Elektrisch rijden zien we steeds meer. Een gevolg is dat er soms geen openbare oplaadplek te vinden is. Dit probleem kan je omzeilen dankzij een slimme laadpaal in Netersel aan huis. Dankzij een zelfvoorzienend laadstation geniet je iedere morgen van een opgeladen accu van jouw Volkswagen ID.4 1st of Audi e-tron Sportback 50 quattro. Je hoeft niet meer te wachten op een vrije laadpaal en op de lange termijn is het ook nog eens hartstikke goedkoop. Middels onze vergelijker lees je uitgebreide informatie over meerdere soorten laadpunten, krijg je inzicht in de mogelijkheden en vind je ervaren leveranciers en installateurs bij jou in de regio.
- Dankzij een elektrische laadpaal worden je kilometers nog goedkoper.
- Opladen wanneer jij dat wil, geen wachtrij meer.
- In de avond zet je hem aan de lader voor een volle accu, geen zorgen meer over de actieradius.
- Goedkoop rijden in combinatie met eigen zonnepanelen op je woning.
- Een slimme laadpaal aan huis laat je al plaatsen voor €905.
- Een individueel laadstation kan je al terugverdienen in 6 – 8 jaar.
Thema’s
- Een eigen laadpaal aan huis laten plaatsen
- Beste laadpaal installateurs Netersel vergelijken november 2024
- Ben ik goedkoper uit met een elektrische auto?
- Laadstation voor elektrisch voertuig aanvragen bij de gemeente Bladel
- Openbare oplaadpunten in de regio
- Laadpalen voor bedrijven
- Veelgestelde vragen
Laadstation thuis plaatsen Netersel
Elektrisch rijden is de toekomst. Het opladen van een elektrisch voertuig zoals bijv. de Tesla Model 3 Standard Range Plus kan op verschillende manieren. Een eigen goedkope laadpaal Netersel kopen is een goede investering. Het werkt snel en veilig en je hoeft niet onzeker te zijn over een volle accu. Daarnaast is het een stuk voordeliger dan bij een publiek toegankelijk laadstation. Wel heb je te maken met de prijs van de wallbox, de aansluitkosten en de kWh prijs voor de stroom (zonnepanelen kunnen deze tarieven verlagen). Het enige wat je verder moet hebben is een parkeerplaats/garage of oprit. Welk laadstation is geschikt voor mijn EV en mijn woning/meterkast? Verderop check je bruikbare informatie m.b.t. laadpaal laten installeren in Netersel. Zie ook aanvullende informatie over Betrouwbare laadpassen.
Vrije laadpaal of wallbox
Een laadstation Netersel kan op verschillende manieren worden gemonteerd. Het kan als een wandbox aan een muur gemonteerd worden of je installeert het op een paal. Dat is ook het enige verschil, de rest werkt hetzelfde. Bekijk kritisch de afstand van jouw EV en de laadplek om lange dure laadkabels te vermijden.
1-fase of 3-fasen station
Een 1-fase laadpaal werkt met de normale 230V aansluiting. Het systeem werkt dan op standaard 16A. Reken dan op z’n 3.7 kW laadvermogen. Elk woonadres in ons land heeft sowieso een 1-fase aansluiting (1x30a). Een 3-fase laadstation is vaak nodig voor nieuwe modellen, deze maakt gebruik van 400V (krachtstroom). Het maximale vermogen is 11 kW. Het 3-fase systeem kan je elektrische auto in beperkte tijd volledig laden. Is je meterkast nog niet geschikt voor een 3-fase aansluiting? Je kunt dan deze krachtstroomaansluiting laten aanleggen door een erkende elektricien in Netersel. Ook dien je een aanvraag in bij de netbeheerder.
Jouw eigen oplaadpunt laten plaatsen
Goedkoop en snel laden en altijd een vrije plek!
Losse of vaste laadkabel
Je kunt kiezen voor een laadzuil met een vaste kabel of een afneembare kabel. Het belangrijkste voordeel van een vaste kabel is dat je niet eerst een losse kabel uit je koffer hoeft te halen. Verder is het zo dat je ze in meerdere formaten en lengtes kunt kopen, tot wel 10 meter. Het grote nadeel is dat de kabel in de praktijk vaak minder lang mee gaat omdat er door wind en regen water in kan komen (of je moet de auto binnen opladen). Daarnaast kan het zijn dat het wat rommelig oogt. Ook moet je opletten dat je per auto weer een andere stekker nodig hebt.
Waarom er gekozen moet worden voor een losse kabel (net als een socket) is dat je er elke auto mee kan laden. Je pakt namelijk de laadstekker die je overal gebruikt en die je altijd mee hebt. Evenzeer ziet het er niet zo chaotisch uit en hoef jij je niet druk te maken over slijtage. Het belangrijkste nadeel is dat je steeds een extra handeling moet uitvoeren als je even snel wilt laden. Eerst moet je de losse kabel erbij pakken, om daarna het geheel te connecten. Een paal met een losse laadkabel is doorgaans toch praktischer. Neem je over een tijdje een nieuwe EV? In zo’n geval kan je gewoon jouw huidige paal blijven gebruiken. Advies: rijdt ook eens langs de snelladers in Netersel.
Enkel of dubbel laadstation
We onderscheiden 2 soorten: een enkelvoudig of dubbel laadstation. Het onderscheid zit ‘m in het aantal auto’s dat aangesloten kunnen worden. Een paal met 1 ingang heeft 1 ingang, en kan dus maar 1 auto laden, een dubbel laadpunt kan 2 auto’s tegelijk laden. Heel erg praktisch wanneer je gezin over 2 voertuigen beschikt of juist voor bedrijven.
Innovatieve toepassingen
Laadstations hebben intuïtieve slimme laadfuncties. Hierbij check je extra uitleg over slimme laadpunten en de nieuwste snufjes.
- Dynamic Load Balancing: voorkom stroomuitval als je je auto oplaadt.
- Peak shaving: voorkom overmatig verbruik tijdens piekuren en onnodige kosten.
- Gezichtsherkenning: uitsluitend opladen wanneer jij zelf het systeem hebt ontgrendeld.
- Gebarenherkenning: met bepaalde bewegingen activeer je laadsessies, of stop je juist een laadsessie.
- AutoStart / Plug&Charge: het inpluggen van de stekker is voldoende om de laadsessie op te starten.
- Abonnementen & Laadpas: altijd een goed overzicht van al je oplaadmomenten.
Laadpaal installateur Netersel vergelijken
De tarieven van laadpalen lopen zeer uiteen. De adviesprijs van een laadstation voor thuis ligt tussen de €625 t/m €3275. De tarieven worden o.a. gecalculeerd op basis van het totale laadvermogen van de installatie. Hoe krachtiger je systeem, hoe sneller de batterij van een EV kan worden volgeladen. Ook onderscheiden we slimme stations met speciale mogelijkheden als Peak Shaving die duurder zijn. Hieronder tref je de huidige kosten laadpaal Netersel. Soort laadpaal Vermogen Tijd volle batterij Investering 1-fase laadpaal 3,7 kW 11 uur €525- €610 1-fase laadpaal 7,4 kW 5 uur €525- €625 3-fase laadpaal 11 kW 3,6 uur €670- €795 3-fase laadpaal 22 kW 1,8 uur €840- €955
Betrouwbare merken
- EVBox:Makkelijk te installeren, gebruiken en onderhouden.
- Wallbox (wandlader): Met handige App met uitgebreide statistieken.
- NewMotion: profiteer van volledig inzicht in laadkosten via een online portal.
- Alfen: Slimme functies tegen een aantrekkelijke prijs.
- Mennekes: Sinds 2014 de standaardstekker voor EV’s in Europa.
- EVhub: Aantrekkelijk design, stevig en relatief goedkoop.
- Webasto: Betaalbare en eenvoudige laadsystemen.
- Ecotap: Populaire Homebox voor thuisgebruik.
- Blue Current: Geschikt voor alle elektrische voertuigen.
- Chargepoint: Milieuvriendelijk en volledig recyclebaar systeem.
- Myenergi / Zappi: Altijd connected met de speciale HUB.
- Tesla Wall Connector: Betaalbaar en geschikt voor Model X, Model S en Model 3.
- NRGkick: Maximaal inzicht dankzij slimme Smartphone App.
- Zie ook merken als: ABB, Delta, Eaton, Etrel, Etrel, Flexicharge, Keba, Hypercharger of Tritium, Circontrol, Xcharge, Efacec.
Kosten voor installatie 2024
De uiteindelijke kosten van een voordelige laadpaal installeren in Netersel variëren van €380 en €1875. Dat wordt gecalculeerd a.d.h.v. het werk dat in de meterkast uitgevoerd moet worden en welke afstand er zit tussen de aansluiting in de meterkast en de laadpaal zelf. Hoe groter het terrein, des te meer graafwerk er bij komt kijken en des te meer (dure) kabels er nodig zijn.
Laadpas
Doorgaans wordt na de aanschaf van een laadpaal voor een elektrische auto ook een abonnement afgesloten. Je kunt natuurlijk zonder, echter zijn de pluspunten behoorlijk interessant. De kosten van abonnementen voor laadpalen liggen rond de €5,75 op maandbasis.
- Altijd inzicht in je laadgebruik.
- Automatisch factureren en declareren van de laadkosten.
- Eenvoudig je oplaadpunt openstellen voor gastgebruik.
- Profiteer van 24/7 service en updates.
Een goedkope laadpaal voor thuis?
Zoek goede vakmannen uit jouw streek.
Gemiddelde besparing elektrisch rijden
Met elektrisch rijden kan je fors goedkoper rijden. De investering in een elektrische auto en het thuislaadpunt plus installatie hebben een korte terugverdientijd. In het onderstaande gedeelte kan je een rekenvoorbeeld zien. Een Nederlander rijdt zo’n 1077 kilometer (maandelijks). Met dit getal becijferen we wat de verwachte kostenbesparing is. In onze berekening kiezen we voor de volgende tarieven (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in Netersel):
- Benzine rijden 2024: €0,120/km
- Elektrisch rijden 2024: €0,044/km
Soort | Prijzen p/km | Per maand | Per jaar |
---|---|---|---|
Benzine rijden | €0,120 | €129,24 | €1550,88 |
Elektrisch | €0,044 | €47,39 | €568,66 |
Besparing | €0,076 | €81,85 | €982,22 |
Laadpaal aanvragen gemeente Bladel
Heb je een EV, maar heb je geen ruimte voor een laadpaal? En is er nog geen openbaar laadpunt in de buurt? In deze gevallen mag jij een openbaar oplaadpunt in Netersel aanvragen bij de gemeente. Let wel even op de voorwaarden en eisen:
- Op jouw eigen oprit is er geen ruimte voor een laadpunt.
- Er is nog geen openbaar laadstation aanwezig in jouw directe omgeving.
- Je dient een aanvraag in voor een elektrische- of hybride auto met een actieradius boven de minimale aantal kilometers.
Mits je voldoet aan de eisen neemt de gemeente jouw aanvraag in behandeling. De gemeente heeft altijd de beslissingsbevoegdheid als het gaat om of en in welke straat de laadzuil gemonteerd wordt. Ze onderzoeken invalshoeken zoals toegankelijkheid en doorstroming. Elk huishouden kan er laden (hij is dus niet exclusief voor jou). Updates en informatie kan je bekijken op www.bladel.nl. Hier kun je ook terecht voor vragen of je een subsidie kunt krijgen. Steeds meer gemeenten schieten de aanvraag in bij Openbaarladen.nl. Op die site kan je vrij simpel een openbare laadpaal aanvragen. Of klik door naar Voordeligste laadpaal.
Lijst met openbare oplaadpunten in de buurt (november 2024)
Laadstations in Netersel zijn 24/7 actief. Elke weggebruiker kan terecht bij deze punten. De onkosten liggen daar wel hoger. De prijzen bedragen tussen de €0,280 – €0,595 p/kWh. Je moet een laadpas abonnement van bijv. Eflux of Vandebron hebben. In onze maps kaart zie je alle openbare laadstations in Netersel. Op deze site vind je ook laadzuilen en installatiebedrijven in Casteren, Hoogeloon, Hapert, Duizel en Steensel.
Alles over laadpunten voor zakelijk gebruik
Een laadpaal voor zakelijke toepassingen is heel praktisch voor bijv. je personeel en relaties. Heb je een gebouw met meer dan 10 parkeervakken? Volgens de laatste regelgeving moet je rekening houden dat 10% van de plekken geschikt is voor EV’s. Zakelijke laadpalen zijn financieel ook erg interessant. Zo zijn er een aantal subsidieregelingen. Dit maakt het mogelijk om als ondernemer tot 75% van de investeringskosten af te schrijven.
- Milieu Investeringsaftrek (MIA): Speciale regeling voor groene investeringen vanaf €2.500 (tot 36% aftrekbaar).
- Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Tot 75% van de aanschafprijs van een laadpaal afschrijven.
- Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): De mogelijkheid voor het aftrekken van kleine investeringen, erg relevant voor de beginnende bedrijven.
- Verder kan je extra geld verdienen door externe gebruikers te laten betalen voor het opladen.
Veelgestelde vragen aangaande thuis elektrisch laden
Hoeveel geld kost een eigen laadstation aan huis?
Een individueel laadpaal voor huis inclusief installatiewerk kost +/- tussen de €975 & €2450. Het tarief wordt bepaald door het type en model (additionele slimme functies), het totale laadvermogen, de totale afstand tussen meterkast en de laadplek en of er iets in jouw meterkast omgezet moet worden zoals een nieuwe groepenkast (of losse extra groep).
Hoe duur is het om de accu van mijn accu te laden?
Een elektrische auto opladen met je eigen lader is het meest voordelig. Je rekent de kilowattuurprijs af bij jouw leveranciers van energie zoals Essent, Energiedirect, NLE, Eneco, Budget energie en Pure energie, Vattenfall, Oxxio, Vandebron. Rekenen op zo’n €0,210 per kWh. De tarieven van elektrisch autorijden liggen gemiddeld op €4,15 p/100 km. Even om te vergelijken: een doorsnee benzinewagen komt uit op zo’n €10,00 p/100 km. Als de laadpaal draait op zonnepanelen kost de stroom je helemaal niets meer. Een normale EV behoeft 12 – 16 zonnepanelen om jaarlijks van zonne-energie rond te kunnen rijden in de provincie Noord-Brabant.
Hoe wordt het geïnstalleerd?
De expert legt een nieuwe stroomgroep incl. aardlekautomaat aan in het centrale stroompunt in je huis. Dit zorgt voor een optimale stroomverdeling in huis. Via de stroomkast vind de kabel via de kruipruimte de weg naar buiten. Samen met de installateur overleg je waar het laadpunt het beste kan komen om zo de graafwerkzaamheden te minimaliseren. De gecertificeerde laadpaal installateur in Netersel zet het als wallbox tegen de muur of op een losse paal.
Is mijn meterkast geschikt voor een laadpaal?
Over het algemeen is ieder huis geschikt te maken om een elektrische auto op te laden. Het kan wel zijn dat er eerst het e.e.a. moet worden omgezet. Achterhaal of de groepenkast beschikt over een 1-fase of 3-fase-aansluiting. De vroegere modellen konden nog overweg met 1-fase 220V stroom. De actuele modellen worden opgeladen met een 3-fasen laadpaal. Dit komt neer op krachtstroom. Het snelladen heeft heel veel voordelen. Een laadpunt installatiebedrijf in Netersel kan dit uit handen nemen. De onkosten van deze installatieservice zijn zo’n €1125. Belangrijk: door deze verzwaring betaal je mogelijk een hoger vastrecht.
Wat is het verschil tussen een type 1 en type 2 stekker?
Stekkers van laadkabels heb je als type 1 (Yazaki) en type 2 (Mennekes). Model 1 is vooral te zien bij Amerikaanse en Japanse automerken. Model 2 wordt gebruikt door merken uit de Europese Unie. Veruit de meest bekende elektrische auto’s in Netersel kunnen opgeladen worden met de type 2 stekker. Ook de openbare (snel)laadpunten in Nederland en onze buurlanden hebben ook standaard type 2 aansluitingen.
Is er subsidie beschikbaar voor een laadpaal aan huis?
Helaas kun je nu geen gebruik maken van landelijke subsidieregelingen voor een thuislaadpunt. Iedere regio kan echter afwijken van de landelijke regels. De gemeente Bladel biedt op dit moment geen financiële regelingen voor een particuliere laadpaal. Wat mogelijk wel interessant is, is om een verzoek in te dienen voor een openbaar laadpunt. Je kunt hierbij verzoeken of deze laadpaal in de buurt van jouw huis kan komen te staan. Zie ook www.bladel.nl.