Elektrisch rijden is de toekomst. Dat heeft als gevolg dat er soms geen openbare oplaadplek te vinden is. EV-rijders kiezen dan ook steeds vaker voor een slimme laadpaal in Galder aan huis. Met behulp van een laadstation van jezelf rijd je elke ochtend weg met een volle accu in jouw CUPRA el-Born en/of Porsche Taycan 4S. Je hoeft nooit meer te wachten bij openbare laadstations en het is veel voordeliger. Middels onze vergelijker bekijk je praktische informatie over geschikte type laadstations, krijg je inzicht in de mogelijkheden en kan jij snel een vrijblijvende offerte opvragen bij leveranciers uit jouw gemeente.
- Dankzij een elektrische laadpaal bespaar je fors op de energiekosten.
- Je bent niet afhankelijk van het openbaar netwerk.
- Elke ochtend beginnen met een volle accu, en dus een maximale actieradius.
- Rijden zonder kosten op je eigen groene stroom met zonnepanelen.
- Een slimme laadpaal aan huis koop je al voor €895.
- Een laadstation op eigen grond heeft een terugverdientijd van 7 à 8 jaar.
Onderwerpen
Laadstation thuis plaatsen Galder
De grote opmars van elektrisch rijden is begonnen. Het laden van een elektrisch voertuig zoals een Audi Q4 e-tron is op dit moment mogelijk op veel manieren. Een eigen goedkope laadpaal Galder kopen is steeds meer in trek. Nooit meer in de rij bij een laadstation en je hebt dan de zekerheid van een goede actieradius. Bovendien is het laden van een accu vele malen goedkoper dan bij laden bij openbare stations. De kosten bestaan uit: de aanschaf en installatie van de paal en de stroomprijzen (we raden aan om hiervoor ook zonnepanelen te gebruiken). Uitgangspunt hierbij is wel dat je beschikt over een eigen parkeerplaats. Welk laadstation is geschikt voor mijn woning (meterkast) en auto? Op deze pagina bespreken we handige tips en adviezen met betrekking tot laadpaal laten installeren in Galder. Op EVplan.nl lees je ook meer over Bijtelling EV’s.
Vaste laadpaal of wallbox
Een laadstation Galder kan op 2 manieren worden geplaatst. Je kunt ‘m vastzetten aan de muur (wandbox) of op een stevige paal. Voor de rest werkt het precies hetzelfde. Bekijk altijd goed de afstand tussen de auto en de laadplek zodat je geen lange laadkabels nodig hebt.
1-fase aansluiting of 3-fasen aansluiting
Een 1-fase laadzuil is compatibel met de standaardaansluiting van 230V. Het heeft een standaard vermogen van 16A. Het maximale laadvermogen is 3.7 kW. Elke woning in Nederland heeft ten minste 1-fase(1x30a en/of 1x40a). Een 3-fase laadpaal maakt gebruik van krachtstroom, een aparte 3-fase aansluiting is nodig. Reken dan op z’n 11 kW laadvermogen. Een 3-fase laadzuil kan dus wel 3 keer zo snel jouw accu opladen. Beschik je nog niet over een 3-fase installatie? Je kunt tegen geringe kosten jouw meterkast in orde laten maken door een elektricien in Galder. Tenslotte moet de netbeheerder een aanpassing doen aan jouw aansluiting.
Een oplaadpaal aan huis?
Goedkoop en snel laden en niet langer zoeken naar een vrij laadstation
Laadkabel: los of vast
Er zijn eigenlijk 2 mogelijkheden: een laadzuil met een zogeheten vaste kabel of een afneembare kabel. De meerwaarde van de vaste stekker is dat je ‘m heel snel kunt aansluiten op jouw auto. Verder is het zo dat je ze in XL-formaat kunt bestellen, tot wel 10 meter. Een punt van kritiek is dat de kabel een minder lange levensduur heeft omdat er door wind en regen water in kan komen (dit is natuurlijk niet het geval als je binnen laadt). Een ander minpunt is dat het er niet zo netjes uit ziet. Ten derde noemen we nog even dat nieuwere modellen weer een ander type stekker gebruiken dan oudere.
Het handige van een losse kabel (of socket) is de mogelijkheid om elk type auto op te laden. Opladen kan altijd en overal met de kabel die af-fabriek is geleverd. Bovendien ziet het er niet zo chaotisch uit en hoef jij je niet druk te maken over slijtage. Het minpunt is dat je een stap extra moet uitvoeren als je jouw auto gaat laden. Je moet eerst de kabel uit de koffer halen, om vervolgens aan te sluiten op de EV en de wallbox. Een laadpaal zonder vaste kabel is vaak de beste keuze. Krijg je later een andere elektrische auto met een andere aansluiting? In zo’n scenario zijn er geen aanpassingen nodig. Tip: gebruik ook zeker een snelladers in Galder.
Enkele of dubbele laadpaal
Je hebt de keuze uit één aansluiting of twee aansluitingen. Het verschil heeft te maken met het aantal auto’s dat aangesloten kunnen worden. Een paal met 1 ingang kan maximaal 1 auto tegelijk opladen, een dubbel systeem biedt de mogelijkheid om 2 auto’s van stroom te voorzien. Erg handig als je buren de laadpaal bijvoorbeeld ook willen gebruiken of als je een laadpunt beschikbaar wilt stellen aan bezoekers.
Smart toepassingen
Laadpalen hebben tegenwoordig milieuvriendelijke & slimme laadfuncties. In de volgende paragraaf delen we extra details over slimme laadpunten en de nieuwste innovaties.
- Dynamic Load Balancing: voorkom stroomuitval als je je auto oplaadt.
- Peak shaving: een maximale capaciteit instellen voor alle laadstations.
- Gezichtsherkenning: dit zorgt ervoor dat niemand anders ongevraagd gebruik kan maken van jouw station.
- Gebarenherkenning: met gebarenherkenning bedien je jouw laadpaal via simpele handgebaren.
- AutoStart / Plug&Charge: perfect als jij de enige bent die gebruik maakt van het laadstation.
- Abonnementen & Laadpas: automatische verrekening laadkosten.
Laadpaal installateur Galder vergelijken
De aanschafprijzen van laadpalen liggen nogal uiteen. De (eenmalige) aanschafprijs van een laadstation voor thuis wisselt tussen de €725 tot +/- €3175. Een groot deel van onkosten kunnen we toeschrijven aan het laadvermogen van het systeem. Des te hoger het vermogen, des te sneller de batterij weer is opgeladen. In aanvulling hierop onderscheiden we slimme wallboxen en palen met leuke extra’s als Hub/Satellite die een grotere investering vereisen. Onze experts geven hieronder een inschatting van de kosten laadpaal Galder. Type laadstation Laadcapaciteit Laadtijd Tarief 1-fase laadpaal 3,7 kW 11 – 12 uur €505- €630 1-fase laadpaal 7,4 kW 6 uur €530- €620 3-fase laadpaal 11 kW 3,5 uur €680- €760 3-fase laadpaal 22 kW 1,8 uur €865- €975
Goede systemen
- EVBox:Energieverbruik veilig verdeeld.
- Wallbox (wandlader): Geavanceerd design en maximale flexibiliteit.
- NewMotion: toegang tot netwerk met meer dan 180.000 laadpalen.
- Alfen: Ontworpen om laadsnelheden te maximaliseren en het energiegebruik te optimaliseren.
- Mennekes: Altijd optimaal op de hoogte met de Charge App.
- EVhub: Gemakkelijke installatie (ook voor doe-het-zelver).
- Webasto: Een aantrekkelijk instapmodel vanaf €595,00.
- Ecotap: Montage op paal of aan de wand, degelijk design.
- Blue Current: Gemakkelijk te bedienen laadpunten.
- Chargepoint: Opladen en terugleveren van energie via smartgridkoppeling.
- Myenergi / Zappi: Een volledig vrij programmeerbaar laadpaal.
- Tesla Wall Connector: Speciaal voor de Model X, Model S en Model 3.
- NRGkick: Slimme laadpaal die je kunt meenemen, tot 22kW.
- Ook interessant: ABB, Delta, Eaton, Enovates, Etrel, Schneider Electric , Keba, Hypercharger of Tritium, Zaptec, Xcharge, Circontrol.
Tarieven voor installatie 2024
De kosten voor een voordelige laadpaal installeren in Galder lopen uiteen tussen de €450 en ongeveer €2050. Dit wordt berekend aan de hand van het werk dat in de meterkast uitgevoerd moet worden en de totale afstand qua kabels en graafwerk. Hoe hoger het aantal meters, hoe meer graafwerk er gedaan moet worden en des te meer (dure) kabels er nodig zijn.
Informatie over laadpassen
Hedendaags wordt bij de installatie van jouw laadpaal voor een elektrische auto een Backoffice abonnement gekozen. Dit is niet verplicht, echter zijn de pluspunten behoorlijk interessant. De kosten van abonnementen voor laadpalen zijn circa €7,00 per maand.
- Altijd inzicht in het verbruik van jouw laadstation.
- Automatisch factureren en declareren van de laadkosten.
- Laat je gasten ook bij je thuis hun auto opladen.
- Profiteer van 24/7 service en updates.
Laadpaal thuis laten plaatsen?
Vergelijk erkende vakmannen uit jouw regio.
Wat zijn de besparingen bij elektrisch rijden?
Met elektrisch rijden kan je fors goedkoper rijden. De aanschaf van een elektrische auto en het thuislaadpunt zelf kennen een aantrekkelijke terugverdientijd. In de tabel hieronder tonen we een rekenvoorbeeld. Een Nederlander rijdt zo’n 1085 kilometer per 4 weken. Op basis van dit gemiddelde begroten we met welke kosten je rekening moet houden. In onze berekening hanteren we de actuele prijzen (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in Galder):
- Benzine rijden 2024: €0,120/km
- Elektrisch rijden 2024: €0,044/km
Type | Tarieven p/km | Per maand | P/jaar |
---|---|---|---|
Benzine rijden | €0,120 | €130,20 | €1562,40 |
Elektrisch rijden | €0,044 | €47,74 | €572,88 |
Besparing | €0,076 | €82,46 | €989,52 |
Laadpaal aanvragen gemeente Alphen-Chaam
Een elektrische auto gekocht, maar kan je thuis geen laadpaal kwijt? En is er in jouw directe omgeving nog een openbaar laadpunt? In deze gevallen mag jij een openbaar oplaadpunt in Galder aanvragen bij de gemeente. Houd rekening met verschillende voorwaarden:
- Er kan geen laadpunt op jouw eigen terrein aangesloten worden.
- In de directe omgeving is er nog geen openbaar laadstation beschikbaar.
- Je hebt een EV of hybride wagen in bezit met een minimale elektrische actieradius.
Zodra je voldoet aan deze criteria wordt jouw verzoek meegenomen. De gemeente bepaalt of en in welke omgeving de laadzuil komt te staan. Ze onderzoeken zaken als vindbaarheid en aanwezigheid van andere laadpunten. Elke bewoner kan terecht bij dit oplaadpunt. Alle details kan je lezen op www.alphen-chaam.nl. Hier lees je bovendien welke subsidiemogelijkheden er bestaan. Meer en meer gemeenten werken samen met Openbaarladen.nl. Op die site kan je in 6 stappen een openbare laadpaal aanvragen. Op deze website lees je ook meer over Smart Charging.
Openbare oplaadpunten in de buurt (november 2024)
Laadstations in Galder zijn aanwezig. Iedereen met een abonnement kan hier parkeren en laden. Het is relatief wel duur. De onkosten liggen tussen de €0,280 tot wel €0,565 p/kWh. Je moet een laadpas abonnement van bijv. Eflux of Vandebron hebben. In de onderstaande kaart doorzoek jij de openbare laadstations in Galder. Op deze site vind je ook laadzuilen en installatiebedrijven in Dorst, Bavel, Ulvenhout, Teteringen en Wagenberg.
Alles over laadpunten voor zakelijk gebruik
Een laadpaal bij uw bedrijf is relevant voor je personeel en relaties. Zoek je naar opties voor een locatie met 10 parkeervakken of meer? Wanneer we kijken naar de actuele regelgeving moet je rekening houden dat 10% van de plekken geschikt is voor EV’s. Zakelijke laadpalen hebben veel financiële voordelen waaronder meerdere subsidieregelingen. Zo is er een regeling waarmee je wel 75% van de investeringskoten kunt afschrijven.
- Milieu Investeringsaftrek (MIA): Profiteren van een investeringsaftrek 13,5%, 27% of maar liefst 36%.
- Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Tot 75% van de totale investering afschrijven in een willekeurig jaar.
- Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): Een mogelijkheid voor investeringen in kleine bedrijfsmiddelen, vooral toegepast voor startende bedrijven.
- Daarnaast kan je als eigenaar van zakelijke laadpunten verdienen door externe gebruikers te laten betalen voor het opladen.
Veelgestelde vragen over thuis elektrisch laden
Een laadstation aan huis laten installeren, wat kost het?
Een eigen laadpaal voor huis inclusief installatiewerk kost tussen de €900 & €2525. De kosten van het hele pakket wordt bepaald door het soort laadsysteem (wel of geen slimme functies), het totale laadvermogen, de totale afstand tussen meterkast en de laadplek en de noodzakelijke hardware voor de meterkast zoals het aanleggen van een extra stroomgroep.
Welke prijzen gelden er voor het thuis opladen van de EV?
De tarieven voor het thuis opladen van een elektrische auto zijn goedkoop. Je rekent de kilowattuurprijs af bij jouw vaste energieleverancier zoals Energiedirect, Engie, Essent, NLE, Eneco en Pure energie, Oxxio, Vandebron, PowerPeers. Dit is nu ongeveer €0,240 per kWh. De kosten van elektrisch autorijden liggen tegenwoordig rond de €4,35 per 100 kilometer. Om een indicatie te geven: een doorsnee benzinewagen kost je al snel €9,90 p/100 km. Als de laadpaal draait op zonnepanelen kan je uiteindelijk zelfs gratis laden. De gemiddelde EV behoeft 12 – 16 zonnepanelen om per jaar op eigen zonne-energie in alle kilometers te kunnen voorzien in de provincie Noord-Brabant.
Hoe gaat de installatie in z’n gang?
De vakman legt een nieuwe stroomgroep incl. aardlekautomaat aan in de meterkast. Op die manier kunnen alle apparaten in de woning veilig werken. Vanuit de meterkast vind de kabel via de kruipruimte de weg naar buiten. Samen met de monteur bespreek je wat de beste manier is om zo min mogelijk kabelmeters en graafwerk te realiseren. De laadpaal installateur in Galder plaatst het als wallbox aan de muur of op een vrijstaande paal.
Moet er wat omgezet worden in mijn meterkast?
Doorgaans is iedere meterkast geschikt voor het opladen van een elektrische auto. Bij oudere woningen moet er vaak wel wat omgezet worden. Het is daarbij wel essentieel dat de groepenkast met een 1-fase of 3-fase-aansluiting is uitgerust. De allereerste elektrische auto’s kon men nog opladen op 220V (1-fase). De hedendaagse auto’s vereisen een 3-fasen aansluiting. Dit kennen we ook als krachtstroom. Dit snelladen zal je de nodige uren besparen. Een laadpunt installatiebedrijf in Galder kan dit uit handen nemen. De tarieven hiervan zijn zo’n €1100. Let op: het vastrecht van je energieleverancier kan hierdoor omhoog gaan.
Heb ik een type 1 of type 2 stekker nodig?
Stekkers (van laadkabels) kunnen we onderverdelen in type 1 (Yazaki) en type 2 (Mennekes). Model 1 wordt gebruikt door Japanse en Amerikaanse merken. Model 2 stekkers worden met name gebruikt door verschillende merken binnen de EU. Veel van de favoriete elektrische auto’s in Galder kan je laden met zo’n type 2 stekker. Ook het gros van de openbare laadpalen in Nederland (en Europa) hebben deze type 2 Mennekes stekker.
Kan ik subsidie aanvragen als ik thuis een laadpaal plaats?
Op dit moment zijn er geen landelijke subsidies voor het laten plaatsen van een thuislaadpunt. Iedere gemeente vult dit op zijn eigen manier in. De gemeente Alphen-Chaam verstrekt momenteel geen financiële tegemoetkoming voor een particuliere laadpaal. Het alternatief is om een openbaar laadpunt aan te vragen. Vraag daarbij gerust of het laadpunt in de buurt van jouw huis kan komen. Een verzoek indienen kan op www.alphen-chaam.nl.