust. De allereerste elektrische auto’s waren geschikt voor een 1-fase 220v aansluiting. De huidige elektrische wagens vereisen wat meer capaciteit (3-fasen laadpunt). We spreken ook wel over krachtstroom. Hierdoor wordt het snelladen mogelijk gemaakt. Een laadpunt installatiebedrijf in Marsum zal al dit werk voor je oplossen. De totale onkosten bedragen zo’n €925. Let op: het vastrecht van je energieleverancier kan hierdoor omhoog gaan.

Wat zijn type 1 en type 2 stekkers?
Laadkabel + stekkers kunnen we onderverdelen in type 1 (Yazaki) en type 2 (Mennekes). Model 1 worden geproduceerd door Japanse en Amerikaanse auto’s. Model 2 stekkers worden met name gebruikt door merken uit Europa. Veel beschikbare elektrische auto’s in Marsum zijn compatibel met een type 2 stekker. Ook openbare laadpalen in Nederland hebben ook standaard type 2 aansluitingen.

Kan ik subsidie aanvragen als ik thuis een laadpaal plaats?
Nee, er is geen landelijke subsidiebeleid voor een thuislaadpunt op je oprit. Iedere provincie heeft de vrijheid om hier anders mee op te gaan. De gemeente Waadhoeke verschaft op dit moment geen subsidies of korting op een particuliere laadpaal. Het alternatief is om een aanvraag te doen voor een openbaar laadpunt. Je kunt hierbij verzoeken of het oplaadpunt nabij jouw woning kan komen. Een verzoek indienen kan op www.waadhoeke.nl.

Plaats een reactie