Elektrisch rijden is de afgelopen jaren flink gegroeid. Hierdoor zien we ook dat de openbare oplaadplekken steeds voller raken. Je kunt dan beter kiezen voor een slimme laadpaal in Nooitgedacht aan huis. Dankzij een laadstation van jezelf ben je altijd verzekerd van een volle accu van jouw Hyundai Kona Electric 64 kWh of jouw Porsche Taycan 4S. Je kunt altijd direct je auto aan de lader zetten en je hebt het snel terugverdiend. Op dit portaal tref je extra informatie over betrouwbare laadstations, krijg je inzicht in de mogelijkheden en kun je direct een offerte aanvragen bij installateurs die werken in jouw gemeente.
- Door het toepassen van een eigen elektrische laadpaal rijd je extreem voordelig.
- Niet afhankelijk van de beschikbaarheid van een openbare laadpaal.
- Elke dag opnieuw een volle accu, en dat betekent altijd een optimale actieradius.
- Goedkoop rijden wanneer jij zelf thuis zonnepanelen hebt.
- Deze slimme laadpaal aan huis is al te bestellen vanaf €955.
- Een privé laadstation aan huis heeft een gemiddelde terugverdientijd van 7-8 jaar.
Index
Laadstation thuis plaatsen Nooitgedacht
Elektrisch rijden wordt steeds populairder. Jouw elektrische auto opladen zoals bijv. een Mini Electric kan op diverse manieren. Een extra goedkope laadpaal Nooitgedacht kopen is een uitstekend idee. Het werkt snel en veilig en je hebt dan de zekerheid van een goed geladen accu. Daarbovenop is het stukken betaalbaarder dan een publiek laadpunt. De kosten worden gevormd door de eenmalige aanschafprijs, installatie en de stroomprijzen (het gebruik van eigen zonnepanelen wordt aangeraden). Uitgangspunt hierbij is wel dat je beschikt over een parkeerplaats/garage of oprit. Welk laadstation is geschikt voor mijn woning en auto? In het gedeelte hieronder delen we een aantal kooptips met betrekking tot laadpaal laten installeren in Nooitgedacht. Op EVplan.nl lees je ook meer over Smart Charging.
Wallbox of vaste laadpaal
Een laadstation Nooitgedacht kan op 2 manieren worden geplaatst. Het kan als een wandbox aan een muur gemonteerd worden of je bevestigt ‘m op een losse paal. De werking is verder helemaal identiek. Houd rekening met de afstand tot de parkeerplek om lange dure laadkabels te vermijden.
1-fase of 3-fasen installatie
De 1-fase variant kan laden met de standaardaansluiting van 230V. Dit kan met 16A (of soms ook 32A). Je kunt dan uitgaan van 3.7 kW laadvermogen. Elk woonadres in ons land heeft ten minste 1-fase(1x30a en/of 1x40a). Het 3-fase systeem maakt gebruik van krachtstroom, een aparte 3-fase aansluiting is nodig. Het maximale vermogen is 11 kW. Een 3-fase laadstation kan dus veel sneller een auto opladen. Is je meterkast nog niet geschikt voor een 3-fase aansluiting? Tegen een kleine meerprijs kan je deze krachtstroomaansluiting laten aanleggen door een erkende elektricien in Nooitgedacht. Tenslotte moet de netbeheerder een aanpassing doen aan jouw aansluiting.
Jouw eigen oplaadpunt laten plaatsen
Goedkoop en snel laden en niet meer zoeken naar een vrij laadstation
Vaste of losse laadkabel
Er kan gekozen worden uit 2 opties: een laadzuil met een vaste kabel of een afneembare kabel. De meerwaarde van een vaste kabel is dat je ‘m sneller kunt aansluiten op jouw EV. Een ander voordeel is dat je ze in XL-formaat kunt bestellen, bij sommige leveranciers tot wel 10 meter. Het grote nadeel is dat de kabel wat gevoeliger wordt voor slijtage omdat er door wind en regen water in kan komen (dit gebeurt natuurlijk niet als je binnen oplaadt). Wat we ook vaak horen is dat het veel ruimte inneem (staat slordig). Ten derde moet ook opgemerkt worden dat je niet alle EV’s kunt laden met een vaste kabel.
Waarom er gekozen moet worden voor een losse kabel (alsook voor een socket) is de vrijheid in het opladen. Opladen kan altijd en overal met de reguliere meegeleverde kabel. Bovendien heb je geen rommelige hangende kabels en zal de levensduur van de stekker flink toenemen. Een punt van kritiek is dat je een stap extra moet uitvoeren als je wilt laden. Eerst moet je de losse kabel erbij pakken, pas daarna kan je ‘m aansluiten. Het station met een losse kabel wordt door de meeste EV-gebruikers aanbevolen. Neem je over een tijdje een nieuwe EV? In dit geval hoef je het laadpunt niet om te bouwen. Tip: zoek ook eens naar snelladers in Nooitgedacht.
Advies: enkele of dubbele laadpaal
Men kan kiezen voor 1 aansluiting of 2 aansluitingen. Het verschil zit hem in het aantal auto’s dat je op 1 moment kunt opladen. Een paal met 1 stekkeringang kan maximaal 1 auto tegelijk opladen, met een dubbel laadstation kun je 2 EV’s tegelijkertijd aansluiten. Nuttig als je 2 elektrische auto’s hebt of als je een laadpunt beschikbaar wilt stellen aan bezoekers.
Smart functies
De huidige oplossingen hebben milieuvriendelijke & slimme laadfuncties. Bijgaand bekijk je extra uitleg over slimme laadpunten en de praktische functies voor thuis.
- Dynamic Load Balancing: automatische verdeling van het totaal beschikbare vermogen.
- Peak shaving: zorgt dat de maximale stroomcapaciteit van de parkeervoorziening niet wordt overschreden.
- Gezichtsherkenning: zo kan je hands-free jouw laadpaal ontgrendelen.
- Gebarenherkenning: door middel van simpele gebaren een laadsessie starten of beëindigen.
- AutoStart / Plug&Charge: ideaal als het stroomverbruik niet geregistreerd hoeft te worden.
- Abonnementen & Laadpas: elke laadsessie wordt geregistreerd voor de administratie.
Laadpaal installateur Nooitgedacht vergelijken
De prijzen van laadpalen lopen zeer uiteen. De prijs van een laadstation voor thuis varieert van €775 en €3125. De tarieven worden o.a. gecalculeerd op basis van de capaciteit en functies van het laadstation. Hoe hoger het vermogen, hoe sneller je de batterij maximale hebt geladen. Daarnaast zijn er slimme stations met extra extra’s als gezichts- en gebarenherkenning die duurder zijn. Onze experts geven hieronder een inschatting van de kosten laadpaal Nooitgedacht. Type station Capaciteit Oplaadtijd Prijs 1-fase laadpaal 3,7 kW 10 uur €525- €630 1-fase laadpaal 7,4 kW 5,4 uur €515- €600 3-fase laadpaal 11 kW 3,6 uur €670- €780 3-fase laadpaal 22 kW 2 uur €875- €1070
Populaire producten
- EVBox:De beste laadpaal voor thuis.
- Wallbox (wandlader): Mooi design en krachtige performance.
- NewMotion: eenvoudige en toegankelijke systemen.
- Alfen: Een solide en hoogwaardig product voldoet aan strenge richtlijnen.
- Mennekes: Sinds 2014 de standaardstekker voor EV’s in Europa.
- EVhub: Smart laden met de EVhub laadpas.
- Webasto: Plug & Charge-functie en slimme functies.
- Ecotap: Eenvoudige bediening met start/stop knop.
- Blue Current: Gecertificeerd laadpunt en voldoet aan alle Nederlandse veiligheidsnormen.
- Chargepoint: Een fraaie laadpaal in 11 kW of 22 kW uitvoering.
- Myenergi / Zappi: Houdt rekening met uw maximale capaciteit (dynamic loadbalancing).
- Tesla Wall Connector: Aanbevolen voor de Model X, Model S en Model 3.
- NRGkick: De perfecte oplossing om te laden op de camping.
- Overweeg ook: ABB, Etrel, Enovates, Delta, Etrel, Flexicharge, Schneider Electric , Keba of Tritium, Zaptec, Xcharge, Circontrol.
Installatietarieven 2024
De geschatte kosten van een voordelige laadpaal installeren in Nooitgedacht wisselen tussen de €430 & €2025. Dit hangt af van of alle benodigde aansluitingen reeds aanwezig zijn en de afstand tussen meterkast en de laadpaal. Hoe langer deze afstand, hoe meer er uitgegraven moet worden en zal ook het aantal kabelmeters toenemen.
Heb ik een laadpas nodig?
Hedendaags wordt bij de installatie van jouw laadpaal voor een elektrische auto ook een abonnement afgesloten. Het is absoluut niet verplicht, maar dan mis je wel enkele voordelen. De tarieven van zo’n laadpaal abonnement zijn circa €5,50 per maand.
- Inzicht in je dagelijks gebruik.
- Automatisch factureren en declareren van de laadkosten.
- Gastgebruik toestaan.
- Helpdesk 24/7 bereikbaar + software updates.
Laadpaal thuis laten plaatsen?
Achterhaal erkende installateurs in de regio.
Kan ik veel geld besparen met elektrisch rijden?
Elektrisch rijden leidt tot een forse kostenbesparing. De elektrische auto zelf en het thuislaadpunt kennen een aantrekkelijke terugverdientijd. Hieronder bieden wij een rekenvoorbeeld. Een gemiddelde Nederlander rijdt per jaar zo’n 1156 kilometer (maandelijks). Met dit gemiddelde als uitgangspunt begroten we wat jouw potentiële besparing is. Daarbij gaan we uit van de volgende kosten (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in Nooitgedacht):
- Benzine rijden 2024: €0,135/km
- Elektrisch rijden 2024: €0,047/km
Aandrijving | Kosten p/km | Per maand | P/jaar |
---|---|---|---|
Benzine | €0,135 | €156,06 | €1872,72 |
Elektrisch | €0,047 | €54,33 | €651,98 |
Besparing | €0,088 | €101,73 | €1220,74 |
Laadpaal aanvragen gemeente Aa en Hunze
Lease of koop jij een elektrische auto, echter beschikt je niet over een eigen oprit? En is er nog geen openbaar laadpunt in de buurt? In die situaties mag je een openbaar oplaadpunt in Nooitgedacht aanvragen bij de gemeente. Er gelden hiervoor wel aanvullende voorwaarden:
- Er is op je eigen kavel geen ruimte voor een laadpunt.
- Er is nog geen openbaar laadstation in jouw directe omgeving.
- Je hebt een EV of hybride wagen in bezit met een actieradius boven de minimale aantal kilometers.
Als je aan deze voorwaarden voldoet zal de gemeente jouw verzoek overwegen. De gemeente neemt een besluit over of en waar precies de laadzuil geplaatst wordt. Ze overwegen daarbij variabelen als bereikbaarheid en technische haalbaarheid. Elk huishouden kan het gebruiken. Alle info is beschikbaar op www.aaenhunze.nl. Daar kom je er ook achter of je een subsidie kunt krijgen. Veel Nederlandse gemeenten laten alles uitvoeren door Openbaarladen.nl. Op die site kan je in 6 stappen een openbare laadpaal aanvragen. Op EVplan.nl lees je ook alles over Actieradius.
Kaart met openbare oplaadpunten (november 2024)
Laadstations in Nooitgedacht zijn op steeds meer plekken te vinden. Elke weggebruiker kan daar gebruik van maken. Het is echter wel redelijk aan de prijs. De kosten bedragen tussen de €0,280 – €0,585 per kWh. Vaak heb je een laadpas abonnement nodig. In het Google Maps overzicht zie je alle openbare laadstations in Nooitgedacht. Check tevens oplaadpunten en leveranciers in Marwijksoord, Papenvoort, Amen, Vredenheim en Grolloo.
Laadpunten voor bedrijven
Een laadpaal voor zakelijke toepassingen is een prettige service voor personeel of bezoekers. Heb je een bedrijfspand met tenminste 10 parkeerplaatsen? Wanneer we kijken naar de actuele regelgeving moet je rekening houden dat 10% van de plekken geschikt is voor EV’s. Zakelijke laadpalen kunnen relatief goedkoop geplaatst worden dankzij een aantal subsidiemogelijkheden. Zo is er een regeling waarmee je wel 75% van de investeringskoten kunt afschrijven.
- Milieu Investeringsaftrek (MIA): Investeringsaftrek die kan oplopen tot 36 procent van het investeringsbedrag.
- Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Tot 75% van de investeringskosten afschrijven op een tijdstip dat je zelf kiest.
- Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): Aftrek van kleine investeringen in bedrijfsmiddelen, zeer interessanten voor de beginnende ondernemers.
- Verder kan je het laadpunt versneld terugverdienen door de paal openbaar te stellen en anderen te laten betalen voor het gebruik.
Veelgestelde vragen (FAQ) over thuis elektrisch laden
Welke prijzen horen er bij een laadstation aan huis installeren?
Een laadpaal voor thuis aanschaffen inclusief installatie kost tussen de €1075 en €2400. Het tarief komt tot stand door het model laadzuil (wel of geen slimme functies), de gewenste aansluiting (laadvermogen), het aantal benodigde kabelmeters en extra werkzaamheden in de meterkast zoals een extra groep of een extra aardlekschakelaar.
Hoe duur is het om de accu van mijn accu te laden?
Een elektrische auto thuis opladen is de voordeligste manier. De kilowattuurprijs betaal je gewoon via de normale energierekening aan je eigen energieleverancier zoals Essent, NLE, Budget energie, Eneco, Engie en Vattenfall, Oxxio, Vandebron, Pure energie. Dit is nu ongeveer €0,240 per kWh. De kosten van elektrisch autorijden zijn omgerekend dus +/- €3,50 p/100 km. Goed om te weten: een auto met benzinemotor kost ongeveer €9,55 p/100 km. In combinatie met zonnepanelen kan je na een aantal jaren zelfs zo goed als gratis laden. Een basis EV behoeft 12 – 16 zonnepanelen om een heel jaar lang de kunnen rijden op zonnestroom in de provincie Drenthe.
Hoe wordt een laadpunt geïnstalleerd?
De monteur plaatst een aardlekautomaat en een nieuwe stroomgroep in de meterkast. Het lokale stroomnetwerk raakt zo niet overbelast. Vanaf de stoomkast legt men de benodigde kabels aan richting de installatie plek. Samen wordt besloten waar het station moet komen om het graafwerk te beperken. De laadpaal installateur in Nooitgedacht monteert jouw laadpunt tegen de muur (wallbox) of op een paal.
Is mijn woning geschikt voor een laadpaal?
Uiteindelijk is iedere meterkast geschikt om elektrische voertuigen te laden. Met name bij oudere huizen moet er wel wat gebeuren. Achterhaal of de groepenkast met een 1-fase of 3-fase-aansluiting is uitgevoerd. De allereerste elektrische auto’s kon men nog opladen op 220V (1-fase). Nieuwere elektrische wagens worden opgeladen met een 3-fasen laadpaal. We spreken ook wel over krachtstroom. Dit snelladen zal je de nodige uren besparen. Een laadpunt installatiebedrijf in Nooitgedacht kan dit allemaal regelen. De onkosten van deze installatieservice liggen rond de €1100. Let op: het vastrecht van je energieleverancier kan hierdoor omhoog gaan.
Moet ik een type 1 of type 2 stekker hebben?
Stekkers van laadkabels heb je in 2 soorten: type 1 (Yazaki) en type 2 (Mennekes). Model 1 wordt vooral gebruikt door Amerikaanse en Japanse automerken. Model 2 wordt vooral gebruikt door merken uit de Europese Unie. Veel bekende elektrische auto’s in Nooitgedacht beschikken over een type 2 aansluiting. Ook de openbare laadpunten in ons land kun je gebruiken met deze type 2 mennekes stekker.
Kan ik aanspraak maken op subsidie voor een laadzuil thuis?
Nee, er is geen landelijke subsidiebeleid voor een thuislaadpunt op eigen terrein. Elke regio heeft een eigen beleid. De gemeente Aa en Hunze verstrekt op het ogenblik geen subsidie voor een particuliere laadpaal. Wat mogelijk wel interessant is, is om een verzoek in te dienen voor een openbaar laadpunt. Vraag daarbij gerust of de laadzuil nabij jouw woning geïnstalleerd kan worden. Voor meer info en aanvragen zie www.aaenhunze.nl.