Laadpaal Baflo

START KEUZEHULP DIRECT AANVRAGEN

Elektrisch rijden is klaar voor een doorbraak. Dit resulteert in het feit dat steeds meer auto’s de openbare oplaadplekken bezet houden. Dit probleem kan je omzeilen dankzij een 100% eigen laadpaal in Baflo aan huis. Met behulp van een laadstation van jezelf weet je altijd zeker dat je de accu kunt opladen van jouw Tesla Model 3 Long Range Dual Motor of jouw Hyundai Kona Electric 39 kWh. Altijd verzekerd van een laadpaal op jouw eigen oprit en het is veel voordeliger. Op EVPlan.nl vind je praktische informatie over meerdere soorten laadpunten, vertellen we je waar je zoal op moet letten en kan jij snel een vrijblijvende offerte opvragen bij leveranciers bij jou in de regio.

  • Door te kiezen voor een eigen elektrische laadpaal kan je enorm veel besparen op de laadkosten.
  • Je bent niet afhankelijk van het openbaar netwerk.
  • Elke dag opnieuw een volle accu, en dat betekent altijd een optimale actieradius.
  • Voordelige autorijden in combinatie met eigen zonnepanelen op je woning.
  • Zo’n slimme laadpaal aan huis koop je al voor €990.
  • Een privé laadstation aan huis kan je al terugverdienen in 6 – 8 jaar.

thuis-elektrisch-auto-laden

Laadstation thuis plaatsen Baflo

Elektrisch rijden wordt steeds populairder. Het laden van een elektrisch voertuig zoals bijvoorbeeld de Dacia Spring Electric kan je tegenwoordig op veel plekken doen. Een 100% eigen goedkope laadpaal Baflo kopen is steeds meer in trek. Het werkt snel en eenvoudig en je hebt dan elk moment van de dag een goede actieradius. Tevens is het laden van een accu vele malen goedkoper dan bij een publiek toegankelijk laadstation. De kosten bestaan uit: de laadpaal zelf, de installatiekosten en de stroom / verbruikskosten (het meest ideaal is om extra zonnepanelen op je dak te leggen). Uitgangspunt hierbij is wel dat je beschikt over een garage of eigen oprit. Welk laadstation moet ik kiezen voor mijn voertuig en mijn woning? Verderop vind je aantal belangrijke aandachtspunten wat betreft laadpaal laten installeren in Baflo. Op EVplan.nl lees je ook meer over Elektrische auto verzekering.

Wallbox of vrije laadpaal
Een laadstation Baflo kan je op twee verschillende manieren plaatsen. Het kan tegen een muur worden bevestigd (wandbox) of je bevestigt ‘m op een losse paal. Dat is ook het enige verschil, de rest werkt hetzelfde. Bekijk kritisch de afstand van jouw EV en de laadplek zodat je geen lange laadkabels nodig hebt.

1- of 3-fasen aansluitingen
De 1-fase variant maakt gebruik van de reguliere 230V aansluiting. Standaard heeft ddit een vermogen van 16A. Het laadvermogen is dan max. 3.7 kW. In principe heeft elke woning ten minste 1-fase(1x30a en/of 1x40a). Het 3-fase systeem biedt je tot wel 3x 230V aan capaciteit. Dit geeft een laadvermogen van +/- 11 kW. Het 3-fase systeem kan dus veel sneller een auto opladen. Heb je nog niet de beschikking over krachtstroom? Je kunt tegen geringe kosten jouw meterkast in orde laten maken door een elektricien in Baflo. Vervolgens doe je een aanvraag bij de netbeheerder om de capaciteit te vergroten.

Een eigen oplaadstation voor de deur?

Spotgoedkoop opladen en niet langer zoeken naar een vrij laadstation

Losse of vaste laadkabel
Je hebt de keuze uit een laadzuil met een vaste kabel/verbinding of een afneembare/losse kabel. Het pluspunt van een vastzittende kabel is dat de drempel om even snel op te laden lager is. Een ander voordeel is dat ze verkrijgbaar zijn in verschillende lengtes, bij Alfen bijvoorbeeld tot wel 8 meter. Een punt van kritiek is dat de kabel vaker gereinigd moet worden omdat deze onderhevig is aan weersomstandigheden(of je moet de auto binnen opladen). Daarnaast kan het zijn dat het er wat rommelig bij hangt. Bovendien moet ook opgemerkt worden dat oudere modellen weer een andere stekker gebruiken dan nieuwere modellen.

Het grote voordeel van een losse kabel (ofwel een socket) is dat elk type auto dan gebruikt kan worden. Het opladen gebeurt namelijk met de kabel die standaard in je kofferbak ligt. Ook ligt de kabel niet zo in het zicht en hoef je je geen zorgen te maken dat de kabel wordt aangetast door wind of regen. Waar je op moet letten is dat de drempel wat hoger wordt als je jouw auto gaat laden. Je moet dan altijd alles uit de auto halen, en aansluiten op zowel je auto als de EVbox. Het station met een losse kabel wordt aangeraden door de meeste EV-rijders. Koop je een nieuwe elektrische auto? In zo’n geval hoef je het laadpunt niet om te bouwen. Alternatief: kies ook eens voor snelladers in Baflo.

Advies: enkele of dubbele laadpaal
We onderscheiden twee soorten: een enkele of een dubbele laadpaal. Het onderscheid zit ‘m in hoeveel auto’s je er op aan kunt sluiten. Een enkele paal kan maximaal 1 auto tegelijk opladen, met een dubbel laadsysteem kun je 2 EV’s op het station aansluiten. Nuttig als je 2 elektrische auto’s hebt of wanneer je een extra service wil bieden aan bezoekers.

Smart functies
De nieuwe generatie laadoplossingen hebben vaak ingebouwde slimme laadfuncties. In het gedeelte hieronder bekijk je extra uitleg over slimme laadpunten en wat er tegenwoordig allemaal mogelijk is.

  • Dynamic Load Balancing: past laadvermogen automatisch aan op beschikbare hoeveelheid stroom.
  • Peak shaving: zorgt dat het gebruik tijdens de piekmomenten binnen de grenzen blijft.
  • Gezichtsherkenning: zo kan je hands-free jouw laadpaal ontgrendelen.
  • Gebarenherkenning: je hebt geen pasje, tag of sleutel nodig om een sessie te starten of stoppen.
  • AutoStart / Plug&Charge: ook wel plug & charge, direct laden zonder pasje.
  • Abonnementen & Laadpas: Ontvang automatisch een vergoeding voor laadtransacties op jouw eigen adres.

Laadpaal installateur Baflo vergelijken

De kosten van laadpalen variëren enorm. De (eenmalige) aanschafprijs van een laadstation voor thuis wisselt tussen de €775 tot €3375. De aanschafkosten hangen vooral af van het vermogen van de laadpaal. Hoe krachtiger je systeem, hoe sneller de batterij weer op 100% zit. Verder zijn er slimme wallboxen en palen met functies als gezichts- en gebarenherkenning die duurder zijn. In de lijst hieronder staan de huidige kosten laadpaal Baflo.

Laadpaal typeVermogenOplaadtijdOnkosten
1-fase laadpaal3,7 kW10 uur€500- €615
1-fase laadpaal7,4 kW5,6 uur€510- €635
3-fase laadpaal11 kW4,5 uur€665- €755
3-fase laadpaal22 kW1,7 uur€875- €1035
Gemiddelde kosten laadpaal aan huis exclusief installatiekosten.

Populaire leveranciers

  1. EVBox:Mogelijk om laadvermogen te upgraden.
  2. Wallbox (wandlader): Realtime oplaadcontrole.
  3. NewMotion: ook veel opties voor zakelijke gebruikers.
  4. Alfen: Plug & Charge met optioneel slimme functies.
  5. Mennekes: Optioneel te verbinden met zonn-energie-installatie.
  6. EVhub: Leverancier die zich onderscheidt op prijs.
  7. Webasto: Populaire systemen al vanaf €595,00.
  8. Ecotap: Optioneel leverbaar met vaste kabel.
  9. Blue Current: Geschikt voor 3,7 tot 22 kW laden.
  10. Chargepoint: Laden en afrekenen via een persoonlijke laadpas.
  11. Myenergi / Zappi: Laag tarief sensor om maximale besparingen te doen.
  12. Tesla Wall Connector: Aanpasbare vermogensniveaus, compatibel met elke netaansluiting.
  13. NRGkick: Met slimme NRGkick plug-adapters altijd de juiste connector.
  14. Ook interessant: ABB, Delta, Eaton, Etrel, Etrel, Schneider Electric , Keba, Hypercharger en Tritium, Efacec, Zaptec, Circontrol.

laadstation-thuis-vergelijken

Kosten voor installatie 2024
De kosten voor een voordelige laadpaal installeren in Baflo liggen tussen de €330 & €1850. Dit is afhankelijk van de verschillende installatieonderdelen in de meterkast en welke afstand er zit tussen de aansluiting in de meterkast en de laadpaal zelf. Hoe groter de te overbruggen afstand, hoe meer graafwerk er gedaan moet worden en zal ook het aantal kabelmeters toenemen.

Heb ik een laadpas nodig?
Soms wordt bij het kopen van een laadpaal voor een elektrische auto een speciaal abonnement gekozen. Als je de enige gebruiker van de paal bent is dit zeker niet noodzakelijk, echter zijn de pluspunten behoorlijk interessant. De kosten van abonnementen voor laadpalen zijn circa €5,00 per maand.

  • Inzicht in laadsessies en laadgedrag.
  • Eenvoudig laadkosten verrekenen met werkgever.
  • Eventueel kun je andere EV-bezitter bij jou laten laden.
  • Altijd goede support zoals software-updates en 24/7 helpdesk.

Laadpaal voor thuis aanschaffen?

Check aangesloten installatiebedrijven uit jouw gemeente.

Rekenvoorbeeld besparing elektrisch rijden

Elektrisch rijden kan veel geld besparen. Het kopen van een elektrische auto en het thuislaadpunt heb je al gauw terugverdiend, daarna begint de winst. Bijgaand kun je aan de slag met een rekenvoorbeeld. Een gemiddelde Nederlander rijdt per jaar zo’n 1060 km per maand. Hiermee becijferen we hoeveel goedkoper je uiteindelijk uit bent. In ons geval gebruiken we de volgende prijzen als uitgangspunt (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in Baflo):

  • Benzine rijden 2024: €0,120/km
  • Elektrisch rijden 2024: €0,044/km
TypePrijzen p/kmP/maandPer jaar
Benzine rijden€0,120€127,20€1526,40
Elektrisch€0,044€46,64€559,68
Besparing€0,076€80,56€966,72
Mogelijke besparing dankzij elektrisch rijden in november 2024.

Laadpaal aanvragen gemeente Het Hogeland

Rijd je een elektrische auto, maar heb je geen ruimte voor een laadpaal? En is er in jouw directe omgeving nog een openbaar laadpunt? In deze gevallen mag jij zo’n openbaar oplaadpunt in Baflo aanvragen bij de gemeente. Houd rekening met verschillende voorwaarden:

  • Jouw woning is niet geschikt om zelf een laadpunt bij te installeren.
  • Op dit moment is er nog geen openbaar laadstation in de straat.
  • Je hebt een EV of hybride wagen in bezit met een noemenswaardige actieradius.

Op het moment dat jij hieraan voldoet zal de gemeente jouw verzoek overwegen. De gemeente neemt een besluit over of en waar de laadzuil aangesloten wordt. Ze overwegen daarbij zaken als zichtbaarheid en parkeerdruk. Iedere woningbezitter kan het gebruiken. Alle details is te vinden op www.hethogeland.nl. Daar lees je ook of je een subsidie kunt krijgen. Meer en meer gemeenten werken samen met Openbaarladen.nl. Via deze website kan je simpel en snel een openbare laadpaal aanvragen. Of lees meer informatie over Duurzame mobiliteit.

Openbare oplaadpunten zoeken (november 2024)

Laadstations in Baflo zijn er voldoende. Iedereen mag daar in principe gebruik van maken. Let op: het is wel vrij prijzig. De onkosten wisselen tussen de €0,295 en €0,595 per kWh. Om te laden moet je een laadpas abonnement hebben. In het volgende schema onderzoek je de openbare laadstations in Baflo. Doorzoek daarnaast laadzuilen en verkooppunten in Borgsweer, Termunterzijl, Termunten, Woldendorp en Wagenborgen.

laadpaal-aan-huis-installeren

elektrisch autorijden baflo-9953

Informatie over laadpunten voor bedrijven (zakelijk)

Een laadpaal bij je werk is heel praktisch voor bijv. personeel of bezoekers. Heb je een pand met meer dan 10 parkeervakken? Overeenkomstig de nieuwste wetgeving moet 1 op de 10 parkeerplaatsen geschikt zijn om een EV te laden. Zakelijke laadpalen zijn financieel ook erg interessant. Zo zijn er een aantal subsidiemogelijkheden. Zo kan je tot wel 75% van de investeringskosten afschrijven op een zelfgekozen moment.

  • Milieu Investeringsaftrek (MIA): Dankzij deze regeling kan je tot 36% van milieuvriendelijke bedrijfsmiddelen aftrekken.
  • Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Zelf beslissen wanneer en hoe snel jij de investering voor de laadpaal afschrijft (tot 75%).
  • Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): Een manier om kleine investeringen af te schrijven, wordt vooral door startende ondernemingen gebruikt.
  • Daarbovenop verdient een zakelijke laadpaal zich terug door het laadpunt openbaar te maken en derden te laten betalen voor het opladen.


FAQ met veelgestelde vragen over elektrisch laden

Een laadstation aan huis laten installeren, wat kost het?
Een laadpaal aan huis kopen inclusief installatie varieert qua prijs tussen de €775 en €2225. De totaalprijs hangt vooral af van welk merk je kiest (softwarematige slimme functies), het maximale laadvermogen, de afstand tussen meterkast en laadstation en extra werkzaamheden in de meterkast zoals een extra groep of een extra aardlekschakelaar.

Welke prijzen gelden er voor het thuis opladen van de EV?
Het is het meest voordelig om thuis je elektrische auto te laden. Je betaalt de kilowattuurprijs direct aan je stroomleverancier voor je woning zoals Engie, Budget energie, Energiedirect, Essent, Eneco en Oxxio, PowerPeers, Pure energie, Vattenfall. Rekenen op zo’n €0,245 per kWh. De kosten van elektrisch autorijden kunnen we dan ramen op ongeveer €4,30 p/100 km. Vergeet niet: een normale auto op benzine kost circa €9,95 p/100 km. Als je het integreert met zonnepanelen kan je uiteindelijk zelfs gratis laden. Een basis EV vergt 10 – 16 zonnepanelen om jaarlijks kostendekkend op zelfgeproduceerde zonne-energie te rijden in de provincie Groningen.

Hoe wordt een laadpunt geïnstalleerd?
De leverancier legt een aparte stroomgroep aan in de stroomkast in de woning. Dit voorkomt stroomuitval in en rondom je huis. Via de stroomkast loopt de kabel ondergrond naar de gewenste plek. Samen met de installateur overleg je waar het station moet komen om graafwerk en benodigde kabels te beperken. Jouw laadpaal installateur in Baflo monteert het als wallbox of op een montagepaal.

Is mijn meterkast geschikt voor een laadpaal?
Over het algemeen is elke woning in staat om een elektrische auto te voorzien van stroom. Het kan wel zijn dat er eerst het e.e.a. moet worden omgezet. Achterhaal of de groepenkast met een 1-fase of 3-fase-aansluiting is uitgevoerd. De oude modellen EV’s werden geladen op 1-fase stroom (220V). De actuele elektrische voertuigen kunnen enkel worden opgeladen met een 3-fasen systeem. In de volksmond wordt het ook wel krachtstroom genoemd. Het snelladen heeft heel veel voordelen. Een laadpunt installatiebedrijf in Baflo kan jou hierin ontzorgen. De prijzen van deze service bedragen ongeveer €1075. Bedenk wel: het kan zijn dat je hogere maandelijkse kosten betaalt door een hoger vastrecht.

Moet ik een type 1 of type 2 stekker hebben?
Laadkabels / stekkers heb je in 2 varianten: type 1 (Yazaki) en type 2 (Mennekes). Model 1 wordt gebruikt door Amerikaanse en Japanse modellen. Model 2 zien we met name terug bij de merken die binnen de EU worden gemaakt. Veel van de favoriete elektrische auto’s in Baflo zijn geschikt voor de type 2 stekker. Ook openbare laadpunten in Nederland hebben doorgaans ook een type 2 mennekes aansluiting.

Krijg ik subsidie als ik thuis een laadpaal laat plaatsen?
Op dit moment zijn er geen landelijke subsidies voor een thuislaadpunt op eigen terrein. Elke provincie is vrij om hier eigen beleid voor te schrijven. De gemeente Het Hogeland verschaft momenteel geen subsidies of korting op een particuliere laadpaal. Je kunt er wel over nadenken om een openbaar laadstation aan te vragen. Je kunt hierbij verzoeken of de paal in de buurt van jouw huis kan komen. Bekijk ook www.hethogeland.nl.

Plaats een reactie