Laadpaal Markenbinnen

START KEUZEHULP DIRECT AANVRAGEN

De grote opmars van elektrisch rijden is begonnen. Door deze trend zien we ook dat je lang niet altijd terecht kunt bij een openbaar oplaadpunt. Dit probleem kan je omzeilen dankzij een privé laadpaal in Markenbinnen aan huis. D.m.v. jouw eigen laadstation geniet je iedere morgen van een opgeladen accu van jouw Audi Q4 e-tron of jouw Audi e-tron Sportback 50 quattro. Niet meer wachten op een vrije plek en het is veel voordeliger. Op deze website lees je extra informatie over populaire laadpalen, geven we een duidelijk stappenplan en kom je in contact met leveranciers en installateurs werkzaam in jouw regio.

  • Door gebruik te maken van een elektrische laadpaal ben je veel goedkoper uit qua laadkosten.
  • Nooit meer wachten tot er een paal vrij komt.
  • In de avond zet je hem aan de lader voor een volle accu, en dat betekent altijd een optimale actieradius.
  • Extra goedkoop rijden door je wagen op te laden met eigen zonnepanelen.
  • Deze slimme laadpaal aan huis is al te koop vanaf €950.
  • Een thuis-laadstation heeft een gemiddelde terugverdientijd van 7-8 jaar.

thuis-elektrisch-auto-laden

Laadstation thuis plaatsen Markenbinnen

De grote opmars van elektrisch rijden is begonnen. Het elektrisch laden van een EV zoals bijv. een MG ZS EV kan op verschillende manieren. Een 100% eigen goedkope laadpaal Markenbinnen kopen biedt veel voordelen. Je kunt eenvoudig laden en je hebt dan elk moment van de dag een volgeladen accu. Daarbij is het vele malen goedkoper dan een openbaar laadstation in de wijk. Wel heb je te maken met de prijs van de wallbox, de aansluitkosten en de stroomprijzen (we raden aan om hiervoor ook zonnepanelen te gebruiken). Uitgangspunt hierbij is wel dat je beschikt over een parkeerplaats/garage of oprit. Welk laadstation moet ik kiezen voor mijn voertuig en mijn woning? Op deze pagina bieden wij een aantal zaken waar je rekening mee moet houden ten aanzien van laadpaal laten installeren in Markenbinnen. Op deze website lees je ook meer over Goedkoopste elektrische auto.

Wallbox of vrije laadpaal
Een laadstation Markenbinnen installeren kan op 2 manieren. Je kunt ‘m vastzetten aan de muur (wandbox) of op een montagepaal. Voor het laadproces maakt het verder geen verschil. Denk goed na over de afstand tot de parkeerplaats van jouw EV (dan heb je minder kabels nodig).

1- of 3-fasen aansluitingen
Een 1-fase laadzuil is compatibel met een standaard 230V aansluiting. Standaard heeft ddit een vermogen van 16A. Reken dan op z’n 3.7 kW laadvermogen per uur. Ieder huis in Nederland heeft ten minste 1-fase(1x30a en/of 1x40a). De 3-fase installatie onderscheidt zich doordat deze gebruik maakt van krachtstroom (400 v). Het maximale laadvermogen van deze aansluiting is 11 kW. Een 3-fase laadstation is dus in staat om veel sneller auto’s op te laden. Heeft je woning geen groepenkast met 3-fase? Je kunt de meterkast geschikt laten maken door een elektricien in Markenbinnen. Ook dien je een aanvraag in bij de netbeheerder.

Een eigen oplaadpunt op de oprit?

Goedkoop laden en altijd verzekerd van een vrije plek

Vaste of losse laadkabel
Je kunt kiezen voor een laadzuil met een vaste kabel en stekker of een losse variant. Het pluspunt van de vastzittende kabel is dat je ‘m sneller kunt aansluiten op jouw EV. Verder is het zo dat de vaste kabels in meerdere maten verkrijgbaar zijn, bij Alfen bijvoorbeeld tot wel 8 meter. Een punt van kritiek is dat de levensduur van de kabel minder is door de (soms) slechte weersomstandigheden (dit gebeurt natuurlijk niet als je binnen oplaadt). Wat we ook vaak horen is dat het er niet zo netjes uit ziet. Bovendien is het zo dat nieuwere modellen weer een ander type stekker gebruiken dan oudere.

Het belangrijkste pluspunt van een losse kabel (dus met alleen een socket) is dat dit geschikt is voor meer verschillende auto’s. Hiervoor gebruik je de kabel die af-fabriek is geleverd. Ook oogt het een stuk georganiseerder en hoef je je geen zorgen te maken dat de kabel wordt aangetast door wind of regen. Het grote nadeel is dat er een extra stap is als je wilt laden. Je moet de kabel/stekker dan uit je koffer pakken, om vervolgens aan te sluiten op de EV en de wallbox. Een laadpaal zonder vaste kabel wordt door de meeste EV-gebruikers aanbevolen. Koop je over een paar jaar een nieuw elektrisch voertuig? In dat geval kan je gewoon jouw huidige paal blijven gebruiken. Advies: rijdt ook eens langs de snelladers in Markenbinnen.

Enkel of dubbel laadstation
Er zijn twee keuzes: een enkel of een dubbel laadstation. Het verschil heeft te maken met hoeveel auto’s je er op aan kunt sluiten. Een paal met 1 stekkeringang heeft 1 ingang, en kan dus maar 1 auto laden, een dubbel station heeft 2 ingangen voor 2 auto’s. Heel erg praktisch als je meerdere elektrische voertuigen in het gezin hebt of voor zakelijke doeleinden.

Innovatieve toepassingen
De nieuwe generatie laadoplossingen hebben intuïtieve slimme laadfuncties. Hieronder bekijk jij extra uitleg over slimme laadpunten en de nieuwste snufjes.

  • Dynamic Load Balancing: voorkom stroomuitval als je je auto oplaadt.
  • Peak shaving: voorkom kosten die uw netbeheerder in rekening kan brengen bij het overschrijden van het piekvermogen.
  • Gezichtsherkenning: dit zorgt ervoor dat niemand anders ongevraagd gebruik kan maken van jouw station.
  • Gebarenherkenning: Geen pasje of sleutel meer nodig, enkel een simpel gebaar.
  • AutoStart / Plug&Charge: met autostart hoef je enkel een laadkabel in te pluggen om een laadsessie te starten.
  • Abonnementen & Laadpas: Ontvang automatisch een vergoeding voor laadtransacties op jouw eigen adres.

Laadpaal installateur Markenbinnen vergelijken

De huidige prijzen van laadpalen lopen zeer uiteen. De kostprijs van een laadstation voor thuis loopt uiteen tussen de €675 tot en met €3425. De prijzen worden voor een groot deel bepaald door het vermogen van de laadpaal. Hoe krachtiger je systeem, hoe sneller je de batterij maximale hebt geladen. Tevens kan je kiezen voor slimme laadpunten met toffe snufjes als gebarenherkenning die een grotere investering vereisen. In de lijst hieronder staan de huidige kosten laadpaal Markenbinnen.

Type laadstationVermogenLaadtijdTarief
1-fase laadpaal3,7 kW10 uur€520- €605
1-fase laadpaal7,4 kW5,4 uur€535- €630
3-fase laadpaal11 kW4,5 uur€685- €800
3-fase laadpaal22 kW2 uur€875- €1030
Kosten van laadpaal aan huis (excl. installatie).

Populaire merken

  1. EVBox:De beste laadpaal voor thuis.
  2. Wallbox (wandlader): Tot 8 keer sneller opladen.
  3. NewMotion: gecertificeerde boxen die weerbestendig zijn.
  4. Alfen: Montage aan wand of losstaand met optionele montagepaal.
  5. Mennekes: Sterk, duurzaam en efficiënt.
  6. EVhub: Gemakkelijke installatie (ook voor doe-het-zelver).
  7. Webasto: Degelijk en krachtig, gemaakt in Duitsland.
  8. Ecotap: Robuust en vandalismebestendig design.
  9. Blue Current: Gecertificeerd laadpunt en voldoet aan alle Nederlandse veiligheidsnormen.
  10. Chargepoint: Verkrijgbaar met verschillende laadsnelheden, max 2x22kWh.
  11. Myenergi / Zappi: IP65 gecertificeerd voor gebruik buiten (stofvrij en sproeidicht).
  12. Tesla Wall Connector: Speciaal voor de Model X, Model S en Model 3.
  13. NRGkick: 10 keer sneller dan standaard stopcontactladers.
  14. Andere opties: ABB, Delta, Enovates, Eaton, Etrel, Flexicharge, Hypercharger, Schneider Electric of Tritium, Circontrol, Xcharge, Zaptec.

laadstation-thuis-vergelijken

Tarieven voor installatie 2024
De geschatte kosten van een voordelige laadpaal installeren in Markenbinnen variëren van €430 & €1875. Dit is afhankelijk van de benodigde installatiewerkzaamheden in de meterkast en de totale afstand qua kabels en graafwerk. Hoe groter het perceel, des te meer graafwerk er bij komt kijken en des te meer kabel er aangeschaft moet worden.

Abonnementskosten laadpas
Steeds vaker wordt na de aanschaf van een laadpaal voor een elektrische auto ook een abonnement afgesloten. Je hoeft dit niet te nemen, maar geeft verschillende voordelen. De kosten van zo’n laadpaal abonnement bedragen ongeveer €4,75 p/maand.

  • Altijd inzicht in je laadgebruik.
  • Laadsessies thuis verrekenen met werkgever.
  • Tarief instellen voor externe gebruikers.
  • Altijd goede support zoals software-updates en 24/7 helpdesk.

Een eigen laadpaal voor thuis?

Check goede verkooppunten in de regio.

Jaarlijkse besparing met elektrisch rijden

Elektrisch rijden is behalve goed voor het milieu ook goed voor de portemonnee. Het kopen van een elektrische auto en het thuislaadpunt kennen een aantrekkelijke terugverdientijd. Bijgaand kan je een rekenvoorbeeld zien. Een Nederlandse automobilist rijdt gemiddeld 1092 km per 4 weken. Op basis van dit gemiddelde berekenen we met welke kosten je rekening moet houden. In onze berekening hanteren we de actuele prijzen (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in Markenbinnen):

  • Benzine rijden 2024: €0,105/km
  • Elektrisch rijden 2024: €0,041/km
SoortTarieven p/kmP/maandPer jaar
Benzine€0,105€114,66€1375,92
Elektrisch rijden€0,041€44,77€537,26
Besparing€0,064€69,89€838,66
Gemiddelde besparing van elektrisch rijden in november 2024.

Laadpaal aanvragen gemeente Alkmaar

Rijd je een elektrische auto, maar heb je thuis geen plek voor laadstations? En is er nog geen openbaar laadpunt in de buurt? Op dat moment kan jij een openbaar oplaadpunt in Markenbinnen aanvragen bij de gemeente. Er kunnen per gemeente wel additionele voorwaarden gelden:

  • Je beschikt zelf niet over voldoende vrije ruimte voor een laadpunt.
  • In je direct wijk zijn slechts beperkte openbare laadstations beschikbaar.
  • Je bezit een elektrische of hybride auto met een noemenswaardige actieradius.

Mits je voldoet aan de eisen zal de gemeente jouw verzoek overwegen. De gemeente zal concluderen of en in welke omgeving de laadzuil gemonteerd wordt. Ze checken daarvoor aspecten zoals vindbaarheid en of het technisch kan. Elke EV-rijder kan terecht bij dit oplaadpunt. Extra achtergrondinfo is te vinden op www.alkmaar.nl. Daar kom je er ook achter of je een subsidie kunt krijgen. Steeds meer gemeenten laten alles uitvoeren door Openbaarladen.nl. Daar kan je heel eenvoudig een openbare laadpaal aanvragen. Op deze website lees je ook meer over Zero Emission.

Openbare oplaadpunten vergelijken (november 2024)

Laadstations in Markenbinnen vind je op steeds meer plekken. Elke weggebruiker kan hier laden. Het is een stuk duurder dan thuis laden. De onkosten variëren tussen de €0,270 tot wel €0,570 per kWh. Een laadpas abonnement is noodzakelijk. In onze maps kaart zie je alle openbare laadstations in Markenbinnen. Op deze site vind je ook laadmogelijkheden en installatiebedrijven in Oostknollendam, Wormer, Westknollendam, Wormerveer en Zaandam.

laadpaal-aan-huis-installeren

elektrisch autorijden markenbinnen-1536

Laadpunten bij het bedrijf plaatsen

Een laadpaal voor zakelijke toepassingen kan worden gebruikt door je eigen werknemers, maar ook voor zakelijke relaties. Bezit je een bedrijfspand met 10 parkeerplekken of meer? Op basis van de huidige wetgeving is het verplicht dat 10% van de parkeerplekken een laadpunt heeft. Zakelijke laadpalen hebben veel financiële voordelen waaronder de huidige subsidieregelingen vanuit de overheid. Zo is er een regeling waarmee je wel 75% van de investeringskoten kunt afschrijven.

  • Milieu Investeringsaftrek (MIA): Dankzij deze regeling kan je tot 36% van milieuvriendelijke bedrijfsmiddelen aftrekken.
  • Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Tot 75% van de totale investering afschrijven in een willekeurig jaar.
  • Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): Aftrek van kleine investeringen in bedrijfsmiddelen, vooral toegepast voor startende bedrijven.
  • Tevens kan je iets bijverdienen door externe gebruikers te laten betalen voor het laden.


FAQ – Veelgestelde vragen m.b.t. thuis elektrisch laden

Een laadstation aan huis laten installeren, wat kost het?
Jouw eigen laadpaal voor huis incl. de benodigde installatie varieert kostentechnisch tussen de €875 & €2400. De totaalprijs komt tot stand door het soort systeem (wel/geen slimme functies), de gewenste aansluiting (laadvermogen), afstand tussen de meterkast en de locatie waar het station komt en de additionele werkzaamheden in de meterkast zoals het plaatsen van een aardlekautomaat of nieuwe groep.

Wat kost een auto thuis opladen?
Het thuis opladen van een elektrische auto is erg aantrekkelijk. De kilowattuurprijs wordt in rekening gebracht bij jouw vaste energieleverancier zoals Engie, NLE, Energiedirect, Eneco, Essent en Vattenfall, PowerPeers, Oxxio, Pure energie. Dat is doorgaans zo’n €0,225 per kWh. De onkosten van elektrisch autorijden liggen gemiddeld op €4,40 per 100 kilometer. Om een indicatie te geven: een benzine aangedreven auto komt uit op zo’n €10,25 p/100 km. Als je direct ook kiest voor zonnepanelen kan je na een aantal jaren zelfs zo goed als gratis laden. De huidige EV heeft zo’n 12 – 14 panelen nodig om elk jaar op eigen zonne-energie rond te rijden in de provincie Noord-Holland.

Hoe gaat de installatie van het laadpunt?
De expert kan indien noodzakelijk een stroomgroep aanleggen in het centrale stroompunt in je huis. Dit voorkomt stroomuitval in en rondom je huis. Vanuit de stroomkast wordt een kabel naar buiten gelegd onder de grond. In overeenstemming met de specialist bereken je waar het laadpunt het beste kan komen om zo de graafwerkzaamheden te minimaliseren. Jouw laadpaal installateur in Markenbinnen monteert ‘m in overleg tegen de muur of hij komt op een aparte paal.

Is mijn meterkast geschikt voor een laadpaal?
Onderaan de streep is elke stroomkast geschikt te maken om een elektrische auto op te laden. Wel kunnen bepaalde aanpassingen nodig zijn. Belangrijk is of de meterkast is uitgevoerd met een 1-fase of 3-fase-aansluiting. De eerste EV’s werden geladen op 220V (1-fase). De huidige EV’s kan je enkel laden met een 3-fasen aansluiting. In de volksmond wordt het ook wel krachtstroom genoemd. Dit snelladen zal je de nodige uren besparen. Een laadpunt installatiebedrijf in Markenbinnen kan jou hierin ontzorgen. De prijzen van deze service zijn circa €900. Goed om te weten: door deze verzwaring betaal je mogelijk een hoger vastrecht.

Type 1 en type 2 stekkers, wat is het verschil?
Stekkers heb je in 2 soorten: type 1 (Yazaki) en type 2 (Mennekes). Model 1 wordt met name toegepast bij Japanse merken en auto’s uit de VS. Model 2 stekkers worden met name gebruikt door de Europese merken. Veruit de meest gangbare elektrische auto’s in Markenbinnen kunnen opgeladen worden met de type 2 stekker. Ook de openbare (snel)laadpunten in Nederland en onze buurlanden beschikken over type 2 (Mennekes).

Kan ik aanspraak maken op subsidie voor een laadzuil thuis?
Er bestaan geen landelijke subsidies voor een thuislaadpunt op je oprit. Iedere provincie heeft een eigen beleid. De gemeente Alkmaar biedt momenteel geen subsidies of korting op een particuliere laadpaal. Je kunt het wel overwegen om een aanvraag te doen voor een openbaar laadpunt. Je kunt aanvragen of het oplaadpunt in de buurt van jouw huis kan komen te staan. Een verzoek indienen kan op www.alkmaar.nl.

Plaats een reactie