De grote opmars van elektrisch rijden is begonnen. Door deze trend zien we ook dat steeds meer auto’s de openbare oplaadplekken bezet houden. EV-rijders kiezen dan ook steeds vaker voor een eigen laadpaal in Surhuisterveen aan huis. Door gebruik te maken van een privé laadstation ben je altijd verzekerd van een volle accu van jouw Volkswagen ID.4 1st of jouw Lucid Air Pure. Niet meer wachten op een vrije plek en het is erg goedkoop. Op deze website zoek je waardevolle informatie over velerlei soorten laadpalen, geven we een duidelijk stappenplan en kan jij snel een vrijblijvende offerte opvragen bij leveranciers uit jouw omgeving.
- Door te investeren in een eigen elektrische laadpaal ben je veel goedkoper uit qua laadkosten.
- Altijd een vrije plek, nooit meer wachten.
- Elke dag opnieuw een volle accu, geen zorgen meer over de actieradius.
- Spotgoedkoop rijden door je wagen op te laden met eigen zonnepanelen.
- Deze slimme laadpaal aan huis is al te koop vanaf €905.
- Een individueel laadstation heeft normaal gesproken een terugverdientijd van zo’n 7 jaar.
Index
Laadstation thuis plaatsen Surhuisterveen
Elektrisch rijden wordt steeds populairder. Het opladen van de accu van een EV zoals bijvoorbeeld de Skoda Enyaq iV 80 kan je tegenwoordig op veel plekken doen. Een eigen goedkope laadpaal Surhuisterveen kopen biedt veel voordelen. Hij is altijd beschikbaar en je rijdt elke ochtend weg met een goed geladen accu. Daarnaast is het vele malen goedkoper dan een openbaar laadstation in de wijk. De kosten bestaan uit: de installatie, hardware, kabels en uiteraard de verbruikte stroom (het meest ideaal is om extra zonnepanelen op je dak te leggen). Het enige wat je verder moet hebben is een eigen oprit of parkeerplaats (garage). Welk laadstation is geschikt voor mij EV en woning? Op deze pagina check je een aantal kooptips omtrent laadpaal laten installeren in Surhuisterveen. Bekijk ook meer info over Betrouwbare laadpassen.
Montage: wallbox of laadpaal
Een laadstation Surhuisterveen kan je op twee verschillende manieren plaatsen. Je kunt het bevestigen tegen een muur (wandbox) of je bevestigt ‘m op een losse paal. Dat is ook het enige verschil, de rest werkt hetzelfde. Check de afstand tot de parkeerplaats van jouw EV zodat je geen lange laadkabels nodig hebt.
1-fase aansluiting of 3-fasen aansluiting
De 1 fase aansluiting functioneert met een standaard 230V aansluiting. Hiermee heb je een minimaal vermogen van 16A. Je kunt dan uitgaan van 3.7 kW laadvermogen. Ieder huis in Nederland heeft minstens (1x30a of 1x40a). Het 3-fase systeem is vaak nodig voor nieuwe modellen, deze maakt gebruik van 400V (krachtstroom). Het maximale laadvermogen is 11 kW. Een 3-fase laadpaal heeft dus een oplaadkracht die 3 keer hoger ligt. Heb je nog niet de beschikking over krachtstroom? Je kunt dan de benodigde werkzaamheden laten uitvoeren door een elektricien in Surhuisterveen. Ook vraag je een verzwaring van de aansluiting aan bij jouw netbeheerder.
Een oplaadstation aan huis
Goedkoop laden en altijd verzekerd van een vrije plek
Vaste of losse laadkabel
Je hebt de keuze uit een laadzuil met een zogenaamde vaste kabel of een losse stekker. Het gemak van een vastzittende kabel is dat je niet eerst een losse kabel uit je koffer hoeft te halen. Een ander voordeel is dat je ze in XL-formaat kunt bestellen, bij sommige leveranciers tot wel 10 meter. Het grote nadeel is dat de levensduur van de kabel minder is omdat er water in de kabel kan komen (dit is natuurlijk niet het geval als je binnen laadt). Daarnaast kan het zijn dat het veel ruimte inneem (staat slordig). Als laatste kan het zijn dat elke EV weer net een andere stekker nodig heeft.
Het grote voordeel van een losse kabel (net als een socket) is de vrijheid in het opladen. Je gebruikt namelijk de kabel die af-fabriek is geleverd. Ook oogt het minder rommelig en zal de levensduur van de stekker flink toenemen. Waar je op moet letten is dat het altijd even iets langer duurt als je gaat laden. Eerst moet je de losse kabel erbij pakken, om daarna het geheel te connecten. De oplossing met een losse kabel is toch het meest gebruiksvriendelijk. Ga je een ander elektrische auto rijden? In zo’n geval hoef je geen (dure) aanpassingen door te voeren. Advies: rijdt ook eens langs de snelladers in Surhuisterveen.
Enkel of dubbel laadstation
We onderscheiden 2 soorten: een enkel of een dubbel laadstation. Het onderscheid zit ‘m in het aantal auto’s dat je kunt aansluiten. Een paal met 1 stekker aansluiting heeft 1 ingang, en kan dus maar 1 auto laden, met een dubbel laadsysteem kun je 2 EV’s op het station aansluiten. Ideaal als je een huishouden hebt met meerdere elektrische auto’s of wanneer je een extra service wil bieden aan bezoekers.
Slimme functies
De huidige oplossingen hebben meer en meer slimme laadfuncties. Hierbij bekijk jij meer informatie over slimme laadpunten en de nieuwste snufjes.
- Dynamic Load Balancing: genoeg stroom in huis en voor je auto zonder dat de meterkast overbelast raakt.
- Peak shaving: een maximale capaciteit instellen voor alle laadstations.
- Gezichtsherkenning: zo kan je hands-free jouw laadpaal ontgrendelen.
- Gebarenherkenning: Geen pasje of sleutel meer nodig, enkel een simpel gebaar.
- AutoStart / Plug&Charge: bij een laadstation met autostart heb je geen pasje, tag of sleutel nodig. Plug & play!
- Abonnementen & Laadpas: laadkosten automatisch te verrekenen met je baas.
Laadpaal installateur Surhuisterveen vergelijken
De kosten van laadpalen kunnen flink uiteen lopen. De prijs van een laadstation voor thuis schommelt tussen de €700 tot €3300. De prijs wordt bepaald door het vermogen van de laadpaal. Des te hoger het vermogen, hoe optimaler het laadproces van de batterij. Ook kan je kiezen voor slimme palen met extra mogelijkheden als Autostart die een grotere investering vereisen. Hieronder vind je de gemiddelde kosten laadpaal Surhuisterveen. Type laadpaal Laadvermogen Oplaadtijd Investering 1-fase laadpaal 3,7 kW 10,6 uur €515- €610 1-fase laadpaal 7,4 kW 5,5 uur €530- €645 3-fase laadpaal 11 kW 4 uur €660- €790 3-fase laadpaal 22 kW 1,5 uur €830- €1060
Goede systemen
- EVBox:Verbonden met Wi-Fi, 3G en Bluetooth.
- Wallbox (wandlader): Compatibel met alle elektrische auto’s.
- NewMotion: duidelijk inzicht door middel van online laadpuntbeheer.
- Alfen: Ontworpen om laadsnelheden te maximaliseren en het energiegebruik te optimaliseren.
- Mennekes: Comfortabel, slim en veilig je elektrische auto opladen.
- EVhub: Stevige en krachtige laadpalen voor een scherpe prijs.
- Webasto: Betaalbare en eenvoudige laadsystemen.
- Ecotap: DC-snellaadpunten voor plug-in hybrides en EV’s.
- Blue Current: Geschikt voor 3,7 tot 22 kW laden.
- Chargepoint: Koppeling aan eigen duurzame energieopwekking mogelijk.
- Myenergi / Zappi: Een volledig vrij programmeerbaar laadpaal.
- Tesla Wall Connector: Aanbevolen voor Model X, Model S en Model 3.
- NRGkick: Met automatische maximale laadstroomdetectie.
- Alternatieve marken: ABB, Etrel, Eaton, Enovates, Etrel, Hypercharger, Flexicharge, Keba & Tritium, Efacec, Xcharge, Zaptec.
Installatietarieven 2024
De prijzen voor een voordelige laadpaal installeren in Surhuisterveen schommelen tussen de € 370 en €2050. De totale kosten hangen af van of er bijvoorbeeld een 3-fase aansluiting aangelegd moet worden en de afstand tussen de meterkast en de locatie waar het laadstation komt. Hoe hoger het aantal meters, hoe meer graafwerk er gedaan moet worden en hoe meer kabels benodigd zijn.
Heb ik een laadpas nodig?
Bij sommige aanbieders wordt bij het plaatsen van een laadpaal voor een elektrische auto een abonnement genomen. Men hoeft dat niet af te nemen, echter zijn de pluspunten behoorlijk interessant. De tarieven van zo’n laadpaal abonnement zijn circa €3,00 p/maand.
- Altijd inzicht in je laadgebruik.
- Automatisch factureren en declareren van de laadkosten.
- Laat je gasten ook bij je thuis hun auto opladen.
- Altijd goede support zoals software-updates en 24/7 helpdesk.
Laadpaal bij je thuis installeren?
Vind populaire installateurs uit jouw gemeente.
Ben ik goedkoper uit met een elektrische auto?
Elektrisch rijden is behalve goed voor het milieu ook goed voor de portemonnee. Zo’n elektrische auto en het thuislaadpunt verdien je vrij vlot terug. Onderstaand illustreren we dit met een rekenvoorbeeld. Een Nederlander rijdt zo’n 1060 kilometer per 4 weken. Hiermee checken we wat jouw potentiële besparing is. In het rekenvoorbeeld gebruiken we de volgende prijzen (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in Surhuisterveen):
- Benzine rijden 2024: €0,150/km
- Elektrisch rijden 2024: €0,050/km
Soort | Kosten p/km | Per maand | P/jaar |
---|---|---|---|
Benzine | €0,150 | €159,00 | €1908,00 |
Elektrisch rijden | €0,050 | €53,00 | €636,00 |
Besparing | €0,100 | €106,00 | €1272,00 |
Laadpaal aanvragen gemeente Achtkarspelen
Rijd je een elektrische auto, maar heb je geen ruimte voor een laadpaal? En heb je in jouw directe omgeving niet echt mogelijkheden van een openbaar laadpunt? Op dat moment kan jij zo’n openbaar oplaadpunt in Surhuisterveen aanvragen bij de gemeente. Hiervoor gelden wel een aantal voorwaarden:
- Er is op je eigen kavel geen ruimte voor een laadpunt.
- Er is nog geen openbaar laadstation (gepland) dichtbij jouw woon- of werkadres.
- Je dient een aanvraag in voor een elektrische- of hybride auto met een minimale elektrische actieradius.
Mits je voldoet aan de eisen zal de gemeente jouw verzoek overwegen. De gemeente zal concluderen of en in welke omgeving de laadzuil geactiveerd wordt. Ze checken daarvoor variabelen als zichtbaarheid en doorstroming. Iedere woningbezitter kan er laden (hij is dus niet exclusief voor jou). Extra achtergrondinfo kan je lezen op www.achtkarspelen.nl. Hier kun je ook terecht voor vragen of je in aanmerking komt voor een subsidie. Steeds meer gemeenten schieten de aanvraag in bij Openbaarladen.nl. Op deze website kan je simpel en snel een openbare laadpaal aanvragen. Of bezoek onze pagina over Voordeligste laadpaal.
Openbare oplaadpunten (november 2024)
Laadstations in Surhuisterveen zijn 24/7 actief. Iedereen met een EV kan terecht bij deze punten. De onkosten liggen daar wel hoger. De kosten schommelen tussen de €0,250 tot €0,610 per kWh. Een laadpas abonnement is noodzakelijk. In het volgende schema doorzoek je de openbare laadstations in Surhuisterveen. Check tevens laadplekken en installateurs in Houtigehage, Drachtstercompagnie, Rottevalle, De Tike en Opeinde.
Informatie over laadpunten voor bedrijven (zakelijk)
Een laadpaal naast kantoor kan worden gebruikt door werknemers en klanten. Bezit je een gebouw met een parkeercapaciteit van 10 auto’s? Op grond van de nieuwe wet- en regelgeving is het verplicht dat 10% van de parkeerplekken een laadpunt heeft. Zakelijke laadpalen kunnen ook aantrekkelijk worden aangeschaft d.m.v. verschillende subsidieregelingen. Zo is er een regeling waarmee je wel 75% van de investeringskoten kunt afschrijven.
- Milieu Investeringsaftrek (MIA): Profiteren van een investeringsaftrek 13,5%, 27% of maar liefst 36%.
- Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Tot 75% van de investeringskosten afschrijven op een tijdstip dat je zelf kiest.
- Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): Een manier om kleine investeringen af te schrijven, erg relevant voor de beginnende bedrijven.
- Daarnaast verdient een zakelijke laadpaal zich terug door externe gebruikers te laten betalen voor het laden.
Vaak gestelde vragen (FAQ) over elektrisch laden
Welke tarieven worden gerekend voor een laadstation aan huis?
Een laadpaal voor thuis met daarbij de installatie varieert qua prijs tussen de €775 en €2000. De totaalprijs hangt af van het soort laadsysteem (wel of geen slimme functies), de benodigde capaciteit (laadvermogen), het aantal benodigde kabelmeters en of er iets in jouw meterkast omgezet moet worden zoals het aanleggen van een extra stroomgroep.
Wat betaal ik voor een volle accu?
Een elektrische auto thuis opladen is de voordeligste manier. De kilowattuurprijs betaal je gewoon via de normale energierekening aan je stroomleverancier voor je woning zoals Energiedirect, Eneco, Engie, Essent, Budget energie en PowerPeers, Vattenfall, Pure energie, Oxxio. Over het algemeen niet meer dan €0,230 per kWh. De kosten van elektrisch autorijden komen hierdoor uit op zo’n €3,50 p/100 km. Ter illustratie: een normale auto op benzine kost al gauw €10,40 p/100 km. Als je kiest voor zonnepanelen kan je na een aantal jaren zelfs zo goed als gratis laden. Een EV anno 2024 heeft zo’n 12 – 14 panelen nodig om een heel jaar lang de kunnen rijden op zonnestroom in de provincie Friesland.
Hoe gaat de installatie in z’n gang?
De specialist zal indien nodig eerst wat groepen plaatsen in je stroomkast. Zo zal het stroomnet in huis niet overbelast raken. Vanaf de stoomkast wordt er een kabel naar buiten getrokken (vaak via de kruipruimte). In samenspraak met de vakman bepaal je wat een goede plek is om zo de graafwerkzaamheden te minimaliseren. De gecertificeerde laadpaal installateur in Surhuisterveen zet het als wallbox tegen de muur of op een vrijstaande paal.
Welke aanpassingen in mijn meterkast zijn nodig?
Uiteindelijk is ieder huis aan te passen om een elektrische auto van stroom te voorzien. Het kan wel zijn dat er eerst het e.e.a. moet worden omgezet. Let er wel op dat je groepenkast een 1-fase of 3-fase-aansluiting heeft. De oude modellen EV’s kon men nog opladen op 220V (1-fase). Nieuwere elektrische voertuigen hebben meer vermogen nodig (3-fasen laadpaal). We spreken ook wel over krachtstroom. Dit snelladen zal je de nodige uren besparen. Een laadpunt installatiebedrijf in Surhuisterveen kan jou hierin ontzorgen. De prijzen van deze service bedragen ongeveer €950. Let op: stroomkosten voor vastrecht stijgen dan wel.
Moet ik een type 1 of type 2 stekker hebben?
Stekkers van laadkabels kunnen we onderverdelen in type 1 (Yazaki) en type 2 (Mennekes). Model 1 is vooral te zien bij Japanse & Amerikaanse automerken. Model 2 wordt met name toegepast bij Europese leveranciers en fabrikanten. Een groot deel van de favoriete elektrische auto’s in Surhuisterveen beschikken over een type 2 aansluiting. Ook de openbare (snel)laadpunten in Nederland en onze buurlanden beschikken over type 2 (Mennekes).
Is er subsidie beschikbaar voor een laadpaal aan huis?
Helaas, er zijn geen landelijke subsidieregelingen voor een eigen thuislaadpunt. Iedere provincie kan hier wel een eigen beleid op maken. De gemeente Achtkarspelen verstrekt op het ogenblik geen financiële regelingen voor een particuliere laadpaal. Het alternatief is om een verzoek in te dienen voor een openbaar laadpunt. Je kunt hierbij verzoeken of het oplaadpunt in de buurt van jouw huis kan komen te staan. Zie ook de website van de gemeente www.achtkarspelen.nl.