Elektrisch rijden wordt steeds populairder. Daarbij komt ook dat je lang niet altijd terecht kunt bij een openbaar oplaadpunt. Dit probleem kan je omzeilen dankzij een eigen laadpaal in Kwadendamme aan huis. Middels een laadstation op eigen terrein weet je altijd zeker dat je de accu kunt opladen van jouw Mercedes EQA of jouw Jaguar I-Pace EV320. Altijd verzekerd van een laadpaal op jouw eigen oprit en het is ook financieel gezien een goede investering. Op dit portaal lees je waardevolle informatie over betrouwbare laadpalen, helpen we je bij het kiezen van het juiste product en vind je ervaren leveranciers en installateurs uit de buurt.
- Dankzij een elektrische laadpaal ben je veel goedkoper uit qua laadkosten.
- Opladen wanneer jij dat wil, geen wachtrij meer.
- Iedere morgen wegrijden met een opgeladen accu, altijd 100% actieradius.
- Autorijden voor gunstige tarieven door je wagen op te laden met eigen zonnepanelen.
- Een slimme laadpaal aan huis schaf je al aan voor €930.
- Een laadstation op eigen grond kan je al terugverdienen in 6 – 8 jaar.
Inhoudsopgave
Laadstation thuis plaatsen Kwadendamme
Elektrisch rijden wordt steeds populairder. Het opladen van jouw EV zoals bijv. een MG ZS EV is op dit moment mogelijk op veel manieren. Een extra goedkope laadpaal Kwadendamme kopen is een uitstekend idee. Nooit meer in de rij bij een laadstation en je hebt dan de zekerheid van een 100% actieradius. Tevens is het laden van een accu vele malen goedkoper dan bij een publiek toegankelijk laadstation. De kosten worden gevormd door de laadpaal zelf, de installatiekosten en de tarieven voor de elektriciteit (zonnepanelen kunnen deze tarieven verlagen). Alles wat je nodig hebt is een eigen oprit of garage. Welke laadpaal is geschikt voor mijn voertuig en mijn woning? Hieronder vind je een aantal zaken waar je rekening mee moet houden voor laadpaal laten installeren in Kwadendamme. Op EVplan.nl lees je ook meer over Aansluitingen.
Montage: wallbox of laadpaal
Een laadstation Kwadendamme kan op verschillende manieren worden gemonteerd. Je kunt het bevestigen tegen een muur (wandbox) of op een stevige paal. Dat is ook het enige verschil, de rest werkt hetzelfde. Analyseer de afstand tot de parkeerplek zodat je geen al te lange (dure) kabels hoeft te kopen.
1-fase of 3-fasen apparaat
De 1 fase aansluiting werkt met de standaardaansluiting van 230V. Standaard heeft ddit een vermogen van 16A. Het laadvermogen is dan max. 3.7 kW. Elke meterkast beschikt over ten minste 1-fase(1x30a en/of 1x40a). De 3-fase variant kan maar liefst 3x 230V leveren. Dit geeft een laadvermogen van +/- 11 kW. Een 3-fase laadstation kan dus veel sneller een auto opladen. Beschik je nog niet over een 3-fase installatie? Voor een paar honderd euro kun jij je groepenkast laten aanpassen door een elektricien in Kwadendamme. De netbeheerder kan vervolgens de capaciteit van de energieaansluiting veranderen.
Een eigen oplaadstation voor de deur?
Goedkoop laden en niet meer zoeken naar een vrij laadstation
Laadkabel: vast of los
Je kunt kiezen voor een laadzuil met een vaste kabel/verbinding of een verplaatsbare kabel. Het grootste gemak van de vaste stekker is dat je ‘m heel snel kunt aansluiten op jouw auto. Een ander voordeel is dat je deze vaste kabels in allerlei lengtes hebt, tot wel 8 meter. Belangrijk nadeel is dat de kabel wat gevoeliger wordt voor slijtage omdat er water in de kabel kan komen (of je moet de auto binnen opladen). Wat we ook vaak horen is dat het er niet zo netjes uit ziet. Ten derde moet ook opgemerkt worden dat je niet alle EV’s kunt laden met een vaste kabel.
Het gemak van een losse kabel (net als socket) is dat elke soort EV kan opladen. Het laadproces doe je met de standaard kabel die is meegeleverd vanaf de fabriek. Bovendien heb je geen rommelige hangende kabels en hoef jij je niet druk te maken over slijtage. Een negatief aspect is dat je steeds een extra handeling moet uitvoeren als je jouw EV wilt laden. Eerst moet je de losse kabel erbij pakken, om daarna het geheel te connecten. Een paal met een losse laadkabel is vaak de beste keuze. Koop je over een paar jaar een nieuw elektrisch voertuig? In zo’n scenario kan je gewoon jouw huidige paal blijven gebruiken. Tip: zoek ook eens naar snelladers in Kwadendamme.
Enkele vs dubbele laadpaal
Er zijn twee mogelijkheden: een enkelvoudige of dubbele laadpaal. Het verschil heeft te maken met het aantal EV’s dat op hetzelfde moment kunnen worden geladen. Een paal met 1 ingang biedt voldoende elektriciteit voor 1 EV, een dubbel uitgevoerd systeem is geschikt voor 2 EV’s. Heel erg praktisch als je 2 elektrische auto’s hebt of als je een laadpunt beschikbaar wilt stellen aan bezoekers.
Slimme functies
De nieuwe generatie laadoplossingen hebben vaak ingebouwde slimme laadfuncties. In het volgende hoofdstuk tref jij meer achtergrondinfo over slimme laadpunten en de nieuwste innovaties.
- Dynamic Load Balancing: genoeg stroom in huis en voor je auto zonder dat de meterkast overbelast raakt.
- Peak shaving: voorkom kosten die uw netbeheerder in rekening kan brengen bij het overschrijden van het piekvermogen.
- Gezichtsherkenning: laadpalen kunnen worden ontgrendeld wanneer een geautoriseerde persoon voor de laadpaal staat.
- Gebarenherkenning: Een laadsessie starten of stoppen met een simpel gebaar.
- AutoStart / Plug&Charge: ideaal als het stroomverbruik niet geregistreerd hoeft te worden.
- Abonnementen & Laadpas: Ontvang automatisch een vergoeding voor laadtransacties op jouw eigen adres.
Laadpaal installateur Kwadendamme vergelijken
De kosten van laadpalen lopen zeer uiteen. De kostprijs van een laadstation voor thuis wisselt tussen de €575 tot en met €3275. Het prijskaartje hangt met name af van de laadcapaciteit van het station. Hoe hoger het vermogen, hoe optimaler het laadproces van de batterij. Ook onderscheiden we slimme wallboxen en palen met leuke features als gezichts- en gebarenherkenning die duurder zijn. In de bijgaande tabel tref je de kosten laadpaal Kwadendamme. Type laadstation Laadcapaciteit Laadtijd Tarief 1-fase laadpaal 3,7 kW 10,8 uur €505- €645 1-fase laadpaal 7,4 kW 5,5 uur €535- €645 3-fase laadpaal 11 kW 4- 5 uur €660- €795 3-fase laadpaal 22 kW 1,8 – 2 uur €845- €1055
Bekende leveranciers
- EVBox:Mogelijk om laadvermogen te upgraden.
- Wallbox (wandlader): Compatibel met alle elektrische auto’s.
- NewMotion: duidelijk inzicht door middel van online laadpuntbeheer.
- Alfen: Plug & Charge met optioneel slimme functies.
- Mennekes: Ruim aanbod laadzuilen, wandladers en kabels.
- EVhub: Betaalbare no-nonsense laadstations voor de particulier.
- Webasto: Eenvoudig in gebruik, supersnel laden.
- Ecotap: Stevige laadpalen met 2 mm staal ter versteviging.
- Blue Current: Slim en flexibel laden voor thuis.
- Chargepoint: Zeer eenvoudige bediening en degelijk ontwerp.
- Myenergi / Zappi: Middels de HUB constant up-to-date.
- Tesla Wall Connector: Betaalbaar en geschikt voor Model X, Model S en Model 3.
- NRGkick: Flexibel en eenvoudig de laadstroom aanpassen.
- Overweeg ook: ABB, Delta, Eaton, Enovates, Etrel, Schneider Electric , Keba, Flexicharge en Tritium, Efacec, Xcharge, Zaptec.
Kosten voor installatie 2024
De geschatte kosten van een voordelige laadpaal installeren in Kwadendamme liggen tussen de €350 en €1975. De totale kosten hangen af van of er iets in de meterkast omgezet moet worden en welke afstand er zit tussen de aansluiting in de meterkast en de laadpaal zelf. Hoe hoger het aantal meters, hoe meer er uitgegraven moet worden en des te meer kabel er aangeschaft moet worden.
Informatie over laadpassen
Steeds vaker wordt bij de installatie van jouw laadpaal voor een elektrische auto een abonnement genomen. Dit is (zeker als jij de enige gebruiker bent) geen noodzaak, maar dan mis je wel enkele voordelen. De kosten van deze laadpaal abonnementen bedragen zo’n €4,75 p/maand.
- Online inzicht in laadsessies.
- Automatische facturering en verrekening.
- Laat vrienden of buren ook bij jouw laadstation laden middels gastgebruik.
- Vaak zit er een 24/7 storing service inbegrepen bij het abonnement.
Laadpaal bij je thuis installeren?
Zoek goede installateurs uit jouw omgeving.
Gemiddelde besparing elektrisch rijden
Elektrisch rijden leidt tot een forse kostenbesparing. De investering in een elektrische auto en het thuislaadpunt kennen een aantrekkelijke terugverdientijd. In de tabel hieronder kan je een rekenvoorbeeld zien. Nederlandse automobilisten rijden elk jaar circa 1123 km per 4 weken. Met dit gemiddelde als uitgangspunt berekenen we wat de verwachte kostenbesparing is. In onze calculatie gebruiken we de volgende prijzen (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in Kwadendamme):
- Benzine rijden 2024: €0,105/km
- Elektrisch rijden 2024: €0,041/km
Soort | Kosten p/km | P/maand | P/jaar |
---|---|---|---|
Benzine | €0,105 | €117,92 | €1414,98 |
Elektrisch | €0,041 | €46,04 | €552,52 |
Besparing | €0,064 | €71,87 | €862,46 |
Laadpaal aanvragen gemeente Borsele
Een elektrische auto gekocht, maar is er geen ruimte voor een laadpaal? En is er in jouw directe omgeving nog een openbaar laadpunt? In deze gevallen mag jij zo’n openbaar oplaadpunt in Kwadendamme aanvragen bij de gemeente. Hiervoor gelden wel een aantal voorwaarden:
- Er is op je eigen kavel geen ruimte voor een laadpunt.
- In je direct wijk zijn slechts beperkte openbare laadstations beschikbaar.
- Je dient een aanvraag in voor een elektrische- of hybride auto met een actieradius boven de minimale aantal kilometers.
In de situaties waarin voldaan wordt aan de voorwaarden neemt de gemeente jouw aanvraag in behandeling. De gemeente beslist uiteindelijk of en waar de laadzuil geplaatst wordt. Ze onderzoeken zaken als toegankelijkheid en of het technisch kan. Elke bewoner mag hier parkeren en laden. Alle details kan je bekijken op www.borsele.nl. Hier kun je ook terecht voor vragen of er een subsidie mogelijk is. Veel gemeenten verwijzen je door naar Openbaarladen.nl. Via deze omgeving kan je in een paar stappen een openbare laadpaal aanvragen. Of check aanvullende informatie over Elektrische auto zakelijk rijden.
Overzicht met openbare oplaadpunten (november 2024)
Laadstations in Kwadendamme zijn elke dag werkzaam. Iedereen kan terecht bij deze punten. Het is relatief wel duur. De prijzen schommelen tussen de €0,245 – €0,600 p/kWh. Hiervoor is een laadpas abonnement van bijvoorbeeld Eflux nodig. In de onderstaande kaart treft je de openbare laadstations in Kwadendamme. Vergelijk ook laadmogelijkheden en verkooppunten in Hoedekenskerke, s-Gravenpolder, Wemeldinge, Schore en Hansweert.
Laadpunten bij het bedrijf plaatsen
Een laadpaal bij je werk is een prettige service voor werknemers en klanten. Heb je een bedrijfspand met meer dan 10 parkeervakken? Op grond van de nieuwe wet- en regelgeving moet minimaal 10% een laadpunt hebben. Zakelijke laadpalen kunnen ook aantrekkelijk worden aangeschaft d.m.v. de huidige subsidieregelingen vanuit de overheid. Zo is er een regeling waarmee je wel 75% van de investeringskoten kunt afschrijven.
- Milieu Investeringsaftrek (MIA): Speciale regeling voor groene investeringen vanaf €2.500 (tot 36% aftrekbaar).
- Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Zelf beslissen wanneer en hoe snel jij de investering voor de laadpaal afschrijft (tot 75%).
- Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): Een optie voor snelle afschrijvingen voor beperkte investeringen, met name interessant voor startende ondernemers.
- Verder kan je extra geld verdienen door een tarief in te stellen voor derden voor het laden.
FAQ – Veelgestelde vragen m.b.t. thuis elektrisch laden
Wat kost zo’n eigen laadstation aan huis?
Een eigen laadpaal aan huis incl. de benodigde installatie zit qua kostprijs tussen de €1050 – €2400. De totaalprijs wordt gecalculeerd a.d.h.v. het type laadstation (additionele slimme functies), de laadcapaciteit, afstand tussen de meterkast en de locatie waar het station komt en het werk dat in de meterkast uitgevoerd moet worden zoals het plaatsen van een aardlekautomaat of nieuwe groep.
Welke tarieven rekenen ze voor het opladen van mijn auto?
Een elektrische auto thuis opladen is de voordeligste manier. Je ontvangt een factuur met het verbruik X de kilowattuurprijs van de stroomaanbieder van je huis zoals Eneco, Engie, Energiedirect, Essent, NLE en Pure energie, Vandebron, PowerPeers, Vattenfall. Dit is nu ongeveer €0,210 per kWh. De tarieven van elektrisch autorijden liggen gemiddeld op €3,95 p/100 km. Belangrijk: een benzine aangedreven auto kost circa €10,05 p/100 km. Als je kiest voor zonnepanelen kost de stroom je helemaal niets meer. Een EV anno 2024 heeft zo’n 12 – 14 panelen nodig om elk jaar op eigen zonne-energie rond te rijden in de provincie Zeeland.
Hoe wordt een laadpunt geïnstalleerd?
De monteur treft de nodige voorbereidingen in je stroomkast. Zo voorkom je dat de boel overbelast raakt. Van de stroomkast vind de kabel via de kruipruimte de weg naar buiten. Samen met de monteur bespreek je wat de beste manier is om de werkzaamheden binnen de perken te houden. Jouw laadpaal installateur in Kwadendamme plaatst het als wallbox aan de muur of op een stevige paal.
Kan er een laadpaal aangesloten worden op mijn laadpaal?
Meestal is elke meterkast geschikt voor het opladen van een elektrische auto. Bij oudere woningen moet er vaak wel wat omgezet worden. Bekijk vooraf wel of je meterkast beschikt over een 1-fase of 3-fase-aansluiting. De allereerste elektrische auto’s kon men nog opladen op 220V (1-fase). De actuele EV’s vereisen een 3-fasen aansluiting. Dit noemen we ook wel krachtstroom. Hierdoor wordt het snelladen mogelijk gemaakt. Een laadpunt installatiebedrijf in Kwadendamme zal je ondersteunen bij deze werkzaamheden. De geschatte kosten van zo’n service bedragen zo’n €1100. Bedenk wel: het kan zijn dat je hogere maandelijkse kosten betaalt door een hoger vastrecht.
Wat zijn type 1 en type 2 stekkers?
Laadkabel + stekkers verdelen we onder intype 1 (Yazaki) en type 2 (Mennekes). Model 1 worden geproduceerd door Japanse & Amerikaanse automerken. Model 2 zien we vooral terug bij de Europese merken. Veruit de meest gangbare elektrische auto’s in Kwadendamme zijn geschikt voor de type 2 stekker. Ook de openbare laadpunten in ons land zijn voorzien van type 2 stekkers (Mennekes).
Heb ik recht op subsidie bij een laadpaal thuis?
Er zijn geen landelijke subsidies voor een thuislaadpunt op eigen terrein. Iedere regio is vrij om hier eigen beleid voor te schrijven. De gemeente Borsele verschaft op dit moment geen financiële regelingen voor een particuliere laadpaal. Het alternatief is om een openbaar laadstation aan te vragen. Je kunt aanvragen of het oplaadpunt in de buurt van jouw woning geplaatst mag worden. Zie ook de website van de gemeente www.borsele.nl.