Elektrisch rijden is iets wat we steeds meer zien. Een gevolg is dat steeds meer auto’s de openbare oplaadplekken bezet houden. Je kunt dan beter kiezen voor een privé laadpaal in Leuth aan huis. Door gebruik te maken van jouw eigen laadstation ben je altijd verzekerd van een plekje voor jouw Audi e-tron GT + Tesla Model Y Long Range Performance. Je kunt altijd direct je auto aan de lader zetten en op de lange termijn is het ook nog eens hartstikke goedkoop. Hier check je waardevolle informatie over velerlei type laadpalen, vertellen we je waar je zoal op moet letten en kun je direct een offerte aanvragen bij installateurs uit jouw omgeving.
- Met een particuliere elektrische laadpaal kan je enorm veel besparen op de laadkosten.
- Je bent niet afhankelijk van het openbaar netwerk.
- Altijd een volle accu, zo beschik je dus altijd over een goede actieradius.
- Spotgoedkoop rijden wanneer je er extra zonnepanelen bij neemt.
- Een slimme laadpaal aan huis schaf je al aan voor €990.
- Een particulier laadstation verdien je al binnen 7 jaar terug.
Thema’s
- Een eigen laadpaal voor thuis installeren
- Beste laadpaal installateurs Leuth vergelijken november 2024
- Hoeveel voordeel behaal ik met een elektrische auto?
- Laadstation aanvragen bij de gemeente Berg en Dal
- Lijst met openbare oplaadpunten in de buurt
- Laadpalen voor bedrijven
- Veelgestelde vragen over laden
Laadstation thuis plaatsen Leuth
Elektrisch rijden is sterk in opkomst. Het opladen van de accu van een EV als onder andere de CUPRA el-Born gaat steeds eenvoudiger. Een 100% eigen goedkope laadpaal Leuth kopen is een zeer interessante optie. Laden gaat dan op een laagdrempelige manier en je hoeft niet onzeker te zijn over een volgeladen accu. Bovendien is het stukken betaalbaarder dan een laadpunt in de wijk. De kosten waar je mee te maken krijgt zijn de eenmalige aanschafprijs, installatie en de kWh prijs voor de stroom (die je zelf kunt opwekken met zonnepanelen). Alles wat je nodig hebt is een eigen oprit of garage. Welke laadpaal past bij mijn voertuig en mijn woning? Hierbij bieden wij belangrijke aspecten om over na te denken met betrekking tot laadpaal laten installeren in Leuth. Zie ook onze informatie over Betrouwbare laadpaal.
Wallbox of laadpaal
Een laadstation Leuth kan op 2 manieren worden geplaatst. Je kunt het installeren aan de muur als een wandmodel (wandbox) of op een paal. Dat is ook het enige verschil, de rest werkt hetzelfde. Houd rekening met de afstand tot de parkeerplaats van jouw EV (zo kun je besparen op de kabellengte).
1- of 3-fasen aansluitingen
De 1 fase aansluiting werkt met de normale 230V aansluiting. Standaard heeft ddit een vermogen van 16A. Reken dan op z’n 3.7 kW laadvermogen. Iedere woning heeft minimaal een 1-fase aansluiting (1x30a). Een 3-fase laadstation biedt je tot wel 3x 230V aan capaciteit. Je kunt dan uitgaan van 11 kW laadvermogen. Een 3-fase laadpaal is dus in staat om veel sneller auto’s op te laden. Heb je nog niet de beschikking over krachtstroom? Je kunt eenvoudig de meterkast geschikt laten maken door een elektricien in Leuth. Ook dien je een aanvraag in bij de netbeheerder.
Een eigen oplaadpunt aan huis
Spotgoedkoop opladen en altijd een vrije plek!
Vaste of losse kabel
Er zijn eigenlijk 2 mogelijkheden: een laadzuil met een zogenaamde vaste kabel of een losse variant. Het grote voordeel van de vaste stekker is dat je eenvoudig en snel de auto kunt opladen. Ook is het goed om te weten dat je ze in XL-formaat kunt bestellen, tot wel 10 meter. Belangrijk nadeel is dat de kabel in de praktijk vaak minder lang mee gaat door de (soms) slechte weersomstandigheden (behalve als je de luxe hebt dat je binnen kan laden). Wat je ook vaak ziet is dat het er wat rommelig bij hangt. Ten derde is het in de praktijk zo dat elke EV weer net een andere stekker nodig heeft.
Het grote voordeel van een losse kabel (net als socket) is dat elke soort EV kan opladen. Daarvoor neem je de reguliere meegeleverde kabel. Evenzeer oogt het een stuk georganiseerder en hoef jij je niet druk te maken over slijtage. Belangrijk nadeel is dat er een extra stap is als je even kort wilt opladen. Je haalt de kabel eerst uit de kofferbak, om vervolgens aan te sluiten op de EV en de wallbox. Het station met een losse kabel blijkt uit onderzoek het beste te werken. Ga je een ander elektrische auto rijden? In dat geval hoef je geen (dure) aanpassingen door te voeren. Alternatief: bekijk ook de snelladers in Leuth.
Enkele vs dubbele laadpaal
Je kan kiezen uit één aansluiting of twee aansluitingen. Het verschil heeft te maken met het aantal auto’s dat je kunt aansluiten. Een paal met 1 stekkeringang heeft stroomcapaciteit voor 1 EV, een dubbel systeem biedt de mogelijkheid om 2 auto’s van stroom te voorzien. Erg handig wanneer je 2 auto’s in bezit hebt of voor zakelijke doeleinden.
Slimme functies
De nieuwe generatie laadoplossingen hebben milieuvriendelijke & slimme laadfuncties. Bijgaand bekijk jij extra details over slimme laadpunten en de toepassingen daarvan.
- Dynamic Load Balancing: past laadvermogen automatisch aan op beschikbare hoeveelheid stroom.
- Peak shaving: voorkomt overcapaciteit kosten bij het elektrisch laden.
- Gezichtsherkenning: alleen bevoegde personen kunnen de laadpaal gebruiken.
- Gebarenherkenning: door middel van simpele gebaren een laadsessie starten of beëindigen.
- AutoStart / Plug&Charge: ook wel plug & charge, direct laden zonder pasje.
- Abonnementen & Laadpas: Ontvang automatisch een vergoeding voor laadtransacties op jouw eigen adres.
Laadpaal installateur Leuth vergelijken
De kosten van laadpalen liggen nogal uiteen. De prijs van een laadstation voor thuis wisselt tussen de €875 t/m €3375. De uiteindelijke prijs wordt voor het grootste gedeelte gevormd door het laadvermogen van het systeem. Hoe hoger het vermogen, des te sneller de batterij weer is opgeladen. In aanvulling hierop kan je kiezen voor slimme systemen met toffe mogelijkheden als Hub/Satellite die een hogere verkoopprijs hebben. In de lijst hieronder staan de huidige kosten laadpaal Leuth. Type laadstation Laadcapaciteit Tijd volle batterij Kosten 1-fase laadpaal 3,7 kW 11 uur €515- €620 1-fase laadpaal 7,4 kW 5,4 uur €550- €650 3-fase laadpaal 11 kW 3,5 uur €700- €760 3-fase laadpaal 22 kW 1,7 uur €840- €975
Populaire producten
- EVBox:Veiligste manier van laden voor jouw auto en huis.
- Wallbox (wandlader): Met handige mobiele en Smartwatch-app.
- NewMotion: ook veel opties voor zakelijke gebruikers.
- Alfen: Montage aan wand of losstaand met optionele montagepaal.
- Mennekes: Robuust, mooi van vorm, aansluitklaar.
- EVhub: De beste prijs/kwaliteit verhouding in de markt.
- Webasto: Flexibele laadoplossing voor thuis, bedrijf en VVE’s.
- Ecotap: Voor elke Plugin Hybride en/of volledige elektrische auto.
- Blue Current: Gemakkelijk te bedienen laadpunten.
- Chargepoint: Personalisering van laadstation mogelijk.
- Myenergi / Zappi: Slimme aanpasbare maximale stroom limiet.
- Tesla Wall Connector: Betaalbaar en geschikt voor Model X, Model S en Model 3.
- NRGkick: Compact systeem dat je overal naartoe kunt meenemen.
- Alternatieven: ABB, Enovates, Delta, Eaton, Etrel, Schneider Electric , Keba, Flexicharge of Tritium, Efacec, Zaptec, Circontrol.
Installatieprijzen 2024
De kosten voor een voordelige laadpaal installeren in Leuth bedragen tussen de €320 en €1825. Dit is afhankelijk van een verwachting van de diverse installatie-uren (arbeid), meterkast aanpassingen en de geschatte afstand voor boren / graven en kabels. Hoe groter de te overbruggen afstand, hoe meer boor- en graafwerk er uitgevoerd moet worden en hoe meer kabels benodigd zijn.
Kosten van het laadpas abonnement
Steeds vaker wordt bij het plaatsen van een laadpaal voor een elektrische auto ook een abonnement afgesloten. Je kunt natuurlijk zonder, maar kan het een hoop werk en administratie schelen. De kosten van zo’n backoffice abonnement voor jouw laadpaal bedragen zo’n €6,00 op maandbasis.
- Realtime inzicht in laadsessies en geschiedenis.
- Automatische facturering en verrekening.
- Tarief instellen voor externe gebruikers.
- Helpdesk 24/7 bereikbaar + software updates.
Laadpaal voor thuis kopen?
Bekijk populaire leveranciers uit jouw gemeente.
Kostenoverzicht elektrisch rijden
Elektrisch rijden leidt tot een forse kostenbesparing. De aanschaf van een elektrische auto en het thuislaadpunt kennen een aantrekkelijke terugverdientijd. Hieronder bieden wij een rekenvoorbeeld. Een Nederlandse automobilist rijdt gemiddeld 1140 kilometer op maandbasis. Met dit getal verwachten we wat jouw potentiële besparing is. In onze berekening gaan we uit van de volgende kosten (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in Leuth):
- Benzine rijden 2024: €0,145/km
- Elektrisch rijden 2024: €0,049/km
Soort | Prijzen p/km | P/maand | P/jaar |
---|---|---|---|
Benzine rijden | €0,145 | €165,30 | €1983,60 |
Elektrisch | €0,049 | €55,86 | €670,32 |
Besparing | €0,096 | €109,44 | €1313,28 |
Laadpaal aanvragen gemeente Berg en Dal
Rijd je elektrisch, maar is er onvoldoende ruimte voor een eigen laadstation? En is er in jouw directe omgeving nog een openbaar laadpunt? In die situaties mag je zo’n openbaar oplaadpunt in Leuth aanvragen bij de gemeente. Er gelden hiervoor wel aanvullende voorwaarden:
- Er is op je eigen kavel geen ruimte voor een laadpunt.
- Er is op dit moment rondom je woning geen openbaar laadstation.
- Je hebt een EV of hybride wagen in bezit met een actieradius boven de minimale aantal kilometers.
Als je aan deze voorwaarden voldoet bekijkt de gemeente jouw aanvraag. De gemeente heeft altijd de beslissingsbevoegdheid als het gaat om of en in welke straat de laadzuil gemonteerd wordt. Daarbij bekijkt de gemeente zaken als vindbaarheid en veiligheid. Iedere woningbezitter mag hier parkeren en laden. Meer details kun je terugvinden op www.bergendal.nl. Hier kan je ook lezen of je in aanmerking komt voor een subsidie. Meer en meer gemeenten laten alles uitvoeren door Openbaarladen.nl. Via deze website kan je simpel en snel een openbare laadpaal aanvragen. Op deze website lees je ook meer over Hybride voertuigen.
Vind openbare oplaadpunten in de buurt (november 2024)
Laadstations in Leuth zijn 24/7 actief. Elke weggebruiker kan hier laden. Het is echter wel redelijk aan de prijs. De prijzen liggen tussen de €0,245 tot wel €0,610 per kWh. Vaak heb je een laadpas abonnement nodig. In de onderstaande kaart treft je de openbare laadstations in Leuth. Bekijk ook laadzuilen en installatiebedrijven in Erlecom, Ooij, Persingen, Ubbergen en Millingen aan de Rijn.
Alles over laadpunten voor zakelijk gebruik
Een laadpaal voor zakelijke toepassingen biedt veel uitkomst voor klanten, bezoekers en personeel. Heb je een locatie met meer dan 10 parkeervakken? Overeenkomstig de nieuwste wetgeving moet je rekening houden dat 10% van de plekken geschikt is voor EV’s. Zakelijke laadpalen kunnen ook aantrekkelijk worden aangeschaft d.m.v. een aantal subsidieregelingen. Wist je dat je tot 75% van de investering kunt afschrijven?
- Milieu Investeringsaftrek (MIA): Investeringen in milieuvriendelijke bedrijfsmiddelen tot 36% aftrekken.
- Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Investeringen in milieuvriendelijke bedrijfsmiddelen tot 75% aftrekbaar.
- Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): Een manier om kleine investeringen af te schrijven, zeer interessanten voor de beginnende ondernemers.
- Ook kan je als eigenaar van zakelijke laadpunten verdienen door andere gebruikers te laten betalen voor het gebruik.
FAQ met veelgestelde vragen over elektrisch laden
Een eigen laadstation aan huis, wat kost dat?
Een individueel laadpaal voor huis en laten installeren varieert qua prijs tussen de €750 en €2150. Het hele prijskaartje wordt berekend aan de hand van het soort laadsysteem (wel/geen slimme functies), de laadcapaciteit, afstand tussen de meterkast en de locatie waar het station komt en extra werkzaamheden in de meterkast zoals het laten plaatsen van een extra stroomgroep of aardlekschakelaar.
Welke prijzen gelden er voor het thuis opladen van de EV?
Een elektrische auto opladen met je eigen lader is het meest voordelig. De kilowattuurprijs wordt in rekening gebracht bij jouw leveranciers van energie zoals Budget energie, Engie, NLE, Essent, Energiedirect en Pure energie, Vattenfall, Vandebron, PowerPeers. Gemiddeld is dat +/- €0,220 per kWh. De kosten van elektrisch autorijden liggen gemiddeld op €3,90 p/100 km. Goed om te weten: een benzine aangedreven auto komt uit op zo’n €9,75 p/100 km. In combinatie met zonnepanelen kan je na een aantal jaren zelfs zo goed als gratis laden. Een reguliere EV eist 10 – 16 zonnepanelen om elk jaar op eigen zonne-energie rond te rijden in de provincie Gelderland.
Hoe werkt de installatie?
De expert legt een nieuwe stroomgroep aan in de meterkast. Anders heb je kans dat op een gegeven moment de stroom uitvalt. Vanaf dit stroompunt vind de kabel via de kruipruimte de weg naar buiten. Samen met de installateur overleg je wat een goede plek is zodat er niet al te veel graafwerk nodig is. De ervaren laadpaal installateur in Leuth monteert jouw laadpunt tegen de muur (wallbox) of installeert het op een paal.
Moet er wat omgezet worden in mijn meterkast?
Uiteindelijk is elke meterkast geschikt om elektrische voertuigen te laden. Met name bij oudere huizen moet er wel wat gebeuren. Belangrijk is of de meterkast beschikt over een 1-fase of 3-fase-aansluiting. De vroegere modellen konden nog overweg met 1-fase 220V stroom. De huidige auto’s vergen een zogenaamde 3-fasen aansluiting. Dit kennen we ook als krachtstroom. Je kunt zo tot wel 3 keer sneller laden. Een laadpunt installatiebedrijf in Leuth zal al dit werk voor je oplossen. De kosten daarvoor bedragen ongeveer €1025. Let op: een nieuwe aansluiting kan resulteren in een hoger vastrecht.
Wat is het verschil tussen een type 1 en type 2 stekker?
Stekkers (van laadkabels) heb je in 2 soorten: type 1 (Yazaki) en type 2 (Mennekes). Model 1 zien we met name terug bij Amerikaanse en Japanse automerken. Model 2 zien we met name terug bij merken uit Europa. Veel van de populaire elektrische auto’s in Leuth zijn geschikt voor de type 2 stekker. Ook vrijwel alle openbare laadpunten hebben ook standaard type 2 aansluitingen.
Kan ik aanspraak maken op subsidie voor een laadzuil thuis?
Er zijn geen landelijke subsidies voor een thuislaadpunt. Iedere gemeente heeft een eigen beleid. De gemeente Berg en Dal verschaft momenteel geen financiële tegemoetkoming voor een particuliere laadpaal. Eventueel kun je wel proberen om een nieuw openbaar laadpunt aan te vragen. Je kunt daarbij het verzoek indienen of de laadzuil vlakbij jouw woning geïnstalleerd kan worden. Voor extra informatie en het aanvraagformulier zie www.bergendal.nl.