Elektrisch rijden is sterk in opkomst. Dit resulteert in het feit dat de openbare oplaadplekken steeds voller raken. Het alternatief is een eigen laadpaal in Eesergroen aan huis. Met behulp van een zelfvoorzienend laadstation ben je altijd verzekerd van een plekje voor jouw Audi e-tron GT of bijvoorbeeld de Audi e-tron S 55 quattro. Altijd verzekerd van een laadpaal op jouw eigen oprit en het is veel voordeliger. Op dit portaal check je bruikbare informatie over populaire laadpunten, bieden we een aantal handige kooptips en kan jij snel een vrijblijvende offerte opvragen bij leveranciers die werken in jouw gemeente.
- Met een eigen elektrische laadpaal kan je enorm veel besparen op de laadkosten.
- Nooit meer wachten tot er een paal vrij komt.
- Je beschikt altijd over een volle accu, zo profiteer je iedere dag van de maximale actieradius.
- Nog goedkoper rijden wanneer jij zelf thuis zonnepanelen hebt.
- Een slimme laadpaal aan huis is er al vanaf €965.
- Een particulier laadstation heeft normaal gesproken een terugverdientijd van zo’n 7 jaar.
Thema’s
Laadstation thuis plaatsen Eesergroen
Elektrisch rijden is klaar voor een doorbraak. Het opladen van een elektrisch voertuig als onder andere de BMW iX3 is op dit moment mogelijk op veel manieren. Een eigen goedkope laadpaal Eesergroen kopen is iets wat je zeker moet overwegen. Het werkt snel en eenvoudig en je rijdt elke ochtend weg met een perfect opgeladen accu. Daarbovenop is het stukken betaalbaarder dan een publiek laadpunt. Wat betreft kosten heb je te maken met de initiële aanschaf + installatie en de kWh prijs voor de stroom (het gebruik van eigen zonnepanelen wordt aangeraden). Het enige wat je nodig hebt is een eigen parkeerplaats. Welke laadpaal is nu handig voor mijn situatie? In onze keuzehulp delen we bruikbare informatie omtrent laadpaal laten installeren in Eesergroen. Zie ook aanvullende informatie over Milieu.
Vrije laadpaal of wallbox
Een laadstation Eesergroen kan op 2 manieren worden geplaatst. Je kunt het bevestigen tegen een muur (wandbox) of op een speciale paal. Voor de laadsnelheid maakt het geen verschil. Houd rekening met de afstand van jouw EV en de laadplek (zo kun je besparen op de kabellengte).
1-fase of 3-fasen apparaat
Een 1-fase laadzuil werkt met de doorsnee 230V aansluiting. Dit kan met 16A (of soms ook 32A). Je zit dan op maximaal 3.7 kW laadvermogen. Ieder huis in Nederland heeft sowieso een 1-fase aansluiting (1x30a). Een 3-fase laadstation onderscheidt zich doordat deze gebruik maakt van krachtstroom (400 v). Het maximale laadvermogen van deze aansluiting is 11 kW. De 3-fase variant kan dus wel 3 keer sneller laden dan een 1-fase laadpunt. Heeft je woning geen groepenkast met 3-fase? Voor een paar honderd euro kun jij de benodigde werkzaamheden laten uitvoeren door een elektricien in Eesergroen. De netbeheerder kan vervolgens de capaciteit van de energieaansluiting veranderen.
Een eigen oplaadpunt aan huis
Goedkoop en snel laden en altijd verzekerd van een vrije plek
Laadkabel: vast of los
Er kan gekozen worden uit 2 opties: een laadzuil met een geïntegreerde vaste kabel of een losse kabel. Het pluspunt van de vaste variant is dat je niet steeds de kabel uit jouw auto hoeft te halen. Een bijkomend voordeel is dat ze verkrijgbaar zijn in verschillende lengtes, vaak wel 6 – 8 meter. Belangrijk nadeel is dat de kabel vaker gereinigd moet worden omdat er door wind en regen water in kan komen (dit is natuurlijk niet het geval als je binnen laadt). Een ander minpunt is dat het er niet zo netjes uit ziet. Tenslotte moet ook opgemerkt worden dat je per auto weer een andere stekker nodig hebt.
Het gemak van een losse kabel (net als een socket) is dat elk type EV hier op aangesloten kan worden. Je gebruikt namelijk de kabel die standaard in je kofferbak ligt. Verder ligt / staat de wallbox zo dus nooit in de weg en is de kwaliteit van de stekker gewaarborgd. Een negatief aspect is dat er een extra stap is als je even snel wilt laden. Eerst moet je de losse kabel erbij pakken, pas daarna kan je ‘m aansluiten. Een losse kabel krijgt tegenwoordig vaak de voorkeur. Ga je een ander elektrische auto rijden? In zo’n scenario hoef je jouw laadzuil niet weer opnieuw aan te passen. Alternatief: bekijk ook de snelladers in Eesergroen.
Advies: enkele of dubbele laadpaal
Er zijn 2 opties: een enkele of een dubbele laadpaal. Het onderscheid zit ‘m in hoeveel auto’s je er op aan kunt sluiten. Een paal met 1 aansluiting heeft 1 ingang, en kan dus maar 1 auto laden, met een dubbel laadstation kun je 2 EV’s tegelijkertijd aansluiten. Erg handig voor huishoudens met 2 EV’s of wanneer je een extra service wil bieden aan bezoekers.
Slimme functies
Laadstations hebben milieuvriendelijke & slimme laadfuncties. In het volgende hoofdstuk tref jij extra details over slimme laadpunten en de verschillende opties.
- Dynamic Load Balancing: automatische verdeling van het totaal beschikbare vermogen.
- Peak shaving: voorkomt overbelasting van het elektriciteitsnet tijdens piekuren.
- Gezichtsherkenning: een veilige functie waardoor alleen jij de paal kan bedienen.
- Gebarenherkenning: met bepaalde bewegingen activeer je laadsessies, of stop je juist een laadsessie.
- AutoStart / Plug&Charge: met autostart hoef je enkel een laadkabel in te pluggen om een laadsessie te starten.
- Abonnementen & Laadpas: mogelijkheid om gastgebruik toe te staan.
Laadpaal installateur Eesergroen vergelijken
Die consumentenprijzen van laadpalen liggen nogal uiteen. De kosten van een laadstation voor thuis schommelt tussen de €575 – €3450. De prijs hangt vooral af van het totale laadvermogen van de installatie. Hoe krachtiger je systeem, hoe optimaler het laadproces van de batterij. Bovendien zijn er slimme laadpunten met innovatieve mogelijkheden als gezichtsherkenning die een grotere investering vereisen. Onze experts geven hieronder een inschatting van de kosten laadpaal Eesergroen. Soort laadpaal Laadvermogen Tijd volle batterij Investering 1-fase laadpaal 3,7 kW 10,6 uur €510- €630 1-fase laadpaal 7,4 kW 5 – 7 uur €525- €645 3-fase laadpaal 11 kW 4- 5 uur €675- €790 3-fase laadpaal 22 kW 1,5 – 2 uur €840- €920
Populaire leveranciers
- EVBox:Standaard 3 jaar garantie.
- Wallbox (wandlader): Compatibel met alle elektrische auto’s.
- NewMotion: profiteer van volledig inzicht in laadkosten via een online portal.
- Alfen: Slimme functies tegen een aantrekkelijke prijs.
- Mennekes: Altijd optimaal op de hoogte met de Charge App.
- EVhub: Hoogwaardig en slagvast polycarbonaat.
- Webasto: Uitstekende prijs/kwaliteit verhouding.
- Ecotap: Met slimme functies als Smart Grid en Load Balancing.
- Blue Current: Geschikt voor alle elektrische voertuigen.
- Chargepoint: Een fraaie laadpaal in 11 kW of 22 kW uitvoering.
- Myenergi / Zappi: Houdt al jouw laadsessies bij.
- Tesla Wall Connector: Het krachtige laadstation voor de Model X, Model S en Model 3.
- NRGkick: Slimme laadpaal die je kunt meenemen, tot 22kW.
- Andere merken: ABB, Delta, Eaton, Enovates, Etrel, Keba, Schneider Electric , Hypercharger en Tritium, Zaptec, Circontrol, Xcharge.
Tarieven voor installatie 2024
De kosten voor een voordelige laadpaal installeren in Eesergroen variëren van €450 en €1800. Dat wordt gecalculeerd a.d.h.v. een verwachting van de diverse installatie-uren (arbeid), meterkast aanpassingen en de afstand tussen de meterkast en de plek waar de laadpaal geplaatst wordt. Hoe meer afstand er overbrugd moet worden, des te meer graafwerk er bij komt kijken en hoe meer kabels benodigd zijn.
Kosten van het laadpas abonnement
Doorgaans wordt bij de installatie van een laadpaal voor een elektrische auto een Backoffice abonnement gekozen. Je kunt natuurlijk zonder, maar kan het een hoop werk en administratie schelen. De tarieven van zo’n laadpaal abonnement bedragen ongeveer €4,25 op maandbasis.
- Realtime inzicht in laadsessies en geschiedenis.
- De kosten worden automatisch verrekend met je werkgever.
- Eenvoudig je oplaadpunt openstellen voor gastgebruik.
- Vaak zit er een 24/7 storing service inbegrepen bij het abonnement.
Een eigen laadpaal voor thuis?
Vind erkende installatiebedrijven uit jouw gemeente.
Gemiddelde besparing elektrisch rijden
Met elektrisch rijden kan je fors goedkoper rijden. De aanschaf van een elektrische auto en het thuislaadpunt heb je al gauw terugverdiend, daarna begint de winst. Onderstaand illustreren we dit met een rekenvoorbeeld. De Nederlander rijdt om en nabij de 1059 km (maandelijks). Hiermee berekenen we met welke kosten je rekening moet houden. In ons voorbeeld nemen we de volgende tarieven (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in Eesergroen):
- Benzine rijden 2024: €0,130/km
- Elektrisch rijden 2024: €0,046/km
Aandrijving | Tarieven p/km | P/maand | Per jaar |
---|---|---|---|
Benzine rijden | €0,130 | €137,67 | €1652,04 |
Elektrisch | €0,046 | €48,71 | €584,57 |
Besparing | €0,084 | €88,96 | €1067,47 |
Laadpaal aanvragen gemeente Borger-Odoorn
Een elektrische auto gekocht, maar kan je thuis geen laadpaal kwijt? En ontbreekt het aan een openbaar laadpunt in jouw eigen wijk? In die situaties mag je zo’n openbaar oplaadpunt in Eesergroen aanvragen bij de gemeente. Er zijn verschillende eisen en criteria van toepassing:
- Je beschikt zelf niet over voldoende vrije ruimte voor een laadpunt.
- Er is nog geen openbaar laadstation in jouw directe omgeving.
- De persoon die het indient moet eigenaar zijn van een EV/hybride auto met een noemenswaardige actieradius.
Op het moment dat jij hieraan voldoet neemt de gemeente de aanvraag in acht. De gemeente zal concluderen of en op welke plek de laadzuil neergezet wordt. Ze onderzoeken relevante zaken als vindbaarheid en of het technisch kan. Iedereen met een elektrische auto kan er laden (hij is dus niet exclusief voor jou). Meer details is beschikbaar gesteld op www.borger-odoorn.nl. Daar kom je er ook achter of er eventueel subsidie beschikbaar is. Veel Nederlandse gemeenten kiezen ervoor de exploitatie te laten verlopen via Openbaarladen.nl. Op dit portaal kan je in 6 stappen een openbare laadpaal aanvragen. Op deze website lees je ook meer over Vergelijk laadpassen.
Openbare oplaadpunten (november 2024)
Laadstations in Eesergroen vind je op steeds meer plekken. Elke laadpashouder heeft de mogelijkheid daar te laden. Het is relatief wel duur. De prijzen schommelen tussen de €0,265 tot €0,615 per kWh. Hiervoor is een laadpas abonnement van bijvoorbeeld Eflux nodig. In de onderstaande kaart doorzoek je de openbare laadstations in Eesergroen. Op deze site vind je ook oplaadpunten en aanbieders in Ees, Ellertshaar, Westdorp, Drouwen en Borger.
Laadpunten bij het bedrijf plaatsen
Een laadpaal bij je werk kan worden gebruikt door je personeel en relaties. Gaat het om een pand met 10 parkeerplekken of meer? Overeenkomstig de nieuwste wetgeving moet 1 op de 10 parkeerplaatsen geschikt zijn om een EV te laden. Zakelijke laadpalen hebben veel financiële voordelen waaronder een aantal subsidiemogelijkheden. Dit maakt het mogelijk om als ondernemer tot 75% van de investeringskosten af te schrijven.
- Milieu Investeringsaftrek (MIA): Profiteren van een investeringsaftrek 13,5%, 27% of maar liefst 36%.
- Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Tot 75% van de investeringskosten in een bedrijfsmiddel dat op de Milieulijst afschrijven.
- Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): Een manier om kleine investeringen af te schrijven, met name interessant voor startende ondernemers.
- Verder kunnen bedrijven verdienen door andere gebruikers te laten betalen voor het opladen.
Informatie over thuis elektrisch laden
Hoeveel geld kost een eigen laadstation aan huis?
Een eigen laadpaal aan huis inclusief de installatieservice varieert qua prijs tussen de €1050 en €2325. Het tarief hangt vooral af van het model laadzuil (met of juist zonder slimme functies), de gewenste aansluiting (laadvermogen), de afstand van de woning tot de laadzuil (kabelmeters) en of alle benodigde aansluitingen reeds aanwezig zijn of dat er nog wat moet gebeuren zoals een extra groep of een extra aardlekschakelaar.
Wat kost het om mijn auto thuis op te laden?
Een elektrische auto opladen met je eigen lader is het meest voordelig. Je rekent de kilowattuurprijs af bij je stroomleverancier voor je woning zoals Essent, Eneco, Budget energie, NLE, Energiedirect en PowerPeers, Oxxio, Vandebron, Vattenfall. Dat is om en nabij de €0,220 per kWh. De tarieven van elektrisch autorijden liggen gemiddeld op €4,00 per 100 kilometer. Ter vergelijking: een gemiddelde benzineauto kost ongeveer €9,80 p/100 km. Als je kiest voor zonnepanelen is opladen van jouw EV zelfs gratis. De huidige EV heeft ongeveer 8 – 16 zonnepanelen nodig om een jaar lang op zonne-energie te rijden in de provincie Drenthe.
Hoe wordt een laadpunt geïnstalleerd?
De expert treft de nodige voorbereidingen in jouw meterkast. Zo zal het stroomnet in huis niet overbelast raken. Van de meterkast legt men de benodigde kabels aan richting de installatie plek. Samen met de installateur overleg je waar het laadpunt het beste kan komen om graafwerk en benodigde kabels te beperken. De ervaren laadpaal installateur in Eesergroen monteert ‘m in overleg tegen de muur of installeert het op een paal.
Welke aanpassingen in mijn meterkast zijn nodig?
Doorgaans is iedere meterkast geschikt voor het opladen van een elektrische auto. Soms moet er wel eerst een installateur bij komen. Achterhaal of de groepenkast met een 1-fase of 3-fase-aansluiting is uitgevoerd. De eerste elektrische voertuigen werden geladen op 220V (1-fase). Innovatieve types vereisen een 3-fasen aansluiting. In de volksmond wordt het ook wel krachtstroom genoemd. Zo kan je veel sneller laden. Een laadpunt installatiebedrijf in Eesergroen zal je ondersteunen bij deze werkzaamheden. De prijzen van deze service zijn circa €975. Belangrijk: stroomkosten voor vastrecht stijgen dan wel.
Moet ik een type 1 of type 2 stekker hebben?
Stekkers van laadkabels verdelen we onder intype 1 (Yazaki) en type 2 (Mennekes). Model 1 is vooral te zien bij Amerikaanse en Japanse merken. Model 2 wordt vooral gebruikt door merken uit Europa. De favoriete elektrische auto’s in Eesergroen kan je laden met zo’n type 2 stekker. Ook de openbare laadpunten in ons land beschikken over type 2 (Mennekes).
Kan ik gebruik maken van subsidie voor een thuis laadpaal?
Helaas kun je nu geen gebruik maken van landelijke subsidieregelingen voor een thuislaadpunt op eigen terrein. Elke gemeente heeft een eigen beleid. De gemeente Borger-Odoorn verstrekt op dit moment geen financiële tegemoetkoming voor een particuliere laadpaal. Wat mogelijk wel interessant is, is om een verzoek in te dienen voor een openbaar laadpunt. Je kunt hierbij verzoeken of het oplaadpunt in de buurt van jouw woning geplaatst mag worden. Een verzoek indienen kan op www.borger-odoorn.nl.