Laadpaal Borssele

START KEUZEHULP DIRECT AANVRAGEN

Elektrisch rijden is klaar voor een doorbraak. Dit resulteert in het feit dat er soms geen openbare oplaadplek te vinden is. Overweeg dan zeker eens een eigen laadpaal in Borssele aan huis. D.m.v. een laadstation van jezelf hoef je niet bang te zijn voor een lege accu van jouw Tesla Model 3 Long Range Dual Motor of bijvoorbeeld de DS 3 Crossback E-Tense. Je kunt altijd direct je auto aan de lader zetten en het is veel voordeliger. Middels onze vergelijker zoek je handige informatie over diverse soorten laadstations, een handige keuzehulp en kom je in contact met leveranciers en installateurs uit jouw gemeente.

  • Met behulp van jouw eigen elektrische laadpaal ben je veel goedkoper uit qua laadkosten.
  • Een exclusieve paal voor je eigen wagen.
  • Elke ochtend beginnen met een volle accu, altijd een optimale actieradius.
  • Autorijden voor gunstige tarieven wanneer je er extra zonnepanelen bij neemt.
  • Een slimme laadpaal aan huis bestel je al vanaf €950.
  • Een thuis-laadstation heeft een gemiddelde terugverdientijd van 7-8 jaar.

thuis-elektrisch-auto-laden

Laadstation thuis plaatsen Borssele

De grote opmars van elektrisch rijden is begonnen. Het elektrisch laden van een EV zoals bijvoorbeeld de Polestar 2 kan op steeds meer plekken. Een extra goedkope laadpaal Borssele kopen is steeds meer in trek. Laden gaat dan op een laagdrempelige manier en je hebt dan de zekerheid van een volle accu. Evenzeer is het veel betaalbaarder dan een openbaar laadpunt. De kosten bestaan uit: de eenmalige aanschafprijs, installatie en de verbruikskosten (we raden aan om hiervoor ook zonnepanelen te gebruiken). Uitgangspunt hierbij is wel dat je beschikt over een eigen parkeerplaats. Welke laadpaal is de beste keuze voor mijn woning en auto? In onze keuzehulp delen we handige tips en adviezen voor laadpaal laten installeren in Borssele. Of klik door voor meer informatie over Voordeligste elektrische auto.

Wallbox of laadpaal
Een laadstation Borssele installeren kan op 2 manieren. Je kunt het laten plaatsen als wandbox aan de muur of op een vrijstaande paal. Voor de rest werkt het precies hetzelfde. Denk vooraf na over de afstand van jouw EV en de laadplek (zo kun je besparen op de kabellengte).

1-fase of 3-fasen apparaat
De 1 fase installatie werkt met de doorsnee 230V aansluiting. Het systeem werkt dan op standaard 16A. Het laadvermogen is dan max. 3.7 kW. Elk woonadres in ons land heeft zo’n 1-fase aansluiting (1x30a of 1x40a). Een 3-fase laadpaal gebruikt krachtstroom (400V ipv 230V). Het maximale laadvermogen is 11 kW. De 3-fase installatie kan dus wel 3 keer sneller laden dan een 1-fase laadpunt. Heb je nog niet de beschikking over krachtstroom? Voor een paar honderd euro kun jij je groepenkast laten aanpassen door een elektricien in Borssele. Ook dien je een aanvraag in bij de netbeheerder.

Een eigen oplaadpunt op de oprit?

Voordelig opladen en nooit meer wachten op een vrije plek

Laadkabel: los of vast
Je kunt kiezen voor een laadzuil met een geïntegreerde vaste kabel of een verplaatsbare kabel. De meerwaarde van een vaste kabel is dat je niet eerst een losse kabel uit je koffer hoeft te halen. Een ander voordeel is dat de vaste kabels in meerdere maten verkrijgbaar zijn, bij EV-box tot wel 8 meter. Waar je op moet letten is dat de kabel in de praktijk vaak minder lang mee gaat omdat er door wind en regen water in kan komen (dit is natuurlijk niet het geval als je binnen laadt). Wat je ook vaak ziet is dat het er wat rommelig bij hangt. Als laatste is het zo dat de ene auto weer net een andere kabel nodig heeft dan de andere.

Het gemak van een losse kabel (net als een socket) is de vrijheid in het opladen. Opladen kan altijd en overal met de kabel die standaard in je kofferbak ligt. Eveneens ziet het er niet zo chaotisch uit en profiteer je van een langere levensduur. Belangrijk nadeel is dat het altijd even iets langer duurt als je gaat laden. Je haalt de kabel eerst uit de kofferbak, om daarna het geheel te connecten. Het station met een losse kabel krijgt tegenwoordig vaak de voorkeur. Koop je een nieuwe elektrische auto? In dit geval zijn er geen aanpassingen nodig. Advies: probeer ook eens de snelladers in Borssele.

Advies: enkele of dubbele laadpaal
Er zijn twee mogelijkheden: een enkele of een dubbele laadpaal. Het onderscheid zit ‘m in het aantal EV’s dat op hetzelfde moment kunnen worden geladen. Een paal met 1 stekkeringang kan voor 1 EV de benodigde stroom leveren, met een dubbel laadstation kun je 2 EV’s tegelijkertijd aansluiten. Erg handig als je meerdere elektrische voertuigen in het gezin hebt of juist voor bedrijven.

Smart functies
De nieuwe generatie laadoplossingen hebben steeds vaker slimme laadfuncties. In het gedeelte hieronder vind jij meer info over slimme laadpunten en de nieuwste innovaties.

  • Dynamic Load Balancing: voorkomt dat er teveel stroom wordt gebruikt op 1 moment.
  • Peak shaving: voorkom kosten die uw netbeheerder in rekening kan brengen bij het overschrijden van het piekvermogen.
  • Gezichtsherkenning: dit zorgt ervoor dat niemand anders ongevraagd gebruik kan maken van jouw station.
  • Gebarenherkenning: bedien het systeem met eenvoudige handgebaren (soms ook met voice).
  • AutoStart / Plug&Charge: bij een laadstation met autostart heb je geen pasje, tag of sleutel nodig. Plug & play!
  • Abonnementen & Laadpas: automatische verrekening laadkosten.

Laadpaal installateur Borssele vergelijken

De kosten van laadpalen zijn nogal verschillend. De kosten van een laadstation voor thuis schommelt tussen de €600 tot +/- €3000. Het prijskaartje hangt met name af van het laadvermogen van het systeem. Des te hoger het vermogen, des te sneller de batterij weer is opgeladen. Verder kan je kiezen voor slimme wallboxen en palen met toffe extra’s als Peak Shaving die een grotere investering vereisen. In het schema hieronder vind je de gemiddelde kosten laadpaal Borssele.

Soort laadpaalLaadvermogenLaadtijdPrijs
1-fase laadpaal3,7 kW10 uur€520- €610
1-fase laadpaal7,4 kW5 – 6 uur€525- €640
3-fase laadpaal11 kW4,5 uur€655- €765
3-fase laadpaal22 kW1,7 uur€870- €975
Gemiddelde kosten laadpaal aan huis exclusief installatiekosten.

Top merken

  1. EVBox:Weer- en schokbestendig.
  2. Wallbox (wandlader): Programmeer het opladen in de daluren.
  3. NewMotion: altijd met Dynamic Power Management.
  4. Alfen: Standaard energiemeter voor het verrekenen van stroom.
  5. Mennekes: Ruim aanbod laadzuilen, wandladers en kabels.
  6. EVhub: Voor elke EV met een type 1 of type 2 stekker.
  7. Webasto: Veilig, gemakkelijk en snel opladen.
  8. Ecotap: DC-snellaadpunten voor plug-in hybrides en EV’s.
  9. Blue Current: Gemakkelijk te bedienen laadpunten.
  10. Chargepoint: Een fraaie laadpaal in 11 kW of 22 kW uitvoering.
  11. Myenergi / Zappi: Altijd en overal inzicht via de mobiele App.
  12. Tesla Wall Connector: Aanbevolen voor Model X, Model S en Model 3.
  13. NRGkick: Ideaal op de campingplaats of bij een hotel.
  14. Andere opties: ABB, Delta, Enovates, Eaton, Etrel, Schneider Electric , Keba, Hypercharger en Tritium, Xcharge, Circontrol, Zaptec.

laadstation-thuis-vergelijken

Installatietarieven 2024
De huidige kosten van een voordelige laadpaal installeren in Borssele bedragen tussen de €440 en €1875. Dat wordt gecalculeerd a.d.h.v. of jouw meterkast al geschikt is voor een (3-fase) laadstation en welke afstand er zit tussen de aansluiting in de meterkast en de laadpaal zelf. Hoe meer afstand er overbrugd moet worden, hoe meer er uitgegraven moet worden en hoe meer prijzige kabels aangelegd moeten worden.

Kosten van het laadpas abonnement
Soms wordt bij plaatsing van een laadpaal voor een elektrische auto ook een abonnement afgesloten. Als je de enige gebruiker van de paal bent is dit zeker niet noodzakelijk, maar kan het een hoop werk en administratie schelen. De tarieven van zo’n laadpaal abonnement bedragen zo’n €3,00 (maandelijks).

  • Altijd inzicht in je laadgebruik.
  • Automatisch factureren en declareren van de laadkosten.
  • Laat je gasten ook bij je thuis hun auto opladen.
  • 24/7 helpdesk support.

Laadpaal thuis laten plaatsen?

Vergelijk de beste deskundigen die werken in je omgeving.

Kosten elektrisch rijden en besparing t.o.v. benzine

Elektrisch rijden is behalve goed voor het milieu ook goed voor de portemonnee. De elektrische auto en het thuislaadpunt verdien je vrij vlot terug. Hieronder kan je een rekenvoorbeeld zien. Een Nederlander rijdt zo’n 1133 km per maand. Met dit getal berekenen we wat de verwachte kostenbesparing is. Daarbij kiezen we voor de volgende tarieven (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in Borssele):

  • Benzine rijden 2024: €0,100/km
  • Elektrisch rijden 2024: €0,040/km
AandrijvingKosten p/kmP/maandP/jaar
Benzine€0,100€113,30€1359,60
Elektrisch€0,040€45,32€543,84
Besparing€0,060€67,98€815,76
Kosten elektrisch vs benzine rijden in november 2024.

Laadpaal aanvragen gemeente Borsele

Rijd je elektrisch, maar ontbreekt het je aan de ruimte voor een eigen laadplek? En kan je nog niet laden bij een openbaar laadpunt in de straat? Op dat moment kan jij een openbaar oplaadpunt in Borssele aanvragen bij de gemeente. Er gelden hiervoor wel aanvullende voorwaarden:

  • Je beschikt zelf niet over voldoende vrije ruimte voor een laadpunt.
  • Je kunt nog niet terecht bij een openbaar laadstation in de omgeving.
  • Je vraagt het aan voor een elektrisch/hybride voertuig met een minimale actieradius.

Mits je voldoet aan de eisen bekijkt de gemeente jouw aanvraag. De gemeente bepaalt of en waar precies de laadzuil werkzaam zal worden. Daarbij bekijkt de gemeente variabelen als zichtbaarheid en drukte. Elk huishouden mag het gebruiken. Meer informatie kun je terugvinden op www.borsele.nl. Hier lees je bovendien welke subsidiemogelijkheden er bestaan. Flink wat gemeenten verwijzen je door naar Openbaarladen.nl. Op die site kan je zonder gedoe een openbare laadpaal aanvragen. Of lees meer informatie over Zero Emission.

Openbare oplaadpunten (november 2024)

Laadstations in Borssele zijn goed vertegenwoordigd. Iedere EV-bezitter mag daar in principe gebruik van maken. Vergeleken met thuis laden is het vrij kostbaar. De onkosten variëren tussen de €0,250 en €0,615 p/kWh. Om te laden moet je een laadpas abonnement hebben. In de afbeelding hieronder doorzoek jij de openbare laadstations in Borssele. Bekijk ook laadmogelijkheden en installateurs in s-Heerenhoek, Heinkenszand, s-Heer Abtskerke, Nisse en Ovezande.

laadpaal-aan-huis-installeren

elektrisch autorijden borssele-4454

Mogelijkheden voor zakelijke laadpunten

Een laadpaal bij uw bedrijf biedt veel uitkomst voor klanten, bezoekers en personeel. Gaat het om een kantoor of bedrijf met 10 parkeerplekken of meer? Op grond van de nieuwe wet- en regelgeving moet minimaal 10% een laadpunt hebben. Zakelijke laadpalen kunnen relatief goedkoop geplaatst worden dankzij meerdere subsidieregelingen. Wist je dat je tot 75% van de investering kunt afschrijven?

  • Milieu Investeringsaftrek (MIA): Investeringen in milieuvriendelijke bedrijfsmiddelen tot 36% aftrekken.
  • Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Tot 75% van de investeringskosten afschrijven op een tijdstip dat je zelf kiest.
  • Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): Een interessante optie voor bepaalde investeringen, zeer interessanten voor de beginnende ondernemers.
  • Daarnaast kunnen bedrijven verdienen door andere gebruikers te laten betalen voor het laden.


Veelgestelde vragen aangaande thuis elektrisch laden

Wat kost een eigen laadstation aan huis laten installeren?
Een eigen laadpaal voor huis inclusief installatie kost tussen de €950 & €2525. De definitieve prijs wordt grotendeels bepaalt door af het type laadstation (eventuele slimme functies), het totale laadvermogen, de afstand tussen meterkast en locatie van de laadbox en de noodzakelijke hardware voor de meterkast zoals het plaatsen van een aardlekautomaat of nieuwe groep.

Hoe duur is het om mijn auto thuis op te laden?
Het is het goedkoopste om thuis je elektrische auto op te laden. Je rekent de kilowattuurprijs af bij jouw leveranciers van energie zoals Engie, NLE, Energiedirect, Budget energie, Eneco en Vattenfall, PowerPeers, Vandebron, Oxxio. Dit is nu ongeveer €0,230 per kWh. De kosten van elektrisch autorijden zijn omgerekend dus +/- €4,00 p/100 km. Ter vergelijking: een benzine aangedreven auto komt uit op zo’n €9,50 per 100 kilometer. Wanneer je het combineert met zonnepanelen kan je na een aantal jaren zelfs zo goed als gratis laden. Een reguliere EV heeft tussen de 8 en 14 zonnepanelen nodig om jaarlijks kostendekkend op zelfgeproduceerde zonne-energie te rijden in de provincie Zeeland.

Hoe gaat de installatie van het laadpunt?
De leverancier plaatst een aardlekautomaat en een nieuwe stroomgroep in de stroomkast in de woning. Dit voorkomt overbelasting van het stroomnet. Via de stroomkast gaat de kabel meestal via de kruipruimte naar buiten. In samenspraak met de vakman bepaal je wat de meest efficiënte route is zodat er niet al te veel graafwerk nodig is. De laadpaal installateur in Borssele plaatst het oplaadpunt tegen de muur of op een speciale paal.

Moet er wat omgezet worden in mijn meterkast?
Uiteindelijk is elke stroomkast geschikt voor het laden van een elektrische auto. Met name bij oudere huizen moet er wel wat gebeuren. Achterhaal of de groepenkast beschikt over een 1-fase of 3-fase-aansluiting. De oude modellen EV’s werden geladen op 220V (1-fase). Innovatieve types hebben meer vermogen nodig (3-fasen laadpaal). Dit noemen we ook wel krachtstroom. Je kunt zo tot wel 3 keer sneller laden. Een laadpunt installatiebedrijf in Borssele zal je ondersteunen bij deze werkzaamheden. De geschatte kosten van zo’n service bedragen ongeveer €1050. Disclaimer: het jaarlijkse vastrecht kan ook omhoog gaan.

Wat is het verschil tussen een type 1 en type 2 stekker?
Laadkabel + stekkers heb je in 2 varianten: type 1 (Yazaki) en type 2 (Mennekes). Model 1 is vooral te zien bij Japanse & Amerikaanse automerken. Model 2 wordt doorgaans geïmplementeerd bij Europese leveranciers en fabrikanten. Veruit de meest gangbare elektrische auto’s in Borssele kunnen opgeladen worden met de type 2 stekker. Ook openbare laadpunten in Nederland hebben ook standaard type 2 aansluitingen.

Krijg ik subsidie als ik thuis een laadpaal laat plaatsen?
Nee, er is geen landelijke subsidiebeleid voor het laten plaatsen van een thuislaadpunt. Iedere gemeente heeft de vrijheid om hier anders mee op te gaan. De gemeente Borsele biedt op dit moment geen subsidies of korting op een particuliere laadpaal. Je kunt wel een openbaar laadstation aan te vragen. Je kunt specifiek verzoeken of deze laadpaal dichtbij jouw huis kan komen. Zie ook www.borsele.nl.

Plaats een reactie