Elektrisch rijden zien we steeds meer. Hierdoor zien we ook dat je lang niet altijd terecht kunt bij een openbaar oplaadpunt. De oplossing is een eigen laadpaal in Graft aan huis. Middels jouw eigen laadstation geniet je iedere morgen van een opgeladen accu van jouw Polestar 2 of Skoda Enyaq iV 80X. Altijd een vrije plek bij de laadpaal en het is een stuk voordeliger. Op deze pagina bekijk je extra informatie over meerdere soorten laadpalen, een handige keuzehulp en vind je ervaren leveranciers en installateurs uit jouw gemeente.
- Door gebruik te maken van een elektrische laadpaal ben je veel goedkoper uit qua laadkosten.
- Je bent niet afhankelijk van andere weggebruikers.
- Altijd een volle accu, altijd een optimale actieradius.
- Goedkoop rijden door te laden op je eigen zonnepanelen.
- Zo’n slimme laadpaal aan huis kun je al aanschaffen vanaf €940.
- Een thuis-laadstation verdien je terug in 5 – 10 jaar.
Thema’s
Laadstation thuis plaatsen Graft
De grote opmars van elektrisch rijden is begonnen. Het opladen van de accu van een EV als o.a. een CUPRA el-Born kan op steeds meer plekken. Een eigen goedkope laadpaal Graft kopen biedt veel voordelen. Het is ontzettend handig in gebruik en je kunt rekenen op een 100% actieradius. Eveneens is het een stuk goedkoper dan een laadpunt in de wijk. Wel heb je te maken met de aanschaf en installatie van de paal en de kosten van jouw eigen stroom (eventueel zelf op te wekken met zonnepanelen). Alles wat je nodig hebt is een parkeerplaats/garage of oprit. Welke laadpaal is nu handig voor mijn EV en mijn woning/meterkast? In onze keuzehulp bieden wij inhoudelijke informatie en tips m.b.t. laadpaal laten installeren in Graft. Zie ook onze informatie over Laadpaal installatie.
Wallbox of vrije laadpaal
Een laadstation Graft kun je op twee wijzen aanbrengen. Het kan als een wandbox aan een muur gemonteerd worden of op een stevige paal. De werking is verder helemaal identiek. Denk vooraf na over de afstand van jouw EV en de laadplek om lange dure laadkabels te vermijden.
1-fase of 3-fasen apparaat
Het 1 fase systeem maakt gebruik van de doorsnee 230V aansluiting. Dit kan met 16A (of soms ook 32A). Reken dan op z’n 3.7 kW laadvermogen per uur. In principe heeft elke woning ten minste 1-fase(1x30a en/of 1x40a). Het 3-fase systeem maakt gebruik van 3x 230 V (krachtstroom). Het maximale laadvermogen is 11 kW. Het 3-fase systeem heeft dus een oplaadkracht die 3 keer hoger ligt. Heb je thuis nog niet de beschikking over 3-fase groepen? Je kunt eenvoudig je groepenkast laten aanpassen door een elektricien in Graft. Ook vraag je een verzwaring van de aansluiting aan bij jouw netbeheerder.
Een eigen oplaadpunt aan huis
De voordeligste manier van opladen en niet meer zoeken naar een vrij laadstation
Vaste of losse kabel
Je hebt de opties voor een laadzuil met een zogenaamde vaste kabel of een kabel die afneembaar is. Het belangrijkste voordeel van een vaste kabel is dat je niet steeds de kabel uit jouw auto hoeft te halen. Een ander pluspunt is dat je ze in meerdere formaten en lengtes kunt kopen, tot wel 8 meter. Het minpunt is dat de kabel wat sneller vies wordt omdat deze sneller nat wordt (uitzondering is natuurlijk als je binnen kunt laden). Een ander minpunt is dat het er wat rommelig bij hangt. Als laatste kan het zijn dat elke EV weer net een andere stekker nodig heeft.
Het grote gemak van een losse kabel (ofwel een socket) is dat dit geschikt is voor meer verschillende auto’s. Het laadproces doe je met de kabel die standaard in je kofferbak ligt. Eveneens oogt het een stuk georganiseerder en hoef je je geen zorgen te maken dat de kabel wordt aangetast door wind of regen. Een punt van kritiek is dat het altijd even iets langer duurt als jij de EV even snel wil bijladen. Je moet dan altijd alles uit de auto halen, om alles vervolgens aan te sluiten. Een laadpaal zonder vaste kabel is vaak de beste keuze. Neem je over een tijdje een nieuwe EV? Dan hoef je geen (dure) aanpassingen door te voeren. Alternatief: kies ook eens voor snelladers in Graft.
Verschil enkele en dubbele laadpaal
Er zijn twee mogelijkheden: een enkelvoudige of dubbele laadpaal. Het verschil zit hem in het aantal auto’s dat je kunt aansluiten. Een paal met 1 aansluiting biedt voldoende elektriciteit voor 1 EV, een dubbel laadstation heeft een dubbele capaciteit, en kan dus 2 auto’s laden. Ideaal als je meerdere elektrische voertuigen in het gezin hebt of als je een laadpunt beschikbaar wilt stellen aan bezoekers.
Smart functies
Laadpalen hebben tegenwoordig doorgaans geïntegreerde slimme laadfuncties. Hierbij lees jij meer info en krijg je inzicht in slimme laadpunten en de nieuwste innovaties.
- Dynamic Load Balancing: voorkomt dat de stroom uitvalt.
- Peak shaving: zorgt dat de maximale stroomcapaciteit van de parkeervoorziening niet wordt overschreden.
- Gezichtsherkenning: voorkom misbruik van je station door een extra beveiliging in te stellen.
- Gebarenherkenning: door middel van simpele gebaren een laadsessie starten of beëindigen.
- AutoStart / Plug&Charge: met autostart hoef je enkel een laadkabel in te pluggen om een laadsessie te starten.
- Abonnementen & Laadpas: behoud het overzicht van al je wekelijkse laadsessies.
Laadpaal installateur Graft vergelijken
De prijzen van laadpalen laten een grote variatie zien. De investering van een laadstation voor thuis varieert van €850 tot en met €3300. De prijs hangt vooral af van het vermogen van de laadpaal. Hoe meer vermogen het station heeft, hoe sneller de batterij van de auto laadt. In aanvulling hierop kan je kiezen voor slimme palen met leuke mogelijkheden als Autostart die in aanschaf duurder zijn. In het schema hieronder vind je de gemiddelde kosten laadpaal Graft. Soort laadpaal Laadcapaciteit Oplaadtijd Prijzen 1-fase laadpaal 3,7 kW 12 uur €520- €635 1-fase laadpaal 7,4 kW 5 – 6 uur €500- €610 3-fase laadpaal 11 kW 4- 5 uur €655- €800 3-fase laadpaal 22 kW 1,5 – 2 uur €845- €1055
Betrouwbare leveranciers
- EVBox:De beste laadpaal voor thuis.
- Wallbox (wandlader): Altijd inzicht in je laadsessies.
- NewMotion: altijd met zorgvuldige en deskundige installatie.
- Alfen: Inzicht in gebruik en load balancing.
- Mennekes: Wereldwijde specialist voor industriële stekkervoorzieningen.
- EVhub: Smart laden met de EVhub laadpas.
- Webasto: Betaalbare en krachtige laders voor thuisgebruik.
- Ecotap: Stevige, gebruiksvriendelijke en zelfvoorzienende palen.
- Blue Current: Geschikt voor 3,7 – 22 kW laden.
- Chargepoint: Personalisering van laadstation mogelijk.
- Myenergi / Zappi: Direct klaar voor gebruik zonder verborgen kosten.
- Tesla Wall Connector: De beste oplossing voor jouw Model X, Model S en Model 3.
- NRGkick: Ideaal op de campingplaats of bij een hotel.
- Andere mogelijkheden: ABB, Etrel, Delta, Eaton, Etrel, Keba, Flexicharge, Schneider Electric of Tritium, Efacec, Xcharge, Zaptec.
Installatietarieven 2024
De prijzen voor een voordelige laadpaal installeren in Graft schommelen tussen de € 370 en plus minus €2125. De prijs wordt bepaald door of er bijvoorbeeld een 3-fase aansluiting aangelegd moet worden en de geschatte afstand voor boren / graven en kabels. Hoe langer deze afstand, hoe meer boor/graafwerk noodzakelijk is en zal ook het aantal kabelmeters toenemen.
Laadpas
Tegenwoordig wordt bij plaatsing van een laadpaal voor een elektrische auto ook een abonnement afgesloten. Je hoeft dit niet te nemen, maar geeft verschillende voordelen. De kosten van deze laadpaal abonnementen bedragen circa €3,50 p/maand.
- Altijd inzicht in je laadgebruik.
- Eenvoudig laadkosten verrekenen met werkgever.
- Laat je gasten ook bij je thuis hun auto opladen.
- Altijd goede support zoals software-updates en 24/7 helpdesk.
Laadpaal bij je thuis installeren?
Achterhaal goede adviseurs uit jouw streek.
Hoeveel voordeel behaal ik met een elektrische auto?
Met elektrisch rijden kan je fors goedkoper rijden. Het kopen van een elektrische auto en het thuislaadpunt heb je snel terugverdiend. In het onderstaande gedeelte vind je een rekenvoorbeeld. Een Nederlandse automobilist rijdt gemiddeld 1081 kilometer (maandelijks). Met dit aantal kilometers calculeren we met welke kosten je rekening moet houden. In onze begroting gebruiken we de volgende prijzen als uitgangspunt (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in Graft):
- Benzine rijden 2024: €0,105/km
- Elektrisch rijden 2024: €0,041/km
Type | Tarieven p/km | P/maand | P/jaar |
---|---|---|---|
Benzine | €0,105 | €113,51 | €1362,06 |
Elektrisch rijden | €0,041 | €44,32 | €531,85 |
Besparing | €0,064 | €69,18 | €830,21 |
Laadpaal aanvragen gemeente Alkmaar
Lease of koop jij een elektrische auto, maar ontbreekt het je aan de ruimte voor een eigen laadplek? En is er nog geen openbaar laadpunt in de buurt? In die situaties mag je een openbaar oplaadpunt in Graft aanvragen bij de gemeente. Houd rekening met verschillende voorwaarden:
- Je hebt geen oprit of garage voor een laadpunt.
- Er is nog geen openbaar laadstation in jouw directe omgeving.
- De indiener beschikt over een EV/hybride auto met een aanzienlijke actieradius.
Op het moment dat jij hieraan voldoet wordt jouw verzoek meegenomen. De gemeente beslist uiteindelijk of en op welke locatie de laadzuil komt te staan. Ze overwegen daarbij zaken als bereikbaarheid en aanwezigheid van andere laadpunten. Iedereen met een elektrische auto mag het gebruiken. Updates en informatie is ook te lezen op www.alkmaar.nl. Hier kan je ook lezen of er eventueel subsidie beschikbaar is. Het merendeel van de gemeenten kiezen ervoor de exploitatie te laten verlopen via Openbaarladen.nl. Via deze website kan je zonder gedoe een openbare laadpaal aanvragen. Of bezoek onze pagina over Private lease elektrische auto.
Lijst met openbare oplaadpunten in de buurt (november 2024)
Laadstations in Graft zijn op steeds meer plekken te vinden. Iedereen met een EV kan hier parkeren en laden. Het is relatief wel duur. De kosten variëren tussen de €0,280 tot wel €0,580 per kWh. Een laadpas abonnement is noodzakelijk. In het onderstaande kaartje zie je alle openbare laadstations in Graft. Op deze site vind je ook laadplekken en leveranciers in De Rijp, Purmer, Hobrede, Schardam en Beets.
Laadpunten voor bedrijven en kantoren
Een laadpaal bij je bedrijf biedt veel uitkomst voor klanten, bezoekers en personeel. Zoek je naar opties voor een locatie met 10 parkeervakken of meer? Volgens de laatste regelgeving moet 1 op de 10 parkeerplaatsen geschikt zijn om een EV te laden. Zakelijke laadpalen hebben veel financiële voordelen waaronder verschillende subsidieregelingen. Wist je dat je tot 75% van de investering kunt afschrijven?
- Milieu Investeringsaftrek (MIA): Tot 36% extra van de investeringskosten in mindering brengen op het bedrijfsresultaat.
- Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Tot 75% van de aanschafprijs van een laadpaal afschrijven.
- Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): Een mogelijkheid voor investeringen in kleine bedrijfsmiddelen, wordt vooral door startende ondernemingen gebruikt.
- Verder kan je iets bijverdienen door de paal openbaar te stellen en anderen te laten betalen voor het opladen.
Alles wat je moet weten over thuis elektrisch laden
Hoeveel geld kost een eigen laadstation aan huis?
Jouw eigen laadpaal voor huis inclusief installatie kost +/- tussen de €1000 – €2475. Het tarief wordt bepaald door het soort laadsysteem (wel/geen slimme functies), de gewenste aansluiting (laadvermogen), de afstand tussen meterkast en laadstation en of er nog iets in de meterkast moet gebeuren zoals een extra groep aanleggen.
Welke prijzen gelden er voor het thuis opladen van de EV?
Thuis een elektrische auto opladen is het goedkoopst. Je betaalt de kilowattuurprijs direct aan je eigen energieleverancier zoals Eneco, NLE, Budget energie, Engie, Essent en Vattenfall, PowerPeers, Pure energie, Vandebron. Over het algemeen niet meer dan €0,250 per kWh. De prijzen van elektrisch autorijden komen daarmee uit op ongeveer €3,50 p/100 km. Even om te vergelijken: een doorsnee benzinewagen kost om en nabij de €10,30 p/100 km. In combinatie met zonnepanelen kan je na een aantal jaren zelfs zo goed als gratis laden. De huidige EV vergt 10 – 16 zonnepanelen om per jaar op eigen zonne-energie in alle kilometers te kunnen voorzien in de provincie Noord-Holland.
Wie installeert het, en hoe werkt dat?
De expert kan indien noodzakelijk een stroomgroep aanleggen in jouw meterkast. Het lokale stroomnetwerk raakt zo niet overbelast. Via de stroomkast wordt een kabel naar buiten gelegd onder de grond. In overleg met de expert wordt besloten waar de laadpaal wordt geplaatst om de werkzaamheden binnen de perken te houden. Jouw laadpaal installateur in Graft plaatst het als wallbox aan de muur of op een montagepaal.
Moet er iets gebeuren in mijn meterkast?
Al met al is iedere meterkast aan te passen om een elektrische auto van stroom te voorzien. Het kan wel zijn dat er eerst het e.e.a. moet worden omgezet. Bekijk vooraf wel of je meterkast met een 1-fase of 3-fase-aansluiting is uitgerust. De eerste modellen werden geladen op 220V (1-fase). Innovatieve modellen kunnen enkel worden opgeladen met een 3-fasen systeem. Dit kennen we ook als krachtstroom. Hierdoor wordt het snelladen mogelijk gemaakt. Een laadpunt installatiebedrijf in Graft zal al dit werk voor je oplossen. De tarieven hiervan zijn circa €1125. Disclaimer: het jaarlijkse vastrecht kan ook omhoog gaan.
Wat zijn type 1 en type 2 stekkers?
Stekkers (van laadkabels) heb je als type 1 (Yazaki) en type 2 (Mennekes). Model 1 wordt gebruikt door Japanse merken en auto’s uit de VS. Model 2 zien we vooral terug bij de Europese merken. Veel van de favoriete elektrische auto’s in Graft beschikken over een type 2 aansluiting. Ook de openbare laadpunten in ons land hebben ook standaard type 2 aansluitingen.
Is er subsidie beschikbaar voor een laadpaal aan huis?
Helaas kun je nu geen gebruik maken van landelijke subsidieregelingen voor een thuislaadpunt op eigen terrein. Iedere gemeente heeft een eigen beleid. De gemeente Alkmaar biedt momenteel geen financiële regelingen voor een particuliere laadpaal. Wat mogelijk wel interessant is, is om een openbaar laadpunt aan te vragen. Je kunt vragen of het laadpunt dichtbij jouw woning geïnstalleerd kan worden. Bekijk ook www.alkmaar.nl.