Elektrisch rijden is sterk in opkomst. Hierdoor zien we ook dat steeds meer auto’s de openbare oplaadplekken bezet houden. Overweeg dan zeker eens een handige laadpaal in Neede aan huis. Door middel van een laadstation van jezelf geniet je iedere morgen van een opgeladen accu van jouw CUPRA el-Born + Renault Twingo Electric. Niet langer zoeken naar een vrij laadstation en het is een stuk voordeliger. Op deze pagina tref je handige informatie over velerlei soorten laadstations, geven we een duidelijk stappenplan en kom je in contact met leveranciers en installateurs werkzaam in jouw regio.
- Door gebruik te maken van een elektrische laadpaal kan je enorm veel besparen op de laadkosten.
- Je bent niet afhankelijk van het openbaar netwerk.
- In de avond zet je hem aan de lader voor een volle accu, en dus een maximale actieradius.
- Extra goedkoop rijden op je eigen groene stroom met zonnepanelen.
- Een slimme laadpaal aan huis laat je al plaatsen voor €990.
- Een thuis-laadstation heeft normaal gesproken een terugverdientijd van zo’n 7 jaar.
Index
- Een eigen laadpaal voor thuis installeren
- Beste laadpaal installatiebedrijven Neede vergelijken november 2024
- Rekenvoorbeeld besparing elektrisch rijden
- Laadstation elektrische auto aanvragen gemeente Berkelland
- Openbare oplaadpunten in de regio
- Laadpalen voor ondernemers
- Lees de veelgestelde vragen (FAQ)
Laadstation thuis plaatsen Neede
Elektrisch rijden is klaar voor een doorbraak. Het opladen van de accu van een EV als o.a. een CUPRA el-Born gaat steeds eenvoudiger. Een extra goedkope laadpaal Neede kopen is een uitstekend idee. Het is gemakkelijk en snel en je rijdt elke ochtend weg met een 100% actieradius. Ook is het een stuk goedkoper dan een laadstation in de omgeving. Wel heb je te maken met een eenmalige investering (aanschaf & plaatsing) en de tarieven voor de elektriciteit (zonnepanelen kunnen deze tarieven verlagen). Alles wat je nodig hebt is een eigen oprit of parkeerplaats (garage). Welke laadpaal is geschikt voor mijn EV en mijn woning/meterkast? Op deze pagina vind je aantal belangrijke aandachtspunten ten aanzien van laadpaal laten installeren in Neede. Zie ook onze informatie over Smart Charging.
Wallbox of vrije laadpaal
Een laadstation Neede kan je op twee verschillende manieren plaatsen. Het kan als een wandbox aan een muur gemonteerd worden of je installeert het op een paal. Verder zijn er geen verschillen. Analyseer de afstand van jouw EV en de laadplek, zo heb je niet al te veel laadkabels nodig.
1- of 3-fasen aansluitingen
Een 1-fase laadzuil is compatibel met de reguliere 230V aansluiting. Standaard heeft ddit een vermogen van 16A. Je zit dan op maximaal 3.7 kW laadvermogen. Ieder huis in Nederland heeft ten minste 1-fase(1x30a en/of 1x40a). De 3-fase installatie maakt gebruik van krachtstroom (400V). Het maximale laadvermogen is 11 kW per uur. De 3-fase variant kan je elektrische auto in beperkte tijd volledig laden. Beschik je nog niet over een 3-fase installatie? Je kunt dan deze krachtstroomaansluiting laten aanleggen door een erkende elektricien in Neede. Tenslotte moet de netbeheerder een aanpassing doen aan jouw aansluiting.
Een oplaadstation aan huis
De goedkoopste oplossing en altijd verzekerd van een vrije plek
Vaste of losse kabel
Je hebt de keuze uit een laadzuil met een vaste kabel of een kabel die afneembaar is. Het grote voordeel van een vastzittende kabel is dat je ‘m sneller kunt aansluiten op jouw EV. Verder is het zo dat je ze in XL-formaat kunt bestellen, tot wel 8 meter. Een punt van kritiek is dat je de kabel regelmatig moet schoonmaken omdat deze onderhevig is aan weersomstandigheden(tenzij je binnen laadt). Een ander nadeel is dat het er niet zo strak en georganiseerd uitziet. Daarbij moet je er rekening mee houden dat je niet alle EV’s kunt laden met een vaste kabel.
Het handige van een losse kabel (of een socket) is de vrijheid in het opladen. Hiervoor gebruik je de kabel die standaard in je kofferbak ligt. Daarbovenop ligt de kabel niet zo in het zicht en is de kwaliteit van de stekker gewaarborgd. Belangrijk nadeel is dat er een extra stap is als je even snel wilt laden. Eerst moet je de losse kabel erbij pakken, om alles vervolgens aan te sluiten. Een paal met een losse laadkabel is vaak de beste keuze. Neem je een nieuwe EV met een andere aansluiting? Dan hoef je geen (dure) aanpassingen door te voeren. Alternatief: bekijk ook de snelladers in Neede.
Advies: enkele of dubbele laadpaal
Jij kunt gaan voor één aansluiting of twee aansluitingen. Het verschil heeft te maken met hoeveel voertuigen er aangesloten kunnen worden. Een paal met 1 aansluiting is geschikt om 1 voertuig op te laden, een dubbel laadpunt kan 2 auto’s tegelijk laden. Dit biedt uitkomst wanneer je 2 auto’s in bezit hebt of voor zakelijke doeleinden.
Innovatieve functies
De nieuwe generatie laadoplossingen hebben intuïtieve slimme laadfuncties. In het volgende hoofdstuk lees jij extra details over slimme laadpunten en de nieuwste innovaties.
- Dynamic Load Balancing: voorkomt dat er teveel stroom wordt gebruikt op 1 moment.
- Peak shaving: voorkom overmatig verbruik tijdens piekuren en onnodige kosten.
- Gezichtsherkenning: laadpalen kunnen worden ontgrendeld wanneer een geautoriseerde persoon voor de laadpaal staat.
- Gebarenherkenning: door middel van simpele gebaren een laadsessie starten of beëindigen.
- AutoStart / Plug&Charge: perfect als jij de enige bent die gebruik maakt van het laadstation.
- Abonnementen & Laadpas: altijd een goed overzicht van al je oplaadmomenten.
Laadpaal installateur Neede vergelijken
De huidige prijzen van laadpalen lopen zeer uiteen. De kostprijs van een laadstation voor thuis loopt uiteen tussen de €900 en €3375. Een groot deel van onkosten kunnen we toeschrijven aan de slimme functies, het abonnement en de laadcapaciteit. Hoe meer vermogen, hoe sneller de batterij van de auto laadt. Tevens kan je kiezen voor slimme systemen met features als Autostart die een hogere verkoopprijs hebben. In de lijst hieronder staan de huidige kosten laadpaal Neede. Laadpaal type Vermogen Oplaadtijd Prijs 1-fase laadpaal 3,7 kW 10,5 uur €540- €610 1-fase laadpaal 7,4 kW 5 – 7 uur €545- €620 3-fase laadpaal 11 kW 3,5 uur €690- €775 3-fase laadpaal 22 kW 1,8 – 2 uur €875- €1070
Goede leveranciers
- EVBox:Verbonden met Wi-Fi, 3G en Bluetooth.
- Wallbox (wandlader): Mooi design en krachtige performance.
- NewMotion: duidelijk inzicht door middel van online laadpuntbeheer.
- Alfen: Montage aan wand of losstaand met optionele montagepaal.
- Mennekes: Sterk, duurzaam en efficiënt.
- EVhub: Leverancier die zich onderscheidt op prijs.
- Webasto: Degelijk en krachtig, gemaakt in Duitsland.
- Ecotap: Robuust en vandalismebestendig design.
- Blue Current: Geschikt voor 1-fase en 3-fase ladende auto’s.
- Chargepoint: Geschikt voor alle typen elektrische auto’s.
- Myenergi / Zappi: Slimme aanpasbare maximale stroom limiet.
- Tesla Wall Connector: Speciaal voor de Model X, Model S en Model 3.
- NRGkick: De perfecte oplossing om te laden op de camping.
- Andere mogelijkheden: ABB, Eaton, Delta, Etrel, Etrel, Keba, Flexicharge, Schneider Electric of Tritium, Xcharge, Circontrol, Zaptec.
Installatietarieven 2024
De uiteindelijke kosten van een voordelige laadpaal installeren in Neede bedragen tussen de €420 en +/- €2150. Deze prijs komt tot stand door een verwachting van de diverse installatie-uren (arbeid), meterkast aanpassingen en de totale afstand qua kabels en graafwerk. Hoe groter de te overbruggen afstand, hoe meer er gegraven moet worden en hoe meer prijzige kabels aangelegd moeten worden.
Informatie over laadpassen
Hedendaags wordt bij de installatie van een laadpaal voor een elektrische auto ook een abonnement afgesloten. Men hoeft dat niet af te nemen, maar geeft verschillende voordelen. De tarieven van zo’n laadpaal abonnement bedragen zo’n €3,00 p/maand.
- Realtime inzicht in laadsessies en geschiedenis.
- Laadkosten automatisch gefactureerd aan werkgever.
- instellen van laadkosten voor gastgebruik.
- Altijd goede support zoals software-updates en 24/7 helpdesk.
Laadpaal voor thuis kopen?
Vind de beste verkooppunten uit jouw streek.
Wat zijn de besparingen bij elektrisch rijden?
Elektrisch rijden kan veel geld besparen. De elektrische auto zelf en jouw thuislaadpunt heb je binnen een aantal jaar terugverdiend. In de tabel hieronder vind je een rekenvoorbeeld. Een gemiddelde Nederlander rijdt per jaar zo’n 1131 kilometer per maand. Met dit getal calculeren we wat jouw potentiële besparing is. In ons geval gaan we uit van de volgende kosten (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in Neede):
- Benzine rijden 2024: €0,140/km
- Elektrisch rijden 2024: €0,048/km
Soort | Tarieven p/km | Per maand | Per jaar |
---|---|---|---|
Benzine rijden | €0,140 | €158,34 | €1900,08 |
Elektrisch rijden | €0,048 | €54,29 | €651,46 |
Besparing | €0,092 | €104,05 | €1248,62 |
Laadpaal aanvragen gemeente Berkelland
Heb jij de beschikking over een EV, maar is er geen ruimte voor een laadpaal? Zijn er in de wijk geen nog openbaar oplaadpunt In deze gevallen mag jij zo’n openbaar oplaadpunt in Neede aanvragen bij de gemeente. Hiervoor gelden wel een aantal voorwaarden:
- Je kunt geen laadpunt op eigen terrein realiseren.
- Er is nog geen openbaar laadstation aanwezig in jouw directe omgeving.
- Je vraagt het aan voor een elektrisch/hybride voertuig met een minimale actieradius.
Als je aan deze voorwaarden voldoet zal de gemeente jouw verzoek overwegen. De gemeente geeft aan of en waar precies de laadzuil werkzaam zal worden. Ze onderzoeken aspecten zoals zichtbaarheid en aanwezigheid van andere laadpunten. Elk huishouden kan het gebruiken. Updates en informatie kan je bekijken op www.gemeenteberkelland.nl. Daar lees je ook of er eventueel subsidie beschikbaar is. Het merendeel van de gemeenten laten alles uitvoeren door Openbaarladen.nl. Op dit portaal kan je in 6 stappen een openbare laadpaal aanvragen. Of check aanvullende informatie over Actieradius.
Overzicht met alle openbare oplaadpunten (november 2024)
Laadstations in Neede kan je op meer en meer plekken vinden. Iedere EV-bezitter kan terecht bij deze punten. De onkosten liggen daar wel hoger. De prijzen liggen tussen de €0,245 tot wel €0,550 per kWh. Je moet een laadpas abonnement van bijv. Eflux of Vandebron hebben. In het Google Maps overzicht zie jij alle openbare laadstations in Neede. Check tevens laadstations en leveranciers in Rekken, Beltrum, Eibergen, Groenlo en Lievelde.
Mogelijkheden voor zakelijke laadpunten
Een laadpaal bij je werk is heel praktisch voor bijv. personeel of bezoekers. Beschik je over een pand met minimaal 10 parkeerplaatsen? Volgens de laatste regelgeving moet je rekening houden dat 10% van de plekken geschikt is voor EV’s. Zakelijke laadpalen zijn financieel ook erg interessant. Zo zijn er een aantal subsidiemogelijkheden. Dit maakt het mogelijk om als ondernemer tot 75% van de investeringskosten af te schrijven.
- Milieu Investeringsaftrek (MIA): Profiteren van een investeringsaftrek 13,5%, 27% of maar liefst 36%.
- Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Tot 75% van de aanschafprijs van een laadpaal afschrijven.
- Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): Een interessante optie voor bepaalde investeringen, met name interessant voor startende ondernemers.
- Verder kan je extra geld verdienen door de paal openbaar te stellen en anderen te laten betalen voor het gebruik.
Veelgestelde vragen (FAQ) over thuis elektrisch laden
Hoe duur is een eigen laadstation aan huis laten plaatsen?
Een laadpaal voor thuis aanschaffen inclusief installatie varieert kostentechnisch tussen de €1050 & €2250. De prijsindicatie wordt gecalculeerd a.d.h.v. het type laadstation (softwarematige slimme functies), het minimale laadvermogen, de afstand tussen meterkast en laadstation en of er iets in jouw meterkast omgezet moet worden zoals het laten plaatsen van een extra stroomgroep of aardlekschakelaar.
Wat kost het om mijn auto thuis op te laden?
De tarieven voor het thuis opladen van een elektrische auto zijn goedkoop. De kilowattuurprijs wordt in rekening gebracht bij jouw vaste energieleverancier zoals Essent, Energiedirect, Engie, Eneco, Budget energie en Pure energie, Vandebron, Oxxio, Vattenfall. Dat is doorgaans zo’n €0,225 per kWh. De prijzen van elektrisch autorijden komen hierdoor uit op zo’n €3,70 p/100 km. Goed om te weten: een auto met benzinemotor kost al gauw €9,70 per 100 kilometer. Als je het integreert met zonnepanelen kan je na een aantal jaren zelfs zo goed als gratis laden. De gemiddelde EV behoeft 12 – 16 zonnepanelen om een heel jaar lang de kunnen rijden op zonnestroom in de provincie Gelderland.
Wie installeert het, en hoe werkt dat?
De installateur zal indien nodig eerst wat groepen plaatsen in de meterkast. Het lokale stroomnetwerk raakt zo niet overbelast. Vanuit de meterkast wordt er een kabel naar buiten getrokken (vaak via de kruipruimte). In overleg met de expert wordt besloten waar het laadpunt het beste kan komen om het graafwerk te beperken. De laadpaal installateur in Neede zet het laadstation vast tegen de muur of op een vrijstaande paal.
Is mijn meterkast geschikt voor een laadpaal?
Over het algemeen is elke meterkast geschikt voor het laden van een elektrische auto. Met name bij oudere huizen moet er wel wat gebeuren. Bekijk vooraf wel of je meterkast met een 1-fase of 3-fase-aansluiting is uitgevoerd. De oude modellen EV’s werden geladen op 1-fase stroom (220V). Nieuwere types vereisen een 3-fasen aansluiting. In de volksmond wordt het ook wel krachtstroom genoemd. Hiermee wordt de auto veel sneller geladen. Een laadpunt installatiebedrijf in Neede kan dit uit handen nemen. De tarieven hiervan bedragen ongeveer €1000. Goed om te weten: het kan zijn dat je hogere maandelijkse kosten betaalt door een hoger vastrecht.
Type 1 en type 2 stekkers, wat is het verschil?
Stekkers heb je in 2 soorten: type 1 (Yazaki) en type 2 (Mennekes). Model 1 wordt vooral gebruikt door Japanse en Amerikaanse merken. Model 2 zien we vooral terug bij merken uit Europa. De meeste populaire elektrische auto’s in Neede beschikken over een type 2 aansluiting. Ook openbare laadpalen in Nederland zijn voorzien van type 2 stekkers (Mennekes).
Kan ik gebruik maken van subsidie voor een thuis laadpaal?
Helaas kun je nu geen gebruik maken van landelijke subsidieregelingen voor een thuislaadpunt. Elke gemeente vult dit op zijn eigen manier in. De gemeente Berkelland heeft momenteel geen financiële ondersteuning voor de particuliere laadpaal. Je kunt er wel over nadenken om een verzoek in te dienen voor een openbaar laadpunt. Je kunt specifiek verzoeken of het oplaadpunt nabij jouw huis kan komen. Een verzoek indienen kan op www.gemeenteberkelland.nl.