Elektrisch rijden is sterk in opkomst. Dat heeft als gevolg dat de aanwezige openbare oplaadpunten steeds meer in trek zijn. Dit probleem kan je omzeilen dankzij een slimme laadpaal in Castelre aan huis. Middels een laadstation van jezelf rijd je elke ochtend weg met een volle accu in jouw BMW iX3 en/of Fiat 500e Berlina 42 kWh. Niet langer zoeken naar een vrij laadstation en het is ook financieel gezien een goede investering. Hier lees je bruikbare informatie over betrouwbare laadstations, bieden we een aantal handige kooptips en kan jij snel een vrijblijvende offerte opvragen bij leveranciers bij jou in de regio.
- Met een particuliere elektrische laadpaal rijd je extreem voordelig.
- Niet meer wachten bij een bezette laadpaal.
- Iedere morgen wegrijden met een opgeladen accu, zo profiteer je iedere dag van de maximale actieradius.
- Gratis rijden in combinatie met eigen zonnepanelen op je woning.
- Zo’n slimme laadpaal aan huis is er al voor €935.
- Een individueel laadstation verdien je al binnen 7 jaar terug.
Thema’s
- Laadpaal aan huis installeren
- Beste laadpaal installateurs Castelre vergelijken november 2024
- Wat zijn de besparingen bij elektrisch rijden?
- Een laadstation aanvragen via de gemeente Baarle-Nassau
- Overzicht met alle openbare oplaadpunten
- Offerte laadpalen voor je bedrijf
- Vaak gestelde vragen (FAQ) over elektrisch laden
Laadstation thuis plaatsen Castelre
Elektrisch rijden wordt steeds populairder. Het elektrisch laden van een EV zoals een Mercedes EQA kan op steeds meer plekken. Een particuliere eigen goedkope laadpaal Castelre kopen is steeds meer in trek. Nooit meer in de rij bij een laadstation en je rijdt elke ochtend weg met een perfect opgeladen accu. Ook is het veel betaalbaarder dan een openbaar laadpunt. Wel heb je te maken met een eenmalige investering (aanschaf & plaatsing) en de kosten van jouw eigen stroom (we raden aan om hiervoor ook zonnepanelen te gebruiken). Je moet wel de beschikking hebben over een eigen oprit/parkeerplaats. Welk laadstation is geschikt voor mij EV en woning? Op deze pagina bieden wij aantal belangrijke aandachtspunten voor laadpaal laten installeren in Castelre. Of klik door voor meer informatie over Informatie over elektrisch rijden.
Laadpaal of wallbox
Een laadstation Castelre kan op 2 manieren worden aangebracht. Je kunt het laten plaatsen als wandbox aan de muur of op een paal. De werking is verder helemaal identiek. Denk vooraf na over de afstand tot de parkeerplaats van jouw EV zodat je geen lange laadkabels nodig hebt.
1- of 3-fasen aansluitingen
Het 1 fase systeem draait op de reguliere 230V aansluiting. Daarmee behaal je standaard 16A. Dit geeft een laadvermogen van +/- 3.7 kW. Elke meterkast heeft de beschikking over minimaal een 1-fase aansluiting (1x30a). De 3-fase installatie gebruikt krachtstroom (400V ipv 230V). Reken dan op z’n 11 kW laadvermogen. De 3-fase installatie kan dus opladen in veel kortere tijd (snelladen). Is je meterkast nog niet geschikt voor een 3-fase aansluiting? Je kunt dit laten aanleggen door een elektricien in Castelre. Tenslotte moet de netbeheerder een aanpassing doen aan jouw aansluiting.
Een eigen oplaadstation voor de deur?
De voordeligste manier van opladen en nooit meer wachten op een vrije plek
Laadkabel: vast of los
Er zijn grofweg 2 keuzes: een laadzuil met een geïntegreerde vaste kabel of een afneembare/losse kabel. Het pluspunt van een vaste kabel is dat je ‘m heel snel kunt aansluiten op jouw auto. Een bijkomend voordeel is dat je deze vaste kabels in allerlei lengtes hebt, bij sommige leveranciers tot wel 10 meter. Belangrijk nadeel is dat de kabel vaker gereinigd moet worden omdat er regen/sneeuw of andere viezigheid in de kabel kan komen (dit gebeurt natuurlijk niet als je binnen oplaadt). Daarnaast kan het zijn dat het er niet zo netjes uit ziet. Ten derde kan het zijn dat je per auto weer een andere stekker nodig hebt.
Het handige van een losse kabel (alsook voor een socket) is dat dit geschikt is voor meer verschillende auto’s. Hiervoor gebruik je de kabel die af-fabriek is geleverd. Overigens oogt het minder rommelig en zal de levensduur van de stekker flink toenemen. Het belangrijkste nadeel is dat het altijd even iets langer duurt als je gaat laden. Je moet dan eerst de kabel uit je auto halen, om daarna het geheel te connecten. De oplossing met een losse kabel blijkt uit onderzoek het beste te werken. Koop je over een paar jaar een nieuw elektrisch voertuig? Dan hoef je geen (dure) aanpassingen door te voeren. Tip: zoek ook eens naar snelladers in Castelre.
Enkele vs dubbele laadpaal
Je hebt de keuze uit een enkelvoudige of dubbele laadpaal. Het verschil heeft te maken met het aantal auto’s dat aangesloten kunnen worden. Een paal met 1 stekker aansluiting kan voor 1 EV de benodigde stroom leveren, met een dubbel laadsysteem kun je 2 EV’s op het station aansluiten. Dit biedt uitkomst wanneer je 2 auto’s in bezit hebt maar ook voor bedrijven en kantoren.
Slimme toepassingen
De huidige laadsystemen worden gekenmerkt door steeds vaker slimme laadfuncties. Hieronder vind je meer info en krijg je inzicht in slimme laadpunten en de nieuwste functies.
- Dynamic Load Balancing: stemt energieverbruik af met andere apparaten in huis.
- Peak shaving: helpt overmatig verbruik tijdens piekuren voorkomen.
- Gezichtsherkenning: alleen bevoegde personen kunnen de laadpaal gebruiken.
- Gebarenherkenning: door middel van simpele gebaren een laadsessie starten of beëindigen.
- AutoStart / Plug&Charge: ook wel plug & charge, direct laden zonder pasje.
- Abonnementen & Laadpas: behoud het overzicht van al je wekelijkse laadsessies.
Laadpaal installateur Castelre vergelijken
De kosten van laadpalen lopen zeer uiteen. De investering van een laadstation voor thuis varieert van €700 tot €3375. Een groot deel van onkosten kunnen we toeschrijven aan het vermogen van de laadpaal. Hoe krachtiger je systeem, hoe sneller de batterij van de auto laadt. Ook heb je de keuze uit slimme stations met toffe extra’s als gebarenherkenning die een hogere verkoopprijs hebben. Hieronder tref je de huidige kosten laadpaal Castelre. Soort laadpaal Laadvermogen Laadtijd Tarief 1-fase laadpaal 3,7 kW 10 – 12 uur €500- €620 1-fase laadpaal 7,4 kW 5,5 uur €545- €620 3-fase laadpaal 11 kW 3,5 uur €675- €750 3-fase laadpaal 22 kW 1,7 uur €835- €1045
Goede leveranciers
- EVBox:Geschikt voor elke elektrische auto.
- Wallbox (wandlader): Mooi design en krachtige performance.
- NewMotion: eenvoudige en toegankelijke systemen.
- Alfen: Robuuste, veilige en betrouwbare laadstations.
- Mennekes: Slim kabelbeheer voor vaste kabels.
- EVhub: Gemakkelijke installatie (ook voor doe-het-zelver).
- Webasto: Betaalbare en eenvoudige laadsystemen.
- Ecotap: Slimme stroomverdeling tussen de geschakelde laadstations met Smart Grid.
- Blue Current: Simpel en gemakkelijk bedienen.
- Chargepoint: Koppeling aan uw eigen afreken- of toegangssysteem.
- Myenergi / Zappi: Veilig laden dankzij loadbalancing.
- Tesla Wall Connector: Het krachtige laadstation voor de Model X, Model S en Model 3.
- NRGkick: Met slimme geïntegreerde energiemeter.
- Andere merken: ABB, Enovates, Delta, Etrel, Etrel, Keba, Schneider Electric , Flexicharge & Tritium, Efacec, Circontrol, Xcharge.
Installatieprijzen 2024
De gemiddelde kosten van een voordelige laadpaal installeren in Castelre liggen tussen de €360 en €1925. Deze prijs komt tot stand door een verwachting van de diverse installatie-uren (arbeid), meterkast aanpassingen en de totale afstand qua kabels en graafwerk. Hoe groter het terrein, hoe meer graafwerk er gedaan moet worden en hoe meer meters kabel er benodigd is.
Informatie over laadpassen
Tegenwoordig wordt na de aanschaf van een laadpaal voor een elektrische auto een speciaal abonnement gekozen. Dit is niet verplicht, maar kan het een hoop werk en administratie schelen. De tarieven van zo’n laadpaal abonnement zijn circa €5,00 per maand.
- Altijd inzicht in het verbruik van jouw laadstation.
- Automatische verrekening werkgever.
- Zelf tarief instellen eigen laadpunt.
- Profiteer van 24/7 service en updates.
Laadpaal voor thuis aanschaffen?
Vergelijk de beste specialisten uit jouw omgeving.
Jaarlijkse besparing met elektrisch rijden
Elektrisch rijden kan flink besparen op je autokosten. De aanschaf van een elektrische auto en het thuislaadpunt zelf hebben een korte terugverdientijd. Op deze pagina tonen we een rekenvoorbeeld. Nederlandse automobilisten rijden elk jaar circa 1115 kilometer (maandelijks). Met dit aantal kilometers begroten we wat jouw potentiële besparing is. In ons geval kiezen we voor de volgende tarieven (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in Castelre):
- Benzine rijden 2024: €0,105/km
- Elektrisch rijden 2024: €0,041/km
Type | Tarieven p/km | P/maand | Per jaar |
---|---|---|---|
Benzine | €0,105 | €117,08 | €1404,90 |
Elektrisch | €0,041 | €45,72 | €548,58 |
Besparing | €0,064 | €71,36 | €856,32 |
Laadpaal aanvragen gemeente Baarle-Nassau
Lease of koop jij een elektrische auto, echter beschikt je niet over een eigen oprit? En ontbreekt het aan een openbaar laadpunt in jouw eigen wijk? In deze gevallen mag jij zo’n openbaar oplaadpunt in Castelre aanvragen bij de gemeente. Je moet wel voldoen aan verschillende criteria:
- Je kunt geen laadpunt op eigen terrein realiseren.
- In je direct wijk zijn slechts beperkte openbare laadstations beschikbaar.
- Je bezit een elektrische of hybride auto met een actieradius boven de minimale aantal kilometers.
In de situaties waarin voldaan wordt aan de voorwaarden zal de gemeente jouw verzoek overwegen. De gemeente beslist uiteindelijk of en in welke omgeving de laadzuil komt te staan. Ze analyseren hiervoor relevante zaken als vindbaarheid en parkeerdruk. Elk huishouden mag het gebruiken. Uitgebreide informatie kun je terugvinden op www.baarle-nassau.nl. Daar kan je ook naartoe om te kijken of er een subsidie mogelijk is. Veel Nederlandse gemeenten werken samen met Openbaarladen.nl. Via deze website kan je in 6 stappen een openbare laadpaal aanvragen. Of klik door naar Elektrisch of benzine.
Overzicht openbare laadpunten (november 2024)
Laadstations in Castelre zijn veel beschikbaar. Iedere EV-bezitter kan hier laden. De onkosten liggen daar wel hoger. De onkosten wisselen tussen de €0,230 tot €0,580 per kWh. Let op: een laadpas abonnement is een vereiste. In het Google Maps overzicht doorzoek je de openbare laadstations in Castelre. Check tevens laadplekken en installateurs in Ulicoten, s Gravenmoer, Hulsel, Hooge Mierde en Lage Mierde.
Laadpunten voor bedrijven
Een laadpaal naast kantoor biedt veel uitkomst voor werknemers en klanten. Gaat het om een locatie met tenminste 10 parkeerplaatsen? Op grond van de nieuwe wet- en regelgeving moet 1 op de 10 parkeerplaatsen geschikt zijn om een EV te laden. Zakelijke laadpalen kennen daarnaast ook financiële pluspunten waaronder verschillende subsidieregelingen. Je kunt tot wel 75% van de investeringskosten afschrijven.
- Milieu Investeringsaftrek (MIA): Investeringen in milieuvriendelijke bedrijfsmiddelen tot 36% aftrekken.
- Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Tot 75% van de totale investering afschrijven in een willekeurig jaar.
- Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): Een mogelijkheid voor investeringen in kleine bedrijfsmiddelen, wordt vooral door startende ondernemingen gebruikt.
- Ook kan je als eigenaar van zakelijke laadpunten verdienen door de paal openbaar te stellen en anderen te laten betalen voor het opladen.
De meest gestelde vragen (FAQ) over elektrisch laden
Hoeveel geld kost een eigen laadstation aan huis?
Een thuis-laadpaal incl. de benodigde installatie varieert kostentechnisch tussen de €1075 – €2075. De uiteindelijke kostprijs wordt berekend aan de hand van het soort systeem (additionele slimme functies), de benodigde capaciteit (laadvermogen), de afstand tussen meterkast en laadstation en of alle benodigde aansluitingen reeds aanwezig zijn of dat er nog wat moet gebeuren zoals het laten plaatsen van een extra stroomgroep of aardlekschakelaar.
Welke tarieven rekenen ze voor het opladen van mijn auto?
Het thuis opladen van een elektrische auto is erg aantrekkelijk. Je betaalt de kilowattuurprijs direct aan de stroomaanbieder van je huis zoals Budget energie, Engie, NLE, Energiedirect, Eneco en Pure energie, Vattenfall, PowerPeers, Oxxio. Over het algemeen niet meer dan €0,210 per kWh. De kosten van elektrisch autorijden komen daarmee uit op ongeveer €4,40 per 100 kilometer. Om een indicatie te geven: een auto met benzinemotor kost je zo’n €10,25 p/100 km. Als je laadt met eigen zonnepanelen kan je jouw EV na verloop van tijd echt gratis laden. Een normale EV heeft ongeveer 8 – 16 zonnepanelen nodig om per jaar op eigen zonne-energie in alle kilometers te kunnen voorzien in de provincie Noord-Brabant.
Hoe gaat de installatie in z’n gang?
De monteur treft de nodige voorbereidingen in de stroomvoorziening van je woning. Het lokale stroomnetwerk raakt zo niet overbelast. Vanaf de meterkast vind de kabel via de kruipruimte de weg naar buiten. Samen met de monteur bespreek je waar de laadpaal wordt geplaatst om zo de graafwerkzaamheden te minimaliseren. Jouw laadpaal installateur in Castelre monteert jouw laadpunt tegen de muur (wallbox) of bevestigt ‘m op een losse paal.
Kan er een laadpaal aangesloten worden op mijn laadpaal?
Meestal is elke stroomkast geschikt te maken om een elektrische auto op te laden. Bij oudere woningen moet er vaak wel wat omgezet worden. Bekijk vooraf wel of je meterkast met een 1-fase of 3-fase-aansluiting is uitgerust. De oude modellen EV’s konden nog overweg met 1-fase 220V stroom. De huidige EV’s vereisen wat meer capaciteit (3-fasen laadpunt). Dit kennen we ook als krachtstroom. Het snelladen heeft heel veel voordelen. Een laadpunt installatiebedrijf in Castelre kan dit uit handen nemen. De onkosten van deze installatieservice zijn circa €1000. Let op: een nieuwe aansluiting kan resulteren in een hoger vastrecht.
Type 1 en type 2 stekkers, wat is het verschil?
Laadkabel stekkers zijn verkrijgbaar in type 1 (Yazaki) en type 2 (Mennekes). Model 1 wordt vooral gebruikt door Japanse & Amerikaanse automerken. Model 2 stekkers komen we tegen bij de Europese merken. De meeste populaire elektrische auto’s in Castelre kan je laden met zo’n type 2 stekker. Ook de openbare laadpunten in ons land zijn voorzien van type 2 stekkers (Mennekes).
Is er voor een laadstation aan huis subsidie beschikbaar?
Helaas, er zijn geen landelijke subsidieregelingen voor een thuislaadpunt op eigen terrein. Iedere regio kan hier wel een eigen beleid op maken. De gemeente Baarle-Nassau verschaft momenteel geen financiële tegemoetkoming voor een particuliere laadpaal. Eventueel kun je wel proberen om een openbaar laadstation aan te vragen. Je kunt aanvragen of de paal niet al te ver van jouw woning kan komen te staan. Voor meer informatie zie www.baarle-nassau.nl.