Elektrisch rijden is de afgelopen jaren flink gegroeid. Dit resulteert in het feit dat er soms geen openbare oplaadplek te vinden is. Het alternatief is een 100% eigen laadpaal in Ulicoten aan huis. Via een zelfvoorzienend laadstation ben je altijd verzekerd van een volle accu van jouw BMW iX3 of jouw Hyundai Kona Electric 39 kWh. Altijd verzekerd van een laadpaal op jouw eigen oprit en de kWh prijs is voordeliger. Middels onze vergelijker vind je waardevolle informatie over diverse laadpalen, helpen we je bij het kiezen van het juiste product en kom jij in contact met vakkundige experts voor installatiewerk uit jouw omgeving.
- Met een particuliere elektrische laadpaal rijd je extreem voordelig.
- Niet meer wachten bij een bezette laadpaal.
- Elke ochtend beginnen met een volle accu, en dus een maximale actieradius.
- Spotgoedkoop rijden door te laden op je eigen zonnepanelen.
- Deze slimme laadpaal aan huis kun je al aanschaffen vanaf €955.
- Een thuis-laadstation verdien je terug in 5 – 10 jaar.
Inhoudsopgave
Laadstation thuis plaatsen Ulicoten
Elektrisch rijden is de toekomst. Het opladen van de accu van een EV zoals bijv. een Hyundai Kona Electric 64 kWh kan op diverse manieren. Een eigen goedkope laadpaal Ulicoten kopen biedt veel voordelen. Laden gaat dan op een laagdrempelige manier en je hebt dan de zekerheid van een optimale actieradius. Daarbij is het vele malen goedkoper dan een laadstation in de omgeving. Wat betreft kosten heb je te maken met een eenmalige investering (aanschaf & plaatsing) en de verbruikskosten (het gebruik van eigen zonnepanelen wordt aangeraden). Het enige wat je verder moet hebben is een parkeerplaats/garage of oprit. Welk laadstation moet ik kiezen voor mij EV en woning? Hierbij kan je aan de slag met inhoudelijke informatie en tips omtrent laadpaal laten installeren in Ulicoten. Zie ook onze informatie over Elektrische auto verzekering.
Laadpaal of wallbox
Een laadstation Ulicoten kan je op twee verschillende manieren plaatsen. Je kunt ‘m vastzetten aan de muur (wandbox) of op een losse paal. De werking is verder helemaal identiek. Denk goed na over de afstand tussen de auto en de laadplek, zo heb je niet al te veel laadkabels nodig.
1-fase of 3-fasen station
Een 1-fase laadzuil functioneert met de standaard 230 voltage. Daarmee behaal je standaard 16A. Je zit dan op maximaal 3.7 kW laadvermogen. Elke meterkast heeft de beschikking over minimaal een 1-fase aansluiting (1x30a). Het 3-fase systeem biedt je tot wel 3x 230V aan capaciteit. Het maximale vermogen is 11 kW. De 3-fase variant is dus in staat om veel sneller auto’s op te laden. Heb je thuis nog niet de beschikking over 3-fase groepen? Voor een paar honderd euro kun jij jouw meterkast uitbreiden door een elektricien in Ulicoten. Ook dien je een aanvraag in bij de netbeheerder.
Een privé oplaadpaal voor je huis?
De goedkoopste oplossing en nooit meer in de rij bij een laadstation
Losse of vaste laadkabel
Er zijn grofweg 2 keuzes: een laadzuil met een vaste kabel/verbinding of een afneembare/losse kabel. Het pluspunt van de vaste stekker is dat je niet eerst een losse kabel uit je koffer hoeft te halen. Ook is het goed om te weten dat de vaste kabels in meerdere maten verkrijgbaar zijn, tot wel 10 meter. Waar je op moet letten is dat de kabel vaker gereinigd moet worden omdat deze onderhevig is aan weersomstandigheden(uitzondering is natuurlijk als je binnen kunt laden). Waar je ook rekening mee moet houden is dat het er niet zo netjes uit ziet. Daarbij moet je opletten dat sommige (oudere) EV’s weer een andere stekker nodig hebben.
Het gemak van een losse kabel (of socket) is de mogelijkheid om elk type auto op te laden. Hiervoor gebruik je de stekker die je in de auto hebt liggen. Daarbovenop ziet het er niet zo chaotisch uit en zal de levensduur van de stekker flink toenemen. Belangrijk nadeel is dat je een stap extra moet uitvoeren als je wilt laden. Je haalt de kabel eerst uit de kofferbak, om daarna het geheel te connecten. Het station met een losse kabel wordt meestal aanbevolen. Krijg je later een andere elektrische auto met een andere aansluiting? In zo’n geval kan je gewoon jouw huidige paal blijven gebruiken. Advies: rijdt ook eens langs de snelladers in Ulicoten.
Verschil enkele en dubbele laadpaal
We onderscheiden twee soorten: 1 aansluiting of 2 aansluitingen. Het enige verschil zit hem in het aantal EV’s dat op hetzelfde moment kunnen worden geladen. Een paal met 1 ingang heeft 1 ingang, en kan dus maar 1 auto laden, een dubbel laadpunt kan 2 auto’s tegelijk laden. Dit biedt uitkomst als je meerdere elektrische voertuigen in het gezin hebt en natuurlijk voor zakelijke parkeerplaatsen.
Smart functies
Laadstations hebben steeds vaker slimme laadfuncties. In de volgende paragraaf vind je extra uitleg over slimme laadpunten en de nieuwste innovaties.
- Dynamic Load Balancing: voorkomt dat er teveel stroom wordt gebruikt op 1 moment.
- Peak shaving: voorkomt overbelasting van het elektriciteitsnet tijdens piekuren.
- Gezichtsherkenning: een veilige functie waardoor alleen jij de paal kan bedienen.
- Gebarenherkenning: met gebarenherkenning bedien je jouw laadpaal via simpele handgebaren.
- AutoStart / Plug&Charge: ideaal als het stroomverbruik niet geregistreerd hoeft te worden.
- Abonnementen & Laadpas: laadkosten automatisch te verrekenen met je baas.
Laadpaal installateur Ulicoten vergelijken
De prijzen van laadpalen zijn heel divers. De investering van een laadstation voor thuis varieert van €700 – €3075. De prijs wordt bepaald door de capaciteit en functies van het laadstation. Des te hoger het vermogen, hoe sneller de batterij van de auto laadt. Bovendien zijn er allerlei slimme opladers met toffe mogelijkheden als gebarenherkenning die een grotere investering vereisen. In het schema hieronder vind je de gemiddelde kosten laadpaal Ulicoten. Soort laadstation Capaciteit Laadtijd Tarief 1-fase laadpaal 3,7 kW 10,6 uur €520- €630 1-fase laadpaal 7,4 kW 5 uur €500- €605 3-fase laadpaal 11 kW 4 uur €695- €765 3-fase laadpaal 22 kW 1,5 – 2 uur €835- €1025
Goede systemen
- EVBox:Compact en minimalistisch ontwerp.
- Wallbox (wandlader): Altijd inzicht in je laadsessies.
- NewMotion: gecertificeerde boxen die weerbestendig zijn.
- Alfen: Dynamisch loadbalancen mogelijk dankzij slimme meter.
- Mennekes: Slimme Plug & Charge functionaliteit.
- EVhub: Leverancier van betaalbare laadstations.
- Webasto: Eenvoudig in gebruik, supersnel laden.
- Ecotap: DC-snellaadpunten voor plug-in hybrides en EV’s.
- Blue Current: Geschikt voor 3,7 – 22 kW laden.
- Chargepoint: Geschikt voor Plug & Play, direct laden.
- Myenergi / Zappi: Laag tarief sensor om maximale besparingen te doen.
- Tesla Wall Connector: De beste keuze voor de Model X, Model S en Model 3.
- NRGkick: Laadsessies op afstand starten en stoppen met slimme App.
- Ook interessant: ABB, Delta, Etrel, Enovates, Etrel, Hypercharger, Flexicharge, Keba en Tritium, Efacec, Circontrol, Xcharge.
Installatieprijzen 2024
De geschatte kosten van een voordelige laadpaal installeren in Ulicoten komen uit tussen de €380 – €1925. Dit wordt berekend aan de hand van of er bijvoorbeeld een 3-fase aansluiting aangelegd moet worden en de geschatte afstand voor boren / graven en kabels. Hoe langer deze afstand, hoe meer er gegraven moet worden en hoe meer kabels benodigd zijn.
Laadpas
Eventueel wordt bij het kopen van een laadpaal voor een elektrische auto ook een abonnement afgesloten. Je kunt natuurlijk zonder, maar dan mis je wel enkele voordelen. De kosten van zo’n backoffice abonnement voor jouw laadpaal bedragen circa €6,50 op maandbasis.
- Online inzicht in laadsessies.
- Automatische facturering en verrekening.
- Laat vrienden of buren ook bij jouw laadstation laden middels gastgebruik.
- Profiteer van 24/7 service en updates.
Laadpaal bij je thuis installeren?
Vind ervaren installateurs uit jouw gemeente.
Jaarlijkse besparing met elektrisch rijden
Elektrisch rijden is financieel erg interessant. Het kopen van een elektrische auto en het thuislaadpunt zelf heb je al gauw terugverdiend, daarna begint de winst. In de tabel hieronder kun je aan de slag met een rekenvoorbeeld. Nederlandse automobilisten rijden elk jaar circa 1114 kilometer per maand. Op basis daarvan begroten we wat de mogelijke besparing zal zijn. In ons voorbeeld zijn de volgende tarieven van toepassing (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in Ulicoten):
- Benzine rijden 2024: €0,100/km
- Elektrisch rijden 2024: €0,040/km
Soort | Prijzen p/km | Per maand | Per jaar |
---|---|---|---|
Benzine rijden | €0,100 | €111,40 | €1336,80 |
Elektrisch | €0,040 | €44,56 | €534,72 |
Besparing | €0,060 | €66,84 | €802,08 |
Laadpaal aanvragen gemeente Baarle-Nassau
Heb jij de beschikking over een EV, maar kan je thuis geen laadpaal kwijt? En heb je in jouw directe omgeving niet echt mogelijkheden van een openbaar laadpunt? In dat geval kan je zo’n openbaar oplaadpunt in Ulicoten aanvragen bij de gemeente. Houd rekening met verschillende voorwaarden:
- Je hebt niet genoeg ruimte voor een eigen laadpunt.
- Je kunt nog niet terecht bij een openbaar laadstation in de omgeving.
- De indiener beschikt over een EV/hybride auto met een aanzienlijke actieradius.
Op het moment dat jij hieraan voldoet neemt de gemeente de aanvraag in acht. De gemeente bepaalt of en in welke omgeving de laadzuil werkzaam zal worden. Hierbij bekijken zij zaken als toegankelijkheid en drukte. Iedere woningbezitter mag hier parkeren en laden. Updates en informatie is beschikbaar op www.baarle-nassau.nl. Hier kan je ook lezen of de gemeente subsidies verstrekt. Meer en meer gemeenten kiezen ervoor de exploitatie te laten verlopen via Openbaarladen.nl. Op dit portaal kan je in een paar stappen een openbare laadpaal aanvragen. Op EVplan.nl lees je ook alles over Duurzame mobiliteit.
Openbare oplaadpunten in de omgeving (november 2024)
Laadstations in Ulicoten vind je op steeds meer plekken. Iedereen kan hier laden. Vergeleken met thuis laden is het vrij kostbaar. De kosten schommelen tussen de €0,240 tot €0,590 p/kWh. Je moet een laadpas abonnement van bijv. Eflux of Vandebron hebben. In het volgende schema doorzoek je de openbare laadstations in Ulicoten. Op deze site vind je ook laadmogelijkheden en verkooppunten in s Gravenmoer, Hulsel, Hooge Mierde, Lage Mierde en Oost West en Middelbeers.
Laadpunten voor bedrijven en kantoren
Een laadpaal voor zakelijke toepassingen is een extra stukje service richting je personeel en relaties. Zoek je naar opties voor een pand met meer dan 10 parkeervakken? Volgens de nieuwe regels vanuit het Europees Parlement moet 1 op de 10 parkeerplaatsen geschikt zijn om een EV te laden. Zakelijke laadpalen kunnen relatief goedkoop geplaatst worden dankzij de huidige subsidieregelingen vanuit de overheid. Je kunt tot wel 75% van de investeringskosten afschrijven.
- Milieu Investeringsaftrek (MIA): Dankzij deze regeling kan je tot 36% van milieuvriendelijke bedrijfsmiddelen aftrekken.
- Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Tot 75% van de investeringskosten in een bedrijfsmiddel dat op de Milieulijst afschrijven.
- Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): Aftrek van kleine investeringen in bedrijfsmiddelen, voor starters een interessante fiscale mogelijkheid.
- Daarnaast kan je iets bijverdienen door derden te laten betalen voor het opladen.
Alles wat je moet weten over thuis elektrisch laden
Hoe duur is een eigen laadstation aan huis laten plaatsen?
Een individueel laadpaal voor huis inclusief de installatieservice zit qua kostprijs tussen de €1025 – €2200. Het hele prijskaartje wordt berekend aan de hand van het type en model (eventuele slimme functies), de benodigde capaciteit (laadvermogen), de totale afstand tussen meterkast en de laadplek en of alle benodigde aansluitingen reeds aanwezig zijn of dat er nog wat moet gebeuren zoals het plaatsen van een aardlekautomaat of nieuwe groep.
Welke tarieven rekenen ze voor het opladen van mijn auto?
Een elektrische auto opladen met je eigen lader is het meest voordelig. Je ontvangt een factuur met het verbruik X de kilowattuurprijs van je stroomleverancier voor je woning zoals Budget energie, Energiedirect, Engie, Eneco, NLE en PowerPeers, Pure energie, Oxxio, Vattenfall. Rekenen op zo’n €0,240 per kWh. De tarieven van elektrisch autorijden zijn omgerekend dus +/- €4,40 per 100 kilometer. Goed om te weten: een benzineauto kost je al snel €9,50 p/100 km. Als je direct ook kiest voor zonnepanelen kost de stroom je helemaal niets meer. Een EV anno 2024 vergt 10 – 16 zonnepanelen om een heel jaar lang de kunnen rijden op zonnestroom in de provincie Noord-Brabant.
Hoe wordt het geïnstalleerd?
De installateur plaatst een aardlekautomaat en een nieuwe stroomgroep in het centrale stroompunt in je huis. Zo zal het stroomnet in huis niet overbelast raken. Vanuit dit stroompunt wordt er een kabel naar buiten getrokken (vaak via de kruipruimte). Samen wordt besloten waar het station moet komen om het graafwerk te beperken. De gecertificeerde laadpaal installateur in Ulicoten plaatst het als wallbox aan de muur of op een vrijstaande paal.
Moet er wat omgezet worden in mijn meterkast?
Uiteindelijk is iedere meterkast geschikt om elektrische voertuigen te laden. Het kan wel zijn dat er eerst het e.e.a. moet worden omgezet. Belangrijk is of de meterkast met een 1-fase of 3-fase-aansluiting is uitgevoerd. De eerste EV’s kon men nog opladen op 220V (1-fase). De huidige elektrische auto’s worden opgeladen met een 3-fasen laadpaal. We spreken ook wel over krachtstroom. Dit snelladen zal je de nodige uren besparen. Een laadpunt installatiebedrijf in Ulicoten kan dit allemaal regelen. De tarieven hiervan bedragen circa €900. Disclaimer: een nieuwe aansluiting kan resulteren in een hoger vastrecht.
Heb ik een type 1 of type 2 stekker nodig?
Stekkers heb je in 2 varianten: type 1 (Yazaki) en type 2 (Mennekes). Model 1 wordt vooral gebruikt door Amerikaanse en Japanse modellen. Model 2 stekkers komen we tegen bij de merken die binnen de EU worden gemaakt. Een groot deel van de populaire elektrische auto’s in Ulicoten dien je op te laden met een type 2 stekker. Ook openbare laadpunten in Nederland hebben ook standaard type 2 aansluitingen.
Kan ik subsidie krijgen voor een laadpaal bij mij thuis?
Op dit moment zijn er geen landelijke subsidies voor een thuislaadpunt op eigen terrein. Iedere provincie is vrij om hier eigen beleid voor te schrijven. De gemeente Baarle-Nassau heeft momenteel geen subsidies of korting op een particuliere laadpaal. Eventueel kun je wel proberen om een aanvraag te doen voor een openbaar laadpunt. Je kunt vragen of het laadpunt nabij jouw woning geïnstalleerd kan worden. Bekijk ook www.baarle-nassau.nl.