Elektrisch rijden is de afgelopen jaren flink gegroeid. Een gevolg is dat steeds meer auto’s de openbare oplaadplekken bezet houden. Het alternatief is een eigen laadpaal in Zwartebroek aan huis. Middels een privé laadstation ben je altijd verzekerd van een plekje voor jouw Audi e-tron GT en/of Tesla Model X Long Range Plus. Je kunt altijd direct je auto aan de lader zetten en op de lange termijn is het ook nog eens hartstikke goedkoop. Middels onze vergelijker check je extra informatie over verschillende soorten laadpunten, geven we een duidelijk stappenplan en kom je in contact met leveranciers en installateurs werkzaam in jouw regio.
- Door het toepassen van een eigen elektrische laadpaal worden je kilometers nog goedkoper.
- Altijd een vrije plek, nooit meer wachten.
- Elke ochtend beginnen met een volle accu, en dus een maximale actieradius.
- Extra goedkoop rijden als je ook kiest voor zonnepanelen.
- Deze slimme laadpaal aan huis is al te bestellen voor €940.
- Een laadstation bij de woning verdien je al binnen 7 jaar terug.
Thema’s
- Laadpaal bij huis plaatsen
- Beste laadpaal bedrijven Zwartebroek vergelijken november 2024
- Hoeveel voordeel behaal ik met een elektrische auto?
- Een laadstation voor jouw EV in de openbare ruimte aanvragen bij de gemeente Barneveld
- Openbare oplaadpunten in de regio
- Laadpalen voor kantoor
- Veelgestelde vragen (FAQ)
Laadstation thuis plaatsen Zwartebroek
Elektrisch rijden is de toekomst. Het opladen van jouw EV zoals bijvoorbeeld de Tesla Model 3 Long Range Dual Motor kan op diverse manieren. Een extra goedkope laadpaal Zwartebroek kopen is iets wat je zeker moet overwegen. Laden gaat dan op een laagdrempelige manier en je hebt dan elk moment van de dag een volgeladen accu. Tevens is het vele malen goedkoper dan een laadstation in de omgeving. Wel heb je te maken met de aanschaf en installatie van de paal en de verbruikskosten (het meest ideaal is om extra zonnepanelen op je dak te leggen). Het enige wat je verder moet hebben is een parkeerplaats/garage of oprit. Welk laadstation moet ik kiezen voor mijn voertuig en mijn woning? In onze keuzehulp vind je handige tips en adviezen voor laadpaal laten installeren in Zwartebroek. Zie ook onze informatie over Laadpalen vergelijken.
Type montage: wallbox of laadpaal
Een laadstation Zwartebroek kun je op twee wijzen aanbrengen. Je kunt ‘m vastzetten aan de muur (wandbox) of je installeert het op een paal. Verder zijn er geen verschillen. Onderzoek de afstand die er zit tussen de parkeerplek en het laadstation (zo kun je besparen op de kabellengte).
1-fase of 3-fasen systeem
De 1-fase variant werkt met de doorsnee 230V aansluiting. Het heeft een standaard vermogen van 16A. Reken dan op z’n 3.7 kW laadvermogen per uur. Elk woonadres in ons land heeft zo’n 1-fase aansluiting (1x30a of 1x40a). Een 3-fase laadzuil gebruikt krachtstroom (400V ipv 230V). Je zit dan op maximaal 11 kW laadvermogen. Een 3-fase laadstation kan dus wel 3 keer zo snel jouw accu opladen. Beschik je nog niet over een 3-fase installatie? Je kunt gemakkelijk je groepenkast laten aanpassen door een elektricien in Zwartebroek. De netbeheerder kan vervolgens de capaciteit van de energieaansluiting veranderen.
Een oplaadstation aan huis
De voordeligste manier van opladen en niet langer zoeken naar een vrij laadstation
Laadkabel: vast of los
Je kunt kiezen voor een laadzuil met een zogeheten vaste kabel of een afneembare/losse kabel. Het belangrijkste voordeel van een vaste kabel is dat er weinig handelingen nodig zijn om op te laden. Verder is het zo dat je ze in XL-formaat kunt bestellen, tot wel 10 meter. Het minpunt is dat de levensduur van de kabel minder is omdat er regen/sneeuw of andere viezigheid in de kabel kan komen (dit gebeurt natuurlijk niet als je binnen oplaadt). Een ander nadeel is dat het er niet zo strak en georganiseerd uitziet. Als laatste moet je er rekening mee houden dat oudere modellen weer een andere stekker gebruiken dan nieuwere modellen.
Het grote gemak van een losse kabel (ofwel een socket) is de mogelijkheid om elk type auto op te laden. Je gebruikt namelijk de laadstekker die je overal gebruikt en die je altijd mee hebt. Daarbovenop is het een strakker geheel en hoef je je geen zorgen te maken dat de kabel wordt aangetast door wind of regen. Waar je op moet letten is dat er een extra handeling vereist is als je wilt laden. Je moet eerst de kabel uit de koffer halen, om vervolgens aan te sluiten op de EV en de wallbox. Een laadzuil met losse kabel krijgt tegenwoordig vaak de voorkeur. Krijg je later een andere elektrische auto met een andere aansluiting? Dan hoef je geen (dure) aanpassingen door te voeren. Tip: gebruik ook zeker een snelladers in Zwartebroek.
Enkele vs dubbele laadpaal
Jij kunt gaan voor een enkel of een dubbel laadstation. Het verschil zit hem in het aantal auto’s dat aangesloten kunnen worden. Een paal met 1 stekker aansluiting heeft stroomcapaciteit voor 1 EV, een dubbel systeem biedt de mogelijkheid om 2 auto’s van stroom te voorzien. Heel erg praktisch wanneer je 2 auto’s in bezit hebt of wanneer je een extra service wil bieden aan bezoekers.
Smart functies
Laadpalen hebben tegenwoordig intuïtieve slimme laadfuncties. In het gedeelte hieronder bekijk je meer informatie over slimme laadpunten en de nieuwste functies.
- Dynamic Load Balancing: controleert het stroomgebruik van de woning.
- Peak shaving: voorkom kosten die uw netbeheerder in rekening kan brengen bij het overschrijden van het piekvermogen.
- Gezichtsherkenning: uitsluitend opladen wanneer jij zelf het systeem hebt ontgrendeld.
- Gebarenherkenning: Laadzuil bedienen met eenvoudige gebaren.
- AutoStart / Plug&Charge: perfect als jij de enige bent die gebruik maakt van het laadstation.
- Abonnementen & Laadpas: Altijd maximaal inzicht in alle laadsessies.
Laadpaal installateur Zwartebroek vergelijken
De tarieven van laadpalen lopen zeer uiteen. De investering van een laadstation voor thuis varieert van €625 tot en met €3100. Een groot deel van onkosten kunnen we toeschrijven aan de capaciteit en functies van het laadstation. Hoe krachtiger je systeem, hoe sneller de batterij weer op volledige capaciteit zit. Ook onderscheiden we slimme wallboxen en palen met innovatieve extra’s als Hub/Satellite die een stukje prijziger zijn. In het schema hieronder vind je de gemiddelde kosten laadpaal Zwartebroek. Type laadstation Vermogen Oplaadtijd Investering 1-fase laadpaal 3,7 kW 10,5 uur €540- €620 1-fase laadpaal 7,4 kW 5,5 uur €535- €625 3-fase laadpaal 11 kW 3 – 4 uur €655- €760 3-fase laadpaal 22 kW 1,5 uur €825- €1065
Bekende merken
- EVBox:Flexibele laadoplossingen voor kantoor en thuis.
- Wallbox (wandlader): De beste manier van elektrisch opladen.
- NewMotion: eenvoudige en toegankelijke systemen.
- Alfen: Robuuste, veilige en betrouwbare laadstations.
- Mennekes: Wereldwijde specialist voor industriële stekkervoorzieningen.
- EVhub: Optioneel integratie met slimme EVhub laadpas.
- Webasto: Populaire systemen al vanaf €595,00.
- Ecotap: Slimme stroomverdeling tussen de geschakelde laadstations met Smart Grid.
- Blue Current: Met innovatieve Hidden Laadpaal.
- Chargepoint: Verkrijgbaar met verschillende laadsnelheden, max 2x22kWh.
- Myenergi / Zappi: IP65 gecertificeerd voor gebruik buiten (stofvrij en sproeidicht).
- Tesla Wall Connector: De beste oplossing voor jouw Model X, Model S en Model 3.
- NRGkick: Laadsessies op afstand starten en stoppen met slimme App.
- Alternatieve marken: ABB, Delta, Etrel, Enovates, Etrel, Flexicharge, Keba, Schneider Electric of Tritium, Zaptec, Circontrol, Efacec.
Prijzen voor installatie 2024
De gemiddelde kosten van een voordelige laadpaal installeren in Zwartebroek schommelen tussen de € 350 & €2000. De totale kosten hangen af van of er iets in de meterkast omgezet moet worden en de geschatte afstand voor boren / graven en kabels. Hoe groter de te overbruggen afstand, hoe meer er gegraven moet worden en hoe meer kabelmeters gebruikt moeten worden.
Laadpas bij laadpaal aan huis
Tegenwoordig wordt bij het kopen van een laadpaal voor een elektrische auto een speciaal abonnement gekozen. Als je de enige gebruiker van de paal bent is dit zeker niet noodzakelijk, alleen loop je dan wel enkele voordelen mis. De kosten van een laadpaal abonnement bedragen zo’n €3,75 op maandbasis.
- Inzicht in laadsessies en laadgedrag.
- Laadkosten automatisch gefactureerd aan werkgever.
- Tarief instellen voor externe gebruikers.
- Helpdesk 24/7 bereikbaar + software updates.
Een eigen laadpaal voor thuis?
Vind de beste installateurs die werken in je omgeving.
Hoeveel kan ik besparen met elektrisch rijden?
Met elektrisch rijden kan je fors goedkoper rijden. Het kopen van een elektrische auto en het thuislaadpunt heb je al gauw terugverdiend, daarna begint de winst. In de tabel hieronder maken we het duidelijk middels een rekenvoorbeeld. De Nederlander rijdt om en nabij de 1116 km op maandbasis. Met dit gemiddelde als uitgangspunt calculeren we met welke kosten je rekening moet houden. In ons voorbeeld gaan we uit van de volgende kosten (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in Zwartebroek):
- Benzine rijden 2024: €0,140/km
- Elektrisch rijden 2024: €0,048/km
Soort | Tarieven p/km | Per maand | P/jaar |
---|---|---|---|
Benzine | €0,140 | €156,24 | €1874,88 |
Elektrisch rijden | €0,048 | €53,57 | €642,82 |
Besparing | €0,092 | €102,67 | €1232,06 |
Laadpaal aanvragen gemeente Barneveld
Heb je een EV, echter heb je thuis geen parkeerplek beschikbaar? En kan je nog niet laden bij een openbaar laadpunt in de straat? In deze gevallen mag jij een openbaar oplaadpunt in Zwartebroek aanvragen bij de gemeente. Er zijn verschillende eisen en criteria van toepassing:
- Je beschikt zelf niet over voldoende vrije ruimte voor een laadpunt.
- Er is op dit moment rondom je woning geen openbaar laadstation.
- Je hebt een EV of hybride wagen in bezit met een minimale actieradius of accucapaciteit.
Mits je voldoet aan de eisen zal de gemeente jouw verzoek overwegen. De gemeente wijst uit of en waar de laadzuil geplaatst wordt. Ze checken daarvoor invalshoeken zoals toegankelijkheid en drukte. Iedere woningbezitter kan het gebruiken. Meer informatie kan je lezen op www.barneveld.nl. Daar kom je er ook achter of je in aanmerking komt voor een subsidie. Het merendeel van de gemeenten schieten de aanvraag in bij Openbaarladen.nl. Via deze omgeving kan je simpel en snel een openbare laadpaal aanvragen. Op EVplan.nl lees je ook alles over Lease een elektrische auto.
Openbare oplaadpunten in de buurt (november 2024)
Laadstations in Zwartebroek vind je op steeds meer plekken. Elke weggebruiker heeft de mogelijkheid daar te laden. Het is echter wel redelijk aan de prijs. De kosten bedragen tussen de €0,230 tot wel €0,590 per kWh. Om te laden moet je een laadpas abonnement hebben. In de onderstaande kaart zie jij alle openbare laadstations in Zwartebroek. Bekijk ook laadzuilen en installateurs in Terschuur, Voorthuizen, Stroe, Kootwijk en Kootwijkerbroek.
Informatie over laadpunten voor bedrijven (zakelijk)
Een laadpaal bij je bedrijf is heel praktisch voor bijv. werknemers en klanten. Heb je een bedrijf met 10 parkeerplekken of meer? Tegenwoordig is het verplicht dat 10% van de parkeerplekken een laadpunt heeft. Zakelijke laadpalen zijn financieel ook nog eens het overwegen waard. Als ondernemer kun je profiteren van verschillende subsidieregelingen. Zo is er een regeling waarmee je wel 75% van de investeringskoten kunt afschrijven.
- Milieu Investeringsaftrek (MIA): Tot 36% van de investeringskosten aftrekken van de fiscale winst.
- Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Tot 75% van de totale investering afschrijven in een willekeurig jaar.
- Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): Een mogelijkheid voor investeringen in kleine bedrijfsmiddelen, zeer interessanten voor de beginnende ondernemers.
- Daarnaast kan je extra geld verdienen door de paal openbaar te stellen en anderen te laten betalen voor het laden.
Veelgestelde vragen over thuis elektrisch laden
Hoeveel geld kost een eigen laadstation aan huis?
Een laadpaal voor thuis inclusief plaatsing varieert qua prijs tussen de €1025 – €2275. De definitieve prijs wordt grotendeels bepaalt door af het soort systeem (softwarematige slimme functies), het minimale laadvermogen, de afstand van de woning tot de laadzuil (kabelmeters) en de noodzakelijke hardware voor de meterkast zoals het laten plaatsen van een extra stroomgroep of aardlekschakelaar.
Welke prijzen gelden er voor het thuis opladen van de EV?
De tarieven voor het thuis opladen van een elektrische auto zijn goedkoop. Je betaalt de kilowattuurprijs direct aan je eigen energieleverancier zoals Budget energie, Eneco, Engie, NLE, Energiedirect en Oxxio, Pure energie, Vattenfall, PowerPeers. Dat is om en nabij de €0,245 per kWh. De tarieven van elektrisch autorijden kunnen we dan ramen op ongeveer €3,90 per 100 kilometer. Belangrijk: een auto met benzinemotor komt uit op zo’n €9,70 per 100 kilometer. Als je kiest voor zonnepanelen kost de stroom je helemaal niets meer. Een normale EV heeft zo’n 12 – 14 panelen nodig om een heel jaar lang de kunnen rijden op zonnestroom in de provincie Gelderland.
Hoe gaat de installatie van het laadpunt?
De expert integreert een stroomgroep met aardlekautomaat aan in de stroomkast in de woning. Dit voorkomt overbelasting van het stroomnet. Vanaf de meterkast gaat de kabel meestal via de kruipruimte naar buiten. Samen met de monteur bespreek je waar de laadpaal wordt geplaatst zodat er niet al te veel graafwerk nodig is. De laadpaal installateur in Zwartebroek monteert jouw laadpunt tegen de muur (wallbox) of op een bevestigingspaal.
Is mijn meterkast geschikt voor een laadpaal?
Over het algemeen is elke meterkast geschikt om elektrische voertuigen te laden. Het kan wel zijn dat er eerst het e.e.a. moet worden omgezet. Het is daarbij wel essentieel dat de groepenkast is uitgevoerd met een 1-fase of 3-fase-aansluiting. De eerste modellen werden geladen op 1-fase stroom (220V). Nieuwere EV’s worden opgeladen met een 3-fasen laadpaal. Dit noemen we ook wel krachtstroom. Hierdoor wordt het snelladen mogelijk gemaakt. Een laadpunt installatiebedrijf in Zwartebroek kan dit uit handen nemen. De tarieven hiervan zijn zo’n €925. Bedenk wel: het kan zijn dat je hogere maandelijkse kosten betaalt door een hoger vastrecht.
Heb ik een type 1 of type 2 stekker nodig?
Laadkabels / stekkers verdelen we onder intype 1 (Yazaki) en type 2 (Mennekes). Model 1 is vooral te zien bij Japanse & Amerikaanse automerken. Model 2 zien we met name terug bij Europese leveranciers en fabrikanten. Veel bekende elektrische auto’s in Zwartebroek zijn geschikt voor de type 2 stekker. Ook openbare laadpunten in Nederland zijn voorzien van type 2 stekkers (Mennekes).
Is er voor een laadstation aan huis subsidie beschikbaar?
Er zijn geen landelijke subsidies voor een thuislaadpunt op eigen terrein. Elke regio vult dit op zijn eigen manier in. De gemeente Barneveld biedt momenteel geen subsidies of korting op een particuliere laadpaal. Eventueel kun je wel proberen om een openbaar laadpunt aan te vragen. Je kunt vragen of het laadpunt niet al te ver van jouw woning geplaatst mag worden. Bekijk ook www.barneveld.nl.