Elektrisch rijden is de toekomst. Daarbij komt ook dat er soms geen openbare oplaadplek te vinden is. Het is dan mogelijk om te gaan voor een eigen laadpaal in Koudekerk aan den Rijn aan huis. Met behulp van een zelfvoorzienend laadstation ben je altijd verzekerd van een plekje voor jouw MG ZS EV of bijvoorbeeld de Hyundai Kona Electric 39 kWh. Altijd verzekerd van een laadpaal op jouw eigen oprit en het is veel voordeliger. Op deze website ontdek je bruikbare informatie over populaire laadpalen, geven we een duidelijk stappenplan en vind je de beste installateurs uit de buurt.
- Door gebruik te maken van een elektrische laadpaal kan je heel goedkoop je eigen auto tanken.
- Niet meer wachten bij een bezette laadpaal.
- Je beschikt altijd over een volle accu, altijd 100% actieradius.
- Nog voordeliger rijden in combinatie met eigen zonnepanelen op je woning.
- Een slimme laadpaal aan huis kun je al aanschaffen voor €910.
- Jouw eigen laadstation verdien je terug in 5 – 10 jaar.
Index
- Informatie over een laadpaal aan huis
- Beste laadpaal leveranciers Koudekerk aan den Rijn vergelijken november 2024
- Rekenvoorbeeld besparing elektrisch rijden
- Laadstation voor elektrisch voertuig aanvragen bij de gemeente Alphen aan den Rijn
- Openbare oplaadpunten vergelijken
- Laadpalen voor ondernemers
- De meest gestelde vragen (FAQ) over elektrisch laden
Laadstation thuis plaatsen Koudekerk aan den Rijn
Elektrisch rijden is de afgelopen jaren flink gegroeid. Het opladen van de accu van een EV als o.a. een BMW iX3 kan je tegenwoordig op veel plekken doen. Een particuliere eigen goedkope laadpaal Koudekerk aan den Rijn kopen is een zeer interessante optie. Het is ontzettend handig in gebruik en je bent altijd verzekerd van een perfect opgeladen accu. Evenzeer is het stukken betaalbaarder dan een openbaar laadpunt. Wat betreft kosten heb je te maken met de eenmalige aanschafprijs, installatie en de stroomprijzen (het gebruik van eigen zonnepanelen wordt aangeraden). Uitgangspunt hierbij is wel dat je beschikt over een eigen oprit of parkeerplaats (garage). Welk laadstation moet ik kiezen voor mijn EV en mijn woning/meterkast? Verderop bespreken we een aantal kooptips m.b.t. laadpaal laten installeren in Koudekerk aan den Rijn. Zie ook aanvullende informatie over Zero Emission.
Vaste laadpaal of wallbox
Een laadstation Koudekerk aan den Rijn installeren kan op 2 manieren. Het kan als een wandbox aan een muur gemonteerd worden of op een montagepaal. Er zit verder geen verschil tussen deze opties. Houd rekening met de afstand tussen de auto en de laadplek om lange dure laadkabels te vermijden.
1-fase of 3-fasen station
De 1-fase variant is compatibel met de doorsnee 230V aansluiting. Het systeem werkt dan op standaard 16A. Het laadvermogen is dan max. 3.7 kW. Ieder huis in Nederland heeft zo’n 1-fase aansluiting (1x30a of 1x40a). De 3-fase installatie maakt gebruik van krachtstroom, een aparte 3-fase aansluiting is nodig. Je kunt dan uitgaan van 11 kW laadvermogen. De 3-fase installatie kan dus wel 3 keer sneller laden dan een 1-fase laadpunt. Heb je geen 3-fase groepenkast? Je kunt tegen geringe kosten jouw meterkast uitbreiden door een elektricien in Koudekerk aan den Rijn. Tenslotte moet de netbeheerder een aanpassing doen aan jouw aansluiting.
Een privé oplaadpaal voor je huis?
Spotgoedkoop opladen en niet meer zoeken naar een vrij laadstation
Losse of vaste kabel
Je hebt de keuze uit een laadzuil met een vaste kabel/verbinding of een losse stekker. Het gemak van de vastzittende kabel is dat je niet eerst een losse kabel uit je koffer hoeft te halen. Een ander voordeel is dat je deze vaste kabels in allerlei lengtes hebt, bij sommige leveranciers tot wel 10 meter. Het grote nadeel is dat de kabel wat gevoeliger wordt voor slijtage omdat er door wind en regen water in kan komen (dit is natuurlijk niet het geval als je binnen laadt). Wat je ook vaak ziet is dat het veel ruimte inneem (staat slordig). Bovendien is het goed om je te bedenken dat je per auto weer een andere stekker nodig hebt.
Het gemak van een losse kabel (ofwel een socket) is dat je er elke auto mee kan laden. Opladen kan altijd en overal met de laadstekker die je overal gebruikt en die je altijd mee hebt. Ook ziet het er niet zo chaotisch uit en profiteer je van een langere levensduur. Een punt van kritiek is dat er een extra handeling vereist is als je even kort wilt opladen. Je moet dan altijd alles uit de auto halen, om vervolgens aan te sluiten op de EV en de wallbox. Een laadzuil met losse kabel is doorgaans toch praktischer. Krijg je later een andere elektrische auto met een andere aansluiting? Dan hoef je jouw laadzuil niet weer opnieuw aan te passen. Alternatief: kies ook eens voor snelladers in Koudekerk aan den Rijn.
Enkel of dubbel laadpaal: wat zijn de verschillen
Er bestaan 2 types: 1 aansluiting of 2 aansluitingen. Het enige verschil zit hem in hoeveel auto’s je er op aan kunt sluiten. Een paal met 1 ingang kan nooit meer dan 1 auto opladen, een dubbel station heeft 2 ingangen voor 2 auto’s. Ideaal wanneer je 2 auto’s in bezit hebt en natuurlijk voor zakelijke parkeerplaatsen.
Slimme functies
Laadstations hebben milieuvriendelijke & slimme laadfuncties. Hierbij vind je alles wat je moet weten over slimme laadpunten en de nieuwste snufjes.
- Dynamic Load Balancing: beschermt tegen overbelasting van het energienetwerk.
- Peak shaving: voorkomt overbelasting van het elektriciteitsnet tijdens piekuren.
- Gezichtsherkenning: een veilige functie waardoor alleen jij de paal kan bedienen.
- Gebarenherkenning: Geen pasje of sleutel meer nodig, enkel een simpel gebaar.
- AutoStart / Plug&Charge: perfect als jij de enige bent die gebruik maakt van het laadstation.
- Abonnementen & Laadpas: automatische verrekening laadkosten.
Laadpaal installateur Koudekerk aan den Rijn vergelijken
De prijzen van laadpalen zijn nogal verschillend. De prijs van een laadstation voor thuis bedraagt tussen de €625 tot €3225. De uiteindelijke prijs wordt voor het grootste gedeelte gevormd door de capaciteit en functies van het laadstation. Hoe meer vermogen, hoe sneller de batterij van de auto laadt. Tevens zien we steeds meer slimme palen met speciale opties als Autostart die een stukje prijziger zijn. Hieronder vind je de gemiddelde kosten laadpaal Koudekerk aan den Rijn. Laadstation type Vermogen Oplaadtijd Onkosten 1-fase laadpaal 3,7 kW 11 – 12 uur €515- €610 1-fase laadpaal 7,4 kW 5,6 uur €540- €620 3-fase laadpaal 11 kW 4 uur €690- €770 3-fase laadpaal 22 kW 1,5 uur €855- €1065
Populaire systemen
- EVBox:Energieverbruik veilig verdeeld.
- Wallbox (wandlader): Compatibel met alle elektrische auto’s.
- NewMotion: ook veel opties voor zakelijke gebruikers.
- Alfen: Standaard energiemeter voor het verrekenen van stroom.
- Mennekes: Ruim aanbod laadzuilen, wandladers en kabels.
- EVhub: Dashboard voor facturatie, verrekening en stroomverbruik.
- Webasto: Live-model met slimme Dynamic Load Balancing.
- Ecotap: Eenvoudige bediening met start/stop knop.
- Blue Current: Veelzijdig laadpunt met minimale afmetingen.
- Chargepoint: Compact en stijlvol ontwerp.
- Myenergi / Zappi: Slimme daltarief instellingen mogelijk.
- Tesla Wall Connector: Betaalbaar en geschikt voor Model X, Model S en Model 3.
- NRGkick: 10 keer sneller dan standaard stopcontactladers.
- Overweeg ook: ABB, Eaton, Delta, Enovates, Etrel, Schneider Electric , Keba, Flexicharge & Tritium, Xcharge, Zaptec, Circontrol.
Installatietarieven 2024
De uiteindelijke kosten van een voordelige laadpaal installeren in Koudekerk aan den Rijn wisselen tussen de €430 en €2150. Dit wordt grotendeels bepaalt door of jouw meterkast al geschikt is voor een (3-fase) laadstation en welke afstand er zit tussen de aansluiting in de meterkast en de laadpaal zelf. Hoe groter het perceel, des te meer graafwerk er bij komt kijken en hoe meer kabels benodigd zijn.
Abonnementstarieven laadpassen
Soms wordt bij plaatsing van een laadpaal voor een elektrische auto een speciaal abonnement gekozen. Dit is geen vereiste, maar dan mis je wel enkele voordelen. De kosten van een laadpaal abonnement bedragen circa €5,00 op maandbasis.
- Altijd inzicht in het verbruik van jouw laadstation.
- Eenvoudig laadkosten verrekenen met werkgever.
- Zelf tarief instellen eigen laadpunt.
- Altijd actuele updates en 24/7 telefonische helpdesk.
Laadpaal voor thuis aanschaffen?
Vind ervaren verkooppunten in de regio.
Hoeveel kan ik besparen met elektrisch rijden?
Elektrisch rijden is goed voor een schone lucht, maar bespaart ook veel geld. De aanschaf van een elektrische auto en het thuislaadpunt hebben een korte terugverdientijd. In de tabel hieronder kan je een rekenvoorbeeld zien. De Nederlander rijdt om en nabij de 1102 kilometer per 4 weken. Op basis daarvan ramen we hoeveel goedkoper je uiteindelijk uit bent. Hierbij kiezen we voor de volgende tarieven (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in Koudekerk aan den Rijn):
- Benzine rijden 2024: €0,140/km
- Elektrisch rijden 2024: €0,048/km
Aandrijving | Prijzen p/km | P/maand | P/jaar |
---|---|---|---|
Benzine rijden | €0,140 | €154,28 | €1851,36 |
Elektrisch rijden | €0,048 | €52,90 | €634,75 |
Besparing | €0,092 | €101,38 | €1216,61 |
Laadpaal aanvragen gemeente Alphen aan den Rijn
Een elektrische auto gekocht, maar heb je geen ruimte voor een laadpaal? En is er in jouw directe omgeving nog een openbaar laadpunt? Je kunt dan zo’n openbaar oplaadpunt in Koudekerk aan den Rijn aanvragen bij de gemeente. De gemeente hanteert strenge eisen:
- Op jouw eigen oprit is er geen ruimte voor een laadpunt.
- Op dit moment is er nog geen openbaar laadstation in de straat.
- Je vraagt het aan voor een elektrisch/hybride voertuig met een minimale actieradius of accucapaciteit.
Zodra je voldoet aan deze criteria zal de gemeente jouw verzoek overwegen. De gemeente geeft aan of en waar de laadzuil werkzaam zal worden. Hierbij bekijken zij variabelen als bereikbaarheid en drukte. Iedereen kan er laden (hij is dus niet exclusief voor jou). Extra achtergrondinfo is beschikbaar op www.alphenaandenrijn.nl. Daar lees je ook of er eventueel subsidie beschikbaar is. Meer en meer gemeenten laten alles uitvoeren door Openbaarladen.nl. Daar kan je in 6 stappen een openbare laadpaal aanvragen. Op EVplan.nl lees je ook alles over Elektriciteitsnet.
Overzicht openbare laadpunten (november 2024)
Laadstations in Koudekerk aan den Rijn zijn veel beschikbaar. Iedereen met een laadpas mag daar in principe gebruik van maken. Vergeleken met thuis laden is het vrij kostbaar. De tarieven bedragen tussen de €0,230 en €0,565 per kWh. Hiervoor is een laadpas abonnement van bijvoorbeeld Eflux nodig. In het onderstaande kaartje vind jij de openbare laadstations in Koudekerk aan den Rijn. Vind ook laadstations en installatiebedrijven in Hazerswoude-Rijndijk, Hazerswoude-Dorp, Oude Wetering, Nieuwe Wetering en Rijpwetering.
Alles over laadpunten voor zakelijk gebruik
Een laadpaal voor zakelijke toepassingen is relevant voor je personeel en relaties. Zoek je naar opties voor een locatie met tenminste 10 parkeerplaatsen? Overeenkomstig de nieuwste wetgeving zal je 10% van de plekken moeten reserveren voor EV-rijders. Zakelijke laadpalen zijn financieel ook nog eens het overwegen waard. Als ondernemer kun je profiteren van een aantal subsidiemogelijkheden. Zo kan je tot wel 75% van de investeringskosten afschrijven op een zelfgekozen moment.
- Milieu Investeringsaftrek (MIA): Dankzij deze regeling kan je tot 36% van milieuvriendelijke bedrijfsmiddelen aftrekken.
- Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Zelf beslissen wanneer en hoe snel jij de investering voor de laadpaal afschrijft (tot 75%).
- Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): Een interessante optie voor bepaalde investeringen, voor starters een interessante fiscale mogelijkheid.
- Ook kan je iets bijverdienen door andere gebruikers te laten betalen voor het laden.
Alles wat je moet weten over thuis elektrisch laden
Wat kost zo’n eigen laadstation aan huis?
Een individueel laadpaal voor huis inclusief de installatieservice kost +/- tussen de €1000 – €2000. Het tarief wordt berekend aan de hand van het type laadstation (eventuele slimme functies), de benodigde capaciteit (laadvermogen), de afstand tussen meterkast en laadstation en de noodzakelijke hardware voor de meterkast zoals een extra groep aanleggen.
Wat kost het om mijn auto thuis op te laden?
Een elektrische auto thuis opladen is de voordeligste manier. Je betaalt de kilowattuurprijs gewoon direct aan de stroomaanbieder van je huis zoals NLE, Budget energie, Energiedirect, Essent, Eneco en Oxxio, Vandebron, Pure energie, Vattenfall. Gemiddeld is dat +/- €0,210 per kWh. De kosten van elektrisch autorijden komen daarmee uit op ongeveer €3,50 p/100 km. Goed om te weten: een doorsnee benzinewagen kost ongeveer €10,00 per 100 kilometer. Als je het integreert met zonnepanelen kan je jouw EV na verloop van tijd echt gratis laden. Een normale EV eist 10 – 16 zonnepanelen om een heel jaar lang de kunnen rijden op zonnestroom in de provincie Zuid-Holland.
Hoe gaat de installatie in z’n gang?
De monteur plaatst een aardlekautomaat en een nieuwe stroomgroep in de stroomvoorziening van je woning. Dit voorkomt overbelasting van het stroomnet. Van de meterkast loopt de kabel ondergrond naar de gewenste plek. In overleg met de expert wordt besloten waar de laadpaal wordt geplaatst om het graafwerk te beperken. Jouw laadpaal installateur in Koudekerk aan den Rijn zet het als wallbox tegen de muur of op een speciale paal.
Is mijn woning geschikt voor een laadpaal?
Doorgaans is elke meterkast in staat om een elektrische auto te voorzien van stroom. Met name bij oudere huizen moet er wel wat gebeuren. Let er wel op dat je groepenkast met een 1-fase of 3-fase-aansluiting is uitgerust. De oude modellen EV’s werden geladen op 1-fase stroom (220V). De huidige modellen kan je enkel laden met een 3-fasen aansluiting. Dit komt neer op krachtstroom. Hiermee wordt de auto veel sneller geladen. Een laadpunt installatiebedrijf in Koudekerk aan den Rijn kan jou hierin ontzorgen. De geschatte kosten van zo’n service bedragen ongeveer €1100. Belangrijk: een nieuwe aansluiting kan resulteren in een hoger vastrecht.
Wat zijn type 1 en type 2 stekkers?
Stekkers (van laadkabels) kunnen we onderverdelen in type 1 (Yazaki) en type 2 (Mennekes). Model 1 wordt doorgaans geïmplementeerd bij Japanse en Amerikaanse auto’s. Model 2 wordt gebruikt door merken uit Europa. Veel favoriete elektrische auto’s in Koudekerk aan den Rijn dien je op te laden met een type 2 stekker. Ook openbare laadpalen in Nederland hebben deze type 2 Mennekes stekker.
Is er voor een laadstation aan huis subsidie beschikbaar?
Op dit moment zijn er geen landelijke subsidies voor een thuislaadpunt. Elke provincie heeft een eigen beleid. De gemeente Alphen aan den Rijn heeft momenteel geen financiële ondersteuning voor de particuliere laadpaal. Wat mogelijk wel interessant is, is om een nieuw openbaar laadpunt aan te vragen. Je kunt specifiek verzoeken of het openbare laadpunt vlakbij jouw woning geplaatst mag worden. Voor meer informatie zie www.alphenaandenrijn.nl.