Elektrisch rijden zien we steeds meer. Daarbij komt ook dat er soms geen openbare oplaadplek te vinden is. Het alternatief is een privé laadpaal in Bodegraven aan huis. Door gebruik te maken van een privé laadstation weet je altijd zeker dat je de accu kunt opladen van jouw Volkswagen ID.3 Pure en/of Fiat 500e Berlina 42 kWh. Je hoeft nooit meer te wachten bij openbare laadstations en op de lange termijn is het ook nog eens hartstikke goedkoop. Hier tref je praktische informatie over verschillende laadpunten, een handige keuzehulp en kom jij in contact met vakkundige experts voor installatiewerk uit jouw gemeente.
- Door gebruik te maken van een elektrische laadpaal kan je heel goedkoop je eigen auto tanken.
- Je bent niet afhankelijk van andere weggebruikers.
- Altijd een volle accu, en dat betekent altijd een optimale actieradius.
- Gratis rijden door te laden op je eigen zonnepanelen.
- Zo’n slimme laadpaal aan huis is al te bestellen vanaf €935.
- Een privaat laadstation heeft een gemiddelde terugverdientijd van 7-8 jaar.
Inhoudsopgave
- Een eigen laadpaal voor thuis installeren
- Beste laadpaal leveranciers Bodegraven vergelijken november 2024
- Hoeveel voordeel behaal ik met een elektrische auto?
- Laadstation elektrische auto aanvragen gemeente Bodegraven-Reeuwijk
- Lijst met openbare oplaadpunten in de buurt
- Laadpalen voor bedrijven
- Lees de veelgestelde vragen (FAQ)
Laadstation thuis plaatsen Bodegraven
Elektrisch rijden is de toekomst. Het opladen van jouw EV als onder andere de Tesla Model 3 Standard Range Plus kan op steeds meer plekken. Een 100% eigen goedkope laadpaal Bodegraven kopen is een goede investering. Het is ontzettend handig in gebruik en je rijdt elke ochtend weg met een perfect opgeladen accu. Ook is het laden van een accu vele malen goedkoper dan bij een publiek laadpunt. Je hebt te maken met de volgende kosten: de laadpaal zelf, de installatiekosten en de stroom / verbruikskosten (we raden aan om hiervoor ook zonnepanelen te gebruiken). Het enige wat je verder moet hebben is een eigen oprit of garage. Welk laadstation is geschikt voor mijn auto en mijn situatie? Hieronder bieden wij een aantal zaken waar je rekening mee moet houden omtrent laadpaal laten installeren in Bodegraven. Op deze website lees je ook meer over Milieu.
Wallbox of vaste laadpaal
Een laadstation Bodegraven kan op 2 manieren worden geplaatst. Je kunt het bevestigen tegen een muur (wandbox) of op een speciale paal. Verder zijn er geen verschillen. Denk goed na over de afstand van jouw EV en de laadplek, zo heb je niet al te veel laadkabels nodig.
1-fase of 3-fasen installatie
Het 1-fase laadstation gaat via de normale 230V aansluiting. Daarmee behaal je standaard 16A. Reken dan op z’n 3.7 kW laadvermogen. Elke woning in Nederland heeft minimaal een 1-fase aansluiting (1x30a). Een 3-fase laadstation is vaak nodig voor nieuwe modellen, deze maakt gebruik van 400V (krachtstroom). Reken dan op z’n 11 kW laadvermogen per uur. Het 3-fase systeem kan dus wel 3 keer sneller laden dan een 1-fase laadpunt. Beschik je nog niet over een 3-fase installatie? Je kunt eenvoudig de meterkast laten voldoen aan de eisen door een elektricien in Bodegraven. Tenslotte moet de netbeheerder een aanpassing doen aan jouw aansluiting.
Jouw eigen oplaadpunt laten plaatsen
Spotgoedkoop opladen en nooit meer wachten op een vrije plek
Laadkabel: vast of los
Er zijn grofweg 2 keuzes: een laadzuil met een vaste kabel en stekker of een afneembare/losse kabel. Het gemak van de vaste stekker is dat je niet eerst een losse kabel uit je koffer hoeft te halen. Ook is het goed om te weten dat je deze vaste kabels in allerlei lengtes hebt, bij sommige leveranciers tot wel 10 meter. Een punt van kritiek is dat de kabel in de praktijk vaak minder lang mee gaat omdat er regen/sneeuw of andere viezigheid in de kabel kan komen (dit gebeurt natuurlijk niet als je binnen oplaadt). Daarnaast kan het zijn dat het er niet zo netjes uit ziet. Tenslotte is het zo dat nieuwere modellen weer een ander type stekker gebruiken dan oudere.
Waarom er gekozen moet worden voor een losse kabel (net als socket) is dat elk type EV hier op aangesloten kan worden. Het laadproces doe je met de stekker die je in de auto hebt liggen. Eveneens ziet het er niet zo chaotisch uit en is de kwaliteit van de stekker gewaarborgd. Het belangrijkste nadeel is dat het altijd even iets langer duurt als je gaat laden. Je moet de kabel/stekker dan uit je koffer pakken, om daarna het geheel te connecten. Een laadpaal zonder vaste kabel wordt door de meeste EV-gebruikers aanbevolen. Krijg je later een andere elektrische auto met een andere aansluiting? Dan hoef je jouw laadzuil niet weer opnieuw aan te passen. Alternatief: kies ook eens voor snelladers in Bodegraven.
Enkele of dubbele laadpaal
Je kan kiezen uit een enkel of een dubbel laadstation. Het enige verschil zit hem in het aantal auto’s dat aangesloten kunnen worden. Een paal met 1 ingang is geschikt om 1 voertuig op te laden, een dubbel systeem biedt de mogelijkheid om 2 auto’s van stroom te voorzien. Ideaal als je meerdere elektrische voertuigen in het gezin hebt of juist voor bedrijven.
Slimme toepassingen
De nieuwe generatie laadoplossingen hebben steeds vaker slimme laadfuncties. In het volgende hoofdstuk check je extra details over slimme laadpunten en de nieuwste innovaties.
- Dynamic Load Balancing: voorkomt dat de stroom uitvalt.
- Peak shaving: voorkomt overcapaciteit kosten bij het elektrisch laden.
- Gezichtsherkenning: laadpalen kunnen worden ontgrendeld wanneer een geautoriseerde persoon voor de laadpaal staat.
- Gebarenherkenning: door middel van simpele gebaren een laadsessie starten of beëindigen.
- AutoStart / Plug&Charge: het inpluggen van de stekker is voldoende om de laadsessie op te starten.
- Abonnementen & Laadpas: houd overzicht over jouw laadstation(s) en laadsessies.
Laadpaal installateur Bodegraven vergelijken
De prijzen van laadpalen variëren enorm. De prijs van een laadstation voor thuis loopt uiteen tussen de €550 en €3150. De tarieven worden o.a. gecalculeerd op basis van de slimme functies, het abonnement en de laadcapaciteit. Hoe meer vermogen het station heeft, hoe sneller je de batterij maximale hebt geladen. Bovendien zijn er slimme systemen met innovatieve snufjes als gebarenherkenning die duurder zijn. In de bijgaande tabel tref je de kosten laadpaal Bodegraven. Type laadpaal Laadvermogen Laadtijd Prijzen 1-fase laadpaal 3,7 kW 10,6 uur €545- €605 1-fase laadpaal 7,4 kW 5 – 6 uur €550- €605 3-fase laadpaal 11 kW 3,5 uur €670- €780 3-fase laadpaal 22 kW 1,5 – 2 uur €880- €935
Populaire systemen
- EVBox:Flexibele laadoplossingen voor kantoor en thuis.
- Wallbox (wandlader): Programmeer het opladen in de daluren.
- NewMotion: slimme laadservices voor thuis.
- Alfen: Robuuste, veilige en betrouwbare laadstations.
- Mennekes: Sinds 2014 de standaardstekker voor EV’s in Europa.
- EVhub: Optioneel integratie met slimme EVhub laadpas.
- Webasto: Populaire Pure en Live modellen scherp geprijsd.
- Ecotap: Thuisladers met Load Balancing.
- Blue Current: Plug & Charge of met laadpas laden.
- Chargepoint: Montage aan de wand of op een paal mogelijk.
- Myenergi / Zappi: Slimme aanpasbare maximale stroom limiet.
- Tesla Wall Connector: Speciaal voor de Model X, Model S en Model 3.
- NRGkick: Met automatische maximale laadstroomdetectie.
- Andere mogelijkheden: ABB, Eaton, Delta, Etrel, Etrel, Hypercharger, Schneider Electric , Keba & Tritium, Efacec, Zaptec, Xcharge.
Installatietarieven 2024
De geschatte kosten van een voordelige laadpaal installeren in Bodegraven variëren van €340 en plus minus €2025. Dit is afhankelijk van de benodigde installatiewerkzaamheden in de meterkast en de afstand tussen meterkast en de laadpaal. Hoe groter de te overbruggen afstand, hoe meer graafwerk/boorwerk er bij komt en hoe meer kabelmeters gebruikt moeten worden.
Abonnementsprijzen laadpassen
Soms wordt bij de installatie van een laadpaal voor een elektrische auto een speciaal abonnement gekozen. Het is absoluut niet verplicht, echter zijn de pluspunten behoorlijk interessant. De tarieven van zo’n laadpaal abonnement liggen rond de €2,50 (maandelijks).
- Inzicht in je laadsessies.
- Automatisch je stroomkosten laten verrekenen.
- Gast Tarief instellen.
- Automatische firmware-updates.
Laadpaal bij je thuis installeren?
Bekijk populaire vakmannen uit jouw streek.
Kosten elektrisch rijden en besparing t.o.v. benzine
Elektrisch rijden kan flink besparen op je autokosten. De elektrische auto en het thuislaadpunt heb je al gauw terugverdiend, daarna begint de winst. In de tabel hieronder bieden wij een rekenvoorbeeld. Een Nederlandse automobilist rijdt gemiddeld 1103 km op maandbasis. Met dit aantal kilometers becijferen we hoeveel je bespaart met elektrisch rijden. Hierbij kiezen we voor de volgende tarieven (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in Bodegraven):
- Benzine rijden 2024: €0,145/km
- Elektrisch rijden 2024: €0,049/km
Type | Kosten p/km | Per maand | Per jaar |
---|---|---|---|
Benzine rijden | €0,145 | €159,94 | €1919,22 |
Elektrisch | €0,049 | €54,05 | €648,56 |
Besparing | €0,096 | €105,89 | €1270,66 |
Laadpaal aanvragen gemeente Bodegraven-Reeuwijk
Rijd je elektrisch, maar is er geen ruimte voor een laadpaal? En is er nog geen openbaar laadpunt in de buurt? In deze gevallen mag jij een openbaar oplaadpunt in Bodegraven aanvragen bij de gemeente. Er kunnen per gemeente wel additionele voorwaarden gelden:
- Jouw woning is niet geschikt om zelf een laadpunt bij te installeren.
- Er is nog geen openbaar laadstation aanwezig in jouw directe omgeving.
- Je bezit een elektrische of hybride auto met een actieradius boven de minimale aantal kilometers.
Mits je voldoet aan de eisen neemt de gemeente jouw aanvraag in behandeling. De gemeente beslist uiteindelijk of en waar precies de laadzuil werkzaam zal worden. Ze checken daarvoor zaken als toegankelijkheid en technische haalbaarheid. Elke EV-rijder kan het gebruiken. Uitgebreide informatie is te vinden op gemeente.bodegraven-reeuwijk.nl. Hier kan je ook lezen of er eventueel subsidie beschikbaar is. Meer en meer gemeenten schieten de aanvraag in bij Openbaarladen.nl. Via deze website kan je in een paar stappen een openbare laadpaal aanvragen. Of lees meer informatie over Vergelijk laadpassen.
Overzicht openbare laadpunten (november 2024)
Laadstations in Bodegraven zijn aanwezig. Iedere EV-bezitter kan daar gebruik van maken. Het is een stuk duurder dan thuis laden. De onkosten lopen uiteen tussen de €0,245 en €0,570 p/kWh. Je moet een laadpas abonnement van bijv. Eflux of Vandebron hebben. In het Google Maps overzicht zie jij alle openbare laadstations in Bodegraven. Vind ook oplaadplekken en installateurs in Koudekerk aan den Rijn, Hazerswoude-Rijndijk, Hazerswoude-Dorp, Oude Wetering en Nieuwe Wetering.
Informatie over laadpunten voor bedrijven (zakelijk)
Een laadpaal bij je bedrijf biedt veel uitkomst voor bezoekers, klanten en eigen personeelsleden. Beschik je over een kantoor of bedrijf met tenminste 10 parkeerplaatsen? Wanneer we kijken naar de actuele regelgeving moet je rekening houden dat 10% van de plekken geschikt is voor EV’s. Zakelijke laadpalen kunnen relatief goedkoop geplaatst worden dankzij verschillende subsidieregelingen. Zo is er een regeling waarmee je wel 75% van de investeringskoten kunt afschrijven.
- Milieu Investeringsaftrek (MIA): Tot 36% van de aanschafprijs van een laadpaal afschrijven.
- Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Tot 75% van de investeringskosten in een bedrijfsmiddel dat op de Milieulijst afschrijven.
- Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): Aftrek van kleine investeringen in bedrijfsmiddelen, erg relevant voor de beginnende bedrijven.
- Daarnaast kan je iets bijverdienen door een tarief in te stellen voor derden voor het opladen.
FAQ met veelgestelde vragen over elektrisch laden
Hoeveel geld kost een eigen laadstation aan huis?
Een individueel laadpaal voor huis en laten installeren zit qua kostprijs tussen de €875 – €2275. De kosten van het hele pakket wordt gecalculeerd a.d.h.v. het soort systeem (met of juist zonder slimme functies), het minimale laadvermogen, afstand tussen de meterkast en de locatie waar het station komt en eventuele aanpassingen in de meterkast zoals het aanleggen van een extra stroomgroep.
Welke tarieven rekenen ze voor het opladen van mijn auto?
Je elektrische auto thuis laden is financieel gunstig. De kilowattuurprijs betaal je gewoon via de normale energierekening aan de stroomaanbieder van je huis zoals NLE, Eneco, Essent, Energiedirect, Budget energie en PowerPeers, Oxxio, Vattenfall, Vandebron. Dit is nu ongeveer €0,245 per kWh. De kosten van elektrisch autorijden zijn omgerekend dus +/- €4,10 p/100 km. Belangrijk: een normale auto op benzine kost al gauw €10,10 p/100 km. Wanneer je het combineert met zonnepanelen kan je na een aantal jaren zelfs zo goed als gratis laden. De huidige EV behoeft 12 – 16 zonnepanelen om jaarlijks van zonne-energie rond te kunnen rijden in de provincie Zuid-Holland.
Hoe gaat de installatie in z’n gang?
De expert legt een aparte stroomgroep aan in de meterkast. Anders heb je kans dat op een gegeven moment de stroom uitvalt. Van dit stroompunt vind de kabel via de kruipruimte de weg naar buiten. Samen met de installateur overleg je waar de laadpaal wordt geplaatst om de werkzaamheden binnen de perken te houden. Jouw laadpaal installateur in Bodegraven zet het laadstation vast tegen de muur of op een paal.
Kan er een laadpaal aangesloten worden op mijn laadpaal?
Over het algemeen is elke woning geschikt te maken om een elektrische auto op te laden. Het kan wel zijn dat er eerst het e.e.a. moet worden omgezet. Achterhaal of de groepenkast met een 1-fase of 3-fase-aansluiting is uitgevoerd. De vroegere modellen konden nog overweg met 1-fase 220V stroom. De hedendaagse elektrische wagens vereisen een 3-fasen aansluiting. Dit kennen we ook als krachtstroom. Zo kan je veel sneller laden. Een laadpunt installatiebedrijf in Bodegraven kan het allemaal juist aansluiten. De kosten daarvoor bedragen ongeveer €850. Goed om te weten: door deze verzwaring betaal je mogelijk een hoger vastrecht.
Moet ik een type 1 of type 2 stekker hebben?
Stekkers van laadkabels zijn verkrijgbaar in type 1 (Yazaki) en type 2 (Mennekes). Model 1 wordt doorgaans geïmplementeerd bij Amerikaanse en Japanse modellen. Model 2 zien we met name terug bij merken uit Europa. De meeste gangbare elektrische auto’s in Bodegraven dien je op te laden met een type 2 stekker. Ook het gros van de openbare laadpalen in Nederland (en Europa) zijn voorzien van type 2 stekkers (Mennekes).
Kan ik gebruik maken van subsidie voor een thuis laadpaal?
Er zijn geen landelijke subsidies voor een thuislaadpunt op eigen terrein. Elke gemeente is vrij om hier eigen beleid voor te schrijven. De gemeente Bodegraven-Reeuwijk heeft op dit moment geen financiële tegemoetkoming voor een particuliere laadpaal. Je kunt het wel overwegen om een verzoek in te dienen voor een openbaar laadpunt. Je kunt verzoeken of de paal vlakbij jouw woning kan komen. Bekijk ook gemeente.bodegraven-reeuwijk.nl.