Elektrisch rijden is klaar voor een doorbraak. Hierdoor zien we ook dat je lang niet altijd terecht kunt bij een openbaar oplaadpunt. Steeds meer mensen kiezen dan ook voor een 100% eigen laadpaal in Hoogeloon aan huis. Met behulp van een laadstation op eigen terrein rijd je elke ochtend weg met een volle accu in jouw Audi e-tron GT + Fiat 500e Berlina 42 kWh. Niet langer zoeken naar een vrij laadstation en je hebt het snel terugverdiend. Op EVPlan.nl ontdek je uitgebreide informatie over diverse laadstations, helpen we je bij het kiezen van het juiste product en kun je direct een offerte aanvragen bij installateurs uit de buurt.
- Door het toepassen van een eigen elektrische laadpaal kan je enorm veel besparen op de laadkosten.
- Niet afhankelijk van de beschikbaarheid van een openbare laadpaal.
- Elke ochtend beginnen met een volle accu, geen zorgen meer over de actieradius.
- Autorijden zonder onkosten wanneer je er extra zonnepanelen bij neemt.
- Deze slimme laadpaal aan huis laat je al plaatsen vanaf €900.
- Een privé laadstation aan huis verdien je terug in 5 – 10 jaar.
Onderwerpen
- Tips bij het kiezen van een laadpaal voor thuis
- Beste laadpaal bedrijven Hoogeloon vergelijken december 2024
- Kosten elektrisch rijden en besparing t.o.v. benzine
- Openbaar laadstation aanvragen bij de gemeente Bladel
- Lijst met openbare oplaadpunten in de buurt
- Laadpalen zakelijk aanvragen
- Meer informatie in onze FAQ met veelgestelde vragen
Laadstation thuis plaatsen Hoogeloon
De grote opmars van elektrisch rijden is begonnen. Het opladen van jouw EV zoals bijv. een Volvo XC40 P8 AWD Recharge is op dit moment mogelijk op veel manieren. Een extra goedkope laadpaal Hoogeloon kopen is steeds meer in trek. Het werkt snel en veilig en je kunt rekenen op een 100% actieradius. Daarbij is het vele malen goedkoper dan een publiek toegankelijk laadstation. De kosten bestaan uit: de laadpaal zelf, de installatiekosten en de verbruikskosten (eventueel zelf op te wekken met zonnepanelen). Alles wat je nodig hebt is een eigen oprit of garage. Welke laadpaal is geschikt voor mijn woning (meterkast) en auto? Hierbij vind je bruikbare informatie met betrekking tot laadpaal laten installeren in Hoogeloon. Op EVplan.nl lees je ook meer over Elektriciteitsnet.
Montage: wallbox of laadpaal
Een laadstation Hoogeloon kan je op twee verschillende manieren plaatsen. Je kunt het installeren aan de muur als een wandmodel (wandbox) of op een losse paal. Voor de laadsnelheid maakt het geen verschil. Bekijk altijd goed de afstand tot de parkeerplek (zo kun je besparen op de kabellengte).
1-fase of 3-fasen apparaat
Een 1-fase laadzuil draait op de standaard 230 voltage. Daarmee behaal je standaard 16A. Dit geeft een laadvermogen van +/- 3.7 kW. Elke meterkast beschikt over minstens (1x30a of 1x40a). De 3-fase installatie gebruikt krachtstroom (400V ipv 230V). Het laadvermogen is dan max. 11 kW. Het 3-fase systeem heeft dus een oplaadkracht die 3 keer hoger ligt. Heb je nog niet de beschikking over krachtstroom? Je kunt dan jouw meterkast in orde laten maken door een elektricien in Hoogeloon. Vervolgens doe je een aanvraag bij de netbeheerder om de capaciteit te vergroten.
Een oplaadstation aan huis
De voordeligste manier van opladen en niet langer zoeken naar een vrij laadstation
Losse of vaste kabel
Er kan gekozen worden uit 2 opties: een laadzuil met een vaste kabel of een verplaatsbare kabel. Het pluspunt van de vastzittende kabel is dat je ‘m sneller kunt aansluiten op jouw EV. Een ander voordeel is dat ze verkrijgbaar zijn in verschillende lengtes, vaak wel 6 – 8 meter. Waar je op moet letten is dat je de kabel regelmatig moet schoonmaken omdat deze sneller nat wordt (dit gebeurt natuurlijk niet als je binnen oplaadt). Waar je ook rekening mee moet houden is dat het er niet zo strak en georganiseerd uitziet. Daarbij moet je er rekening mee houden dat oudere modellen weer een andere stekker gebruiken dan nieuwere modellen.
Het gemak van een losse kabel (als mede een socket) is de mogelijkheid om elk type auto op te laden. Het laadproces doe je met de kabel die standaard in je kofferbak ligt. Bovendien heb je geen rommelige hangende kabels en is de kwaliteit van de stekker gewaarborgd. Het minpunt is dat je steeds een extra handeling moet uitvoeren als je jouw EV wilt laden. Je moet de kabel/stekker dan uit je koffer pakken, om vervolgens aan te sluiten op de EV en de wallbox. Het station met een losse kabel is vaak de beste keuze. Neem je een nieuwe EV met een andere aansluiting? In zo’n scenario zijn er geen aanpassingen nodig. Advies: rijdt ook eens langs de snelladers in Hoogeloon.
Enkele vs dubbele laadpaal
Er zijn 2 keuzes: een enkelvoudige of dubbele laadpaal. Het enige verschil zit hem in het aantal auto’s dat aangesloten kunnen worden. Een paal met 1 aansluiting is geschikt om 1 voertuig op te laden, een dubbel uitgevoerd systeem is geschikt voor 2 EV’s. Nuttig wanneer je 2 auto’s in bezit hebt en natuurlijk voor zakelijke parkeerplaatsen.
Innovatieve functies
Laadstations hebben doorgaans geïntegreerde slimme laadfuncties. In het gedeelte hieronder bekijk je extra uitleg over slimme laadpunten en de praktische functies voor thuis.
- Dynamic Load Balancing: laadvermogen is afgestemd op het elektriciteitsverbruik in huis.
- Peak shaving: Voorkom overmatig verbruik tijdens piekuren.
- Gezichtsherkenning: een veilige functie waardoor alleen jij de paal kan bedienen.
- Gebarenherkenning: bedien het systeem met eenvoudige handgebaren (soms ook met voice).
- AutoStart / Plug&Charge: ideaal als het stroomverbruik niet geregistreerd hoeft te worden.
- Abonnementen & Laadpas: mogelijkheid om gastgebruik toe te staan.
Laadpaal installateur Hoogeloon vergelijken
De prijzen van laadpalen liggen nogal uiteen. De adviesprijs van een laadstation voor thuis ligt tussen de €700 tot €3300. De uiteindelijke prijs wordt voor het grootste gedeelte gevormd door de slimme functies, het abonnement en de laadcapaciteit. Hoe meer vermogen het station heeft, hoe sneller de batterij weer op volledige capaciteit zit. In aanvulling hierop zijn er allerlei slimme stations met toffe features als Dynamic Load Balancing die duurder zijn. Hieronder tref je de huidige kosten laadpaal Hoogeloon. Type laadstation Vermogen Tijd volle batterij Tarief 1-fase laadpaal 3,7 kW 10,8 uur €520- €630 1-fase laadpaal 7,4 kW 5,4 uur €550- €650 3-fase laadpaal 11 kW 3,6 uur €690- €780 3-fase laadpaal 22 kW 1,5 – 2 uur €845- €935
Top producten
- EVBox:Gecertificeerde installatie.
- Wallbox (wandlader): Met handige App met uitgebreide statistieken.
- NewMotion: eenvoudige en toegankelijke systemen.
- Alfen: Ontworpen om laadsnelheden te maximaliseren en het energiegebruik te optimaliseren.
- Mennekes: Slimme Plug & Charge functionaliteit.
- EVhub: Leverancier van betaalbare laadstations.
- Webasto: Volledig op afstand te beheren.
- Ecotap: Zeer gebruiksvriendelijk en vandalismebestendig.
- Blue Current: Laden met alle gebruikelijke laadpassen via RFID.
- Chargepoint: Montage aan de wand of op een paal mogelijk.
- Myenergi / Zappi: Variabel laden tussen 6A en 32A.
- Tesla Wall Connector: Speciaal voor de Model X, Model S en Model 3.
- NRGkick: Laadsessies op afstand starten en stoppen met slimme App.
- Overweeg ook: ABB, Eaton, Enovates, Delta, Etrel, Flexicharge, Schneider Electric , Keba en Tritium, Efacec, Circontrol, Zaptec.
Installatietarieven 2024
De kosten voor een voordelige laadpaal installeren in Hoogeloon lopen uiteen tussen de €440 en plus minus €2000. Dit hangt vooral af van de benodigde installatiewerkzaamheden in de meterkast en de geschatte afstand voor boren / graven en kabels. Hoe hoger het aantal meters, hoe meer graafwerk er gedaan moet worden en zal ook het aantal kabelmeters toenemen.
Informatie over laadpassen
Steeds vaker wordt bij het kopen van een laadpaal voor een elektrische auto ook een abonnement afgesloten. Het is absoluut niet verplicht, maar dan mis je wel enkele voordelen. De kosten van deze laadpaal abonnementen zijn zo’n €6,00 per maand.
- Inzicht in je dagelijks gebruik.
- De kosten worden automatisch verrekend met je werkgever.
- Tarief instellen voor externe gebruikers.
- Altijd goede support zoals software-updates en 24/7 helpdesk.
Laadpaal voor thuis aanschaffen?
Bekijk erkende leveranciers uit jouw streek.
Kostenoverzicht elektrisch rijden
Elektrisch rijden leidt tot een forse kostenbesparing. De elektrische auto zelf en jouw thuislaadpunt heb je snel terugverdiend. In het onderstaande gedeelte vind je een rekenvoorbeeld. De Nederlander rijdt om en nabij de 1075 km (maandelijks). Hiermee begroten we wat de mogelijke besparing zal zijn. In onze berekening zijn de volgende tarieven van toepassing (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in Hoogeloon):
- Benzine rijden 2024: €0,110/km
- Elektrisch rijden 2024: €0,042/km
Aandrijving | Kosten p/km | P/maand | Per jaar |
---|---|---|---|
Benzine rijden | €0,110 | €118,25 | €1419,00 |
Elektrisch rijden | €0,042 | €45,15 | €541,80 |
Besparing | €0,068 | €73,10 | €877,20 |
Laadpaal aanvragen gemeente Bladel
Heb je een EV, maar is er onvoldoende ruimte voor een eigen laadstation? Zijn er in de wijk geen nog openbaar oplaadpunt Op dat moment kan jij zo’n openbaar oplaadpunt in Hoogeloon aanvragen bij de gemeente. Houd rekening met verschillende voorwaarden:
- Je hebt niet genoeg ruimte voor een eigen laadpunt.
- Je kunt nog niet terecht bij een openbaar laadstation in de omgeving.
- Je hebt een EV of hybride wagen in bezit met een minimale elektrische actieradius.
Op het moment dat jij hieraan voldoet zal de gemeente jouw verzoek overwegen. De gemeente neemt een besluit over of en op welke plek de laadzuil gemonteerd wordt. Ze analyseren hiervoor relevante zaken als bereikbaarheid en parkeerdruk. Elk huishouden kan terecht bij dit oplaadpunt. Alle details is beschikbaar gesteld op www.bladel.nl. Hier kan je ook lezen of de gemeente subsidies verstrekt. Flink wat gemeenten werken samen met Openbaarladen.nl. Op die site kan je simpel en snel een openbare laadpaal aanvragen. Op deze website lees je ook meer over Laadpaal plaatsen.
Overzicht met openbare oplaadpunten (december 2024)
Laadstations in Hoogeloon zijn er voldoende. Iedereen kan daar gebruik van maken. Het is een stuk duurder dan thuis laden. De prijzen lopen uiteen tussen de €0,245 tot wel €0,585 p/kWh. Om te laden moet je een laadpas abonnement hebben. In de afbeelding hieronder bekijk je de openbare laadstations in Hoogeloon. Vergelijk ook oplaadplekken en installateurs in Hapert, Duizel, Steensel, Wintelre en Vessem.
Alles over laadpunten voor zakelijk gebruik
Een laadpaal op de parkeerplaats bij kantoor is een prettige service voor je eigen werknemers, maar ook voor zakelijke relaties. Heb je een bedrijf met meer dan 10 parkeervakken? Volgens de laatste regelgeving moet ten minste 10% beschikken over een laadpunt. Zakelijke laadpalen hebben veel financiële voordelen waaronder een aantal subsidiemogelijkheden. Je kunt tot wel 75% van de investeringskosten afschrijven.
- Milieu Investeringsaftrek (MIA): Profiteren van een investeringsaftrek 13,5%, 27% of maar liefst 36%.
- Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Tot 75% van de aanschafprijs van een laadpaal afschrijven.
- Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): Een optie voor snelle afschrijvingen voor beperkte investeringen, vooral toegepast voor startende bedrijven.
- Daarnaast kan je het laadpunt versneld terugverdienen door een tarief in te stellen voor derden voor het opladen.
Veelgestelde vragen over thuis elektrisch laden
Hoeveel geld kost een eigen laadstation aan huis?
Een laadpaal voor thuis inclusief installatiewerk zit qua kostprijs tussen de €1000 & €2175. De totaalprijs wordt grotendeels bepaalt door af het model laadzuil (softwarematige slimme functies), de gewenste aansluiting (laadvermogen), de afstand tussen meterkast en locatie van de laadbox en extra werkzaamheden in de meterkast zoals het aanleggen van een extra stroomgroep.
Welke tarieven rekenen ze voor het opladen van mijn auto?
Een elektrische auto opladen met je eigen lader is het meest voordelig. Je ontvangt een factuur met het verbruik X de kilowattuurprijs van je eigen energieleverancier zoals NLE, Essent, Eneco, Budget energie, Engie en Vattenfall, Pure energie, Vandebron, PowerPeers. Dat is om en nabij de €0,230 per kWh. De kosten van elektrisch autorijden liggen gemiddeld op €3,95 per 100 kilometer. Ter vergelijking: een gemiddelde benzineauto kost je zo’n €9,60 per 100 kilometer. Met zonnepanelen kan je jouw EV na verloop van tijd echt gratis laden. Een normale EV heeft ongeveer 8 – 16 zonnepanelen nodig om jaarlijks van zonne-energie rond te kunnen rijden in de provincie Noord-Brabant.
Hoe wordt een laadpunt geïnstalleerd?
De installateur zal enkele aanpassingen moeten doen in je stroomkast. Zo voorkom je dat de boel overbelast raakt. Van dit stroompunt vind de kabel via de kruipruimte de weg naar buiten. Samen met de installateur overleg je waar de laadpaal wordt geplaatst om het graafwerk te beperken. De laadpaal installateur in Hoogeloon monteert jouw laadpunt tegen de muur (wallbox) of installeert het op een paal.
Welke aanpassingen in mijn meterkast zijn nodig?
Uiteindelijk is elke meterkast geschikt voor het laden van een elektrische auto. Bij oudere woningen moet er vaak wel wat omgezet worden. Hierbij is van belang of de woning met een 1-fase of 3-fase-aansluiting is uitgevoerd. De allereerste elektrische auto’s werden geladen op 1-fase stroom (220V). Nieuwere elektrische wagens worden opgeladen met een 3-fasen laadpaal. Dit komt neer op krachtstroom. Hiermee wordt de auto veel sneller geladen. Een laadpunt installatiebedrijf in Hoogeloon zal je ondersteunen bij deze werkzaamheden. De kosten daarvoor zijn circa €975. Disclaimer: stroomkosten voor vastrecht stijgen dan wel.
Wat voor verschil zit er tussen een type 1 en type 2 stekker?
Laadkabels / stekkers heb je als type 1 (Yazaki) en type 2 (Mennekes). Model 1 zien we met name terug bij Japanse en Amerikaanse merken. Model 2 zien we vooral terug bij verschillende merken binnen de EU. De meeste beschikbare elektrische auto’s in Hoogeloon kunnen opgeladen worden met de type 2 stekker. Ook de openbare (snel)laadpunten in Nederland en onze buurlanden beschikken over type 2 (Mennekes).
Heb ik recht op subsidie bij een laadpaal thuis?
Helaas, er zijn geen landelijke subsidieregelingen voor een eigen thuislaadpunt. Iedere gemeente vult dit op zijn eigen manier in. De gemeente Bladel verschaft momenteel geen financiële ondersteuning voor de particuliere laadpaal. Wat mogelijk wel interessant is, is om een laadstation op een openbare plek aanvragen. Je kunt hierbij verzoeken of de laadzuil nabij jouw huis kan komen. Voor meer info en aanvragen zie www.bladel.nl.