Elektrisch rijden zien we steeds meer. Daarbij komt ook dat er soms geen openbare oplaadplek te vinden is. Je kunt dan beter kiezen voor een handige laadpaal in Benthuizen aan huis. Middels jouw eigen laadstation hoef je niet bang te zijn voor een lege accu van jouw Volvo XC40 P8 AWD Recharge + Hyundai Kona Electric 39 kWh. Je hoeft nooit meer te wachten bij openbare laadstations en het is een stuk voordeliger. Op deze pagina check je bruikbare informatie over verschillende soorten laadstations, een handige keuzehulp en kom je in contact met leveranciers en installateurs uit jouw omgeving.
- Door gebruik te maken van een elektrische laadpaal bespaar je fors op de energiekosten.
- Opladen wanneer jij dat wil, geen wachtrij meer.
- Iedere morgen wegrijden met een opgeladen accu, geen zorgen meer over de actieradius.
- Autorijden voor gunstige tarieven als je ook kiest voor zonnepanelen.
- Deze slimme laadpaal aan huis is al te bestellen vanaf €905.
- Een laadstation op eigen grond heeft een terugverdientijd van 7 à 8 jaar.
Thema’s
- Informatie over een laadpaal aan huis
- Beste laadpaal installatiebedrijven Benthuizen vergelijken december 2024
- Klik hier voor jaarlijkse besparing met elektrisch rijden
- Een laadstation aanvragen via de gemeente Alphen aan den Rijn
- Overzicht met openbare oplaadpunten
- Laadpalen zakelijk aanvragen
- Vaak gestelde vragen (FAQ) over elektrisch laden
Laadstation thuis plaatsen Benthuizen
Elektrisch rijden wordt steeds populairder. Het elektrisch laden van een EV zoals de Mercedes EQA kan op steeds meer plekken. Een extra goedkope laadpaal Benthuizen kopen is iets wat we steeds meer zien. Het werkt snel en veilig en je hebt dan elk moment van de dag een lange actieradius. Eveneens is het veel betaalbaarder dan een publiek toegankelijk laadstation. Wat betreft kosten heb je te maken met de eenmalige aanschafprijs, installatie en de stroom / verbruikskosten (we raden aan om hiervoor ook zonnepanelen te gebruiken). Een belangrijke randvoorwaarde is dat je beschikt over een eigen parkeerplaats. Welk laadstation moet ik kiezen voor mijn situatie? Hieronder bespreken we belangrijke aspecten om over na te denken met betrekking tot laadpaal laten installeren in Benthuizen. Op EVplan.nl lees je ook meer over Zero Emission.
Vaste laadpaal of wallbox
Een laadstation Benthuizen kan op 2 manieren worden geplaatst. Je kunt ‘m vastzetten aan de muur (wandbox) of op een paal. De werking is verder helemaal identiek. Achterhaal de afstand tussen de auto en de laadplek (zo kun je besparen op de kabellengte).
1-fase of 3-fasen apparaat
Het 1-fase laadstation werkt met de normale 230V aansluiting. Standaard heeft ddit een vermogen van 16A. Het maximale laadvermogen is dan 3.7 kW. In principe heeft elke woning sowieso een 1-fase aansluiting (1x30a). De 3-fase variant maakt gebruik van krachtstroom (400V). Het maximale laadvermogen is 11 kW per uur. De 3-fase variant kan dus wel 3 keer sneller laden dan een 1-fase laadpunt. Heeft je woning geen groepenkast met 3-fase? Je kunt gemakkelijk jouw meterkast in orde laten maken door een elektricien in Benthuizen. Ook vraag je een verzwaring van de aansluiting aan bij jouw netbeheerder.
Een privé oplaadpaal voor je huis?
Voordelig opladen en niet langer zoeken naar een vrij laadstation
Laadkabel: vast of los
Je hebt de keuze uit een laadzuil met een vaste kabel/verbinding of een losse variant. Het gemak van de vaste stekker is dat je niet steeds de kabel uit jouw auto hoeft te halen. Een ander voordeel is dat ze verkrijgbaar zijn in verschillende lengtes, bij Alfen bijvoorbeeld tot wel 8 meter. Een punt van kritiek is dat de kabel wat gevoeliger wordt voor slijtage omdat er water in de kabel kan komen (uitzondering is natuurlijk als je binnen kunt laden). Wat we ook vaak horen is dat het veel ruimte inneem (staat slordig). Bovendien is het goed om je te bedenken dat je per auto weer een andere stekker nodig hebt.
Het grote gemak van een losse kabel (ofwel een socket) is dat elk type EV hier op aangesloten kan worden. Het opladen gebeurt namelijk met de kabel die af-fabriek is geleverd. Daarbovenop ligt / staat de wallbox zo dus nooit in de weg en blijft de kabel langer goed. Het grote nadeel is dat je een stap extra moet uitvoeren als je jouw auto gaat laden. Je moet dan eerst de kabel uit je auto halen, en aansluiten op zowel je auto als de EVbox. Een paal met een losse laadkabel is toch het meest gebruiksvriendelijk. Neem je een nieuwe EV met een andere aansluiting? Dan kan je gewoon jouw huidige paal blijven gebruiken. Advies: probeer ook eens de snelladers in Benthuizen.
Advies: enkele of dubbele laadpaal
Er zijn twee mogelijkheden: 1 aansluiting of 2 aansluitingen. Het verschil zit hem in hoeveel voertuigen er aangesloten kunnen worden. Een paal met 1 ingang kan nooit meer dan 1 auto opladen, een dubbel uitgevoerd systeem kan 2 EV’s gelijktijdig opladen. Erg handig als je een huishouden hebt met meerdere elektrische auto’s of juist voor bedrijven.
Smart toepassingen
Laadpalen hebben tegenwoordig steeds vaker slimme laadfuncties. In de volgende paragraaf delen we meer info over slimme laadpunten en de verschillende opties.
- Dynamic Load Balancing: handige functie die overbelasting voorkomt.
- Peak shaving: zorgt dat de maximale stroomcapaciteit van de parkeervoorziening niet wordt overschreden.
- Gezichtsherkenning: alleen bevoegde personen kunnen de laadpaal gebruiken.
- Gebarenherkenning: Een laadsessie starten of stoppen met een simpel gebaar.
- AutoStart / Plug&Charge: direct laden wanneer de kabel wordt aangesloten.
- Abonnementen & Laadpas: behoud het overzicht van al je wekelijkse laadsessies.
Laadpaal installateur Benthuizen vergelijken
De prijzen van laadpalen zijn heel divers. De prijs van een laadstation voor thuis loopt uiteen tussen de €900 tot en met €3225. De prijs wordt bepaald door het vermogen van de laadpaal. Hoe hoger het vermogen, hoe sneller je de batterij maximale hebt geladen. Ook onderscheiden we slimme palen met innovatieve snufjes als gebarenherkenning die een grotere investering vereisen. In het schema hieronder vind je de gemiddelde kosten laadpaal Benthuizen. Soort laadstation Capaciteit Laadtijd Tarief 1-fase laadpaal 3,7 kW 10 uur €500- €620 1-fase laadpaal 7,4 kW 5,6 uur €510- €635 3-fase laadpaal 11 kW 3 – 5 uur €675- €775 3-fase laadpaal 22 kW 1,8 uur €835- €1040
Goede merken
- EVBox:Gecertificeerde installatie.
- Wallbox (wandlader): Hightech vermogen met een compacte omvang.
- NewMotion: profiteer van volledig inzicht in laadkosten via een online portal.
- Alfen: Slimme functies tegen een aantrekkelijke prijs.
- Mennekes: Overal mobiel op de hoogte.
- EVhub: Betaalbare no-nonsense laadstations voor de particulier.
- Webasto: Betaalbare en krachtige laders voor thuisgebruik.
- Ecotap: Voor elke Plugin Hybride en/of volledige elektrische auto.
- Blue Current: Compacte, betrouwbare en gemakkelijke laadstations.
- Chargepoint: Zeer eenvoudige bediening en degelijk ontwerp.
- Myenergi / Zappi: Altijd en overal inzicht via de mobiele App.
- Tesla Wall Connector: Perfect voor de Model X, Model S en Model 3.
- NRGkick: Gemakkelijk mee te nemen laadpaal.
- Alternatieven: ABB, Eaton, Etrel, Delta, Etrel, Keba, Flexicharge, Hypercharger of Tritium, Xcharge, Zaptec, Efacec.
Kosten voor installatie 2024
De uiteindelijke kosten van een voordelige laadpaal installeren in Benthuizen komen uit tussen de €430 – €1850. Dat wordt gecalculeerd a.d.h.v. een verwachting van de diverse installatie-uren (arbeid), meterkast aanpassingen en de geschatte afstand voor boren / graven en kabels. Hoe groter de te overbruggen afstand, hoe meer boor- en graafwerk er uitgevoerd moet worden en hoe meer prijzige kabels aangelegd moeten worden.
Informatie over laadpassen
Optioneel wordt bij de installatie van een laadpaal voor een elektrische auto ook een abonnement afgesloten. Als je de enige gebruiker van de paal bent is dit zeker niet noodzakelijk, maar geeft verschillende voordelen. De kosten van zo’n backoffice abonnement voor jouw laadpaal zijn zo’n €5,75 p/maand.
- Realtime inzicht in laadsessies en geschiedenis.
- Automatische verrekening werkgever.
- Eenvoudig je oplaadpunt openstellen voor gastgebruik.
- Automatische firmware-updates.
Een goedkope laadpaal voor thuis?
Vergelijk erkende verkooppunten uit jouw omgeving.
Hoeveel voordeel behaal ik met een elektrische auto?
Elektrisch rijden kan veel geld besparen. Het kopen van een elektrische auto en jouw thuislaadpunt kennen een aantrekkelijke terugverdientijd. Onderstaand illustreren we dit met een rekenvoorbeeld. De Nederlander rijdt om en nabij de 1128 km (maandelijks). Hiermee verwachten we hoeveel goedkoper je uiteindelijk uit bent. In onze begroting gaan we uit van de volgende kosten (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in Benthuizen):
- Benzine rijden 2024: €0,105/km
- Elektrisch rijden 2024: €0,041/km
Soort | Kosten p/km | Per maand | P/jaar |
---|---|---|---|
Benzine rijden | €0,105 | €118,44 | €1421,28 |
Elektrisch rijden | €0,041 | €46,25 | €554,98 |
Besparing | €0,064 | €72,19 | €866,30 |
Laadpaal aanvragen gemeente Alphen aan den Rijn
Rijd je elektrisch, maar ontbreekt het je aan de ruimte voor een eigen laadplek? En kan je nog niet laden bij een openbaar laadpunt in de straat? In dat geval kan je zo’n openbaar oplaadpunt in Benthuizen aanvragen bij de gemeente. Hiervoor gelden wel een aantal voorwaarden:
- Jouw woning is niet geschikt om zelf een laadpunt bij te installeren.
- In de directe omgeving is er nog geen openbaar laadstation beschikbaar.
- Je hebt een EV of hybride wagen in bezit met een minimale actieradius of accucapaciteit.
Als je aan deze voorwaarden voldoet bekijkt een ambtenaar jouw aanvraag. De gemeente beslist uiteindelijk of en waar de laadzuil komt te staan. Hierbij bekijken zij relevante zaken als toegankelijkheid en parkeerdruk. Elk huishouden mag het gebruiken. Alle info is beschikbaar op www.alphenaandenrijn.nl. Hier kan je ook lezen welke subsidiemogelijkheden er bestaan. Steeds meer gemeenten hebben de uitvoering neergelegd bij Openbaarladen.nl. Via deze website kan je in 6 stappen een openbare laadpaal aanvragen. Op EVplan.nl lees je ook alles over Energieleverancier.
Openbare oplaadpunten in de buurt (december 2024)
Laadstations in Benthuizen zijn aanwezig. Elke weggebruiker kan daar gebruik van maken. Het is echter wel redelijk aan de prijs. De prijzen variëren tussen de €0,280 en €0,600 per kWh. Het is belangrijk dat je een laadpas abonnement hebt (bijv. van New Motion of Eneco). In het onderstaande kaartje check jij de openbare laadstations in Benthuizen. Vind ook oplaadplekken en aanbieders in s-Gravenzande, Poeldijk, Ter Heijde, Monster en De Lier.
Mogelijkheden voor zakelijke laadpunten
Een laadpaal bij het bedrijfspand is relevant voor je eigen werknemers, maar ook voor zakelijke relaties. Heb je een bedrijfspand met 10 parkeerplekken of meer? Op basis van de huidige wetgeving moet 10% van de parkeervakken een laadplaats zijn. Zakelijke laadpalen kunnen ook aantrekkelijk worden aangeschaft d.m.v. meerdere subsidieregelingen. Zo is er een regeling waarmee je wel 75% van de investeringskoten kunt afschrijven.
- Milieu Investeringsaftrek (MIA): Investeringsaftrek die kan oplopen tot 36 procent van het investeringsbedrag.
- Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Tot 75% van de investeringskosten in een bedrijfsmiddel dat op de Milieulijst afschrijven.
- Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): De mogelijkheid voor het aftrekken van kleine investeringen, voor starters een interessante fiscale mogelijkheid.
- Daarnaast kan je extra geld verdienen door het laadpunt openbaar te maken en derden te laten betalen voor het gebruik.
Veelgestelde vragen aangaande thuis elektrisch laden
Hoeveel geld kost een eigen laadstation aan huis?
Een thuis-laadpaal met daarbij de installatie kost +/- tussen de €950 – €2275. De definitieve prijs is afhankelijk van het soort systeem (wel/geen slimme functies), het minimale laadvermogen, de afstand tussen meterkast en locatie van de laadbox en het werk dat in de meterkast uitgevoerd moet worden zoals het plaatsen van een aardlekautomaat of nieuwe groep.
Hoe duur is het om mijn auto thuis op te laden?
Je elektrische auto thuis laden is financieel gunstig. Je rekent de kilowattuurprijs af bij jouw huidige energieleverancier zoals Budget energie, NLE, Energiedirect, Engie, Essent en Vattenfall, PowerPeers, Pure energie, Vandebron. Gemiddeld is dat +/- €0,215 per kWh. De kosten van elektrisch autorijden komen hierdoor uit op zo’n €4,15 per 100 kilometer. Even om te vergelijken: een gemiddelde benzineauto kost al gauw €9,65 p/100 km. Als je direct ook kiest voor zonnepanelen kan je jouw EV na verloop van tijd echt gratis laden. De huidige EV eist 10 – 16 zonnepanelen om een jaar lang op zonne-energie te rijden in de provincie Zuid-Holland.
Hoe gaat de installatie van het laadpunt?
De installateur legt een aparte stroomgroep aan in jouw meterkast. Anders heb je kans dat op een gegeven moment de stroom uitvalt. Via de stroomkast legt men de benodigde kabels aan richting de installatie plek. In overeenstemming met de specialist bereken je wat een goede plek is om zo min mogelijk kabelmeters en graafwerk te realiseren. De ervaren laadpaal installateur in Benthuizen plaatst het als wallbox aan de muur of installeert het op een paal.
Moet er wat omgezet worden in mijn meterkast?
Over het algemeen is elke meterkast geschikt voor het opladen van een elektrische auto. Het kan wel zijn dat er eerst het e.e.a. moet worden omgezet. Hierbij is van belang of de woning is uitgevoerd met een 1-fase of 3-fase-aansluiting. De eerste EV’s konden worden geladen op 1-fase stroom (220V). De hedendaagse modellen kunnen enkel worden opgeladen met een 3-fasen systeem. In de volksmond wordt het ook wel krachtstroom genoemd. Dit snelladen zal je de nodige uren besparen. Een laadpunt installatiebedrijf in Benthuizen kan dit allemaal regelen. De totale onkosten zijn circa €1125. Disclaimer: het vastrecht van je energieleverancier kan hierdoor omhoog gaan.
Wat voor verschil zit er tussen een type 1 en type 2 stekker?
Laadkabels / stekkers zijn verkrijgbaar in type 1 (Yazaki) en type 2 (Mennekes). Model 1 worden geproduceerd door Amerikaanse en Japanse modellen. Model 2 wordt met name toegepast bij de Europese leveranciers. De meeste populaire elektrische auto’s in Benthuizen dien je op te laden met een type 2 stekker. Ook openbare laadpunten in Nederland hebben doorgaans ook een type 2 mennekes aansluiting.
Krijg ik subsidie als ik thuis een laadpaal laat plaatsen?
Helaas kun je nu geen gebruik maken van landelijke subsidieregelingen voor een eigen thuislaadpunt. Iedere gemeente kan echter afwijken van de landelijke regels. De gemeente Alphen aan den Rijn verstrekt op het ogenblik geen financiële ondersteuning voor de particuliere laadpaal. Het alternatief is om een aanvraag te doen voor een openbaar laadpunt. Je kunt hierbij verzoeken of deze laadpaal niet al te ver van jouw huis geïnstalleerd kan worden. Bekijk ook www.alphenaandenrijn.nl.