Elektrisch rijden is iets wat we steeds meer zien. Dat betekent ook dat je lang niet altijd terecht kunt bij een openbaar oplaadpunt. De oplossing is een handige laadpaal in Meedhuizen aan huis. Dankzij een laadstation op eigen terrein ben je altijd verzekerd van een volle accu van jouw Hyundai Kona Electric 64 kWh + Tesla Model X Long Range Plus. Niet langer zoeken naar een vrij laadstation en het is ook nog eens een stuk goedkoper. Op EVPlan.nl vind je waardevolle informatie over velerlei type laadpalen, vertellen we je waar je zoal op moet letten en kan jij snel een vrijblijvende offerte opvragen bij leveranciers uit de buurt.
- Door te kiezen voor een eigen elektrische laadpaal bespaar je fors op de energiekosten.
- Een exclusieve paal voor je eigen wagen.
- In de avond zet je hem aan de lader voor een volle accu, zo profiteer je iedere dag van de maximale actieradius.
- Autorijden zonder onkosten wanneer je er extra zonnepanelen bij neemt.
- Een slimme laadpaal aan huis laat je al plaatsen voor €905.
- Een thuis-laadstation verdien je terug in 5 – 10 jaar.
Inhoudsopgave
Laadstation thuis plaatsen Meedhuizen
Elektrisch rijden is sterk in opkomst. Het laden van een elektrisch voertuig zoals bijvoorbeeld de Audi Q4 Sportback e-tron kan op diverse manieren. Een extra goedkope laadpaal Meedhuizen kopen is een goede investering. Het is ontzettend handig in gebruik en je hebt dan de zekerheid van een perfect opgeladen accu. Daarbij is het vele malen goedkoper dan laden bij openbare stations. Je hebt te maken met de volgende kosten: de prijs van de wallbox, de aansluitkosten en de kosten van jouw eigen stroom (eventueel zelf op te wekken met zonnepanelen). Het enige wat je nodig hebt is een eigen oprit/parkeerplaats. Welke laadpaal is nu handig voor mijn woning en auto? Op deze pagina check je bruikbare informatie rondom laadpaal laten installeren in Meedhuizen. Bekijk ook meer info over Beste laadpaal.
Wallbox of laadpaal
Een laadstation Meedhuizen kan op verschillende manieren worden gemonteerd. Je zet ‘m vast aan de muur als wandbox of je bevestigt ‘m op een losse paal. De werking is verder helemaal identiek. Bekijk kritisch de afstand tussen de auto en de laadplek om lange dure laadkabels te vermijden.
1- of 3-fasen aansluitingen
Het 1 fase systeem maakt gebruik van de doorsnee 230V aansluiting. Daarmee behaal je standaard 16A. Het laadvermogen is dan max. 3.7 kW. Elk adres beschikt over zo’n 1-fase aansluiting (1x30a of 1x40a). Een 3-fase laadstation biedt je tot wel 3x 230V aan capaciteit. Reken dan op z’n 11 kW laadvermogen per uur. Een 3-fase laadstation kan dus veel sneller een auto opladen. Heb je nog niet de beschikking over krachtstroom? Je kunt tegen geringe kosten de meterkast laten voldoen aan de eisen door een elektricien in Meedhuizen. Tenslotte moet de netbeheerder een aanpassing doen aan jouw aansluiting.
Een eigen oplaadpunt op de oprit?
Voordelig opladen en altijd verzekerd van een vrije plek
Vaste of losse laadkabel
Er zijn eigenlijk 2 mogelijkheden: een laadzuil met een vaste kabel/verbinding of een verplaatsbare kabel. Het gemak van de vastzittende kabel is dat je ‘m heel snel kunt aansluiten op jouw auto. Een ander pluspunt is dat de vaste kabels in meerdere maten verkrijgbaar zijn, bij sommige leveranciers tot wel 10 meter. Waar je op moet letten is dat de kabel vaker gereinigd moet worden omdat deze onderhevig is aan weersomstandigheden(behalve als je de luxe hebt dat je binnen kan laden). Wat je ook vaak ziet is dat het er niet zo netjes uit ziet. Ook moet je er rekening mee houden dat oudere modellen weer een andere stekker gebruiken dan nieuwere modellen.
Het grote voordeel van een losse kabel (als mede een socket) is dat elk type auto dan gebruikt kan worden. Hiervoor gebruik je de stekker die je in de auto hebt liggen. Daarnaast ligt de kabel niet zo in het zicht en profiteer je van een langere levensduur. Het minpunt is dat je steeds een extra handeling moet uitvoeren als jij de EV even snel wil bijladen. Je moet eerst de kabel uit de koffer halen, om alles vervolgens aan te sluiten. Een laadpaal zonder vaste kabel wordt door de meeste EV-gebruikers aanbevolen. Neem je over een tijdje een nieuwe EV? In zo’n geval zijn er geen aanpassingen nodig. Advies: rijdt ook eens langs de snelladers in Meedhuizen.
Advies: enkele of dubbele laadpaal
Er zijn 2 keuzes: een enkele of een dubbele laadpaal. Het onderscheid zit ‘m in het aantal EV’s dat op hetzelfde moment kunnen worden geladen. Een paal met 1 ingang biedt voldoende elektriciteit voor 1 EV, een dubbel station heeft 2 ingangen voor 2 auto’s. Heel erg praktisch voor huishoudens met 2 EV’s of wanneer je een extra service wil bieden aan bezoekers.
Smart toepassingen
De nieuwe generatie laadoplossingen hebben steeds vaker slimme laadfuncties. In het gedeelte hieronder check je alles wat je moet weten over slimme laadpunten en de nieuwste functies.
- Dynamic Load Balancing: handige functie die overbelasting voorkomt.
- Peak shaving: voorkomt overbelasting van het elektriciteitsnet tijdens piekuren.
- Gezichtsherkenning: De laadpaal kan alleen door geautoriseerde personen gebruikt worden.
- Gebarenherkenning: bedien het systeem met eenvoudige handgebaren (soms ook met voice).
- AutoStart / Plug&Charge: ideaal als het stroomverbruik niet geregistreerd hoeft te worden.
- Abonnementen & Laadpas: laadkosten automatisch te verrekenen met je baas.
Laadpaal installateur Meedhuizen vergelijken
De aanschafprijzen van laadpalen lopen zeer uiteen. De investering van een laadstation voor thuis ligt tussen de €500 – €3050. Een groot deel van onkosten kunnen we toeschrijven aan de laadcapaciteit van het station. Hoe krachtiger het vermogen, hoe sneller de batterij weer op 100% zit. Daarnaast onderscheiden we slimme wallboxen en palen met extra extra’s als Peak Shaving die kostbaarder zijn. Hieronder tref je de huidige kosten laadpaal Meedhuizen. Laadpaal type Vermogen Oplaadtijd Onkosten 1-fase laadpaal 3,7 kW 10,6 uur €545- €640 1-fase laadpaal 7,4 kW 6 uur €505- €615 3-fase laadpaal 11 kW 3 – 5 uur €665- €750 3-fase laadpaal 22 kW 1,5 uur €880- €955
Goede merken
- EVBox:Compact en minimalistisch ontwerp.
- Wallbox (wandlader): Tot 8 keer sneller opladen.
- NewMotion: profiteer van volledig inzicht in laadkosten via een online portal.
- Alfen: Plug & Charge met optioneel slimme functies.
- Mennekes: Altijd inzicht in je laadgegevens via de App.
- EVhub: Dashboard voor facturatie, verrekening en stroomverbruik.
- Webasto: Betaalbare en krachtige laders voor thuisgebruik.
- Ecotap: Uniek ‘less is more’ design.
- Blue Current: Gemakkelijk te bedienen laadpunten.
- Chargepoint: Montage aan de wand of op een paal mogelijk.
- Myenergi / Zappi: Laag tarief sensor om maximale besparingen te doen.
- Tesla Wall Connector: Snelste oplaadsnelheid voor de Model X, Model S en Model 3.
- NRGkick: Flexibel en compact systeem, ideaal voor op reis.
- Overweeg ook: ABB, Eaton, Delta, Etrel, Etrel, Flexicharge, Hypercharger, Keba & Tritium, Efacec, Xcharge, Zaptec.
Installatieprijzen 2024
De uiteindelijke kosten van een voordelige laadpaal installeren in Meedhuizen komen uit tussen de €450 en plus minus €2200. Dit hangt af van of er iets in de meterkast omgezet moet worden en de afstand tussen meterkast en de laadpaal. Hoe langer deze afstand, des te meer graafwerk er bij komt kijken en hoe meer kabelmeters gebruikt moeten worden.
Abonnementskosten laadpas
Bij sommige aanbieders wordt na de aanschaf van een laadpaal voor een elektrische auto een abonnement genomen. Dit is (zeker als jij de enige gebruiker bent) geen noodzaak, echter zijn de pluspunten behoorlijk interessant. De kosten van een laadpaal abonnement bedragen circa €4,00 op maandbasis.
- Inzicht in laadsessies en laadgedrag.
- Automatische verrekening werkgever.
- Gast Tarief instellen.
- Je kunt rekenen op 24/7 support en actuele software.
Een eigen laadpaal voor thuis?
Check de beste deskundigen uit jouw regio.
Gemiddelde besparing elektrisch rijden
Elektrisch rijden kan flink besparen op je autokosten. Zo’n elektrische auto en het thuislaadpunt hebben een korte terugverdientijd. In het onderstaande gedeelte kan je een rekenvoorbeeld zien. Een Nederlandse automobilist rijdt gemiddeld 1050 km per 4 weken. Met dit aantal kilometers begroten we met welke kosten je rekening moet houden. In ons geval nemen we de volgende tarieven (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in Meedhuizen):
- Benzine rijden 2024: €0,125/km
- Elektrisch rijden 2024: €0,045/km
Aandrijving | Prijzen p/km | P/maand | Per jaar |
---|---|---|---|
Benzine rijden | €0,125 | €131,25 | €1575,00 |
Elektrisch | €0,045 | €47,25 | €567,00 |
Besparing | €0,080 | €84,00 | €1008,00 |
Laadpaal aanvragen gemeente Delfzijl
Lease of koop jij een elektrische auto, maar ontbreekt het je aan de ruimte voor een eigen laadplek? En ontbreekt het aan een openbaar laadpunt in jouw eigen wijk? Je mag dan een openbaar oplaadpunt in Meedhuizen aanvragen bij de gemeente. Er gelden hiervoor wel aanvullende voorwaarden:
- Je hebt niet genoeg ruimte voor een eigen laadpunt.
- Er is nog geen openbaar laadstation (gepland) dichtbij jouw woon- of werkadres.
- Je dient een aanvraag in voor een elektrische- of hybride auto met een minimale elektrische actieradius.
Op het moment dat jij hieraan voldoet bekijkt de gemeente jouw aanvraag. De gemeente neemt een besluit over of en op welke locatie de laadzuil neergezet wordt. Ze checken daarvoor factoren als zichtbaarheid en doorstroming. Elk huishouden kan het gebruiken. Updates en informatie kan je bekijken op www.delfzijl.nl. Daar lees je ook of de gemeente subsidies verstrekt. Veel gemeenten hebben de uitvoering neergelegd bij Openbaarladen.nl. Op die site kan je simpel en snel een openbare laadpaal aanvragen. Of check aanvullende informatie over Hybride auto’s.
Openbare oplaadpunten bekijken (november 2024)
Laadstations in Meedhuizen nemen in rap tempo toe. Iedereen met een EV kan terecht bij deze punten. Let op: het is wel vrij prijzig. De onkosten wisselen tussen de €0,250 tot wel €0,560 per kWh. Let op: een laadpas abonnement is een vereiste. In het volgende schema zie jij alle openbare laadstations in Meedhuizen. Doorzoek daarnaast laadmogelijkheden en leveranciers in Farmsum, Startenhuizen, Garsthuizen, Westeremden en Stedum.
Laadpunten voor bedrijven
Een laadpaal op de parkeerplaats bij kantoor is heel praktisch voor bijv. je personeel en relaties. Beschik je over een gebouw met 10 parkeerplekken of meer? Op grond van de nieuwe wet- en regelgeving moet je rekening houden dat 10% van de plekken geschikt is voor EV’s. Zakelijke laadpalen kennen daarnaast ook financiële pluspunten waaronder verschillende subsidieregelingen. Zo kan je tot wel 75% van de investeringskosten afschrijven op een zelfgekozen moment.
- Milieu Investeringsaftrek (MIA): Investeringsaftrek die kan oplopen tot 36 procent van het investeringsbedrag.
- Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Investeringen in milieuvriendelijke bedrijfsmiddelen tot 75% aftrekbaar.
- Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): Aftrek van kleine investeringen in bedrijfsmiddelen, met name interessant voor startende ondernemers.
- Tevens kan je als eigenaar van zakelijke laadpunten verdienen door een tarief in te stellen voor derden voor het laden.
Veelgestelde vragen over thuis elektrisch laden
Welke prijzen horen er bij een laadstation aan huis installeren?
Een individueel laadpaal voor huis incl. de benodigde installatie kost tussen de €1050 – €2425. De kosten van het hele pakket hangt af van welk merk je kiest (softwarematige slimme functies), het minimale laadvermogen, de afstand tussen meterkast en locatie van de laadbox en de noodzakelijke hardware voor de meterkast zoals het aanleggen van een extra stroomgroep.
Wat kost het om mijn auto thuis op te laden?
Een elektrische auto opladen met je eigen lader is het meest voordelig. Je betaalt de kilowattuurprijs gewoon direct aan jouw vaste energieleverancier zoals NLE, Engie, Eneco, Budget energie, Essent en Vandebron, Pure energie, Vattenfall, PowerPeers. Gemiddeld is dat +/- €0,225 per kWh. De tarieven van elektrisch autorijden liggen tegenwoordig rond de €3,50 per 100 kilometer. Ter vergelijking: een benzine aangedreven auto komt uit op zo’n €10,00 p/100 km. Als je laadt met eigen zonnepanelen kost de stroom je helemaal niets meer. Een reguliere EV vergt 10 – 16 zonnepanelen om een heel jaar lang de kunnen rijden op zonnestroom in de provincie Groningen.
Hoe wordt een laadpunt geïnstalleerd?
De monteur integreert een stroomgroep met aardlekautomaat aan in de stroomkast in de woning. Zo voorkom je dat de boel overbelast raakt. Van dit stroompunt wordt er een kabel naar buiten getrokken (vaak via de kruipruimte). Samen wordt besloten wat een goede plek is om zo min mogelijk kabelmeters en graafwerk te realiseren. De ervaren laadpaal installateur in Meedhuizen monteert jouw laadpunt tegen de muur (wallbox) of op een montagepaal.
Kan er een laadpaal aangesloten worden op mijn laadpaal?
Meestal is elke woning geschikt om elektrische voertuigen te laden. Bij oudere woningen moet er vaak wel wat omgezet worden. Belangrijk is of de meterkast de 1-fase of 3-fase-aansluiting voorgeïnstalleerd heeft. De oude modellen EV’s konden nog overweg met 1-fase 220V stroom. De huidige elektrische auto’s vereisen een 3-fasen aansluiting. Dit kennen we ook als krachtstroom. Hierdoor wordt het snelladen mogelijk gemaakt. Een laadpunt installatiebedrijf in Meedhuizen zal al dit werk voor je oplossen. De onkosten van deze installatieservice bedragen ongeveer €925. Bedenk wel: stroomkosten voor vastrecht stijgen dan wel.
Wat is het verschil tussen een type 1 en type 2 stekker?
Stekkers (van laadkabels) kunnen we onderverdelen in type 1 (Yazaki) en type 2 (Mennekes). Model 1 worden geproduceerd door Japanse & Amerikaanse automerken. Model 2 wordt met name toegepast bij de Europese merken. De meeste favoriete elektrische auto’s in Meedhuizen kunnen opgeladen worden met de type 2 stekker. Ook het gros van de openbare laadpalen in Nederland (en Europa) hebben ook standaard type 2 aansluitingen.
Is er voor een laadstation aan huis subsidie beschikbaar?
Er bestaan geen landelijke subsidies voor een eigen thuislaadpunt. Iedere gemeente heeft een eigen beleid. De gemeente Delfzijl verschaft op dit ogenblik geen subsidies of korting op een particuliere laadpaal. Je kunt wel een verzoek in te dienen voor een openbaar laadpunt. Je kunt specifiek verzoeken of de paal niet al te ver van jouw woning geïnstalleerd kan worden. Voor meer info en aanvragen zie www.delfzijl.nl.