Elektrisch rijden is iets wat we steeds meer zien. Daarbij komt ook dat je lang niet altijd terecht kunt bij een openbaar oplaadpunt. Het alternatief is een eigen laadpaal in Ommel aan huis. Via een particulier laadstation rijd je elke ochtend weg met een volle accu in jouw Volkswagen ID.4 1st en/of Jaguar I-Pace EV320. Je kunt altijd direct je auto aan de lader zetten en het is erg goedkoop. Middels onze vergelijker bekijk je extra informatie over populaire laadpunten, een handige keuzehulp en kan jij snel een vrijblijvende offerte opvragen bij leveranciers werkzaam in jouw regio.
- Door te kiezen voor een eigen elektrische laadpaal ben je veel goedkoper uit qua laadkosten.
- Niet meer wachten bij een bezette laadpaal.
- Je beschikt altijd over een volle accu, zo profiteer je iedere dag van de maximale actieradius.
- Goedkoper autorijden in combinatie met eigen zonnepanelen op je woning.
- Een slimme laadpaal aan huis koop je al vanaf €985.
- Een individueel laadstation heeft normaal gesproken een terugverdientijd van zo’n 7 jaar.
Onderwerpen
Laadstation thuis plaatsen Ommel
De grote opmars van elektrisch rijden is begonnen. Het opladen van de accu van een EV zoals bijv. de Hyundai Kona Electric 64 kWh kan op diverse manieren. Een particuliere eigen goedkope laadpaal Ommel kopen is een uitstekend idee. Het werkt snel en veilig en je bent altijd verzekerd van een goede actieradius. Bovendien is het een stuk voordeliger dan bij een publiek laadpunt. Wel heb je te maken met de aanschaf en installatie van de paal en de tarieven voor de elektriciteit (deze stroom kan je natuurlijk zelf opwekken middels zonnepanelen). Een belangrijke randvoorwaarde is dat je beschikt over een parkeerplaats/garage of oprit. Welk laadstation is geschikt voor mij EV en woning? Verderop bieden wij tips en adviezen m.b.t. laadpaal laten installeren in Ommel. Zie ook aanvullende informatie over Overzicht elektrische auto’s.
Wallbox of laadpaal
Een laadstation Ommel kun je op twee wijzen aanbrengen. Je kunt ‘m vastzetten aan de muur (wandbox) of op een stevige paal. Verder zijn er geen verschillen. Houd rekening met de afstand die er zit tussen de parkeerplek en het laadstation zodat je geen lange laadkabels nodig hebt.
1- of 3-fasen aansluitingen
De 1-fase variant gaat via de reguliere 230V aansluiting. Het systeem werkt dan op standaard 16A. Het maximale laadvermogen is 3.7 kW per uur. Elke meterkast heeft de beschikking over ten minste 1-fase(1x30a en/of 1x40a). Een 3-fase laadpaal is vaak nodig voor nieuwe modellen, deze maakt gebruik van 400V (krachtstroom). Het maximale laadvermogen van deze aansluiting is 11 kW. Een 3-fase laadstation kan dus wel 3 keer sneller laden dan een 1-fase laadpunt. Heb je thuis nog niet de beschikking over 3-fase groepen? Tegen een kleine meerprijs kan je jouw meterkast in orde laten maken door een elektricien in Ommel. De netbeheerder kan vervolgens de capaciteit van de energieaansluiting veranderen.
Jouw eigen oplaadpunt laten plaatsen
De goedkoopste oplossing en altijd een vrije plek!
Losse of vaste kabel
Er kan gekozen worden uit 2 opties: een laadzuil met een vaste kabel/verbinding of een losse variant. Het gemak van de vaste stekker is dat er weinig handelingen nodig zijn om op te laden. Een bijkomend voordeel is dat ze beschikbaar zijn in allerlei lengtes, bij sommige leveranciers tot wel 10 meter. Waar je op moet letten is dat de kabel wat sneller vies wordt omdat deze sneller nat wordt (dit gebeurt natuurlijk niet als je binnen oplaadt). Een ander nadeel is dat het er wat rommelig bij hangt. Daarbij is het in de praktijk zo dat oudere modellen weer een andere stekker gebruiken dan nieuwere modellen.
Het grote gemak van een losse kabel (of socket) is dat elk type auto dan gebruikt kan worden. Daarvoor neem je de standaard kabel die is meegeleverd vanaf de fabriek. Verder oogt het minder rommelig en is de kwaliteit van de stekker gewaarborgd. Het belangrijkste nadeel is dat er een extra handeling vereist is als jij de EV even snel wil bijladen. Eerst moet je de losse kabel erbij pakken, daarna sluit je ‘m aan. De oplossing met een losse kabel wordt meestal aanbevolen. Krijg je later een andere elektrische auto met een andere aansluiting? In dat geval kan je gewoon jouw huidige paal blijven gebruiken. Advies: rijdt ook eens langs de snelladers in Ommel.
Enkel of dubbel laadpaal: wat zijn de verschillen
Er zijn 2 keuzes: één aansluiting of twee aansluitingen. Het onderscheid zit ‘m in hoeveel voertuigen er aangesloten kunnen worden. Een paal met 1 ingang kan maximaal 1 auto tegelijk opladen, met een dubbel laadsysteem kun je 2 EV’s op het station aansluiten. Dit biedt uitkomst voor huishoudens met 2 EV’s en natuurlijk voor zakelijke parkeerplaatsen.
Slimme toepassingen
Laadpalen hebben tegenwoordig intuïtieve slimme laadfuncties. In het volgende hoofdstuk check je meer info over slimme laadpunten en de nieuwste functies.
- Dynamic Load Balancing: voorkom stroomuitval als je je auto oplaadt.
- Peak shaving: helpt overmatig verbruik tijdens piekuren voorkomen.
- Gezichtsherkenning: een veilige functie waardoor alleen jij de paal kan bedienen.
- Gebarenherkenning: je hebt geen pasje, tag of sleutel nodig om een sessie te starten of stoppen.
- AutoStart / Plug&Charge: direct laden wanneer de kabel wordt aangesloten.
- Abonnementen & Laadpas: Altijd maximaal inzicht in alle laadsessies.
Laadpaal installateur Ommel vergelijken
De tarieven van laadpalen laten een grote variatie zien. De kostprijs van een laadstation voor thuis bedraagt tussen de €750 tot €3100. De tarieven worden o.a. gecalculeerd op basis van de capaciteit en functies van het laadstation. Hoe hoger het vermogen, hoe sneller de batterij van een EV kan worden volgeladen. Bovendien onderscheiden we slimme wallboxen en palen met innovatieve features als Hub/Satellite die een stukje prijziger zijn. In de bijgaande tabel tref je de kosten laadpaal Ommel. Soort laadpaal Laadcapaciteit Oplaadtijd Prijs 1-fase laadpaal 3,7 kW 12 uur €540- €600 1-fase laadpaal 7,4 kW 5,5 uur €545- €630 3-fase laadpaal 11 kW 3,6 uur €650- €790 3-fase laadpaal 22 kW 1,6 uur €830- €950
Top producten
- EVBox:Makkelijk te installeren, gebruiken en onderhouden.
- Wallbox (wandlader): Hightech vermogen met een compacte omvang.
- NewMotion: 24/7 ondersteuning van het serviceteam.
- Alfen: Betrouwbare laadpalen van Nederlandse bodem.
- Mennekes: Altijd inzicht in je laadgegevens via de App.
- EVhub: Voor elke EV met een type 1 of type 2 stekker.
- Webasto: Plug & Charge-functie en slimme functies.
- Ecotap: Populaire Homebox voor thuisgebruik.
- Blue Current: Veelzijdig laadpunt met minimale afmetingen.
- Chargepoint: Personalisering van laadstation mogelijk.
- Myenergi / Zappi: Geschikt voor 1-fase, 2-fase en 3-fase voertuigen.
- Tesla Wall Connector: Aanbevolen voor Model X, Model S en Model 3.
- NRGkick: Compact systeem dat je overal naartoe kunt meenemen.
- Ook interessant: ABB, Delta, Enovates, Eaton, Etrel, Keba, Flexicharge, Schneider Electric en Tritium, Zaptec, Efacec, Xcharge.
Prijzen voor installatie 2024
De prijzen voor een voordelige laadpaal installeren in Ommel lopen uiteen tussen de €330 en ongeveer €1925. Dit wordt grotendeels bepaalt door het werk dat in de meterkast uitgevoerd moet worden en de afstand tussen meterkast en de laadpaal. Des te groter deze afstand is, hoe meer boor- en graafwerk er uitgevoerd moet worden en hoe meer meters kabel er benodigd is.
Abonnementsprijzen laadpassen
Tegenwoordig wordt bij de installatie van jouw laadpaal voor een elektrische auto een abonnement genomen. Het is absoluut niet verplicht, alleen loop je dan wel enkele voordelen mis. De kosten van deze laadpaal abonnementen zijn circa €3,50 (maandelijks).
- Altijd inzicht in het verbruik van jouw laadstation.
- Automatisch factureren en declareren van de laadkosten.
- Je kunt gebruik maken van betaald gastgebruik.
- Je kunt rekenen op 24/7 support en actuele software.
Een goedkope laadpaal voor thuis?
Bekijk betrouwbare adviseurs uit jouw streek.
Jaarlijkse besparing met elektrisch rijden
Elektrisch rijden leidt tot een forse kostenbesparing. De investering in een elektrische auto en jouw thuislaadpunt kennen een aantrekkelijke terugverdientijd. Op deze pagina maken we het duidelijk middels een rekenvoorbeeld. In het voorbeeld gaan we uit van een kilometrage van 1087 km per 4 weken. Op basis van dit gemiddelde ramen we hoeveel goedkoper je uiteindelijk uit bent. Daarbij hanteren we de actuele prijzen (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in Ommel):
- Benzine rijden 2024: €0,115/km
- Elektrisch rijden 2024: €0,043/km
Aandrijving | Tarieven p/km | P/maand | Per jaar |
---|---|---|---|
Benzine rijden | €0,115 | €125,01 | €1500,06 |
Elektrisch rijden | €0,043 | €46,74 | €560,89 |
Besparing | €0,072 | €78,26 | €939,17 |
Laadpaal aanvragen gemeente Asten
Heb jij de beschikking over een EV, echter beschikt je niet over een eigen oprit? En is er nog geen openbaar laadpunt in de buurt? Op dat moment kan jij een openbaar oplaadpunt in Ommel aanvragen bij de gemeente. Je moet wel voldoen aan verschillende criteria:
- Jouw woning is niet geschikt om zelf een laadpunt bij te installeren.
- Er is nog geen openbaar laadstation aanwezig in jouw directe omgeving.
- Je bezit een elektrische of hybride auto met een actieradius boven de minimale aantal kilometers.
Zodra je voldoet aan deze criteria neemt de gemeente de aanvraag in acht. De gemeente geeft aan of en in welke omgeving de laadzuil neergezet wordt. Hierbij bekijken zij zaken als vindbaarheid en doorstroming. Iedere woningbezitter mag gebruik maken van het oplaadpunt. Alle details is ook gepubliceerd op www.asten.nl. Daar lees je ook of er een subsidie mogelijk is. Veel gemeenten schieten de aanvraag in bij Openbaarladen.nl. Via deze omgeving kan je heel eenvoudig een openbare laadpaal aanvragen. Op deze website lees je ook meer over Betrouwbare elektrische auto.
Openbare oplaadpunten (november 2024)
Laadstations in Ommel zijn aanwezig. Iedereen met een EV kan hier laden. Het is relatief wel duur. De prijzen lopen uiteen tussen de €0,235 en €0,595 p/kWh. Hiervoor is een laadpas abonnement van bijvoorbeeld Eflux nodig. In het volgende schema onderzoek je de openbare laadstations in Ommel. Doorzoek daarnaast laadmogelijkheden en verkopers in Lierop, Nuenen, Geldrop, Leende en Heeze.
Laadpunten voor bedrijven
Een laadpaal bij uw bedrijf is een extra stukje service richting je eigen werknemers, maar ook voor zakelijke relaties. Gaat het om een bedrijf met meer dan 10 parkeervakken? Overeenkomstig de nieuwste wetgeving moet 10% van de parkeervakken een laadplaats zijn. Zakelijke laadpalen kunnen relatief goedkoop geplaatst worden dankzij verschillende subsidieregelingen. Dit maakt het mogelijk om als ondernemer tot 75% van de investeringskosten af te schrijven.
- Milieu Investeringsaftrek (MIA): Speciale regeling voor groene investeringen vanaf €2.500 (tot 36% aftrekbaar).
- Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Tot 75% van de aanschafprijs van een laadpaal afschrijven.
- Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): Een manier om kleine investeringen af te schrijven, vooral toegepast voor startende bedrijven.
- Daarbovenop kan je iets bijverdienen door het laadpunt openbaar te maken en derden te laten betalen voor het laden.
Veelgestelde vragen over thuis elektrisch laden
Hoe duur is een eigen laadstation aan huis laten plaatsen?
Een individueel laadpaal voor huis inclusief plaatsing varieert qua prijs tussen de €1000 & €2300. De totale investering wordt berekend aan de hand van het type laadstation (wel/geen slimme functies), het maximale laadvermogen, het aantal benodigde kabelmeters en de additionele werkzaamheden in de meterkast zoals een extra groep of een extra aardlekschakelaar.
Wat betaal ik voor een volle accu?
Een elektrische auto opladen met je eigen lader is het meest voordelig. De kilowattuurprijs betaal je gewoon via de normale energierekening aan de stroomaanbieder van je huis zoals Eneco, Budget energie, Essent, Engie, Energiedirect en Oxxio, Vattenfall, Pure energie, PowerPeers. Dat is doorgaans zo’n €0,240 per kWh. De kosten van elektrisch autorijden komen hierdoor uit op zo’n €4,35 per 100 kilometer. Goed om te weten: een benzineauto kost je al snel €9,60 per 100 kilometer. Als je direct ook kiest voor zonnepanelen kost de gebruikte stroom na verloop van tijd helemaal niks meer. De gemiddelde EV heeft zo’n 12 – 14 panelen nodig om jaarlijks van zonne-energie rond te kunnen rijden in de provincie Noord-Brabant.
Wie installeert het, en hoe werkt dat?
De specialist plaatst een aardlekautomaat en een nieuwe stroomgroep in de stroomkast in de woning. Anders heb je kans dat op een gegeven moment de stroom uitvalt. Via dit stroompunt wordt een kabel naar buiten gelegd onder de grond. In overeenstemming met de specialist bereken je wat de meest efficiënte route is om zo min mogelijk kabelmeters en graafwerk te realiseren. Jouw laadpaal installateur in Ommel plaatst het als wallbox aan de muur of op een losse paal.
Is mijn meterkast geschikt voor een laadpaal?
Onderaan de streep is iedere meterkast geschikt voor het laden van een elektrische auto. Met name bij oudere huizen moet er wel wat gebeuren. Let er wel op dat je groepenkast de 1-fase of 3-fase-aansluiting voorgeïnstalleerd heeft. De eerste modellen kon men nog opladen op 220V (1-fase). De hedendaagse elektrische auto’s vereisen een 3-fasen aansluiting. Dit kennen we ook als krachtstroom. Hiermee wordt de auto veel sneller geladen. Een laadpunt installatiebedrijf in Ommel kan dit allemaal regelen. De geschatte kosten van zo’n service bedragen zo’n €1075. Let op: Het kan zijn dat hiervoor extra kosten voor vastrecht gelden.
Type 1 en type 2 stekkers, wat is het verschil?
Stekkers van laadkabels heb je als type 1 (Yazaki) en type 2 (Mennekes). Model 1 zien we met name terug bij Amerikaanse en Japanse automerken. Model 2 wordt met name toegepast bij verschillende merken binnen de EU. Veel populaire elektrische auto’s in Ommel dien je op te laden met een type 2 stekker. Ook de openbare (snel)laadpunten in Nederland en onze buurlanden hebben doorgaans ook een type 2 mennekes aansluiting.
Kan ik gebruik maken van subsidie voor een thuis laadpaal?
Er bestaan geen landelijke subsidies voor een thuislaadpunt op je oprit. Iedere provincie heeft de vrijheid om hier anders mee op te gaan. De gemeente Asten verstrekt op dit moment geen subsidie voor een particuliere laadpaal. Je kunt er wel over nadenken om een openbaar laadstation aan te vragen. Je kunt hierbij verzoeken of deze laadpaal dichtbij jouw woning kan komen te staan. Zie ook de website van de gemeente www.asten.nl.