Elektrisch rijden is klaar voor een doorbraak. Daarbij komt ook dat openbare oplaadpunten meer en meer bezet raken. Het alternatief is een eigen laadpaal in Egmond-Binnen aan huis. Middels jouw eigen laadstation ben je altijd verzekerd van een plekje voor jouw Mini Electric + Porsche Taycan 4S Plus. Niet langer zoeken naar een vrij laadstation en het is ook nog eens een stuk goedkoper. Op EVPlan.nl lees je bruikbare informatie over meerdere type laadstations, helpen we je bij het kiezen van het juiste product en vind je ervaren leveranciers en installateurs uit de buurt.
- Door het toepassen van een eigen elektrische laadpaal kan je enorm veel besparen op de laadkosten.
- Niet meer wachten bij een dure snellader.
- Je beschikt altijd over een volle accu, altijd een optimale actieradius.
- Voordelige autorijden door te laden op je eigen zonnepanelen.
- Een slimme laadpaal aan huis koop je al voor €975.
- Een eigen laadstation aan huis heeft een terugverdientijd van 7 à 8 jaar.
Inhoudsopgave
Laadstation thuis plaatsen Egmond-Binnen
Elektrisch rijden is sterk in opkomst. Het opladen van jouw EV zoals bijv. een Audi e-tron GT kan op diverse manieren. Een particuliere eigen goedkope laadpaal Egmond-Binnen kopen is steeds meer in trek. Het werkt snel en veilig en je hebt dan de zekerheid van een volgeladen accu. Bovendien is het veel betaalbaarder dan onderweg laden. De kosten bestaan uit: de installatie, hardware, kabels en de stroomprijzen (het meest ideaal is om extra zonnepanelen op je dak te leggen). Het enige wat je verder moet hebben is een parkeerplaats/garage of oprit. Welk laadstation moet ik kiezen voor mijn voertuig en mijn woning? In het gedeelte hieronder kan je aan de slag met handige tips en adviezen m.b.t. laadpaal laten installeren in Egmond-Binnen. Bekijk ook meer info over Duurzame mobiliteit.
Montage: wallbox of laadpaal
Een laadstation Egmond-Binnen kun je op twee wijzen aanbrengen. Je kunt het installeren aan de muur als een wandmodel (wandbox) of op een paal. Er zit verder geen verschil tussen deze opties. Bekijk kritisch de afstand tot de parkeerplek om lange dure laadkabels te vermijden.
1- of 3-fasen aansluitingen
De 1-fase variant gaat via de standaard 230 voltage. Dit kan met 16A (of soms ook 32A). Het maximale laadvermogen is 3.7 kW per uur. Iedere woning heeft sowieso een 1-fase aansluiting (1x30a). De 3-fase installatie onderscheidt zich doordat deze gebruik maakt van krachtstroom (400 v). Reken dan op z’n 11 kW laadvermogen. De 3-fase variant kan dus wel 3 keer zo snel jouw accu opladen. Heb je geen 3-fase aansluiting? Je kunt eenvoudig de benodigde werkzaamheden laten uitvoeren door een elektricien in Egmond-Binnen. De netbeheerder kan vervolgens de capaciteit van de energieaansluiting veranderen.
Een privé oplaadpaal voor je huis?
Goedkoop laden en nooit meer in de rij bij een laadstation
Vaste of losse kabel
Je hebt de opties voor een laadzuil met een geïntegreerde vaste kabel of een losse stekker. Het grote voordeel van een vastzittende kabel is dat je ‘m sneller kunt aansluiten op jouw EV. Ook is het goed om te weten dat ze beschikbaar zijn in allerlei lengtes, tot wel 10 meter. Belangrijk nadeel is dat de levensduur van de kabel minder is door de (soms) slechte weersomstandigheden (behalve als je de luxe hebt dat je binnen kan laden). Daarnaast kan het zijn dat het er niet zo strak en georganiseerd uitziet. Tenslotte kan het zijn dat nieuwere modellen weer een ander type stekker gebruiken dan oudere.
Het belangrijkste pluspunt van een losse kabel (of een socket) is de vrijheid in het opladen. Hiervoor gebruik je de stekker die je in de auto hebt liggen. Ook ziet het er wat netter uit en blijft de kabel langer goed. Het belangrijkste nadeel is dat de drempel wat hoger wordt als je even kort wilt opladen. Je moet dan altijd alles uit de auto halen, en aansluiten op zowel je auto als de EVbox. Een laadpaal zonder vaste kabel is vaak de beste keuze. Koop je over een paar jaar een nieuw elektrisch voertuig? In zo’n geval ben je geen extra geld kwijt aan een aanpassing van het laadstation. Advies: rijdt ook eens langs de snelladers in Egmond-Binnen.
Enkel of dubbel laadpaal: wat zijn de verschillen
Je hebt de keuze uit een enkelvoudig of dubbel laadstation. Het enige verschil zit hem in hoeveel auto’s je er op aan kunt sluiten. Een paal met 1 ingang kan maximaal 1 auto tegelijk opladen, een dubbel uitgevoerd systeem is geschikt voor 2 EV’s. Heel erg praktisch als je 2 elektrische auto’s hebt of als je een laadpunt beschikbaar wilt stellen aan bezoekers.
Smart functies
Laadpalen hebben tegenwoordig doorgaans geïntegreerde slimme laadfuncties. Bijgaand delen we alles wat je moet weten over slimme laadpunten en wat er tegenwoordig allemaal mogelijk is.
- Dynamic Load Balancing: handige functie die overbelasting voorkomt.
- Peak shaving: Voorkom overmatig verbruik tijdens piekuren.
- Gezichtsherkenning: laadpalen kunnen worden ontgrendeld wanneer een geautoriseerde persoon voor de laadpaal staat.
- Gebarenherkenning: Een laadsessie starten of stoppen met een simpel gebaar.
- AutoStart / Plug&Charge: direct laden wanneer de kabel wordt aangesloten.
- Abonnementen & Laadpas: eenvoudig jouw laadpaal openstellen voor derden.
Laadpaal installateur Egmond-Binnen vergelijken
De aanschafprijzen van laadpalen zijn nogal verschillend. De kosten van een laadstation voor thuis loopt uiteen tussen de €600 – €3250. Het prijskaartje hangt met name af van het totale laadvermogen van de installatie. Hoe krachtiger het vermogen, hoe sneller de batterij van de auto laadt. In aanvulling hierop zijn er slimme opladers met innovatieve functies als Peak Shaving die een stukje prijziger zijn. In de bijgaande tabel tref je de kosten laadpaal Egmond-Binnen. Type station Laadvermogen Oplaadtijd Prijs 1-fase laadpaal 3,7 kW 10,6 uur €550- €640 1-fase laadpaal 7,4 kW 5 – 7 uur €530- €635 3-fase laadpaal 11 kW 3,5 uur €665- €800 3-fase laadpaal 22 kW 1,5 uur €860- €1055
Populaire leveranciers
- EVBox:Flexibele laadoplossingen voor kantoor en thuis.
- Wallbox (wandlader): Slimme Wifi & Bluetooth connectiviteit.
- NewMotion: eenvoudige en toegankelijke systemen.
- Alfen: Standaard energiemeter voor het verrekenen van de laadkosten.
- Mennekes: Slim kabelbeheer voor vaste kabels.
- EVhub: No-nonsense laadoplossingen voor een scherpe prijs.
- Webasto: Live-model met slimme Dynamic Load Balancing.
- Ecotap: Eenvoudige bediening met start/stop knop.
- Blue Current: Geschikt voor 3,7 tot 22 kW laden.
- Chargepoint: Een fraaie laadpaal in 11 kW of 22 kW uitvoering.
- Myenergi / Zappi: Veilig laden dankzij loadbalancing.
- Tesla Wall Connector: Snelste oplaadsnelheid voor de Model X, Model S en Model 3.
- NRGkick: Slimme mobiele lader die je op afstand kunt bedienen.
- Ook interessant: ABB, Delta, Eaton, Etrel, Etrel, Keba, Flexicharge, Hypercharger of Tritium, Zaptec, Circontrol, Efacec.
Tarieven voor installatie 2024
De prijzen voor een voordelige laadpaal installeren in Egmond-Binnen komen uit tussen de €400 – €2100. Dit hangt af van een verwachting van de diverse installatie-uren (arbeid), meterkast aanpassingen en de geschatte afstand voor boren / graven en kabels. Hoe meer afstand er overbrugd moet worden, hoe meer boor/graafwerk noodzakelijk is en zal ook het aantal kabelmeters toenemen.
Abonnementskosten laadpas
Doorgaans wordt bij het kopen van een laadpaal voor een elektrische auto een abonnement genomen. Je hoeft dit niet te nemen, maar kan het een hoop werk en administratie schelen. De kosten van deze laadpaal abonnementen zijn circa €3,50 p/maand.
- Altijd inzicht in het verbruik van jouw laadstation.
- Automatisch je stroomkosten laten verrekenen.
- Gastgebruik toestaan.
- Je kunt rekenen op 24/7 support en actuele software.
Een goedkope laadpaal voor thuis?
Bekijk ervaren specialisten uit jouw gemeente.
Kosten elektrisch rijden en besparing t.o.v. benzine
Elektrisch rijden leidt tot een forse kostenbesparing. De elektrische auto zelf en het thuislaadpunt verdien je vrij vlot terug. In het onderstaande gedeelte bieden wij een rekenvoorbeeld. In het voorbeeld gaan we uit van een kilometrage van 1052 km per 4 weken. Met dit gemiddelde als uitgangspunt calculeren we wat je kunt besparen. In onze berekening gebruiken we de volgende prijzen (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in Egmond-Binnen):
- Benzine rijden 2024: €0,110/km
- Elektrisch rijden 2024: €0,042/km
Soort | Tarieven p/km | P/maand | Per jaar |
---|---|---|---|
Benzine | €0,110 | €115,72 | €1388,64 |
Elektrisch rijden | €0,042 | €44,18 | €530,21 |
Besparing | €0,068 | €71,54 | €858,43 |
Laadpaal aanvragen gemeente Bergen Noord-Holland
Rijd je elektrisch, echter heb je thuis geen parkeerplek beschikbaar? En heb je in jouw directe omgeving niet echt mogelijkheden van een openbaar laadpunt? In deze gevallen mag jij zo’n openbaar oplaadpunt in Egmond-Binnen aanvragen bij de gemeente. Er gelden hiervoor wel aanvullende voorwaarden:
- Je beschikt zelf niet over voldoende vrije ruimte voor een laadpunt.
- Er is op dit moment rondom je woning geen openbaar laadstation.
- Je hebt een EV of hybride wagen in bezit met een minimale actieradius en/of accucapaciteit.
Wanneer je voldoet aan de gestelde eisen wordt jouw verzoek meegenomen. De gemeente geeft aan of en waar de laadzuil komt te staan. Daarbij bekijkt de gemeente variabelen als vindbaarheid en doorstroming. Elke bewoner mag hier parkeren en laden. Meer details is beschikbaar gesteld op www.bergen-nh.nl. Hier kun je ook terecht voor vragen of er een subsidie mogelijk is. Veel Nederlandse gemeenten werken samen met Openbaarladen.nl. Daar kan je in een paar stappen een openbare laadpaal aanvragen. Op deze website lees je ook meer over Betrouwbare laadpassen.
Lijst met openbare laadpunten (november 2024)
Laadstations in Egmond-Binnen kan je op meer en meer plekken vinden. Iedereen met een abonnement kan hier laden. Het is een stuk duurder dan thuis laden. De prijzen variëren tussen de €0,275 – €0,560 per kWh. Een laadpas abonnement is noodzakelijk. In de afbeelding hieronder check je de openbare laadstations in Egmond-Binnen. Doorzoek daarnaast laadplekken en leveranciers in Egmond aan den Hoef, Egmond aan Zee, Akersloot, Limmen en Groet.
Zakelijke laadpunten
Een laadpaal bij het bedrijfspand is relevant voor je personeel en relaties. Bezit je een pand met meer dan 10 parkeervakken? Naar de nieuwste wetgeving moet minimaal 10% een laadpunt hebben. Zakelijke laadpalen kunnen ook aantrekkelijk worden aangeschaft d.m.v. meerdere subsidieregelingen. Je kunt tot wel 75% van de investeringskosten afschrijven.
- Milieu Investeringsaftrek (MIA): Investeringsaftrek die kan oplopen tot 36 procent van het investeringsbedrag.
- Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Tot 75% van de investeringskosten afschrijven op een tijdstip dat je zelf kiest.
- Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): Een mogelijkheid voor investeringen in kleine bedrijfsmiddelen, wordt vooral door startende ondernemingen gebruikt.
- Ook kan je iets bijverdienen door andere gebruikers te laten betalen voor het opladen.
Informatie over thuis elektrisch laden
Wat kost zo’n eigen laadstation aan huis?
Jouw eigen laadpaal voor huis inclusief plaatsing varieert kostentechnisch tussen de €1025 en €2275. De definitieve prijs wordt bepaald door het type laadpaal (eventuele slimme functies), het minimale laadvermogen, de afstand tussen meterkast en laadstation en de noodzakelijke hardware voor de meterkast zoals een extra groep aanleggen.
Wat betaal ik voor een volle accu?
Een elektrische auto opladen met je eigen lader is het meest voordelig. Je rekent de kilowattuurprijs af bij de stroomaanbieder van je huis zoals Essent, Eneco, Budget energie, Engie, Energiedirect en PowerPeers, Oxxio, Pure energie, Vattenfall. Dat is doorgaans zo’n €0,220 per kWh. De kosten van elektrisch autorijden liggen tegenwoordig rond de €4,15 per 100 kilometer. Vergeet niet: een doorsnee benzinewagen kost circa €9,80 p/100 km. In combinatie met zonnepanelen kost de gebruikte stroom na verloop van tijd helemaal niks meer. Een basis EV behoeft 12 – 16 zonnepanelen om een jaar lang op zonne-energie te rijden in de provincie Noord-Holland.
Hoe gaat de installatie in z’n gang?
De vakman legt een aparte stroomgroep aan in de meterkast. Dit voorkomt stroomuitval in en rondom je huis. Vanaf de meterkast loopt de kabel ondergrond naar de gewenste plek. In overeenstemming met de specialist bereken je waar het laadpunt het beste kan komen om graafwerk en benodigde kabels te beperken. De laadpaal installateur in Egmond-Binnen bevestigt het laadstation aan de muur of op een losse paal.
Moet er iets gebeuren in mijn meterkast?
Al met al is iedere meterkast aan te passen om een elektrische auto van stroom te voorzien. Soms moet er wel eerst een installateur bij komen. Het is daarbij wel essentieel dat de groepenkast is uitgevoerd met een 1-fase of 3-fase-aansluiting. De eerste EV’s konden worden geladen op 1-fase stroom (220V). De actuele modellen kunnen enkel worden opgeladen met een 3-fasen systeem. Dit kennen we ook als krachtstroom. Hierdoor wordt het snelladen mogelijk gemaakt. Een laadpunt installatiebedrijf in Egmond-Binnen zal al dit werk voor je oplossen. De geschatte kosten van zo’n service liggen rond de €1000. Bedenk wel: stroomkosten voor vastrecht stijgen dan wel.
Moet ik een type 1 of type 2 stekker hebben?
Stekkers van laadkabels heb je als type 1 (Yazaki) en type 2 (Mennekes). Model 1 wordt vooral gebruikt door Japanse merken en auto’s uit de VS. Model 2 zien we vooral terug bij Europese leveranciers en fabrikanten. Veel van de beschikbare elektrische auto’s in Egmond-Binnen kunnen opgeladen worden met de type 2 stekker. Ook het gros van de openbare laadpalen in Nederland (en Europa) beschikken over type 2 (Mennekes).
Krijg ik subsidie als ik thuis een laadpaal laat plaatsen?
Nee, er is geen landelijke subsidiebeleid voor een eigen thuislaadpunt. Elke regio heeft een eigen beleid. De gemeente Bergen Noord-Holland heeft op dit ogenblik geen subsidie voor een particuliere laadpaal. Je kunt wel een openbaar laadpunt aan te vragen. Vraag daarbij gerust of het oplaadpunt dichtbij jouw huis geïnstalleerd kan worden. Voor meer informatie zie www.bergen-nh.nl.