Elektrisch rijden is iets wat we steeds meer zien. Dat betekent ook dat steeds meer auto’s de openbare oplaadplekken bezet houden. De oplossing is een handige laadpaal in Groesbeek aan huis. Via een particulier laadstation ben je altijd verzekerd van een volle accu van jouw Audi Q4 e-tron of bijvoorbeeld de Tesla Model X Long Range Plus. Niet meer wachten op een vrije plek en het is een stuk voordeliger. Op dit portaal tref je waardevolle informatie over betrouwbare type laadpalen, helpen we je bij het kiezen van het juiste product en kun je direct een offerte aanvragen bij installateurs uit de buurt.
- Met behulp van jouw eigen elektrische laadpaal rijd je extreem voordelig.
- Altijd een vrije plek, nooit meer wachten.
- Elke ochtend beginnen met een volle accu, en dus een maximale actieradius.
- Voordelige autorijden wanneer je er extra zonnepanelen bij neemt.
- Een slimme laadpaal aan huis is al te koop vanaf €910.
- Een privaat laadstation verdien je terug in 5 – 10 jaar.
Index
Laadstation thuis plaatsen Groesbeek
Elektrisch rijden is klaar voor een doorbraak. Jouw elektrische auto opladen zoals bijvoorbeeld de Audi Q4 e-tron kan je tegenwoordig op veel plekken doen. Een 100% eigen goedkope laadpaal Groesbeek kopen is steeds meer in trek. Het werkt snel en veilig en je rijdt elke ochtend weg met een goede actieradius. Ook is het vele malen goedkoper dan een laadstation in de omgeving. Wel heb je te maken met een eenmalige investering (aanschaf & plaatsing) en de stroomprijzen (we raden aan om hiervoor ook zonnepanelen te gebruiken). Het enige wat je nodig hebt is een eigen oprit of parkeerplaats (garage). Welke laadpaal past bij mijn woning (meterkast) en auto? Hieronder check je een aantal kooptips omtrent laadpaal laten installeren in Groesbeek. Op EVplan.nl lees je ook meer over Vergelijk laadpassen.
Vaste laadpaal of wallbox
Een laadstation Groesbeek kan op 2 manieren worden geplaatst. Je kunt het installeren aan de muur als een wandmodel (wandbox) of op een montagepaal. Voor de rest werkt het precies hetzelfde. Achterhaal hoeveel afstand er zit tussen de laadplek en jouw parkeerplaats zodat je geen al te lange (dure) kabels hoeft te kopen.
1- of 3-fasen aansluitingen
Een 1-fase laadzuil maakt gebruik van de normale 230V aansluiting. Dit kan met 16A (of soms ook 32A). Dit geeft een laadvermogen van +/- 3.7 kW. In principe heeft elke woning sowieso een 1-fase aansluiting (1x30a). De 3-fase variant maakt gebruik van krachtstroom (400V). Dit geeft een laadvermogen van +/- 11 kW. Het 3-fase systeem kan dus opladen in veel kortere tijd (snelladen). Beschik je nog niet over een 3-fase installatie? Je kunt eenvoudig dit laten aanleggen door een elektricien in Groesbeek. Vervolgens doe je een aanvraag bij de netbeheerder om de capaciteit te vergroten.
Een eigen oplaadpunt op de oprit?
Voordelig opladen en nooit meer wachten op een vrije plek
Losse of vaste laadkabel
Er zijn grofweg 2 keuzes: een laadzuil met een vaste kabel/verbinding of een kabel die afneembaar is. Het pluspunt van een vaste kabel is dat je ‘m sneller kunt aansluiten op jouw EV. Ook is het goed om te weten dat je ze in XL-formaat kunt bestellen, vaak wel 6 – 8 meter. Een negatief aspect is dat de kabel in de praktijk vaak minder lang mee gaat omdat deze onderhevig is aan weersomstandigheden(dit gebeurt natuurlijk niet als je binnen oplaadt). Daarnaast kan het zijn dat het veel ruimte inneem (staat slordig). Bovendien kan het zijn dat je per auto weer een andere stekker nodig hebt.
Het grote gemak van een losse kabel (net als een socket) is dat elk type EV hier op aangesloten kan worden. Je pakt namelijk de reguliere meegeleverde kabel. Eveneens oogt het netter en zal de levensduur van de stekker flink toenemen. Belangrijk nadeel is dat de drempel wat hoger wordt als je jouw EV wilt laden. Je moet dan eerst de kabel uit je auto halen, pas daarna kan je ‘m aansluiten. Het station met een losse kabel is doorgaans toch praktischer. Koop je over een paar jaar een nieuw elektrisch voertuig? In dat geval ben je geen extra geld kwijt aan een aanpassing van het laadstation. Alternatief: kies ook eens voor snelladers in Groesbeek.
Enkel of dubbel laadpaal: wat zijn de verschillen
Er zijn twee mogelijkheden: een enkelvoudige of dubbele laadpaal. Het onderscheid zit ‘m in hoeveel voertuigen er aangesloten kunnen worden. Een enkele paal kan nooit meer dan 1 auto opladen, een dubbel uitgevoerd systeem kan 2 EV’s gelijktijdig opladen. Heel erg praktisch als je buren de laadpaal bijvoorbeeld ook willen gebruiken of voor zakelijke doeleinden.
Smart toepassingen
De huidige laadsystemen worden gekenmerkt door milieuvriendelijke & slimme laadfuncties. In het gedeelte hieronder vind je meer achtergrondinfo over slimme laadpunten en de verschillende opties.
- Dynamic Load Balancing: voorkomt dat er teveel stroom wordt gebruikt op 1 moment.
- Peak shaving: voorkomt overcapaciteit kosten bij het elektrisch laden.
- Gezichtsherkenning: laadpalen kunnen worden ontgrendeld wanneer een geautoriseerde persoon voor de laadpaal staat.
- Gebarenherkenning: met bepaalde bewegingen activeer je laadsessies, of stop je juist een laadsessie.
- AutoStart / Plug&Charge: bij een laadstation met autostart heb je geen pasje, tag of sleutel nodig. Plug & play!
- Abonnementen & Laadpas: laadkosten automatisch te verrekenen met je baas.
Laadpaal installateur Groesbeek vergelijken
De prijzen van laadpalen zijn heel divers. De investering van een laadstation voor thuis wisselt tussen de €950 t/m €3350. De prijs wordt bepaald door het vermogen van de laadpaal. Hoe meer vermogen het station heeft, hoe sneller de batterij weer op volledige capaciteit zit. Verder zijn er slimme systemen met innovatieve mogelijkheden als gezichts- en gebarenherkenning die in aanschaf duurder zijn. In de bijgaande tabel tref je de kosten laadpaal Groesbeek. Soort laadpaal Laadcapaciteit Laadtijd Tarief 1-fase laadpaal 3,7 kW 11 – 12 uur €500- €615 1-fase laadpaal 7,4 kW 5,5 uur €510- €610 3-fase laadpaal 11 kW 4 uur €660- €755 3-fase laadpaal 22 kW 1,5 uur €850- €930
Populaire leveranciers
- EVBox:De beste laadpaal voor thuis.
- Wallbox (wandlader): Tot 8 keer sneller opladen.
- NewMotion: eenvoudige en toegankelijke systemen.
- Alfen: Ontworpen om laadsnelheden te maximaliseren en het energiegebruik te optimaliseren.
- Mennekes: Robuust, mooi van vorm, aansluitklaar.
- EVhub: Hoogwaardig en slagvast polycarbonaat.
- Webasto: Populaire Pure en Live modellen scherp geprijsd.
- Ecotap: Slimme stroomverdeling tussen de geschakelde laadstations met Smart Grid.
- Blue Current: Gemakkelijk te bedienen laadpunten.
- Chargepoint: Milieuvriendelijk en volledig recyclebaar systeem.
- Myenergi / Zappi: Middels de HUB constant up-to-date.
- Tesla Wall Connector: Speciaal voor de Model X, Model S en Model 3.
- NRGkick: Met automatische maximale laadstroomdetectie.
- Overweeg ook: ABB, Delta, Enovates, Etrel, Etrel, Flexicharge, Schneider Electric , Keba en Tritium, Xcharge, Zaptec, Circontrol.
Prijzen voor installatie 2024
De geschatte kosten van een voordelige laadpaal installeren in Groesbeek schommelen tussen de € 320 en +/- €2200. Dat wordt gecalculeerd a.d.h.v. de verschillende installatieonderdelen in de meterkast en de totale afstand qua kabels en graafwerk. Hoe meer afstand er overbrugd moet worden, hoe meer boor/graafwerk noodzakelijk is en hoe meer prijzige kabels aangelegd moeten worden.
Kosten van het laadpas abonnement
Steeds vaker wordt bij het kopen van een laadpaal voor een elektrische auto ook een abonnement afgesloten. Je kunt natuurlijk zonder, echter zijn de pluspunten behoorlijk interessant. De kosten van zo’n backoffice abonnement voor jouw laadpaal liggen rond de €7,50 (maandelijks).
- Altijd inzicht in je laadgebruik.
- Eenvoudig laadkosten verrekenen met werkgever.
- Zelf een kWh-prijs instellen voor gastgebruik.
- 24/7 helpdesk support.
Laadpaal bij je thuis installeren?
Vind populaire specialisten uit jouw streek.
Rekenvoorbeeld besparing elektrisch rijden
Elektrisch rijden is goed voor een schone lucht, maar bespaart ook veel geld. Het kopen van een elektrische auto en het thuislaadpunt heb je binnen een aantal jaar terugverdiend. In de tabel hieronder kan je een rekenvoorbeeld zien. Een gemiddelde Nederlander rijdt per jaar zo’n 1133 kilometer per maand. Hiermee verwachten we welke besparing er mogelijk is. In onze calculatie gaan we uit van de volgende kosten (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in Groesbeek):
- Benzine rijden 2024: €0,110/km
- Elektrisch rijden 2024: €0,042/km
Soort | Tarieven p/km | Per maand | Per jaar |
---|---|---|---|
Benzine rijden | €0,110 | €124,63 | €1495,56 |
Elektrisch rijden | €0,042 | €47,59 | €571,03 |
Besparing | €0,068 | €77,04 | €924,53 |
Laadpaal aanvragen gemeente Berg en Dal
Lease of koop jij een elektrische auto, maar heb je geen ruimte voor een laadpaal? Zijn er in de wijk geen nog openbaar oplaadpunt Je mag dan een openbaar oplaadpunt in Groesbeek aanvragen bij de gemeente. Er kunnen per gemeente wel additionele voorwaarden gelden:
- Er kan geen laadpunt op jouw eigen terrein aangesloten worden.
- In de directe omgeving is er nog geen openbaar laadstation beschikbaar.
- Je hebt een EV of hybride wagen in bezit met een noemenswaardige actieradius.
Mits je voldoet aan de eisen neemt de gemeente jouw aanvraag in behandeling. De gemeente geeft aan of en waar precies de laadzuil neergezet wordt. Daarbij bekijkt de gemeente factoren als toegankelijkheid en veiligheid. Elk huishouden mag gebruik maken van het oplaadpunt. Alle details is beschikbaar op www.bergendal.nl. Daar kan je ook naartoe om te kijken of de gemeente subsidies verstrekt. Flink wat gemeenten verwijzen je door naar Openbaarladen.nl. Via deze omgeving kan je in een paar stappen een openbare laadpaal aanvragen. Of check aanvullende informatie over Aansluitingen.
Openbare oplaadpunten zoeken (november 2024)
Laadstations in Groesbeek zijn aanwezig. Elke weggebruiker heeft de mogelijkheid daar te laden. Het is relatief wel duur. De onkosten liggen tussen de €0,265 tot €0,575 p/kWh. Hiervoor is een laadpas abonnement van bijvoorbeeld Eflux nodig. In het volgende schema bekijk jij de openbare laadstations in Groesbeek. Bekijk ook oplaadpunten en installatiebedrijven in Weurt, Eygelshoven, Bingelrade, Jabeek en Schinveld.
Zakelijke laadpunten
Een laadpaal bij het bedrijfspand biedt veel uitkomst voor je eigen werknemers, maar ook voor zakelijke relaties. Heb je een kantoor of bedrijf met een parkeercapaciteit van 10 auto’s? Naar de nieuwste wetgeving moet minimaal 10% een laadpunt hebben. Zakelijke laadpalen zijn financieel ook nog eens het overwegen waard. Als ondernemer kun je profiteren van de huidige subsidieregelingen vanuit de overheid. Op deze site lees je hoe je tot wel 75% van de investeringskosten mag afschrijven.
- Milieu Investeringsaftrek (MIA): Tot 36% van de investeringskosten aftrekken van de fiscale winst.
- Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Tot 75% van de totale investering afschrijven in een willekeurig jaar.
- Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): Een interessante optie voor bepaalde investeringen, vooral toegepast voor startende bedrijven.
- Ook verdient een zakelijke laadpaal zich terug door het laadpunt openbaar te maken en derden te laten betalen voor het opladen.
Veelgestelde vragen (FAQ) over thuis elektrisch laden
Wat kost zo’n eigen laadstation aan huis?
Een individueel laadpaal voor huis inclusief de installatieservice varieert kostentechnisch tussen de €825 & €2425. De uiteindelijke kostprijs wordt berekend aan de hand van het soort laadsysteem (eventuele slimme functies), de benodigde capaciteit (laadvermogen), afstand tussen de meterkast en de locatie waar het station komt en extra werkzaamheden in de meterkast zoals een extra groep of een extra aardlekschakelaar.
Wat kost het om mijn auto thuis op te laden?
Het is het meest voordelig om thuis je elektrische auto te laden. Je betaalt de kilowattuurprijs gewoon direct aan jouw vaste energieleverancier zoals Essent, NLE, Energiedirect, Eneco, Engie en Vattenfall, Pure energie, Oxxio, PowerPeers. Dit is nu ongeveer €0,220 per kWh. De onkosten van elektrisch autorijden zijn omgerekend dus +/- €3,60 p/100 km. Goed om te weten: een gemiddelde benzineauto kost al gauw €9,85 p/100 km. Als je direct ook kiest voor zonnepanelen kost de gebruikte stroom na verloop van tijd helemaal niks meer. De huidige EV eist 10 – 16 zonnepanelen om jaarlijks van zonne-energie rond te kunnen rijden in de provincie Gelderland.
Hoe wordt een laadpunt geïnstalleerd?
De vakman plaatst een aardlekautomaat en een nieuwe stroomgroep in het centrale stroompunt in je huis. Dit zorgt voor een optimale stroomverdeling in huis. Vanaf de stoomkast gaat de kabel meestal via de kruipruimte naar buiten. Samen wordt besloten waar de laadpaal wordt geplaatst om zo de graafwerkzaamheden te minimaliseren. De laadpaal installateur in Groesbeek monteert jouw laadpunt tegen de muur (wallbox) of op een bevestigingspaal.
Kan er een laadpaal aangesloten worden op mijn laadpaal?
Uiteindelijk is elke stroomkast geschikt voor het opladen van een elektrische auto. Soms moet er wel wat aangepast worden. Belangrijk is of de meterkast de 1-fase of 3-fase-aansluiting voorgeïnstalleerd heeft. De oude modellen EV’s waren geschikt voor een 1-fase 220v aansluiting. De actuele elektrische voertuigen kan je enkel laden met een 3-fasen aansluiting. Dit noemen we ook wel krachtstroom. Zo kan je veel sneller laden. Een laadpunt installatiebedrijf in Groesbeek kan jou hierin ontzorgen. De prijzen van deze service bedragen ongeveer €975. Disclaimer: stroomkosten voor vastrecht stijgen dan wel.
Wat is het verschil tussen een type 1 en type 2 stekker?
Laadkabel stekkers kunnen we onderverdelen in type 1 (Yazaki) en type 2 (Mennekes). Model 1 wordt doorgaans geïmplementeerd bij Japanse & Amerikaanse automerken. Model 2 stekkers worden met name gebruikt door merken uit Europa. De favoriete elektrische auto’s in Groesbeek zijn compatibel met een type 2 stekker. Ook de openbare laadpunten in ons land kun je gebruiken met deze type 2 mennekes stekker.
Kan ik gebruik maken van subsidie voor een thuis laadpaal?
Helaas, er zijn geen landelijke subsidieregelingen voor een thuislaadpunt op eigen terrein. Elke gemeente heeft een eigen beleid. De gemeente Berg en Dal verschaft op dit ogenblik geen subsidieregelingen voor een particuliere laadpaal aan huis. Eventueel kun je wel proberen om een aanvraag te doen voor een openbaar laadpunt. Je kunt daarbij het verzoek indienen of het openbare laadpunt niet al te ver van jouw huis geplaatst mag worden. Voor extra informatie en het aanvraagformulier zie www.bergendal.nl.