Elektrisch rijden is klaar voor een doorbraak. Dit resulteert in het feit dat de aanwezige openbare oplaadpunten steeds meer in trek zijn. Steeds meer mensen kiezen dan ook voor een privé laadpaal in Lage Vuursche aan huis. Met behulp van een zelfvoorzienend laadstation hoef je niet bang te zijn voor een lege accu van jouw Dacia Spring Electric of Byton M-Byte 95 kWh 4WD. Altijd een vrije plek bij de laadpaal en op de lange termijn is het ook nog eens hartstikke goedkoop. Op deze pagina lees je handige informatie over meerdere type laadpalen, krijg je inzicht in de mogelijkheden en vind je de beste installateurs uit de buurt.
- Door het toepassen van een eigen elektrische laadpaal rijd je extreem voordelig.
- Nooit meer wachten tot er een paal vrij komt.
- Iedere morgen wegrijden met een opgeladen accu, altijd 100% actieradius.
- Rijden zonder kosten als je ook kiest voor zonnepanelen.
- Een slimme laadpaal aan huis koop je al voor €975.
- Een laadstation op eigen grond heeft normaal gesproken een terugverdientijd van zo’n 7 jaar.
Thema’s
Laadstation thuis plaatsen Lage Vuursche
Elektrisch rijden is sterk in opkomst. Het opladen van de accu van een EV zoals bijvoorbeeld de Hyundai Kona Electric 64 kWh is op dit moment mogelijk op veel manieren. Een 100% eigen goedkope laadpaal Lage Vuursche kopen is een uitstekend idee. Het werkt snel en eenvoudig en je hebt dan de zekerheid van een lange actieradius. Ook is het stukken betaalbaarder dan een openbaar laadpunt. Wat betreft kosten heb je te maken met de initiële aanschaf + installatie en de tarieven voor de elektriciteit (het gebruik van eigen zonnepanelen wordt aangeraden). Het enige wat je verder moet hebben is een eigen oprit of parkeerplaats (garage). Welk laadstation moet ik kiezen voor mijn auto en mijn situatie? Op deze pagina kan je aan de slag met aantal belangrijke aandachtspunten rondom laadpaal laten installeren in Lage Vuursche. Op deze website lees je ook meer over Zero Emission.
Wallbox of laadpaal
Een laadstation Lage Vuursche kan op verschillende manieren worden gemonteerd. Je kunt het bevestigen tegen een muur (wandbox) of je bevestigt ‘m op een losse paal. Verder zijn er geen verschillen. Check de afstand van jouw EV en de laadplek om lange dure laadkabels te vermijden.
1-fase of 3-fasen installatie
De 1 fase aansluiting gaat via de doorsnee 230V aansluiting. Dit kan met 16A (of soms ook 32A). Het maximale laadvermogen is 3.7 kW per uur. Iedere woning heeft sowieso een 1-fase aansluiting (1x30a). De 3-fase installatie gebruikt krachtstroom (400V ipv 230V). Dit geeft een laadvermogen van +/- 11 kW. Een 3-fase laadzuil is dus in staat om veel sneller auto’s op te laden. Beschik je nog niet over een 3-fase installatie? Je kunt je groepenkast laten aanpassen door een elektricien in Lage Vuursche. Tenslotte moet de netbeheerder een aanpassing doen aan jouw aansluiting.
Een eigen oplaadpunt aan huis
De goedkoopste oplossing en altijd verzekerd van een vrije plek
Losse of vaste laadkabel
Er kan gekozen worden uit 2 opties: een laadzuil met een geïntegreerde vaste kabel of een losse variant. Het gemak van een vaste kabel is dat je niet eerst een losse kabel uit je koffer hoeft te halen. Een bijkomend voordeel is dat je ze in XL-formaat kunt bestellen, bij Alfen bijvoorbeeld tot wel 8 meter. Een punt van kritiek is dat de kabel vaker gereinigd moet worden omdat deze onderhevig is aan weersomstandigheden(dit gebeurt natuurlijk niet als je binnen oplaadt). Wat je ook vaak ziet is dat het er niet zo netjes uit ziet. Daarbij noemen we nog even dat sommige (oudere) EV’s weer een andere stekker nodig hebben.
Het grote gemak van een losse kabel (ofwel een socket) is dat elk type auto dan gebruikt kan worden. Het laadproces doe je met de kabel die standaard in je kofferbak ligt. Ook ziet het er niet zo chaotisch uit en blijft de kabel langer goed. Belangrijk nadeel is dat de drempel wat hoger wordt als je jouw auto gaat laden. Je moet eerst de kabel uit de koffer halen, daarna sluit je ‘m aan. Een laadpaal zonder vaste kabel wordt aangeraden door de meeste EV-rijders. Koop je een nieuwe elektrische auto? In dat geval hoef je het laadpunt niet om te bouwen. Advies: rijdt ook eens langs de snelladers in Lage Vuursche.
Enkele of dubbele laadpaal
Er zijn 2 keuzes: 1 aansluiting of 2 aansluitingen. Het verschil heeft te maken met het aantal auto’s dat aangesloten kunnen worden. Een paal met 1 stekker aansluiting heeft stroomcapaciteit voor 1 EV, met een dubbel laadsysteem kun je 2 EV’s op het station aansluiten. Dit is praktisch wanneer je gezin over 2 voertuigen beschikt of wanneer je een extra service wil bieden aan bezoekers.
Slimme toepassingen
Laadpalen hebben tegenwoordig doorgaans geïntegreerde slimme laadfuncties. Hieronder check je een uiteenzetting over slimme laadpunten en de nieuwste innovaties.
- Dynamic Load Balancing: past laadvermogen automatisch aan op beschikbare hoeveelheid stroom.
- Peak shaving: een maximale capaciteit instellen voor alle laadstations.
- Gezichtsherkenning: laadpalen kunnen worden ontgrendeld wanneer een geautoriseerde persoon voor de laadpaal staat.
- Gebarenherkenning: met bepaalde bewegingen activeer je laadsessies, of stop je juist een laadsessie.
- AutoStart / Plug&Charge: ideaal als het stroomverbruik niet geregistreerd hoeft te worden.
- Abonnementen & Laadpas: jouw laadkosten automatisch verrekenen met je werkgever.
Laadpaal installateur Lage Vuursche vergelijken
De prijzen van laadpalen variëren enorm. De (eenmalige) aanschafprijs van een laadstation voor thuis ligt tussen de €675 tot en met €3100. Een groot deel van onkosten kunnen we toeschrijven aan het totale laadvermogen van de installatie. Des te hoger het vermogen, hoe sneller de batterij weer op 100% zit. Bovendien onderscheiden we slimme laadpunten met toffe features als gezichtsherkenning die een stukje prijziger zijn. In de lijst hieronder staan de huidige kosten laadpaal Lage Vuursche. Type station Laadvermogen Oplaadtijd Prijs 1-fase laadpaal 3,7 kW 11 – 12 uur €535- €620 1-fase laadpaal 7,4 kW 5,4 uur €525- €625 3-fase laadpaal 11 kW 3 – 4 uur €670- €770 3-fase laadpaal 22 kW 2 uur €850- €1000
Betrouwbare merken
- EVBox:Compact en minimalistisch ontwerp.
- Wallbox (wandlader): Tot 8 keer sneller opladen.
- NewMotion: toegang tot 180.000 openbare laadpunten in 35 landen.
- Alfen: Standaard energiemeter voor het verrekenen van de laadkosten.
- Mennekes: Wereldwijde specialist voor industriële stekkervoorzieningen.
- EVhub: Leverancier die zich onderscheidt op prijs.
- Webasto: Volledig op afstand te beheren.
- Ecotap: Degelijk Nederlands design.
- Blue Current: Zeer gebruiksvriendelijke laadstations.
- Chargepoint: Montage aan de wand of op een paal mogelijk.
- Myenergi / Zappi: Geschikt voor 1-fase, 2-fase en 3-fase voertuigen.
- Tesla Wall Connector: Speciaal voor de Model X, Model S en Model 3.
- NRGkick: Een unieke mobiele oplader met bluetooth.
- Alternatieven: ABB, Delta, Etrel, Enovates, Etrel, Hypercharger, Schneider Electric , Keba of Tritium, Efacec, Zaptec, Xcharge.
Installatieprijzen 2024
De uiteindelijke kosten van een voordelige laadpaal installeren in Lage Vuursche liggen tussen de €340 – €2125. Dit wordt grotendeels bepaalt door of er bijvoorbeeld een 3-fase aansluiting aangelegd moet worden en de geschatte afstand voor boren / graven en kabels. Hoe langer deze afstand, des te meer graafwerk er bij komt kijken en hoe meer kabelmeters gebruikt moeten worden.
Informatie over laadpassen
Steeds vaker wordt bij plaatsing van een laadpaal voor een elektrische auto een extra abonnement genomen. Dit is niet verplicht, maar geeft verschillende voordelen. De kosten van abonnementen voor laadpalen liggen rond de €2,50 (maandelijks).
- Realtime inzicht in laadsessies en geschiedenis.
- Laadsessies thuis verrekenen met werkgever.
- Tarief instellen voor externe gebruikers.
- Helpdesk 24/7 bereikbaar + software updates.
Laadpaal voor thuis kopen?
Vind goede adviseurs die werken in je omgeving.
Kostenoverzicht elektrisch rijden
Met elektrisch rijden kan je fors goedkoper rijden. De elektrische auto zelf en het thuislaadpunt plus installatie kennen een aantrekkelijke terugverdientijd. Op deze pagina illustreren we dit met een rekenvoorbeeld. Een Nederlander rijdt zo’n 1107 kilometer op maandbasis. Met dit getal begroten we wat je kunt besparen. Daarbij nemen we de volgende tarieven (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in Lage Vuursche):
- Benzine rijden 2024: €0,150/km
- Elektrisch rijden 2024: €0,050/km
Aandrijving | Prijzen p/km | Per maand | P/jaar |
---|---|---|---|
Benzine | €0,150 | €166,05 | €1992,60 |
Elektrisch | €0,050 | €55,35 | €664,20 |
Besparing | €0,100 | €110,70 | €1328,40 |
Laadpaal aanvragen gemeente Baarn
Heb je een EV, maar ontbreekt het je aan de ruimte voor een eigen laadplek? En is er in jouw directe omgeving nog een openbaar laadpunt? Op dat moment kan jij een openbaar oplaadpunt in Lage Vuursche aanvragen bij de gemeente. Er kunnen per gemeente wel additionele voorwaarden gelden:
- Er is op je eigen kavel geen ruimte voor een laadpunt.
- In je direct wijk zijn slechts beperkte openbare laadstations beschikbaar.
- Je vraagt het aan voor een elektrisch/hybride voertuig met een noemenswaardige actieradius.
Wanneer je voldoet aan de gestelde eisen bekijkt de gemeente jouw aanvraag. De gemeente geeft aan of en waar de laadzuil komt te staan. Ze analyseren hiervoor relevante zaken als vindbaarheid en of het technisch kan. Elke inwoner kan er laden (hij is dus niet exclusief voor jou). Meer informatie is beschikbaar op www.baarn.nl. Daar kan je ook naartoe om te kijken of je een subsidie kunt krijgen. Flink wat gemeenten schieten de aanvraag in bij Openbaarladen.nl. Op deze website kan je zonder gedoe een openbare laadpaal aanvragen. Of bezoek onze pagina over Elektriciteitsnet.
Openbare laadpunten bekijken (november 2024)
Laadstations in Lage Vuursche zijn aanwezig. Iedereen met een abonnement kan hier laden. Het is een stuk duurder dan thuis laden. De tarieven bedragen tussen de €0,295 tot wel €0,560 per kWh. Vaak heb je een laadpas abonnement nodig. In het onderstaande kaartje onderzoek je de openbare laadstations in Lage Vuursche. Op deze site vind je ook oplaadplekken en installatiebedrijven in Hollandsche Rading, Maartensdijk, Groenekan, Bosch en Duin en Den Dolder.
Zakelijke laadpunten
Een laadpaal naast kantoor biedt veel uitkomst voor personeel of bezoekers. Beschik je over een bedrijfspand met 10 parkeervakken of meer? Volgens de laatste regelgeving moet 1 op de 10 parkeerplaatsen geschikt zijn om een EV te laden. Zakelijke laadpalen hebben veel financiële voordelen waaronder verschillende subsidieregelingen. Zo is er een regeling waarmee je wel 75% van de investeringskoten kunt afschrijven.
- Milieu Investeringsaftrek (MIA): Tot 36% van de aanschafprijs van een laadpaal afschrijven.
- Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Tot 75% van de aanschafprijs van een laadpaal afschrijven.
- Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): De mogelijkheid voor het aftrekken van kleine investeringen, wordt vooral door startende ondernemingen gebruikt.
- Tevens verdient een zakelijke laadpaal zich terug door de paal openbaar te stellen en anderen te laten betalen voor het laden.
FAQ – Veelgestelde vragen m.b.t. thuis elektrisch laden
Een laadstation aan huis laten installeren, wat kost het?
Een eigen laadpaal voor huis inclusief installatie varieert kostentechnisch tussen de €975 en €2275. Het tarief wordt grotendeels bepaalt door af het type laadstation (wel of geen slimme functies), de gewenste aansluiting (laadvermogen), de afstand van de woning tot de laadzuil (kabelmeters) en eventuele aanpassingen in de meterkast zoals een nieuwe groepenkast (of losse extra groep).
Hoe duur is het om de accu van mijn accu te laden?
De tarieven voor het thuis opladen van een elektrische auto zijn goedkoop. Je betaalt de kilowattuurprijs gewoon direct aan je stroomleverancier voor je woning zoals Energiedirect, Eneco, NLE, Budget energie, Essent en PowerPeers, Pure energie, Vattenfall, Vandebron. Gemiddeld is dat +/- €0,225 per kWh. De kosten van elektrisch autorijden liggen gemiddeld op €4,10 per 100 kilometer. Ter illustratie: een normale auto op benzine kost ongeveer €9,85 p/100 km. Als je kiest voor zonnepanelen is opladen van jouw EV zelfs gratis. De huidige EV heeft tussen de 8 en 14 zonnepanelen nodig om elk jaar op eigen zonne-energie rond te rijden in de provincie Utrecht.
Wie installeert het, en hoe werkt dat?
De vakman integreert een stroomgroep met aardlekautomaat aan in jouw meterkast. Het lokale stroomnetwerk raakt zo niet overbelast. Vanaf dit stroompunt gaat de kabel meestal via de kruipruimte naar buiten. Samen met de monteur bespreek je wat de meest efficiënte route is om het graafwerk te beperken. De gecertificeerde laadpaal installateur in Lage Vuursche monteert ‘m in overleg tegen de muur of op een speciale paal.
Moet er wat omgezet worden in mijn meterkast?
Uiteindelijk is ieder huis aan te passen om een elektrische auto van stroom te voorzien. Met name bij oudere huizen moet er wel wat gebeuren. Achterhaal of de groepenkast de 1-fase of 3-fase-aansluiting voorgeïnstalleerd heeft. De eerste EV’s werden geladen op 220V (1-fase). Nieuwere elektrische wagens kunnen enkel worden opgeladen met een 3-fasen systeem. Dit noemen we ook wel krachtstroom. Zo kan je veel sneller laden. Een laadpunt installatiebedrijf in Lage Vuursche kan jou hierin ontzorgen. De totale onkosten bedragen zo’n €1000. Goed om te weten: Het kan zijn dat hiervoor extra kosten voor vastrecht gelden.
Heb ik een type 1 of type 2 stekker nodig?
Laadkabels / stekkers verdelen we onder intype 1 (Yazaki) en type 2 (Mennekes). Model 1 wordt gebruikt door Amerikaanse en Japanse automerken. Model 2 zien we vooral terug bij merken uit Europa. Een groot deel van de gangbare elektrische auto’s in Lage Vuursche hebben zo’n type 2 aansluiting. Ook het gros van de openbare laadpalen in Nederland (en Europa) hebben deze type 2 Mennekes stekker.
Kan ik aanspraak maken op subsidie voor een laadzuil thuis?
Helaas, er zijn geen landelijke subsidieregelingen voor een eigen thuislaadpunt. Elke gemeente kan echter afwijken van de landelijke regels. De gemeente Baarn verschaft op dit moment geen subsidie voor een particuliere laadpaal. Je kunt er wel over nadenken om een openbaar laadstation aan te vragen. Je kunt vragen of het openbare laadpunt dichtbij jouw woning kan komen te staan. Voor extra info verwijzen we je naar www.baarn.nl.