Elektrisch rijden wordt steeds populairder. Dat heeft als gevolg dat steeds meer auto’s de openbare oplaadplekken bezet houden. Overweeg dan zeker eens een handige laadpaal in Anderen aan huis. Dankzij een particulier laadstation ben je altijd verzekerd van een plekje voor jouw CUPRA el-Born + Lucid Air Pure. Je hoeft nooit meer te wachten bij openbare laadstations en het is een stuk voordeliger. Op deze pagina bekijk je bruikbare informatie over populaire soorten laadpunten, vertellen we je waar je zoal op moet letten en kan jij snel een vrijblijvende offerte opvragen bij leveranciers uit de buurt.
- Door het toepassen van een eigen elektrische laadpaal kan je heel goedkoop je eigen auto tanken.
- Een exclusieve paal voor je eigen wagen.
- Iedere morgen wegrijden met een opgeladen accu, geen zorgen meer over de actieradius.
- Extra goedkoop rijden door te laden op je eigen zonnepanelen.
- Zo’n slimme laadpaal aan huis laat je al plaatsen voor €980.
- Een privaat laadstation kan je al terugverdienen in 6 – 8 jaar.
Inhoudsopgave
- Tips bij het kiezen van een laadpaal voor thuis
- Beste laadpaal installatiebedrijven Anderen vergelijken november 2024
- Klik hier voor jaarlijkse besparing met elektrisch rijden
- Openbaar laadstation aanvragen bij de gemeente Aa en Hunze
- Lijst met openbare oplaadpunten in de buurt
- Offerte laadpalen voor je bedrijf
- Meer informatie in onze FAQ met veelgestelde vragen
Laadstation thuis plaatsen Anderen
Elektrisch rijden is de afgelopen jaren flink gegroeid. Het laden van een elektrisch voertuig zoals een Mercedes EQA gaat steeds eenvoudiger. Een particuliere eigen goedkope laadpaal Anderen kopen is een zeer interessante optie. Hij is altijd beschikbaar en je kunt rekenen op een goed geladen accu. Verder is het stukken betaalbaarder dan laden bij openbare stations. De kosten waar je mee te maken krijgt zijn de laadpaal zelf, de installatiekosten en uiteraard de verbruikte stroom (we raden aan om hiervoor ook zonnepanelen te gebruiken). Alles wat je nodig hebt is een eigen oprit of parkeerplaats (garage). Welk laadstation moet ik kiezen voor mijn voertuig en mijn woning? Hierbij kan je aan de slag met tips en adviezen wat betreft laadpaal laten installeren in Anderen. Op deze website lees je ook meer over Betrouwbare laadpaal.
Laadpaal of wallbox
Een laadstation Anderen kan op 2 manieren worden geplaatst. Je kunt het bevestigen tegen een muur (wandbox) of hij komt op een aparte paal. Dat is ook het enige verschil, de rest werkt hetzelfde. Analyseer de afstand die er zit tussen de parkeerplek en het laadstation, zo heb je niet al te veel laadkabels nodig.
1-fase of 3-fasen installatie
De 1 fase installatie maakt gebruik van de standaard 230 voltage. Dit kan met 16A (of soms ook 32A). Het maximale laadvermogen is 3.7 kW. Elke meterkast heeft de beschikking over minstens (1x30a of 1x40a). Een 3-fase laadpaal biedt je tot wel 3x 230V aan capaciteit. Het maximale laadvermogen van deze aansluiting is 11 kW. Een 3-fase laadstation heeft dus een oplaadkracht die 3 keer hoger ligt. Beschik je nog niet over een 3-fase installatie? Je kunt tegen geringe kosten de meterkast laten voldoen aan de eisen door een elektricien in Anderen. Ook vraag je een verzwaring van de aansluiting aan bij jouw netbeheerder.
Een eigen oplaadstation voor de deur?
Goedkoop en snel laden en altijd een vrije plek!
Laadkabel: los of vast
Je hebt de keuze uit een laadzuil met een vaste kabel of een losse variant. Het pluspunt van een vaste kabel is dat je niet steeds de kabel uit jouw auto hoeft te halen. Een ander pluspunt is dat je ze in XL-formaat kunt bestellen, vaak wel 6 – 8 meter. Het minpunt is dat de kabel in de praktijk vaak minder lang mee gaat omdat deze sneller nat wordt (of je moet de auto binnen opladen). Een ander nadeel is dat het er niet zo netjes uit ziet. Ten derde moet je opletten dat elke EV weer net een andere stekker nodig heeft.
Het belangrijkste pluspunt van een losse kabel (als mede een socket) is dat je er elke auto mee kan laden. Hiervoor gebruik je de kabel die standaard in je kofferbak ligt. Eveneens oogt het minder rommelig en hoef je je geen zorgen te maken dat de kabel wordt aangetast door wind of regen. Het minpunt is dat de drempel wat hoger wordt als je even kort wilt opladen. Je moet de kabel/stekker dan uit je koffer pakken, daarna sluit je ‘m aan. Het station met een losse kabel is toch het meest gebruiksvriendelijk. Neem je over een tijdje een nieuwe EV? In dit geval hoef je geen (dure) aanpassingen door te voeren. Tip: gebruik ook zeker een snelladers in Anderen.
Verschil enkele en dubbele laadpaal
Men kan kiezen voor een enkelvoudig of dubbel laadstation. Het onderscheid zit ‘m in het aantal EV’s dat op hetzelfde moment kunnen worden geladen. Een paal met 1 stekkeringang biedt voldoende elektriciteit voor 1 EV, een dubbel systeem biedt de mogelijkheid om 2 auto’s van stroom te voorzien. Dit is praktisch als je 2 elektrische auto’s hebt maar ook voor bedrijven en kantoren.
Innovatieve functies
De huidige oplossingen hebben intuïtieve slimme laadfuncties. In de opsomming hieronder check jij meer info en krijg je inzicht in slimme laadpunten en wat er tegenwoordig allemaal mogelijk is.
- Dynamic Load Balancing: past laadvermogen automatisch aan op beschikbare hoeveelheid stroom.
- Peak shaving: zorgt dat de maximale stroomcapaciteit van de parkeervoorziening niet wordt overschreden.
- Gezichtsherkenning: laadpaal wordt alleen ontgrendeld met jouw gezicht.
- Gebarenherkenning: gebruik handgebaren om een laadsessie te openen (zonder pasjes).
- AutoStart / Plug&Charge: ook wel plug & charge, direct laden zonder pasje.
- Abonnementen & Laadpas: mogelijkheid om gastgebruik toe te staan.
Laadpaal installateur Anderen vergelijken
De huidige prijzen van laadpalen zijn heel divers. De investering van een laadstation voor thuis wisselt tussen de €725 en €3275. De tarieven worden o.a. gecalculeerd op basis van de laadcapaciteit van het station. Des te hoger het vermogen, des te sneller de batterij weer is opgeladen. Verder zijn er allerlei slimme laadpunten met toffe opties als gebarenherkenning die een hogere verkoopprijs hebben. In de lijst hieronder staan de huidige kosten laadpaal Anderen. Soort laadstation Vermogen Oplaadtijd Investering 1-fase laadpaal 3,7 kW 10 – 12 uur €530- €600 1-fase laadpaal 7,4 kW 5 – 7 uur €505- €600 3-fase laadpaal 11 kW 3,6 uur €660- €795 3-fase laadpaal 22 kW 1,5 – 2 uur €875- €940
Bekende producten
- EVBox:Altijd automatische software-updates.
- Wallbox (wandlader): Geavanceerd design en maximale flexibiliteit.
- NewMotion: 24/7 ondersteuning van het serviceteam.
- Alfen: Montage aan wand of losstaand met optionele montagepaal.
- Mennekes: Ruim aanbod laadzuilen, wandladers en kabels.
- EVhub: Optioneel integratie met slimme EVhub laadpas.
- Webasto: Volledig op afstand te beheren.
- Ecotap: Uniek ‘less is more’ design.
- Blue Current: Compact systeem met slimme functies.
- Chargepoint: Compact en stijlvol ontwerp.
- Myenergi / Zappi: Slimme daltarief instellingen mogelijk.
- Tesla Wall Connector: Snelste oplaadsnelheid voor de Model X, Model S en Model 3.
- NRGkick: Slimme mobiele lader die je op afstand kunt bedienen.
- Alternatieve leveranciers: ABB, Delta, Etrel, Enovates, Etrel, Hypercharger, Schneider Electric , Flexicharge en Tritium, Xcharge, Circontrol, Efacec.
Kosten voor installatie 2024
De uiteindelijke kosten van een voordelige laadpaal installeren in Anderen liggen tussen de €340 en plus minus €2000. Dit hangt vooral af van de benodigde installatiewerkzaamheden in de meterkast en welke afstand er zit tussen de aansluiting in de meterkast en de laadpaal zelf. Des te groter deze afstand is, hoe meer graafwerk/boorwerk er bij komt en hoe meer kabels benodigd zijn.
Abonnementsprijzen laadpassen
Hedendaags wordt bij de installatie van een laadpaal voor een elektrische auto een extra abonnement genomen. Als je de enige gebruiker van de paal bent is dit zeker niet noodzakelijk, maar geeft verschillende voordelen. De kosten van zo’n laadpaal abonnement bedragen ongeveer €5,50 per maand.
- Altijd inzicht in je laadgebruik.
- Automatisch factureren en declareren van de laadkosten.
- instellen van laadkosten voor gastgebruik.
- Je kunt rekenen op 24/7 support en actuele software.
Laadpaal bij je thuis installeren?
Check de beste deskundigen die werken in je omgeving.
Rekenvoorbeeld besparing elektrisch rijden
Elektrisch rijden kan flink besparen op je autokosten. De elektrische auto en het thuislaadpunt plus installatie verdien je vrij vlot terug. Op deze pagina illustreren we dit met een rekenvoorbeeld. Een gemiddelde Nederlander rijdt per jaar zo’n 1170 km op maandbasis. Met dit gemiddelde als uitgangspunt checken we met welke kosten je rekening moet houden. In het rekenvoorbeeld kiezen we voor de volgende tarieven (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in Anderen):
- Benzine rijden 2024: €0,150/km
- Elektrisch rijden 2024: €0,050/km
Type | Kosten p/km | P/maand | P/jaar |
---|---|---|---|
Benzine rijden | €0,150 | €175,50 | €2106,00 |
Elektrisch rijden | €0,050 | €58,50 | €702,00 |
Besparing | €0,100 | €117,00 | €1404,00 |
Laadpaal aanvragen gemeente Aa en Hunze
Heb jij de beschikking over een EV, echter beschikt je niet over een eigen oprit? Zijn er in de wijk geen nog openbaar oplaadpunt Je kunt dan zo’n openbaar oplaadpunt in Anderen aanvragen bij de gemeente. Je moet wel voldoen aan verschillende criteria:
- Je beschikt zelf niet over voldoende vrije ruimte voor een laadpunt.
- Er is nog geen openbaar laadstation (gepland) dichtbij jouw woon- of werkadres.
- Je hebt een EV of hybride wagen in bezit met een minimale elektrische actieradius.
Als je aan deze voorwaarden voldoet neemt de gemeente jouw aanvraag in behandeling. De gemeente heeft altijd de beslissingsbevoegdheid als het gaat om of en in welke straat de laadzuil werkzaam zal worden. Daarbij bekijkt de gemeente zaken als toegankelijkheid en parkeerdruk. Elke EV-eigenaar kan terecht bij dit oplaadpunt. Updates en informatie kan je bekijken op www.aaenhunze.nl. Daar lees je ook of er een subsidie mogelijk is. Steeds meer gemeenten hebben de uitvoering neergelegd bij Openbaarladen.nl. Daar kan je heel eenvoudig een openbare laadpaal aanvragen. Op deze website lees je ook meer over Hybride voertuigen.
Openbare oplaadpunten in de omgeving (november 2024)
Laadstations in Anderen zijn goed vertegenwoordigd. Iedereen met een abonnement mag daar in principe gebruik van maken. De onkosten liggen daar wel hoger. De onkosten schommelen tussen de €0,260 en €0,555 p/kWh. Het is belangrijk dat je een laadpas abonnement hebt (bijv. van New Motion of Eneco). In onze maps kaart doorzoek je de openbare laadstations in Anderen. Check tevens laadmogelijkheden en verkopers in Eexterzandvoort, Eext, Gasselte, Gieten en Balloërveld.
Zakelijke laadpunten
Een laadpaal bij je werk is een prettige service voor personeel of bezoekers. Beschik je over een locatie met tenminste 10 parkeerplaatsen? Volgens de laatste regelgeving moet 1 op de 10 parkeerplaatsen geschikt zijn om een EV te laden. Zakelijke laadpalen zijn financieel ook nog eens het overwegen waard. Als ondernemer kun je profiteren van een aantal subsidieregelingen. Zo is er een regeling waarmee je wel 75% van de investeringskoten kunt afschrijven.
- Milieu Investeringsaftrek (MIA): Profiteren van een investeringsaftrek 13,5%, 27% of maar liefst 36%.
- Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Zelf beslissen wanneer en hoe snel jij de investering voor de laadpaal afschrijft (tot 75%).
- Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): Een mogelijkheid voor investeringen in kleine bedrijfsmiddelen, zeer interessanten voor de beginnende ondernemers.
- Ook kan je het laadpunt versneld terugverdienen door derden te laten betalen voor het opladen.
Veelgestelde vragen over thuis elektrisch laden
Wat zijn de installatiekosten voor een laadstation aan huis?
Een thuis-laadpaal inclusief plaatsing zit qua kostprijs tussen de €850 en €2300. De definitieve prijs is afhankelijk van het type laadstation (softwarematige slimme functies), de benodigde capaciteit (laadvermogen), de afstand tussen meterkast en laadstation en eventuele aanpassingen in de meterkast zoals het plaatsen van een aardlekautomaat of nieuwe groep.
Wat kost het om mijn auto thuis op te laden?
Het is het goedkoopste om thuis je elektrische auto op te laden. Je rekent de kilowattuurprijs af bij je eigen energieleverancier zoals Eneco, Budget energie, NLE, Essent, Engie en Oxxio, PowerPeers, Vandebron, Pure energie. Dat is om en nabij de €0,240 per kWh. De onkosten van elektrisch autorijden liggen gemiddeld op €4,10 per 100 kilometer. Ter vergelijking: een doorsnee benzinewagen kost ongeveer €9,85 p/100 km. Als je direct ook kiest voor zonnepanelen kost de gebruikte stroom na verloop van tijd helemaal niks meer. Een normale EV heeft tussen de 8 en 14 zonnepanelen nodig om een jaar lang op zonne-energie te rijden in de provincie Drenthe.
Hoe werkt de installatie?
De monteur treft de nodige voorbereidingen in je stroomkast. Anders heb je kans dat op een gegeven moment de stroom uitvalt. Via dit stroompunt vind de kabel via de kruipruimte de weg naar buiten. In overeenstemming met de specialist bereken je waar de laadpaal wordt geplaatst om de werkzaamheden binnen de perken te houden. De gecertificeerde laadpaal installateur in Anderen zet het als wallbox tegen de muur of op een losse paal.
Moet er iets gebeuren in mijn meterkast?
Over het algemeen is elke woning in staat om een elektrische auto te voorzien van stroom. Het kan wel zijn dat er eerst het e.e.a. moet worden omgezet. Belangrijk is of de meterkast de 1-fase of 3-fase-aansluiting voorgeïnstalleerd heeft. De eerste elektrische voertuigen werden geladen op 1-fase stroom (220V). De nieuwste elektrische voertuigen vereisen wat meer capaciteit (3-fasen laadpunt). Dit noemen we ook wel krachtstroom. Je kunt zo tot wel 3 keer sneller laden. Een laadpunt installatiebedrijf in Anderen zal je ondersteunen bij deze werkzaamheden. De totale onkosten zijn circa €925. Let op: het jaarlijkse vastrecht kan ook omhoog gaan.
Moet ik een type 1 of type 2 stekker hebben?
Stekkers (van laadkabels) heb je in 2 varianten: type 1 (Yazaki) en type 2 (Mennekes). Model 1 wordt doorgaans geïmplementeerd bij Amerikaanse en Japanse automerken. Model 2 stekkers komen we tegen bij de merken die binnen de EU worden gemaakt. Een groot deel van de favoriete elektrische auto’s in Anderen zijn compatibel met een type 2 stekker. Ook de openbare (snel)laadpunten in Nederland en onze buurlanden zijn voorzien van type 2 stekkers (Mennekes).
Kan ik aanspraak maken op subsidie voor een laadzuil thuis?
Op dit moment zijn er geen landelijke subsidies voor een thuislaadpunt op je oprit. Iedere provincie heeft de vrijheid om hier anders mee op te gaan. De gemeente Aa en Hunze heeft op dit ogenblik geen financiële ondersteuning voor de particuliere laadpaal. Wat mogelijk wel interessant is, is om een laadstation op een openbare plek aanvragen. Je kunt aanvragen of het openbare laadpunt niet al te ver van jouw woning geplaatst mag worden. Voor meer info en aanvragen zie www.aaenhunze.nl.