Laadpaal Zuurdijk

START KEUZEHULP DIRECT AANVRAGEN

Elektrisch rijden is de toekomst. Hierdoor zien we ook dat de aanwezige openbare oplaadpunten steeds meer in trek zijn. Het is dan mogelijk om te gaan voor een eigen laadpaal in Zuurdijk aan huis. Door middel van een particulier laadstation rijd je elke ochtend weg met een volle accu in jouw Aiways U5 en/of Hyundai Kona Electric 39 kWh. Je kunt altijd direct je auto aan de lader zetten en het is veel voordeliger. Middels onze vergelijker tref je handige informatie over betrouwbare type laadpalen, een handige keuzehulp en kom je in contact met leveranciers en installateurs uit jouw gemeente.

  • Met behulp van jouw eigen elektrische laadpaal rijd je extreem voordelig.
  • Opladen wanneer jij dat wil, geen wachtrij meer.
  • Je beschikt altijd over een volle accu, geen zorgen meer over de actieradius.
  • Spotgoedkoop rijden op je eigen groene stroom met zonnepanelen.
  • Zo’n slimme laadpaal aan huis koop je al vanaf €990.
  • Een laadstation bij de woning heeft normaal gesproken een terugverdientijd van zo’n 7 jaar.

thuis-elektrisch-auto-laden

Laadstation thuis plaatsen Zuurdijk

De grote opmars van elektrisch rijden is begonnen. Het opladen van de accu van een EV zoals bijv. een Hyundai Kona Electric 64 kWh gaat steeds eenvoudiger. Een extra goedkope laadpaal Zuurdijk kopen biedt veel voordelen. Laden gaat dan op een laagdrempelige manier en je hebt dan elk moment van de dag een lange actieradius. Ook is het vele malen goedkoper dan onderweg laden. Wat betreft kosten heb je te maken met de eenmalige aanschafprijs, installatie en uiteraard de verbruikte stroom (het meest ideaal is om extra zonnepanelen op je dak te leggen). Het enige wat je nodig hebt is een eigen oprit/parkeerplaats. Welk laadstation is geschikt voor mijn voertuig en mijn woning? In het gedeelte hieronder delen we bruikbare informatie omtrent laadpaal laten installeren in Zuurdijk. Bekijk ook meer info over Vergelijk laadpassen.

Wallbox of laadpaal
Een laadstation Zuurdijk kan op 2 manieren worden geplaatst. Je zet ‘m vast aan de muur als wandbox of op een stevige paal. Dat is ook het enige verschil, de rest werkt hetzelfde. Denk goed na over de afstand van jouw EV en de laadplek zodat je geen lange laadkabels nodig hebt.

1-fase of 3-fasen station
Het 1-fase laadstation kan laden met de normale 230V aansluiting. Daarmee behaal je standaard 16A. Reken dan op z’n 3.7 kW laadvermogen per uur. Elke meterkast heeft de beschikking over ten minste 1-fase(1x30a en/of 1x40a). De 3-fase installatie biedt je tot wel 3x 230V aan capaciteit. Het maximale vermogen is 11 kW. De 3-fase installatie kan dus wel 3 keer zo snel jouw accu opladen. Is je meterkast nog niet geschikt voor een 3-fase aansluiting? Je kunt dan de meterkast geschikt laten maken door een elektricien in Zuurdijk. Als laatste dien je een verzoek in bij de netbeheerder om jouw energieaansluiting aan te passen.

Een oplaadstation aan huis

Goedkoop laden en altijd verzekerd van een vrije plek

Laadkabel: los of vast
Je kunt kiezen voor een laadzuil met een vaste kabel en stekker of een losse stekker. Het belangrijkste voordeel van een vaste kabel is dat je ‘m heel snel kunt aansluiten op jouw auto. Verder is het zo dat je ze in meerdere formaten en lengtes kunt kopen, tot wel 8 meter. Een negatief aspect is dat de kabel wat sneller vies wordt omdat deze sneller nat wordt (dit is natuurlijk niet het geval als je binnen laadt). Daarnaast kan het zijn dat het een rommelig geheel wordt. Tenslotte is het in de praktijk zo dat je niet alle EV’s kunt laden met een vaste kabel.

Het grote gemak van een losse kabel (of socket) is dat elk type EV hier op aangesloten kan worden. Je gebruikt namelijk de reguliere meegeleverde kabel. Verder ligt / staat de wallbox zo dus nooit in de weg en is de kwaliteit van de stekker gewaarborgd. Een negatief aspect is dat het altijd even iets langer duurt als jij de EV even snel wil bijladen. Je moet dan eerst de kabel uit je auto halen, om vervolgens aan te sluiten op de EV en de wallbox. Een laadpaal zonder vaste kabel is toch het meest gebruiksvriendelijk. Neem je een nieuwe EV met een andere aansluiting? In dat geval hoef je het laadpunt niet om te bouwen. Alternatief: bekijk ook de snelladers in Zuurdijk.

Enkele of dubbele laadpaal
Er zijn 2 keuzes: een enkele of een dubbele laadpaal. Het enige verschil zit hem in het aantal auto’s dat je op 1 moment kunt opladen. Een paal met 1 aansluiting kan nooit meer dan 1 auto opladen, een dubbel laadpunt kan 2 auto’s tegelijk laden. Heel erg praktisch voor huishoudens met 2 EV’s of voor zakelijke doeleinden.

Smart functies
De nieuwe generatie laadoplossingen hebben milieuvriendelijke & slimme laadfuncties. In de opsomming hieronder tref je meer informatie over slimme laadpunten en de nieuwste functies.

  • Dynamic Load Balancing: voorkom stroomuitval als je je auto oplaadt.
  • Peak shaving: voorkomt overcapaciteit kosten bij het elektrisch laden.
  • Gezichtsherkenning: een veilige functie waardoor alleen jij de paal kan bedienen.
  • Gebarenherkenning: Een laadsessie starten of stoppen met een simpel gebaar.
  • AutoStart / Plug&Charge: bij een laadstation met autostart heb je geen pasje, tag of sleutel nodig. Plug & play!
  • Abonnementen & Laadpas: Altijd maximaal inzicht in alle laadsessies.

Laadpaal installateur Zuurdijk vergelijken

De aanschafprijzen van laadpalen variëren enorm. De (eenmalige) aanschafprijs van een laadstation voor thuis ligt tussen de €850 en €3450. De aanschafkosten hangen vooral af van het totale laadvermogen van de installatie. Hoe meer vermogen, hoe sneller de batterij weer op 100% zit. In aanvulling hierop heb je de keuze uit slimme opladers met leuke features als gezichtsherkenning die in aanschaf duurder zijn. Hieronder tref je de huidige kosten laadpaal Zuurdijk.

Laadstation typeLaadcapaciteitTijd volle batterijPrijzen
1-fase laadpaal3,7 kW10,6 uur€515- €620
1-fase laadpaal7,4 kW5,4 uur€525- €610
3-fase laadpaal11 kW3,5 uur€655- €785
3-fase laadpaal22 kW1,6 uur€880- €955
Kosten van laadpaal aan huis (excl. installatie).

Bekende leveranciers

  1. EVBox:Ingebouwde elektrische beveiligingen.
  2. Wallbox (wandlader): Met handige App met uitgebreide statistieken.
  3. NewMotion: toegang tot 180.000 openbare laadpunten in 35 landen.
  4. Alfen: Dynamisch loadbalancen mogelijk dankzij slimme meter.
  5. Mennekes: Kompact, praktisch en premium.
  6. EVhub: Een van de voordeligste aanbieders in de markt.
  7. Webasto: Volledig op afstand te beheren.
  8. Ecotap: Minimalistisch design met krachtige performance.
  9. Blue Current: Gecertificeerd laadpunt en voldoet aan alle Nederlandse veiligheidsnormen.
  10. Chargepoint: Opladen en terugleveren van energie via smartgridkoppeling.
  11. Myenergi / Zappi: Veilig laden dankzij loadbalancing.
  12. Tesla Wall Connector: Aanbevolen voor Model X, Model S en Model 3.
  13. NRGkick: Met App voor inzicht in stroomverbruik en laadkosten.
  14. Andere merken: ABB, Etrel, Enovates, Eaton, Etrel, Hypercharger, Flexicharge, Schneider Electric & Tritium, Xcharge, Efacec, Circontrol.

laadstation-thuis-vergelijken

Kosten voor installatie 2024
De gemiddelde kosten van een voordelige laadpaal installeren in Zuurdijk lopen uiteen tussen de €420 & €2125. Dit is afhankelijk van of er iets in de meterkast omgezet moet worden en afstand tussen meterkast en de locatie van de laadpaal. Hoe groter de te overbruggen afstand, hoe meer er uitgegraven moet worden en hoe meer kabels benodigd zijn.

Informatie over laadpassen
Optioneel wordt bij plaatsing van een laadpaal voor een elektrische auto ook een abonnement afgesloten. Het kan ook prima zonder, echter zijn de pluspunten behoorlijk interessant. De tarieven van zo’n laadpaal abonnement zijn zo’n €3,00 p/maand.

  • Inzicht in laadsessies en laadgedrag.
  • De kosten worden automatisch verrekend met je werkgever.
  • Zelf een kWh-prijs instellen voor gastgebruik.
  • Automatische firmware-updates.

Laadpaal bij je thuis installeren?

Bekijk betrouwbare verkooppunten uit jouw gemeente.

Ben ik goedkoper uit met een elektrische auto?

Elektrisch rijden kan flink besparen op je autokosten. De aanschaf van een elektrische auto en het thuislaadpunt zelf heb je al gauw terugverdiend, daarna begint de winst. In het onderstaande gedeelte illustreren we dit met een rekenvoorbeeld. De Nederlander rijdt om en nabij de 1069 kilometer per 4 weken. Op basis daarvan becijferen we wat je kunt besparen. In ons voorbeeld gebruiken we de volgende prijzen als uitgangspunt (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in Zuurdijk):

  • Benzine rijden 2024: €0,110/km
  • Elektrisch rijden 2024: €0,042/km
SoortTarieven p/kmPer maandPer jaar
Benzine rijden€0,110€117,59€1411,08
Elektrisch€0,042€44,90€538,78
Besparing€0,068€72,69€872,30
Mogelijke besparing dankzij elektrisch rijden in november 2024.

Laadpaal aanvragen gemeente Het Hogeland

Heb je een EV, maar heb je thuis geen plek voor laadstations? En heb je in jouw directe omgeving niet echt mogelijkheden van een openbaar laadpunt? In dat geval kan je zo’n openbaar oplaadpunt in Zuurdijk aanvragen bij de gemeente. Hiervoor gelden wel een aantal voorwaarden:

  • Jouw woning is niet geschikt om zelf een laadpunt bij te installeren.
  • Op dit moment is er nog geen openbaar laadstation in de straat.
  • Je hebt een EV of hybride wagen in bezit met een noemenswaardige actieradius.

Als je aan deze voorwaarden voldoet neemt de gemeente jouw aanvraag in behandeling. De gemeente beslist uiteindelijk of en waar de laadzuil komt te staan. Ze overwegen daarbij relevante zaken als zichtbaarheid en veiligheid. Iedereen kan het gebruiken. Meer details kun je terugvinden op www.hethogeland.nl. Daar kan je ook naartoe om te kijken of je in aanmerking komt voor een subsidie. Steeds meer gemeenten verwijzen je door naar Openbaarladen.nl. Op dit portaal kan je simpel en snel een openbare laadpaal aanvragen. Of bezoek onze pagina over Aansluitingen.

Kaart met openbare oplaadpunten (november 2024)

Laadstations in Zuurdijk nemen in rap tempo toe. Iedereen met een laadpas kan hier laden. Het is echter wel redelijk aan de prijs. De kosten liggen tussen de €0,270 – €0,555 per kWh. Je moet een laadpas abonnement van bijv. Eflux of Vandebron hebben. In de onderstaande kaart doorzoek je de openbare laadstations in Zuurdijk. Bekijk ook laadzuilen en leveranciers in Wehe-den Hoorn, Schouwerzijl, Mensingeweer, Onderdendam en Saaxumhuizen.

laadpaal-aan-huis-installeren

elektrisch autorijden zuurdijk-9965

Laadpunten bij het bedrijf plaatsen

Een laadpaal op de parkeerplaats bij kantoor is relevant voor bezoekers, klanten en eigen personeelsleden. Bezit je een kantoor of bedrijf met een parkeercapaciteit van 10 auto’s? Volgens de laatste regelgeving moet 1 op de 10 parkeerplaatsen geschikt zijn om een EV te laden. Zakelijke laadpalen zijn financieel ook erg interessant. Zo zijn er verschillende subsidieregelingen. Je kunt tot wel 75% van de investeringskosten afschrijven.

  • Milieu Investeringsaftrek (MIA): Investeringsaftrek die kan oplopen tot 36 procent van het investeringsbedrag.
  • Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Tot 75% van de aanschafprijs van een laadpaal afschrijven.
  • Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): Een optie voor snelle afschrijvingen voor beperkte investeringen, met name interessant voor startende ondernemers.
  • Bovendien kunnen bedrijven verdienen door een tarief in te stellen voor derden voor het opladen.


Veelgestelde vragen (FAQ) over thuis elektrisch laden

Wat kost zo’n eigen laadstation aan huis?
Een laadpaal voor thuis aanschaffen inclusief plaatsing zit zo tussen de €1025 & €2050. De kosten van het hele pakket wordt bepaald door het model laadzuil (softwarematige slimme functies), het maximale laadvermogen, afstand tussen de meterkast en de locatie waar het station komt en extra werkzaamheden in de meterkast zoals een extra groep aanleggen.

Wat kost een auto thuis opladen?
Het is het meest voordelig om thuis je elektrische auto te laden. Je betaalt de kilowattuurprijs direct aan de stroomaanbieder van je huis zoals Budget energie, NLE, Engie, Essent, Eneco en Vattenfall, Pure energie, Vandebron, Oxxio. Rekenen op zo’n €0,250 per kWh. De tarieven van elektrisch autorijden zijn omgerekend dus +/- €3,70 p/100 km. Om een indicatie te geven: een gemiddelde benzineauto kost circa €10,40 per 100 kilometer. Als de laadpaal draait op zonnepanelen kan je jouw EV na verloop van tijd echt gratis laden. Een EV anno 2024 eist 10 – 16 zonnepanelen om jaarlijks kostendekkend op zelfgeproduceerde zonne-energie te rijden in de provincie Groningen.

Hoe werkt de installatie?
De monteur legt een aparte stroomgroep aan in je stroomkast. Anders heb je kans dat op een gegeven moment de stroom uitvalt. Via dit stroompunt loopt de kabel ondergrond naar de gewenste plek. In overleg met de expert wordt besloten wat de beste manier is om graafwerk en benodigde kabels te beperken. De ervaren laadpaal installateur in Zuurdijk zet het laadstation vast tegen de muur of bevestigt ‘m op een losse paal.

Welke aanpassingen in mijn meterkast zijn nodig?
Onderaan de streep is ieder huis geschikt om elektrische voertuigen te laden. Het kan wel zijn dat er eerst het e.e.a. moet worden omgezet. Het is daarbij wel essentieel dat de groepenkast is uitgevoerd met een 1-fase of 3-fase-aansluiting. De vroegere modellen kon men nog opladen op 220V (1-fase). Nieuwere types vereisen een 3-fasen aansluiting. In de volksmond wordt het ook wel krachtstroom genoemd. Je kunt zo tot wel 3 keer sneller laden. Een laadpunt installatiebedrijf in Zuurdijk kan het allemaal juist aansluiten. De tarieven hiervan liggen rond de €1075. Disclaimer: het jaarlijkse vastrecht kan ook omhoog gaan.

Type 1 en type 2 stekkers, wat is het verschil?
Stekkers zijn verkrijgbaar in type 1 (Yazaki) en type 2 (Mennekes). Model 1 worden geproduceerd door Amerikaanse en Japanse merken. Model 2 zien we vooral terug bij de merken die binnen de EU worden gemaakt. Veel van de favoriete elektrische auto’s in Zuurdijk kunnen opgeladen worden met de type 2 stekker. Ook de openbare (snel)laadpunten in Nederland en onze buurlanden hebben ook standaard type 2 aansluitingen.

Is er voor een laadstation aan huis subsidie beschikbaar?
Nee, er is geen landelijke subsidiebeleid voor een thuislaadpunt op eigen terrein. Elke gemeente heeft de vrijheid om hier anders mee op te gaan. De gemeente Het Hogeland heeft op dit ogenblik geen subsidie voor een particuliere laadpaal. Wat mogelijk wel interessant is, is om een aanvraag te doen voor een openbaar laadpunt. Je kunt daarbij het verzoek indienen of de laadzuil nabij jouw woning geïnstalleerd kan worden. Voor extra info verwijzen we je naar www.hethogeland.nl.

Plaats een reactie