Elektrisch rijden is sterk in opkomst. Door deze trend zien we ook dat de aanwezige openbare oplaadpunten steeds meer in trek zijn. Dit probleem kan je omzeilen dankzij een slimme laadpaal in Heeswijk-Dinther aan huis. Middels een laadstation van jezelf hoef je niet bang te zijn voor een lege accu van jouw Skoda Enyaq iV 80 en/of Renault Twingo Electric. Je kunt altijd direct je auto aan de lader zetten en het is ook financieel gezien een goede investering. Op deze pagina ontdek je praktische informatie over velerlei soorten laadpunten, een handige keuzehulp en kun je direct een offerte aanvragen bij installateurs die werken in jouw gemeente.
- Met behulp van jouw eigen elektrische laadpaal kan je enorm veel besparen op de laadkosten.
- Je bent niet afhankelijk van het openbaar netwerk.
- Iedere morgen wegrijden met een opgeladen accu, altijd 100% actieradius.
- Gratis rijden in combinatie met eigen zonnepanelen op je woning.
- Deze slimme laadpaal aan huis laat je al plaatsen vanaf €980.
- Een laadstation bij de woning heeft een terugverdientijd van 7 à 8 jaar.
Inhoudsopgave
- Tips bij het kiezen van een laadpaal voor thuis
- Beste laadpaal leveranciers Heeswijk-Dinther vergelijken november 2024
- Gemiddelde besparing elektrisch rijden
- Openbaar laadstation aanvragen bij de gemeente Bernheze
- Openbare oplaadpunten bekijken
- Offerte laadpalen voor je bedrijf
- Veelgestelde vragen over laden
Laadstation thuis plaatsen Heeswijk-Dinther
Elektrisch rijden wordt steeds populairder. Het elektrisch laden van een EV zoals bijv. een Skoda Enyaq iV 80 kan op verschillende manieren. Een 100% eigen goedkope laadpaal Heeswijk-Dinther kopen is iets wat we steeds meer zien. Het werkt snel en veilig en je hoeft niet onzeker te zijn over een goed geladen accu. Evenzeer is het een stuk voordeliger dan bij een publiek toegankelijk laadstation. Wel heb je te maken met de eenmalige aanschafprijs, installatie en uiteraard de verbruikte stroom (deze stroom kan je natuurlijk zelf opwekken middels zonnepanelen). Alles wat je nodig hebt is een eigen oprit of garage. Welke laadpaal past bij mijn woning (meterkast) en auto? Verderop check je een aantal kooptips ten aanzien van laadpaal laten installeren in Heeswijk-Dinther. Of klik door voor meer informatie over Goedkoopste elektrische auto.
Wallbox of vrije laadpaal
Een laadstation Heeswijk-Dinther kan op 2 manieren worden aangebracht. Je kunt het bevestigen tegen een muur (wandbox) of je bevestigt ‘m op een losse paal. Voor de laadsnelheid maakt het geen verschil. Achterhaal hoeveel afstand er zit tussen de laadplek en jouw parkeerplaats zodat je geen lange laadkabels nodig hebt.
1-fase aansluiting of 3-fasen aansluiting
Een 1-fase laadzuil maakt gebruik van de normale 230V aansluiting. Standaard heeft ddit een vermogen van 16A. Je zit dan op maximaal 3.7 kW laadvermogen. Elke meterkast heeft de beschikking over minimaal een 1-fase aansluiting (1x30a). De 3-fase installatie onderscheidt zich doordat deze gebruik maakt van krachtstroom (400 v). Het maximale vermogen is 11 kW. Een 3-fase laadzuil is dus in staat om veel sneller auto’s op te laden. Heb je nog niet de beschikking over krachtstroom? Je kunt dan de meterkast geschikt laten maken door een elektricien in Heeswijk-Dinther. Als laatste dien je een verzoek in bij de netbeheerder om jouw energieaansluiting aan te passen.
Een eigen oplaadpunt aan huis
Spotgoedkoop opladen en niet langer zoeken naar een vrij laadstation
Losse of vaste laadkabel
Er zijn eigenlijk 2 mogelijkheden: een laadzuil met een vaste kabel/verbinding of een losse variant. Het gemak van de vaste stekker is dat je niet steeds de kabel uit jouw auto hoeft te halen. Een bijkomend voordeel is dat ze beschikbaar zijn in allerlei lengtes, bij sommige leveranciers tot wel 10 meter. Het minpunt is dat je de kabel regelmatig moet schoonmaken omdat er water in de kabel kan komen (of je moet de auto binnen opladen). Een ander minpunt is dat het er niet zo netjes uit ziet. Ten derde moet je er rekening mee houden dat elke EV weer net een andere stekker nodig heeft.
Het grote gemak van een losse kabel (ofwel een socket) is dat je er elke auto mee kan laden. Je pakt namelijk de kabel die af-fabriek is geleverd. Daarbij ziet het er wat netter uit en profiteer je van een langere levensduur. Het belangrijkste nadeel is dat de drempel wat hoger wordt als jij de EV even snel wil bijladen. Je moet dan eerst de kabel uit je auto halen, om daarna het geheel te connecten. De oplossing met een losse kabel is doorgaans toch praktischer. Koop je over een paar jaar een nieuw elektrisch voertuig? In dit geval hoef je geen (dure) aanpassingen door te voeren. Advies: rijdt ook eens langs de snelladers in Heeswijk-Dinther.
Enkele vs dubbele laadpaal
We onderscheiden 2 soorten: een enkel of een dubbel laadstation. Het verschil heeft te maken met hoeveel auto’s je er op aan kunt sluiten. Een enkelvoudige paal biedt voldoende elektriciteit voor 1 EV, een dubbel station heeft 2 ingangen voor 2 auto’s. Dit biedt uitkomst als je 2 elektrische auto’s hebt en natuurlijk voor zakelijke parkeerplaatsen.
Smart functies
Laadpalen hebben tegenwoordig vaak ingebouwde slimme laadfuncties. Hierbij tref je extra details over slimme laadpunten en de nieuwste snufjes.
- Dynamic Load Balancing: stemt energieverbruik af met andere apparaten in huis.
- Peak shaving: voorkom overschrijden van de maximale stroomcapaciteit van uw parkeervoorziening.
- Gezichtsherkenning: alleen bevoegde personen kunnen de laadpaal gebruiken.
- Gebarenherkenning: gebruik handgebaren om een laadsessie te openen (zonder pasjes).
- AutoStart / Plug&Charge: direct laden zonder pasje of sleutel.
- Abonnementen & Laadpas: automatische verrekening laadkosten.
Laadpaal installateur Heeswijk-Dinther vergelijken
De prijzen van laadpalen liggen nogal uiteen. De kosten van een laadstation voor thuis wisselt tussen de €550 t/m €3175. De prijs wordt bepaald door de slimme functies, het abonnement en de laadcapaciteit. Des te hoger het vermogen, hoe optimaler het laadproces van de batterij. Ook zien we steeds meer slimme systemen met toffe extra’s als gezichtsherkenning die duurder zijn. Hieronder vind je de gemiddelde kosten laadpaal Heeswijk-Dinther. Type laadpaal Capaciteit Oplaadtijd Tarief 1-fase laadpaal 3,7 kW 12 uur €525- €630 1-fase laadpaal 7,4 kW 5 – 7 uur €505- €630 3-fase laadpaal 11 kW 3,5 uur €655- €775 3-fase laadpaal 22 kW 1,8 uur €845- €930
Bekende systemen
- EVBox:Verbonden met Wi-Fi, 3G en Bluetooth.
- Wallbox (wandlader): Met handige App met uitgebreide statistieken.
- NewMotion: onderdeel van de shell group (veel expertise).
- Alfen: Betrouwbare laadpalen van Nederlandse bodem.
- Mennekes: Altijd optimaal op de hoogte met de Charge App.
- EVhub: Aantrekkelijk design, stevig en relatief goedkoop.
- Webasto: Plug & Charge (aansluiten en direct laden).
- Ecotap: DC-snellaadpunten voor plug-in hybrides en EV’s.
- Blue Current: Slim en flexibel laden voor thuis.
- Chargepoint: Laden en afrekenen via een persoonlijke laadpas.
- Myenergi / Zappi: IP65 gecertificeerd voor gebruik buiten (stofvrij en sproeidicht).
- Tesla Wall Connector: Aanbevolen voor de Model X, Model S en Model 3.
- NRGkick: Maximaal inzicht dankzij slimme Smartphone App.
- Alternatieve leveranciers: ABB, Delta, Eaton, Etrel, Etrel, Flexicharge, Hypercharger, Keba en Tritium, Zaptec, Circontrol, Xcharge.
Tarieven voor installatie 2024
De uiteindelijke kosten van een voordelige laadpaal installeren in Heeswijk-Dinther bedragen tussen de €410 tot €1975. Dit is afhankelijk van of alle benodigde aansluitingen reeds aanwezig zijn en de afstand tussen meterkast en de laadpaal. Des te groter deze afstand is, hoe meer boor/graafwerk noodzakelijk is en zal ook het aantal kabelmeters toenemen.
Informatie over laadpassen
Tegenwoordig wordt bij plaatsing van een laadpaal voor een elektrische auto ook een abonnement afgesloten. Dit is geen vereiste, maar geeft verschillende voordelen. De kosten van deze laadpaal abonnementen zijn zo’n €6,50 per maand.
- Altijd inzicht in je laadgebruik.
- Automatisch je stroomkosten laten verrekenen.
- Zelf een kWh-prijs instellen voor gastgebruik.
- Helpdesk 24/7 bereikbaar + software updates.
Laadpaal thuis laten plaatsen?
Vergelijk betrouwbare verkooppunten uit jouw regio.
Jaarlijkse besparing met elektrisch rijden
Elektrisch rijden leidt tot een forse kostenbesparing. De aanschaf van een elektrische auto en het thuislaadpunt heb je snel terugverdiend. Bijgaand tonen we een rekenvoorbeeld. Een Nederlandse automobilist rijdt gemiddeld 1065 km (maandelijks). Op basis daarvan ramen we wat de verwachte kostenbesparing is. In onze calculatie kiezen we voor de volgende tarieven (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in Heeswijk-Dinther):
- Benzine rijden 2024: €0,115/km
- Elektrisch rijden 2024: €0,043/km
Type | Tarieven p/km | Per maand | P/jaar |
---|---|---|---|
Benzine rijden | €0,115 | €122,48 | €1469,70 |
Elektrisch | €0,043 | €45,80 | €549,54 |
Besparing | €0,072 | €76,68 | €920,16 |
Laadpaal aanvragen gemeente Bernheze
Een elektrische auto gekocht, maar is er geen ruimte voor een laadpaal? En is er nog geen openbaar laadpunt in de buurt? In dat geval kan je zo’n openbaar oplaadpunt in Heeswijk-Dinther aanvragen bij de gemeente. Houd rekening met verschillende voorwaarden:
- Er is op je eigen kavel geen ruimte voor een laadpunt.
- Er is nog geen openbaar laadstation (gepland) dichtbij jouw woon- of werkadres.
- Je dient een aanvraag in voor een elektrische- of hybride auto met een minimale elektrische actieradius.
Wanneer je voldoet aan de gestelde eisen zal de gemeente jouw verzoek overwegen. De gemeente wijst uit of en op welke locatie de laadzuil komt te staan. Ze analyseren hiervoor factoren als zichtbaarheid en veiligheid. Elke bewoner mag hier parkeren en laden. Meer informatie vind je op www.bernheze.org. Hier kun je ook terecht voor vragen welke subsidiemogelijkheden er bestaan. Meer en meer gemeenten verwijzen je door naar Openbaarladen.nl. Op dit portaal kan je in een paar stappen een openbare laadpaal aanvragen. Op deze website lees je ook meer over Zero Emission.
Lijst met openbare laadpunten (november 2024)
Laadstations in Heeswijk-Dinther nemen in rap tempo toe. Iedere EV-bezitter heeft de mogelijkheid daar te laden. De onkosten liggen daar wel hoger. De prijzen schommelen tussen de €0,295 tot €0,600 per kWh. Een laadpas abonnement is noodzakelijk. In onze maps kaart treft jij de openbare laadstations in Heeswijk-Dinther. Vergelijk ook laadzuilen en aanbieders in Loosbroek, Erp, Veghel, Wilbertoord en Sint Hubert.
Zakelijke laadpunten
Een laadpaal bij je bedrijf is een extra stukje service richting je personeel en relaties. Heb je een bedrijfspand met een parkeercapaciteit van 10 auto’s? Naar de nieuwste wetgeving zal je 10% van de plekken moeten reserveren voor EV-rijders. Zakelijke laadpalen zijn financieel ook erg interessant. Zo zijn er een aantal subsidiemogelijkheden. Wist je dat je tot 75% van de investering kunt afschrijven?
- Milieu Investeringsaftrek (MIA): Tot 36% van de investeringskosten aftrekken van de fiscale winst.
- Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Tot 75% van de investeringskosten in een bedrijfsmiddel dat op de Milieulijst afschrijven.
- Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): Een manier om kleine investeringen af te schrijven, voor starters een interessante fiscale mogelijkheid.
- Daarnaast kunnen bedrijven verdienen door derden te laten betalen voor het gebruik.
Veelgestelde vragen (FAQ) over thuis elektrisch laden
Wat kost een eigen laadstation aan huis laten installeren?
Een laadpaal voor thuis en laten installeren kost tussen de €925 & €2075. De totale investering komt tot stand door het type laadstation (wel of geen slimme functies), de laadcapaciteit, de afstand tussen meterkast en laadstation en het werk dat in de meterkast uitgevoerd moet worden zoals een extra groep aanleggen.
Hoe duur is het om mijn auto thuis op te laden?
Het is het goedkoopste om thuis je elektrische auto op te laden. Je ontvangt een factuur met het verbruik X de kilowattuurprijs van je eigen energieleverancier zoals Eneco, Essent, Engie, NLE, Energiedirect en Vandebron, Vattenfall, Pure energie, PowerPeers. Gemiddeld is dat +/- €0,210 per kWh. De kosten van elektrisch autorijden zijn omgerekend dus +/- €4,30 per 100 kilometer. Ter vergelijking: een auto met benzinemotor kost je zo’n €10,30 p/100 km. Met zonnepanelen kost de gebruikte stroom na verloop van tijd helemaal niks meer. De standaard EV heeft zo’n 12 – 14 panelen nodig om jaarlijks kostendekkend op zelfgeproduceerde zonne-energie te rijden in de provincie Noord-Brabant.
Hoe wordt een laadpunt geïnstalleerd?
De vakman plaatst een aardlekautomaat en een nieuwe stroomgroep in je stroomkast. Dit zorgt voor een optimale stroomverdeling in huis. Via de meterkast legt men de benodigde kabels aan richting de installatie plek. Samen met de installateur overleg je wat een goede plek is zodat er niet al te veel graafwerk nodig is. Jouw laadpaal installateur in Heeswijk-Dinther zet het als wallbox tegen de muur of hij komt op een aparte paal.
Is mijn woning geschikt voor een laadpaal?
Onderaan de streep is elke woning aan te passen om een elektrische auto van stroom te voorzien. Soms moet er wel eerst een installateur bij komen. Bekijk vooraf wel of je meterkast de 1-fase of 3-fase-aansluiting voorgeïnstalleerd heeft. De eerste modellen werden geladen op 220V (1-fase). De hedendaagse EV’s hebben meer vermogen nodig (3-fasen laadpaal). Dit kennen we ook als krachtstroom. Zo kan je veel sneller laden. Een laadpunt installatiebedrijf in Heeswijk-Dinther zal al dit werk voor je oplossen. De geschatte kosten van zo’n service bedragen zo’n €825. Let op: stroomkosten voor vastrecht stijgen dan wel.
Wat voor verschil zit er tussen een type 1 en type 2 stekker?
Stekkers (van laadkabels) verdelen we onder intype 1 (Yazaki) en type 2 (Mennekes). Model 1 zien we met name terug bij Japanse en Amerikaanse auto’s. Model 2 wordt met name toegepast bij de Europese leveranciers. De meeste favoriete elektrische auto’s in Heeswijk-Dinther zijn geschikt voor de type 2 stekker. Ook openbare laadpunten in Nederland hebben doorgaans ook een type 2 mennekes aansluiting.
Is er voor een laadstation aan huis subsidie beschikbaar?
Helaas kun je nu geen gebruik maken van landelijke subsidieregelingen voor een thuislaadpunt op je oprit. Iedere gemeente is vrij om hier eigen beleid voor te schrijven. De gemeente Bernheze verschaft op dit ogenblik geen subsidieregelingen voor een particuliere laadpaal aan huis. Je kunt wel een openbaar laadpunt aan te vragen. Je kunt aanvragen of de laadzuil niet al te ver van jouw woning kan komen te staan. Voor extra info verwijzen we je naar www.bernheze.org.