Elektrisch rijden is de afgelopen jaren flink gegroeid. Een gevolg is dat de aanwezige openbare oplaadpunten steeds meer in trek zijn. De oplossing is een privé laadpaal in Balinge aan huis. Via jouw eigen laadstation hoef je niet bang te zijn voor een lege accu van jouw Volkswagen ID.3 Pure + Porsche Taycan 4S. Je hoeft niet meer te wachten op een vrije laadpaal en op de lange termijn is het ook nog eens hartstikke goedkoop. Middels onze vergelijker lees je uitgebreide informatie over geschikte type laadpalen, geven we een duidelijk stappenplan en kan jij snel een vrijblijvende offerte opvragen bij leveranciers bij jou in de regio.
- Met behulp van jouw eigen elektrische laadpaal worden je kilometers nog goedkoper.
- Opladen wanneer jij dat wil, geen wachtrij meer.
- Altijd een volle accu, zo profiteer je iedere dag van de maximale actieradius.
- Autorijden zonder onkosten als je ook kiest voor zonnepanelen.
- Een slimme laadpaal aan huis is er al voor €915.
- Een particulier laadstation heeft normaal gesproken een terugverdientijd van zo’n 7 jaar.
Onderwerpen
- Een eigen laadpaal aan huis laten plaatsen
- Beste laadpaal aanbieders Balinge vergelijken november 2024
- Ben ik goedkoper uit met een elektrische auto?
- Laadstation aanvragen bij de gemeente Midden-Drenthe
- Overzicht met openbare oplaadpunten
- Laadpalen voor zakelijk gebruik
- Lees de veelgestelde vragen (FAQ)
Laadstation thuis plaatsen Balinge
Elektrisch rijden is de afgelopen jaren flink gegroeid. Het opladen van de accu van een EV zoals de Aiways U5 gaat steeds eenvoudiger. Een eigen goedkope laadpaal Balinge kopen is steeds meer in trek. Laden gaat dan op een laagdrempelige manier en je kunt rekenen op een volgeladen accu. Tevens is het vele malen goedkoper dan een openbaar laadpunt. Wat betreft kosten heb je te maken met de laadpaal zelf, de installatiekosten en uiteraard de verbruikte stroom (eventueel zelf op te wekken met zonnepanelen). Alles wat je nodig hebt is een eigen oprit of garage. Welk laadstation is geschikt voor mijn situatie? Hieronder bieden wij een aantal zaken waar je rekening mee moet houden voor laadpaal laten installeren in Balinge. Zie ook onze informatie over Elektrische auto leasen.
Vaste laadpaal of wallbox
Een laadstation Balinge kan op verschillende manieren worden gemonteerd. Je kunt het bevestigen tegen een muur (wandbox) of hij komt op een aparte paal. De werking is verder helemaal identiek. Analyseer hoeveel afstand er zit tussen de laadplek en jouw parkeerplaats, zo heb je niet al te veel laadkabels nodig.
1- of 3-fasen aansluitingen
Een 1-fase laadzuil functioneert met een standaard 230V aansluiting. Het systeem werkt dan op standaard 16A. Reken dan op z’n 3.7 kW laadvermogen. Ieder huis in Nederland heeft minimaal een 1-fase aansluiting (1x30a). De 3-fase variant gebruikt krachtstroom (400V ipv 230V). Reken dan op z’n 11 kW laadvermogen. Het 3-fase systeem kan dus veel sneller een auto opladen. Heb je nog niet de beschikking over krachtstroom? Je kunt dan de meterkast laten voldoen aan de eisen door een elektricien in Balinge. De netbeheerder kan vervolgens de capaciteit van de energieaansluiting veranderen.
Een eigen oplaadpunt op de oprit?
Goedkoop laden en niet langer zoeken naar een vrij laadstation
Laadkabel: los of vast
Er zijn grofweg 2 keuzes: een laadzuil met een geïntegreerde vaste kabel of een losse stekker. Het gemak van een vaste kabel is dat je ‘m sneller kunt aansluiten op jouw EV. Een ander voordeel is dat je ze in XL-formaat kunt bestellen, bij Alfen bijvoorbeeld tot wel 8 meter. Het minpunt is dat de kabel een minder lange levensduur heeft omdat er door wind en regen water in kan komen (behalve als je de luxe hebt dat je binnen kan laden). Daarnaast kan het zijn dat het er niet zo strak en georganiseerd uitziet. Bovendien moet ook opgemerkt worden dat je niet alle EV’s kunt laden met een vaste kabel.
Het gemak van een losse kabel (net als een socket) is dat dit geschikt is voor meer verschillende auto’s. Je pakt namelijk de laadstekker die je overal gebruikt en die je altijd mee hebt. Evenzeer oogt het minder rommelig en is de kwaliteit van de stekker gewaarborgd. Het minpunt is dat je steeds een extra handeling moet uitvoeren als je jouw EV wilt laden. Eerst moet je de losse kabel erbij pakken, om vervolgens aan te sluiten op de EV en de wallbox. De oplossing met een losse kabel krijgt tegenwoordig vaak de voorkeur. Koop je over een paar jaar een nieuw elektrisch voertuig? In dit geval hoef je het laadpunt niet om te bouwen. Advies: probeer ook eens de snelladers in Balinge.
Enkele vs dubbele laadpaal
Er zijn 2 opties: een enkel of een dubbel laadstation. Het onderscheid zit ‘m in het aantal EV’s dat op hetzelfde moment kunnen worden geladen. Een enkelvoudige paal biedt voldoende elektriciteit voor 1 EV, een dubbel laadpunt kan 2 auto’s tegelijk laden. Erg handig als je 2 elektrische auto’s hebt of juist voor bedrijven.
Smart functies
Laadstations hebben intuïtieve slimme laadfuncties. In het volgende hoofdstuk bekijk je extra uitleg over slimme laadpunten en de nieuwste snufjes.
- Dynamic Load Balancing: stemt energieverbruik af met andere apparaten in huis.
- Peak shaving: zorgt dat het gebruik tijdens de piekmomenten binnen de grenzen blijft.
- Gezichtsherkenning: uitsluitend opladen wanneer jij zelf het systeem hebt ontgrendeld.
- Gebarenherkenning: met gebarenherkenning bedien je jouw laadpaal via simpele handgebaren.
- AutoStart / Plug&Charge: perfect als jij de enige bent die gebruik maakt van het laadstation.
- Abonnementen & Laadpas: Altijd maximaal inzicht in alle laadsessies.
Laadpaal installateur Balinge vergelijken
De prijzen van laadpalen kunnen flink uiteen lopen. De kosten van een laadstation voor thuis wisselt tussen de €950 en €3025. De prijs wordt bepaald door de capaciteit en functies van het laadstation. Hoe krachtiger het vermogen, hoe sneller de batterij van een EV kan worden volgeladen. Bovendien heb je de keuze uit slimme opladers met extra functies als Autostart die in aanschaf duurder zijn. Hieronder vind je de gemiddelde kosten laadpaal Balinge. Laadstation type Vermogen Oplaadtijd Kosten 1-fase laadpaal 3,7 kW 10,8 uur €510- €600 1-fase laadpaal 7,4 kW 5 – 7 uur €545- €625 3-fase laadpaal 11 kW 4 uur €670- €775 3-fase laadpaal 22 kW 1,8 uur €870- €950
Goede producten
- EVBox:Gecertificeerde installatie.
- Wallbox (wandlader): Mooi design en krachtige performance.
- NewMotion: laad probleemloos overal op in het grootste publieke laadnetwerk van Europa.
- Alfen: Standaard energiemeter voor het verrekenen van de laadkosten.
- Mennekes: Sterk, duurzaam en efficiënt.
- EVhub: Hoogwaardig en slagvast polycarbonaat.
- Webasto: Uitstekende prijs/kwaliteit verhouding.
- Ecotap: Minimalistisch design met krachtige performance.
- Blue Current: Plug & Charge of met laadpas laden.
- Chargepoint: Zeer eenvoudige bediening en degelijk ontwerp.
- Myenergi / Zappi: 3-10 x sneller dan standaard.
- Tesla Wall Connector: Aanbevolen voor Model X, Model S en Model 3.
- NRGkick: Maximaal inzicht dankzij slimme Smartphone App.
- Alternatieve marken: ABB, Etrel, Delta, Eaton, Etrel, Flexicharge, Hypercharger, Keba of Tritium, Efacec, Zaptec, Xcharge.
Installatiekosten 2024
De geschatte kosten van een voordelige laadpaal installeren in Balinge wisselen tussen de €420 en €2150. Dat wordt gecalculeerd a.d.h.v. of er bijvoorbeeld een 3-fase aansluiting aangelegd moet worden en de totale afstand qua kabels en graafwerk. Hoe groter de te overbruggen afstand, hoe meer graafwerk/boorwerk er bij komt en des te meer kabel er aangeschaft moet worden.
Abonnementskosten laadpas
Eventueel wordt bij de installatie van een laadpaal voor een elektrische auto een Backoffice abonnement gekozen. Je hoeft dit niet te nemen, maar geeft verschillende voordelen. De kosten van zo’n laadpaal abonnement bedragen ongeveer €7,25 op maandbasis.
- Altijd inzicht in het verbruik van jouw laadstation.
- Laadsessies thuis verrekenen met werkgever.
- Laat je gasten ook bij je thuis hun auto opladen.
- Profiteer van 24/7 service en updates.
Laadpaal voor thuis aanschaffen?
Check goede installatiebedrijven uit jouw gemeente.
Hoeveel voordeel behaal ik met een elektrische auto?
Elektrisch rijden is goed voor een schone lucht, maar bespaart ook veel geld. De elektrische auto en het thuislaadpunt plus installatie heb je snel terugverdiend. Hieronder bieden wij een rekenvoorbeeld. Nederlandse automobilisten rijden elk jaar circa 1145 km (maandelijks). Hiermee verwachten we hoeveel je bespaart met elektrisch rijden. In ons geval hanteren we de actuele prijzen (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in Balinge):
- Benzine rijden 2024: €0,135/km
- Elektrisch rijden 2024: €0,047/km
Type | Kosten p/km | Per maand | P/jaar |
---|---|---|---|
Benzine | €0,135 | €154,58 | €1854,90 |
Elektrisch | €0,047 | €53,82 | €645,78 |
Besparing | €0,088 | €100,76 | €1209,12 |
Laadpaal aanvragen gemeente Midden-Drenthe
Heb jij de beschikking over een EV, maar ontbreekt het je aan de ruimte voor een eigen laadplek? En heb je in jouw directe omgeving niet echt mogelijkheden van een openbaar laadpunt? Op dat moment kan jij zo’n openbaar oplaadpunt in Balinge aanvragen bij de gemeente. Er zijn verschillende eisen en criteria van toepassing:
- Er kan geen laadpunt op jouw eigen terrein aangesloten worden.
- Er is op dit moment rondom je woning geen openbaar laadstation.
- De persoon die het indient moet eigenaar zijn van een EV/hybride auto met een minimale actieradius of accucapaciteit.
Op het moment dat jij hieraan voldoet zal de gemeente jouw verzoek overwegen. De gemeente bepaalt of en in welke omgeving de laadzuil gemonteerd wordt. Ze checken daarvoor zaken als vindbaarheid en parkeerdruk. Iedereen met een elektrische auto mag gebruik maken van het oplaadpunt. Updates en informatie is ook gepubliceerd op www.middendrenthe.nl. Hier kan je ook lezen of je in aanmerking komt voor een subsidie. Veel gemeenten verwijzen je door naar Openbaarladen.nl. Daar kan je in 6 stappen een openbare laadpaal aanvragen. Of klik door naar Onderhoud.
Kaart met openbare oplaadpunten (november 2024)
Laadstations in Balinge zijn dagelijks beschikbaar. Iedere EV-bezitter heeft de mogelijkheid daar te laden. Het is een stuk duurder dan thuis laden. De onkosten liggen tussen de €0,290 tot €0,550 per kWh. Je moet een laadpas abonnement van bijv. Eflux of Vandebron hebben. In de onderstaande kaart check je de openbare laadstations in Balinge. Vind ook oplaadpunten en installatiebedrijven in Mantinge, Bruntinge, Eursinge, Zwiggelte en Zuidveld.
Informatie over laadpunten voor bedrijven (zakelijk)
Een laadpaal bij het bedrijfspand is heel praktisch voor bijv. klanten, bezoekers en personeel. Bekijk je de mogelijkheden voor een kantoor of bedrijf met tenminste 10 parkeerplaatsen? Wanneer we kijken naar de actuele regelgeving moet 1 op de 10 parkeerplaatsen geschikt zijn om een EV te laden. Zakelijke laadpalen kunnen relatief goedkoop geplaatst worden dankzij verschillende subsidieregelingen. Op deze site lees je hoe je tot wel 75% van de investeringskosten mag afschrijven.
- Milieu Investeringsaftrek (MIA): Profiteren van een investeringsaftrek 13,5%, 27% of maar liefst 36%.
- Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Tot 75% van de investeringskosten afschrijven op een tijdstip dat je zelf kiest.
- Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): Een mogelijkheid voor investeringen in kleine bedrijfsmiddelen, wordt vooral door startende ondernemingen gebruikt.
- Daarnaast kan je als eigenaar van zakelijke laadpunten verdienen door externe gebruikers te laten betalen voor het gebruik.
Veelgestelde vragen over thuis elektrisch laden
Welke tarieven worden gerekend voor een laadstation aan huis?
Een laadpaal voor thuis aanschaffen inclusief installatie kost tussen de €925 & €2050. De totale investering hangt af van het soort laadsysteem (wel/geen slimme functies), het maximale laadvermogen, de totale afstand tussen meterkast en de laadplek en de additionele werkzaamheden in de meterkast zoals een extra groep aanleggen.
Hoe duur is het om de accu van mijn accu te laden?
Het is het meest voordelig om thuis je elektrische auto te laden. Je rekent de kilowattuurprijs af bij je stroomleverancier voor je woning zoals Energiedirect, Eneco, Budget energie, Engie, NLE en PowerPeers, Vandebron, Oxxio, Vattenfall. Gemiddeld is dat +/- €0,245 per kWh. De kosten van elektrisch autorijden zijn omgerekend dus +/- €3,50 p/100 km. Vergeet niet: een benzine aangedreven auto kost je al snel €9,90 per 100 kilometer. Als de laadpaal draait op zonnepanelen kost de gebruikte stroom na verloop van tijd helemaal niks meer. Een reguliere EV behoeft 12 – 16 zonnepanelen om een jaar lang op zonne-energie te rijden in de provincie Drenthe.
Hoe gaat de installatie in z’n gang?
De leverancier zal indien nodig eerst wat groepen plaatsen in de stroomkast in de woning. Dit voorkomt overbelasting van het stroomnet. Vanuit de meterkast vind de kabel via de kruipruimte de weg naar buiten. Samen wordt besloten waar de laadpaal wordt geplaatst om zo de graafwerkzaamheden te minimaliseren. Jouw laadpaal installateur in Balinge zet het laadstation vast tegen de muur of op een stevige paal.
Welke aanpassingen in mijn meterkast zijn nodig?
Over het algemeen is iedere meterkast geschikt te maken om een elektrische auto op te laden. Soms moet er wel wat aangepast worden. Let er wel op dat je groepenkast beschikt over een 1-fase of 3-fase-aansluiting. De eerste EV’s konden nog overweg met 1-fase 220V stroom. Nieuwere types worden opgeladen met een 3-fasen laadpaal. Je komt het ook vaak tegen als krachtstroom. Zo kan je veel sneller laden. Een laadpunt installatiebedrijf in Balinge kan jou hierin ontzorgen. De kosten daarvoor bedragen zo’n €1050. Belangrijk: het kan zijn dat je hogere maandelijkse kosten betaalt door een hoger vastrecht.
Wat voor verschil zit er tussen een type 1 en type 2 stekker?
Laadkabels / stekkers heb je in 2 soorten: type 1 (Yazaki) en type 2 (Mennekes). Model 1 wordt met name toegepast bij Amerikaanse en Japanse merken. Model 2 wordt vooral gebruikt door merken uit Europa. Veruit de meest bekende elektrische auto’s in Balinge kunnen opgeladen worden met de type 2 stekker. Ook openbare laadpalen in Nederland hebben deze type 2 Mennekes stekker.
Kan ik aanspraak maken op subsidie voor een laadzuil thuis?
Nee, er is geen landelijke subsidiebeleid voor een thuislaadpunt op eigen terrein. Elke provincie heeft een eigen beleid. De gemeente Midden-Drenthe biedt momenteel geen financiële tegemoetkoming voor een particuliere laadpaal. Eventueel kun je wel proberen om een laadstation op een openbare plek aanvragen. Je kunt hierbij verzoeken of het oplaadpunt dichtbij jouw huis kan komen te staan. Zie ook de website van de gemeente www.middendrenthe.nl.