Elektrisch rijden zien we steeds meer. Dit resulteert in het feit dat er soms geen openbare oplaadplek te vinden is. Steeds meer mensen kiezen dan ook voor een eigen laadpaal in Schipborg aan huis. Op basis van jouw eigen laadstation ben je altijd verzekerd van een volle accu van jouw Tesla Model 3 Standard Range Plus of bijvoorbeeld de Jaguar I-Pace EV320. Je hoeft nooit meer te wachten bij openbare laadstations en het is ook nog eens een stuk goedkoper. Op EVPlan.nl lees je waardevolle informatie over velerlei laadpalen, vertellen we je waar je zoal op moet letten en kom je in contact met leveranciers en installateurs bij jou in de regio.
- Met behulp van jouw eigen elektrische laadpaal ben je veel goedkoper uit qua laadkosten.
- Niet meer wachten bij een dure snellader.
- Iedere morgen wegrijden met een opgeladen accu, en dat betekent altijd een optimale actieradius.
- Spotgoedkoop rijden op je eigen groene stroom met zonnepanelen.
- Een slimme laadpaal aan huis koop je al voor €945.
- Een privaat laadstation heeft een terugverdientijd van 7 à 8 jaar.
Onderwerpen
- Informatie over een laadpaal aan huis
- Beste laadpaal installateurs Schipborg vergelijken november 2024
- Wat zijn de besparingen bij elektrisch rijden?
- Een laadstation aanvragen via de gemeente Aa en Hunze
- Openbare oplaadpunten in de buurt
- Laadpalen voor zakelijk gebruik
- De meest gestelde vragen (FAQ) over elektrisch laden
Laadstation thuis plaatsen Schipborg
Elektrisch rijden is de afgelopen jaren flink gegroeid. Het opladen van de accu van een EV als onder andere de Dacia Spring Electric is op dit moment mogelijk op veel manieren. Een particuliere eigen goedkope laadpaal Schipborg kopen is iets wat je zeker moet overwegen. Het is ontzettend handig in gebruik en je hebt dan elk moment van de dag een goed geladen accu. Overigens is het een stuk goedkoper dan een openbaar laadpunt. Wel heb je te maken met de installatie, hardware, kabels en de verbruikskosten (deze stroom kan je natuurlijk zelf opwekken middels zonnepanelen). Je moet wel de beschikking hebben over een parkeerplaats/garage of oprit. Welke laadpaal is nu handig voor mijn woning en auto? Op deze pagina bieden wij tips en adviezen ten aanzien van laadpaal laten installeren in Schipborg. Zie ook aanvullende informatie over Overzicht elektrische auto’s.
Vaste laadpaal of wallbox
Een laadstation Schipborg kan je op twee verschillende manieren plaatsen. Het kan tegen een muur worden bevestigd (wandbox) of op een speciale paal. Er zit verder geen verschil tussen deze opties. Bekijk kritisch de afstand tussen de auto en de laadplek (zo kun je besparen op de kabellengte).
1- of 3-fasen aansluitingen
Een 1-fase laadzuil kan laden met de doorsnee 230V aansluiting. Het systeem werkt dan op standaard 16A. Je kunt dan uitgaan van 3.7 kW laadvermogen. Elke woning in Nederland heeft minimaal een 1-fase aansluiting (1x30a). De 3-fase installatie maakt gebruik van krachtstroom (400V). Het maximale laadvermogen is 11 kW per uur. Een 3-fase laadzuil kan je elektrische auto in beperkte tijd volledig laden. Beschik je nog niet over een 3-fase installatie? Voor een paar honderd euro kun jij je groepenkast laten aanpassen door een elektricien in Schipborg. De netbeheerder kan vervolgens de capaciteit van de energieaansluiting veranderen.
Een eigen oplaadpunt aan huis
Voordelig opladen en niet meer zoeken naar een vrij laadstation
Losse of vaste laadkabel
Er zijn eigenlijk 2 mogelijkheden: een laadzuil met een geïntegreerde vaste kabel of een losse stekker. Het grote voordeel van de vastzittende kabel is dat je eenvoudig en snel de auto kunt opladen. Een bijkomend voordeel is dat je ze in meerdere formaten en lengtes kunt kopen, bij EV-box tot wel 8 meter. Het minpunt is dat de kabel wat sneller vies wordt omdat deze onderhevig is aan weersomstandigheden(tenzij je binnen laadt). Een ander nadeel is dat het er wat rommelig bij hangt. Ook moet je er rekening mee houden dat je niet alle EV’s kunt laden met een vaste kabel.
Het gemak van een losse kabel (net als een socket) is dat elk type auto dan gebruikt kan worden. Opladen kan altijd en overal met de laadstekker die je overal gebruikt en die je altijd mee hebt. Tevens ligt / staat de wallbox zo dus nooit in de weg en hoef je je geen zorgen te maken dat de kabel wordt aangetast door wind of regen. Het grote nadeel is dat het altijd even iets langer duurt als je jouw auto gaat laden. Je haalt de kabel eerst uit de kofferbak, en aansluiten op zowel je auto als de EVbox. Een losse kabel is vaak de beste keuze. Krijg je later een andere elektrische auto met een andere aansluiting? In dat geval kan je gewoon jouw huidige paal blijven gebruiken. Advies: rijdt ook eens langs de snelladers in Schipborg.
Advies: enkele of dubbele laadpaal
Je kan kiezen uit een enkele of een dubbele laadpaal. Het onderscheid zit ‘m in het aantal auto’s dat je op 1 moment kunt opladen. Een paal met 1 stekker aansluiting kan maximaal 1 auto tegelijk opladen, met een dubbel laadstation kun je 2 EV’s tegelijkertijd aansluiten. Nuttig als je 2 elektrische auto’s hebt en natuurlijk voor zakelijke parkeerplaatsen.
Smart toepassingen
De huidige laadsystemen worden gekenmerkt door steeds vaker slimme laadfuncties. Hieronder lees jij meer info over slimme laadpunten en de praktische functies voor thuis.
- Dynamic Load Balancing: beschermt tegen overbelasting van het energienetwerk.
- Peak shaving: voorkom kosten die uw netbeheerder in rekening kan brengen bij het overschrijden van het piekvermogen.
- Gezichtsherkenning: laadpaal wordt alleen ontgrendeld met jouw gezicht.
- Gebarenherkenning: bedien het systeem met eenvoudige handgebaren (soms ook met voice).
- AutoStart / Plug&Charge: ideaal als het stroomverbruik niet geregistreerd hoeft te worden.
- Abonnementen & Laadpas: mogelijkheid om gastgebruik toe te staan.
Laadpaal installateur Schipborg vergelijken
Die consumentenprijzen van laadpalen variëren enorm. De kostprijs van een laadstation voor thuis bedraagt tussen de €525 tot €3350. De tarieven worden o.a. gecalculeerd op basis van het laadvermogen van het systeem. Hoe krachtiger het vermogen, hoe sneller de batterij weer op 100% zit. Ook zien we steeds meer slimme opladers met speciale features als Hub/Satellite die een stukje prijziger zijn. In de lijst hieronder staan de huidige kosten laadpaal Schipborg. Type laadpaal Vermogen Oplaadtijd Investering 1-fase laadpaal 3,7 kW 10,5 uur €515- €640 1-fase laadpaal 7,4 kW 6 uur €535- €625 3-fase laadpaal 11 kW 4- 5 uur €655- €795 3-fase laadpaal 22 kW 1,5 – 2 uur €880- €995
Populaire leveranciers
- EVBox:Ingebouwde elektrische beveiligingen.
- Wallbox (wandlader): Beheer meerdere gebruikers en laders met MyWallbox.
- NewMotion: toegang tot netwerk met meer dan 180.000 laadpalen.
- Alfen: DEKRA (voorheen KEMA), CE en Z.E. Ready gecertificeerd.
- Mennekes: Slim kabelbeheer voor vaste kabels.
- EVhub: Hoogwaardig en slagvast polycarbonaat.
- Webasto: Plug & Charge-functie en slimme functies.
- Ecotap: Stevige, gebruiksvriendelijke en zelfvoorzienende palen.
- Blue Current: Geschikt voor 3,7 – 22 kW laden.
- Chargepoint: Koppeling aan uw eigen afreken- of toegangssysteem.
- Myenergi / Zappi: Laag tarief sensor om maximale besparingen te doen.
- Tesla Wall Connector: Zelf instellen met welke max. stroom je auto geladen moet worden.
- NRGkick: Flexibel en eenvoudig de laadstroom aanpassen.
- Andere opties: ABB, Etrel, Delta, Eaton, Etrel, Flexicharge, Schneider Electric , Hypercharger en Tritium, Zaptec, Circontrol, Xcharge.
Kosten voor installatie 2024
De gemiddelde kosten van een voordelige laadpaal installeren in Schipborg variëren van €310 en ongeveer €1925. Dit is afhankelijk van een verwachting van de diverse installatie-uren (arbeid), meterkast aanpassingen en de afstand tussen meterkast en de laadpaal. Hoe groter de te overbruggen afstand, hoe meer boor/graafwerk noodzakelijk is en zal ook het aantal kabelmeters toenemen.
Kosten van het laadpas abonnement
Eventueel wordt bij de installatie van jouw laadpaal voor een elektrische auto een speciaal abonnement gekozen. Als je de enige gebruiker van de paal bent is dit zeker niet noodzakelijk, maar dan mis je wel enkele voordelen. De kosten van abonnementen voor laadpalen bedragen circa €6,75 op maandbasis.
- Inzicht in je laadsessies.
- Automatisch je stroomkosten laten verrekenen.
- instellen van laadkosten voor gastgebruik.
- Altijd actuele updates en 24/7 telefonische helpdesk.
Laadpaal voor thuis aanschaffen?
Achterhaal erkende deskundigen uit jouw omgeving.
Kostenoverzicht elektrisch rijden
Elektrisch rijden is goed voor een schone lucht, maar bespaart ook veel geld. De aanschaf van een elektrische auto en jouw thuislaadpunt heb je al gauw terugverdiend, daarna begint de winst. Hieronder illustreren we dit met een rekenvoorbeeld. Een gemiddelde Nederlander rijdt per jaar zo’n 1174 kilometer per maand. Met dit aantal kilometers berekenen we welke besparing er mogelijk is. In ons voorbeeld hanteren we de actuele prijzen (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in Schipborg):
- Benzine rijden 2024: €0,115/km
- Elektrisch rijden 2024: €0,043/km
Type | Prijzen p/km | Per maand | Per jaar |
---|---|---|---|
Benzine | €0,115 | €135,01 | €1620,12 |
Elektrisch | €0,043 | €50,48 | €605,78 |
Besparing | €0,072 | €84,53 | €1014,34 |
Laadpaal aanvragen gemeente Aa en Hunze
Rijd je elektrisch, maar heb je geen ruimte voor een laadpaal? En heb je in jouw directe omgeving niet echt mogelijkheden van een openbaar laadpunt? Je kunt dan een openbaar oplaadpunt in Schipborg aanvragen bij de gemeente. De gemeente is hierin wel kritisch en kijkt onder andere naar:
- Op jouw eigen oprit is er geen ruimte voor een laadpunt.
- Er is nog geen openbaar laadstation aanwezig in jouw directe omgeving.
- Je bezit een elektrische of hybride auto met een minimale elektrische actieradius.
Op het moment dat jij hieraan voldoet bekijkt een ambtenaar jouw aanvraag. De gemeente beslist uiteindelijk of en waar precies de laadzuil geplaatst wordt. Daarbij bekijkt de gemeente relevante zaken als zichtbaarheid en aanwezigheid van andere laadpunten. Elk huishouden kan hier gebruik van maken. Alle details is beschikbaar gesteld op www.aaenhunze.nl. Hier kan je ook lezen of de gemeente subsidies verstrekt. Veel Nederlandse gemeenten hebben de uitvoering neergelegd bij Openbaarladen.nl. Via deze website kan je in een paar stappen een openbare laadpaal aanvragen. Of bezoek onze pagina over Betrouwbare elektrische auto.
Openbare oplaadpunten in de regio (november 2024)
Laadstations in Schipborg nemen in rap tempo toe. Iedereen met een laadpas mag daar in principe gebruik van maken. Het is relatief wel duur. De onkosten lopen uiteen tussen de €0,250 – €0,555 per kWh. Vaak heb je een laadpas abonnement nodig. In de afbeelding hieronder doorzoek jij de openbare laadstations in Schipborg. Vergelijk ook laadmogelijkheden en installatiebedrijven in Annen, Anloo, Gasteren, Anderen en Eexterzandvoort.
Laadpunten voor bedrijven
Een laadpaal bij je bedrijf is relevant voor personeel of bezoekers. Zoek je naar opties voor een kantoorpand met tenminste 10 parkeerplaatsen? Wanneer we kijken naar de actuele regelgeving zal je 10% van de plekken moeten reserveren voor EV-rijders. Zakelijke laadpalen kennen daarnaast ook financiële pluspunten waaronder meerdere subsidieregelingen. Wist je dat je tot 75% van de investering kunt afschrijven?
- Milieu Investeringsaftrek (MIA): Profiteren van een investeringsaftrek 13,5%, 27% of maar liefst 36%.
- Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Tot 75% van de investeringskosten afschrijven op een tijdstip dat je zelf kiest.
- Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): De mogelijkheid voor het aftrekken van kleine investeringen, voor starters een interessante fiscale mogelijkheid.
- Bovendien kan je het laadpunt versneld terugverdienen door andere gebruikers te laten betalen voor het gebruik van de palen.
Veelgestelde vragen over thuis elektrisch laden
Hoeveel geld kost een eigen laadstation aan huis?
Een particulier laadpaal voor huis met daarbij de installatie kost +/- tussen de €900 – €2325. De totale investering hangt vooral af van het soort laadsysteem (additionele slimme functies), het totale laadvermogen, de afstand van de woning tot de laadzuil (kabelmeters) en het werk dat in de meterkast uitgevoerd moet worden zoals het aanleggen van een extra stroomgroep.
Hoe duur is het om mijn auto thuis op te laden?
Thuis een elektrische auto opladen is het goedkoopst. Je betaalt de kilowattuurprijs direct aan jouw huidige energieleverancier zoals Budget energie, Energiedirect, Essent, Eneco, NLE en PowerPeers, Vandebron, Oxxio, Vattenfall. Dit is nu ongeveer €0,210 per kWh. De tarieven van elektrisch autorijden zijn omgerekend dus +/- €3,95 per 100 kilometer. Even om te vergelijken: een normale auto op benzine kost ongeveer €10,10 per 100 kilometer. Als de laadpaal draait op zonnepanelen is opladen van jouw EV zelfs gratis. De standaard EV heeft ongeveer 8 – 16 zonnepanelen nodig om een heel jaar lang de kunnen rijden op zonnestroom in de provincie Drenthe.
Hoe gaat de installatie in z’n gang?
De specialist legt een nieuwe stroomgroep aan in het centrale stroompunt in je huis. Anders heb je kans dat op een gegeven moment de stroom uitvalt. Van de meterkast gaat de kabel meestal via de kruipruimte naar buiten. In overleg met de expert wordt besloten wat de meest efficiënte route is om zo min mogelijk kabelmeters en graafwerk te realiseren. De ervaren laadpaal installateur in Schipborg monteert ‘m in overleg tegen de muur of bevestigt ‘m op een losse paal.
Kan er een laadpaal aangesloten worden op mijn laadpaal?
Onderaan de streep is elke meterkast geschikt om elektrische voertuigen te laden. Bij oudere woningen moet er vaak wel wat omgezet worden. Achterhaal of de groepenkast met een 1-fase of 3-fase-aansluiting is uitgerust. De allereerste elektrische auto’s werden geladen op 1-fase stroom (220V). De huidige EV’s vereisen een 3-fasen aansluiting. Dit komt neer op krachtstroom. Je kunt zo tot wel 3 keer sneller laden. Een laadpunt installatiebedrijf in Schipborg kan jou hierin ontzorgen. De tarieven hiervan zijn circa €925. Goed om te weten: een nieuwe aansluiting kan resulteren in een hoger vastrecht.
Wat is het verschil tussen een type 1 en type 2 stekker?
Laadkabel + stekkers heb je in 2 soorten: type 1 (Yazaki) en type 2 (Mennekes). Model 1 wordt gebruikt door Japanse & Amerikaanse automerken. Model 2 is vooral te zien bij merken uit de Europese Unie. Veruit de meest bekende elektrische auto’s in Schipborg dien je op te laden met een type 2 stekker. Ook het gros van de openbare laadpalen in Nederland (en Europa) beschikken over type 2 (Mennekes).
Is er een subsidie mogelijk voor een laadpaal bij mij thuis?
Op dit moment zijn er geen landelijke subsidies voor een thuislaadpunt op eigen terrein. Elke regio heeft een eigen beleid. De gemeente Aa en Hunze verstrekt momenteel geen subsidie voor een particuliere laadpaal. Eventueel kun je wel proberen om een laadstation op een openbare plek aanvragen. Je kunt vragen of het openbare laadpunt in de buurt van jouw woning kan komen. Voor extra info verwijzen we je naar www.aaenhunze.nl.