Onderzoek

START KEUZEHULP DIRECT AANVRAGEN

Regelmatig doen specialisten van EVplan.nl onderzoek naar verschillende thema’s in de automarkt. Denk dan bijvoorbeeld aan reviews en testen van laadpalen en laadpassen, elektrische auto’s maar ook het in kaart brengen van de huidige situatie in Nederland als het gaat om de adoptie van elektrisch rijden. Op deze pagina zijn de onderzoeksresultaten te vinden van het meest recente onderzoek uit 2024.

Studie naar Laadpalen en EV’s in Nederland

In het meest recente onderzoek is gekeken naar de verdelen van de EV’s en laadpalen in Nederland. Zo zijn er in ons land meer dan 70.000 laadpunten beschikbaar. Zowel publiek als semi-publiek. In Nederland rijden zo’n 8,7 miljoen auto’s rond. Daarvan is 2,26% elektrisch (274.000 voertuigen). Hieronder geven we per onderdeel aan wat de best en minst scorende gemeenten zijn.

Gemeenten met de meeste EV’s

  • In absolute aantallen hebben de gemeenten Almere, Breda, Amsterdam, Amersfoort, Haarlemmermeer de meeste EV’s rondrijden.
  • Als percentage van het totaal aantal auto’s hebben de gemeenten Houten, Almere, Tynaarlo, Amersfoort, Breda de meeste EV’s rondrijden.

Gemeenten met de minste EV’s

  • In absolute aantallen hebben de gemeenten Schiermonnikoog, Vlieland, Ameland, Baarle-Nassau en Pekela de minste EV’s rondrijden.
  • Als percentage van het totaal aantal auto’s hebben de gemeenten Pekela, Oldambt, Twenterand, Kerkrade en Brunssum de minste EV’s rondrijden.

Gemeente met de meeste laadpalen

  • In absolute aantallen hebben de gemeenten Amsterdam, Rotterdam, Den Haag, Utrecht, Haarlemmermeer de meeste laadpalen.
  • De laadpaaldichtheid is in de gemeenten Terschelling, Veere, Noord-Beveland, Rotterdam en Leiden is het meest optimaal. Hier heb je dus genoeg keuze uit oplaadpunten.

Gemeenten met de minste laadpalen

  • In absolute aantallen hebben de gemeenten Schiermonnikoog, Vlieland, Simpelveld, Pekela en Sint Anthonis de minste laadpalen.
  • De laadpaaldichtheid is in de gemeenten Almere, Tynaarlo, Houten, Wierden en West Maas en Waal het slechts. Hier moet je dus goed zoeken naar een vrij oplaadpunt.

Onderzoeksdata:

Een link naar de data vind je hier: onderzoeksdata evplan.nl.

Conclusies

  • Grotere steden doen het in verhouding beter dan kleinere plaatsen als het gaat om laadpaaldichtheid.
  • De grote gemeenten hebben gemiddeld gezien meer elektrische voertuigen rondrijden.
  • Het aantal snellaadpunten (totaal 2000) is in Nederland behoorlijk ongelijk verdeeld.
  • In Nederland rijden op dit moment meer dan 173.000 100% elektrische auto’s rond en zo’n 101.000 hybride voertuigen. Totaal zijn dit dus ongeveer 274.000 elektrische voertuigen.
  • In Nederland staan op dit moment iets meer dan 70.000 laadpunten (waarvan 40.000 publiek en 30.000 semi-publiek).
  • De gemiddelde laadpaaldichtheid is in Nederland +/- 0,30. Gemiddeld maken 4,5 EV’s gebruik van 1 laadpaal.
  • Ten opzichte van eerdere jaren kunnen we concluderen dat het aantal auto’s per laadpaal flink toeneemt. Er moeten dus meer laadpunten bijkomen. De druk op het laadnetwerk neemt toe.

Aanbevelingen

  • Zoals we uit de data kunnen zien zijn er veel gemeenten die een behoorlijk laadpaaldichtheid hebben. Voor een snellere adoptie van elektrisch rijden is het belangrijk dat deze gemeenten zo snel mogelijk aan de slag gaan met het uitbreiden van het lokale netwerk / openbare laadpunten. Ook kunnen inwoners worden gestimuleerd middels subsides voor het plaatsen van een laadpunt op eigen terrein.
  • We zien het aantal 100% elektrische auto’s ten opzichte van Hybride voertuigen procentueel sneller stijgen de laatste jaren. Dat is een goed teken. Wel is het belangrijk dat ook voor Hybride voertuigen voldoende laadmogelijkheden moeten worden geboden. Aangezien deze voertuigen vaak een beperkte elektrische rijcapaciteit hebben kan het aanbieden van snellaadpunten een oplossing zijn. Binnen een zeer korte tijd kunnen ze dan weer wegrijden met een volle accu.

Verantwoording

  • In onze data hebben we de laadpunten en elektrische voertuigen van bedrijven en instellingen buiten beschouwing gelaten. Denk hierbij dan aan leaseauto’s en laadpunten op afgesloten termijnen en bedrijfsparkeerplaatsen.
  • De data die beschikbaar is gesteld bevat de meest recente gegevens uit 2020/2021. Het onderzoek zal mogelijk jaarlijks worden herhaald om ook de groei van elektrisch rijden op gemeenteniveau aan te kunnen tonen.

Bronnen: