Elektrisch rijden is iets wat we steeds meer zien. Dit resulteert in het feit dat de aanwezige openbare oplaadpunten steeds meer in trek zijn. Het alternatief is een eigen laadpaal in Kootwijkerbroek aan huis. D.m.v. een laadstation op eigen terrein weet je altijd zeker dat je de accu kunt opladen van jouw Audi Q4 Sportback e-tron + Lucid Air Pure. Je kunt altijd direct je auto aan de lader zetten en je hebt het snel terugverdiend. Op deze pagina bekijk je handige informatie over velerlei laadpalen, krijg je inzicht in de mogelijkheden en kun je direct een offerte aanvragen bij installateurs bij jou in de regio.
- Met behulp van jouw eigen elektrische laadpaal zul je extra besparen op de kilometerprijs.
- Je bent niet afhankelijk van andere weggebruikers.
- Elke ochtend beginnen met een volle accu, en dat betekent altijd een optimale actieradius.
- Goedkoop rijden op je eigen groene stroom met zonnepanelen.
- Zo’n slimme laadpaal aan huis is al te koop vanaf €915.
- Een laadstation bij de woning heeft normaal gesproken een terugverdientijd van zo’n 7 jaar.
Index
Laadstation thuis plaatsen Kootwijkerbroek
Elektrisch rijden wordt steeds populairder. Jouw elektrische auto opladen zoals bijvoorbeeld de BMW i4 is op dit moment mogelijk op veel manieren. Een extra goedkope laadpaal Kootwijkerbroek kopen is een goede investering. Het werkt snel en eenvoudig en je hebt dan elk moment van de dag een volgeladen accu. Bovendien is het een stuk voordeliger dan bij een openbaar laadstation in de wijk. De kosten bestaan uit: de laadpaal zelf, de installatiekosten en de stroomprijzen (het gebruik van eigen zonnepanelen wordt aangeraden). Je moet wel de beschikking hebben over een eigen parkeerplaats. Welk laadstation moet ik kiezen voor mijn woning (meterkast) en auto? Hierbij check je een aantal zaken waar je rekening mee moet houden rondom laadpaal laten installeren in Kootwijkerbroek. Zie ook onze informatie over Actieradius.
Laadpaal of wallbox
Een laadstation Kootwijkerbroek installeren kan op 2 manieren. Het kan als een wandbox aan een muur gemonteerd worden of op een vrijstaande paal. Voor het laadproces maakt het verder geen verschil. Denk vooraf na over de afstand van jouw EV en de laadplek, zo heb je niet al te veel laadkabels nodig.
1- of 3-fasen aansluitingen
De 1 fase installatie werkt met de standaardaansluiting van 230V. Standaard heeft ddit een vermogen van 16A. Het maximale laadvermogen is 3.7 kW per uur. Elk woonadres in ons land heeft sowieso een 1-fase aansluiting (1x30a). De 3-fase variant gebruikt krachtstroom (400V ipv 230V). Je kunt dan uitgaan van 11 kW laadvermogen. De 3-fase installatie kan dus wel 3 keer sneller laden dan een 1-fase laadpunt. Heb je thuis nog niet de beschikking over 3-fase groepen? Je kunt dan de meterkast geschikt laten maken door een elektricien in Kootwijkerbroek. Als laatste dien je een verzoek in bij de netbeheerder om jouw energieaansluiting aan te passen.
Een oplaadpaal aan huis?
Goedkoop laden en nooit meer wachten op een vrije plek
Losse of vaste kabel
Er zijn eigenlijk 2 mogelijkheden: een laadzuil met een geïntegreerde vaste kabel of een afneembare/losse kabel. Het belangrijkste voordeel van een vastzittende kabel is dat je ‘m sneller kunt aansluiten op jouw EV. Een ander pluspunt is dat je ze in meerdere formaten en lengtes kunt kopen, bij EV-box tot wel 8 meter. Waar je op moet letten is dat de kabel vaker gereinigd moet worden omdat deze sneller nat wordt (of je moet de auto binnen opladen). Waar je ook rekening mee moet houden is dat het er niet zo strak en georganiseerd uitziet. Bovendien moet je opletten dat oudere modellen weer een andere stekker gebruiken dan nieuwere modellen.
Het handige van een losse kabel (dus met alleen een socket) is dat elk type auto dan gebruikt kan worden. Het laadproces doe je met de stekker die je in de auto hebt liggen. Daarbij oogt het minder rommelig en profiteer je van een langere levensduur. Een punt van kritiek is dat het altijd even iets langer duurt als je jouw EV wilt laden. Je moet dan altijd alles uit de auto halen, om alles vervolgens aan te sluiten. De oplossing met een losse kabel wordt door de meeste EV-gebruikers aanbevolen. Koop je een nieuwe elektrische auto? In zo’n scenario hoef je jouw laadzuil niet weer opnieuw aan te passen. Advies: rijdt ook eens langs de snelladers in Kootwijkerbroek.
Enkele vs dubbele laadpaal
Men kan kiezen voor een enkele of een dubbele laadpaal. Het verschil zit hem in het aantal EV’s dat op hetzelfde moment kunnen worden geladen. Een paal met 1 aansluiting heeft stroomcapaciteit voor 1 EV, met een dubbel laadsysteem kun je 2 EV’s op het station aansluiten. Dit biedt uitkomst als je 2 elektrische auto’s hebt of juist voor bedrijven.
Innovatieve toepassingen
De huidige oplossingen hebben meer en meer slimme laadfuncties. In het volgende hoofdstuk vind je alles wat je moet weten over slimme laadpunten en de verschillende opties.
- Dynamic Load Balancing: stemt energieverbruik af met andere apparaten in huis.
- Peak shaving: zorgt dat de maximale stroomcapaciteit van de parkeervoorziening niet wordt overschreden.
- Gezichtsherkenning: uitsluitend opladen wanneer jij zelf het systeem hebt ontgrendeld.
- Gebarenherkenning: je hebt geen pasje, tag of sleutel nodig om een sessie te starten of stoppen.
- AutoStart / Plug&Charge: ook wel plug & charge, direct laden zonder pasje.
- Abonnementen & Laadpas: Altijd maximaal inzicht in alle laadsessies.
Laadpaal installateur Kootwijkerbroek vergelijken
De aanschafprijzen van laadpalen zijn heel divers. De kosten van een laadstation voor thuis varieert van €675 – €3425. De prijzen worden voor een groot deel bepaald door het totale laadvermogen van de installatie. Hoe meer vermogen, des te sneller de batterij weer is opgeladen. In aanvulling hierop heb je de keuze uit slimme palen met speciale functies als gezichtsherkenning die kostbaarder zijn. In de bijgaande tabel tref je de kosten laadpaal Kootwijkerbroek. Type laadpaal Capaciteit Oplaadtijd Tarief 1-fase laadpaal 3,7 kW 10 uur €540- €615 1-fase laadpaal 7,4 kW 5 uur €535- €610 3-fase laadpaal 11 kW 3,5 uur €690- €770 3-fase laadpaal 22 kW 1,8 uur €880- €945
Bekende merken
- EVBox:Energieverbruik veilig verdeeld.
- Wallbox (wandlader): Slimme Wifi & Bluetooth connectiviteit.
- NewMotion: altijd met Dynamic Power Management.
- Alfen: SIM-lock vrij: vrije keuze voor de aanbieder van laaddiensten.
- Mennekes: Kompact, praktisch en premium.
- EVhub: Optioneel integratie met slimme EVhub laadpas.
- Webasto: Slimme Dynamic Load Balancing optie.
- Ecotap: Stevige laadpalen met 2 mm staal ter versteviging.
- Blue Current: Geschikt voor 3,7 tot 22 kW laden.
- Chargepoint: Geschikt voor alle typen elektrische auto’s.
- Myenergi / Zappi: Altijd en overal inzicht via de mobiele App.
- Tesla Wall Connector: Zelf instellen met welke max. stroom je auto geladen moet worden.
- NRGkick: Met automatische maximale laadstroomdetectie.
- Ook interessant: ABB, Etrel, Eaton, Enovates, Etrel, Keba, Hypercharger, Schneider Electric of Tritium, Xcharge, Zaptec, Efacec.
Installatiekosten 2024
De huidige kosten van een voordelige laadpaal installeren in Kootwijkerbroek lopen uiteen tussen de €370 en €2100. Dit is afhankelijk van of er bijvoorbeeld een 3-fase aansluiting aangelegd moet worden en de afstand tussen de meterkast en de locatie waar het laadstation komt. Hoe groter de te overbruggen afstand, hoe meer graafwerk er gedaan moet worden en hoe meer kabelmeters gebruikt moeten worden.
Abonnementskosten laadpas
Soms wordt bij het plaatsen van een laadpaal voor een elektrische auto ook een abonnement afgesloten. Men hoeft dat niet af te nemen, echter mis je dan wel wat handige toepassingen. De kosten van zo’n backoffice abonnement voor jouw laadpaal bedragen circa €4,50 op maandbasis.
- Inzicht in je dagelijks gebruik.
- Automatische facturering en verrekening.
- Tarief instellen voor externe gebruikers.
- Altijd actuele updates en 24/7 telefonische helpdesk.
Een eigen laadpaal voor thuis?
Bekijk de beste deskundigen uit jouw regio.
Ben ik goedkoper uit met een elektrische auto?
Elektrisch rijden is behalve goed voor het milieu ook goed voor de portemonnee. De investering in een elektrische auto en jouw thuislaadpunt kennen een aantrekkelijke terugverdientijd. In het onderstaande gedeelte bieden wij een rekenvoorbeeld. Een Nederlander rijdt zo’n 1111 km op maandbasis. Op basis daarvan verwachten we wat de verwachte kostenbesparing is. In onze begroting kiezen we voor de volgende tarieven (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in Kootwijkerbroek):
- Benzine rijden 2024: €0,115/km
- Elektrisch rijden 2024: €0,043/km
Aandrijving | Tarieven p/km | P/maand | Per jaar |
---|---|---|---|
Benzine | €0,115 | €127,77 | €1533,18 |
Elektrisch rijden | €0,043 | €47,77 | €573,28 |
Besparing | €0,072 | €79,99 | €959,90 |
Laadpaal aanvragen gemeente Barneveld
Een elektrische auto gekocht, echter beschikt je niet over een eigen oprit? En kan je nog niet laden bij een openbaar laadpunt in de straat? In dat geval kan je zo’n openbaar oplaadpunt in Kootwijkerbroek aanvragen bij de gemeente. Er zijn verschillende eisen en criteria van toepassing:
- Je hebt geen oprit of garage voor een laadpunt.
- Op dit moment is er nog geen openbaar laadstation in de straat.
- Je hebt een EV of hybride wagen in bezit met een minimale elektrische actieradius.
Als je aan deze voorwaarden voldoet zal de gemeente jouw verzoek overwegen. De gemeente beslist uiteindelijk of en waar de laadzuil komt te staan. Ze overwegen daarbij invalshoeken zoals bereikbaarheid en parkeerdruk. Elke EV-eigenaar mag hier parkeren en laden. Updates en informatie is terug te lezen op www.barneveld.nl. Hier kan je ook lezen of er eventueel subsidie beschikbaar is. Meer en meer gemeenten schieten de aanvraag in bij Openbaarladen.nl. Via deze omgeving kan je vrij simpel een openbare laadpaal aanvragen. Op deze website lees je ook meer over Laadpalen vergelijken.
Openbare oplaadpunten vergelijken (november 2024)
Laadstations in Kootwijkerbroek vind je op steeds meer plekken. Iedereen met een laadpas kan hier parkeren en laden. Het is echter wel redelijk aan de prijs. De onkosten lopen uiteen tussen de €0,280 en €0,565 per kWh. Vaak heb je een laadpas abonnement nodig. In het volgende schema zie jij alle openbare laadstations in Kootwijkerbroek. Bekijk ook oplaadpunten en leveranciers in Soesterberg, Eemdijk, Bunschoten-Spakenburg, Lage Vuursche en Hollandsche Rading.
Laadpunten bij het bedrijf plaatsen
Een laadpaal naast kantoor kan worden gebruikt door je eigen werknemers, maar ook voor zakelijke relaties. Gaat het om een kantoorpand met 10 parkeerplekken of meer? Volgens de nieuwe regels vanuit het Europees Parlement moet ten minste 10% beschikken over een laadpunt. Zakelijke laadpalen zijn financieel ook nog eens het overwegen waard. Als ondernemer kun je profiteren van een aantal subsidieregelingen. Dit maakt het mogelijk om als ondernemer tot 75% van de investeringskosten af te schrijven.
- Milieu Investeringsaftrek (MIA): Tot 36% van de aanschafprijs van een laadpaal afschrijven.
- Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Tot 75% van de investeringskosten in een bedrijfsmiddel dat op de Milieulijst afschrijven.
- Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): Een optie voor snelle afschrijvingen voor beperkte investeringen, wordt vooral door startende ondernemingen gebruikt.
- Daarbovenop kunnen bedrijven verdienen door een tarief in te stellen voor derden voor het laden.
Alles wat je moet weten over thuis elektrisch laden
Welke tarieven worden gerekend voor een laadstation aan huis?
Een thuis-laadpaal inclusief de installatieservice varieert qua prijs tussen de €950 & €2075. De totale investering hangt vooral af van het soort systeem (met of juist zonder slimme functies), de gewenste aansluiting (laadvermogen), afstand tussen de meterkast en de locatie waar het station komt en het werk dat in de meterkast uitgevoerd moet worden zoals een extra groep of een extra aardlekschakelaar.
Wat kost een auto thuis opladen?
Thuis een elektrische auto opladen is het goedkoopst. Je rekent de kilowattuurprijs af bij jouw vaste energieleverancier zoals Eneco, Energiedirect, Engie, Budget energie, Essent en PowerPeers, Vandebron, Oxxio, Pure energie. Rekenen op zo’n €0,245 per kWh. De kosten van elektrisch autorijden liggen tegenwoordig rond de €4,05 per 100 kilometer. Ter vergelijking: een benzineauto komt uit op zo’n €10,30 p/100 km. Met zonnepanelen kan je na een aantal jaren zelfs zo goed als gratis laden. Een EV anno 2024 vergt 10 – 16 zonnepanelen om elk jaar op eigen zonne-energie rond te rijden in de provincie Gelderland.
Hoe gaat de installatie in z’n gang?
De expert integreert een stroomgroep met aardlekautomaat aan in de stroomvoorziening van je woning. Op die manier kunnen alle apparaten in de woning veilig werken. Van de stroomkast legt men de benodigde kabels aan richting de installatie plek. In samenspraak met de vakman bepaal je wat een goede plek is zodat er niet al te veel graafwerk nodig is. De laadpaal installateur in Kootwijkerbroek bevestigt het laadstation aan de muur of installeert het op een paal.
Is mijn woning geschikt voor een laadpaal?
Over het algemeen is elke meterkast in staat om een elektrische auto te voorzien van stroom. Het kan wel zijn dat er eerst het e.e.a. moet worden omgezet. Belangrijk is of de meterkast met een 1-fase of 3-fase-aansluiting is uitgerust. De eerste EV’s werden geladen op 1-fase stroom (220V). De huidige elektrische voertuigen vereisen een 3-fasen aansluiting. In de volksmond wordt het ook wel krachtstroom genoemd. Zo kan je veel sneller laden. Een laadpunt installatiebedrijf in Kootwijkerbroek kan dit allemaal regelen. De kosten daarvoor zijn circa €1125. Disclaimer: stroomkosten voor vastrecht stijgen dan wel.
Heb ik een type 1 of type 2 stekker nodig?
Stekkers (van laadkabels) heb je als type 1 (Yazaki) en type 2 (Mennekes). Model 1 wordt vooral gebruikt door Amerikaanse en Japanse automerken. Model 2 wordt vooral gebruikt door verschillende merken binnen de EU. Veel van de gangbare elektrische auto’s in Kootwijkerbroek hebben zo’n type 2 aansluiting. Ook openbare laadpalen in Nederland hebben doorgaans ook een type 2 mennekes aansluiting.
Kan ik gebruik maken van subsidie voor een thuis laadpaal?
Helaas kun je nu geen gebruik maken van landelijke subsidieregelingen voor het laten plaatsen van een thuislaadpunt. Elke provincie heeft de vrijheid om hier anders mee op te gaan. De gemeente Barneveld heeft momenteel geen financiële regelingen voor een particuliere laadpaal. Wat mogelijk wel interessant is, is om een verzoek in te dienen voor een openbaar laadpunt. Je kunt specifiek verzoeken of het oplaadpunt niet al te ver van jouw woning geplaatst mag worden. Bekijk ook www.barneveld.nl.