Laadpaal Doenrade

START KEUZEHULP DIRECT AANVRAGEN

Elektrisch rijden is klaar voor een doorbraak. Dat betekent ook dat de openbare oplaadplekken steeds voller raken. Overweeg dan zeker eens een eigen laadpaal in Doenrade aan huis. Dankzij een zelfvoorzienend laadstation ben je altijd verzekerd van een plekje voor jouw BMW iX3 en/of Renault Zoe ZE50 R135. Altijd verzekerd van een laadpaal op jouw eigen oprit en je hebt het snel terugverdiend. Op dit portaal ontdek je praktische informatie over verschillende type laadpunten, helpen we je bij het kiezen van het juiste product en kom je in contact met leveranciers en installateurs uit de buurt.

  • Met een eigen elektrische laadpaal worden je kilometers nog goedkoper.
  • Opladen wanneer jij dat wil, geen wachtrij meer.
  • Elke ochtend beginnen met een volle accu, zo beschik je dus altijd over een goede actieradius.
  • Nog voordeliger rijden wanneer jij zelf thuis zonnepanelen hebt.
  • Een slimme laadpaal aan huis is al te bestellen vanaf €910.
  • Jouw eigen laadstation verdien je al binnen 7 jaar terug.

thuis-elektrisch-auto-laden

Laadstation thuis plaatsen Doenrade

Elektrisch rijden wordt steeds populairder. Jouw elektrische auto opladen zoals de Audi Q4 Sportback e-tron kan op diverse manieren. Een slimme eigen goedkope laadpaal Doenrade kopen is een uitstekend idee. Je kunt eenvoudig laden en je hebt dan de zekerheid van een volle accu. Daarnaast is het vele malen goedkoper dan een laadpunt in de wijk. Je hebt te maken met de volgende kosten: de installatie, hardware, kabels en de stroomprijzen (zonnepanelen kunnen deze tarieven verlagen). Een belangrijke randvoorwaarde is dat je beschikt over een eigen oprit of parkeerplaats (garage). Welke laadpaal is de beste keuze voor mijn woning (meterkast) en auto? Hierbij bieden wij belangrijke aspecten om over na te denken met betrekking tot laadpaal laten installeren in Doenrade. Op EVplan.nl lees je ook meer over Smart Charging.

Wallbox of vrije laadpaal
Een laadstation Doenrade kan op 2 manieren worden aangebracht. Je zet ‘m vast aan de muur als wandbox of op een stevige paal. Verder zijn er geen verschillen. Bekijk kritisch de afstand van jouw EV en de laadplek (zo kun je besparen op de kabellengte).

1-fase of 3-fasen apparaat
Een 1-fase laadzuil werkt met de normale 230V aansluiting. Het heeft een standaard vermogen van 16A. Dit geeft een laadvermogen van +/- 3.7 kW. Elke meterkast beschikt over minstens (1x30a of 1x40a). Een 3-fase laadzuil maakt gebruik van 3x 230 V (krachtstroom). Dit geeft een laadvermogen van +/- 11 kW. Een 3-fase laadpaal kan dus wel 3 keer sneller laden dan een 1-fase laadpunt. Heb je thuis nog niet de beschikking over 3-fase groepen? Je kunt eenvoudig je groepenkast laten aanpassen door een elektricien in Doenrade. Vergeet ook niet om deze aanpassing aan te vragen bij de netbeheerder.

Een eigen oplaadpunt aan huis

De goedkoopste oplossing en niet langer zoeken naar een vrij laadstation

Vaste of losse kabel
Er zijn grofweg 2 keuzes: een laadzuil met een vaste kabel/verbinding of een kabel die afneembaar is. Het gemak van de vastzittende kabel is dat je ‘m heel snel kunt aansluiten op jouw auto. Een ander voordeel is dat je deze vaste kabels in allerlei lengtes hebt, bij Alfen bijvoorbeeld tot wel 8 meter. Een punt van kritiek is dat je de kabel regelmatig moet schoonmaken door de (soms) slechte weersomstandigheden (uitzondering is natuurlijk als je binnen kunt laden). Een ander nadeel is dat het veel ruimte inneem (staat slordig). Daarbij is het goed om je te bedenken dat nieuwere modellen weer een ander type stekker gebruiken dan oudere.

Het grote voordeel van een losse kabel (net als socket) is de mogelijkheid om elk type auto op te laden. Hiervoor gebruik je de reguliere meegeleverde kabel. Overigens ligt de kabel niet zo in het zicht en zal de levensduur van de stekker flink toenemen. Het belangrijkste nadeel is dat je een stap extra moet uitvoeren als je jouw EV wilt laden. Je moet dan eerst de kabel uit je auto halen, om alles vervolgens aan te sluiten. Het station met een losse kabel krijgt tegenwoordig vaak de voorkeur. Koop je over een paar jaar een nieuw elektrisch voertuig? Dan zijn er geen aanpassingen nodig. Alternatief: kies ook eens voor snelladers in Doenrade.

Enkel of dubbel laadstation
Er zijn twee opties: 1 aansluiting of 2 aansluitingen. Het verschil heeft te maken met het aantal auto’s dat je op 1 moment kunt opladen. Een paal met 1 stekker aansluiting heeft stroomcapaciteit voor 1 EV, een dubbel station heeft 2 ingangen voor 2 auto’s. Dit is praktisch als je een huishouden hebt met meerdere elektrische auto’s of juist voor bedrijven.

Slimme toepassingen
De huidige laadsystemen worden gekenmerkt door milieuvriendelijke & slimme laadfuncties. In het volgende hoofdstuk bekijk jij meer info over slimme laadpunten en de nieuwste functies.

  • Dynamic Load Balancing: stemt energieverbruik af met andere apparaten in huis.
  • Peak shaving: met Peak Shaving kunt u voor uw laadstations een maximale capaciteit instellen.
  • Gezichtsherkenning: dit zorgt ervoor dat niemand anders ongevraagd gebruik kan maken van jouw station.
  • Gebarenherkenning: door middel van simpele gebaren een laadsessie starten of beëindigen.
  • AutoStart / Plug&Charge: ideaal als het stroomverbruik niet geregistreerd hoeft te worden.
  • Abonnementen & Laadpas: behoud het overzicht van al je wekelijkse laadsessies.

Laadpaal installateur Doenrade vergelijken

De huidige prijzen van laadpalen lopen zeer uiteen. De investering van een laadstation voor thuis varieert van €875 tot €3025. De tarieven worden o.a. gecalculeerd op basis van het totale laadvermogen van de installatie. Hoe krachtiger het vermogen, hoe sneller de batterij van de auto laadt. Daarnaast heb je de keuze uit slimme wallboxen en palen met snufjes als gebarenherkenning die een hogere verkoopprijs hebben. In de bijgaande tabel tref je de kosten laadpaal Doenrade.

Soort laadstationVermogenTijd volle batterijKosten
1-fase laadpaal3,7 kW11 – 12 uur€520- €630
1-fase laadpaal7,4 kW5,4 uur€500- €645
3-fase laadpaal11 kW4- 5 uur€690- €765
3-fase laadpaal22 kW1,5 uur€850- €955
Prijzen van laadpaal aan huis (excl. installatie).

Populaire merken

  1. EVBox:Makkelijk te installeren, gebruiken en onderhouden.
  2. Wallbox (wandlader): Beheer meerdere gebruikers en laders met MyWallbox.
  3. NewMotion: gecertificeerde boxen die weerbestendig zijn.
  4. Alfen: Inzicht in gebruik en load balancing.
  5. Mennekes: Slim kabelbeheer voor vaste kabels.
  6. EVhub: Smart laden met de EVhub laadpas.
  7. Webasto: Live-model met slimme Dynamic Load Balancing.
  8. Ecotap: Met slimme functies als Smart Grid en Load Balancing.
  9. Blue Current: Met innovatieve Hidden Laadpaal.
  10. Chargepoint: Geschikt voor Plug & Play, direct laden.
  11. Myenergi / Zappi: Slimme daltarief instellingen mogelijk.
  12. Tesla Wall Connector: Supersnel laden van de Model X, Model S en Model 3.
  13. NRGkick: Compact systeem dat je overal naartoe kunt meenemen.
  14. Overweeg ook: ABB, Eaton, Enovates, Etrel, Etrel, Keba, Schneider Electric , Hypercharger en Tritium, Xcharge, Circontrol, Zaptec.

laadstation-thuis-vergelijken

Installatiekosten 2024
De kosten voor een voordelige laadpaal installeren in Doenrade liggen tussen de €390 en +/- €2150. Dit hangt af van een inschattingen van het installatiewerk (meterkast) en afstand tussen meterkast en de locatie van de laadpaal. Des te groter deze afstand is, hoe meer graafwerk/boorwerk er bij komt en des te meer (dure) kabels er nodig zijn.

Abonnementsprijzen laadpassen
Hedendaags wordt bij het plaatsen van een laadpaal voor een elektrische auto een Backoffice abonnement gekozen. Het kan ook prima zonder, alleen loop je dan wel enkele voordelen mis. De tarieven van zo’n laadpaal abonnement bedragen ongeveer €4,75 op maandbasis.

  • Altijd inzicht in je laadgebruik.
  • Automatische verrekening werkgever.
  • instellen van laadkosten voor gastgebruik.
  • Automatische firmware-updates.

Laadpaal voor thuis kopen?

Check de beste vakmannen uit jouw gemeente.

Ben ik goedkoper uit met een elektrische auto?

Auto rijden is duur, met elektrisch rijden kan je flink besparen. De elektrische auto zelf en het thuislaadpunt verdien je vrij vlot terug. Onderstaand vind je een rekenvoorbeeld. Een Nederlandse automobilist rijdt gemiddeld 1126 kilometer per maand. Met dit getal berekenen we wat jouw potentiële besparing is. In onze berekening hanteren we de actuele prijzen (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in Doenrade):

  • Benzine rijden 2024: €0,130/km
  • Elektrisch rijden 2024: €0,046/km
TypeTarieven p/kmPer maandP/jaar
Benzine rijden€0,130€146,38€1756,56
Elektrisch€0,046€51,80€621,55
Besparing€0,084€94,58€1135,01
Vergelijking elektrisch rijden en en benzine in november 2024.

Laadpaal aanvragen gemeente Beekdaelen

Heb jij de beschikking over een EV, maar heb je geen ruimte voor een laadpaal? En heb je in jouw directe omgeving niet echt mogelijkheden van een openbaar laadpunt? In die situaties mag je zo’n openbaar oplaadpunt in Doenrade aanvragen bij de gemeente. Hiervoor gelden wel een aantal voorwaarden:

  • Er is op je eigen kavel geen ruimte voor een laadpunt.
  • Er is nog geen openbaar laadstation aanwezig in jouw directe omgeving.
  • De aanvrager moet in het bezit zijn van een EV of hybride auto met een noemenswaardige actieradius.

Op het moment dat jij hieraan voldoet zal de gemeente jouw verzoek overwegen. De gemeente bepaalt of en in welke straat de laadzuil gemonteerd wordt. Ze checken daarvoor variabelen als bereikbaarheid en veiligheid. Iedereen met een elektrische auto mag hier parkeren en laden. Extra achtergrondinfo is terug te lezen op www.beekdaelen.nl. Hier kun je ook terecht voor vragen of de gemeente subsidies verstrekt. Het merendeel van de gemeenten kiezen ervoor de exploitatie te laten verlopen via Openbaarladen.nl. Via deze omgeving kan je in 6 stappen een openbare laadpaal aanvragen. Of bezoek onze pagina over Actieradius.

Overzicht met alle openbare oplaadpunten (november 2024)

Laadstations in Doenrade zijn goed vertegenwoordigd. Iedereen met een abonnement kan hier parkeren en laden. Het is relatief wel duur. De kosten lopen uiteen tussen de €0,300 tot wel €0,550 p/kWh. Hiervoor is een laadpas abonnement van bijvoorbeeld Eflux nodig. In het volgende schema bekijk jij de openbare laadstations in Doenrade. Op deze site vind je ook laadmogelijkheden en installateurs in Oirsbeek, Amstenrade, Hoensbroek, Schinnen en Wijnandsrade.

laadpaal-aan-huis-installeren

elektrisch autorijden doenrade-6439

Laadpunten bij het bedrijf plaatsen

Een laadpaal op de parkeerplaats bij kantoor is een extra stukje service richting klanten, bezoekers en personeel. Bezit je een bedrijfspand met 10 parkeervakken of meer? Op basis van de huidige wetgeving zal je 10% van de plekken moeten reserveren voor EV-rijders. Zakelijke laadpalen zijn financieel ook nog eens het overwegen waard. Als ondernemer kun je profiteren van een aantal subsidieregelingen. Dit maakt het mogelijk om als ondernemer tot 75% van de investeringskosten af te schrijven.

  • Milieu Investeringsaftrek (MIA): Dankzij deze regeling kan je tot 36% van milieuvriendelijke bedrijfsmiddelen aftrekken.
  • Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Zelf beslissen wanneer en hoe snel jij de investering voor de laadpaal afschrijft (tot 75%).
  • Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): Een manier om kleine investeringen af te schrijven, erg relevant voor de beginnende bedrijven.
  • Verder kan je als eigenaar van zakelijke laadpunten verdienen door derden te laten betalen voor het gebruik van de palen.


FAQ – Veelgestelde vragen m.b.t. thuis elektrisch laden

Wat kost zo’n eigen laadstation aan huis?
Een eigen laadpaal voor huis inclusief installatie kost +/- tussen de €900 – €2500. De totaalprijs is afhankelijk van welk merk je kiest (wel/geen slimme functies), het minimale laadvermogen, de totale afstand tussen meterkast en de laadplek en of er nog iets in de meterkast moet gebeuren zoals het plaatsen van een aardlekautomaat of nieuwe groep.

Wat kost een auto thuis opladen?
De tarieven voor het thuis opladen van een elektrische auto zijn goedkoop. De kilowattuurprijs betaal je gewoon via de normale energierekening aan jouw leveranciers van energie zoals Essent, Eneco, Energiedirect, Engie, NLE en PowerPeers, Pure energie, Oxxio, Vandebron. Over het algemeen niet meer dan €0,240 per kWh. De kosten van elektrisch autorijden liggen tegenwoordig rond de €4,20 per 100 kilometer. Vergeet niet: een benzineauto kost ongeveer €9,95 per 100 kilometer. Met zonnepanelen kan je uiteindelijk zelfs gratis laden. Een EV anno 2024 heeft zo’n 12 – 14 panelen nodig om een jaar lang op zonne-energie te rijden in de provincie Limburg.

Hoe gaat de installatie van het laadpunt?
De expert legt een nieuwe stroomgroep incl. aardlekautomaat aan in het centrale stroompunt in je huis. Zo voorkom je dat de boel overbelast raakt. Vanaf de meterkast legt men de benodigde kabels aan richting de installatie plek. Samen met de installateur overleg je waar het laadpunt het beste kan komen zodat er niet al te veel graafwerk nodig is. Jouw laadpaal installateur in Doenrade zet het als wallbox tegen de muur of op een losse paal.

Moet er wat omgezet worden in mijn meterkast?
Uiteindelijk is ieder huis geschikt voor het laden van een elektrische auto. Soms moet er wel eerst een installateur bij komen. Let er wel op dat je groepenkast beschikt over een 1-fase of 3-fase-aansluiting. De eerste modellen kon men nog opladen op 220V (1-fase). De nieuwste elektrische voertuigen vereisen een 3-fasen aansluiting. Je komt het ook vaak tegen als krachtstroom. Hierdoor wordt het snelladen mogelijk gemaakt. Een laadpunt installatiebedrijf in Doenrade zal je ondersteunen bij deze werkzaamheden. De onkosten van deze installatieservice bedragen ongeveer €925. Let op: Het kan zijn dat hiervoor extra kosten voor vastrecht gelden.

Heb ik een type 1 of type 2 stekker nodig?
Laadkabel stekkers heb je in 2 soorten: type 1 (Yazaki) en type 2 (Mennekes). Model 1 wordt doorgaans geïmplementeerd bij Japanse & Amerikaanse automerken. Model 2 wordt gebruikt door verschillende merken binnen de EU. Veel gangbare elektrische auto’s in Doenrade zijn compatibel met een type 2 stekker. Ook de openbare laadpunten in ons land beschikken over type 2 (Mennekes).

Kan ik aanspraak maken op subsidie voor een laadzuil thuis?
Er bestaan geen landelijke subsidies voor een eigen thuislaadpunt. Elke provincie is vrij om hier eigen beleid voor te schrijven. De gemeente Beekdaelen verschaft op dit ogenblik geen financiële ondersteuning voor de particuliere laadpaal. Je kunt wel een laadstation op een openbare plek aanvragen. Je kunt daarbij het verzoek indienen of het oplaadpunt nabij jouw woning kan komen te staan. Bekijk ook www.beekdaelen.nl.

Plaats een reactie