Elektrisch rijden is sterk in opkomst. Dit resulteert in het feit dat de openbare oplaadplekken steeds voller raken. Steeds meer mensen kiezen dan ook voor een eigen laadpaal in Ellertshaar aan huis. Dankzij jouw eigen laadstation ben je altijd verzekerd van een volle accu van jouw Dacia Spring Electric of bijvoorbeeld de Tesla Model X Long Range Plus. Je kunt altijd direct je auto aan de lader zetten en de kWh prijs is voordeliger. Op EVPlan.nl lees je extra informatie over verschillende laadstations, geven we een duidelijk stappenplan en kom je in contact met leveranciers en installateurs werkzaam in jouw regio.
- Door te kiezen voor een eigen elektrische laadpaal kan je heel goedkoop je eigen auto tanken.
- Altijd een vrije plek, nooit meer wachten.
- Iedere morgen wegrijden met een opgeladen accu, zo beschik je dus altijd over een goede actieradius.
- Goedkoper autorijden als je ook kiest voor zonnepanelen.
- Een slimme laadpaal aan huis laat je al plaatsen voor €950.
- Een eigen laadstation aan huis verdien je al binnen 7 jaar terug.
Thema’s
Laadstation thuis plaatsen Ellertshaar
Elektrisch rijden wordt steeds populairder. Het opladen van jouw EV zoals bijv. de BMW i4 kan op diverse manieren. Een eigen goedkope laadpaal Ellertshaar kopen is iets wat we steeds meer zien. Nooit meer in de rij bij een laadstation en je hebt dan de zekerheid van een goede actieradius. Evenzeer is het laden van een accu vele malen goedkoper dan bij een publiek toegankelijk laadstation. Wat betreft kosten heb je te maken met de laadpaal zelf, de installatiekosten en de stroomprijzen (met zonnepanelen wordt het helemaal voordelig rijden). Je moet wel de beschikking hebben over een eigen parkeerplaats. Welke laadpaal is de beste keuze voor mijn voertuig en mijn woning? In het gedeelte hieronder kan je aan de slag met een aantal zaken waar je rekening mee moet houden ten aanzien van laadpaal laten installeren in Ellertshaar. Bekijk ook meer info over Smart Charging.
Montage: wallbox of laadpaal
Een laadstation Ellertshaar kan op 2 manieren worden aangebracht. Je kunt het installeren aan de muur als een wandmodel (wandbox) of op een speciale paal. Er zit verder geen verschil tussen deze opties. Analyseer de afstand die er zit tussen de parkeerplek en het laadstation om lange dure laadkabels te vermijden.
1-fase of 3-fasen station
Het 1 fase systeem werkt met de normale 230V aansluiting. Hiermee heb je een minimaal vermogen van 16A. Het laadvermogen is dan max. 3.7 kW. Elk woonadres in ons land heeft zo’n 1-fase aansluiting (1x30a of 1x40a). Een 3-fase laadpaal maakt gebruik van 3x 230 V (krachtstroom). Reken dan op z’n 11 kW laadvermogen per uur. Een 3-fase laadpaal kan je elektrische auto in beperkte tijd volledig laden. Is je meterkast nog niet geschikt voor een 3-fase aansluiting? Je kunt eenvoudig de benodigde werkzaamheden laten uitvoeren door een elektricien in Ellertshaar. Ook dien je een aanvraag in bij de netbeheerder.
Een oplaadpaal aan huis?
Voordelig opladen en nooit meer in de rij bij een laadstation
Vaste of losse laadkabel
Je kunt kiezen voor een laadzuil met een vaste kabel en stekker of een afneembare/losse kabel. De meerwaarde van een vaste kabel is dat je niet steeds de kabel uit jouw auto hoeft te halen. Een bijkomend voordeel is dat de vaste kabels in meerdere maten verkrijgbaar zijn, bij Alfen bijvoorbeeld tot wel 8 meter. Een negatief aspect is dat de levensduur van de kabel minder is omdat er water in de kabel kan komen (of je moet de auto binnen opladen). Waar je ook rekening mee moet houden is dat het veel ruimte inneem (staat slordig). Als laatste moet je opletten dat oudere modellen weer een andere stekker gebruiken dan nieuwere modellen.
Het belangrijkste pluspunt van een losse kabel (als mede een socket) is dat elk type EV hier op aangesloten kan worden. Het opladen gebeurt namelijk met de standaard kabel die is meegeleverd vanaf de fabriek. Eveneens ziet het er wat netter uit en gaat jouw kabel langer mee. Het minpunt is dat de drempel wat hoger wordt als je gaat laden. Je moet eerst de kabel uit de koffer halen, om daarna het geheel te connecten. Een losse kabel werkt in de praktijk vaak het best. Krijg je later een andere elektrische auto met een andere aansluiting? In zo’n scenario zijn er geen aanpassingen nodig. Tip: gebruik ook zeker een snelladers in Ellertshaar.
Verschil enkele en dubbele laadpaal
Er zijn 2 keuzes: één aansluiting of twee aansluitingen. Het verschil heeft te maken met hoeveel voertuigen er aangesloten kunnen worden. Een paal met 1 stekkeringang heeft stroomcapaciteit voor 1 EV, een dubbel systeem biedt de mogelijkheid om 2 auto’s van stroom te voorzien. Erg handig als je 2 elektrische auto’s hebt of als je een laadpunt beschikbaar wilt stellen aan bezoekers.
Slimme toepassingen
Laadstations hebben steeds vaker slimme laadfuncties. Hierbij vind jij meer info over slimme laadpunten en de nieuwste innovaties.
- Dynamic Load Balancing: automatische optimalisering en verdeling van stroom.
- Peak shaving: voorkom kosten die uw netbeheerder in rekening kan brengen bij het overschrijden van het piekvermogen.
- Gezichtsherkenning: dit zorgt ervoor dat niemand anders ongevraagd gebruik kan maken van jouw station.
- Gebarenherkenning: gebruik handgebaren om een laadsessie te openen (zonder pasjes).
- AutoStart / Plug&Charge: direct laden zonder pasje of sleutel.
- Abonnementen & Laadpas: houd overzicht over jouw laadstation(s) en laadsessies.
Laadpaal installateur Ellertshaar vergelijken
De aanschafprijzen van laadpalen kunnen flink uiteen lopen. De prijs van een laadstation voor thuis schommelt tussen de €900 tot €3300. De tarieven worden o.a. gecalculeerd op basis van de capaciteit en functies van het laadstation. Hoe krachtiger je systeem, hoe sneller de batterij van een EV kan worden volgeladen. Verder onderscheiden we slimme stations met toffe opties als gebarenherkenning die een grotere investering vereisen. In het schema hieronder vind je de gemiddelde kosten laadpaal Ellertshaar. Laadstation type Laadvermogen Laadtijd Tarief 1-fase laadpaal 3,7 kW 11 – 12 uur €530- €610 1-fase laadpaal 7,4 kW 5 – 6 uur €505- €610 3-fase laadpaal 11 kW 4 uur €690- €795 3-fase laadpaal 22 kW 1,8 – 2 uur €830- €950
Populaire producten
- EVBox:Altijd automatische software-updates.
- Wallbox (wandlader): De beste manier van elektrisch opladen.
- NewMotion: laad probleemloos overal op in het grootste publieke laadnetwerk van Europa.
- Alfen: Betrouwbare laadpalen van Nederlandse bodem.
- Mennekes: Altijd inzicht in je laadgegevens via de App.
- EVhub: Leverancier die zich onderscheidt op prijs.
- Webasto: Degelijk en krachtig, gemaakt in Duitsland.
- Ecotap: Slimme oplaadsystemen met Dynamic Load Balancing.
- Blue Current: Compact systeem met slimme functies.
- Chargepoint: Robuuste omhulling, vandalismebestendig.
- Myenergi / Zappi: Direct klaar voor gebruik zonder verborgen kosten.
- Tesla Wall Connector: Model X, Model S en Model 3 laden met verschillende stroomsterkten.
- NRGkick: Flexibel en compact systeem, ideaal voor op reis.
- Zie ook merken als: ABB, Delta, Enovates, Etrel, Etrel, Hypercharger, Schneider Electric , Keba en Tritium, Efacec, Zaptec, Xcharge.
Prijzen voor installatie 2024
De prijzen voor een voordelige laadpaal installeren in Ellertshaar variëren van €340 en ongeveer €1900. Dit is afhankelijk van of jouw meterkast al geschikt is voor een (3-fase) laadstation en de afstand tussen de meterkast en de locatie waar het laadstation komt. Hoe langer deze afstand, hoe meer graafwerk/boorwerk er bij komt en hoe meer kabelmeters gebruikt moeten worden.
Laadpas
Soms wordt bij de installatie van jouw laadpaal voor een elektrische auto ook een abonnement afgesloten. Je kunt natuurlijk zonder, alleen loop je dan wel enkele voordelen mis. De kosten van zo’n backoffice abonnement voor jouw laadpaal zijn zo’n €5,25 op maandbasis.
- Altijd inzicht in je laadgebruik.
- Automatisch je stroomkosten laten verrekenen.
- Laat je gasten ook bij je thuis hun auto opladen.
- Je kunt rekenen op 24/7 support en actuele software.
Laadpaal voor thuis aanschaffen?
Zoek ervaren installatiebedrijven die werken in je omgeving.
Hoeveel voordeel behaal ik met een elektrische auto?
Elektrisch rijden kan flink besparen op je autokosten. Zo’n elektrische auto en het thuislaadpunt heb je binnen een aantal jaar terugverdiend. Bijgaand tonen we een rekenvoorbeeld. Een Nederlandse automobilist rijdt gemiddeld 1057 kilometer per 4 weken. Op basis daarvan calculeren we wat de mogelijke besparing zal zijn. In onze berekening gaan we uit van de volgende kosten (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in Ellertshaar):
- Benzine rijden 2024: €0,120/km
- Elektrisch rijden 2024: €0,044/km
Aandrijving | Kosten p/km | P/maand | P/jaar |
---|---|---|---|
Benzine | €0,120 | €126,84 | €1522,08 |
Elektrisch | €0,044 | €46,51 | €558,10 |
Besparing | €0,076 | €80,33 | €963,98 |
Laadpaal aanvragen gemeente Borger-Odoorn
Rijd je elektrisch, echter beschikt je niet over een eigen oprit? En is er nog geen openbaar laadpunt in de buurt? Je mag dan zo’n openbaar oplaadpunt in Ellertshaar aanvragen bij de gemeente. Let wel even op de voorwaarden en eisen:
- Op jouw eigen oprit is er geen ruimte voor een laadpunt.
- Er is nog geen openbaar laadstation aanwezig in jouw directe omgeving.
- De indiener beschikt over een EV/hybride auto met een actieradius boven de minimale aantal kilometers.
Als je aan deze voorwaarden voldoet wordt jouw verzoek meegenomen. De gemeente neemt een besluit over of en in welke straat de laadzuil werkzaam zal worden. Ze checken daarvoor invalshoeken zoals zichtbaarheid en aanwezigheid van andere laadpunten. Iedereen met een elektrische auto mag het gebruiken. Meer informatie vind je op www.borger-odoorn.nl. Hier kun je ook terecht voor vragen of je in aanmerking komt voor een subsidie. Meer en meer gemeenten verwijzen je door naar Openbaarladen.nl. Op deze website kan je simpel en snel een openbare laadpaal aanvragen. Of lees meer informatie over Actieradius.
Kaart met openbare laadpunten (november 2024)
Laadstations in Ellertshaar zijn goed vertegenwoordigd. Iedereen met een EV kan terecht bij deze punten. Let op: het is wel vrij prijzig. De tarieven lopen uiteen tussen de €0,240 – €0,605 p/kWh. Let op: een laadpas abonnement is een vereiste. In het volgende schema treft je de openbare laadstations in Ellertshaar. Op deze site vind je ook laadmogelijkheden en leveranciers in Westdorp, Drouwen, Borger, Buinen en Bronneger.
Informatie over laadpunten voor bedrijven (zakelijk)
Een laadpaal bij uw bedrijf biedt veel uitkomst voor je personeel en relaties. Zoek je naar opties voor een pand met minimaal 10 parkeerplaatsen? Wanneer we kijken naar de actuele regelgeving zal je 10% van de plekken moeten reserveren voor EV-rijders. Zakelijke laadpalen hebben veel financiële voordelen waaronder een aantal subsidieregelingen. Op deze site lees je hoe je tot wel 75% van de investeringskosten mag afschrijven.
- Milieu Investeringsaftrek (MIA): Investeringsaftrek die kan oplopen tot 36 procent van het investeringsbedrag.
- Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Tot 75% van de investeringskosten in een bedrijfsmiddel dat op de Milieulijst afschrijven.
- Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): Aftrek van kleine investeringen in bedrijfsmiddelen, zeer interessanten voor de beginnende ondernemers.
- Bovendien verdient een zakelijke laadpaal zich terug door derden te laten betalen voor het gebruik van de palen.
Veelgestelde vragen (FAQ) over thuis elektrisch laden
Wat kost een eigen laadstation aan huis laten installeren?
Een laadpaal voor thuis en laten installeren kost +/- tussen de €1025 en €2400. De uiteindelijke kostprijs wordt bepaald door het type en model (met of juist zonder slimme functies), de gewenste aansluiting (laadvermogen), afstand tussen de meterkast en de locatie waar het station komt en eventuele aanpassingen in de meterkast zoals het plaatsen van een aardlekautomaat of nieuwe groep.
Wat betaal ik voor een volle accu?
Een elektrische auto opladen met je eigen lader is het meest voordelig. Je betaalt de kilowattuurprijs gewoon direct aan jouw leveranciers van energie zoals Budget energie, Essent, Energiedirect, NLE, Engie en Vandebron, PowerPeers, Vattenfall, Pure energie. Rekenen op zo’n €0,225 per kWh. De kosten van elektrisch autorijden zijn omgerekend dus +/- €3,95 p/100 km. Goed om te weten: een benzine aangedreven auto kost ongeveer €10,10 p/100 km. Als je kiest voor zonnepanelen kost de stroom je helemaal niets meer. De huidige EV eist 10 – 16 zonnepanelen om per jaar op eigen zonne-energie in alle kilometers te kunnen voorzien in de provincie Drenthe.
Hoe wordt het geïnstalleerd?
De leverancier legt een nieuwe stroomgroep aan in het centrale stroompunt in je huis. Dit voorkomt stroomuitval in en rondom je huis. Via de meterkast wordt een kabel naar buiten gelegd onder de grond. In overeenstemming met de specialist bereken je waar het station moet komen om het graafwerk te beperken. De ervaren laadpaal installateur in Ellertshaar zet het laadstation vast tegen de muur of op een bevestigingspaal.
Welke aanpassingen in mijn meterkast zijn nodig?
Over het algemeen is iedere meterkast geschikt voor het laden van een elektrische auto. Het kan wel zijn dat er eerst het e.e.a. moet worden omgezet. Hierbij is van belang of de woning is uitgevoerd met een 1-fase of 3-fase-aansluiting. De eerste modellen werden geladen op 1-fase stroom (220V). Nieuwere modellen hebben meer vermogen nodig (3-fasen laadpaal). Je komt het ook vaak tegen als krachtstroom. Je kunt zo tot wel 3 keer sneller laden. Een laadpunt installatiebedrijf in Ellertshaar zal je ondersteunen bij deze werkzaamheden. De tarieven hiervan bedragen circa €1025. Bedenk wel: het kan zijn dat je hogere maandelijkse kosten betaalt door een hoger vastrecht.
Type 1 en type 2 stekkers, wat is het verschil?
Laadkabels / stekkers heb je als type 1 (Yazaki) en type 2 (Mennekes). Model 1 wordt vooral gebruikt door Japanse en Amerikaanse merken. Model 2 wordt doorgaans geïmplementeerd bij merken uit Europa. Veruit de meest populaire elektrische auto’s in Ellertshaar beschikken over een type 2 aansluiting. Ook openbare laadpunten in Nederland hebben ook standaard type 2 aansluitingen.
Kan ik aanspraak maken op subsidie voor een laadzuil thuis?
Er bestaan geen landelijke subsidies voor een thuislaadpunt. Elke regio kan echter afwijken van de landelijke regels. De gemeente Borger-Odoorn verstrekt op het ogenblik geen subsidies of korting op een particuliere laadpaal. Wat mogelijk wel interessant is, is om een openbaar laadstation aan te vragen. Je kunt verzoeken of deze laadpaal niet al te ver van jouw huis kan komen te staan. Bekijk ook www.borger-odoorn.nl.