Elektrisch rijden is de afgelopen jaren flink gegroeid. Daarbij komt ook dat er soms geen openbare oplaadplek te vinden is. Je kunt dan beter kiezen voor een eigen laadpaal in Oterleek aan huis. Door gebruik te maken van een zelfvoorzienend laadstation ben je altijd verzekerd van een volle accu van jouw Mercedes EQA of Fiat 500e Berlina 42 kWh. Altijd een vrije plek bij de laadpaal en het is ook nog eens een stuk goedkoper. Middels onze vergelijker lees je waardevolle informatie over betrouwbare laadpalen, krijg je inzicht in de mogelijkheden en vind je de beste installateurs uit de buurt.
- Dankzij een elektrische laadpaal kan je enorm veel besparen op de laadkosten.
- Niet meer wachten bij een dure snellader.
- Altijd een volle accu, geen zorgen meer over de actieradius.
- Nog voordeliger rijden wanneer je er extra zonnepanelen bij neemt.
- Deze slimme laadpaal aan huis schaf je al aan voor €975.
- Een eigen laadstation aan huis heeft een terugverdientijd van 7 à 8 jaar.
Inhoudsopgave
Laadstation thuis plaatsen Oterleek
De grote opmars van elektrisch rijden is begonnen. Het opladen van de accu van een EV zoals bijv. de Hyundai Kona Electric 64 kWh gaat steeds eenvoudiger. Een eigen goedkope laadpaal Oterleek kopen is iets wat je zeker moet overwegen. Laden gaat dan op een laagdrempelige manier en je hebt dan elk moment van de dag een perfect opgeladen accu. Tevens is het vele malen goedkoper dan een publiek laadpunt. De kosten worden gevormd door de installatie, hardware, kabels en de tarieven voor de elektriciteit (die je zelf kunt opwekken met zonnepanelen). Alles wat je nodig hebt is een eigen oprit/parkeerplaats. Welke laadpaal is nu handig voor mijn voertuig en mijn woning? Hieronder delen we tips en adviezen ten aanzien van laadpaal laten installeren in Oterleek. Zie ook aanvullende informatie over Zakelijk elektrische auto leasen.
Laadpaal of wallbox
Een laadstation Oterleek kan op verschillende manieren worden gemonteerd. Je kunt ‘m vastzetten aan de muur (wandbox) of op een speciale paal. Verder zijn er geen verschillen. Analyseer de afstand tussen de auto en de laadplek, zo heb je niet al te veel laadkabels nodig.
1- of 3-fasen aansluitingen
Het 1-fase laadstation is compatibel met de standaard 230 voltage. Daarmee behaal je standaard 16A. Je kunt dan uitgaan van 3.7 kW laadvermogen. In principe heeft elke woning zo’n 1-fase aansluiting (1x30a of 1x40a). De 3-fase installatie maakt gebruik van krachtstroom, een aparte 3-fase aansluiting is nodig. Het maximale laadvermogen is 11 kW per uur. De 3-fase variant kan dus opladen in veel kortere tijd (snelladen). Beschik je nog niet over een 3-fase installatie? Tegen een kleine meerprijs kan je jouw meterkast in orde laten maken door een elektricien in Oterleek. Vergeet ook niet om deze aanpassing aan te vragen bij de netbeheerder.
Een eigen oplaadpunt op de oprit?
Goedkoop en snel laden en nooit meer wachten op een vrije plek
Laadkabel: vast of los
Er zijn eigenlijk 2 mogelijkheden: een laadzuil met een vaste kabel/verbinding of een losse variant. Het pluspunt van een vastzittende kabel is dat je niet eerst een losse kabel uit je koffer hoeft te halen. Een ander pluspunt is dat ze beschikbaar zijn in allerlei lengtes, tot wel 10 meter. Het grote nadeel is dat de kabel vaker gereinigd moet worden omdat er water in de kabel kan komen (tenzij je binnen laadt). Wat we ook vaak horen is dat het veel ruimte inneem (staat slordig). Bovendien is het in de praktijk zo dat nieuwere modellen weer een ander type stekker gebruiken dan oudere.
Het grote voordeel van een losse kabel (net als socket) is dat elk type auto dan gebruikt kan worden. Hiervoor gebruik je de standaard kabel die is meegeleverd vanaf de fabriek. Daarnaast oogt het een stuk georganiseerder en gaat jouw kabel langer mee. Een negatief aspect is dat je steeds een extra handeling moet uitvoeren als je even kort wilt opladen. Je haalt de kabel eerst uit de kofferbak, om daarna het geheel te connecten. De oplossing met een losse kabel blijkt uit onderzoek het beste te werken. Ga je een ander elektrische auto rijden? In dit geval hoef je het laadpunt niet om te bouwen. Advies: probeer ook eens de snelladers in Oterleek.
Enkele of dubbele laadpaal
Er bestaan 2 types: één aansluiting of twee aansluitingen. Het verschil zit hem in het aantal EV’s dat op hetzelfde moment kunnen worden geladen. Een enkelvoudige paal kan maximaal 1 auto tegelijk opladen, een dubbel uitgevoerd systeem kan 2 EV’s gelijktijdig opladen. Nuttig wanneer je gezin over 2 voertuigen beschikt of juist voor bedrijven.
Innovatieve toepassingen
De nieuwste laadsystemen herbergen vaak ingebouwde slimme laadfuncties. Bijgaand lees je een uiteenzetting over slimme laadpunten en wat er tegenwoordig allemaal mogelijk is.
- Dynamic Load Balancing: past laadvermogen automatisch aan op beschikbare hoeveelheid stroom.
- Peak shaving: zorgt dat het gebruik tijdens de piekmomenten binnen de grenzen blijft.
- Gezichtsherkenning: uitsluitend opladen wanneer jij zelf het systeem hebt ontgrendeld.
- Gebarenherkenning: je hebt geen pasje, tag of sleutel nodig om een sessie te starten of stoppen.
- AutoStart / Plug&Charge: ideaal als het stroomverbruik niet geregistreerd hoeft te worden.
- Abonnementen & Laadpas: mogelijkheid om gastgebruik toe te staan.
Laadpaal installateur Oterleek vergelijken
De prijzen van laadpalen zijn heel divers. De kosten van een laadstation voor thuis loopt uiteen tussen de €600 tot en met €3200. De prijs wordt bepaald door de capaciteit en functies van het laadstation. Hoe hoger het vermogen, des te sneller de batterij weer is opgeladen. Bovendien zijn er allerlei slimme palen met innovatieve opties als gebarenherkenning die een hogere verkoopprijs hebben. Hieronder vind je de gemiddelde kosten laadpaal Oterleek. Type laadstation Vermogen Laadtijd Tarief 1-fase laadpaal 3,7 kW 12 uur €520- €610 1-fase laadpaal 7,4 kW 5 – 7 uur €530- €650 3-fase laadpaal 11 kW 3 – 4 uur €690- €760 3-fase laadpaal 22 kW 1,5 uur €880- €975
Betrouwbare leveranciers
- EVBox:Compact en minimalistisch ontwerp.
- Wallbox (wandlader): Met handige App met uitgebreide statistieken.
- NewMotion: onderdeel van de shell group (veel expertise).
- Alfen: SIM-lock vrij: vrije keuze voor de aanbieder van laaddiensten.
- Mennekes: Maker van moderne elektromobiliteit.
- EVhub: Hoogwaardig en slagvast polycarbonaat.
- Webasto: Degelijk en krachtig, gemaakt in Duitsland.
- Ecotap: Met slimme functies als Smart Grid en Load Balancing.
- Blue Current: Compacte, betrouwbare en gemakkelijke laadstations.
- Chargepoint: Laden en afrekenen via een persoonlijke laadpas.
- Myenergi / Zappi: Altijd connected met de speciale HUB.
- Tesla Wall Connector: Ons advies voor de Model X, Model S en Model 3.
- NRGkick: Een mobiel laadstation om mee te nemen.
- Alternatieve leveranciers: ABB, Eaton, Delta, Etrel, Etrel, Hypercharger, Schneider Electric , Keba of Tritium, Zaptec, Efacec, Circontrol.
Prijzen voor installatie 2024
De gemiddelde kosten van een voordelige laadpaal installeren in Oterleek wisselen tussen de €320 en ongeveer €1875. Dit hangt vooral af van een inschattingen van het installatiewerk (meterkast) en de totale afstand qua kabels en graafwerk. Hoe meer afstand er overbrugd moet worden, des te meer graafwerk er bij komt kijken en hoe meer prijzige kabels aangelegd moeten worden.
Abonnementskosten laadpas
Bij steeds meer services wordt na de aanschaf van een laadpaal voor een elektrische auto ook een abonnement afgesloten. Het is absoluut niet verplicht, echter zijn de pluspunten behoorlijk interessant. De kosten van een laadpaal abonnement bedragen circa €4,75 (maandelijks).
- Realtime inzicht in laadsessies en geschiedenis.
- Automatische facturering en verrekening.
- Gast Tarief instellen.
- Altijd actuele updates en 24/7 telefonische helpdesk.
Laadpaal voor thuis kopen?
Bekijk populaire vakmannen die werken in je omgeving.
Kosten elektrisch rijden en besparing t.o.v. benzine
Elektrisch rijden is goed voor een schone lucht, maar bespaart ook veel geld. De aanschaf van een elektrische auto en het thuislaadpunt plus installatie heb je snel terugverdiend. Bijgaand tonen we een rekenvoorbeeld. Een gemiddelde Nederlander rijdt per jaar zo’n 1040 kilometer op maandbasis. Op basis daarvan checken we welke besparing er mogelijk is. Hierbij gebruiken we de volgende prijzen als uitgangspunt (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in Oterleek):
- Benzine rijden 2024: €0,105/km
- Elektrisch rijden 2024: €0,041/km
Soort | Prijzen p/km | Per maand | P/jaar |
---|---|---|---|
Benzine rijden | €0,105 | €109,20 | €1310,40 |
Elektrisch rijden | €0,041 | €42,64 | €511,68 |
Besparing | €0,064 | €66,56 | €798,72 |
Laadpaal aanvragen gemeente Alkmaar
Een elektrische auto gekocht, maar heb je geen ruimte voor een laadpaal? En is er nog geen openbaar laadpunt in de buurt? In die situaties mag je een openbaar oplaadpunt in Oterleek aanvragen bij de gemeente. Let wel even op de voorwaarden en eisen:
- Je kunt geen laadpunt op eigen terrein realiseren.
- Er is nog geen openbaar laadstation in jouw directe omgeving.
- De persoon die het indient moet eigenaar zijn van een EV/hybride auto met een minimale actieradius of accucapaciteit.
Als je aan deze voorwaarden voldoet bekijkt een ambtenaar jouw aanvraag. De gemeente zal concluderen of en in welke omgeving de laadzuil neergezet wordt. Ze overwegen daarbij variabelen als bereikbaarheid en parkeerdruk. Iedere woningbezitter kan terecht bij dit oplaadpunt. Extra achtergrondinfo is beschikbaar gesteld op www.alkmaar.nl. Hier kan je ook lezen of de gemeente subsidies verstrekt. Meer en meer gemeenten werken samen met Openbaarladen.nl. Op die site kan je zonder gedoe een openbare laadpaal aanvragen. Of klik door naar Goedkoopste elektrische auto.
Overzicht met alle openbare oplaadpunten (november 2024)
Laadstations in Oterleek zijn elke dag werkzaam. Elke weggebruiker kan hier parkeren en laden. Het is relatief wel duur. De onkosten wisselen tussen de €0,270 – €0,620 per kWh. Je moet een laadpas abonnement van bijv. Eflux of Vandebron hebben. In het onderstaande kaartje zie jij alle openbare laadstations in Oterleek. Bekijk ook laadplekken en installatiebedrijven in Stompetoren, Sint Pancras, Koedijk, Oudorp en Den Hoorn.
Laadpunten bij het bedrijf plaatsen
Een laadpaal voor zakelijke toepassingen is een extra stukje service richting bezoekers, klanten en eigen personeelsleden. Bezit je een bedrijf met minimaal 10 parkeerplaatsen? Tegenwoordig moet ten minste 10% beschikken over een laadpunt. Zakelijke laadpalen kunnen relatief goedkoop geplaatst worden dankzij een aantal subsidiemogelijkheden. Zo is er een regeling waarmee je wel 75% van de investeringskoten kunt afschrijven.
- Milieu Investeringsaftrek (MIA): Tot 36% van de aanschafprijs van een laadpaal afschrijven.
- Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Tot 75% van de totale investering afschrijven in een willekeurig jaar.
- Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): Een interessante optie voor bepaalde investeringen, voor starters een interessante fiscale mogelijkheid.
- Tevens kan je extra geld verdienen door de paal openbaar te stellen en anderen te laten betalen voor het opladen.
FAQ – Veelgestelde vragen m.b.t. thuis elektrisch laden
Hoe duur is een eigen laadstation aan huis laten plaatsen?
Een thuis-laadpaal inclusief installatie zit zo tussen de €950 en €2350. De uiteindelijke kostprijs wordt grotendeels bepaalt door af welk merk je kiest (met of juist zonder slimme functies), het minimale laadvermogen, de afstand van de woning tot de laadzuil (kabelmeters) en eventuele aanpassingen in de meterkast zoals een extra groep of een extra aardlekschakelaar.
Wat betaal ik voor een volle accu?
De tarieven voor het thuis opladen van een elektrische auto zijn goedkoop. De kilowattuurprijs wordt in rekening gebracht bij je stroomleverancier voor je woning zoals Engie, Energiedirect, Essent, Eneco, NLE en Pure energie, PowerPeers, Oxxio, Vandebron. Dat is om en nabij de €0,225 per kWh. De onkosten van elektrisch autorijden liggen gemiddeld op €3,75 p/100 km. Om een indicatie te geven: een benzineauto kost om en nabij de €9,65 per 100 kilometer. Als je het integreert met zonnepanelen kan je uiteindelijk zelfs gratis laden. De standaard EV behoeft 12 – 16 zonnepanelen om jaarlijks van zonne-energie rond te kunnen rijden in de provincie Noord-Holland.
Hoe wordt het geïnstalleerd?
De specialist legt een nieuwe stroomgroep incl. aardlekautomaat aan in de stroomkast in de woning. Anders heb je kans dat op een gegeven moment de stroom uitvalt. Vanuit de meterkast gaat de kabel meestal via de kruipruimte naar buiten. In samenspraak met de vakman bepaal je wat de meest efficiënte route is om zo de graafwerkzaamheden te minimaliseren. De ervaren laadpaal installateur in Oterleek monteert ‘m in overleg tegen de muur of op een paal.
Welke aanpassingen in mijn meterkast zijn nodig?
Meestal is elke meterkast in staat om een elektrische auto te voorzien van stroom. Wel kunnen bepaalde aanpassingen nodig zijn. Achterhaal of de groepenkast een 1-fase of 3-fase-aansluiting heeft. De allereerste elektrische auto’s werden geladen op 1-fase stroom (220V). De actuele types hebben meer vermogen nodig (3-fasen laadpaal). Dit kennen we ook als krachtstroom. Het snelladen heeft heel veel voordelen. Een laadpunt installatiebedrijf in Oterleek kan jou hierin ontzorgen. De tarieven hiervan liggen rond de €975. Bedenk wel: een nieuwe aansluiting kan resulteren in een hoger vastrecht.
Heb ik een type 1 of type 2 stekker nodig?
Laadkabel + stekkers heb je als type 1 (Yazaki) en type 2 (Mennekes). Model 1 wordt met name toegepast bij Amerikaanse en Japanse merken. Model 2 stekkers worden met name gebruikt door de merken die binnen de EU worden gemaakt. Een groot deel van de gangbare elektrische auto’s in Oterleek kan je laden met zo’n type 2 stekker. Ook de openbare (snel)laadpunten in Nederland en onze buurlanden beschikken over type 2 (Mennekes).
Is er een subsidie mogelijk voor een laadpaal bij mij thuis?
Er zijn geen landelijke subsidies voor een eigen thuislaadpunt. Iedere gemeente vult dit op zijn eigen manier in. De gemeente Alkmaar biedt momenteel geen subsidieregelingen voor een particuliere laadpaal aan huis. Wat mogelijk wel interessant is, is om een openbaar laadpunt aan te vragen. Je kunt daarbij het verzoek indienen of de laadzuil dichtbij jouw woning kan komen te staan. Een verzoek indienen kan op www.alkmaar.nl.