Elektrisch rijden zien we steeds meer. Hierdoor zien we ook dat je lang niet altijd terecht kunt bij een openbaar oplaadpunt. De oplossing is een privé laadpaal in Nisse aan huis. Door gebruik te maken van een privé laadstation geniet je iedere morgen van een opgeladen accu van jouw Polestar 2 of Tesla Model 3 Long Range Performance. Niet meer wachten op een vrije plek en je hebt het snel terugverdiend. Hier zoek je bruikbare informatie over verschillende soorten laadpunten, een handige keuzehulp en vind je ervaren leveranciers en installateurs die werken in jouw gemeente.
- Door het toepassen van een eigen elektrische laadpaal zul je extra besparen op de kilometerprijs.
- Je bent niet afhankelijk van het openbaar netwerk.
- In de avond zet je hem aan de lader voor een volle accu, zo beschik je dus altijd over een goede actieradius.
- Goedkoop rijden op je eigen groene stroom met zonnepanelen.
- Deze slimme laadpaal aan huis is al te bestellen voor €935.
- Een individueel laadstation heeft normaal gesproken een terugverdientijd van zo’n 7 jaar.
Inhoudsopgave
Laadstation thuis plaatsen Nisse
Elektrisch rijden is de toekomst. Het opladen van een elektrisch voertuig zoals de Skoda Enyaq iV 80 is op dit moment mogelijk op veel manieren. Een eigen goedkope laadpaal Nisse kopen is iets wat we steeds meer zien. Het is gemakkelijk en snel en je bent altijd verzekerd van een goed geladen accu. Daarbovenop is het laden van een accu vele malen goedkoper dan bij laden bij openbare stations. Je hebt te maken met de volgende kosten: de laadpaal zelf, de installatiekosten en de verbruikskosten (zonnepanelen kunnen deze tarieven verlagen). Het enige wat je nodig hebt is een parkeerplaats/garage of oprit. Welk laadstation moet ik kiezen voor mijn situatie? In onze keuzehulp delen we tips en adviezen met betrekking tot laadpaal laten installeren in Nisse. Zie ook onze informatie over Overzicht elektrische auto’s.
Montage: wallbox of laadpaal
Een laadstation Nisse kun je op twee wijzen aanbrengen. Je kunt het bevestigen tegen een muur (wandbox) of op een paal. De werking is verder helemaal identiek. Achterhaal de afstand tot de parkeerplek zodat je geen lange laadkabels nodig hebt.
1-fase aansluiting of 3-fasen aansluiting
De 1-fase variant werkt met de standaardaansluiting van 230V. Hiermee heb je een minimaal vermogen van 16A. Het maximale laadvermogen is 3.7 kW per uur. Elke woning in Nederland heeft sowieso een 1-fase aansluiting (1x30a). Een 3-fase laadstation biedt je tot wel 3x 230V aan capaciteit. Je zit dan op maximaal 11 kW laadvermogen. De 3-fase installatie heeft dus een oplaadkracht die 3 keer hoger ligt. Heb je thuis nog niet de beschikking over 3-fase groepen? Je kunt tegen geringe kosten jouw meterkast uitbreiden door een elektricien in Nisse. Ook vraag je een verzwaring van de aansluiting aan bij jouw netbeheerder.
Een privé oplaadpaal voor je huis?
De voordeligste manier van opladen en altijd een vrije plek!
Laadkabel: los of vast
Er zijn grofweg 2 keuzes: een laadzuil met een zogenaamde vaste kabel of een losse variant. Het grootste gemak van de vaste variant is dat je ‘m sneller kunt aansluiten op jouw EV. Wat hierbij ook handig is is dat de vaste kabels in meerdere maten verkrijgbaar zijn, vaak wel 6 – 8 meter. Het minpunt is dat de kabel een minder lange levensduur heeft omdat er door wind en regen water in kan komen (of je moet de auto binnen opladen). Een ander minpunt is dat het wat rommelig oogt. Tenslotte is het goed om je te bedenken dat nieuwere modellen weer een ander type stekker gebruiken dan oudere.
Het grote gemak van een losse kabel (als mede een socket) is dat elke soort EV kan opladen. Het opladen gebeurt namelijk met de standaard kabel die is meegeleverd vanaf de fabriek. Ook ziet het er wat netter uit en gaat jouw kabel langer mee. Het grote nadeel is dat de drempel wat hoger wordt als je jouw auto gaat laden. Je haalt de kabel eerst uit de kofferbak, daarna sluit je ‘m aan. De oplossing met een losse kabel wordt aangeraden door de meeste EV-rijders. Koop je over een paar jaar een nieuw elektrisch voertuig? Dan kan je gewoon jouw huidige paal blijven gebruiken. Alternatief: bekijk ook de snelladers in Nisse.
Advies: enkele of dubbele laadpaal
Je kan kiezen uit 1 aansluiting of 2 aansluitingen. Het verschil zit hem in hoeveel auto’s je er op aan kunt sluiten. Een paal met 1 aansluiting kan voor 1 EV de benodigde stroom leveren, een dubbel uitgevoerd systeem is geschikt voor 2 EV’s. Dit biedt uitkomst als je een huishouden hebt met meerdere elektrische auto’s of juist voor bedrijven.
Innovatieve toepassingen
Laadpalen hebben tegenwoordig milieuvriendelijke & slimme laadfuncties. In het gedeelte hieronder check jij een uiteenzetting over slimme laadpunten en de praktische functies voor thuis.
- Dynamic Load Balancing: voorkom stroomuitval als je je auto oplaadt.
- Peak shaving: voorkom overschrijden van de maximale stroomcapaciteit van uw parkeervoorziening.
- Gezichtsherkenning: voorkom misbruik van je station door een extra beveiliging in te stellen.
- Gebarenherkenning: je hebt geen pasje, tag of sleutel nodig om een sessie te starten of stoppen.
- AutoStart / Plug&Charge: bij een laadstation met autostart heb je geen pasje, tag of sleutel nodig. Plug & play!
- Abonnementen & Laadpas: elke laadsessie wordt geregistreerd voor de administratie.
Laadpaal installateur Nisse vergelijken
De huidige prijzen van laadpalen zijn heel divers. De (eenmalige) aanschafprijs van een laadstation voor thuis loopt uiteen tussen de €825 t/m €3100. De prijs hangt vooral af van de slimme functies, het abonnement en de laadcapaciteit. Hoe krachtiger je systeem, hoe sneller de batterij van een EV kan worden volgeladen. Daarnaast zien we steeds meer slimme palen met extra opties als Hub/Satellite die duurder zijn. In de bijgaande tabel tref je de kosten laadpaal Nisse. Type laadpaal Capaciteit Laadtijd Tarief 1-fase laadpaal 3,7 kW 11 – 12 uur €510- €630 1-fase laadpaal 7,4 kW 5,4 uur €515- €625 3-fase laadpaal 11 kW 4,5 uur €700- €780 3-fase laadpaal 22 kW 2 uur €835- €1015
Goede merken
- EVBox:Gecertificeerde installatie.
- Wallbox (wandlader): Hightech vermogen met een compacte omvang.
- NewMotion: slimme laadservices voor thuis.
- Alfen: Montage aan wand of losstaand met optionele montagepaal.
- Mennekes: Maker van moderne elektromobiliteit.
- EVhub: Voor elke EV met een type 1 of type 2 stekker.
- Webasto: Een aantrekkelijk instapmodel vanaf €595,00.
- Ecotap: Robuust en vandalismebestendig design.
- Blue Current: Slimme laadstations met vaste kabel of als socket.
- Chargepoint: Een fraaie laadpaal in 11 kW of 22 kW uitvoering.
- Myenergi / Zappi: Laag tarief sensor om maximale besparingen te doen.
- Tesla Wall Connector: Perfect voor de Model X, Model S en Model 3.
- NRGkick: Met slimme geïntegreerde energiemeter.
- Alternatieve marken: ABB, Eaton, Etrel, Delta, Etrel, Schneider Electric , Keba, Hypercharger & Tritium, Zaptec, Circontrol, Efacec.
Kosten voor installatie 2024
De gemiddelde kosten van een voordelige laadpaal installeren in Nisse lopen uiteen tussen de €350 en €2050. Deze prijs komt tot stand door of jouw meterkast al geschikt is voor een (3-fase) laadstation en de totale afstand qua kabels en graafwerk. Hoe hoger het aantal meters, hoe meer boor- en graafwerk er uitgevoerd moet worden en hoe meer kabels benodigd zijn.
Laadpas bij laadpaal aan huis
Eventueel wordt na de aanschaf van een laadpaal voor een elektrische auto ook een abonnement afgesloten. Men hoeft dat niet af te nemen, maar geeft verschillende voordelen. De kosten van zo’n laadpaal abonnement liggen rond de €4,75 p/maand.
- Inzicht in laadsessies en laadgedrag.
- De kosten worden automatisch verrekend met je werkgever.
- Tarief instellen voor externe gebruikers.
- Je kunt rekenen op 24/7 support en actuele software.
Een eigen laadpaal voor thuis?
Bekijk goede specialisten in de regio.
Hoeveel voordeel behaal ik met een elektrische auto?
Elektrisch rijden kan veel geld besparen. Het kopen van een elektrische auto en jouw thuislaadpunt verdien je vrij vlot terug. Hieronder bieden wij een rekenvoorbeeld. In het voorbeeld gaan we uit van een kilometrage van 1129 kilometer per maand. Met dit getal checken we hoeveel goedkoper je uiteindelijk uit bent. In onze calculatie hanteren we de actuele prijzen (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in Nisse):
- Benzine rijden 2024: €0,135/km
- Elektrisch rijden 2024: €0,047/km
Type | Kosten p/km | P/maand | P/jaar |
---|---|---|---|
Benzine | €0,135 | €152,42 | €1828,98 |
Elektrisch rijden | €0,047 | €53,06 | €636,76 |
Besparing | €0,088 | €99,35 | €1192,22 |
Laadpaal aanvragen gemeente Borsele
Rijd je elektrisch, maar is er onvoldoende ruimte voor een eigen laadstation? En ontbreekt het aan een openbaar laadpunt in jouw eigen wijk? In dat geval kan je zo’n openbaar oplaadpunt in Nisse aanvragen bij de gemeente. Er kunnen per gemeente wel additionele voorwaarden gelden:
- Je beschikt zelf niet over voldoende vrije ruimte voor een laadpunt.
- Op dit moment is er nog geen openbaar laadstation in de straat.
- Je hebt een EV of hybride wagen in bezit met een minimale actieradius.
Mits je voldoet aan de eisen wordt jouw verzoek meegenomen. De gemeente neemt een besluit over of en waar de laadzuil werkzaam zal worden. Ze checken daarvoor facetten als toegankelijkheid en aanwezigheid van andere laadpunten. Elke EV-rijder kan hier gebruik van maken. Updates en informatie is ook te lezen op www.borsele.nl. Daar lees je ook welke subsidiemogelijkheden er bestaan. Flink wat gemeenten verwijzen je door naar Openbaarladen.nl. Via deze website kan je vrij simpel een openbare laadpaal aanvragen. Of bezoek onze pagina over Betrouwbare elektrische auto.
Kaart met openbare laadpunten (november 2024)
Laadstations in Nisse zijn goed vertegenwoordigd. Elke laadpashouder kan daar gebruik van maken. Let op: het is wel vrij prijzig. De onkosten liggen tussen de €0,250 – €0,550 per kWh. Om te laden moet je een laadpas abonnement hebben. In het onderstaande kaartje check je de openbare laadstations in Nisse. Op deze site vind je ook oplaadplekken en installateurs in Ovezande, Driewegen, Ellewoutsdijk, Oudelande en Baarland.
Informatie over laadpunten voor bedrijven (zakelijk)
Een laadpaal voor zakelijke toepassingen is een prettige service voor werknemers en klanten. Bekijk je de mogelijkheden voor een gebouw met 10 parkeervakken of meer? Op grond van de nieuwe wet- en regelgeving moet je rekening houden dat 10% van de plekken geschikt is voor EV’s. Zakelijke laadpalen hebben veel financiële voordelen waaronder een aantal subsidieregelingen. Dit maakt het mogelijk om als ondernemer tot 75% van de investeringskosten af te schrijven.
- Milieu Investeringsaftrek (MIA): Tot 36% van de investeringskosten aftrekken van de fiscale winst.
- Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Tot 75% van de investeringskosten afschrijven op een tijdstip dat je zelf kiest.
- Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): Een mogelijkheid voor investeringen in kleine bedrijfsmiddelen, vooral toegepast voor startende bedrijven.
- Tevens kan je als eigenaar van zakelijke laadpunten verdienen door het laadpunt openbaar te maken en derden te laten betalen voor het opladen.
Veelgestelde vragen aangaande thuis elektrisch laden
Wat kost zo’n eigen laadstation aan huis?
Een thuis-laadpaal inclusief plaatsing zit zo tussen de €825 & €2350. De prijsindicatie hangt af van het type laadpaal (wel/geen slimme functies), de benodigde capaciteit (laadvermogen), de afstand van de woning tot de laadzuil (kabelmeters) en eventuele aanpassingen in de meterkast zoals het laten plaatsen van een extra stroomgroep of aardlekschakelaar.
Hoe duur is het om de accu van mijn accu te laden?
Thuis een elektrische auto opladen is het goedkoopst. Je betaalt de kilowattuurprijs direct aan je stroomleverancier voor je woning zoals Energiedirect, Essent, Eneco, Budget energie, Engie en Vandebron, Vattenfall, Oxxio, PowerPeers. Rekenen op zo’n €0,240 per kWh. De kosten van elektrisch autorijden liggen tegenwoordig rond de €4,25 per 100 kilometer. Vergeet niet: een benzineauto kost om en nabij de €10,15 p/100 km. Als de laadpaal draait op zonnepanelen kost de stroom je helemaal niets meer. De standaard EV behoeft 12 – 16 zonnepanelen om jaarlijks van zonne-energie rond te kunnen rijden in de provincie Zeeland.
Hoe gaat de installatie in z’n gang?
De installateur integreert een stroomgroep met aardlekautomaat aan in jouw meterkast. Dit zorgt voor een optimale stroomverdeling in huis. Via de stroomkast legt men de benodigde kabels aan richting de installatie plek. In overeenstemming met de specialist bereken je wat een goede plek is zodat er niet al te veel graafwerk nodig is. Jouw laadpaal installateur in Nisse plaatst het oplaadpunt tegen de muur of op een vrijstaande paal.
Is mijn meterkast geschikt voor een laadpaal?
Over het algemeen is iedere meterkast geschikt te maken om een elektrische auto op te laden. Het kan wel zijn dat er eerst het e.e.a. moet worden omgezet. Belangrijk is of de meterkast een 1-fase of 3-fase-aansluiting heeft. De eerste EV’s waren geschikt voor een 1-fase 220v aansluiting. De huidige types vereisen een 3-fasen aansluiting. Je komt het ook vaak tegen als krachtstroom. Zo kan je veel sneller laden. Een laadpunt installatiebedrijf in Nisse kan dit uit handen nemen. De geschatte kosten van zo’n service zijn zo’n €825. Disclaimer: het kan zijn dat je hogere maandelijkse kosten betaalt door een hoger vastrecht.
Wat is het verschil tussen een type 1 en type 2 stekker?
Stekkers (van laadkabels) kunnen we onderverdelen in type 1 (Yazaki) en type 2 (Mennekes). Model 1 wordt met name toegepast bij Japanse & Amerikaanse automerken. Model 2 zien we met name terug bij merken uit Europa. Veel van de favoriete elektrische auto’s in Nisse kan je laden met zo’n type 2 stekker. Ook de openbare (snel)laadpunten in Nederland en onze buurlanden kun je gebruiken met deze type 2 mennekes stekker.
Kan ik gebruik maken van subsidie voor een thuis laadpaal?
Helaas, er zijn geen landelijke subsidieregelingen voor een thuislaadpunt. Elke regio heeft een eigen beleid. De gemeente Borsele verstrekt momenteel geen financiële ondersteuning voor de particuliere laadpaal. Je kunt het wel overwegen om een verzoek in te dienen voor een openbaar laadpunt. Je kunt daarbij het verzoek indienen of deze laadpaal in de buurt van jouw huis geïnstalleerd kan worden. Voor extra info verwijzen we je naar www.borsele.nl.