Elektrisch rijden wordt steeds populairder. Daarbij komt ook dat steeds meer auto’s de openbare oplaadplekken bezet houden. Het alternatief is een privé laadpaal in Aa en Hunze aan huis. Door gebruik te maken van een laadstation op eigen terrein ben je altijd verzekerd van een volle accu van jouw MG ZS EV of jouw Mercedes EQV 300 Lang. Niet meer wachten op een vrije plek en het is een stuk voordeliger. Op deze website lees je uitgebreide informatie over velerlei laadstations, bieden we een aantal handige kooptips en kom jij in contact met vakkundige experts voor installatiewerk uit jouw omgeving.
- Dankzij een elektrische laadpaal worden je kilometers nog goedkoper.
- Opladen wanneer jij dat wil, geen wachtrij meer.
- Elke dag opnieuw een volle accu, zo profiteer je iedere dag van de maximale actieradius.
- Nog voordeliger rijden door je wagen op te laden met eigen zonnepanelen.
- Zo’n slimme laadpaal aan huis is er al vanaf €895.
- Een particulier laadstation verdien je terug in 5 – 10 jaar.
Thema’s
Laadstation thuis plaatsen Aa en Hunze
Elektrisch rijden is de toekomst. Het opladen van de accu van een EV als onder andere de BMW i4 is op dit moment mogelijk op veel manieren. Een slimme eigen goedkope laadpaal Aa en Hunze kopen is een uitstekend idee. Het werkt snel en eenvoudig en je bent altijd verzekerd van een goed geladen accu. Evenzeer is het veel betaalbaarder dan een publiek toegankelijk laadstation. Wat betreft kosten heb je te maken met een eenmalige investering (aanschaf & plaatsing) en de kosten van jouw eigen stroom (met zonnepanelen wordt het helemaal voordelig rijden). Uitgangspunt hierbij is wel dat je beschikt over een garage of eigen oprit. Welke laadpaal is nu handig voor mijn woning en auto? In het gedeelte hieronder check je aantal belangrijke aandachtspunten wat betreft laadpaal laten installeren in Aa en Hunze. Bekijk ook meer info over Vergelijk laadpassen.
Wallbox of vaste laadpaal
Een laadstation Aa en Hunze kan op 2 manieren worden aangebracht. Je zet ‘m vast aan de muur als wandbox of op een losse paal. Er zit verder geen verschil tussen deze opties. Analyseer de afstand tussen de auto en de laadplek zodat je geen al te lange (dure) kabels hoeft te kopen.
1-fase aansluiting of 3-fasen aansluiting
Een 1-fase laadpaal kan laden met de standaard 230 voltage. Daarmee behaal je standaard 16A. Je zit dan op maximaal 3.7 kW laadvermogen. In principe heeft elke woning zo’n 1-fase aansluiting (1x30a of 1x40a). Een 3-fase laadpaal maakt gebruik van krachtstroom, een aparte 3-fase aansluiting is nodig. Reken dan op z’n 11 kW laadvermogen per uur. Een 3-fase laadpaal kan je elektrische auto in beperkte tijd volledig laden. Heb je geen 3-fase groepenkast? Je kunt tegen geringe kosten jouw meterkast uitbreiden door een elektricien in Aa en Hunze. Vergeet ook niet om deze aanpassing aan te vragen bij de netbeheerder.
Een eigen oplaadpunt op de oprit?
Voordelig opladen en nooit meer wachten op een vrije plek
Laadkabel: vast of los
Er zijn eigenlijk 2 mogelijkheden: een laadzuil met een vaste kabel of een afneembare/losse kabel. Het belangrijkste voordeel van een vaste kabel is dat je ‘m sneller kunt aansluiten op jouw EV. Een bijkomend voordeel is dat je ze in meerdere formaten en lengtes kunt kopen, tot wel 8 meter. Waar je op moet letten is dat de kabel wat gevoeliger wordt voor slijtage omdat er water in de kabel kan komen (dit gebeurt natuurlijk niet als je binnen oplaadt). Wat je ook vaak ziet is dat het er niet zo strak en georganiseerd uitziet. Bovendien moet ook opgemerkt worden dat oudere modellen weer een andere stekker gebruiken dan nieuwere modellen.
Het belangrijkste pluspunt van een losse kabel (als mede een socket) is dat elk type EV hier op aangesloten kan worden. Het opladen gebeurt namelijk met de laadstekker die je overal gebruikt en die je altijd mee hebt. Overigens heb je geen rommelige hangende kabels en zal de levensduur van de stekker flink toenemen. Een punt van kritiek is dat het altijd even iets langer duurt als je even kort wilt opladen. Je haalt de kabel eerst uit de kofferbak, en aansluiten op zowel je auto als de EVbox. Een losse kabel krijgt tegenwoordig vaak de voorkeur. Neem je een nieuwe EV met een andere aansluiting? Dan hoef je geen (dure) aanpassingen door te voeren. Alternatief: kies ook eens voor snelladers in Aa en Hunze.
Verschil enkele en dubbele laadpaal
We onderscheiden 2 soorten: een enkelvoudig of dubbel laadstation. Het verschil heeft te maken met het aantal auto’s dat je kunt aansluiten. Een paal met 1 aansluiting kan nooit meer dan 1 auto opladen, een dubbel uitgevoerd systeem is geschikt voor 2 EV’s. Nuttig als je meerdere elektrische voertuigen in het gezin hebt of juist voor bedrijven.
Slimme functies
De nieuwste laadsystemen herbergen intuïtieve slimme laadfuncties. In het volgende hoofdstuk delen we meer informatie over slimme laadpunten en de toepassingen daarvan.
- Dynamic Load Balancing: controleert het stroomgebruik van de woning.
- Peak shaving: voorkomt overcapaciteit kosten bij het elektrisch laden.
- Gezichtsherkenning: zo kan je hands-free jouw laadpaal ontgrendelen.
- Gebarenherkenning: Laadzuil bedienen met eenvoudige gebaren.
- AutoStart / Plug&Charge: het inpluggen van de stekker is voldoende om de laadsessie op te starten.
- Abonnementen & Laadpas: elke laadsessie wordt geregistreerd voor de administratie.
Laadpaal installateur Aa en Hunze vergelijken
De tarieven van laadpalen laten een grote variatie zien. De kosten van een laadstation voor thuis wisselt tussen de €625 – €3175. Een groot deel van onkosten kunnen we toeschrijven aan de laadcapaciteit van het station. Hoe krachtiger het vermogen, hoe sneller de batterij weer op volledige capaciteit zit. Bovendien onderscheiden we slimme palen met leuke mogelijkheden als Hub/Satellite die in aanschaf duurder zijn. Onze experts geven hieronder een inschatting van de kosten laadpaal Aa en Hunze. Soort laadstation Capaciteit Oplaadtijd Onkosten 1-fase laadpaal 3,7 kW 10,8 uur €500- €605 1-fase laadpaal 7,4 kW 5,5 uur €540- €640 3-fase laadpaal 11 kW 3 – 4 uur €685- €750 3-fase laadpaal 22 kW 1,5 – 2 uur €880- €1000
Top leveranciers
- EVBox:Geschikt voor elke elektrische auto.
- Wallbox (wandlader): Met handige mobiele en Smartwatch-app.
- NewMotion: toegang tot 180.000 openbare laadpunten in 35 landen.
- Alfen: Voor iedere elektrische auto.
- Mennekes: Comfortabel, slim en veilig je elektrische auto opladen.
- EVhub: Stevige en krachtige laadpalen voor een scherpe prijs.
- Webasto: Eenvoudig in gebruik, supersnel laden.
- Ecotap: Optioneel leverbaar met vaste kabel.
- Blue Current: Zeer gebruiksvriendelijke laadstations.
- Chargepoint: Zeer eenvoudige bediening en degelijk ontwerp.
- Myenergi / Zappi: Een volledig vrij programmeerbaar laadpaal.
- Tesla Wall Connector: Snelste oplaadsnelheid voor de Model X, Model S en Model 3.
- NRGkick: Meest compacte en gemakkelijke systeem.
- Andere opties: ABB, Eaton, Etrel, Delta, Etrel, Hypercharger, Schneider Electric , Flexicharge of Tritium, Xcharge, Circontrol, Zaptec.
Tarieven voor installatie 2024
De uiteindelijke kosten van een voordelige laadpaal installeren in Aa en Hunze variëren van €430 tot €1975. Dit hangt vooral af van of jouw meterkast al geschikt is voor een (3-fase) laadstation en de afstand tussen de meterkast en de locatie waar het laadstation komt. Hoe groter het perceel, des te meer graafwerk er bij komt kijken en des te meer (dure) kabels er nodig zijn.
Laadpas
Bij steeds meer services wordt bij het plaatsen van een laadpaal voor een elektrische auto een speciaal abonnement gekozen. Als je de enige gebruiker van de paal bent is dit zeker niet noodzakelijk, echter zijn de pluspunten behoorlijk interessant. De kosten van zo’n laadpaal abonnement liggen rond de €6,75 (maandelijks).
- Realtime inzicht in laadsessies en geschiedenis.
- Eenvoudig laadkosten verrekenen met werkgever.
- Eventueel kun je andere EV-bezitter bij jou laten laden.
- Vaak zit er een 24/7 storing service inbegrepen bij het abonnement.
Laadpaal thuis laten plaatsen?
Vind ervaren vakmannen uit jouw gemeente.
Hoeveel kan ik besparen met elektrisch rijden?
Elektrisch rijden kan veel geld besparen. De elektrische auto en het thuislaadpunt plus installatie kennen een aantrekkelijke terugverdientijd. Hieronder illustreren we dit met een rekenvoorbeeld. Een gemiddelde Nederlander rijdt per jaar zo’n 1061 km op maandbasis. Met dit gemiddelde als uitgangspunt verwachten we wat de verwachte kostenbesparing is. In ons geval zijn de volgende tarieven van toepassing (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in Aa en Hunze):
- Benzine rijden 2024: €0,105/km
- Elektrisch rijden 2024: €0,043/km
Soort | Tarieven p/km | Per maand | P/jaar |
---|---|---|---|
Benzine | €0,105 | €111,41 | €1336,86 |
Elektrisch | €0,043 | €45,62 | €547,48 |
Besparing | €0,0620 | €65,78 | €789,38 |
Laadpaal aanvragen gemeente Aa en Hunze
Heb je een EV, maar heb je thuis geen plek voor laadstations? En is er nog geen openbaar laadpunt in de buurt? In die situaties mag je een openbaar oplaadpunt in Aa en Hunze aanvragen bij de gemeente. Je moet wel voldoen aan verschillende criteria:
- Jouw woning is niet geschikt om zelf een laadpunt bij te installeren.
- In de directe omgeving is er nog geen openbaar laadstation beschikbaar.
- De persoon die het indient moet eigenaar zijn van een EV/hybride auto met een noemenswaardige actieradius.
Wanneer je voldoet aan de gestelde eisen wordt jouw verzoek meegenomen. De gemeente wijst uit of en waar precies de laadzuil komt te staan. Ze checken daarvoor facetten als zichtbaarheid en of het technisch kan. Elke EV-eigenaar kan terecht bij dit oplaadpunt. Extra achtergrondinfo is ook te lezen op www.aaenhunze.nl. Hier kun je ook terecht voor vragen of er een subsidie mogelijk is. Steeds meer gemeenten verwijzen je door naar Openbaarladen.nl. Op dit portaal kan je vrij simpel een openbare laadpaal aanvragen. Of klik door naar Beste elektrische auto.
Openbare oplaadpunten in de buurt (december 2024)
Laadstations in Aa en Hunze zijn elke dag werkzaam. Elke laadpashouder kan terecht bij deze punten. Let op: het is wel vrij prijzig. De tarieven schommelen tussen de €0,265 tot wel €0,595 per kWh. Om te laden moet je een laadpas abonnement hebben. In onze maps kaart bekijk je de openbare laadstations in Aa en Hunze. Check tevens oplaadplekken en aanbieders in Midden-Drenthe, Assen, Noordenveld, Dantumadiel en Opsterland.
Informatie over laadpunten voor bedrijven (zakelijk)
Een laadpaal bij je bedrijf is een prettige service voor je personeel en relaties. Beschik je over een kantoorpand met 10 parkeervakken of meer? Op grond van de nieuwe wet- en regelgeving moet 1 op de 10 parkeerplaatsen geschikt zijn om een EV te laden. Zakelijke laadpalen kunnen relatief goedkoop geplaatst worden dankzij meerdere subsidieregelingen. Op deze site lees je hoe je tot wel 75% van de investeringskosten mag afschrijven.
- Milieu Investeringsaftrek (MIA): Investeringen in milieuvriendelijke bedrijfsmiddelen tot 36% aftrekken.
- Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Tot 75% van de aanschafprijs van een laadpaal afschrijven.
- Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): Een optie voor snelle afschrijvingen voor beperkte investeringen, vooral toegepast voor startende bedrijven.
- Bovendien kan je het laadpunt versneld terugverdienen door de paal openbaar te stellen en anderen te laten betalen voor het opladen.
De meest gestelde vragen (FAQ) over elektrisch laden
Wat kost zo’n eigen laadstation aan huis?
Een laadpaal aan huis kopen en laten installeren varieert qua prijs tussen de €875 en €2050. De kosten van het hele pakket is afhankelijk van het type laadpaal (eventuele slimme functies), het minimale laadvermogen, de totale afstand tussen meterkast en de laadplek en of alle benodigde aansluitingen reeds aanwezig zijn of dat er nog wat moet gebeuren zoals het aanleggen van een extra stroomgroep.
Hoe duur is het om mijn auto thuis op te laden?
Het is het meest voordelig om thuis je elektrische auto te laden. Je betaalt de kilowattuurprijs direct aan jouw leveranciers van energie zoals Energiedirect, Essent, Eneco, Engie, Budget energie en Vandebron, Vattenfall, PowerPeers, Oxxio. Rekenen op zo’n €0,245 per kWh. De kosten van elektrisch autorijden liggen tegenwoordig rond de €3,60 per 100 kilometer. Vergeet niet: een benzineauto kost je al snel €9,95 p/100 km. Wanneer je het combineert met zonnepanelen kost de gebruikte stroom na verloop van tijd helemaal niks meer. De standaard EV heeft zo’n 12 – 14 panelen nodig om een jaar lang op zonne-energie te rijden in de provincie Drenthe.
Wie installeert het, en hoe werkt dat?
De specialist integreert een stroomgroep met aardlekautomaat aan in het centrale stroompunt in je huis. Dit voorkomt stroomuitval in en rondom je huis. Van de meterkast legt men de benodigde kabels aan richting de installatie plek. Samen met de installateur overleg je waar het laadpunt het beste kan komen om zo de graafwerkzaamheden te minimaliseren. De ervaren laadpaal installateur in Aa en Hunze zet het laadstation vast tegen de muur of op een losse paal.
Kan er een laadpaal aangesloten worden op mijn laadpaal?
Uiteindelijk is elke stroomkast geschikt voor het laden van een elektrische auto. Bij oudere woningen moet er vaak wel wat omgezet worden. Hierbij is van belang of de woning met een 1-fase of 3-fase-aansluiting is uitgevoerd. De vroegere modellen werden geladen op 1-fase stroom (220V). De huidige EV’s vereisen een 3-fasen aansluiting. Je komt het ook vaak tegen als krachtstroom. Je kunt zo tot wel 3 keer sneller laden. Een laadpunt installatiebedrijf in Aa en Hunze zal je ondersteunen bij deze werkzaamheden. De geschatte kosten van zo’n service bedragen zo’n €800. Let op: Het kan zijn dat hiervoor extra kosten voor vastrecht gelden.
Heb ik een type 1 of type 2 stekker nodig?
Laadkabel stekkers kunnen we onderverdelen in type 1 (Yazaki) en type 2 (Mennekes). Model 1 wordt doorgaans geïmplementeerd bij Amerikaanse en Japanse automerken. Model 2 wordt met name toegepast bij de merken die binnen de EU worden gemaakt. De meeste populaire elektrische auto’s in Aa en Hunze beschikken over een type 2 aansluiting. Ook de openbare (snel)laadpunten in Nederland en onze buurlanden hebben ook standaard type 2 aansluitingen.
Kan ik gebruik maken van subsidie voor een thuis laadpaal?
Helaas, er zijn geen landelijke subsidieregelingen voor een thuislaadpunt op eigen terrein. Elke provincie is vrij om hier eigen beleid voor te schrijven. De gemeente Aa en Hunze verschaft op dit ogenblik geen subsidies of korting op een particuliere laadpaal. Wat mogelijk wel interessant is, is om een laadstation op een openbare plek aanvragen. Je kunt specifiek verzoeken of de paal nabij jouw huis geplaatst mag worden. Zie ook de website van de gemeente www.aaenhunze.nl.
Alle plaatsen in deze gemeente
- Laadpaal Annerveenschekanaal
- Laadpaal Oud Annerveen
- Laadpaal Spijkerboor
- Laadpaal Nieuw Annerveen
- Laadpaal Eexterveen
- Laadpaal Eexterveenschekanaal
- Laadpaal Gieterveen
- Laadpaal Nieuwediep
- Laadpaal Gasselternijveen
- Laadpaal Gasselternijveenschemond
- Laadpaal Annen
- Laadpaal Schipborg
- Laadpaal Amen
- Laadpaal Papenvoort
- Laadpaal Marwijksoord
- Laadpaal Nooitgedacht
- Laadpaal Rolde
- Laadpaal Nijlande
- Laadpaal Eldersloo
- Laadpaal Ekehaar
- Laadpaal Geelbroek
- Laadpaal Eleveld
- Laadpaal Deurze
- Laadpaal Balloo
- Laadpaal Balloërveld
- Laadpaal Gieten
- Laadpaal Gasselte
- Laadpaal Eext
- Laadpaal Eexterzandvoort
- Laadpaal Anderen
- Laadpaal Gasteren
- Laadpaal Anloo
- Laadpaal Schoonloo
- Laadpaal Grolloo
- Laadpaal Vredenheim