Laadpaal Loon

START KEUZEHULP DIRECT AANVRAGEN

Elektrisch rijden is klaar voor een doorbraak. Door deze trend zien we ook dat steeds meer auto’s de openbare oplaadplekken bezet houden. EV-rijders kiezen dan ook steeds vaker voor een eigen laadpaal in Loon aan huis. Op basis van jouw eigen laadstation ben je altijd verzekerd van een plekje voor jouw Volkswagen ID.4 1st en/of Audi e-tron Sportback 50 quattro. Niet meer wachten op een vrije plek en het is veel voordeliger. Op deze website tref je handige informatie over geschikte soorten laadpunten, helpen we je bij het kiezen van het juiste product en vind je de beste installateurs bij jou in de regio.

  • Door te investeren in een eigen elektrische laadpaal kan je enorm veel besparen op de laadkosten.
  • Niet meer wachten bij een bezette laadpaal.
  • Je beschikt altijd over een volle accu, en dat betekent altijd een optimale actieradius.
  • Spotgoedkoop rijden door je wagen op te laden met eigen zonnepanelen.
  • Een slimme laadpaal aan huis is al te bestellen vanaf €925.
  • Een laadstation bij de woning heeft een gemiddelde terugverdientijd van 7-8 jaar.

thuis-elektrisch-auto-laden

Laadstation thuis plaatsen Loon

Elektrisch rijden wordt steeds populairder. Het opladen van de accu van een EV zoals een Tesla Model 3 Standard Range Plus is op dit moment mogelijk op veel manieren. Een extra goedkope laadpaal Loon kopen is iets wat je zeker moet overwegen. Nooit meer in de rij bij een laadstation en je hoeft niet onzeker te zijn over een volle accu. Eveneens is het stukken betaalbaarder dan een publiek toegankelijk laadstation. De kosten worden gevormd door de initiële aanschaf + installatie en de stroomprijzen (we raden aan om hiervoor ook zonnepanelen te gebruiken). Alles wat je nodig hebt is een eigen parkeerplaats. Welk laadstation moet ik kiezen voor mijn voertuig en mijn woning? In onze keuzehulp delen we belangrijke aspecten om over na te denken voor laadpaal laten installeren in Loon. Of klik door voor meer informatie over Betrouwbare elektrische auto.

Wallbox of laadpaal
Een laadstation Loon kan je op twee verschillende manieren plaatsen. Je kunt het laten plaatsen als wandbox aan de muur of je bevestigt ‘m op een losse paal. Verder zijn er geen verschillen. Denk vooraf na over de afstand tot de parkeerplek zodat je geen lange laadkabels nodig hebt.

1-fase of 3-fasen apparaat
Het 1-fase laadstation kan laden met een standaard 230V aansluiting. Het systeem werkt dan op standaard 16A. Het maximale laadvermogen is 3.7 kW per uur. Ieder huis in Nederland heeft minstens (1x30a of 1x40a). Een 3-fase laadstation biedt je tot wel 3x 230V aan capaciteit. Reken dan op z’n 11 kW laadvermogen. De 3-fase installatie is dus in staat om veel sneller auto’s op te laden. Heb je geen 3-fase aansluiting? Tegen een kleine meerprijs kan je jouw meterkast in orde laten maken door een elektricien in Loon. Ook vraag je een verzwaring van de aansluiting aan bij jouw netbeheerder.

Jouw eigen oplaadpunt laten plaatsen

De goedkoopste oplossing en nooit meer wachten op een vrije plek

Vaste of losse kabel
Er zijn grofweg 2 keuzes: een laadzuil met een vaste kabel/verbinding of een losse variant. Het pluspunt van de vaste variant is dat je niet steeds de kabel uit jouw auto hoeft te halen. Een bijkomend voordeel is dat je ze in meerdere formaten en lengtes kunt kopen, bij sommige leveranciers tot wel 10 meter. Het grote nadeel is dat de kabel wat gevoeliger wordt voor slijtage omdat deze onderhevig is aan weersomstandigheden(of je moet de auto binnen opladen). Wat je ook vaak ziet is dat het er niet zo strak en georganiseerd uitziet. Als laatste is het in de praktijk zo dat je niet alle EV’s kunt laden met een vaste kabel.

Het grote voordeel van een losse kabel (net als een socket) is dat elk type EV hier op aangesloten kan worden. Het laadproces doe je met de laadstekker die je overal gebruikt en die je altijd mee hebt. Daarnaast oogt het een stuk georganiseerder en gaat jouw kabel langer mee. Belangrijk nadeel is dat de drempel wat hoger wordt als je de accu gaat opladen. Eerst moet je de losse kabel erbij pakken, om daarna het geheel te connecten. Een laadzuil met losse kabel is toch het meest gebruiksvriendelijk. Koop je een nieuwe elektrische auto? Dan hoef je jouw laadzuil niet weer opnieuw aan te passen. Alternatief: bekijk ook de snelladers in Loon.

Enkele vs dubbele laadpaal
Er zijn twee mogelijkheden: een enkelvoudig of dubbel laadstation. Het verschil zit hem in het aantal auto’s dat aangesloten kunnen worden. Een paal met 1 stekker aansluiting kan voor 1 EV de benodigde stroom leveren, met een dubbel laadstation kun je 2 EV’s tegelijkertijd aansluiten. Dit biedt uitkomst wanneer je 2 auto’s in bezit hebt of als je een laadpunt beschikbaar wilt stellen aan bezoekers.

Smart toepassingen
Laadpalen hebben tegenwoordig intuïtieve slimme laadfuncties. In het gedeelte hieronder lees je extra details over slimme laadpunten en de praktische functies voor thuis.

  • Dynamic Load Balancing: voorkomt dat er teveel stroom wordt gebruikt op 1 moment.
  • Peak shaving: een maximale capaciteit instellen voor alle laadstations.
  • Gezichtsherkenning: laadpaal wordt alleen ontgrendeld met jouw gezicht.
  • Gebarenherkenning: Laadzuil bedienen met eenvoudige gebaren.
  • AutoStart / Plug&Charge: ideaal als het stroomverbruik niet geregistreerd hoeft te worden.
  • Abonnementen & Laadpas: jouw laadkosten automatisch verrekenen met je werkgever.

Laadpaal installateur Loon vergelijken

Die consumentenprijzen van laadpalen zijn heel divers. De investering van een laadstation voor thuis bedraagt tussen de €675 en €3175. De kosten worden tot stand door o.a. het totale laadvermogen van de installatie. Hoe meer vermogen, hoe sneller de batterij weer op volledige capaciteit zit. In aanvulling hierop onderscheiden we slimme palen met innovatieve snufjes als Peak Shaving die duurder zijn. Hieronder vind je de gemiddelde kosten laadpaal Loon.

Soort laadstationLaadvermogenLaadtijdPrijzen
1-fase laadpaal3,7 kW11 – 12 uur€540- €625
1-fase laadpaal7,4 kW6 uur€540- €630
3-fase laadpaal11 kW4,5 uur€650- €785
3-fase laadpaal22 kW1,8 uur€835- €1060
Gemiddelde kosten laadpaal aan huis excl. installatie.

Betrouwbare leveranciers

  1. EVBox:Makkelijk te installeren, gebruiken en onderhouden.
  2. Wallbox (wandlader): Met handige App met uitgebreide statistieken.
  3. NewMotion: slimme laadservices voor thuis.
  4. Alfen: Dynamisch loadbalancen mogelijk dankzij slimme meter.
  5. Mennekes: Optioneel te verbinden met zonn-energie-installatie.
  6. EVhub: Voor elke EV met een type 1 of type 2 stekker.
  7. Webasto: Eenvoudig in gebruik, supersnel laden.
  8. Ecotap: Slimme stroomverdeling tussen de geschakelde laadstations met Smart Grid.
  9. Blue Current: Geschikt voor 3,7 – 22 kW laden.
  10. Chargepoint: Compact en stijlvol ontwerp.
  11. Myenergi / Zappi: Altijd connected met de speciale HUB.
  12. Tesla Wall Connector: Model X, Model S en Model 3 laden met verschillende stroomsterkten.
  13. NRGkick: Met slimme NRGkick plug-adapters altijd de juiste connector.
  14. Andere opties: ABB, Eaton, Etrel, Delta, Etrel, Flexicharge, Schneider Electric , Keba en Tritium, Zaptec, Efacec, Circontrol.

laadstation-thuis-vergelijken

Tarieven voor installatie 2024
De prijzen voor een voordelige laadpaal installeren in Loon liggen tussen de €450 en +/- €1800. Dit wordt grotendeels bepaalt door of jouw meterkast al geschikt is voor een (3-fase) laadstation en afstand tussen meterkast en de locatie van de laadpaal. Hoe groter het perceel, hoe meer boor/graafwerk noodzakelijk is en hoe meer kabelmeters gebruikt moeten worden.

Heb ik een laadpas nodig?
Steeds vaker wordt bij het plaatsen van een laadpaal voor een elektrische auto ook een abonnement afgesloten. Als je de enige gebruiker van de paal bent is dit zeker niet noodzakelijk, echter zijn de pluspunten behoorlijk interessant. De kosten van zo’n laadpaal abonnement zijn zo’n €6,50 (maandelijks).

  • Altijd inzicht in je laadgebruik.
  • Automatisch factureren en declareren van de laadkosten.
  • Tarief instellen voor externe gebruikers.
  • Altijd actuele updates en 24/7 telefonische helpdesk.

Laadpaal bij je thuis installeren?

Achterhaal ervaren installatiebedrijven in de regio.

Ben ik goedkoper uit met een elektrische auto?

Elektrisch rijden kan veel geld besparen. De elektrische auto zelf en het thuislaadpunt heb je binnen een aantal jaar terugverdiend. Bijgaand illustreren we dit met een rekenvoorbeeld. De Nederlander rijdt om en nabij de 1127 kilometer per 4 weken. Met dit gemiddelde als uitgangspunt ramen we welke besparing er mogelijk is. In onze berekening zijn de volgende tarieven van toepassing (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in Loon):

  • Benzine rijden 2024: €0,100/km
  • Elektrisch rijden 2024: €0,040/km
TypeKosten p/kmPer maandPer jaar
Benzine rijden€0,100€112,70€1352,40
Elektrisch€0,040€45,08€540,96
Besparing€0,060€67,62€811,44
Gemiddelde besparing van elektrisch rijden in november 2024.

Laadpaal aanvragen gemeente Assen

Heb jij de beschikking over een EV, maar is er onvoldoende ruimte voor een eigen laadstation? En is er nog geen openbaar laadpunt in de buurt? Op dat moment kan jij zo’n openbaar oplaadpunt in Loon aanvragen bij de gemeente. Er kunnen per gemeente wel additionele voorwaarden gelden:

  • Je beschikt zelf niet over voldoende vrije ruimte voor een laadpunt.
  • Je kunt nog niet terecht bij een openbaar laadstation in de omgeving.
  • Je dient een aanvraag in voor een elektrische- of hybride auto met een minimale elektrische actieradius.

Op het moment dat jij hieraan voldoet wordt jouw verzoek meegenomen. De gemeente wijst uit of en waar precies de laadzuil geplaatst wordt. Ze checken daarvoor zaken als zichtbaarheid en geschatte drukte. Elke EV-eigenaar kan er laden (hij is dus niet exclusief voor jou). Uitgebreide informatie is ook te lezen op www.assen.nl. Daar kan je ook naartoe om te kijken of er een subsidie mogelijk is. Veel Nederlandse gemeenten laten alles uitvoeren door Openbaarladen.nl. Via deze omgeving kan je zonder gedoe een openbare laadpaal aanvragen. Op EVplan.nl lees je ook alles over Milieuvriendelijke EV.

Openbare oplaadpunten in de omgeving (november 2024)

Laadstations in Loon zijn op steeds meer plekken te vinden. Iedereen heeft de mogelijkheid daar te laden. De onkosten liggen daar wel hoger. De kosten schommelen tussen de €0,300 tot wel €0,565 p/kWh. Een laadpas abonnement is noodzakelijk. In het onderstaande kaartje onderzoek je de openbare laadstations in Loon. Vergelijk ook oplaadpunten en aanbieders in De Wilp, Jonkersvaart, Niebert, Nuis en Marum.

laadpaal-aan-huis-installeren

elektrisch autorijden loon-9409

Laadpunten bij het bedrijf plaatsen

Een laadpaal bij je bedrijf is heel praktisch voor bijv. bezoekers, klanten en eigen personeelsleden. Bekijk je de mogelijkheden voor een locatie met tenminste 10 parkeerplaatsen? Op basis van de huidige wetgeving is het verplicht dat 10% van de parkeerplekken een laadpunt heeft. Zakelijke laadpalen kunnen relatief goedkoop geplaatst worden dankzij de huidige subsidieregelingen vanuit de overheid. Je kunt tot wel 75% van de investeringskosten afschrijven.

  • Milieu Investeringsaftrek (MIA): Investeringsaftrek die kan oplopen tot 36 procent van het investeringsbedrag.
  • Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Tot 75% van de totale investering afschrijven in een willekeurig jaar.
  • Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): Aftrek van kleine investeringen in bedrijfsmiddelen, erg relevant voor de beginnende bedrijven.
  • Daarbovenop kan je het laadpunt versneld terugverdienen door de paal openbaar te stellen en anderen te laten betalen voor het gebruik.


De meest gestelde vragen (FAQ) over elektrisch laden

Wat kost een eigen laadstation aan huis laten installeren?
Het aankopen van een laadpaal inclusief de installatieservice varieert kostentechnisch tussen de €975 & €2225. De totaalprijs komt tot stand door het type laadstation (eventuele slimme functies), het maximale laadvermogen, de afstand tussen meterkast en laadstation en het werk dat in de meterkast uitgevoerd moet worden zoals het aanleggen van een extra stroomgroep.

Wat kost het om mijn auto thuis op te laden?
Het is het meest voordelig om thuis je elektrische auto te laden. De kilowattuurprijs betaal je gewoon via de normale energierekening aan jouw huidige energieleverancier zoals Energiedirect, NLE, Budget energie, Eneco, Engie en Vattenfall, Pure energie, Oxxio, PowerPeers. Dit is nu ongeveer €0,215 per kWh. De tarieven van elektrisch autorijden zijn omgerekend dus +/- €3,80 per 100 kilometer. Even om te vergelijken: een benzine aangedreven auto kost je al snel €10,10 per 100 kilometer. Als je laadt met eigen zonnepanelen is opladen van jouw EV zelfs gratis. Een basis EV heeft tussen de 8 en 14 zonnepanelen nodig om jaarlijks van zonne-energie rond te kunnen rijden in de provincie Drenthe.

Hoe werkt de installatie?
De monteur treft de nodige voorbereidingen in je stroomkast. Dit voorkomt overbelasting van het stroomnet. Van de meterkast loopt de kabel ondergrond naar de gewenste plek. In samenspraak met de vakman bepaal je wat de beste manier is om zo min mogelijk kabelmeters en graafwerk te realiseren. De laadpaal installateur in Loon plaatst het als wallbox aan de muur of op een stevige paal.

Moet er wat omgezet worden in mijn meterkast?
Over het algemeen is elke meterkast geschikt te maken om een elektrische auto op te laden. Bij oudere woningen moet er vaak wel wat omgezet worden. Achterhaal of de groepenkast de 1-fase of 3-fase-aansluiting voorgeïnstalleerd heeft. De allereerste elektrische auto’s konden worden geladen op 1-fase stroom (220V). Innovatieve types vergen een zogenaamde 3-fasen aansluiting. Je komt het ook vaak tegen als krachtstroom. Zo kan je veel sneller laden. Een laadpunt installatiebedrijf in Loon kan dit uit handen nemen. De prijzen van deze service bedragen circa €875. Bedenk wel: het kan zijn dat je hogere maandelijkse kosten betaalt door een hoger vastrecht.

Wat voor verschil zit er tussen een type 1 en type 2 stekker?
Laadkabel + stekkers verdelen we onder intype 1 (Yazaki) en type 2 (Mennekes). Model 1 zien we met name terug bij Japanse merken en auto’s uit de VS. Model 2 wordt met name toegepast bij merken uit Europa. De favoriete elektrische auto’s in Loon kan je laden met zo’n type 2 stekker. Ook vrijwel alle openbare laadpunten hebben doorgaans ook een type 2 mennekes aansluiting.

Kan ik subsidie krijgen voor een laadpaal bij mij thuis?
Er zijn geen landelijke subsidies voor een thuislaadpunt. Iedere regio vult dit op zijn eigen manier in. De gemeente Assen verstrekt momenteel geen financiële tegemoetkoming voor een particuliere laadpaal. Het alternatief is om een laadstation op een openbare plek aanvragen. Je kunt verzoeken of het openbare laadpunt in de buurt van jouw woning kan komen. Voor extra info verwijzen we je naar www.assen.nl.

Plaats een reactie