Elektrisch rijden wordt steeds populairder. Daarbij komt ook dat openbare oplaadpunten meer en meer bezet raken. EV-rijders kiezen dan ook steeds vaker voor een 100% eigen laadpaal in West-Graftdijk aan huis. Middels een laadstation op eigen terrein geniet je iedere morgen van een opgeladen accu van jouw CUPRA el-Born + Kia e-Soul 64 kWh. Niet langer zoeken naar een vrij laadstation en de kWh prijs is voordeliger. Op EVPlan.nl check je waardevolle informatie over verschillende soorten laadpunten, geven we een duidelijk stappenplan en kom jij in contact met vakkundige experts voor installatiewerk uit jouw omgeving.
- Met een eigen elektrische laadpaal zul je extra besparen op de kilometerprijs.
- Niet meer wachten bij een bezette laadpaal.
- Je beschikt altijd over een volle accu, zo profiteer je iedere dag van de maximale actieradius.
- Gratis rijden op je eigen groene stroom met zonnepanelen.
- Deze slimme laadpaal aan huis laat je al plaatsen vanaf €910.
- Een laadstation op eigen grond kan je al terugverdienen in 6 – 8 jaar.
Onderwerpen
- Tips bij het kiezen van een laadpaal voor thuis
- Beste laadpaal installateurs West-Graftdijk vergelijken november 2024
- Rekenvoorbeeld besparing elektrisch rijden
- Laadstation aanvragen bij de gemeente Alkmaar
- Kaart met openbare oplaadpunten
- Laadpalen voor kantoor
- Klik hier voor veelgestelde vragen (FAQ)
Laadstation thuis plaatsen West-Graftdijk
De grote opmars van elektrisch rijden is begonnen. Het opladen van de accu van een EV als o.a. een Audi Q4 Sportback e-tron gaat steeds eenvoudiger. Een slimme eigen goedkope laadpaal West-Graftdijk kopen is een uitstekend idee. Het werkt snel en veilig en je hoeft niet onzeker te zijn over een perfect opgeladen accu. Tevens is het laden van een accu vele malen goedkoper dan bij een laadstation in de omgeving. Je hebt te maken met de volgende kosten: een eenmalige investering (aanschaf & plaatsing) en de kWh prijs voor de stroom (die je zelf kunt opwekken met zonnepanelen). Je moet wel de beschikking hebben over een eigen oprit/parkeerplaats. Welke laadpaal is geschikt voor mijn woning (meterkast) en auto? Hieronder bespreken we een aantal zaken waar je rekening mee moet houden rondom laadpaal laten installeren in West-Graftdijk. Op EVplan.nl lees je ook meer over Goedkoopste laadpaal.
Wallbox of vaste laadpaal
Een laadstation West-Graftdijk installeren kan op 2 manieren. Het kan als een wandbox aan een muur gemonteerd worden of je bevestigt ‘m op een losse paal. Voor de laadsnelheid maakt het geen verschil. Bekijk kritisch de afstand tot de parkeerplaats van jouw EV (dan heb je minder kabels nodig).
1-fase of 3-fasen systeem
Het 1 fase systeem functioneert met de standaardaansluiting van 230V. Hiermee heb je een minimaal vermogen van 16A. Reken dan op z’n 3.7 kW laadvermogen. Elke woning in Nederland heeft ten minste 1-fase(1x30a en/of 1x40a). De 3-fase installatie maakt gebruik van krachtstroom, een aparte 3-fase aansluiting is nodig. Het maximale laadvermogen is 11 kW per uur. De 3-fase variant kan dus wel 3 keer sneller laden dan een 1-fase laadpunt. Heb je nog niet de beschikking over krachtstroom? Je kunt dan jouw meterkast in orde laten maken door een elektricien in West-Graftdijk. Als laatste dien je een verzoek in bij de netbeheerder om jouw energieaansluiting aan te passen.
Jouw eigen oplaadpunt laten plaatsen
Goedkoop laden en niet meer zoeken naar een vrij laadstation
Laadkabel: vast of los
Er zijn grofweg 2 keuzes: een laadzuil met een vaste kabel/verbinding of een verplaatsbare kabel. Het pluspunt van de vaste variant is dat je niet steeds de kabel uit jouw auto hoeft te halen. Verder is het zo dat je deze vaste kabels in allerlei lengtes hebt, vaak wel 6 – 8 meter. Een negatief aspect is dat de kabel vaker gereinigd moet worden omdat er door wind en regen water in kan komen (dit gebeurt natuurlijk niet als je binnen oplaadt). Waar je ook rekening mee moet houden is dat het een rommelig geheel wordt. Daarbij kan het zijn dat je niet alle EV’s kunt laden met een vaste kabel.
Het belangrijkste pluspunt van een losse kabel (of socket) is de mogelijkheid om elk type auto op te laden. Het opladen gebeurt namelijk met de laadstekker die je overal gebruikt en die je altijd mee hebt. Daarnaast oogt het netter en hoef je je geen zorgen te maken dat de kabel wordt aangetast door wind of regen. Het grote nadeel is dat het altijd even iets langer duurt als je jouw auto gaat laden. Je haalt de kabel eerst uit de kofferbak, om daarna het geheel te connecten. Een losse kabel blijkt uit onderzoek het beste te werken. Koop je een nieuwe elektrische auto? Dan hoef je jouw laadzuil niet weer opnieuw aan te passen. Tip: gebruik ook zeker een snelladers in West-Graftdijk.
Enkele of dubbele laadpaal
Er zijn twee mogelijkheden: een enkelvoudig of dubbel laadstation. Het verschil zit hem in hoeveel voertuigen er aangesloten kunnen worden. Een paal met 1 stekker aansluiting is geschikt om 1 voertuig op te laden, met een dubbel laadsysteem kun je 2 EV’s op het station aansluiten. Erg handig als je 2 elektrische auto’s hebt of voor zakelijke doeleinden.
Innovatieve functies
De nieuwe generatie laadoplossingen hebben doorgaans geïntegreerde slimme laadfuncties. In de opsomming hieronder delen we extra uitleg over slimme laadpunten en de nieuwste functies.
- Dynamic Load Balancing: stemt energieverbruik af met andere apparaten in huis.
- Peak shaving: helpt overmatig verbruik tijdens piekuren voorkomen.
- Gezichtsherkenning: laadpaal wordt alleen ontgrendeld met jouw gezicht.
- Gebarenherkenning: met bepaalde bewegingen activeer je laadsessies, of stop je juist een laadsessie.
- AutoStart / Plug&Charge: bij een laadstation met autostart heb je geen pasje, tag of sleutel nodig. Plug & play!
- Abonnementen & Laadpas: altijd een goed overzicht van al je oplaadmomenten.
Laadpaal installateur West-Graftdijk vergelijken
De kosten van laadpalen liggen nogal uiteen. De adviesprijs van een laadstation voor thuis ligt tussen de €725 – €3425. De prijs hangt vooral af van de slimme functies, het abonnement en de laadcapaciteit. Des te hoger het vermogen, des te sneller de batterij weer is opgeladen. Ook heb je de keuze uit slimme wallboxen en palen met toffe extra’s als gezichts- en gebarenherkenning die een stukje prijziger zijn. In het schema hieronder vind je de gemiddelde kosten laadpaal West-Graftdijk. Type laadpaal Laadvermogen Oplaadtijd Tarief 1-fase laadpaal 3,7 kW 10,8 uur €500- €600 1-fase laadpaal 7,4 kW 5,6 uur €500- €615 3-fase laadpaal 11 kW 4- 5 uur €650- €775 3-fase laadpaal 22 kW 1,6 uur €860- €1025
Goede leveranciers
- EVBox:Verbonden met Wi-Fi, 3G en Bluetooth.
- Wallbox (wandlader): Compatibel met alle elektrische auto’s.
- NewMotion: laad probleemloos overal op in het grootste publieke laadnetwerk van Europa.
- Alfen: Inzicht in gebruik en load balancing.
- Mennekes: Altijd optimaal op de hoogte met de Charge App.
- EVhub: Dashboard voor facturatie, verrekening en stroomverbruik.
- Webasto: Betaalbare en eenvoudige laadsystemen.
- Ecotap: Robuust en vandalismebestendig design.
- Blue Current: Simpel en gemakkelijk bedienen.
- Chargepoint: Slim systeem dat ook Backwards compatible is.
- Myenergi / Zappi: IP65 gecertificeerd voor gebruik buiten (stofvrij en sproeidicht).
- Tesla Wall Connector: Betaalbaar en geschikt voor Model X, Model S en Model 3.
- NRGkick: Met automatische maximale laadstroomdetectie.
- Alternatieve marken: ABB, Etrel, Delta, Eaton, Etrel, Hypercharger, Flexicharge, Keba & Tritium, Zaptec, Circontrol, Xcharge.
Installatietarieven 2024
De gemiddelde kosten van een voordelige laadpaal installeren in West-Graftdijk schommelen tussen de € 450 en +/- €1800. Dit hangt af van een verwachting van de diverse installatie-uren (arbeid), meterkast aanpassingen en afstand tussen meterkast en de locatie van de laadpaal. Hoe groter het terrein, hoe meer graafwerk er gedaan moet worden en des te meer (dure) kabels er nodig zijn.
Abonnementskosten laadpas
Vaak wordt bij het plaatsen van een laadpaal voor een elektrische auto ook een abonnement afgesloten. Men hoeft dat niet af te nemen, maar dan mis je wel enkele voordelen. De kosten van een laadpaal abonnement zijn zo’n €2,50 p/maand.
- Altijd inzicht in je laadgebruik.
- Eenvoudig laadkosten verrekenen met werkgever.
- Gast Tarief instellen.
- Helpdesk 24/7 bereikbaar + software updates.
Laadpaal voor thuis kopen?
Vergelijk erkende specialisten die werken in je omgeving.
Kosten elektrisch rijden en besparing t.o.v. benzine
Elektrisch rijden kan veel geld besparen. De elektrische auto en jouw thuislaadpunt heb je snel terugverdiend. Op deze pagina maken we het duidelijk middels een rekenvoorbeeld. Een Nederlander rijdt zo’n 1083 kilometer (maandelijks). Met dit aantal kilometers berekenen we wat de verwachte kostenbesparing is. In het rekenvoorbeeld gaan we uit van de volgende kosten (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in West-Graftdijk):
- Benzine rijden 2024: €0,115/km
- Elektrisch rijden 2024: €0,043/km
Soort | Kosten p/km | P/maand | P/jaar |
---|---|---|---|
Benzine rijden | €0,115 | €124,55 | €1494,54 |
Elektrisch rijden | €0,043 | €46,57 | €558,83 |
Besparing | €0,072 | €77,98 | €935,71 |
Laadpaal aanvragen gemeente Alkmaar
Een elektrische auto gekocht, maar ontbreekt het je aan de ruimte voor een eigen laadplek? Zijn er in de wijk geen nog openbaar oplaadpunt Je mag dan een openbaar oplaadpunt in West-Graftdijk aanvragen bij de gemeente. Houd rekening met verschillende voorwaarden:
- Je kunt geen laadpunt op eigen terrein realiseren.
- Er is nog geen openbaar laadstation in jouw directe omgeving.
- De persoon die het indient moet eigenaar zijn van een EV/hybride auto met een minimale actieradius of accucapaciteit.
Mits je voldoet aan de eisen neemt de gemeente jouw aanvraag in behandeling. De gemeente neemt een besluit over of en op welke plek de laadzuil geactiveerd wordt. Ze checken daarvoor zaken als zichtbaarheid en of het technisch kan. Iedereen met een elektrische auto mag het gebruiken. Alle info is beschikbaar gesteld op www.alkmaar.nl. Hier kan je ook lezen welke subsidiemogelijkheden er bestaan. Veel Nederlandse gemeenten werken samen met Openbaarladen.nl. Op dit portaal kan je in 6 stappen een openbare laadpaal aanvragen. Of bezoek onze pagina over Alle elektrische auto’s.
Openbare oplaadpunten zoeken (november 2024)
Laadstations in West-Graftdijk zijn goed vertegenwoordigd. Iedereen met een laadpas kan hier parkeren en laden. Vergeleken met thuis laden is het vrij kostbaar. De kosten bedragen tussen de €0,285 – €0,570 per kWh. Een laadpas abonnement is noodzakelijk. In onze maps kaart check je de openbare laadstations in West-Graftdijk. Vind ook laadmogelijkheden en installatiebedrijven in Noordeinde, Graft, De Rijp, Purmer en Hobrede.
Mogelijkheden voor zakelijke laadpunten
Een laadpaal bij uw bedrijf is een extra stukje service richting bezoekers, klanten en eigen personeelsleden. Bekijk je de mogelijkheden voor een bedrijf met tenminste 10 parkeerplaatsen? Volgens de laatste regelgeving moet minimaal 10% een laadpunt hebben. Zakelijke laadpalen hebben veel financiële voordelen waaronder een aantal subsidieregelingen. Zo is er een regeling waarmee je wel 75% van de investeringskoten kunt afschrijven.
- Milieu Investeringsaftrek (MIA): Speciale regeling voor groene investeringen vanaf €2.500 (tot 36% aftrekbaar).
- Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Tot 75% van de investeringskosten afschrijven op een tijdstip dat je zelf kiest.
- Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): Een mogelijkheid voor investeringen in kleine bedrijfsmiddelen, wordt vooral door startende ondernemingen gebruikt.
- Verder kan je als eigenaar van zakelijke laadpunten verdienen door het laadpunt openbaar te maken en derden te laten betalen voor het opladen.
FAQ met veelgestelde vragen over elektrisch laden
Welke prijzen horen er bij een laadstation aan huis installeren?
Jouw eigen laadpaal voor huis incl. de benodigde installatie varieert kostentechnisch tussen de €900 – €2425. Het tarief hangt af van het model laadzuil (met of juist zonder slimme functies), de laadcapaciteit, de afstand tussen meterkast en laadstation en of er nog iets in de meterkast moet gebeuren zoals het plaatsen van een aardlekautomaat of nieuwe groep.
Wat kost het om mijn auto thuis op te laden?
Het is het goedkoopste om thuis je elektrische auto op te laden. De kilowattuurprijs wordt in rekening gebracht bij de stroomaanbieder van je huis zoals Essent, Eneco, NLE, Energiedirect, Budget energie en PowerPeers, Vattenfall, Oxxio, Vandebron. Dat is doorgaans zo’n €0,250 per kWh. De kosten van elektrisch autorijden liggen tegenwoordig rond de €4,15 per 100 kilometer. Ter illustratie: een auto met benzinemotor kost je al snel €10,15 p/100 km. Als je het integreert met zonnepanelen kost de stroom je helemaal niets meer. De gemiddelde EV heeft tussen de 8 en 14 zonnepanelen nodig om een jaar lang op zonne-energie te rijden in de provincie Noord-Holland.
Hoe gaat de installatie in z’n gang?
De vakman legt een nieuwe stroomgroep incl. aardlekautomaat aan in de meterkast. Anders heb je kans dat op een gegeven moment de stroom uitvalt. Via dit stroompunt legt men de benodigde kabels aan richting de installatie plek. Samen met de monteur bespreek je wat de meest efficiënte route is om graafwerk en benodigde kabels te beperken. De ervaren laadpaal installateur in West-Graftdijk zet het laadstation vast tegen de muur of op een stevige paal.
Moet er wat omgezet worden in mijn meterkast?
Onderaan de streep is ieder huis geschikt te maken om een elektrische auto op te laden. Soms moet er wel eerst een installateur bij komen. Belangrijk is of de meterkast is uitgevoerd met een 1-fase of 3-fase-aansluiting. De allereerste elektrische auto’s konden nog overweg met 1-fase 220V stroom. Nieuwere elektrische wagens vereisen wat meer capaciteit (3-fasen laadpunt). Je komt het ook vaak tegen als krachtstroom. Zo kan je veel sneller laden. Een laadpunt installatiebedrijf in West-Graftdijk kan het allemaal juist aansluiten. De onkosten van deze installatieservice liggen rond de €875. Disclaimer: het vastrecht van je energieleverancier kan hierdoor omhoog gaan.
Type 1 en type 2 stekkers, wat is het verschil?
Stekkers van laadkabels heb je in 2 soorten: type 1 (Yazaki) en type 2 (Mennekes). Model 1 wordt vooral gebruikt door Japanse en Amerikaanse merken. Model 2 wordt gebruikt door verschillende merken binnen de EU. Een groot deel van de bekende elektrische auto’s in West-Graftdijk kan je laden met zo’n type 2 stekker. Ook openbare laadpunten in Nederland zijn voorzien van type 2 stekkers (Mennekes).
Kan ik aanspraak maken op subsidie voor een laadzuil thuis?
Er bestaan geen landelijke subsidies voor een eigen thuislaadpunt. Iedere provincie heeft de vrijheid om hier anders mee op te gaan. De gemeente Alkmaar heeft op dit ogenblik geen subsidie voor een particuliere laadpaal. Het alternatief is om een nieuw openbaar laadpunt aan te vragen. Je kunt hierbij verzoeken of het openbare laadpunt dichtbij jouw woning kan komen te staan. Voor extra info verwijzen we je naar www.alkmaar.nl.